کد خبر: ۵۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
رابرت میلز
منبع: بلومبرگ
جدیدترین برآوردها از توافق نفتی روسیه با اوپک، نشان می‌دهد که شکست در تجدید این توافقٰ، به منزله افزایش عرضه بیش از حد خواهد بود. «علی النعیمی» وزیر نفت عراق در سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام کرده بود که روسیه هرگز به وعده‌های خود برای کاهش تولید نفت طی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی که زمان اوج بحران اقتصادی جهانی بود، پایبند نماند. او همچنین شانس هرگونه کاهش میزان تولید را «صفر» ارزیابی کرده است. بعد از روی کار آمدن «خالد الفلیح» جانشین النعیمی و وزیر نفت جدید عربستان، روسیه به عنوان کشوری که هدایت گروهی از کشورهای غیرعضو در اوپک را بر عهده دارد، وارد تعاملی بی سابقه با سازمان کشورهای صادرکننده نفت به رهبری عربستان سعودی شد. افزایش قیمت نفت، نشان دهنده خوش بینی در بازار است ولی مجددا برای تمدید این قرارداد یا منقضی شدن آن در مارس ۲۰۱۸ شاهد فشارهایی هستیم. شکست در تجدید توافق، احتمال عرضه بیش از حد را افزایش خواهد داد. با توجه به تحولاتی که در ماه آگوست شاهد آن بودیم، احتمال همسو شدن مواضع، آرام آرام در حال کمرنگ شدن است.
شرایط در نیمه نخست سال جاری میلادی بیش از هر زمان دیگری مطلوب بوده است. میزان تولید روسیه معمولا در فصل بهار به دلیل شرایط آب و هوایی این کشور، دچار رکود می‌شود. در همین زمان، میزان تقاضای داخلی عربستان سعودی برای تولید برق نیزشاهد کاهش بود و درست در همین زمان، ایران و عراق نیز تلاش می کردند میزان تولید خود را افزایش دهند.
آنچه بیش از همه واضح به نظر می رسد این است که تحلیلگران به یک تضمین پیوسته نیاز دارند که اوپک و رقبای آن- در درجه اول روسیه -  در یک تعامل رقابتی برای کاهش تولید وارد نخواهند شد.
 


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار