کد خبر: ۵۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «تجارت آنلاین» تاکید کرد:
تجارت انلاین: وزیر راه و شهرسازی درجدیدترین اظهارنظر خود اعلام کرده است که با توجه به بالابودن تعداد پروازهای روزانه در فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) امکان توقف و تعطیلی این فرودگاه‌ها وجود نداشت و باید در زمان بحران امکان مدیریت پروازها به وجود آید.

گروه راه و مسکن: به گفته عباس آخوندی در شرایط بحران سازمان هواپیمایی دو گزینه پیش‌روی خود دارد یکی باز باقی‌ماندن فرودگاه‌ها و از سرگیری پروازها در اولین فرصت و دیگری تعطیلی فرودگاه تا بهبود دوباره شرایط. هرچند راهکار دوم برای مسئولان فرودگاه شرایط راحت‌تری را فراهم می‌کرد، اما سابقه نشان داده که کشور تحمل سه روز تعطیلی دو فرودگاه اصلی خود را ندارد، زیرا به طور میانگین روزانه ۴۰۰ پرواز در مهرآباد و ۱۶۰ پرواز در فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می‌شود که تعطیلی سه روز منجر به لغو نزدیک به ۱۷۰۰ پرواز می‌شد که آثار تاخیری آن به شدت در روزهای بعد خود را نشان می‌داد. برای مقایسه با دیگر کشورها باید پایین بودن تعداد هواپیما و پیری ناوگان ایران را لحاظ کرد، بنابراین هرچه تعداد لغو پروازها بیشتر می‌شد آثار بعدی آن بر سایر پروازهای برنامه‌ریزی شده افزایش می‌یافت و میزان نارضایتی را بالا می‌برد. پایین بودن ظرفیت هتل‌های ایران نیز موضوع دیگری است که لغو پروازهای بین‌المللی را با اما و اگر مواجه می‌کرد.

* پاس‌کاری توپ تقصیر در زمین مسئولان

متاسفانه در طول روزهای گذشته به جای ریشه کنی مشکلات بوجود آمده در صنعت هوانوردی کشور، تنها مسئولان اقدام به پاسکاری توپ تقصیر در زمین یکدیگر کرده‌اند به‌طوری که از یکسو ایرلاین‌ها از شرایط بد فرودگاهی شکایت داشته‌اند و از سوی دیگر فرودگاه‌های تهران اعلام کردند که بسیاری از پروازها به دلیل نبود آمادگی از سوی ایرلاین‌ها لغو شده‌است. به طوری که چند روز پیش فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که فرودگاه مهرآباد به سرعت توانست فعالیت خود را از سر بگیرد، اما میزان بارش در فرودگاه امام خمینی(ره) بسیار بیشتر بود و نزدیک به ۷۰ سانتی متر در سطوح پروازی برف نشسته بود با وجود آنکه باند فرودگاه امام خمینی(ره) باز شده بود، اما قسمت اپرون (پارکینگ هواپیما) مشکلاتی داشت و تجهیزات یخ زدایی و برف روبی فرودگاه امام (ره) جوابگوی این حجم از بارش نبود.
همچنین شهرام آدم نژاد مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی( ره) با تاکید بر اینکه به طور قطع ایرلاین‌ها در این روند یعنی لغو و تاخیر پروازها مقصر نیستند و نهایت تلاش خود را برای انجام پروازها انجام دادند، گفت: مهمترین مشکل در عدم انجام پروازها موضوع پشتیبانی بود هر چند که تیم راهداری نهایت تلاش خود را برای بازگشایی اتوبان تهران – قم انجام داد، اما یکی از دلایل لغو پروازها نبود پشتیبانی ایرلاین‌ها به دلیل انسداد محور تهران – قم بود.

همچنین محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به بهبود عملکرد ایرلاین‌ها منجر نشده است، گفت: وزارت راه و شهرسازی نیازمند خانه تکانی اساسی است. وزیر راه و شهرسازی باید پاسخگوی مشکلات پیش آمده برای مردم در ضعف مدیریت سازمان هواپیمایی کشوری و مسئولان این بخش باشد. آزادسازی نرخ بلیت هواپیما این تبعات را به دنبال داشته و متاسفانه رقابتی شدن فروش بلیت هم نتوانست مشکلات موجود در این حوزه را ساماندهی کند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که مقصر اصلی مشکلات بوجود آمده طی بارش اخیر برف در دو فرودگاه‌ تهران، شرکت فرودگاهی و ناوبری هوایی کشور است یا شرکت‌های هواپیمایی؟ که دراین‌باره سیدحسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس درگفت و گو با «روزنامه تجارت» می‌گوید: بدون شک تمام بخش‌های درگیر با صنعت هوانوردی کشور باید به صورت تحلیلی واکاوی و بررسی کنند و ریشه مشکلات بوجود آمده طی بارش اخیر برف را پیدا کنند تا در آینده مشکلاتی مشابه بحران اخیر ایجاد نشود.

این نماینده مردم اقلید در مجلس دهم تصریح می‌کند: به عنوان مثال اگر لازم است در بخشی هزینه‌ای شود، اما آن هزینه صورت نگیرد و پس از گذشت مدت زمانی با وقوع بحرانی صد برابر در آن بخش هزینه شود، بدون شک عملکرد صحیح و کارشناسانه‌ای نیست و باعث از بین رفتن اعتبار خواهد شد. به‌طور‌حتم این موضوع به مدیریت بحران مربوط می‌شود.

* صنعت هوانوردی کشور نیازمند به بازنگری است

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکیدمی‌کند: درجلسات متعددی که با مسئولان ذی ربط درحوزه صنعت هوانوردی از جمله مدیرعامل شرکت فرودگاهی و ناوبری هوایی کشور، رییس سازمان هواپیمایی، مدیر عامل شرکت‌های هواپیمایی و... برگزار شد، مسئولان در خصوص بحران اخیر در دو فرودگاه شهر تهران توضیحاتی ارائه دادند، اما واقعیت امر این است که صنعت هوانوردی کشور نیازمند به بازنگری است.

این نماینده مردم اقلید در مجلس دهم تصریح می‌کند: فرودگاهی که بناست 50 میلیون مسافر را جابه جا کند بدون شک در آئین‌نامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی مربوط به فرودگاه‌ها پیش بینی شده است که اگر فرودگاهی مجبور شود طی مدت زمانی، تعداد بیشماری از مسافران را تا زمان برقراری پرواز معطل نگهدارد باید خدمات رفاهی مناسب و کافی برای مسافران فراهم کند. به عنوان مثال در این چند روز اخیر اعلام شده است که سیستم کترینگ برخی از فرودگاه‌ها سالهاست اجرایی شده و بخش عمده‌ای از کار پیش‌رفته است، اما در‌حال حاضر به حال خود رها شده است، بدون شک این عوامل آثار منفی خود را در شرایط بحرانی می‌گذارند. به طورحتم باید از قبل پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله و رفع مشکلات در شرایط بحرانی از سوی مسئولان در نظر گرفته شود.

*سو استفاده بخش‌های خدماتی از مردم قابل دفاع نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکیدمی‌کند: همچنین متاسفانه در بارش اخیر برف عدم وجود نظارت بر عملکرد سیستم‌های رفاهی و بخش‌های خدماتی فرودگاه‌ها موجب نارضایتی حداکثری مسافران شده بود. به عنوان مثال رستوران یا سوپر مارکت‌های واقع در فرودگاه‌ها از این شرایط بحرانی حداکثر سواستفاده را بردند به‌طوری که اجناس و محصولات خود را با قیمت‌های نجومی به مردم می‌فروختند، لذا اگر بخش‌های خدماتی در فرودگاه‌ها احساس کنند درشرایط بحرانی می‌توانند به راحتی از مردم پول‌های گزاف دریافت کنند و از اینکه اتفاقی به دلیل عدم نظارت برای‌ آن‌ها رخ نمی‌دهد،خیالشان راحت باشد، اشکال از ماست.

این نماینده مردم اقلید در مجلس دهم تصریح می‌کند: انتظار این است که در مواقع و شرایط بحرانی همه دست به دست هم دهند و کمک کنند،اما متاسفانه شرایط بوجود‌آمده در دو فرودگاه شهر تهران نشان داد که به‌هیچ عنوان نظارتی از سوی مسئولان این فرودگاه‌ها بر عملکرد بخش‌های خدماتی و رفاهی صورت نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: چارترکردن پروازها و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در جهت رقابتی کردن ایرلاین‌ها بسیار عملکرد مناسب و صحیحی است، اما اینکه دوباره انحصاری شود و برخی ایرلاین‌ها با فشار بر مردم باعث ایجاد مشکلات برای آن‌ها شوند بدون شک عملکرد غلط و اشتباهی است. به‌طورکلی تمام این موارد باید در صنعت هوانوردی کشور مجدد مورد تجدید نظر و بازنگری مسئولان قرار گیرد و مطمئنم مسئولان صنعت هوانوردی در بحران اخیر بهتر می‌توانستند عمل کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: