کد خبر: ۷۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
سرپرست مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد:
سرپرست مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه در هشت ماهه نخست امسال بیش از سه هزار و 900 تن فرش دستباف به بیش از 80 کشور دنیا صادر شده، گفت: این میزان فرش صادراتی بیش از 202 میلیون دلار ارزش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد رشد وزنی را نشان می دهد.
به گزارش تجارت آنلاين، حمید کارگر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: رشد وزنی صادرات فرش دستباف در سال های اخیر بی سابقه بوده ضمن اینکه در هشت ماهه نخست امسال صادرات فرش دستباف ایرانی به لحاظ ارزشی 12 درصد رشد داشته است.

وی با بیان آنکه فرش دستباف ایرانی روزهای خوشی را سپری می کند، اظهار داشت: بخشی از وضعیت روبه رشد فرش دستباف ایرانی متاثر از بهبود مناسبات سیاسی کشور و حاکم شدن ثبات اقتصادی است.

کارگر ادامه داد: صادرات فرش دستباف ایرانی به لحاظ وزنی و ارزشی در حال رشد است هرچند از وضعیت کنونی راضی نیستیم اما امیدواریم رشد صادراتی فرش شتاب بیشتری به خود بگیرد.



** حضور متفاوت فرش دستباف ایرانی در نمایشگاه دمتکس آلمان

وی سپس از برگزاری نمایشگاه دمتکس آلمان طی روزهای 17 تا 20 ژانویه خبر داد و گفت: این نمایشگاه بزرگترین رویداد در حوزه کفپوش ها در سراسر دنیا است و ایران نیز حضور بسیار متفاوتی در این دوره از نمایشگاه دمتکس را تجربه خواهد کرد.

کارگر با بیان آنکه در نمایشگاه دمتکس مضمون باغ ایرانی برای نمایش فرش های ایرانی انتخاب شده است، افزود: بسیاری از فرش های دستباف ایرانی نقش باغ دارند و با پیوند فرش ایرانی با معماری ایرانی می خواهیم از آن به عنوان یک برگ برنده نسبت به رقبای این محصول استفاده کنیم.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: برای مضمون باغ ایرانی، فرش های جدید و موزه ای را از سراسر کشور گلچین و انتخاب کردیم تا در این نمایشگاه عرضه شود.

کارگر اضافه کرد: همچنین تدابیری اتخاذ شده تا نشریات مختلف حوزه های فرش، دکوراسیون و مد از کشورهای اروپایی مهمان غرفه ایران باشند تا ضمن گپ و گفت رسانه ای، تبلیغات خوبی برای فرش ایرانی در این رویداد شکل بگیرد.



** آمریکا تحریم واردات فرش ایرانی را لغو کند

سرپرست مرکز ملی فرش ایران سپس با اشاره به تحریم چهارساله فرش دستباف ایرانی از سوی آمریکا، گفت: این کشور در چهار سال گذشته تاکنون واردات هرگونه فرش دستباف که مبدا تولید آن ایران ثبت شده باشد، ممنوع اعلام کرد که امیدواریم این کشور کمی خردمندانه تر عمل کند و با لغو این تحریم به شهروندان خودش که از داشتن دستبافت های ایرانی محروم شدند، لطف کند.

وی افزود: آمریکا با لغو تحریم واردات فرش ایرانی به خاک خود، نشان دهد که بدنبال تحریم هنر و هنرمند نیست چرا که فرش دستباف ایرانی نه دولت بلکه توسط هنرمندان ایرانی تولید می شود.

کارگر با بیان اینکه در کنار تحریم مستقیم فرش توسط آمریکا، تحریم های عمومی نیز بر آینده فرش دستباف ایرانی اثر گذار بوده است، اظهار داشت: این تحریم ها به نوعی هزینه های حمل و نقل و بیمه و قیمت تمام شده فرش دستباف را متاثر کرده که امیدواریم فضای مراودات سیاسی و اقتصادی کشور که به نوعی روبه ثبات و بهبود رفته است، اثرات مثبت آن را در حوزه فرش دستباف شاهد باشیم.



** بیمه قالیبافان جوابگوی مشمولان آن نیست

سرپرست مرکز ملی فرش ایران همچنین بیمه قالیبافان را یکی از چالش ها و مشکلات فراروی این حوزه دانست و گفت: با توجه بررسی لایحه بودجه سال 94 در مجلس، شرایط خوبی است تا اعتبار لازم برای بیمه قالیبافان به تصویب برسد.

کارگر با بیان آنکه سالانه اعتبار لازم برای پوشش بیمه قالیبافان تصویب می شود، افزود: متاسفانه در سال 93 اعتبار مصوب، جوابگوی بیش از 480 هزار نفری که زیر پوشش بیمه قالیبافان قرار داشتند، نبود بنابراین نه تنها افراد و قالیبافان جدیدی به این مشمولان اضافه نشد بلکه همان افراد نیز در استان های مختلف دچار قطع بیمه شدند.

وی اظهار امیدواری کرد: اکنون که لایحه بودجه در مجلس در حال بررسی است، نمایندگان به تامین اعتبار بیمه قالیبافان برای سال 94 توجه داشته باشند تا این افراد بتوانند همچنان از این بیمه استفاده کنند.

کارگر با بیان آنکه در سال های اخیر برخی از غیرقالیبافان از بیمه قالیبافی استفاده کرده اند، گفت: مرکز ملی فرش ایران با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پالایش برای حذف غیرقالیبافان است تا 500 هزار نفر قالیبافان واقعی را در سال آینده زیرچتر حمایت های بیمه ای قرار دهیم.

وی افزود: تخمین زده می شود که حدود یک میلیون نفر قالیباف در کشور وجود داشته باشند که از این تعداد حدود 700 هزار نفر قالیباف فعال و تمام وقت هستند.



** ثبت ملی و جهانی طرح ها و نقوش فرش های ایرانی

کارگر با بیان اینکه برای حمایت از تولید داخل، تعرفه واردات فرش های دستباف بسیار بالا است، گفت: براساس آمار گمرک ایران، واردات رسمی فرش دستباف از سایر کشورها نداریم چرا که اینکار اصلا برای واردکنندگان مقرون به صرفه نیست اما شاید از مبادی غیررسمی، قاچاق فرش دستباف به کشور صورت گیرد که به لحاظ کیفیت و کمیت اصلا قابل توجه به شمار نمی آید.

وی سپس کپی از طرح ها و نقش های ایرانی را به عنوان یک دغدغه در حوزه فرش دانست و افزود: برای مقابله با این معضل، مرکز ملی فرش ایران اقدام به ثبت ملی و جهانی طرح ها و نقوش فرش های ایرانی کرده است.

کارگر امکان کپی فرش های ایرانی و صادرات آن به سایر کشورها توسط چین را منتفی دانست و اظهار داشت: کشور چین در سال های اخیر از تولیدکننده فرش دستباف به واردکننده این محصول تبدیل شده است و فعالان تولید فرش در چین به سمت سایر صنایع رفتند.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران، ادامه داد: براساس آمار هشت ماهه ابتدایی امسال، چین رتبه ششم را در واردات فرش ایرانی دارد یعنی این کشور به جای تولید فرش دستباف و رقابت با ما، به یکی از مشتریان اصلی فرش دستباف ایرانی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه چین بازار بسیار خوبی برای فرش دستباف ایرانی به شمار می آید، گفت: هم اکنون یک طبقه ثروتمند 200 میلیون نفری در چین شکل گرفته که می تواند مشتری بالقوه فرش ایرانی باشد، امیدوارم با یک نگاه کلان و بلندمدت، فعالان و تولیدکنندگان فرش ایرانی حضور و ورود خوبی در بازار چین داشته باشند.



** ثبت جهانی پنج منطقه کشور

سرپرست مرکز ملی فرش ایران سپس با اشاره به طرح ها و نقوش فرش ایرانی، اظهار داشت: طرح ها و نقوش فرش ایرانی به نام پدیدآورندگان آنها، ثبت ملی می شوند یعنی هر طراح و نقاش ایرانی می تواند طرح های خود را به نامش ثبت کند.

کارگر با بیان اینکه مناطق جغرافیایی فرش ایران نیز ثبت ملی می شوند، گفت: تاکنون 40 منطقه جغرافیایی فرش ایران ثبت ملی شدند و از این میان حدود پنج منطقه با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثبت جهانی رسیدند.

وی اضافه کرد: 11 منطقه جغرافیایی دیگر نیز پرونده آنها در WIPO در حال بررسی است که امیدوارم به ثبت جهانی برسند ضمن اینکه این روند برای سال آینده همچنان ادامه خواهد داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار