نقد شوندگي مزيت کليدي کاهش زمان توقف نمادها
سبدگردان بازار سرمايه تغييرات قانوني جديد و کوتاه شدن زمان معاملات را انقلاب بزرگي در بازار سرمايه دانست و اظهار کرد: با اجرايي شدن اين رويه قانوني جديد يک ريسک مهم بازار به طور جدي کمرنگ مي‌شود و سرمايه گذار مي‌تواند با تحليل و دقت بيشتر بدون نگراني از توقف نماد ، اقدام به سرمايه گذار کند. مديرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمايه در گفتگو با سنا، در خصوص کوتاه شدن زمان توقف و بازگشايي نمادها و تاثير آن بر بازار سرمايه گفت: يکي از نکات اصلي و مزيت‌هاي اين اقدام در بازار سرمايه، افزايش نقدشوندگي است. کورش شمس با اشاره به برخي توقف‌هاي طولاني مدت نماد گفت: زماني که مرجع تصميم گير درباره توقف‌هاي نماد تصميم مي‌گيرد يا در مواردي سهام يا نمادهايي از شرکت‌هاي بزرگ و معتبر با تعداد بالاي سهامدار، براي مدت زمان طولاني متوقف مي‌شود به بازار سرمايه آسيب جدي وارد مي‌کند. اين کارشناس بازار سرمايه با تاکيد بر اينکه توقف‌هاي طولاني مدت نمادها، نقدشوندگي بازار سرمايه را زير سوال مي‌برد، افزود: سرمايه گذاراني که وارد بازار سهام مي‌شوند ريسک‌هاي اين بازار همانند شناور بودن قيمت‌ها يا اين موضوع را که ممکن است فرد در يک بازه زماني با نوسان قيمت متضرر شود، پذيرفته‌اند؛ اما کساني که ريسک‌هاي مرتبط با بازار سرمايه را مي‌پذيرند و وارد آن مي‌شوند به تبع آن انتظار مزيت‌هايي را نيز دارند.
 نقدشوندگي يک اصل بسيار مهم در بازار سرمايه است
وي با اشاره به اينکه نقدشوندگي يک اصل بسيار مهم در بازار سرمايه است،گفت: يکي از مهمترين دلايلي که مردم با وجود ريسک بازار سهام باز هم وارد اين بازار مي‌شوند نقدشوندگي آن است. شمس ادامه داد: پس در صورتي که به سمتي حرکت کنيم که وضعيت توقف نمادها تغيير کند و بازار ديگر با توقف‌هاي طولاني مدت رو به رو نشود، گام موثري در زمينه نقدشوندگي بازار سرمايه برداشته شده است. مديرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمايه در ادامه افزود: در بازار سرمايه مي‌توان به صورت اهرمي‌و اعتباري بيش از مقدار دارايي سهم خريد و اين يک مزيت مهم بازار است؛ اما در کنار اين مزيت، هر توقف طولاني مدت نماد هزينه‌هاي مالي زيادي را براي سرمايه گذار ايجاد مي‌کند.
به گفته اين کارشناس بازار سرمايه، زماني که نمادي بلند مدت متوقف مي‌شود سرمايه گذار علاوه بر اينکه با ريسک نقدشوندگي مواجه مي‌شود، قدرت مديريت دارايي اش را نيز از دست مي‌دهد و درگير هزينه‌هاي مالي مي‌شود.
 کوتاه شدن زمان توقف معاملات را انقلاب بزرگي در بازار سرمايه است
اين سبدگردان بازار سرمايه، تغييرات قانوني جديد و کوتاه شدن زمان توقف معاملات را انقلاب بزرگي در بازار سرمايه دانست و اظهار کرد: با اجرايي شدن اين رويه قانوني جديد، يک ريسک مهم بازار به طور جدي کمرنگ مي‌شود و سرمايه گذار مي‌تواند با تحليل و دقت بيشتر بدون نگراني از توقف نماد، اقدام به سرمايه گذاري کند.


خريـد نقدي مس در ساعـات معاملاتي روز جمعه در بـورس لندن با افزايش همراه شد.
به نقل از سنا، طي معاملات روز جمعه در بازار فلزات لندن، فروش نقدي مس با افزايش رو به رو شد و به 6 هزار و 639 دلار رسيد.
اين در حالي است که خريد نقدي مس، در ساعات معاملاتي روز پنجشنبه به هر تن 6 هزار و 511 دلار رسيده بود.
همچنين سفارش خريد مس براي سه ماه آينده به مبلغ 6 هزار و 685 دلار معامله شد.
در اين بين، خريد و فروش نقدي آلومينيوم با قيمت دو هزار و 121 دلار و دو هزار و 121.50 دلار صورت گرفت.


شرکت سرمايه گذاري صنايع پتروشيمي‌پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به پايان ارديبهشت 97 براي دوره سه ماه منتهي به پايان مرداد 96 را منتشر کرد. به گزارش سنا، شرکت سرمايه گذاري صنايع پتروشيمي‌با سرمايه ثبت شده يک هزار و 820 ميليون ريال، پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به پايان ارديبهشت 97 دوره سه ماه منتهي به پايان مرداد 96 را به صورت حسابرسي نشده منتشر کرد.
شرکت سرمايه گذاري صنايع پتروشيمي‌پيش بيني درآمد هر سهم براي سال مالي منتهي به پايان ارديبهشت 97 را مبلغ 40 ريال به طور خالص پس از کسر ماليات اعلام کرد.


شاخص بورس در مدت سه روز معاملاتي افت نيم‌درصدي را در هفته گذشته به ثبت رساند. به گزارش تسنيم؛ در هفته‌اي که گذشت در مدت سه روز معاملاتي تعداد 1958 ميليون انواع اوراق بهادار به‌ارزش 6330 ميليارد ريال در بيش از 255 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که در مقايسه با 5 روز معاملاتي هفته قبل‌تر از نظر حجم، ارزش و نوبتهاي معاملاتي به‌ترتيب 63، 56.6 و 23 درصد کاهش را نشان مي‌دهد.
اين درحالي است که در اين مدت تعداد 21 ميليون واحد از صندوق‌هاي سرمايه گذاري قابل معامله در بورس تهران به‌ارزش کل بيش از 220 ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت.


نگرانی بازار سرمایه از رویکرد ضد برجامی ترامپ موجب شد
معامله‌گران بورس تهران ديروز يکي از کم‌فروغ‌ترين معاملات بورس را همزمان با افزايش عرضه سهام در گروه‌ خودرو و هلدينگ‌هاي سرمايه‌گذاري را شاهد بود، شاخص کل بورس نيز ۳۶۰ واحد افت کرد. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز شنبه 15 مهر ماه 96 با کاهش 360 واحدي روي رقم 85 هزار و 69 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 174 واحدي عدد 17 هزار و 595 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 610 واحدي به رقم 92 هزار و 47 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با کاهش 263 واحدي به رقم 58 هزار و 855 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 725 واحدي عدد 189 هزار و 439 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با کاهش 13 واحدي به رقم 937 واحد رضايت داد. براساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد هلدينگ پتروشيمي‌خليج فارس با 56 واحد، ارتباطات سيارايران با 29 واحد و مخابرات ايران با 22 واحد افزايش بيشترين تاثيرمثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي تاپيکو با 59 واحد، پالايش نفت تهران با 39 واحد و ايران خودرو با 36 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند. به نقل از فارس، ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 189 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 618 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 70 هزار و 36 نوبت داد و ستد بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي خدمات فني فولاد يزد، قند اروميه، سرمايه‌گذاري ارزش آفرينان، نئوپان 22 بهمن، صنعتي و شيميايي رنگين، حق‌تقدم خريد سهام سرمايه‌گذاري نفت و گاز پتروشيمي‌تأمين، بيمه کارآفرين، اوراق مشارکت شهرداري قم، از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي گسترش صنايع پيام و اوراق اجاره تأمين سرمايه لوتوس پارسيان متوقف شدند. ديروز همچنين 30 ميليون سهم شرکت ليزينگ ايران و شرق به قيمت هر سهم 157 تومان به روش ثبت سفارش در فرابورس عرضه اوليه و با سهميه 250 سهم ميان 119 هزار خريدار تخصيص يافت. روز گذشته در بازار دوم بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامدار عمده اختصاص دارد، اندکي بيش از 20 ميليون سهم صنايع پتروشيمي‌خليج‌فارس به ارزش کمتر 10 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده انتقال يافت. در ملي صنايع مس ايران نيز 5 ميليون سهم به ارزش بيش از يک ميليارد تومان با معاملات انتقالي ميان سهامداران عمده همراه شد. گروه اقتصادي کرمان خودرو اما با کدبه‌کد شدن بيش از 182 ميليون سهم به ارزش بيش از 18 ميليارد تومان از کد حقوقي به کد حقيقي روي صفر تابلو در جريان معاملات عادي سهام مواجه بود. در ساير نمادهاي تأثيرگذار بازار از جمله خودرويي‌ها نيز ديروز بورس تهران شاهد معاملات دوطرفه و در عين‌حال کدبه‌کد در اغلب نمادهاي معاملاتي اين بازار بود. نکته قابل تأمل در بازار ديروز انفعال عمومي‌اغلب حقوقي‌ها براي حمايت يا جمع‌آوري سهام در نمادهاي معاملاتي شاخص‌ساز بود که در نهايت به قرمزپوش شدن دسته جمعي نماگرهاي منتخب بازار انجاميد. ترس بازار سهام از خبرهاي غيرمنتظره در ميان هفته جاري به‌ويژه اقدام يکجانبه ترامپ براي خروج از برجام باعث شده تا بازار سهام همچنان در زير سايه سنگين فروشندگان سهام با بيم و اميد گام بردارد. هرچند که براي بورس تهران احتمال تغيير و تحول مديريتي در بازار سرمايه ايران بيش از خبرهاي سياست خارجي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. ديروز بازار سهام بازاري کم‌عمق و توأم با افزايش فروشندگان در مقابل خريداران اغلب حقيقي بود که ترجيح مي‌داد براي جمع‌آوري سهام دست به عصا گام بردارد.