کد خبر: ۷۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اپراتورهای بندر شهیدرجایی در سال 94 تعیین تکلیف می شود، گفت: به دنبال اجرای طرحی برای واگذاری حق استفاده از اسکله های بندر چابهار برای افغانستان هستیم.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، علی جهاندیده در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه اهمیت بندر چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی کشور بالا است و این بندر دروازه مهمی برای توسعه تجاری بین کشورهای ایران، چین، هند و کشورهای تازه استقلال یافته حاشیه خزر است، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با همین رویکرد به توسعه بندر چابهار پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه در این راستا فاز یک طرح توسعه این بندر در حال انجام است و سازمان سرمایه‌گذاری از محل وجوه خود انجام داده است، اظهار داشت: در فاز 2 هم مذاکرات مختلفی با شرکت‌های داخلی و خارجی در حال انجام است که امیدواریم تا 3- 2 ماه آینده سرنوشت این فاز مشخص شود.

معاون بندری سازمان بنادر ‌‌و دریانوردی بابیان اینکه امیدواریم تا 2 سال آینده شاهد رونق بندر شهید بهشتی چابهار باشیم که همین امر موجب فعال شدن بخش‌های دیگر نظیر خط آهن شرق خواهد شد، افزود: وزارت راه و شهرسازی مصمم است خط آهن شرق را تکمیل کند و با تبعیت از آن، محورهای جاده‌ای این منطقه نیز تکمیل خواهد شد و با در نظر گرفتن توسعه سواحل مکران، بطور قطع توسعه محور شرق اتفاق می افتد.

جهاندیده تصریح کرد: سازمان بنادر طرح‌هایی را بررسی می‌کند تا با کشور افغانستان به عنوان کشور محصور در خشکی تعاملاتی داشته و با واگذاری حق استفاده اسکله‌هایی از بندر چابهار بتوانیم اقتصاد این کشور را به سمت بندر چابهار سوق دهیم.

وی با اشاره به تعیین تکلیف اپراتورهای بندر شهید رجایی برای سال آینده، گفت: مشاور پروژه با شریک خارجی در حال مطالعه است ‌و از 2 ماه گذشته مطالعات خود را در این باره آغاز کرده است که امیدواریم تا پایان سال اسناد تهیه شده و اپراتورهای بندر شهید رجایی را در سال آینده برای مدت زمان طولانی جذب کنیم.

عضور هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مشاور اعلام کرده است که اسناد اسفندماه تحویل می شود و قطعا در سال 94 اپراتورهای جدید جذب خواهد شد، بیان کرد: بیش از یک اپراتور در بندر شهید رجایی خواهیم داشت و مدل توسط مشاور طراحی می‌شود و ارتباط با محل‌های اقتصادی ترمینال، گمرک و از این قبیل همه توسط مشاور و شریک خارجی مشخص می‌شود.

جهاندیده افزود: در حال حاضر پیشانی فاز 2 با 8 گنتری‌کرین و تعدادی ترانس‌تینر در حال استفاده است اما برای یال‌های غربی و شرقی اقدامات لازم انجام شده است و بزودی قرارداد ساخت تجهیزات فعال خواهد شد.

وی با بیان اینکه فاز سوم بندر شهید رجایی 18 دی‌ ماه کلنگ‌زنی می‌شود، کار در این پروژه آغاز شده و تا 3 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، بیان کرد: برای اجرای‌ فاز 3 رقم 500 میلیون دلار سرمایه نیاز داریم که شامل تجهیزات است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در فاز 2 هم 180 میلیون دلار تجهیزات شامل 18 گنتری‌کرین و 45 ترانس‌تینر در حال تهیه است که امیدواریم هر چه زودتر قرارداد آن به امضا برسد و تجهیزات مستقر شود.امیدواریم که تا یک سال آینده نصب تجهیزات انجام شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار