به گزارش
تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛ چندی پیش مدیر عامل شرکت راهآهن اعلام کرد: با توجه به بالا رفتن عمر برخی از خطوط ریلی در ایران بسیاری از آن ها به پایین ترین حد از توان خدمت رسانی در طول تاریخ چند دههای رفت و آمد قطارها در ایران رسیدند و برای ادامه پیدا کردن رفت و آمد قطارها بر روی آنها باید برنامه نوسازی ویژهای طراحی کرد.
هر چند در بین این خطوط راهآهن جنوب با توجه به عمر بالا و استفاده منحصر به فردی که از آن صورت می گیرد در اولویت برنامههای نوسازی راهآهن قرار گرفته اما خط ریلی شمال شرق ایران نیز با توجه به عدم استفاده از ظرفیتهای نوسازی در چندین دهه مختلف حال و روز خوشی ندارد.
شرایط بحرانی این خط تا حدی بالا است که به گفته پورسیدآقایی در حال حاضر قطارها در این مسیر با حداکثر سرعت 30 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند و مشکل به حدی گسترده است که برخی از پیچهای این خط آهن را می توان با دست باز کرد.
این در حالی است که با فعال شدن خط ریلی بین المللی ایران – ترکمنستان – قزاقستان یک ظرفیت بزرگ ترانزیتی برای خطوط ریلی ایران فراهم آمده که قطعا برای بالفعل کردن ظرفیتهای آن باید امکانات زیرساختی کشور را به حد استاندارد بازگرداند.
در حالی که این خط بینالمللی توان رفت و آمد قطارهای مسافرتی را با سرعت 160 کیلومتر و قطارهای باری را با سرعت 120 کیلومتر مهیا کرده اما اگر توان خطوط ریلی کشور اجازه استفاده از این ظرفیت را ندهد عملا بخشی از ظرفیتها از بین خواهد رفت.
نوسازی و بازسازی خطوط ریلی قدیمی کشور هر چند در سال های گذشته بارها در لیست برنامههای زیربنایی راهآهن قرار گرفته اما محدودیت بودجه عمرانی از یک سو و فشار فزاینده طرحهای نیمه تمام باقیمانده از سوی دیگر باعث شده عملا بخشی از این پروژهها نادیده گرفته شود.
هر چند وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر اخیر خود به همراه رییس جمهور به گرگان خبر از تصمیم گیری جدی برای بهبود وضعیت راه آهن گرگان داده اما تا زمان تخصیص بودجهها و عملی شدن این وعدهها سرعت قطارهایی که از این محور قصد ورود به مرکز و غرب ایران را دارد عملا بسیار پایین تر از چیزی است که صاحبان محمولههای ترانزیت در انتظار آن هستند.
انتهای پیام/