بي‌نتيجه بودن روش‌هاي سنتي گذشته در صنعت خودرو
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس مي‌گويد: امروز تحول و ارائه خدمات بهتر به مشتريان، ارتقاء سطح توليدات و دستيابي به رضايتمندي مصرف‌کنندگان در گرو همکاري مشترک با شرکت‌ها و برندهاي معتبر جهاني است. سيدمهدي مقدسي در گفتگو با خبرخودرو اظهار داشت: در راستاي چنين جرياني است که به خودي خود سطح استاندارد توليدات خودرو در ايران ارتقاء خواهد يافت از اين رو به نظر مي‌رسد در وضعيت فعلي صنعت خودرو کشور بهترين راه براي توسعه صنعت و بازار و استانداردها، مشارکت با خارجي‌ها است. وي تصريح کرد: از آنجا که در مشارکت با برندهاي معتبر جهاني و دستيابي به استانداردهاي بين المللي، موضوع صادرات نيز مطرح است، بي‌شک اين جريان باعث ارتقاء توليدات خودرويي و تحول بازار خودروسازان خواهد شد. وي تاکيد کرد: امروز تنها راه نجات صنعت خودرو ايران مشارکت با خودروسازان جهاني است از اين رو اکتفا به روش‌هاي سنتي گذشته در اين صنعت مناسب نخواهد بود. مقدسي گفت: براي برون رفت از شرايط موجود و دستيابي به کيفيت و تنوع توليد، مشارکت با برندهاي جهاني و ايجاد فضايي براي ورود دانش فني و کسب تکنولوژي‌هاي جديد، به تدريج مي‌تواند صنعت خودرو ايران را از اوضاع فعلي خارج و باعث نجات اين صنعت شود.

کالاهايي که از افغانستان به ايران مي‌آيند
مروري بر آمارهاي پنج ماهه گمرکي گوياي آن است که شش قلم عمده کالايي به ارزشي حدود ۵۸۵ هزار دلار از افغانستان وارد ايران شده است. به گزارش ايسنا مروري بر آمارهاي گمرکي گوياي آن است که در پنج ماهه اول سال جاري بالغ بر ۷۷ تن دانه کنجد از افغانستان وارد ايران شده است که ارزش اين کالا بالغ بر ۱۰۰ هزار دلار بوده است. ارزش ريالي اين کالا نيز بالغ بر ۳۲۵ ميليون تومان محسوب مي‌شود. اما در کنار واردات نه چندان بالايي که از افغانستان صورت مي‌گيرد، در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از کل بازار وارداتي کشوري چون افغانستان در اختيار ايران قرار دارد. به گفته مديرکل دفتر بازرگاني کشورهاي آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت، در حال حاضر بازار واردات کشوري چون افغانستان حدود ۷.۵ ميليارد دلار است که از اين رقم حدود ۲.۵ ميليارد دلار سهم کشور ايران بوده و به عبارتي مي‌توان گفت که ۳۰ درصد از واردات اين کشور از طريق ايران تامين مي‌شود.

توليد سيگار 20 درصدافزايش و واردات آن 56 درصدکاهش يافت
رييس مرکز برنامه ريزي و نظارت بر دخانيات کشور در گفت و گو با شاتا ضمن تشريح آخرين وضعيت صنعت دخانيات کشور گفت: در 6 ماهه اول سال 96 نسبت به مدت مشابه سال گذشته توليد داخلي سيگار با افزايش 20 درصدي ونيز واردات با کاهش 56 درصدي روبرو بوده است.
علي اصغر رمزي، رييس مرکز برنامه ريزي و نظارت بر دخانيات کشور با ارائه‌امارهاي 6 ماهه سال 96 و مقايسه آن با مدت مشابه سال 95 گفت: مقايسه توليد، واردات، صادرات، برآورد قاچاق و مصرف سيگار طي اين مدت حاکي از آن است که در شش ماهه سال 1396 به ميزان 23.13 ميليارد نخ سيگار توليد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزايش داشته همچنين واردات رسمي‌1.4 ميليارد نخ بوده که 56 درصد کاهش يافته است. ميزان صادرات 16 دهم ميليارد نخ بوده که 14 درصد رشد داشته و برآورد قاچاق در 6 ماهه اول سال 3.13 بوده که 38 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال پيش داشته است. رمزي برآورد مصرف سيگار را در مدت مذکور 27.5 ميليارد نخ ذکر کرد که نسبت به مدت مشابه سال پيش تفاوتي نکرده است. علي اصغر رمزي با اشاره به بخش کشت توتون در کشور اظهار کرد: سطح زير کشت توتون حدود 6 هزار هکتار و برداشت ساليانه حدود 9 هزار تن توتون است و نياز کارخانه‌هاي سيگارت‌سازي کشور به توتون در سال حدود 40 تا 50 هزارتن مي‌باشد. وي افزود: در مجموع براي تامين توتون مورد نياز بايد کشت توتون به حدود 5 برابر افزايش يابد.

رشد فروش 4/42 درصدي سايپا در شش ماه نخست امسال
ارزش فروش گروه خودرو سازي سايپا در شش ماه نخست سال 96 نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، با رشد 42.4 درصدي همراه بوده است. به گزارش سايپا نيوز؛ ارزش فاکتور فروش شش ماه نخست سال 96 گروه خودرو سازي سايپا از 6 هزار و 545 ميليارد تومان در سال 95 به9 هزار و 320 ميليارد تومان در سال 96 افزايش و با رشد 42.4 درصدي همراه بوده است. براساس اين گزارش تعداد فروش تجمعي محصولات گروه خودرو سازي سايپا در شش ماه نخست سال جاري 273 هزار و 776 دستگاه خودرو اعلام شده که نسبت به تعداد فروش 223 هزار677 دستگاه خودرو توليد شده در مدت مشابه سال قبل، رشد 22.3 درصد فروش محصولات گروه سايپا را بيان مي‌کند. گفتني است در شش ماه نخست سال 96 به لحاظ تعداد و ارزش فروش، گروه سايپا با 22.3 درصد رشد تعداد فروش و 42.4 درصد افزايش ارزش فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل قبولي داشته است.

توليد ميني‌بوس در کشور کاهش يافت
شهريور ماه‌امسال توليد انواع ميني‌بوس و ميدل‌باس در خودروسازان داخلي به طور ميانگين ۸.۶ درصد کاهش يافت. به گزارش ايسنا، در اين مدت توليد اين محصولات از ۸۱ دستگاه در شهريور ماه سال گذشته به ۷۴ دستگاه رسيد. توليد انواع ميني‌بوس و ميدل‌باس در سروش ديزل مپنا از ۳۰ دستگاه در شهريور ماه ۱۳۹۵ به ۱۷ دستگاه کاهش يافت. توليد اين محصولات در گروه بهمن نيز از ۳۵ دستگاه در شهريور ماه سال گذشته به ۲۲ دستگاه رسيد. 
شهريور ماه‌امسال توليد انواع ميني‌بوس و ميدل‌باس در ايران خودرو ديزل نيز متوقف شده و از ۱۲ دستگاه در شهريور ماه ۱۳۹۵ به صفر کاهش يافت. اما برخلاف اين شرکت‌ها توليد اين محصولات در پيشرو ديزل‌ آسيا صعودي بوده و از چهار دستگاه در شهريور ماه سال گذشته به ۲۰ دستگاه رسيد. توليد انواع ميني‌بوس و ميدل‌باس در عقاب افشان نيز از صفر دستگاه در شهريور ماه ۱۳۹۵ به ۱۰ دستگاه افزايش يافت. توليد اين محصولات در آکيا دويچ نيز از صفر دستگاه در شهريور ماه سال گذشته به پنج دستگاه رسيد.


مديرعامل صندوق ضمانت صادرات ايران با اشاره به تجهيز منابع مالي کشور به سمت صادرات غيرنفتي از فراهم بودن ظرفيت کشور براي صادرات غير نفتي 60 ميليارد دلاري خبر داد. سيدکمال سيدعلي افزود: ظرفيت کشور براي صادرات غير نفتي 60 ميليارد دلاري فراهم است. وي با اشاره به بهبود شرايط بين‌المللي ايران پس از برجام، گفت: با همکاري گسترده دستگاه‌هاي مرتبط با صادرات غيرنفتي رسيدن به اين ميزان از صادرات قابل تحقق است. سيدعلي در پايان ابراز اميدواري کرد که با تخصيص منابع قابل توجه صندوق توسعه ملي درحمايت از صادرات غيرنفتي و جذب فاينانس‌هاي خارجي، توسعه صادرات غيرنفتي و رشد اقتصادي در کشور ايجاد شود.


مديرکل دفتر خدمات بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت از معرفي پنج شرکت بزرگ لجستيک از سوي اين وزارتخانه خبر داد و گفت: ۴۰۰۰ انبار در سامانه جامع انبارها به ثبت رسيدند. عباس تابش گفت: به استناد قانون مجلس، شناسنامه‌دار کردن شرکت‌هاي توزيع و ارائه کد رهگيري به کالا در کنار شناسنامه‌دار کردن انبارهاي محل نگهداري، از جمله اولويت‌هاي اصلي وزارت صنعت است. وي تصريح کرد: با کمک شرکت‌هاي پخش، چهار هزار انبار در سامانه انبارها شناسايي و به‌عنوان يکي از پيشقراولان مبارزه با قاچاق، از خدمات شرکت‌هاي پخش بهره مي‌گيريم؛ به نحوي که اين شرکت‌ها امکان حضور کالاهاي قاچاق را در زنجيره توزيع خود نمي‌دهند.


نيما بصيري، نايب اول کميسيون صنايع اتاق بازرگاني ايران گفت: کاهش نرخ سود بانکي به 15 درصد نيز تاثيري بر توليد نخواهد گذاشت. اگر به راستي اين کاهش نرخ سود بانکي براي کمک به توليد انجام شده، بايد به رقم منطقي‌تري برسيم. وي افزود: در حال حاضر يکي از مشکلات عمده بخش توليد،‌ عدم تامين منابع مالي است و به‌طور قطع يکي از اهداف کاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي اين است که منابع از بانک‌ها خارج و به سمت توليد هدايت شود اما تا زماني که سود بخش توليد براي صاحبان سپرده‌ها جذاب نباشد نمي‌توان انتظار داشت که با کاهش نرخ سود،‌ سرمايه‌هاي مردمي‌به بخش توليد تزريق شود.


زمزمه‌هاي اصلاح مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط در هيات دولت آغاز شد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: ۲۴ مرداد سال‌جاري بود که اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوري مصوبه جديد هيات دولت در زمينه هزينه‌ها و عوارض شماره‌گذاري خودروهاي وارداتي و داخلي را به وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مربوطه ابلاغ کرد. طبق اين مصوبه خودروسازان داخلي براي اولين بار در طول تاريخ فعاليت خود مشمول جريمه‌ در صورت توليد خودروهاي سواري پرمصرف شده‌اند به‌گونه‌اي که از زمان اجرايي شدن اين مصوبه خودروسازان داخلي بايد براي شماره‌گذاري خودروهاي سواري توليدي با مصرف سوخت ۸.۵ ليتر و بيشتر، يک خودروي فرسوده را اسقاط کنند.
در همين حال و از چند روز پيش نيز پليس راهنمايي و رانندگي با استناد به همين مصوبه هيات دولت، شماره‌گذاري چند مدل خودروي داخلي را متوقف کرده و خواستار از رده خارج کردن يک خودروي فرسوده به ازاي شماره‌گذاري هر دستگاه خودروي داخلي با مصرف سوخت ۸.۵ ليتر و بيشتر شده است. براساس جديدترين اخبار به دست آمده، خودروهايي که شماره‌گذاري آنها متوقف شده شامل تيگو ۵، آريزو ۵، ام‌وي‌ام‌ X۳۳ (خودروسازي مديران)، جک S۵، ليفان ۸۲۰ (کرمان موتور)، سوزوکي گراند ويتارا،‌هايما S۷ (ايران خودرو) و BYD S۶ (کارمانيا) هستند. توقف شماره‌گذاري خودروهاي پرمصرف در حالي است که خودروسازان هنوز مصوبه جديد هيات دولت مبني بر از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده به ازاي توليد خودروهاي پرمصرف را اجرايي نکرده‌اند. پيش‌تر سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو با بيان اينکه اخيراً شماره نکردن تعدادي از خودروها توسط پليس راهنمايي و رانندگي هم مشکلات خريداران را افزايش داده، گفته بود که مردم اين خودروها را پيش خريده کرده و بايد در زمان مقرر تحويل مي‌گرفتند اما ممانعت خودروسازان در اسقاط خودروهاي فرسوده عاملي شده تا امکان شماره‌گذاري اين خودروها فراهم نشود. وي تصريح کرد: مردم وقتي به نمايندگي‌هاي خودروسازان مراجعه کرده و دليل عدم تحويل خودروهاي خود را پيگيري مي‌کنند هم با پاسخ قانع کننده‌اي روبه‌رو نمي‌شوند. موتمني با بيان اينکه درحال حاضر خودروهايي مانند‌هايما، گراندويتارا، سراتو و تعدادي از خودروهاي کرمان موتور و مابقي شرکت‌هاي خودروساز شماره‌گذاري نمي‌شوند، اظهار داشت: براي رفع اين مشکل بايد تدبير جدي به کار گرفته شود. آنطور که سرهنگ سعيد روحي معاون فني و مهندسي پليس راهنمايي و رانندگي اعلام کرده است، برابر مصوبه اي که‌امسال در هيات محترم وزيران به تصويب رسيده و از تاريخ 20 شهريور96 اجرايي شد شماره گذاري کليه خودروهاي سواري داخلي که ميزان مصرف سوخت آنها 8.5 ليتر و يا بالاتر از 8.5 در 100 کيلومتر است را موکول به اسقاط يک خودروي فرسوده کرده است که مطابق اين مصوبه تعدادي خودروي داخلي شناسايي و شماره گذاري آنها نيز منوط به اسقاط خودروي فرسوده شد. به دنبال مصوبه اخير هيات دولت و توقف شماره‌گذاري برخي از خودروها، دبير انجمن خودروسازان ايران از اصلاح مصوبه جديد اسقاط خودروها در هيات دولت خبر داد. احمد نعمت‌بخش در گفتگو با خبر خودرو اظهار داشت: طي چند روز آينده مصوبه اخير هيات دولت مبني بر الزام خودروسازان به از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده به ازاي توليد خودروهاي با مصرف سوخت 8.5 به بالا اصلاح مي‌شود. وي افزود: براساس آخرين اطلاعات و به دنبال پيگيري صورت گرفته از سوي وزارت صنعت و معدن، هيات دولت در اولين جلسه هفته جاري اين مصوبه را اصلاح خواهد کرد. وي گفت: از اواخر شهريورماه پليس راهور ناجا با استناد به اين مصوبه شماره‌گذاري چند مدل خودروي داخلي را متوقف کرده و خواستار از رده خارج کردن يک خودروي فرسوده به ازاي شماره‌گذاري هر دستگاه خودروي داخلي با مصرف سوخت 8.5 ليتر و بيشتر شده است. نعمت‌بخش با اشاره به ايراد مجلس به مصوبه اخير اسقاط خودروهاي فرسوده اظهار داشت: علي رغم اينکه اين مصوبه به موجب راي مقدماتي هيات بررسي و تطبيق مصوبات دولت با قوانين مجلس، مغاير با قانون توسعه حمل و نقل عمومي‌و مديريت مصرف سوخت تشخيص داده شده و مورد ايراد اداره تنقيح قوانين مجلس قرار گرفته‌اما همچنان پليس راهور ناجا خلاف قانون عمل کرده و با وجود ايراد مجلس و نارضايتي خريداران خودروها اصرار بر اجراي اين مصوبه دارد. وي با تاکيد بر اينکه نارضايتي مردم برعهده پليس راهور بوده و بايد در زمينه پاسخگوي مردم باشد، تصريح کرد: اين مصوبه با توجه به ايراد مجلس قابليت اجرا ندارد اما پليس راهور ناجا، بيش از دو هفته است که شماره‌گذاري تعدادي از خودروها را متوقف کرده است. دبير انجمن خودروسازان ايران تصريح کرد: با توجه به افزايش مشکل خودروسازان و خريداران و ارائه گزارش آن به دولت، به زودي اين مصوبه در هيات دولت مطرح و اصلاحات لازم صورت خواهد گرفت. با اين همه رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت مي‌گويد: مصوبه شماره‌گذاري خودروهاي سواري توليد داخل با مصرف سوخت 8.5 ليتر و اسقاط يک دستگاه خودرو توسط خودروسازان تاکنون از سوي دولت لغو نشده است. مهدي نيکدار اظهار داشت: البته پيشنهادي را وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده تا از ابتداي سال آينده عملياتي شود اما تاکنون طرحي بر اين اساس از سوي دولت ابلاغ نشده است. وي گفت: اين پيشنهاد هم‌اکنون در هيات دولت وجود دارد و در حال دريافت نظرات از دستگاه‌هاست که پس از بررسي و دريافت نظرات مختلف، اين احتمال مي‌رود که بنا به پيشنهاد وزارت صنعت و معدن از ابتداي سال 97 اين مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط اجرايي شود. نيکدار همچنين تصريح کرد: تا اين لحظه هيچ مصوبه‌اي مبني بر عدم اسقاط خودروسازان ارائه نشده و از اين رو شماره‌گذاري برخي از خودروها تا زمان اصلاح و تصويب پيشنهاد مربوطه متوقف خواهد بود.


کشورهای رقیب به بهانه دامپینگ تعرفه های سنگین گذاشتند؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: به نظر مي‌رسد ماجراي ايجاد شده از سوي برخي تويدکنندگان اتحاديه اروپا براي فولاد ايران قرار نيست به پايان برسد. چندماه پيش بود که براي نخستين بار برخي رسانه‌ها از ادعاي توليدکنندگان اتحاديه اروپا درباره دامپينگ فولاد توسط ايران و برخي کشورهاي ديگر خبر دادند. همان زمان اکثر دست اندر کاران و فعالان صنعت فولاد ايران اين موضوع را تکذيب کرده و غيرواقعي دانستند. با اين همه آنطور که رسانه‌ها روز گذشته اعلام کردند اتحاديه اروپا به دنبال شکايت توليدکنندگان اروپايي از قيمت ارزان محصولات مشابه خارجي، تصميم گرفت عليه فولاد گرم نورد برزيل، ايران، روسيه و اوکراين تعرفه وضع کند. به اين ترتيب و براساس تصميمات جديد اتحاديه اروپا، واردات محصولات فولادي از کشورهاي ايران، برزيل، روسيه و اوکراين به اتحاديه اروپا مشمول تعرفه‌هاي ۱۷.۶ تا ۹۶.۵ يورويي در هر تن خواهد شد.
کميسيون اروپا در ابتدا تعيين حداقل ۴۷۲.۲۷ يورو در هر تن را پيشنهاد کرده بود، اما پس از اين که موفق نشد حمايت کشورهاي عضو اتحاديه اروپا را کسب کند، پيشنهاد خود را مورد بازبيني قرار داد. اين کميسيون پيشنهاد کرده بود اگر فولاد گرم نورد در حداقل قيمت ۴۷۲.۲۷ يورو در هر تن يا بالاتر از آن فروخته شود، اين تعرفه نبايد اعمال شود، اما حداقل قيمت پيشنهادي مورد مخالفت فدراسيون فولادسازان اروپايي (يوروفر) قرار گرفت. يوروفر که اين شکايت را مطرح کرده بود، اعلام کرد از اين که پيشنهاد حداقل قيمت مورد تاييد قرار نگرفت، خشنود است، ولي از اين که کميسيون قيمت ثابت را به جاي تعرفه‌هاي درصد معمولي انتخاب کرده است، ابراز نااميدي کرد. با توجه به نرخ کنوني فولاد، ميزان قيمت ثابت کمتر از معادل تعرفه درصدي است که کميسيون در پيشنهاد خود مطرح کرده بود.
طبق اين گزارش اتحاديه اروپا اقدامات بيشتري را به منظور حمايت از توليدکنندگان فولاد اين اتحاديه در برابر رقابت ناعادلانه اتخاذ کرده است. 
براساس جديدترين اقدامات اتخاذ شده، 48 رشته اقدام به منظور مقابله با فعاليت‌هاي دامپينگ و اعطاي يارانه از سوي برخي کشورها در صنعت فولاد اتخاذ خواد شد. بر اين اساس، واردات محصولات فولادي از کشورهاي ايران، برزيل، روسيه و اوکراين به اتحاديه اروپا مشمول تعرفه‌هاي 17.6 تا 96.5 يورويي در هر تن خواهد شد. بعد از اعتراضات مکرر توليد کنندگان اروپايي، اتحاديه اروپا در نهايت در حال اتخاذ اقداماتي عملي عليه واردات فولاد ارزان قيمت از کشوري ديگر
 است.
 تحقيقات اوليه اين اتحاديه توليدکنندگان صربستاني را نيز شامل مي‌شد، اما اتحاديه اروپا اعلام کرده که به دليل پايين بودن حجم توليد شرکت‌هاي اين کشور، فعاليت‌هاي شرکت‌هاي صرب قابل چشم‌پوشي است.
علاوه بر اين اقدامات، اتحاديه اروپا تلاش دارد با ريشه‌هاي مازاد ظرفيت توليد صنعت فولاد جهان مقابله کند و اين کار را از طريق تعامل فعال با مجمع جهاني مازاد ظرفيت فولاد انجام خواهد داد. اين مجمع سال گذشته بعد از تعهد کشورهاي عضو گروه 20 به مقابله با مازاد توليد فولاد تشکيل شد. گروه 20 متعهد شده تا با ارتقاء ارتباطات و همکاري‌ها، اقدامات موثري را براي مقابله با اين چالش‌ها انجام دهد تا کارکرد بازار جهاني فولاد را ارتقا بخشد. قرار است گزارش پيشرفت فعاليت‌هاي اين مجمع در نشست بعدي گروه 20 ارائه شود.
در همين حال اکسل اگرلت، مديرکل يوروفر، گفته است که اين نتيجه مطابق با رويه ضددامپينگ معمولي کميسيون اروپا و همچنين هدف مقابله با واردات غيرمنصفانه نيست. وي گفت: درست نيست که اتحاديه اروپا تحقيقاتش درباره واردات فولاد صربستان را بدون پيشنهاد تدابيري پايان داده است. اين کشور مرکز فعاليت يک توليدکننده فولاد چيني است. براساس گزارش رويترز، در ميان شرکت‌هايي که با تعرفه ضددامپينگ روبه‌رو هستند بازوي برزيلي آرسلورميتال و آپرام که هر دوي آنها در اروپا توليد دارند، به چشم مي‌خورد. طبق اين گزارش فولاد ايران مشمول تعرفه ۵۷.۵ يورو به ازاي هر تن و متن‌وست اوکراين ۶۰.۵ يورو شده است. نرخ تعرفه ضددامپينگ براي توليدکنندگان روسيه از ۱۷.۶ يورو براي سوراستال، ۵۳.۳ يورو براي ان ال اي کي و ۹۶.۵ يورو به ازاي هر تن براي ام ام کي متفاوت است.
پيش از اين رضا شهرستاني، عضو انجمن فولاد ايران در مورد بحث‌هاي مطرح‌ شده مبني بر صدور رأي اتحاديه اروپا براي اعمال تعرفه صنگين واردات فولاد از ايران تا ۱۴ مهرماه گفته بود؛ براي جلوگيري از نهايي شدن اين رأي بايد وزارت خارجه و سفارت ايران در بلژيک پيگيري‌هاي لازم را انجام دهند و با ارائه مدارک، مانع از نهايي شدن اين رأي شوند. 
وي ادامه داد: طرف ايراني مي‌تواند با ارائه مدارک، تعهد دهد که محصولات فولادي را با قيمت‌هاي بين‌المللي عرضه کند تا اين مسئله‌ عاملي بازدارنده براي صدور رأي نهايي اعمال تعرفه واردات فولاد ايران به اروپا شود. شهرستاني با بيان اينکه يکي از دلايل مطرح‌ شدن بحث اعمال تعرفه براي فولاد صادراتي ايران، تحريم‌ها بوده گفت: به دليل اعمال تحريم‌ها، شرکت‌هاي ايراني نمي‌توانستند محصول خود را با قيمت مناسبي صادر کنند. 


مديرکل آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت با بيان اينکه نمايشگاه‌ها بايد بسترساز همکاري‌هاي تجاري باشد عنوان کرد که ايران بنا دارد از خريد و فروش با چين به توليد مشترک صنعتي برسد. به گزارش ايسنا، سيدمجتبي موسويان با تاکيد بر اينکه ايران بايد همکاري‌هاي تجاري خود را با بزرگترين شريک تجاري خود افزايش دهد عنوان کرد: در رابطه با همکاري با چين به دنبال اين هستيم که خريد و فروش را به توليد مشترک، سرمايه‌گذاري مشترک و ايجاد مراکز تحقيق و توسعه در ايران تبديل کنيم. وي با اشاره به اهميت اقتصادي چين براي ايران گفت: چين بزرگترين شريک تجاري ايران، بزرگترين سرمايه‌گذار در داخل ايران، بزرگترين ارائه دهنده خطوط فاينانس و بزرگترين مشتري محصولات نفت پتروشيمي‌کشور است که آن را را به يک شريک تجاري استراتژيک براي ما تبديل مي‌کند. وي در ادامه با اشاره به شرط ورود به بازار شرکت‌هاي خارجي گفت: اعلام کرديم که کشورهاي مختلف بايد با شرکت‌هاي ايراني همکاري خود را آغاز کنند تا سهم بيشتري از بازار داشته باشند. موسويان با اشاره به طرح بزرگ چين براي احياي جاده ابريشم، گفت: در طرح جاده ابريشم ايران يکي از کشورهاي مهم و ترمينال‌هاي اصلي جابه‌جايي کالا است که نمي‌توان آن را ناديده گرفت.


رايزن بازرگاني ايران در آفريقاي جنوبي از حضور موفقيت آميز شرکت‌هاي قطعه‌ساز ايراني در نمايشگاه 'اتومکانيکا' در ژوهانسبورگ خبر داد و گفت: اين شرکت‌ها ضمن معرفي توانمندي‌هاي خود، اقدام به ارتباط با فعالين و آشنايي با فضاي بازار و رقبا، محصولات و خدمات خود را به نمايش گذاشتند. به گزارش سازمان توسعه تجارت ايران، مهرداد سيادت نسب با اشاره به اينکه آفريقاي جنوبي با توليد 650 هزار دستگاه و واردات 350 هزار دستگاه خودرو قطب توليد خودرو در آفريقاست، افزود: صنعت خودروسازي يکي از مهمترين بخش‌هاي اقتصاد اين کشور است و بسياري از شرکت‌هاي بزرگ جهاني از آفريقاي جنوبي در جهت توليد قطعات و مونتاژ خودرو براي مصرف داخلي و بازارهاي بين‌المللي بهره مي‌برند و با توجه به کيفيت و مزيت رقابتي قطعات و لوازم خودرو فرصت‌هاي زيادي براي کار با آفريقاي جنوبي وجود دارد. رايزن بازرگاني ايران اظهار داشت: مهمترين مشکل کالاهاي ايراني براي ورود به بازار آفريقاي جنوبي ضعف بازاريابي و ناشناخته بودن ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي کشورمان براي تجار آفريقاي جنوبي است و تا کنون به خوبي از اين ظرفيت استفاده نشده است. سيادت نسب همچنين در ادامه گفت: با توجه به ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي توليدي قطعه‌سازان کشور مي‌توان سهم بيشتري را در بازار آفريقاي جنوبي کسب کرد. 


رييس سازمان نظام مهندسي معدن گفت: کميته حقيقت‌ياب درباره حادثه معدن زمستان يورت در هفته آينده تشکيل خواهد شد. به گزارش مهر، نادعلي اسماعيلي با تاکيد بر اينکه لغو برجام، شرايط را به حالت قبل برنمي‌گرداند، گفت: اروپايي‌ها علاقمند به کار در معادن ايران هستند و به نظر نمي‌رسد ديگر شرايط به حالت قبل از برجام برگردد؛ بنابراين جاي نگراني نيست. وي درخصوص سهم بخش خصوصي معدني از فاينانس‌ها افزود: جهتگيري دولت در تخصيص فاينانس‌ها حضور حداکثري بخش خصوصي است که بر اين اساس، مسئولان بخش معدن مصمم هستند تا کار را با بخش خصوصي پيش برند. وي تصريح کرد: البته کشوري موفق است که بخش خصوصي موفقي داشته باشد و اقتصادي موفق است که دولت در آن نظارت و راهبري داشته باشد؛ البته در جلسات متعددي که با وزير جديد صنعت برگزار شده، تاکيد بر حضور بخش خصوصي در حوزه معدن و صنايع معدني است.
اسماعيلي با تشريح جزئيات آخرين وضعيت رسيدگي به پرونده معدن زمستان يورت گفت: کميته حقيت‌ياب در دومين يا سومين جلسه خود به اين نتيجه رسيد که اتفاقي که در اين معدن رخ داده، ناشي از تجمع گاز بوده ولي علت اينکه چرا انفجار رخ داده، منوط به اين بود که لوکوموتيو مربوطه از زير آوار خارج شود، که خوشبختانه هفته گذشته اين لوکوموتيو از زير آوار خارج شده و بررسي‌هاي فني در مورد آن آغاز شده است. وي اظهار داشت: هفته گذشته دادستان استان در محل حادثه حضور يافته و بررسي نهايي را صورت داده و قرار است که ظرف هفته جاري و يا هفته آينده، کميته حقيقت‌ياب تشکيل جلسه داده و با توجه به گزارش‌هاي جديد تهيه شده، اعلام نظر کند.
رئيس سازمان نظام مهندسي معدن گفت: از ۵ استان داراي معدن ذغالسنگ کشور، گزارش‌هايي تهيه شده که براساس آنها ۱۱۵ معدن در اين پنج استان مورد بازرسي قرار گرفته است. اسماعيلي ادامه داد: ۸۶ درصد از معادن فعال کشور گازخيز هستند که بايد تهويه مناسب داشته باشند و نکات ايمني در آنها رعايت شود؛ ضمن اينکه توافق شده تا آموزش‌هاي لازم به مهندسان داده شود و چند دوره نيز در ارتباط با معادن ذغال برگزار شود؛ همانطور که اکنون سازمان فني و حرفه‌اي و ايميدرو نيز قراردادي براي آموزش فعالان معدني دارند.