برنده جايزه صلح نوبل هشدار داد؛
گروه بين الملل – بحران کره شمالي و عکس العمل‌هاي غيرمنتظره دونالد ترامپ باعث شده تا برنده نوبل در اولين سخنان خود رئييس جمهور آمريکا را مورد انتقاد شديد قرار دهد. "کمپين بين‌المللي نابودي سلاح‌هاي هسته‌اي" که جايزه صلح نوبل ۲۰۱۷ را از آن خود کرد، درباره اقدامات دونالد ترامپ و نظارت او بر زرادخانه تسليحات هسته‌اي آمريکا هشدار داد.
به گزارش روزنامه اينديپندنت، کمپين بين‌المللي نابودي سلاح‌هاي هسته‌اي موسوم به "آيکن" اعلام کرد، انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رييس جمهور آمريکا خطر تسليحات هسته‌اي را بيش از پيش مورد توجه قرار مي‌دهد و به نظر مي‌رسد وي نظرات کارشناسي درباره کاربرد اين تسليحات را ناديده مي‌گيرد.هيئت نروژي نوبل اظهار کرد که اين گروه به پاس فعاليت‌هايش در راستاي برانگيختن توجه‌ها نسبت به پيامدهاي انساني مصيبت‌بار هرگونه استفاده از تسليحات هسته‌اي و نيز تلاش براي دستيابي به ممنوعيت اين سلاح‌ها با تنظيم يک پيمان، به اين جايزه دست يافته است.گروه آيکن به شکل گيري "پيمان ممنوعيت تسليحات هسته‌اي ۲۰۱۷" کمک کرده است. اين پيمان کشورها را از گسترش، آزمايش، پردازش، توليد، دستيابي و يا ذخيره‌سازي تسليحات هسته‌اي منع مي‌کند و تا کنون از جانب ۱۲۲ کشور پذيرفته شده است.بئاتريس فين، مدير اجرايي آيکن پس از برنده شدن اين جايزه گفت: انتخاب آقاي ترامپ به عنوان رييس جمهور آمريکا موجب شده تا بسياري از مردم به خاطر اين واقعيت که تنها شخص او اختيار استفاده از تسليحات هسته‌اي را در دست دارد، احساس ناامني داشته باشند.وي افزود: رياست جمهوري او بر خطر تسليحات هسته‌اي تاکيد مي‌کند و سابقه او نشان‌ دهنده بي‌توجهي‌اش به نظرات کارشناسان است.در يک نشست خبري که پس از اعلام برنده جايزه نوبل برگزار شد، خبرنگاران از فين درباره پيامي‌که دو روز قبل در توييتر خود منتشر کرده و در آن ترامپ را فردي "احمق" خوانده بود، سوال کردند.وي در پاسخ به پرسش خبرنگاران در اين باره گفت که قصد شوخي داشته که البته اکنون به نوعي از آن پشيمان است.در ميانه جنگ لفظي و تهديدهاي کيم جونگ اون،‌ رهبر کره شمالي و دونالد ترامپ که تنش‌ها ميان دو کشور را بر سر سلاح‌هاي هسته‌اي افزايش داده و باعث ايجاد بن‌بستي ميان پيونگ‌يانگ و واشنگتن شده است، هيئت نوبل اظهار کرد: تلاش‌هاي آيکن براي تقبيح، منع و نابودي تسليحات هسته‌اي بيش از هر زمان ديگري حياتي است.اين هيئت افزود: سال‌هاست که احتمال استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي تا اين اندازه بزرگ نبوده است. برخي از کشورها در حال به روز کردن انبارهاي سلاح‌هاي هسته‌اي خود هستند و اين خطر احتمالي وجود دارد که کشورهاي بيشتري نيز همچون کره شمالي براي دستيابي به تسليحات هسته‌اي تلاش کنند.آيکن در اين باره اشاره کرد: شبح درگيري هسته‌اي بار ديگر در حال بزرگ شدن است و اگر لحظه‌اي وجود داشته باشد که کشورها بايد مخالفت صريح خود را با تسليحات هسته‌اي ابراز کند، اکنون همان لحظه است.
فروش سامانه ضدموشکي تاد به عربستان 
در ادامه فعاليت‌هاي بي ثبات کننده واشنگتن ، دولت آمريکا فروش سامانه دفاع ضد موشکي "تاد" به عربستان سعودي را تاييد کرد. اين خبر درست پس از سفر ملک سلمان پادشاه عربستان به روسيه و تقاضاي خريد سلاح رياض از مسکو بود امري که نشانه شروع يک مسابقه تسليحاتي است. مبلغ اين قرارداد ۱۵ ميليارد دلار است. سامانه پيشرفته تاد براي مقابله با موشک‌هاي بالستيک طراحي شده است. خبر فروش سامانه ضدموشکي تاد يک روز پس از توافق عربستان با روسيه براي خريد تسليحات پيشرفته، از جمله سامانه ضدموشکي اس‌۴۰۰ اعلام شد. علاوه بر اين عربستان مي‌خواهد از روسيه موشک ضدتانک "کارنت" و سامانه پرتاب موشک از نوع "TOS-1A" خريداري کند.سامانه دفاع ضدموشکي تاد براي از بين بردن موشک‌هاي تهاجمي‌با برد کوتاه و متوسط در مرحله نهايي پرواز آنها طراحي شده و يکي از پيشرفته‌ترين سامانه‌هاي دفاعي عليه موشک‌هاي بالستيک است. سامانه تاد را شرکت آمريکايي "لاکهيد مارتين" مي‌سازد. برد موشک‌هاي تاد ۲۰۰ کيلومتر، سقف پرواز آن ۱۵۰ کيلومتر و سرعت آن بيش از ۱۰ هزار کيلومتر در ساعت است. تاد قادر است موشک بالستيک را در ارتفاع بالا هدف قرار داده و منهدم کند.خبرگزاري‌ها مي‌گويند عربستان خواستار خريد ۳۶۰ موشک و ۴۴ سکوي پرتاب سامانه تاد شده است.در ماه‌هاي گذشته ارتش آمريکا براي مقابله با تهديدهاي کره شمالي سامانه دفاع ضدموشکي تاد را در کره جنوبي مستقر کرد که با انتقاد شديد چين روبرو شد.ايالات متحده‌امريکا هم‌چنين به قطر و امارات متحده عربي سامانه تاد فروخته است.
ناوهاي آمريکايي در شرق آسيا
در حالي که گزارش شده پيونگ يانگ براي آزمايشات موشکي جديدي برنامه‌ريزي مي‌کند، ناو هواپيمابر رونالد ريگان آمريکا به همراه يک ناو مسلح به موشک‌هاي هدايت شونده و يک زيردريايي که با سوخت اتمي‌کار مي‌کند به طرف شبه جزيره کره راه افتاده است تا براي يک جنگ احتمالي با کره شمالي آماده شود. به گزارش راشاتودي، ناو هواپيمابر رونالد ريگان آمريکا بعدازظهر جمعه با همراه داشتن ۸۰ هواپيما وارد آب‌هاي درياي چين جنوبي شد تا خود را به سواحل کره‌ جنوبي برساند. خبرگزاري يونهاپ به نقل از يکي از مقامات کره‌ جنوبي گفت: واشنگتن و سئول مانورهاي مشترکي را براي شناسايي، ردگيري و رهگيري با موشک‌هاي بالستيک و همچنين براي آزمايش کار با جنگ‌افزارهاي ضد زيردريايي انجام خواهند داد.اين مقام افزود: اين مانورهاي نظامي‌احتمالا در تاريخ ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) برگزار خواهند شد. آدميرال مارک دالتون، فرمانده گروه تهاجمي‌ناو هواپيمابر رونالد ريگان آمريکا گفت: اين مانورها قرار است ارتش آمريکا را براي دفاع از متحدانش و همچنين حفظ ثبات در اين منطقه‌اماده سازد.وي افزود: آمريکا نسبت به استفاده از تمامي‌گزينه‌ها به منظور وادار کردن کره شمالي به تغيير روش، کاملا صريح و شفاف بوده است. در همين حال قانونگذاران روس که اخيرا به کره شمالي سفر کرده بودند گفتند: پيونگ يانگ به آنها اعلام کرده که براي آزمايش يک موشک دوربرد جديد برنامه ريزي مي‌کند.پيش از مانورهاي پيشين آمريکا – کره‌ جنوبي در اوت سال جاري ميلادي پيونگ يانگ تهديد کرده بود که در واکنش به اين اقدام دست به يک عمل "تلافي جويانه بي‌رحمانه" خواهد زد.کره شمالي گفته بود که اين مانورها که ادعا مي‌کند تمريني براي حمله هستند ممکن است منجر به يک مرحله غيرقابل کنترل جنگ اتمي‌شود.واشنگتن ضمن رد درخواست‌ها براي متوقف کردن يا محدود کردن اين مانورها در بحبوحه افزايش تنش‌ها گفته است آمريکا کاملا حق دارد تا با متحدانش مانورهايي انجام دهد و تصميم‌اش براي انجام مانور تغيير نخواهد کرد.با اين حال تحرکات آمريکا باعث نگراني جامعه جهاني از جمله برنده صلح نوبل شده است.
آمریکا با مجموع 6 هزار و 800 بمب اتمی جزو بزرگترین دارندگان زرادخانه های هسته ای در جهان است. ایالات متحده آمریکا تنها کشور استفاده کننده از سلاح هسته ای  بوده که با پرتاب بمب اتم در "هیروشیما"و "ناکازاکی" ده ها هزار نفر  را کشت. برطبق گزارش ایندیپندنت یک رقابت تاکتیکی بین "مسکو" و "واشنگتن" برسر تولید بمب اتم  وجود دارد. امری که با انتخاب دونالد ترامپ جنجالی به عنوان رئیس جمهور ممکن است شدت یابد و تمایل دیگر قدرتهای دارای سلاح هسته ای به تولید بیشتر بمب را نیز افزایش دهد. تعداد کل بمب‌های جهان 14 هزار و 995 بمب است و پس از آمریکا و روسیه کشورهای فرانسه ، چین، انگلیس پاکستان، هند  و کره شمالی دارای بالاترین بمب های اتمی هستند. هند، پاکستان و رژیم صهیونیستی مهم ترین دارندگان بمب اتمی در منطقه هستند که پیمان منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای را نیز امضا نکرده‌اند. رژیم صهیونیستی با تعداد نامعلومی زرادخانه هسته ای با آمدن ترامپ جاه طلبی هسته ای اش بیشتر خواهد شد.انتخاب یک کمپین فعال در حذف سلاح هسته ای که دارای چندین سازمان زیرمجموعه در کشورهای مختلف جهان است. نشانه نگران کننده بودن این روند است که هر روز با اقدامات و عملکرد ترامپ نگران کننده تر می شود.

براي نخستين بار در تاريخ نيوزيلند، يک ايراني نماينده پارلمان اين کشور شد. گلريز قهرمان که متولد مشهد است و در نه سالگي به همراه خانواده‌اش به اين کشور مهاجرت کرده توانسته به عنوان نماينده حزب سبز به پارلمان نيوزيلند راه يابد. به گزارش ايسنا، به نقل از گاردين، بخش نهايي از آراء انتخاباتي پارلمان نيوزلند که شامل ۱۷ درصد آراء بود و از آن به عنوان "راي‌هاي ويژه" ياد مي‌شد نشان داد که حزب حاکم ملي نيوزيلند بعد از اين شمارش دو کرسي را از دست داده است، در حالي که حزب کارگر و حزب سبزها هر کدام يک کرسي ديگر به دست آورده‌اند. در شب انتخابات ۲۳ سپتامبر مشخص شد که حزب ملي به عنوان حزب حاکم نيوزيلند حائز ۵۳ کرسي و حزب کارگر حائز ۴۵ کرسي شده است. اين نتيجه حکايت از يک بن‌بست داشته چون هيچ يک نتوانسته‌اند آستانه ۶۱ کرسي لازم براي تشکيل دولت به تنهايي را به دست بياورند. اين در حالي است که پارلمان نيوزيلند ۱۲۰ کرسي دارد.در زندگي‌نامه خانم گلريز در سايت حزب سبز نيوزيلند آمده که وي دانش آموخته آکسفورد است و تجربه کاري به‌عنوان وکيل در سازمان مل را داراست. در نيوزيلند بر تقويت حقوق بشر و پاسخگو ساختن دولت در اين زمينه کار کرده است. او نيز مدتي در آفريقا کار و زندگي کرده است. وي همچنين بر روي پرونده رهبران کامبوج در زمان زمامداريشان کار کرده است. وي بعد از مشخص شدن راهيابي‌اش به پارلمان گفت: ما بايد در مقابل سياست‌هاي ترامپيسم اختلاف برانگيزي، نفرت و بريگزيت بايستيم و من حقيقتا به اين موضوع افتخار مي‌کنم. راهيابي خانم قهرمان به پارلمان پس از آن صورت گرفت که حزب راستگراي حاکم چند کرسي خود را در پارلمان از دست داد.