به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به پیشبینی یک دهه پیش مسئولان وقت مبنی بر این که به زودی تهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل خواهد شد، گفت: مهار ترافیک تهران در گروی چهار راهکار اساسی شامل آموزش و فرهنگسازی در حوزه ترافیک، ایجاد مدیریت یکپارچه شهری و یکپارچگی مدیریت ترافیک، توسعه کیفی و کمّی حمل و نقل شهری، جذابیت وسایل نقلیه عمومی و نیز اولویتبندی پروژههای شهری با نگاه انسان محور است.
وی با بیان این که در حال حاضر مشکل ترافیک تهران، هم از نظر فرآیند مدیریت مؤثر شهری و هم از منظر محیط زیست شهری، اولویت شماره یک مسئولان شهر و شهروندان است، تأکید کرد: در بررسی ترافیک، ابتدا باید پیشفرض پیچیدگی آن به عنوان مسألهای که حل آن غیر ممکن است را کنار گذاشته و نگاهی همه جانبه به آن داشته باشیم، چرا که ترافیک مسألهای چند بُعدی است و شاید اولین دلیلی که حل این مسأله را ناممکن میکند، نگاه تک بُعدی به آن است.
معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اقدامات مؤثری که شهرداری تهران در راستای کاهش ترافیک انجام داده است، اظهار کرد: در سالهای اخیر یکی از اولویتهای اصلی مدیریت شهری تهران، توسعه کیفی و کمّی زیرساختهای حمل و نقلی از جمله تکمیل شبکه بزرگراهی، احداث پلها و تونلها، گسترش حمل و نقل عمومی و تجهیز معابر شهری به امکانات کنترل هوشمند است.
جباریزادگان با بیان محدودیتها و مشکلاتی که در راستای توسعه و اصلاح زیرساختهای حمل و نقل شهری در شهر پر جمعیتی چون تهران به واسطه تردد شبانهروزی در شبکه معابر آن وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به این که نمیتوان یک معبر پر تردد را به مدت طولانی مسدود کرده و مانع رفت و آمد شهروندان شد، مجریان مربوطه چارهای ندارند، جز این که شبها مشغول به کار شوند.
وی با تشبیه شهر به موجود زندهای که دائماً در حال حرکت، فعالیت و رشد است، تأکید کرد: در عین حال مدیریت شهری ناچار است حین زیست، تنفس و حیات این موجود زنده، به بازسازی و مرمت آن بپردازد و به صورت شبانهروزی از آن مراقبت کنند.
مسائل فرهنگی مشکل اصلی ترافیک تهران است
معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این که توسعه شبکه مترو، راهاندازی سامانه اتوبوسهای تندرو، نوسازی ناوگان تاکسیرانی، ساماندهی خطوط مکمل اتوبوسرانی و تاکسیرانی، احداث پیادهراهها و ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه از جمله اقدامات مؤثر مدیریت شهری در راستای فراهم آوردن امکانات حمل و نقل آسان، ایمن و روان برای پایتختنشینان است، اظهار کرد: مقایسه وضعیت امروز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران با اتوبوسها و تاکسیهای دودزا و فرسوده یک دهه قبل، بزرگترین گواه این مدعاست.
جباریزادگان با مقایسه اتوبوسهای یک دهه پیش تهران با اتوبوسهای دوکابین از لحاظ امکانات و خدماترسانی به شهروندان، تصریح کرد: اتوبوسهای فرسوده و دودزای آن زمان، روزانه اقدام به جابهجایی تنها 500 مسافر با سرعت به اصطلاح لاک پشتی میکردند، در صورتی که امروز هر یک از اتوبوسهای دوکابین تهران، روزانه بالغ بر دو هزار مسافر را با سرعتی بسیار بیشتر از قبل و با هزینه تقریباً برابر و بهروهوری بسیار بالاتر، جابهجا میکنند.
وی با بیان مجموعه اقداماتی که طی سالهای اخیر به لحاظ زیرساختی در زمینه ترافیک تهران انجام شده و شناسایی فرصتها و تهدیدهای موجود و راهحلهایی که برای کاهش و کنترل مشکل ترافیک ارائه شده است، اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی مشکل ترافیک تهران، مسائل فرهنگی است که ریشه در نوع نگرش شهروندان به موضوع حمل و نقل شهری، استفاده از وسایل نقلیه موتوری و نحوه برخورد آنها با قوانین و مقررات دارد و لازم است اصلاح شود.
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران، اظهار کرد: یکی از رویکردهای اساسی مدیریت شهری، نگاه فرهنگی به موضوعات حمل و نقلی و ایجاد تحول در فرهنگ ترافیک شهر با توجه به این نکته است که فرهنگ وقتی تغییر میکند که زیرساختهای این تغییر فراهم باشد و تنها در این صورت، میتوانیم از مردم انتظار رفتاری مناسب را داشته باشیم.
جباریزادگان با بیان این که آموزش، کلید رویارویی با بحرانهای اجتماعی و فرهنگی از جمله مشکلات ترافیکی است و برای رفع هر مشکلی، نیازمند بررسی و شناخت آن از یک سو و ارائه برنامههای اجرایی و راه حلهای عملیاتی برای رفع مشکل از سوی دیگر هستیم، تصریح کرد: آموزش، تنها در صورتی مؤثر است که پیامهای مبتنی بر نیاز کاربردی مخاطبان به شیوه صحیح منتقل شود و تنها در این حالت، میتواند به تغییر مثبت در فرآیند رفتاری مخاطب منجر شود.
وی با تأکید بر لزوم ارتقای فرهنگ ترافیک و تغییر سبک زندگی در حوزه رفتارهای ترافیکی، اضافه کرد: به این منظور در گام اول تلاش کردهایم تا با افزایش توانمندیهای خود و اصلاح زیرساختهای ترافیکی موجود از جمله تصحیح خطکشیهای طولی و عرضی و ساماندهی تابلوهای ترافیکی، زمینه لازم را برای اصلاح و بهبود فرهنگ ترافیک آماده کنیم.
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که امیدواریم شاهد تحولی عظیم در رفتارهای ترافیکی در تهران باشیم، اظهار کرد: اگر عابر پیاده هستیم، باید با رعایت قوانین و تردد در مسیرهای پیشبینی شده برای عابران حرکت کنیم، اگر راننده خودرو هستیم، باید با رعایت مقررات و سرعت مطمئنه بین خطوط تردد کنیم، اگر راکب موتور هستیم، باید خلاف جهت حرکت نکرده و وارد پیاده رو نشویم و اگر راننده وسیله نقلیه سنگین هستیم، نباید به نوعی رانندگی کنیم که باعث ایجاد رعب و وحشت دیگران شویم.
جباریزادگان با بیان این که هدف مدیریت شهری از توجه ویژه به موضوع آموزش و فرهنگسازی، تبدیل تهران به شهری انسان محور است، تصریح کرد: به منظور بسترسازی رانندگی اصولی، ارتقای فرهنگ شهروندی، افزایش سلامت اجتماعی، رعایت نظم و انضباط، توجه به قانون و گسترش فرهنگ صبر و آرامش، توجه به موضوعات فرهنگی در حوزه ترافیک را در دستور کار قرار دادهایم.
بر اساس گزارش سایت شهرداری تهران، وی در پایان با تأکید بر لزوم فراگیر بودن آموزشهای ترافیکی به نحوی که تمام اقشار در آن درگیر و سهیم باشند، خاطرنشان کرد: وقتی موفق میشویم که تک تک شهروندان به نقش صددرصدی خود در ارتقاء و بهبود فرهنگ ترافیک اعتقاد و باور داشته باشند.
انتهای پیام/