رهبر انقلاب درگذشت احمدي‌نژاد را تسليت گفتند
حضرت آيت الله خامنه‌اي در پيامي‌درگذشت آقاي داود احمدي‌نژاد را تسليت گفتند.به گزارش ايلنا، در پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي‌آمده است:جناب آقاي محمود احمدي‌نژاد؛ درگذشت برادر انقلابي و صادق مرحوم آقاي حاج داود احمدي‌نژاد را به بازماندگان محترم بخصوص همسر و فرزندان آن مرحوم تسليت مي‌گويم و رحمت و مغفرت و پاداش شايسته‌ي الهي را براي ايشان مسألت مي‌کنم.

ممنوعيت سه ماهه براي خاتمي‌
وکيل سيد محمد خاتمي‌درباره انتشار اخبار ضد و نقيض در رسانه‌ها مبني بر اعمال محدوديت‌هايي براي رييس دولت اصلاحات، گفت: اخيراً برگه‌هايي منتسب به يک مرجع قضايي به رويت آقاي خاتمي‌رسيده که حاکي از اعمال برخي محدوديت‌ها به لحاظ عدم حضور ايشان در مجالس عمومي‌است.سيد محمد انجام در گفت‌و‌گو با ايلنا گفت: در ايام گذشته و حتي اخيرا برگه‌هايي با ذکر موضوع لزوم عدم شرکت و حضور جناب آقاي خاتمي‌در فلان مجلس و يا ديدار با شخص ارائه شده است؛ ولي اخيرا برگه‌اي به منزل ايشان ارسال و به رويت آقاي خاتمي‌رسيده که طي آن از تاريخ ۱ مهرماه ممنوعيت حضور جناب آقاي خاتمي‌در مراسم عمومي‌سياسي، فرهنگي و تبليغي به مدت سه ماه الزامي‌است. در اين برگه قيد شده بود که اين دستور به تقاضا و صلاحديد برخي نهادهاي امنيتي صادر شده است.همچنين رضا باقري ديگر وکيل سيد محمد خاتمي‌هم بيان داشت: حسب قانون آئين دادرسي کيفري اين قبيل دستورات متعاقب تشکيل پرونده قضايي مي‌بايست صادر شود ليکن در اين موارد دادستان به استناد اختيارات خود در جلوگيري از وقوع جرم بدون تشکيل پرونده قضايي مبادرت به اين امر کرده است؛ لذا به نظر مي‌رسد اين دستور از منظر حقوقي قرار يا حکم تلقي نمي‌شود و عملاً نمي‌توان از طرق قانوني به آن اعتراض کرد.

آمريکا ناامن‌ترين کشور جهان است
آيت الله ناصر مکارم شيرازي گفت: مي‌بينيم در آمريکا، فقط در يک حادثه که آن هم به وسيله يک تن انجام شد، قريب 60 تن کشته و 500 تن زخمي‌مي‌شوند؛ بنابراين آمريکا ناامن‌ترين کشور جهان است.به گزارش ايرنا، وي در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، بيان کرد: به طور معمول يک تن حداکثر مي‌تواند چند تن ديگر را مصدوم کند، نه اين که 600 تن را زخمي‌نمايد.وي ادامه داد: پليس آمريکا و نيروهاي امنيتي آنها کاملا ضعيف و ناتوانند که نتوانستند دست کم جلوي اين عدد بزرگ را بگيرند.تيراندازي در لاس وگاس آمريکا که يکشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد دست کم 59 کشته و بيش از 500 زخمي‌برجا گذاشت.

جلسات علني مجلس کاهش يافت
عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي‌گفت: جلسات علني مجلس تا اطلاع ثانوي روزهاي يکشنبه و چهارشنبه برگزار مي‌شود و سه شنبه‌ها مجلس جلسه علني نخواهد داشت.غلامرضا کاتب در گفت و گو با ايرنا اظهار کرد: در جلسه اي که چندي پيش رييس مجلس و اعضاي هيأت رئيسه با رؤساي کميسيون‌هاي تخصصي مجلس داشتند بنا شد که تا اطلاع ثانوني و البته به صورت موقت مجلس روزهاي سه شنبه جلسه علني نداشته باشد.وي افزود: بنا شده است که کميسيون‌هاي تخصصي مجلس سه شنبه‌ها در دو نوبت صبح و عصر تشکيل جلسه دهند و طرح‌ها و لوايح را بررسي کنند.نماينده گرمسار گفت: زمان برگزاري جلسات علني مجلس، بر عهده هيات رييسه است و نيازي به طرح اين موضوع در جلسه علني مجلس و راي گيري نيست.

اصلاح‌طلبان تصميمي‌براي انتخابات‌ ندارند
يک عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان گفت: هنوز درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان با گروه‌هاي ديگر در انتخابات‌هاي آينده تصميمي‌اتخاذ نشده است.محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ايسنا درباره اظهارات رئيس فراکسيون اميد در خصوص عدم ائتلاف با معتدلين در انتخابات آينده اظهار داشت: اظهاراتي که دکتر عارف درباره موضوع ائتلاف داشت، تقطيع شده و تنها بخشي از آن منعکس شده است. ايشان در واقع ائتلاف را رد نکرده است. هنوز هم اين بحث صورت نگرفته که آيا در انتخابات آينده ائتلاف انجام شود يا خير.وي افزود: به هر حال ائتلاف در بسياري موارد اثرات خوبي داشته، اما در جاهايي هم حوادثي اتفاق افتاده است. از جمله اين سوال را ايجاد مي‌کند که موتلفين ما الان کجا هستند، چه مي‌کنند و چه موضعي دارند؟ اين‌ها بايد رصد شود و اگر قرار است ائتلافي انجام شود،‌ همه بايد صفر تا صد پاي آن بايستند و تنها براي راي آوري ائتلاف نکنند، بلکه به اصول آن پايبند باشند و پيامدهاي بعد از آن را هم بپذيرند.تابش ادامه داد: در حال حاضر کارگروهي وضعيت شوراي عالي و ترميم‌هايي که بايد در آن صورت گيرد و نقدهايي که به آن وارد مي‌شود را مورد بررسي قرار مي‌دهند تا به زمان انتخابات نزديک‌تر شويم و آن وقت اين موضوع هم جزء سياست‌هايي خواهد بود که مورد توجه قرار خواهد گرفت.نايب رئيس فراکسيون مجلس شوراي اسلامي‌همچنين يادآور شد: در فراکسيون اميد هم دوستان ما تقريبا به اين نتيجه رسيده‌اند ليست اعضا را منتشر کنند.

وزيرعلوم وعده‌هاي رئيس‌جمهور را عملي کند
يک عضو شوراي مرکزي حزب اسلامي‌کار گفت: با توجه به اينکه سرپرست يک وزارتخانه فقط مي‌تواند فعاليت‌هاي در دست اقدام وزير قبلي را دنبال کند و با توجه به اينکه يک سرپرست نمي‌تواند مجري قوي براي برنامه‌هاي دولت باشد؛ لازم است که رئيس جمهور هرچه سريع تر گزينه مد نظرش براي تصدي وزراتخانه علوم،تحقيقات و فن‌آوري را به مجلس شوراي اسلامي‌معرفي کند. پيام مجرد در گفت‌وگو با ايسنا افزود: براي ايجاد دستاوردهاي جديد و تحقق برنامه‌هاي دولت دوازدهم به جاي سرپرست بايد وزارتخانه را وزيري با اختيارات کامل منصب وزارت اداره کند.مجرد با اشاره به توقع جامعه دانشگاهي به ويژه دانشجويان از دولت دوازدهم گفت: در حال حاضر دانشجويان نيازمند يک وزير قوي هستند تا بتواند به مطالبات آن‌ها پاسخ دهد. جامعه دانشگاهي نيازمند وزيري است که بتواند تمام و کمال سند چشم انداز علمي‌را بر طبق خواست‌هاي رهبري و وعده‌هاي رئيس‌جمهور در انتخابات، عملي کند.وي افزود: يک مدير توانمند مي‌تواند به خواسته‌هاي جامعه بزرگ دانشگاهي که همانا گسترش جامعه علمي‌و افزايش پويايي و نشاط است پاسخ دهد. از سوي ديگر نيز مي‌تواند فضاي دانشگاه‌ها را براي توسعه کسب و کار و دانش علمي‌آماده کند.

سرلشکر موسوي گفت: تهديدهاي بي اساس و بي ارزش قدرت‌هاي استکبار ارزش پاسخگويي ندارد و ايستادگي در مقابل فشارهاي قدرت‌هاي استکباري از وظايف ما است.به گزارش ايلنا، فرمانده کل ارتش در بازديد از تيپ ۱۸۸ زرهي زاهدان گفت: آمادگي يگان‌هاي ارتش مستقر در سيستان و بلوچستان، با استفاده از تجهزات بروز، ارتقاي چشمگيري يافته است.سرلشکر سيدعبدالرحيم موسوي تصريح کرد: ماموريت ارتش حفظ استقلال کشور، نظام اسلامي‌و حدود و ثغور مرزهاست و آمادگي ما بايد فراتر از مرزها باشد و به طور کامل از آن مراقبت کنيم.وي افزود: تهديدهاي بي‌اساس و بي ارزش قدرت‌هاي استکبار ارزش پاسخگويي ندارد و ايستادگي در مقابل فشارهاي قدرت‌هاي استکباري از وظايف ما است.


وزير ارتباطات درباره بازداشت برخي فعالان شبکه‌هاي اجتماعي در پاسخ به اين که آيا اين اقدام با هماهنگي با وزارت ارتباطات صورت گرفته است، گفت: من بعيد مي‌دانم وزرات اطلاعات اين افراد را دستگير کرده باشد. اين افراد بازداشت شده‌اند اما دليل آن را نمي‌دانم زيرا پرونده در حال بازپرسي است. محمدجواد آذري جهرمي‌در گفت‌وگو با ايلنا،‌ افزود: هنگامي‌که پرونده از مرحله بازپرسي بگذرد، قطعا ما سوال و پيگيري خواهيم کرد و اطلاعات لازم را مي‌گيريم.وزير ارتباطات بيان کرد: چون پرونده در مرحله بازپرسي است، اطلاع دقيقي از محتويات پرونده ندارم و اطلاع‌رساني در همان حدي است که دادستان اعلام کرده‌اند.وي درباره مدل جايگزين فروش اينترنت حجمي‌گفت: پس از ارايه گزارش صد روزه، مدل جايگزيني را معرفي مي‌کنيم.


يک فعال سياسي اصلاح طلب درباره تغيير نظام رياستي به پارلماني با بيان اينکه ابعاد اين مسئله بايد مورد بررسي قرار گيرد گفت: نظام پارلماني در جايي پاسخ‌گوي جامعه است که گزينشي درکار نباشد چراکه اين امر پارلمان را به سمت گزينه‌اي که مراد يک عده خاص است، مي‌برد. اشرف بروجردي در گفت‌وگو با ايلنا در پاسخ به اين سوال که اگر نظام پارلماني در کشور حاکم شد، اصلاح‌طلبان چه کاري بايد انجام دهند، گفت: با شرايط فعلي اين نظام مورد پذيرش اصلاح‌طلبان نيست. به نظر مي‌رسد اين کار مناسب نيست. لازم است احزاب و گروه‌هاي مختلف گرد هم بيايند و درباره اين تغيير با يکديگر بحث و گفت‌وگو کنند تا کشور و پارلمان دچار تک‌صدايي نشود.


روحانی در مراسم نمادین بازگشایی دانشگاه ها:
رئيس‌جمهور گفت: در همه انتخابات‌ها جناح‌هاي سياسي مشارکت مي‌کنند اما در آخر به جاي آنکه همه به خاطر مشارکتشان تشويق شوند و جايزه بگيرند، يکي جايزه مي‌گيرد و جناح ديگر تنبيه مي‌شود.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران با بيان اينکه‌امام حسين (ع) براي حفظ حرمت کعبه از مکه خارج شدند، اظهار کرد: امروز در جامعه ما حرمت، جايگاه و شخصيت افراد خدوم و خدمتگزار و محبوب مردم توسط برخي قلمها و زبانها شکسته مي‌شود.
رئيس شواري انقلاب فرهنگي با بيان اينکه اساس علم و دانشگاه بر مبناي رقابت نهادينه شده است اظهار کرد: مقام اساتيد بر مبناي رقابت است و قطعا بايد مقام استادي که جزوه او ده سال تغييري نکرده با استادي که مدام در حال کسب علم و دانشوري است، تفاوتي داشته باشد. قطعا بايد مسير کسب علم از سوي اساتيد همواره مورد توجه و استمرار قرار بگيرد.
رئيس دولت تدبير و اميد با تاکيد بر اينکه بايد همواره ميان دانشگاه‌ها، کلاس درس و گروه‌هاي دانشجويي رقابت وجود داشته باشد، گفت: ما در جامعه يک رقابت آن هم ناسالم تحت عنوان جناح‌هاي سياسي ايجاد کرده‌ايم؛ در همه انتخابات‌ها اين جناح‌ها مشارکت مي‌کنند ما در آخر به جاي آنکه همه به خاطر مشارکتشان تشويق شوند و جايزه بگيرند، يکي جايزه مي‌گيرد و جناح ديگر تنبيه مي‌شود. آيا نتيجه اين روش اعتماد عمومي‌و سرمايه اجتماعي ايجاد مي‌کند؟
روحاني با بيان اينکه ممکن است برخي از دستگاه‌ها بيکار باشند و براي ايجاد شغل براي خود عده‌اي را احضار کنند، اظهار کرد: اگر در جناحي که از ابتدا ساختمان ديوارش کوتاه ساخته شده است، کسي خيلي هم تاثيرگذار باشد و مردم را براي مشارکت تشويق کند و تکرار کند که مردم پاي صندوق بيايند، باز هم آنها نبايد تشويق شوند.
رئيس‌جمهور با تاکيد براينکه بايد از اين مسيرها رها شويم به نتايج راي مردم در انتخابات‌هاي سال‌هاي ۹۲ تا ۹۶ اشاره و خاطر نشان کرد: يک بار در سال ۹۲ و مجددا در سالهاي ۹۴ و ۹۶ اين تجربه حاصل شد. در اقتصاد، علم و مديريت، انحصار بسيار خطرناک است و ما بايد براي نقد و مشارکت، همه جامعه را تشويق کنيم.
وي همچنين با بيان اينکه بيان نقد به ويژه در دانشگاه بايد آزاد باشد تصريح کرد: اگر استاد يا دانشجويي در دانشگاه کلامي‌مطرح کند که آن کلام مورد پسند من نباشد، بايد تشويق شود.
وي با تاکيد بر لزوم پيشرو بودن دانشگاهيان و دانشجويان در مسائل روز کشور گفت: من نمي‌گويم که يک دانشجو يک ديپلمات است اما يک دانشجو بايد مسائل سياسي جامعه خود را بداند و به خوبي نقد و انتقادات خود را مطرح کند چرا که سن دانشجويي، سن خلاقيت و طراحي نقد و انتقاد است. اساتيد دانشگاه نبايد بگذارند عده‌اي جامعه را نسبت به آينده مايوس کنند و کار ارزشمند ملت را زير علامت سوال قرار دهند.
رئيس‌جمهور با انتقاد از طرح برخي اظهارات از سوي عده‌اي در داخل کشور در اين زمينه اظهار کرد: من نمي‌دانم چرا عده‌اي از اين موضوع و اينکه کشور دچار مشکل شود، خوشحال مي‌شوند و نان خود را در دعوا مي‌بينند. با اين وجود ما معتقديم که تضارب آرا هيچ مشکلي ندارد اما بايد در موضوعات مربوط به منافع ملي همه يک صدا باشند.
روحاني با اشاره به توافق هسته‌اي ايران و ۱+۵ اشاره تصريح کرد: ما در توافق برجام به منافع غيرقابل بازگشتي دست يافته‌ايم و نه تنها ترامپ بلکه چنانچه ده ترامپ ديگر در دنيا روي کار بيايند، آن منافع غيرقابل بازگشت هستند. در مذاکرات هسته‌اي ما قدرت سياسي خود را به جهانيان نشان داديم و ديپلمات‌هاي ما آنقدر قوي و قدرتمند با شش قدرت بزرگ دنيا حرف زدند و به توافق رسيدند که آن طرف توافق آمريکا مي‌گويد ايراني‌ها ما را فريب داده‌اند.
رئيس‌جمهوري با تاکيد بر اينکه ما اتحاد جهاني عليه ايران را شکانديم، به سخنراني سران کشورهاي عضو سازمان ملل در مجمع عمومي‌اين نهاد اشاره و خاطر نشان کرد: همه کشورها عليه ايران متحد شده بودند. در سازمان ملل از نخستين ناطق تا آخرين سخنران، همه عليه ما حرف مي‌زدند و حتي کشورهاي به ظاهر دوست نيز صحبتي به نفع ما نمي‌کردند اما امسال در مجمع عمومي‌سازمان ملل بيش از ۱۶۹ کشور دنيا حرف ايران را بر زبان آورد و تنها يک کشور به نام آمريکا و يک رژيم اشغالگر به نام اسرائيل عليه ايران حرف زد. روحاني با انتقاد از طرح برخي مسائل در داخل نسبت به احتمال اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران گفت: ممکن است فردي بگويد بعدا نيز قطعنامه‌هايي صادر خواهد شد. اين حرف مانند آن است که ما مي‌گوييم در جنگي پيروز شده‌ايم و عده‌اي مي‌گويند ممکن است در جنگ بعدي پيروز نشويم؛ در پاسخ ما اعلام مي‌کنيم که چنانچه روزي سازمان ملل بخواهد عليه ما قطعنامه‌اي صادر کند ما تجربه لغو قطعنامه‌هاي قبلي را داريم.
وي به بيان برخي ديگر از منافع غيرقابل بازگشت برجام پرداخت و اظهار کرد: در زمينه اقتصادي از جمله فروش نفت و ميعانات نفتي و همچنين جذب سرمايه گذاري‌هاي خارجي و گشايش اعتبارات بزرگ در بانک‌هاي بين‌المللي و ورود فناوري به کشور منافع بسياري براي کشور حاصل شده که غيرقابل بازگشت است. رئيس‌جمهور با طرح اين پرسش که چرا عده‌اي نادرست با مردم صحبت مي‌کنند، اظهار کرد: مردم توانستند حق هسته‌اي خود را کف خيابان تا وين و نيويورک ببرند و آن را تثبيت کنند؛ اگر امروز آمريکا مرتکب تخلفي شود همه دنيا آن را محکوم مي‌کنند. اما بازهم عده‌اي در داخل مي‌گويند که چرا به‌امريکايي‌ها اعتماد کرديد. وي گفت: يکي از وظايف مهم دانشگاه‌ها وظايف سياسي و بيان واقعيات براي مردم از طريق دانشجو و کلاس‌هاي درس است. قطعا در دانشگاه‌ها اساتيد بسياري در رشته‌هاي مختلف حضور دارند که آنها بايد شرايط کشور را براي دانشجويان و مردم تشريح کنند. روحاني اظهار کرد: مردم سال 92 راهي را انتخاب کردند و در سالهاي 94 و 96 بار ديگر آن راه را تاييد کردند اما عده‌اي مي‌خواهند بگويند که ملت ايران مرتکب اشتباه شده‌اند. اين در حالي است که ملت در اين انتخابات‌ها راه درست را برگزيده‌اند و امروز عظمت و اعتبار بين‌المللي ايران و همچنين روابط ما با جهان افزايش يافته و مسير تعاملي که مقام معظم رهبري فرموده‌اند، هموار شده است. وي گفت: کشور امروز با معضلات و مشکلات مختلفي مواجه است که حل آن به عهده همه مسئولان و مردم است. اما دانشگاه‌ها به دليل آنکه پايگاه علم و دانش در اختيار دارند، وظايف بيشتري در اين زمينه به عهده‌شان است. امروز کشور با مشکلات بسياري در زمينه‌هاي مسائل زيست محيطي، کمبودآب، موضوعات بانکي و اقتصادي مواجه است که مربوط به دولت يازدهم و دوازدهم نيست و به عنوان قرض پيشينيان به ما ارث رسيده است.


سفير اتحاديه اروپا در آمريکا درباره زمان اعمال نظر رييس‌جمهور آمريکا درخصوص پايبندي ايران به برجام در هفته آينده و اينکه چرا بايد اين توافق حفظ شود، گفت: واژه «عدم تاييد پايبندي ايران» شايد واژه درستي نباشد؛ تا جايي که ما مي‌دانيم او مي‌خواهد از تاييد پايبندي ايران به برجام «اجتناب» کند.
به گزارش ايلنا، ديويد سوليوان در گفت‌وگو با آتلانتيک افزود: تصميم رييس‌جمهور در اين خصوص تاثير فوري بر توافق هسته‌اي نخواهد داشت. اگر ترامپ تصميم بگيرد و به کنگره ابلاغ کند، ما يک مدت زماني ترديد خواهيم داشت که‌امريکا در نهايت چه تصميمي‌خواهد گرفت. اينکه آنها تصميمي‌براي تخريب توافق خواهند گرفت يا خير؟ اما صادقانه بايد بگويم ما نمي‌دانيم. اين به گفته‌هاي رييس جمهور و استراتژي‌هاي او زماني که نظرش را اعلام مي‌کند، بستگي دارد. به هر حال با وجود اينکه شنيده‌ها حاکي از قطعيت مساله است اما ما فکر نمي‌کنيم در اين باره تصميمي‌جدي گرفته شده باشد. منظور من اين است که فکر مي‌کنم هنوز بايد صبر کنيم ببينيم رئيس‌جمهور چه بيانيه‌اي را آماده کرده است. ساليوان در پاسخ به اين که آنها هيچ نشانه‌هايي درباره تمايلات ترامپ به شما نداده‌اند، گفت: نه. يک دانش عمومي‌وجود دارد و آن اينکه رييس‌جمهور از توافق هسته‌اي راضي نيست و مي‌خواهد بر اساس قوانين آمريکا پايبندي ايران به توافق را تاييد نکند. اما به نظر من هيچ کس نمي‌تواند به ما بگويد رييس جمهور قرار است هفته آينده چه تصميمي‌اتخاذ کند. 
سفير اتحاديه اروپا در آمريکا در خصوص اينکه اگر آمريکا از توافق خارج شود آيا اروپا هم پيروي خواهد کرد يا خير، گفت: من واقعا فکر مي‌کنم يک شکاف بزرگ ميان اينکه بگويم رييس‌جمهور شايد پايبندي ايران را تاييد نکند و بگوييم آمريکا از توافق خارج مي‌شود، وجود دارد. من مي‌خواهم تاکيد کنم که ما فکر نمي‌کنيم به آنجا رسيده باشيم. حتي اگر رييس‌جمهور آمريکا از تاييد پايبندي ايران سرباز بزند، اين بر فرايندهاي داخلي آمريکا در قبال توافق تاثير خواهد داشت و تاثير فوري بر خود توافق نخواهد داشت. در نتيجه ما اميدواريم آمريکا از توافق خارج نشود.
سوليوان تاکيد کرد که قطعا اتحاديه اروپا و ۲۸ کشور عضو اين اتحاديه به تعهداتشان در توافق قويا پايبند خواهند بود و ما بر اين باوريم که تا زماني که ايران به تعهداتش تحت توافق احترام مي‌گذارد، اين توافق بايد به قوت خود باقي بماند و ما در اين مسير گام برمي‌داريم. 


جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام به رياست آيت‌الله‌هاشمي‌شاهرودي و با حضور اکثريت اعضاء تشکيل شد. به گزارش ايلنا، در ابتداي اين جلسه، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با ابراز تأسف شديد از تلاش براي ايجاد فتنه جديد ديگري در منطقه اقليم کردستان عراق و توطئه تجزيه اين کشور همسايه و مسلمان، گفت: کاملاً روشن است که‌امريکا و اسرائيل صحنه‌گردانان اين تحرّک و فتنه خطرناک در منطقه هستند و مي‌خواهند اسرائيل جديدي در منطقه ايجاد کنند.وي افزود: اين اقدام بدون شک خيانت بزرگي براي منطقه و جهان اسلام است. هاشمي‌شاهرودي، نقش آمريکا در تحرکات منطقه را جدّي و خطرناک توصيف کرد و گفت: اين کشور از يک سو تظاهر به مخالفت با طرح همه‌پرسي در کردستان عراق مي‌کند، ولي در واقع حامي‌اين طرح است و مي‌خواهند بغداد را مجبور به سازش و قبول تجزيه کنند که البته دولت و مردم عراق هوشيارند و کشورهاي منطقه از جمله جمهوري اسلامي‌ايران و کشور ترکيه در قبال اين فتنه جديد مواضع قاطع و اصولي اتخاذ کرده‌اند. وي سپس با تسليت درگذشت رئيس جمهوري فقيد عراق، جلال طالباني، گفت: متأسفانه در مراسم تشييع اين شخصيت مبارز به جاي استفاده از پرچم عراق يکپارچه، از پرچم اقليم کردستان عراق استفاده شد که اين اقدام موجب اعتراض اعضاي پارلمان عراق و ترک مراسم شد و همين امر نشان مي‌دهد که‌امريکا و اسرائيل در پي نفوذ بيشتر در منطقه و ايجاد فتنه قومي‌گرايي خطرناک در منطقه هستند. هاشمي‌شاهرودي با اشاره به پيروزي‌هاي چشمگير ارتش و حشدالشعبي عراق عليه تکفيري‌ها، ضرورت برخورد و اقدام قاطع دولت بغداد در برابر اين دسيسه خطرناک اسرائيل و آمريکا را براي جلوگيري از تجزيه و تفرقه در عراق خواستار شد و تأکيد کرد: جمهوري اسلامي‌ايران بايد به صورت قاطع‌تر مواضع اصولي خود در مخالفت با اين همه‌پرسي و حمايت از يکپارچگي ارضي عراق را به اطلاع مسئولان کردستان عراق برساند و با گوشزد کردن عواقب اين فتنه جديد و خطرناک براي عراق، منطقه و کل جهان اسلام، به آنها به طور جدّي و قاطع هشدار دهند. وي همراهي و منافع مشترک کشور ترکيه در اين مورد با جمهوري اسلامي‌ايران و دولت عراق را در برخورد قاطع با تجزيه اين کشور و جلوگيري از فتنه‌هاي آينده بسيار مهم ارزيابي کرد. هاشمي‌شاهرودي با اشاره به حضور گسترده و پرشور مردم سراسر کشور در مراسم عزاداري سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران باوفايش از اين حضور حماسي و چشمگير تشکر و قدرداني کرد.
واکنش محسن رضايي در خصوص بازدید آمریکا؛
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: ممکن است در داخل کشور بسياري از افراد، مخالف داشته باشند که همان مخالفان با در دست داشتن هر اطلاعاتي به اين سرويس‌هاي جاسوسي کمک مي‌کنند که همين جمع‌آوري اطلاعات تبديل به ايجاد شايعات مي‌شود.
به گزارش ايسنا، محسن رضايي در نشست خبري که بعد از دومين جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام در دوره پنجم برگزار شد، گفت: طي ماه‌هاي آينده و تا پايان سال جاري جلسات مجمع تشخيص به محل ساختمان مجلس سنا منتقل مي‌شود. در عين حال برخي از کارهاي پژوهشي و کارشناسي نيز در آنجا استقرار پيدا مي‌کند.
وي ادامه داد: دفتر آقاي‌هاشمي‌شاهرودي و خود من هم در آنجا خواهد بود و در مقابل ساختمان مرکز تحقيقات استراتژيک را به مرکز پژوهشي‌هاي مجلس خواهيم داد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص وضعيت صنايع دفاعي کشور و تهديداتي که از سوي بيگانگان مي‌شود،‌ گفت: در حوزه دفاعي ما با هيچ کس شوخي نداريم و دفاع از ملت و سرزمين مقدسمان را واجب بزرگي مي‌دانيم که قادريم در خارج از مرزها و در سوريه و عراق براي دفاع از اسلام، دين و سرزمينمان جان خود را فدا کنيم.
رضايي تاکيد کرد: در اين زمينه جدي هستيم و آنچه براي دفاع تشخيص دهيم را در چارچوب استانداردهاي بين‌المللي انجام مي‌دهيم. ما هيچ وقت سراغ سلاح هسته‌اي نرفتيم و نمي‌رويم، اما از تمام امکانات مشروع براي دفاع از کشورمان استفاده خواهيم کرد.
وي در خصوص اظهارات رئيس جمهور آمريکا مبني بر اينکه قصد دارد سپاه پاسداران را در زمره گروه‌هاي تروريستي قرار دهد گفت: آقاي ترامپ آدم بسيار عجولي است و قبل از اينکه بازي را با ما شروع کند شکست خواهد خورد.
رضايي خاطر نشان کرد: ايران امروز با هيچ کشوري قابل مقايسه نيست و حتي با 10 سال پيش خود فرق کرده و نيروهاي عاقلي ايران را اداره مي‌کنند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به هجمه‌هاي اخير عليه رئيس قوه قضائيه، اظهار کرد: اخيرا با توسعه فضاي مجازي، يکي از روش‌هاي جمع‌آوري اطلاعات، توسط سازمان‌هاي جاسوسي همين فضاها است که آن‌ها از طريق ايجاد اخبار و شايعات سعي مي‌کنند با گرفتن اطلاعات از افرادي که به آنها دسترسي ندارند،‌ فعاليت کنند. اين بستري است که هم باعث تخريب افراد مي‌شود و در عين حال با اين روش جمع‌آوري اطلاعات مي‌کنند.
رضايي ادامه داد: ممکن است در داخل کشور بسياري از افراد، مخالف داشته باشند که همان مخالفان با در دست داشتن هر اطلاعاتي به اين سرويس‌هاي جاسوسي کمک مي‌کند که همين جمع‌آوري اطلاعات تبديل به ايجاد شايعات مي‌شود و قطعا اين کار همچون گذشته براي سازمان‌هاي جاسوسي هزينه‌بر و سخت نيست.
وي اظهار کرد: در همين راستا مسئولان کشور بايد به پليس بين المللي شکايت کنند و اين که فقط تکذيب شود فايده‌اي ندارد. قوه قضائيه، دولت و سيستم‌هاي اطلاعاتي بايد براي حفظ حريم شخصي افراد چه مسئول باشد چه نباشد سيستمي‌طراحي کنند. ما 18 دستگاه لازم در کشور داريم و اگر کسي واقعا دلسوز باشد مي‌تواند اطلاعات خود را به اين دستگاه‌هاي ناظر ارائه دهد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص خروج احتمالي آمريکا از برجام نيز گفت: طبق اخباري که رسيده، آقاي ترامپ مي‌خواهد به جاي اينکه خودش تمديد عدم تحريم و يا توقف تحريم‌ها را امضا کند، مي‌خواهد اين کار را به کنگره بسپارد. بنابراين گويا بناي ايشان اين است که اين بار را به کنگره بسپارد و کنگره به کمکش بيايد، اما اگر مساله به کنگره برود پيچيده‌تر مي‌شود و اين نوعي خودکشي و انتحار سياسي بزرگ براي ترامپ است.
رضايي در پاسخ به پرسشي مبني بر درخواست آمانو براي بازديد از تاسيسات نظامي‌کشور،‌ اظهار کرد: ما هيچ وقت اسرار نظامي‌مان را لو نمي‌دهيم و اگر اسناد نظامي‌ما لو رود، آسيب‌پذير مي‌شويم و حفظ اسرار يکي از راه‌هاي جلوگيري از ناامني است. بنابراين قبول نمي‌کنيم دخالتي در بخش‌هاي نظامي‌ما انجام گيرد.