مسکو فروش هواپيماي سوپرجت را به ايران بررسي مي‌کند
وزير صنايع و بازرگاني روسيه اعلام کرد که اين کشور امکان جايگزيني قطعات آمريکايي هواپيماهاي مسافربري سوخو سوپرجت-100 را براي فروش به ايران بررسي مي‌کند تا ديگر نيازي به دريافت مجوز از آمريکا نباشد.
 به گزارش ايرنا، دنيس مانتوروف گفت: بررسي امکان اجراي جايگزيني قطعات آمريکايي با تجهيزات ديگر را براي صادرات اين هواپيماها به ايران بدون نياز به کسب موافقت واشنگتن در دستور کار داريم.
خبرگزاري ايتارتاس روز شنبه به نقل از سخنان مانتوروف نوشت: در نامه اي به اداره کنترل اموال خارجي سازمان خزانه داري آمريکا (OFAC )، درخواست موافقت با فروش هواپيماهاي مسافربري سوپرجت-100 را به ايران کرده‌ايم و مدتي است منتظر دريافت پاسخ هستيم.وي ادامه داد: تجهيزات آمريکايي اين هواپيما را نمي‌توانيم به سادگي تعويض کنيم و اين امر سريع انجام نمي‌گيرد. در صورت جايگزيني قطعات و تجهيزات هواپيما نيز مجوز (سرتيفيکات) بين المللي آن را از دست مي‌دهيم.
وزير صنايع و بازرگاني روسيه گفت: اما اگر اين وضعيت ادامه يابد، به فکر تعويض و جايگزيني تجهيزات آمريکايي هواپيماي سوخو سوپرجت-100 خواهيم بود. 

دلايل وجود مسکن خالي در کلانشهرها 
عضو کميسيون عمران در مجلس شوراي اسلامي‌دلايل روبه رو شدن با مسکن خالي در کلانشهرها و تهران را تشريح کرد. عبدالکريم حسين زاده در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به اينکه تهران با معضل خانه‌هاي خالي از سکنه روبه رو است، گفت: تعداد واحدهاي مسکوني خالي از سکنه در تهران رقم بالايي را به خود اختصاص داده که غير قابل انکار است، اين پديده علت و علل متعددي دارد به عبارتي نمي‌توانيم عملکرد شهرداري را عدم تناسب بين عرضه و تقاضا را عامل اين معضل بدانيم.عضو کميسيون عمران در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه کشور به سمت سرمايه گذاري در حوزه مسکن رفته است، ادامه داد: با توجه به اينکه فضاي کشور به سمت سرمايه گذاري در حوزه مسکن رفته است عده زيادي پول خود را به بخش مسکن سرمايه گذاري کردند، در اين بين بسيار پر اهميت است که وزارت راه و شهرسازي سياست‌هاي کلان خود را در حوزه مسکن تعريف کند و اين سياست‌ها در کلانشهرها پياده سازي کند.نماينده مردم نقده و اشنويه در مجلس دهم شوراي اسلامي‌با تاکيد براينکه بايد بخش‌هاي خصوصي، نيمه دولتي و دولتي در سياست‌هاي تعريفي وزارت راه و شهرسازي فعال شوند، ادامه داد: بايد وزارت راه و شهرسازي گايدلاين‌هايي در حوزه مسکن براي مدت زماني 3 سال، 5 سال و 10 سال تبيين کند اين کار باعث مي‌شود قيمت مسکن که به صورت حبابي افزايش يافته است بشکند و به دنبال آن تناسب درست بين عرضه و تقاضا در مسکن به وجود مي‌آيد.

تشريح تامين تجهيزات زيربنايي راه‌آهن از فاينانس اتريشي 
معاون شرکت راه‌آهن از تمرکز اين شرکت روي فاينانس يک ميليارد يورويي اتريش براي تامين تجهيزات زير بنايي مانند لوازم سيگنالينگ، علائم و ارتباطات و ماشين‌الات مکانيزه خبر داد. مازيار يزداني با اشاره به برنامه راه‌آهن براي استفاده از فاينانس‌هاي خارجي در امور زيربنايي اظهار داشت: در حال حاضر بر روي فاينانس يک ميليارد يورويي اوبر بانک اتريش به منظور خريد تجهيزات زيربنايي مانند لوازم سيگنالينگ، علائم و ارتباطات و ماشين‌الات مکانيزه تمرکز کرده‌ايم.معاون فني و زيربنايي در ادامه به روند مذاکرات ساخت راه‌آهن سريع السير تهران-قم-اصفهان اشاره کرد و گفت: پس از دريافت اسناد اين پروژه از شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل براي مشخص کردن پيمانکاران دست دوم و تسريع عمليات اجرايي با شرکت طرف قرارداد در حال مذاکره هستيم.
معاون فني و امور زيربنايي راه‌آهن در ادامه به ساخت خطوط حومه‌اي تهران-پرند اشاره کرد و گفت: راه‌آهن حومه‌اي تهران-پرند از دو قطعه تهران-اسلامشهر و اسلامشهر-پرند تشکيل شده که پيمانکار قطعه تهران-اسلامشهر مشخص و عمليات اجرايي پروژه را شروع شده است.

نقش فناوري اطلاعات در معاملات ملكي 
محمد فراهاني - فعال صنفي بازار مسکن: عصر حاضر به دليل فوران اطلاعات از طريق شبكه‌هاي اجتماعي و مدياي مجازي راعصر اطلاعات ناميده‌اند . اين روزها تقريبا كسب وكاري رو پيدا نمي‌كنيد كه با اينترنت عجين نشده باشد؛ از فروش پرنده تا اتومبيل و خدماتي مثل گرفتن تاكسي و بليت هواپيما و ....
در زمينه معاملات ملكي هم در ٥ سال اخير تحركاتي در اين بازارايجاد شده و روش‌هاي سنتي مراجعه حضوري به‌املاك، چاپ اگهي در روزنامه‌ها ، چاپ اعلاميه فروش و ...در حال افول هست و مدياي قدرتمند اينترنت بر گستره بازار املاك سيطره پيدا كرده است. بعضي از مشاورين املاك نگران مساله پيدايش چنين پديده اي هستند و تصور مي‌كنند با ورود اينترنت به فضاي كسب و كار املاك به مثابه بعضي شغل‌ها از بين خواهند رفت، ولي با توجه به اينكه فروش ملك و ساختمان يك فروش فرايندي هست كه بعضا تا چندين ماه عقد قرارداد و تحويل و تنظيم سند به درازا مي‌كشد ،امكان حذف واسطه يمطمئن تقريبا غير ممكن هست . 
اپليكيشن‌هايي مثل ديوار و شيپور و اي هوم و فست ملك و ... نه تنها تهديدي براي اين بازار نيستند -همانگونه كه روزنامه همشهري در طول ساليان گذشته براي ساير روزنامه‌ها نبود - بلكه فضايي مفيد براي ارايه مصور فايل‌هاو جذب مشتريان جديد و فارغ از بعد زماني و مكاني هستند . 
اين مدياها به مشاورين املاك كمك مي‌كنند دايره مشتريان خود را از محدوده فيزيكي خود كه شامل دو كوچه بالا و پايين دفترشان مي‌شد رو به كل دنيا گسترش دهند و با تبادل عكس و فيلمهاي فايل‌ها رنج بازديد را كمتر کنند و در وقت و هزينه نيز صرفه جويي نمايند .در آخر ، آينده بازار املاك در دستان كساني است كه علاوه بر صداقت و درستكاري مسلح به دانش و فناوري اطلاعات و ارتباطات باشند . سوار بر قطار فناوري شويد و از مسير لذت ببريد تا به هدف نهايي خود دست يابيد.


عضو هيئت رييسه کميسيون عمران مجلس گفت: با توجه به آزادسازي نرخ بليت هواپيما مسافران اعتقاد دارند،خدمات شرکت‌هاي هواپيمايي بايد همسو با استانداردهاي روز دنيا باشد. مجيدکيان پور در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت درباره فرسودگي ناوگان هواپيمايي کشور،گفت: براي افزايش پويايي صنعت هواپيمايي کشور بايد دولت چاره اي اساسي براي نوسازي ناوگان هواپيمايي کشور تدارک ببيند، تا بتوان همسو با ايرلاين‌هاي مطرح جهان در عرصه حمل و نقل مسافران و ترانزيت کالا عمل کنيم. عضو هيئت رييسه کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي،تصريح کرد:شرکت‌هاي هواپيمايي بايد آيين نامه ويژه رعايت حقوق مسافران را بدون کم و کاستي اجرا کنند تا اصل مشتري مداري در اين صنعت را عملياتي کنند.


وزير راه و شهرسازي در چهارمين همايش ملي روز روستا و عشاير گفت: دولت با کمک شما روستاييان عزيز مي‌تواند حوزه اشتغال روستايي را با تاکيد بر مباحث حمل‌و‌نقل يکپارچه، ايجاد پايانه‌هاي ويژه حمل کالاهاي کشاورزي و همچنين سيستم حمل‌ونقل متناسب با کالاي فسادپذير، ارتقا بدهد. عباس آخوندي افزود: کيفيت زندگي روستايي چه از جهت مسکن و چه از جهت ساير مسائلي همچون خدمات آموزشي، بهداشت و درمان، حمل و نقل و ساير مورد توجه است. قاعدتا در اين دنياي به هم پيوسته، کيفيت خدمات نيز جزو موضوعات و مباحثي است که نمي‌توان از آن چشم‌پوشي کرد.


معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه طرح‌هاي بزرگي در زمينه توسعه حمل ونقل در دست اجراست، گفت: در سال ۹۷ نقطه عطفي در بحث آزادراه‌ها خواهيم داشت.خيرالله خادمي‌در بازديد از بزرگراه شهيد همت که با حضور معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه انجام شد افزود: در زمان حاضر در ۱۰ محور آزادراهي در قالب ۱۶ پروژه کار مي‌کنيم.خادمي‌با اشاره به اينکه ۸۰ درصد بتون ريزي ادامه بزرگراه همت انجام‌ شده، افزود: اين پروژه در سه قطعه بيش از ۷۵ درصد پيشرفت فيزيکي دارد.وي ادامه داد: اجراي ۳ پروژه اساسي راه در البرز طي ۲ سال آينده مي‌تواند تحول اساسي در اين استان ايجاد کند.


با کاهش نرخ سود وام صورت می گیرد؛
وام ۱۶۰ ميليون توماني ۱۵ ساله با نرخ سود ۸ درصد به عنوان عامل چهارم براي ايجاد رونق غيرتورمي‌بازار مسکن احتمالا هفته جاري تصويب مي‌شود.
به گزارش ايسنا، هفته جاري قرار است در جريان هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن که از سوي وزارت راه و شهرسازي برگزار مي‌شود نرخ سود تسهيلات مسکن يکم از ۹.۵ به ۸ درصد، مدت بازپرداخت از ۱۲ به ۱۵ سال و مدت سپرده‌گذاري از ۶ به ۵ ماه برسد. 
در همين راستا نريمان مصطفايي مديرکل دفتر ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار نيز اظهار داشت: يکي از سياست‌هاي دولت در خصوص بحث مسکن صندوق يکم است که براي توانمند سازي مردم و توانمند سازي انبوه سازان مطرح شده است که وام‌هايي با مبلغ ۱۶۰ ميليون تومان با ۸ درصد کارمزد در محلات فرسوده و ناکارآمد شهري است در اختيار انبوه سازان قرار مي‌گيرد.
بر اين اساس يکي ديگر از عوامل رونق بخش، به بهبود اوضاع بخش خريد و فروش مسکن کمک مي‌کند.بعد از آنکه سرعت سقوط قيمت مسکن کاهش يافت و در پايان تابستان نرخ رشد قيمت مسکن با تورم عمومي‌به حالت تعادل رسيد، اوضاع براي سرمايه‌گذاري در اين بخش مهيا شد. به دنبال آن شوراي پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌هاي بانکي را به ۱۵ درصد کاهش داد و بانکها را موظف به اجراي آن کرد؛ اقدامي‌که مي‌تواند به افزايش تقاضا و قيمت مسکن منجر شود.
همچنين در تابستان سال جاري بازار اجاره اوضاع پرفشاري را در برخي نقاط شهر تهران سپري کرد. با اينکه ميانگين افزايش اجاره بها در شهريورماه ۸.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام شد، در برخي مناطق شاهد رشدهاي ۳۰ تا ۴۰ درصد بوديم که بر اساس رفتار سنتي بازار مسکن، کارشناسان آن را نشانه رونق خريد و فروش در آينده مي‌دانند.تنها مشکلي که هم اکنون به عنوان عامل اصلي ادامه يافتن رکود مسکن عمل مي‌کند پايين بودن قدرت خريد متقاضيان واقعي است که اين توان به تدريج بالا مي‌رود.دولت که طي چهار سال اخير سعي کرد به جاي مسکن مهر، سياست تسهيل گري شرايط وام خريد مسکن را دنبال کند، اقدام به راه‌اندازي صندوق پس انداز مسکن يکم بانک مسکن کرد و از سال ۱۳۹۴ در يک روند تدريجي نرخ آن را از ۱۴ به ۱۳، ۱۱ و سپس به ۹.۵ درصد با مدت بازپرداخت ۱۲ ساله رساند. حالا هم خبر رسيده که قرار است در هفته جاري اين نرخ به ۸ درصد با زمان بازپرداخت ۱۵ ساله برسد. همچنين گفته مي‌شود برنامه بعدي دولت کاهش نرخ سود به ۶ درصد و افزايش مدت بازپرداخت به ۲۰ سال است که هنوز با توجه به منابع فعلي قابل تحقق نيست.
از ۲.۵ سال گذشته تاکنون ۲۶۰ هزار نفر براي دريافت تسهيلات مسکن يکم ثبت نام کرده‌اند که به تدريج در ماه‌هاي آينده وارد بازار مسکن خواهند شد. طبق محاسباتي هم اکنون حدود ۵۰۰۰ ميليارد تومان در اين صندوق وجود دارد. اين سپرده‌ها تعهدي است و بانک موظف است آن را انجام دهد. برآورد اين است که ظرف يک سال آينده بانک بايد دو برابر اين رقم را تجهيز منابع کند و با اضافه کردن ۱۰۰۰۰ ميليارد تومان آن را به حدود ۱۵۰۰۰ ميليارد تومان برساند و به بازار مسکن تزريق کند. اهميت اين ۱۵۰۰۰ ميليارد تومان اين است که متکي به بودجه دولت نيست و توسط مردم انجام مي‌شود. بنابراين توسعه پايداري را تضمين مي‌کند؛ زيرا تقاضاها به تدريج وارد بازار مسکن خواهند شد و شوک قيمتي ايجاد نخواهند کرد.
هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن 
هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن ، ۱۸ و ۱۹ مهرماه سال جاري به دبيري حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي در ۶ محور در مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي برگزار مي‌شود. 
هفدهمين سياست‌هاي توسعه مسکن به همت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي، ۱۸ و ۱۹ مهرماه با حضور مسئولان ارشد دولتي و همچنين بخش خصوصي در مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي برگزار مي‌شود.
محورهاي همايش سياست‌هاي توسعه مسکن نيز شاملِ بافت‌هاي ناکارآمد شهري، تامين مالي مسکن، مسکن اقشار کم‌درآمد، سياست زمين/شهرسازي/ اقتصاد شهر، بازار مسکن و اسکان بشر است.
در هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن، دکتر عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي رياست‌عالي همايش، دکتر حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان، دبير همايش و اسفنديار زبردست دبير علمي‌همايش هستند.
جزئيات محورهاي ۶ گانه سياست‌هاي توسعه مسکن به شرح زير است:
محور اول- تامين مالي مسکن با هدف بررسي ابزارهاي نوين مالي، بررسي نظام مالياتي و يارانه‌هاي بخش مسکن که توسط مديران ارشد بانك‌مسكن راهبري خواهد شد.
محور دوم- مسکن اقشار کم‌درآمد است که به مسکن‌اجتماعي، مسکن‌حمايتي و مسکن‌روستايي مي‌پردازد. اين بخش توسط مسئولان ارشد بنياد مسکن انقلاب‌اسلامي‌مديريت خواهد شد.
محور سوم- بافت‌هاي ناكارآمد شهري و سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌است. در اين محور مسائل توسعه‌گرها و ظرفيت‌بخشي خصوصي در بافت‌هاي ناكارآمد شهري، بازآفريني شهري و محله محوري و همچنين مسائل اقتصادي و اجتماعي در بافت‌هاي نابسامان شهري، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت. راهبري اين بخش بر عهده مسئولان ارشد شرکت عمران‌و‌بهسازي شهري خواهد بود.
محور چهارم- سياست زمين، شهرسازي و اقتصاد شهري است که در اين محور سياستگذاري، تخصيص و بهره برداري از منابع زمين، اقتصاد شهر و سياست‌هاي شهري در معرض تبادل افكار قرار خواهد گرفت. در اين بخش نيز مسئولان ارشد حوزه معاونت معماري‌و‌شهرسازي و سازمان ملي زمين‌و‌مسكن حضور خواهند يافت و به ارائه نقطه‌نظرات خود در اين زمينه مي‌پردازند.
محور پنجم- بازار مسکن است که به تحليل و پيش‌بيني بازار مسکن (خانه‌هاي‌خالي، عرضه، تقاضا و نياز)، شفافيت بازار مسکن(سامانه‌هاي اطلاعاتي)، مسائل اقتصادي (خرد و کلان) در بازار مسکن و نقش بنگاه‌هاي معاملات املاک مي‌پردازد. در اين بخش مسئولان حوزه معاونت مسکن و ساختمان و مديرکل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسکن حضور دارند.
محور ششم- اين محور به مسائل مربوط به اسکان بشر مي‌پردازد و استراتژي‌هاي توسعه اسکان بشر در ايران، راه‌کارهاي اجراي کارآمد سند دستور کار شهري جديد (New Urban Agend) و انطباق آن با شرايط ايران، سياست ملي شهري و سياست‌هاي اسکان و سکونتگاه‌هاي غير رسمي‌را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد داد. اين پنل توسط صاحبنظران و اساتيد دانشگاهي صاحب تجربه اداره مي‌شود و نمايندگاني از دفتر اسكان بشر سازمان ملل در ايران نيز در آن حضور خواهند داشت


معاون فروش شرکت ATR درباره تصميمات اين شرکت نسبت به موضوع آمريکا به برجام گفت: امروز هر تصميمي‌که درباره برجام گرفته شود، اجراي آن 6 ماه به طول مي‌انجامد و در اين مدت نمي‌تواند قرارداد را متوقف کرد. 
ميلکو راپوليبا، مقام مسئول در شرکت ATR در گفت وگو با ايلنا اظهار داشت: مذاکره ما با ايرلاين آسمان موضوع مخفي نيست اما آگاه باشيد که ما هنوز مجوزي از اوفک براي فروش هواپيما به آسمان دريافت نکرده‌ايم.
 در حال حاضر در حال مشخص کردن چارچوب همکاري‌ها هستيم و تا زماني که اوفک مجوز ندهد نمي‌توانيم کاري را از پيش ببريم. معاون فروش شرکت ATR ادامه داد: در حال حاضر شرکت آسمان از هواپيماهاي ATR استفاده مي‌کند و اگر بتوانيم مجوز‌هاي مورد نياز از اوفک را دريافت کنيم، همکاري‌هاي ما با آسمان اير افزايش پيدا مي‌کند. وي همچنين گفت: يک سال قبل درخواست داده‌ايم اما متاسفانه اوفک هنوز به ما پاسخ نداده است. البته خوشحال هستيم که ايران اير توانسته است مجوز خريد هواپيما از ايرباس و بويينگ و ATR را دريافت کند.


 مرز ريلي سرخس همچنان به عنوان يکي از اصلي‌ترين مرزهاي شبکه راه‌آهن کشور در سال جاري نيز فعاليت خود را ادامه داده است. به گزارش ايسنا، طبق ارزيابي‌هاي صورت گرفته در شش ماهه نخست سال جاري ۵۱۰ هزار تن کالاي ترانزيتي از طريق مرز ريلي سرخس با کشورهاي آسياي ميانه انجام شده است.اين آمار در قياس با مدت مشابه سال گذشته حاکي از رشد ۷۸ درصدي آمار ترانزيت در اين مرز ريلي مي‌شود.راه‌آهن اعلام کرده تصميماتي مانند اعطاي تخفيفات در تعرفه حمل کالاهاي ترانزيتي، رفع گلوگاه‌هاي حمل و نقلي و کاهش زمان ترانزيت با راه‌اندازي قطارهاي برنامه‌اي اصلي‌ترين دلايل رشد عملکرد مرز ريلي سرخس در طول ماه‌هاي گذشته بوده است. طبق اعلام راه‌آهن، کريدور ريلي سرخس – بندرعباس در طول اين مدت ۹۳ درصد از ترانزيت ريلي اين پايانه مرزي را به خود اختصاص داده است.اين رشد در حالي صورت گرفته که چند سال قبل و با افتتاح مرز ريلي اينچه‌برون که توانايي جابه‌جايي بار ميان سه کشور ايران، ترکمنستان و قزاقستان را دارد، اين احتمال به وجود آمده بود که اين مرز ريلي جديد بتواند به عنوان محور اصلي کريدورهاي ريلي منطقه در نظر گرفته شود.


طراحي نظام بهينه ماليات و تخصيص يارانه و روش‌هاي ايجاد نظام اجاره‌داري حرفه‌اي در بخش مسكن در قالب پايان‌نامه و رساله دانشجويان در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي مورد حمايت مالي و معنوي قرار مي‌گيرند. 
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، کارگروه حمايت از طرح‌هاي پژوهشي دانشجويان معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي با هدف ارائه توضيحات و همكاري براي حمايت مادي و معنوي از پايان‌نامه و رساله‌هاي دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري در هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن در مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي مستقر خواهد بود.
بنابر اين گزارش در اين همايش كه در ۱۸ و ۱۹ مهرماه برگزار خواهد شد، اساتيد و دانشجويان حضور فعال خواهند داشت و کارگروه حمايت از طرح‌هاي پژوهشي دانشجويان معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي، ۳۴ اولويت پژوهشي خود را براي حمايت مادي و معنوي اعلام كرده است.
نظام بهينه ماليات‌هاي بخش مسكن، امكان‌سنجي و شيوه‌هاي عملياتي کردن ابزارهاي نوين تامين مالي در بخش مسكن، بازار رهن مسكن در ايران (راه‌اندازي و توسعه بازار رهن، مشكلات و موانع و راه كارها)، صندوق‌هاي پس‌انداز مسكن در ايران، نظام بهينه تخصيص يارانه در بخش مسكن و صندوق‌هاي زمين و ساختمان در ايران از جمله اولويت‌هاي پژوهشي ذكر شده است.
روش‌هاي ايجاد نظام اجاره‌داري حرفه‌اي مسكن
بنابر اين گزارش کارگروه حمايت از طرح‌هاي پژوهشي دانشجويان معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي، ديگر اولويت‌هاي پژوهشي خود را ساماندهي مشاورين املاك، الزامات و روش‌هاي ايجاد نظام اجاره‌داري حرفه‌اي در كشور، نقش كاداستر شهري در برنامه‌ريزي‌هاي مربوط به مسكن شهري، بررسي عوامل موثر بر نياز به مسكن با تاكيد بر مسائل اجتماعي و جمعيتي، تاثير متغيرهاي اقتصاد كلان بر بازار مسكن و تامين مسكن گروه‌هاي كم‌درآمد اعلام كرده است.
اين كارگروه كه در همايش سياست‌هاي توسعه مسکن در مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي براي حمايت مادي و معنوي از پايان‌نامه و رساله‌هاي دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري در ۱۸ و ۱۹ مهرماه ۱۳۹۶ حضور خواهند داشت، ديگر اولويت‌هاي پ‌ژوهشي خود را بررسي عوامل موثر بر سيكل‌هاي قيمتي در بازار مسكن و راهكارهاي كاهش نوسانات در بازار مسكن، تعيين الگوي مصرف بهينه مسكن، تدوين برنامه ارتقاء بهره‌وري در بخش مسكن، آسيب‌شناسي مقررات ملي ساختمان (در طراحي، نظارت و اجرا)، ارائه مدلي جهت ارائه بهتر خدمات مهندسي در نظام ساخت و ساز شهري توسط ارکان اصلي آن و چالش‌هاي بومي‌سازي مباحث مقررات ملي ساختمان اعلام كرد. همچنين از ديگر موضوعات ذكر شده براي حمايت مادي و معنوي از پ‌ژوهش‌هاي دانشگاهيان، بررسي مقايسه‌اي سيستم آزمون‌هاي ورود به حرفه مهندسي در ايران و ارايه مدل جايگزين، چالش‌هاي پيش روي رعايت مقررات ملي ساختمان در بازسازي ساختمان‌هاي موجود و ارايه سيستم تضمين کيفيت ساخت و ساز شهري در ساختار ارکان اصلي آن است. دانشجوياني که موضوع پايان‌نامه يا رساله‌شان بر اساس ۳۴ اولويت پژوهشي مورد نظر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي، باشد، مي‌توانند با مراجعه حضوري به کارگروه مستقر در هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن، از حمايت‌هاي مذكور بهره‌مند شوند. هدف از انجام اين کار بهره‌مندي از ظرفيت جامعه دانشگاهي در راستاي ارتقاي بخش مسكن و ساختمان كشور و همچنين كاربردي نمودن رساله‌ها و پايان‌نامه‌هاي دانشجويان مقطع دكتري و كارشناسي‌ارشد است و در صورتي که موضوعات ارائه شده مرتبط با مباحث اقتصادي، برنامه‌ريزي، اجتماعي، فني و مهندسي و شهرسازي حوزه مسکن و ساختمان و منطبق با اولويت‌هاي پژوهشي حوزه معاونت مسکن و ساختمان باشد، مورد حمايت مالي و معنوي قرار مي‌گيرند.


مديركل دفتر نگهداري ابنيه فني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور از تعمير و بهسازي بيش از ۵۰۰ دستگاه پل بزرگ در راههاي كشور با اعتباري معادل ۱۵۰۰ ميليارد ريال در سال ۹۶ خبر داد.  رضا اکبري با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نگهداري ابنيه فني در سال جاري اظهار داشت: در سال جاري، تعميرات اساسي و بهسازي بيش از ۵۰۰ دستگاه پل بزرگ در راه‌هاي كشور در دست اجرا است كه براي اين منظور، ۱۵۰۰ ميليارد ريال اعتبار پيشبيني و تامين اعتبار شده است. وي افزود: بازسازي حدود ۲۰ دستگاه پل بزرگ كه در اثر سيل اواخر سال گذشته و اوايل سال جاري در برخي از استان‌ها بصورت موضعي يا كلي دچار آسيب يا تخريب شده بودند نيز جزو پروژه ‌هاي در دست اقدام است كه كار بازسازي برخي از آنها تمام و برخي ديگر همچنان در دست اقدام است. مديركل دفتر نگهداري ابنيه فني سازمان با اشاره به مهمترين موضوعات و فعاليت‌هاي تعميرات اساسي و بهسازي پل‌‌ها بيان داشت: تخريب و نوسازي دال بتني پلها، بهسازي بستر و احداث راديه و بريد، سازه ‌هاي هيدروليكي و بهسازي فونداسيون پلها، درواسيون و تنظيم بستر پل‌ها، مقاوم سازي پايه هاي پل‌ها، تعميرات كوله و ديوارهاي هدايت آب پل‌ها، تعريض پل‌ها، مرمت دال و كوله ه‌اي پل‌ها، مرمت قرنيز و نرده پلها و نظاير آن.


مدير اداره بنادر و دريانوردي قشم از تخليه و بارگيري بيش از سه ميليون تن انواع کالاي نفتي و غيرنفتي و ترابري ۷.۴ ميليون نفر- سفر در بنادر جزيره عجايب هفتگانه خليج‌فارس طي شش ماه اخير خبر داد. به گزارش روابط عمومي‌اداره کل بنادر و دريانوردي هرمزگان، مرتضي آسيابانپور ضمن تشريح آمار عملکرد بنادر قشم طي دوره زماني شش ماهه نخست سال ۹۶ گفت: طي اين مدت، سه ميليون و ۱۰۰ هزار و ۳۲۲ تن انواع کالاهاي نفتي و غيرنفتي تخليه و بارگيري شد.وي افزود: از اين رقم، سه ميليون و ۳۸ هزار و ۴۹۷ تن مربوط به کالاهاي غيرنفتي و ۶۱ هزار و ۸۲۵ تن به فرآورده‌هاي نفتي اختصاص دارد.
صادرات و واردات بيش از ۱۰۴ هزار تن کالا غيرنفتي
مدير اداره بنادر و دريانوردي قشم از صادرات و واردات حدود ۱۰۴ هزار و ۶۰۶ تن کالاي غيرنفتي در بنادر اين جزيره طي مدت ياد شده سخن به ميان آورد و افزود: از ابتداي امسال تاکنون،۵۳ هزار و ۵۲۸ تن کالاي صادراتي و ۵۱ هزار و ۷۸ تن محموله‌هاي وارداتي طي اين مدت صورت گرفت.سيابانپور حجم عمليات کابوتاژ کالاهاي غيرنفتي در بنادر اين جزيره را بالغ بر دو ميليون و ۹۰۷ هزار و ۴۴۹ تن اعلام کرد.