کد خبر: ۵۲۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
شي جين پينگ: درهاي چين به روي جهان بازتر میشود
تجارت آنلاین: کنگره حزب حاکم کمونيست چين درحالي کار خود را آغاز کرد که چين در چند سال گذشته پتانسيل خود به عنوان يک قدرت اقتصادي و سياسي را در جهان نشان داده است.
گام بلند پکن برای تحول اقتصادی
فاطمه مهتدي: کنگره حزب حاکم کمونيست چين درحالي کار خود را آغاز کرد که چين در چند سال گذشته پتانسيل خود به عنوان يک قدرت اقتصادي و سياسي را در جهان نشان داده است. درحاليکه محبوبيت آمريکا به عنوان قدرتي در اقتصاد جهاني با رويکرد پوپوليستي دونالد ترامپ در بين ديگر کشورهاي اقتصادي جهان کاهش يافته اکنون چين درتلاش است تا وجهه طرفدار تجارت آزاد را در اقتصاد جهاني نشان دهد. با وجودي که سازمانهاي مالي و اقتصادي جهان نگراني نسبت کندي رشد اقتصادي چين را گوشزد کردند. شي جين پينگ رئيس جمهور چين قصد دارد با جلب نظر اعضاي بالاي حزب و انتخاب مجدد دست به اصلاحات اقتصادي و بازسازي چين سوسياليست کند. درعين حال موانعي چون اختلاف نظر با آمريکا برسر کره شمالي ميتواند از چالشهاي آينده اين کشور باشد.

*ساخت يک کشور مدرن سوسياليستي
شي جينپينگ در سخنان خود نشان داد که به دنبال ادامه رويکرد گذشته در زمينه سياسي اقتصادي و حتي شدت بخشيدن آنها تا ايجاد يک چين مدرن سوسياليست است. رئيسجمهوري چين با افتتاح نوزدهمين کنگره حزب حاکم کمونيست اين کشور به ساخت يک "کشور مدرن سوسياليستي که هرگز تقليدي از سيستمهاي سياسي ديگر کشورها نباشد و درهايش همچنان به روي جهانيان باز باشد" متعهد شد. به گزارش خبرگزاري رويترز، شي جينپينگ، رئيسجمهوري چين در مراسم افتتاح کنگره يک هفتهاي حزب کمونيست يک سخنراني طولاني داشت و انتظار ميرود عمده برنامههاي اين نشست که هر پنج سال يکبار برگزار ميشود، پشت درهاي بسته تعيين شود و در نهايت يک خطمشي جديد براي هدايت پنج سال آتي اين کشور ۱.۴ ميليارد نفري معرفي شود. شي جينگپينگ، رئيس جمهوري، در سخنراني افتتاحيه اين کنگره در تشريح موقعيت کشورش گفت که چين "وارد عصر جديدي ميشود که در آن با چالشهاي جديدي مواجه و از فرصتهاي جديدي برخوردار خواهد بود." رئيس جمهوري چين گفت که اجازه نخواهد داد در "نظام سوسياليستي" اين کشور خللي وارد شود و "با هر گفته و عملي که ارزشهاي موجود در اين نظام را تضعيف کند" مقابله خواهد کرد .شي جينپينگ همچنين قول داد تا سال 2035 مدرنيزه کردن نيروهاي مسلح تکميل خواهد شد و چين ارتشي به روز و قدرتمندتر از حال حاضر خواهد داشت .رئيسجمهوري چين گفت که کشورش هرگز درهاي خود را به روي دنياي خارج نخواهد بست بلکه مانند گذشته پذيراي مشتاق سرمايهگذاري و همکاري اقتصادي با ديگر کشورهاست. وي در حالي وعده افزايش همکاري با خارج را ميدهد که برخي شرکتهاي غربي معتقدند که دولت چين هنوز هم بخشهاي مهمياز اقتصاد آن کشور را به روي سرمايهگذاري خارجي بسته است و دولت آمريکا نيز چين را به ناديده گرفتن ضوابط تجارت آزاد متهم ميکند. شي جينگپينگ گفت که چين در خارج به يک قدرت عمده جهاني تبديل شده و در داخل بايد به تلاش براي مقابله با عواقب رشد اقتصادي مانند نابرابري، فقر و فساد ادامه دهد. رئيس جمهوري چين تاکيد کرد که براي موفقيت در اين زمينهها، بايد تمامياعضاي حزب و مردم از "نظام رهبري" کشور تحت هدايت حزب کمونيست حمايت کنند. وي همچنين گفت که در مقابله با فساد از جمله در ميان اعضاي حزب در هر رده و مقام نبايد هيچ کوتاهي صورت گيرد. حزب کموييست چين حدود ۹۰ ميليون عضو دارد. رهبر چين همچنين موفقيتهاي حزب کمونيست خصوصا در راستاي مبارزه با فساد را ستود. او گفت: مبارزه عليه فساد يک موقعيت قاطع پيدا کرده و در بخش توسعه تقويت شده است. شي جينپينگ در بخش ديگري از سخنانش گفت چين در پنج ساله گذشته قاطعانه با استقلال تايوان خودمختار از نظر چين مخالفت کرده و جلوي آن را گرفته است. او گفت: هرگز اجازه نميدهيم هيچ کسي، هيچ سازمان يا هيچ نهاد سياسي در هر زمان يا به هر شکل بخشي از خاک چين را جدا کند. در حالي که اين سخنراني به تشريح آرزوهاي بلندمدت اختصاص يافت و چندان شامل مسائل سياسي نبود، اما لحن آن در راستاي ارسال نشانهها و دستورالعملهاي سياسي از جمله در جهت اصلاحات در دومين اقتصاد بزرگ جهان، خواهد بود. تمرکز اين کنگره روي اين مساله است که طرحهاي شي جينپينگ چگونه اختيارات گسترده او را راهبردي خواهد کرد. مساله ديگري که در کانون توجه قرار دارد اين است که آيا رئيسجمهوري چين اقداميانجام ميدهد که منجر شود او پس از پايان دورهاش در ۲۰۲۲ ظرفيت رهبري خود را حفظ کند يا خير.

*افزايش سرمايه گذاري و اصلاحات اقتصادي
برطبق آخرين گزارش بانک جهاني ميزان رشد اقتصادي چين در سال جاري ميلادي 6.7 و در سال آينده و دو سال آينده به ترتيب 6.4 و 6.3 درصد خواهد بود.بانک جهاني اعلام کرد که ميزان رشد اقتصادي چين از ميزان پيشبيني شده بالاتر خواهد بود. اين بانک در ماه آوريل سال جاري، ميزان رشد اقتصادي چين در سال جاري و سال آينده را 6.5 و 6.3 درصد پيشبيني کرده بود. از زمان بحران مالي سال ۲۰۰۸ ميلادي، ديگر رهبران چيني به طور مرتب هشدار دادهاند که رشد اقتصادي چين با فشار تقليل يافته به دليل تقاضاي ضعيف جهاني درصنايع صادراتي که دومين اقتصاد جهان را تهديد ميکند، مواجه است. در ميان مسائل عمدهاي که شي در مورد آنها صحبت کرد، شکاف درآمد و مشکلات در اشتغال، آموزش، مراقبتهاي پزشکي و ديگر حوزهها قرار داشت.شي از تلاشهاي چين در درياي جنوبي چين و طرح ابتکاري سياست خارجي خود، پروژه سرمايهگذاري زيربنايي «يک جاده، يک کمربند» براي بهبود ارتباط بين چين، اروپا و آفريقا، قدرداني کرد. شي متعهد شد که همچنان با فساد در حزب مبارزه کند و گفت که حزب به تطهير، بهبود و اصلاح خود ادامه خواهد داد. چين براي دستيابي به يک جامعه «به مراتب ثروتمند» تا سال ۲۰۲۱- صدمين سالگرد تاسيس حزب - و قدرت و ثروت ملي تا سال ۲۰۴۹ - سالگرد تاسيس دولت کمونيست - به رشد اقتصادي وخروج ميليونها نفر از فقر ادامه ميدهد. اين کشور همچنين به سرعت در حال گسترش قدرت نظاميو سياسي خود، از جمله در منطقه آسيا و اقيانوس آرام با سرمايه گذاري مالي است.شي در برنامههاي اقتصادي خود تأييد کرد که خواستار توسعه شرکتهاي دولتي است که بر صنايعي از جملهامور مالي، انرژي و مخابرات حاکم است و همچنين نقش تعيينکنندهاي در تخصيص منابع به بازار دارد. اين حزب براي اولين بار در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که «نقش تعيينکنندهاي را به منابع بازار ميدهد»؛ گاميکه گروههاي تجاري از آن به عنوان تعهد به بازارهاي آزاد استقبال کردند. اما در همان اعلاميه همچنين آمده است که حزب نقش مهميدر مديريت صنعت دولتي بازي ميکند که ميتواند تاثير نيروهاي رقابتي را خنثي کند.شي وعده رسميرا تاييد کرد تا صنعت بانکي را به سمت بازار تثبيت کند و صنايع فولاد و زغال سنگ دولتي را از بين ببرد. اصطلاح "سوسياليسم با خصوصيات چيني" از اواخر دهه ۱۹۷۰ به عنوان تحولي بنيادي در نگرش اقتصادي حکومت اين کشور ابداع شد. تا پيش از آن، رهبري حزب کمونيست بر تبعيت ساختار و سازماندهي اقتصادي از ايدئولوژي و استنباط خاص خود تاکيد داشت که در مواردي به بروز بحرانهاي شديد اقتصادي منجر شده بود. "سوسياليسم با خصوصيات چيني" که برخي آن را عقب نشيني کامل از اصول مورد نظر مائوتسه تونگ، بنيانگذار جمهوري خلق دانستهاند، در دهههاي بعد راه را براي ايجاد فضاي باز فرهنگي و بازگشايي اقتصادي به خصوص به روي سرمايه خارجي هموار کرد.


برچسب ها: تجارت ، تجارت آنلاین ، چین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار