یادداشت
 مورات يتکين
حرييت

دو متحد ناتو ، آمريکا و ترکيه که در زمان جنگ سرد درکنار يکديگر با اتحاد جماهير شوروي جنگيدند اکنون در مسير درگيري بايکديگرند. اين در حالي است که روسيه حضورش در سوريه بيشتر شده است و آنکارا از حمايت آمريکا از يک گروه کرد تروريستي ناراضي است. شهر سوري عفرين به واحد توپخانه مرزي ترکيه بسيار نزديک است. گروه حزب اتحاد دموکراتيک سوريه، شاخه سوري حزب کارگر کردستان (پ.ک.ک) که بيش از سه سال با دولت ترکيه در جنگ‌است و از سوي آمريکا نيز به عنوان گروه تروريستي شناخته شده است در اين شهر مستقر هستند.آمريکا با استفاده از شاخه نظامي‌نيروهاي کرد سوري حزب اتحاد دموکراتيک يعني يگان مدافع از خلق براي مبارزه با گروه تروريستي داعش باعث اعتراض زياد دولت ترکيه شده است.
 آمريکا براي حفظ روابط خود با ترکيه اين نيروها را نيروهاي دموکراتيک سوري مي‌خواند امري که به گفته اردوغان تلاشي براي آرايش اين گروه توسط آمريکايي‌هاست. اما چرا شهر عفرين اينطور براي آمريکا و ترکيه مهم است که حاضرند اتحاد خود را برايش به خطر بياندازند؟ دو دليل اصلي براي ترکيه وجود دارد. 
اول اينکه در دوران پيش از درگيري داخلي در سوريه گروه پ.ک.ک ازکوه‌هاي عفرين براي حمله به ترکيه از طريق مرز استفاده مي‌کرد. درسال 2010 پ.ک.ک به پست دريايي در اسکندرون حمله کرد و 7 سرباز را کشت و با حمله به يک ايستگاه پليس باعث کشته شدن 4 مامور شد.منابع امنيتي ترکيه معتقدند حدود 500 نيروي کرد به عفرين منتقل شدند.درسال 2017 نيز پليس ترکيه مامورين پ.ک.ک را در استان‌هاي آيدين و موغله دستگير کردند که از عفرين به ترکيه آمده بودند.آنکارا نگران است که کردهاي در عفرين و ادلب تحت کنترل پ.ک.ک قدرتمندتر شوند و به تهديدي امنيتي و اقتصادي تبديل شوند.
ترکيه و آمريکا درباره مبارزه با تروريسم توافق دارند اما يکي از دلايل حمايت واشنگتن از اين نيروها ، باج خواهي پ.ک.ک است. زماني که وزارت خارجه با ترکيه درباره موضوعات سوريه همدردي مي‌کرد پ.ک.ک به نوعي اين امر را القا کرد که مي‌تواند با دولت سوريه همکاري کند. آمريکا براي جلوگيري از کشته شدن سربازانش در صحراي سوريه با يگان مدافع خلق تحت نام ارتش دموکراتيک سوريه همکاري مي‌کند.از سوي ديگر روسيه خواستار پايان سريع جنگ تا پيش از انتخابات روسيه است. اما براساس گفته‌هاي وزيرخارجه آمريکا نيروهاي آمريکايي خواستار باقي ماندن در اين منطقه هستند تا نگراني اسرائيل از تحريکات منطقه برطرف گردد و واشنگتن به پ.ک.ک نياز دارد.چشم انداز بسيار پيچيده است اما باعث شده تا آمريکا و ترکيه اتحاد خود را برسر يک شهر کوچک سوري به خطر اندازند. 
ترجمه: فاطمه مهتدي


اعتراف دیرهنگام آخوندي:
گروه راه و مسکن: صبح ديروز شنبه ( 30 دي‌ماه 96) سومين همايش توسعه شهرسازي مبتني بر حمل و نقل همگاني با حضور عباس آخوندي و ساير معاونان وزير راه و شهرسازي برگزارشد. در اين همايش آخوندي صحبت‌هاي تند و تيزي درباره عدم توجه دولت و مجلس به تخصيص بودجه کافي در راستاي توسعه حمل و نقل ريلي، افزايش بي‌منطق بزرگراه‌ها و تاثير منفي آن بر کيفيت زندگي مردم، عدم توجه صداوسيما به معيشت مردم و اينکه کسر ۵ درصد از دستمزد مهندسان مبناي قانوني ندارد و ... کرد. 
آخوندي در اين همايش طي سخنراني تصريح کرد: تجربه ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته نشان مي‌دهد که افزايش بزرگراه‌ها نه تنها منجر به بهبود کيفيت زندگي و حمل و نقل نشده، بلکه به طور معکوس عمل کرده است، البته زماني که اين موضوع توسط تقي زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي مطرح شد، اکثر رسانه‌ها آن را به سخره گرفتند که يکي از آن‌ها صدا و سيما بود! 
وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار کرد: از روزي که به وزارت راه و شهرسازي آمدم، هر وقت صحبت از جابه‌جايي در تهران مي‌شد، مي‌گفتم نيم‌نگاهي به ريل داشته باشيم، اما بايد اعتراف کنم که تا به اين لحظه در هيچ سطحي موفق نشده‌ام! طي چهار سال گذشته بيش از ۱۰ بار مسئولان مختلف از اتوبان همت به کرج بازديد کردند، اما هنوز موفق نشده‌ايم در خصوص توسعه حمل و نقل ريلي تهران- کرج يک جلسه در سازمان برنامه و بودجه برگزار کنيم!
آخوندي در بخش ديگري از سخنان خود از اظهار‌نظر محسن‌هاشمي‌انتقاد کرد و گفت: رئيس شوراي شهر تهران مي‌گويد مي‌خواهيم هزينه ساخت مترو را از فروش تراکم در پيرامون مترو به دست بياوريم؛ معلوم است که اين طرح به نتيجه نمي‌رسد. مفهوم آن اين است که نمي‌شود در غير از اطراف مترو، تجمع اسکان و تجارت را داشته باشيم، چون هر دوي اينها با هم قابل جمع نيستند. 
به گفته وزير راه و شهرسازي، در سال ۹۶ و ۹۷ رديف بودجه‌اي براي توسعه قطار حومه‌اي در نظر گرفته نشد، رسانه ملي اگر موضوع آلودگي هوا را مطرح مي‌کند، بايد بلافاصله علت آن را که توسعه خودرومحور شهر است را نيز توضيح بدهد و اختصاص منابع بيشتر به توسعه ريل‌پايه را مطالبه کند.
 بحران مدرنيته در ايران
به گزارش خبرنگار روزنامه تجارت، عباس آخوندي در «سومين همايش توسعه شهرسازي مبتني بر حمل و نقل همگاني» با گراميداشت ياد قربانيان نفتکش سانچي و سالگرد حادثه پلاسکوي تهران گفت: زندگي مدرن در ايران با بحران مواجه شده است، اين بحران در حوزه‌هاي فرهنگي و سياسي نيز ديده مي‌شود، بنابراين نياز به بازانديشي و سياست‌گذاري جديد داريم. پلاسکو نشان داد درحالي که به عنوان نماد زندگي مدرن در ايران شناخته مي‌شد و معماران و شهرسازان به آن مراجعه مي‌کردند، اما اين نماد مدرنيته بعد از ۵۰ سال فرو ريخت. اين بحران مدرنيته تنها در ايران وجود ندارد، بلکه در عراق، افغانستان و سوريه که منجر به جنگ و خشونت شده است نيز ديده مي‌شود. در حوزه شهري، بحثي که به آن بحران مي‌گوييم، قابليت زندگي، حرکت و جابجايي است؛ اينکه هزاران ميليارد تومان هزينه شد تا اين شهر ساخته و پروژه‌هاي عمراني اجرا شود، ولي شهر قابليت زندگي نداشته و با انواع آلودگي آب، هوا و خاک مواجهيم، نشان مي‌دهد که يک جاي کار ايراد دارد.
هرگونه تغييري تا حد مرگ از مسئولان وقت مي‌گيرد
آخوندي با اشاره به وجود خشونت و پرخاشگري در شهرها به خاطر بحران حرکت در شهر و ساعت‌ها ترافيک، اضافه کرد: اخيرا آقاي تقي‌زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي گفته بود تجربه نشان داده است که ساخت بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها، نتوانست مشکل ترافيک را حل کند؛ بلکه آن را بسته‌تر کرده است. پس از اظهار اين سخن، رسانه‌ها اين جمله را تمسخر کردند، از جمله صدا و سيما که دنبال سوژه بود تا آن را مورد تمسخر قرار دهد. درحالي که انديشمندان جهان مي‌گويند اگر کاري انجام ندهيم، ادامه توسعه خودرومحوري شهرها، به بحران در زندگي منجرخواهد شد.
در هيچ سطحي موفق نشده‌ام
آخوندي، پيچيده‌ترين کار در ايران را اعمال يک تغيير نگرش عنوان و اظهارکرد: هرگونه تغييري تا حد مرگ از مسئولان وقت مي‌گيرد؛ به محض اينکه بخواهيم تغيير نگرش ايجاد کنيم، همه وارد مي‌شوند و مي‌گويند، اين کار محکوم به شکست است. از روزي که به وزارت راه و شهرسازي آمدم، هر وقت بحث جابجايي در کرج و حومه به تهران مي‌شد، مي‌گفتم به ريل هم نيم‌نگاهي داشته باشيم. بايد اعتراف کنم تاکنون در هيچ سطحي موفق نشده‌ام.
اتوبان همت براي مسئولان مهم است، اما مترو مهم نيست
وي ادامه داد: امروز بازديدي از آزادراه همت ـ کرج داشتيم. چهار سال است که به سازمان برنامه و بودجه مي‌گويم براي دوخطه کردن راه‌آهن تهران ـ کرج اعتبار بدهيد، اما اين کار انجام نشده است. روزانه ۹۲هزار دستگاه خودرو از کرج به تهران مي‌آيد، با اين حال تعداد دفعاتي که مقامات ارشد ايران که از آزادراه در حال احداث همت ـ کرج بازديد کرده‌اند، بيش از ۱۰ مرتبه است، اما تا حالا يکبار هم نتوانسته‌ايم راجع به قطار حومه‌اي تهران ـ کرج با سازمان برنامه و بودجه جلسه برگزار کنيم؛ اينها نشان مي‌دهد که تغيير نگرش کار پيچيده‌اي است. آنقدر که تقاضا به وزارت راه و شهرسازي براي ۶ بانده کردن آزادراه تهران ـ قم شده است، حتي يکبار هم براي چهار خطه کردن راه‌آهن تهران ـ قم درخواستي ارائه نشده است؛ حتي نمايندگان قم در مجلس هم چنين درخواستي نداشته‌اند.
 دولت و مجلس با ما همراهي نمي‌کنند
آخوندي اظهار داشت: اگر نگاهي به لايحه سالانه بودجه که دولت به مجلس مي‌دهد و خروجي که از مجلس بيرون مي‌آيد، نگاه کنيم، مي‌بينيم که تغيير نگرش در آن به قول آقاي سيف، تقريباً هيچ است. مي‌بينيم که نمايندگان آنقدر که به بودجه جاري، آموزش و پرورش، يارانه‌ها، بازنشسته‌ها و ... اهميت مي‌دهند، ساير مسائل هم‌رديف اين موضوعات قرار نمي‌گيرند. اگر در دولت از سطح مديران کل تا وزرا و در مجلس از نمايندگان درباره حمل و نقل عمومي‌و شهرسازي ريل‌پايه نظرسنجي کنيم، مي‌بينيم که حتي در حد پنج درصد هم همراهي با ما وجود ندارد، اما ما هزار بار آن را تکرار مي‌کنيم تا اين اتفاق رخ دهد. يا اگر به دفاتر مهندسان مشاور مراجعه و بررسي کنيد که تا چه اندازه با اين انديشه (شهرسازي ريل‌پايه) آشنا هستند، مي‌بينيد که قطعاً بسيار اندک‌اند. وزير راه و شهرسازي تأکيد کرد: سياستگذاري يعني هزينه ـ منفعت است؛ يعني نمي‌توانيم بگوييم به سرعت صدها هزار ميليارد تومان در راهسازي سرمايه‌گذاري کنيم و همزمان در شهرسازي ريل‌پايه نيز سرمايه‌گذاري داشته باشيم؛ بايد يکي از اين دو را انتخاب کرد. آقاي‌هاشمي‌رئيس شوراي شهر تهران مي‌گويد مي‌خواهيم هزينه ساخت مترو را از فروش تراکم در پيرامون مترو به دست بياوريم؛ معلوم است که اين طرح به نتيجه نمي‌رسد. مفهوم آن اين است که نمي‌شود در غير از اطراف مترو، تجمع اسکان و تجارت را داشته باشيم، چون هر دوي اينها با هم قابل جمع نيستند.
صداوسيما اساسا با زندگي مردم کاري ندارد
وي اظهار داشت: تغيير نگرش به رسانه نياز دارد و بدون رسانه امکان‌پذير نيست. مدت‌هاست که رسانه ملي اساساً کاري به مسائل زندگي مردم ندارد. هيچ‌وقت در رسانه راجع به اين موضوع، حرفي زده نمي‌شود. ساده‌ترين راه اين است که کسي را پيدا و محکومش کنيم تا مسئله حل شود.
آخوندي ادامه داد: صدا و سيما در سال ۱۳۵۶ سميناري در شيراز داشت تحت عنوان «سمينار شيراز» که در آن درباره اينکه چگونه رسانه در خدمت توسعه باشد، بحث مي‌شد. اميدوارم در سال ۱۳۹۷ هم رسانه يک کنفرانس داشته باشد با موضوع «رسانه در خدمت توسعه» آن هم با حضور کارشناسان واقعي؛ نه کارشناساني که موضوع را وارونه جلوه دهند.
فقرزدايي با توسعه مبتني بر حمل و نقل عمومي
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه توسعه حمل و نقل عمومي‌و شهرسازي مبتني بر حمل و نقل عمومي‌است و يکي از مهم‌ترين نتايجش فقرزدايي است، گفت: در بسياري از جاهايي که اول شبکه ريل ايجاد شد و بعد توسعه سکونتگاه‌ها را شاهد بوديم، اساساً کانون فقر شکل نگرفته است؛ نمونه آن ژاپن است، اما در ايران پيرامون تهران، کانون‌هاي فقر به شدت گسترش يافته است. بنابراين از اثرات مهم توسعه مبتني بر حمل و نقل عمومي، دسترسي آسان، ارزان، ايمن و برابر براي گروه‌هاي کم‌درآمد به خدمات شهري است؛ خدماتي چون آموزش، بهداشت، اشتغال و رقابت در به دست آوردن مشاغل دانش‌بنيان و نه سرمايه‌بنيان.
 همچنان در پي ايدئولوژي‌هاي چپ‌گرايانه هستيم
وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح‌هاي مبارزه با فقر در دولت و مجلس، توزيع پول است؛ اين در حالي است که هيچ‌کس نمي‌گويد راه فقرزدايي، توسعه حمل و نقل همگاني است. اخيراً دانشگاه‌هاروارد در تحقيقي اعلام کرد تنها عاملي که مي‌تواند روي فقر اثر بگذارد، توسعه حمل و نقل ريلي ميان پيرامون و مرکز است، چرا که کانون‌هاي فقر محصول زندگي مدرن است؛ همين زندگي مدرن مي‌گويد اگر مي‌خواهيد راحت زندگي کنيد، راه‌حل آن، توسعه حمل و نقل عمومي‌ارزان است، اما آيا اين ادبيات در ايران طرح شده است؟ اين در حالي است که ما همچنان در پي ايدئولوژي‌هاي چپ‌گرايانه به دنبال توزيع پول و يارانه هستيم.
انسان‌ها در شهرهاي ما، له مي‌شوند!
آخوندي با اشاره به اينکه جانمايه حقوق شهروندي، دسترسي آسان شهروندان از محل سکونت خود به حمل و نقل عمومي‌به صورت پياده است، يادآورشد: انسان‌ها در شهرهاي ما، لِه مي‌شوند. خيابان مفتح تهران، نمونه‌ چنين ساخت و سازي است که شهروند و عابر پياده، محلي از اعراب ندارند و ماشين، تمام داستان است. شهر قبل از اينکه مجموعه کالبدي باشد، مجموعه انساني است، لازمه اجراي اين کار اين است که تمام آئين‌نامه‌ها، طرح‌هاي جامع و تفصيلي، قوانين و ... عوض شود.
همچنين در پايان اين نشست آخوندي در جمع خبرنگاران با بيان اينکه در سال ۹۶ و ۹۷ رديف بودجه‌اي براي توسعه قطار حومه‌اي در نظر گرفته نشد، گفت: رسانه ملي اگر موضوع وارونگي و آلودگي هوا را مطرح مي‌کند، بايد بلافاصله علت آن را که توسعه خودرومحور شهر است را نيز توضيح بدهد و اختصاص منابع بيشتر به توسعه ريل‌پايه را مطالبه کند.
کسر5درصد از حقوق مهندسان مبنای قانونی ندارد
همچنين وزير راه و شهرسازي درخصوص حذف کسر ۵ درصد از دستمزد مهندسان ناظر و بخشنامه‌اي که وي اخيراً آن را ابلاغ کرده بود، تصريح کرد: طراحي مهندسي، مکاتبه‌اي ميان صاحب‌کار و مهندس است و ورود واسطه در اين ميان که بخواهد پنج درصد از دستمزد و همچنين آزادي ارتباط ميان مهندس و مالک را بگيرد، در قانون نيامده است. همچنين اينکه نظام مهندسي بتواند حق انتخاب را از مالک و مهندس بگيرد و آن‌ها را مجبور کند با فرد ديگري کار کنند، در قانون نظام مهندسي ذکر نشده است. به گفته آخوندي، خواسته عمومي‌مهندسان است که چرا پنج درصد از دستمزد آن‌ها به ديگري داده شود؛ اين کار هيچ وقت مبناي قانوني نداشته است. من تصميم گرفته‌ام به خواسته مهندسان پاسخ دهم و با ابلاغ اين بخشنامه، اولين گام در جهت احقاق حقوق مهندسان و مبارزه با امضافروشي برداشته شد.

دادستان تهران خبر داد؛
جعفري دولت آبادي آمادگي دادستاني تهران براي حمايت از سرمايه‌گذاري مشروع و تامين امنيت اقتصادي از طريق اقدامات پيشگيرانه و جلوگيري از تعطيلي مراکز توليدي را اعلام کرد و به مقامات قضايي استان توصيه ‌نمود در پرونده‌هاي قضايي با موضوع تسهيلات بانکي و مفاسد اقتصادي، تا حد ممکن به گونه‌اي عمل نمايند که تعطيلي مراکز اقتصادي را در پي نداشته باشد.
عباس جعفري دولت‌آبادي هفتمين همايش تخصصي دادسراهاي استان تهران در خصوص اقدامات دادسرا پيرامون پرونده پلاسکو اظهار داشت: اين دادستاني به وظايف خود در اين راستا عمل نموده و هيات کار‌شناسي سيزده دستگاه را در حادثه مقصر اعلام نموده
 است.
وي ارتباط اقتصاد با آسيب‌هاي اجتماعي را مورد توجه قرار داد و به مشکلات مرتبط با سرمايه‌گذاري در استان و خروج از وضعيت رکود اقتصادي و لزوم بهبود فضاي کسب و کار؛ تغيير کاربري اراضي کشاورزي و نامناسب بودن امکانات ادارات ذي‌ربط در مقابله با اين پديده؛ ساخت و سازهاي غير مجاز و عدم رضايت از عملکرد شهرداري‌ها در اين بخش؛ بيکاري جوانان ايراني در بخش کشاورزي به دليل به کارگيري اتباع خارجي؛ شکاف و اختلاف طبقاتي که موجب نارضايتي در قشرهايي از مردم مي‌شود؛ تعطيلي برخي کارخانه‌ها، بدهي واحدهاي اقتصادي؛ فقدان نظارت شهرداري‌ها بر شهرک‌هاي صنعتي؛ اخذ انشعابات غير مجاز آب و برق و گاز و فقر، بيکاري، تکدي‌گري و کار کودکان اشاره نمود.
وي از اثرگذاري مسائل سياسي در موضوع آسيب‌ها غافل نماند و گفت: با توجه به وضعيت برخي شهرهاي استان تهران که در مواردي بحراني محسوب مي‌شود، لزوم هماهنگي و همکاري بيشتر دستگاه‌هاي اجرايي با دستگاه قضايي و پليس احساس 
مي‌گردد.  
جعفري دولت‌آبادي آمار اعتياد، طلاق، حاشيه‌نشيني و مفاسد اجتماعي و اخلاقي در اين استان را از حيث عدد و رقم دور از ذهن ندانست، اما بر نگران ‌کننده بودن اين آمار تصريح کرد و افزود: اين آمار‌ها مويد ضرورت برنامه‌ريزي بلندمدت و کوتاه‌مدت براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي است و لازم است افزون بر «تغيير نگرش ذهني مسوولان» نسبت به آسيب‌هاي اجتماعي، «اقدامات جدي و پيشگيرانه» مورد توجه بيشتر قرار گيرد؛ به گونه‌اي که براي عموم مردم محسوس باشد.
دادستان تهران تامين امنيت مردم را مطالبه جدي شهروندان و وظيفه اصلي حکومت خواند و با احصاء جرايم مهم مانند سرقت‌هاي مسلحانه، جرايم به عنف و سازمان‌يافته، اخلال در نظم عمومي، قتل، شرارت، هتک حيثيت، جرايم عليه محيط زيست و جرايم مرتبط با حقوق عامه، اظهار داشت: اين جرايم ضمن مخدوش کردن آرامش روحي مردم، مانع رونق کسب و کار و فعاليت اقتصادي خواهند شد. لذا امروزه با توجه به تکليف پليس، دستگاه قضايي و وزارت کشور به ارتقاء شاخصه‌هاي امنيت عمومي، توجه بيشتر به اين جرايم ضروري است.
وي در اهميت ارتقاء شاخصه‌هاي امنيت عمومي‌اظهار داشت: اين ارتقاء بايد به گونه‌اي باشد که شهروندان هنگام خروج از منزل، گردش و تردد در شهر، توقف اتومبيل، خريد و... نگراني نداشته باشند و از دغدغه مخاطراتي چون تعرض، مزاحمت و سرقت فارغ باشند. جعفري دولت‌آبادي به جرايم داراي بالا‌ترين آمار در سال‌هاي ۹۵ و ۹۶ در شهر تهران نيز پرداخت که به ترتيب فراواني شامل سرقت، ضرب وجرح عمدي، کلاه‌برداري، توهين و چک بلامحل بود؛ و در خصوص اقدام دادسراي تهران در رسيدگي به پرونده مربوط به آشوب‌هاي اخير اظهار داشت: تاکنون ۵۴ فقره کيفرخواست صادر و تعداد بازداشتي‌ها به کمتر از بيست نفر رسيده که طي هفته جاري در مورد آن‌ها اتخاذ تصميم خواهد شد.
 دادستان تهران پيرامون آسيب‌هاي اجتماعي و امنيت عمومي، چند پيشنهاد در جهت بهبود وضعيت ارائه داد و از جمله اين پيشنهاد‌ها، بهبود فضاي کسب و کار بود که در توضيح آن اظهار داشت: يکي از زمينه‌هاي پيشرفت استان تهران، بهبود فضاي مساعد کسب و کار و توسعه اشتغال است.
 اين زمينه جنبه کشوري هم دارد، اما از آنجا که مراکز توليدي و کارخانه‌هاي زيادي در استان تهران استقرار دارد، لذا لازم است با عنايت به برخي قوانين مربوط به فعاليت اقتصادي مانند قانون بهبود مستمر محيط کسب و کار مصوب ۱۳۹۰، قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاء نظام مالي کشور مصوب ۱۳۹۴ و قانون اجراي سياست‌هاي کلي اصل ۴۴ قانون اساسي، زمينه مساعدتري براي توسعه بخش خصوصي در استان تهران فراهم گردد. 


با دستور رهبر معظم انقلاب صورت می‌گیرد؛
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از پيگيري واگذاري بنگاه‌هاي اقتصادي در ارتش و سپاه خبر داد.به گزارش ايسنا، امير سرتيپ حاتمي‌در گفت‌وگو با «ايران» درباره تأکيد رئيس جمهوري مبني بر واگذاري بنگاه‌هاي اقتصادي تا پايان سال گفت: «اين مسأله جهت‌گيري اصولي همه ماست و همه تلاش خود را مي‌کنيم اما ميزان موفقيت ما به شرايط و وضعيت بازار و امکان واگذاري بستگي دارد، ولي همه تلاش خود را خواهيم کرد.» وي در پاسخ به اينکه آيا وزارت دفاع رأساً اقدام خواهد کرد يا از سازمان خصوصي‌سازي براي واگذاري‌ها کمک خواهد گرفت، افزود: «خوشبختانه آن چيزي که حداقل در حوزه وزارت دفاع است و بايد واگذار شود، عمدتاً مربوط به بازار سرمايه است که ما بايد از مديريت آنها خارج شويم، بنابراين نيازي به استفاده از ظرفيت سازمان خصوصي‌سازي نيست و اين کار در بازار سرمايه قابل انجام است.» وزير دفاع از اعلام اسامي‌شرکت‌ها و بنگاه‌هاي درحال واگذاري وزارت دفاع خودداري کرد اما در پاسخ به اينکه آيا وزارت دفاع براي واگذاري بنگاه‌هاي اقتصادي سپاه و ارتش هم رايزني مي‌کند، گفت: «اين سياست، سياست کل نيروهاي مسلح است که سپاه و ارتش را هم شامل مي‌شود. براساس قانون اساسي، سپاه و ارتش براي کمک به دولت کارهايي انجام مي‌دهند که گاهي اين کارها به عنوان کار اقتصادي تلقي مي‌شود، مانند کاري که قرارگاه سازندگي انجام مي‌دهد اما اين کارها از جنس ديگري است و عموماً کاري از جنس کارهاي پيماني است که قسمت‌هاي سازندگي نيروهاي مسلح براي کمک به بخش‌هاي مختلف به عهده مي‌گيرند و انجام مي‌دهند. اگر منظور شما از فعاليت‌هاي اقتصادي، اينهاست، بايد بگويم اين کارها مي‌تواند براساس نياز دولت ادامه پيدا کند يا ادامه پيدا نکند. هرچيزي که دولت اعلام نياز بکند، ادامه پيدا مي‌کند.»
حاتمي‌در پاسخ به اينکه «آيا دولت براي پيگيري واگذاري‌ها در ارتش و سپاه به وزارت دفاع مسئوليتي داده است؟»، اظهار کرد: «مسئوليت اين کار از طرف مقام معظم رهبري و فرمانده کل قوا به ستاد کل نيروهاي مسلح واگذار شده و ستاد کل در کل نيروهاي مسلح اين موضوع را دنبال مي‌کند تا اين نيروها از کارهاي اقتصادي غيرمرتبط به هر دليل، خارج شوند.»


رييس جمهور آمريکا را دچار خطاي محاسباتي دانست؛
حسن روحاني امروز خود را به دريافت استوارنامه سفراي جديد اختصاص داد و سفيران جديد کشورهاي قبرس، غنا، شيلي، کوبا و لهستان را به حضور پذيرفت.
رئيس‌ جمهور در اين ديدارها بر توسعه روابط ايران با کشورها تاکيد کرد و خواهان گسترش روابط اقتصادي و سياسي و فرهنگي با آنان شد. روحاني در ديدار سفير جديد لهستان با اشاره به جايگاه اين کشور در اتحاديه اروپا و نيز نقشي که طي ماه‌هاي پيش‌رو به عنوان عضو غيردائم شوراي امنيت سازمان ملل برعهده خواهد گرفت، اظهارداشت: پايبندي به توافق برجام مي‌تواند، پايه بسيار مستحکمي‌براي برقراري همکاري‌هاي گسترده‌تري بين ايران و اتحاديه اروپا و تأمين صلح و امنيت در منطقه و جهان باشد.
حجت‌الاسلام حسن روحاني هنگام دريافت استوارنامه «ياروسلاو مارچين دومانسکي» سفير جديد لهستان در تهران، تصريح کرد: تا زماني که طرفين مذاکرات نسبت به تعهد خود در قرارداد برجام ايستادگي کنند، تهران نيز به تعهدات خود عمل خواهد کرد و معتقديم استحکام برجام، اميد دادن به جامعه جهاني براي حل و فصل مسايل از طريق ديپلماسي و هرگونه تضعيف آن به معناي ضربه زدن به اقدامات ديپلماتيک است.
رئيس جمهور خاطر نشان کرد: امروز به استثناء يکي دو کشور، جامعه جهاني پشتيبان توافق برجام است و بي‌ترديد دولت آمريکا هم در اين زمينه دچار خطاي محاسباتي است و چنانچه از برجام خارج شود، متوجه خواهد شد که کار بسيار اشتباهي را از لحاظ سياسي مرتکب شده است. روحاني در ادامه برقراري روابط دوستانه‌تر و توسعهافته‌تر بين تهران – ورشو را مورد تأکيد قرار داد و گفت: توسعه روابط دو جانبه ايران و لهستان بخاطر سوابق ديرينه و مثبت و نيز ظرفيت‌هايي که دو کشور در زمينه‌هاي علمي‌و اقتصادي دارند، بسيار حائز اهميت است و با تسهيل روابط بانکي مي‌توانيم ظرفيت‌هاي موجود را به نفع منافع دو ملت فعال کنيم.
«ياروسلاو مارچين دومانسکي» سفير جديد لهستان نيز در اين ديدار پس از تقديم استوارنامه خود، با اشاره به روابط ديرينه تهران – ورشو، اظهار داشت: لهستان خواهان حفظ و تقويت روابط دو کشور براساس اعتماد و دوستي است.

فاطمه ذوالقدر
نماينده تهران در مجلس

انقلاب اسلامي ‌بر پايه اعتقاد به برقراري نظامي‌مردم سالار و متكي بر آراي جمهور، براساس عدالت واحكام نوراني اسلام وتأكيدات قرآن با رهبري خردمندانه امام (ره) و با حمايت همه احاد کشور به خصوص جوانان ، دانشگاهيان ، زنان ، مردان ، مراجع و آيات عظام و ارتشيان به ثمر نشست. كه نتيجه تمامي‌مجاهدت‌هاي يك صد ساله مبارزات مردم ايران زمين در نهايت با مراجعه به آراي مردم در ١٢ فروردين ١٣٥٨ ، آري با ٩٨ ٪ به استقرار جمهوري اسلامي‌در ايران شد جمهوري اسلامي‌که بر مبناي نفي هرگونه ستم گري و ستم کشي و سلطه گري و سلطه پذيري پديدار شد تا قسط، عدل و استقلال سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را در جامعه بگستراند و انسجام و همبستگي ملي را که رشد و تعالي در همه ابعاد زندگي اجتماعي به خصوص رهايي از فقر و تهيدستي و از بين بردن شکاف اجتماعي و طبقاتي را در جامعه ايراني ايجاد نمايد و دولت بر اساس اين رويکرد مکلف به تأمين آزادي‌هاي سياسي، اجتماعي در حدودي كه قانون آمرا تعريف كرده، شد، تا در حدود قانون به نحوي تعريف نمايد که علاوه بر حضور مردم در انتخابات كه به مشارکت عامه مردم در تعيين سرنوشت سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به منصه ظهور مي‌رسد، زمينه شنيدن صداي مردم نيز برابر اصل ٢٧ قانون اساسي فراهم شود ، از اين رو نشريات و مطبوعات را در بيان مطالب تا انجا كه مباني اسلام يا حقوق عمومي‌را دچار خسران نسازد، آزاد گذاشت تا از تبعيضات ناروا در جامعه خبري نباشد و امکانات عادلانه براي همه در تمام زمينه‌هاي مادي و معنوي ميسر شود. 
اما متاسفانه فرايند تعالي جامعه رفته ، رفته در بستري واقع شد که از سر منشاء و اهداف اوليه فاصله گرفت تا آنجا که روز به روز شکاف طبقاتي گسترده تر شده و حسبِ آن ، آسيب‌هاي اجتماعي گسترش يافته و فقر، بيکاري، فشار اقتصادي و فراهم ننمودن بستر‌هاي لازم براي بيان اعتراضات و خواست‌هاي بحق جامعه ، زنان ، مردان و جوانان در قالب تحصن‌ها و اجتماعات برآمده بر اساس اصول قانون اساسي بويژه اصل ٢٧ آن ، كه وزارت كشور تاكنون هيچگونه ساز و کاري براي آن تنظيم نکرده منجر به اين شد تا برخي فرصت طلبان از اعتراض به حق مردم، جوانان و دانشجويان كه مطالبات قانوني از دولت داشتند را به بيراهه سوق دهند كه البته با توجه به هوشياري مردم، سعه صدر دولت و نيروي انتظامي‌اين که بارها و بارها رياست محترم جمهوري نيز بر مطالبات به حق مردم صحه نهادند و اعتراض مردم را برابر اصل ٢٧ قانون اساسي حق يکايک آحاد جامعه مي‌دانند، خوشبختانه در حوادث اخير اگرچه قوه قهريه کمترين کاربست را داشت ، ولي بازهم دانشجوياني هستند که در بلاتکليفي سرنوشت خود پس از آن روزهاي تلخ، به سر مي‌برند.
دانشجو در معناي تحت الفظي جوينده دانش و آگاهي است، او در جستجوي دستيابي به شعور اجتماعي و سياسي و آگاهي ، پا در مسيري نهاده که با آزمون و خطاي درست يا تندرست طلب سنجش، حمايت و صيانت دارد تا بر اساس اصول و ارزش‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي‌و در راستاي ارتقاي انسجام اجتماعي گام بردارد. از اين رو نياز است که موضوع دانشجويان بازداشتي در حوادث اخير با رويکرد حمايتي به نحوي که انگيزه و روحيه انتقاد و نقدپذيري را در جامعه پويا نگه دارد، عمل شود تا اين امر سبب جدايي پذيري و انفکاک اين سرمايه‌هاي انساني و آينده سازان ميهن از جريان نظام مقدس جمهوري اسلامي‌نشود. 
اميد كه با همت همه جريانات سياسي داخلي ، وحدت كلمه و با تكيه بر توان و ظرفيت‌هاي خدادادي كشور و با همكاري هر سه قوه دست بدست هم داده تا ايراني سربلند، آباد و در امنيت و رفاه و آسايش براي آحاد ايرانيان عزيز در داخل و خارج از ميهن داشته باشيم.


سخنگوي شوراي نگهبان از نجفی درخواست کرد؛
سخنگوي شوراي نگهبان با انتقاد از مسائلي که اخيرا در خصوص بودجه شوراي نگهبان در برخي رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: آقايان بايد با انصاف اين موضوع را نگاه کنند، بودجه شوراي نگهبان از پول تو جيبي برخي مسئولين کمتر است.
به گزارش ايسنا، عباسعلي کدخدايي در نشست خبري شوراي نگهبان ابتدا گزارشي اجمالي از مصوبات واصله و بررسي شده توسط شوراي نگهبان ارائه کرد و گفت: چهار مصوبه مغايرت داشت.وي گفت: طرح دوفوريتي اصلاح قانون انتخابات شوراهاي اسلامي‌را داشتيم که فقهاي شوراي نگهبان نسبت به تبصره ماده 26 ايراد وارد دانستند و مجلس در پي آن اصلاحاتي به عمل آورد که در شوراي نگهبان مورد بحث بود، اين طرح سه ايراد داشت.
سخنگوي شوراي نگهبان افزود: همچنين دو اساسنامه از سوي هيات وزيران داشتيم و بيش از 20 مورد نامه ديوان عدالت اداري که مورد بررسي قرار گرفت.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اينکه در صورتي که مجلس در لايحه بودجه دولت تغييرات زيادي به وجود بياورد، شوراي نگهبان به آن ايراد مي‌گيرد يا خير؟ گفت: اگر تغييرات در حد متعارف باشد شوراي نگهبان ايرادي نمي‌گيرد ولي اگر خارج از آن باشد ايراد خواهيم گرفت.
کدخدايي ادامه داد: طبق قانون اساسي، بودجه بايد در قالب لايحه به مجلس برود. يکي از ايرادات ما در خصوص بودجه 96 همين بود؛ چرا که بودجه به عنوان متمم بودجه ارائه شده بود، در حالي که بودجه بايد در قالب لايحه ارائه شود.
وي در اين خصوص که نجفي شهردار تهران در صحن شوراي شهر گزارشي مبني بر تخلفات انتخاباتي مديريت وقت شهرداري ارائه کرده، آيا شوراي نگهبان با توجه به اينکه چند ماهي از انتخابات گذشته اين موضوع را به قوه قضاييه اعلام مي‌کند گفت: در خصوص تخلفات اگر گزارش يا مستنداتي باشد و اگر گزارشات در صلاحيت شوراي نگهبان باشد اعلام نظر مي‌کنيم. بخشي را هم بايد براي قوه قضاييه ارسال کنيم. اگر اين گزارشات را دريافت کنيم به وظيفه قانوني خود عمل مي‌کنيم.
 وي درباره افزايش احتمالي قيمت بنزين گفت: شوراي نگهبان تلاش مي‌کند که نظرش مبتني بر نيازهاي مردم باشد، البته اخبار حاکي از اين است که دوستان در دولت و مجلس به اين جمع‌بندي رسيده‌اند که چنين افزايشي نداشته باشند. بايد منتظر باشيم و ببينيم که در لايحه چه اتفاقاتي مي‌افتد. اميدواريم چنين اتفاقي نيفتد و براي مردم گشايش باشد.
کدخدايي در خصوص ارائه گزارش تخلفات از سوي قوه قضاييه به شوراي نگهبان گفت: گزارشات رسيدگي به تخلفات در صلاحيت قوه قضاييه است که دوستان در قوه قضاييه بايد بفرمايند. آنچه براي ما ارسال شد در سه بخش بود؛ آن دسته که رسيدگي شد و منجر به صدور حکم شد، بخش ديگر منجر به تبرئه شدن بود و بخش ديگر در حال رسيدگي است. هنوز رسيدگي‌ها ادامه دارد. اگر قوه قضاييه صلاح بداند جزئيات اعلام مي‌شود.
سخنگوي شوراي نگهبان در مورد چند برابر شدن بودجه شوراي نگهبان گفت: بودجه شوراي نگهبان مانند بودجه هر دستگاهي در لايحه بودجه پيش‌بيني و در مجلس تصويب مي‌شود و توسط ديوان محاسبات بازبيني مي‌شود. البته چند ديوان محاسبات بالقوه در شوراي نگهبان داريم در واقع برخي علما در هزينه‌هاي شوراي نگهبان ورود و نظارت مي‌کنند اما در خصوص بودجه شوراي نگهبان بايد گفت بودجه سال 96 تا سال 97، هفت درصد پيش‌بيني شده که افزايش پيدا کند.
وي افزود: دوستان مي‌دانند بودجه‌اي که تصويب مي‌شود بخشي از آن تخصيص داده نمي‌شود و از آن ميزان تخصيص داده شده مقداري پرداخت نمي‌شود، اما ما گلايه مي‌کنيم چرا دوستان در برخي مسائل انصاف را رعايت نمي‌کنند. بي‌جهت يک فرد ضد انقلاب در بيرون حرف مي‌زند و مي‌بينيم دوستان تکرار مي‌کنند.
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: رديف بودجه شوراي نگهبان مانند بقيه سازمان‌ها در چند بخش خلاصه مي‌شود، يکي پاسداري از احکام اسلام و همان موضوع نظارت بر قانون، بحث ديگر حوزه‌هاي انتخاباتي و امر نظارت که هر ساله اين دو موضوع در خصوص بودجه مطرح است و در سال‌هايي که انتخابات داريم بودجه مربوط به برگزاري انتخابات در نظر گرفته مي‌شود و بودجه مربوط به نظارت در انتخابات براي مثال انتخابات 96 جداگانه پرداخت مي‌شود. برخي مي‌گويند بودجه نظارت بر انتخابات يک رقم 50 ميلياردي است، اما امسال که انتخابات نداريم شوراي نگهبان چرا بايد بودجه آن را دريافت کند. امسال در خصوص اين موضوع بودجه‌اي در نظر گرفته نشده چون شوراي نگهبان قرار نيست انتخاباتي را برگزار کند. اين موضوع را هم دولت و هم مجلس مي‌داند. توصيه مي‌کنم که دوستان در چنين مواقعي به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کنند و از آنها بپرسند.
کدخدايي گفت: آنهايي که خود را حقوقدان مي‌دانند و بودجه سال 67 و 97 را مقايسه مي‌کنند بايد گفت که حقوق شما از سال 67 تا به امروز برابر بوده و قيمت منزلي که در بالا شهر داريد از سال 67 تا به امروز به يک ميزان است يا برخي افراد که به بعضي وابسته هستند در خبرگزاري نشسته‌اند و اين مطالب را مي‌نويسند، اصلا چرا آن نهاد بايد خبرگزاري داشته باشد؟ شوراي نگهبان بودجه داشتن خبرگزاري را ندارد و از اين پول‌ها خرج نمي‌کند، البته ما مثل شما هم نيستيم که تا انتقادي پيش مي‌آيد کيف خود را برداريم و براي شکايت به دادگستري برويم. شوراي نگهبان براي شکايت از منتقدين هم بودجه ندارد.
سخنگوي شوراي نگهبان ادامه داد: يک آقايي مي‌گويد شوراي نگهبان 12 عضو دارد، اين بودجه را براي چه مي‌خواهد. مانند اين است که ما بگوييم بودجه قوه مجريه براي رييس‌جمهور و هيات وزيران است يا بودجه‌اي که نهادتان دريافت مي‌کند فقط براي شماست. بودجه شوراي نگهبان خيلي کمتر از پول تو جيبي برخي مسئولين است.
کدخدايي درباره آخرين وضعيت بررسي‌ها در موضوع رجل سياسي، گفت: عمده اين موضوع را به اتمام رسانديم. جزء 5 بند 10 سياست‌هاي کلي اين بود که معيارها و شاخص‌هاي رجل سياسي، مذهبي، مدير و مدبر بودن توسط شوراي نگهبان تبيين شود. در دو بخش اين تعاريف در شوراي نگهبان مورد بحث بود و يکي ديگر شرايط‌ها و معيارهاي لازم براي تشخيص آنها مورد رسيدگي قرار گرفت. مثلا در حوزه مذهبي بودن افراد بايد آگاهي لازم را به دين داشته باشند و در زندگي خود نسبت به آن ملتزم باشند و در حوزه سياسي درک عميقي از مسائل سياسي داخلي و بين‌المللي داشته باشند و در حوزه مديريت داراي مهارت باشند. سن متناسب براي رياست‌جمهوري را داشته باشند و داراي صلاحيت علمي‌باشند. هنگامي‌که موضوع جمع‌بندي شد آن را به مجلس ابلاغ مي‌کنيم. البته رييس مجلس کميسيوني را در اين خصوص ايجاد کرده تا کارها رسيدگي شود، به جمع‌بندي نهايي رسيديم موضوع را اعلام مي‌کنيم.
کدخدايي در پاسخ به اينکه کميسيون نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌تواند در بودجه ورود کند گفت: در آيين‌نامه مجمع تشخيص مصلحت نظام چنين موضوعي پيش‌بيني شده و هر ساله اين کار انجام مي‌شود. مجمع تشخيص مصلحت نظام، کميسيون نظارتي را تعيين مي‌کند و نظرش را در خصوص برنامه بودجه اعلام مي‌کند.
کدخدايي در خصوص سوال خبرنگاري مبني بر اينکه آيا بودجه شوراي نگهبان 50 ميليارد است يا خير؟ گفت: بله، 50 ميليارد در بودجه جاري است اما اينکه اين 50 ميليارد براي برگزاري انتخابات خاصي باشد خير اينگونه نيست. بودجه مربوط به سال 96 را فقط 70 درصد آن را دريافت کرديم.


جهانگیری خط تولید انبوه داروی ضد سرطان را افتتاح کرد؛
معاون اول رييس جمهور در سفري يک روزه به استان البرز از چندين پروژه بازديد و برخي را افتتاح کرد.معاون اول رئيس‌جمهوري در مراسم افتتاح کارخانه صنايع غذايي «آوا طعم پرشين» گفت: بخش خصوصي بايد به معناي واقعي کلمه ميدان دار توسعه باشد و هرچيزي که باعث شود حرکت بخش خصوصي کند شود يا مانع آن باشد اگر نگويم حرکتي خيانت بار است، حرکتي خلاف منافع ملي است. اسحاق جهانگيري گفت: ما بايد فضاي ايران را تبديل به فضايي کنيم که هر ايراني علاقمند بتواند در آن سرمايه گذاري کند و نه تنها ايراني‌ها بلکه خارجي‌ها هم در منطقه اگر خواستند کشوري را براي سرمايه گذاري انتخاب کند، آن کشور ايران باشد.وي تاکيد کرد: برخي آن قدر مشکلات کشور را بزرگ جلوه مي‌دهند که انگار نمي‌توان حل شان کرد در حالي که اگر همه مسئولان دست به دست هم دهند و کشور امن کنند، شرايطي مي‌شود که سرمايه گذارها مي‌آيند و در ايران سرمايه گذاري مي‌کنند.
حل مشکلات به دست مردم 
همچنين معاون اول رييس جمهوري در آيين افتتاح همزمان طرح‌هاي صنعتي و دارويي در شرکت سيناژن گفت: بايد اجازه دهيم جوانان شکوفا شوند تا اقتصاد ايران را شکوفا کنند، مشکلات کشور با مقداري سياست گشايش مي‌يابد و همه مشکلات به دست جوانان و مردم قابل حل است. وي با تاکيد بر اينکه دوران اداره کشور با فروش منابع طبيعي به سرآمده است و در سال‌هاي آينده غيرممکن مي‌شود ادامه داد: اين که فکر کنيم خداوند در کشور منابع طبيعي قرار داده و مي‌توانيم آن را بفروشيم و هميشه ايران را پُر هزينه اداره کنيم، اين مسير به آخر مي‌رسد.معاون اول رييس جمهوري گفت: البته اين به معناي آن نيست که منابع طبيعي و نفت به آخر مي‌رسد بلکه کشوري با جمعيت 80 ميليون نفر که توسعه آن به شدت جزو مطالبات مردم است بايد به اين موضوعات توجه کند.جهانگيري گفت: مردم خودشان را با کشورهاي پيشرفته مقايسه مي‌کنند و جوانان تحصيلکرده براي آينده خود چنين فرضي دارند.وي افزود: در سند چشم انداز 20ساله آمده که ايران بايد از لحاظ رتبه علمي‌نفر اول منطقه باشد و در حال حاضر که دو سوم از عمر سند چشم انداز گذشته است، مي‌بينيم کشورهاي رقيب دست روي دست نگذاشته‌اند که ما اول شويم و در بسياري از زمينه‌ها شرايط مناسب تر نيست.معاون اول رييس جمهوري خاطرنشان کرد: اگر براي کشور چشم انداز 20 ساله را ترسيم مي‌کنيم، منابع آن براي رسيدن به اين برنامه چيست؟ ما اگر کل نفت و معادن کشور را بفروشيم نصف بودجه جاري کشور به دست نمي‌آيد بنابراين به جاي اين که به منابع طبيعي متکي باشيم بايد به مغز جوانان متکي باشيم. جهانگيري تصريح کرد: در سال 2016 از پنج شرکت مالي دنيا، چهار شرکت در حوزه نفت و يک شرکت در حوزه فضاي مجازي بود و در سال 2017 هر پنج شرکت مالي از شرکت‌هاي فضاي مجازي بودند. وي خاطرنشان کرد: يک زمان دعوا مي‌کنيم که بخشي از فضاي مجازي اخلاق جوانان ما را خراب مي‌کند و فکر مي‌کنيم دنيا يعني همين يک تکه که ناراحت هستيم ولي امروز يک شرکت‌هاي متکي به فضاي مجازي پنج هزار ميليارد دلار گردش مالي دارد. معاون اول رييس جمهوري به جايگاه فناوري پيشرفته در صنايع اشاره کرد و يادآور شد: يک سري رشته صنعتي در کشور وجود دارد که هنوز در دنيا خيلي پيش نرفته است و مي‌تواند نقطه ثقل صنايع باشد و آن دانش‌هاي فناوري پيشرفته (high-tech) است.
رونمايي داروي ضدسرطان 
داروي ضدسرطان نئوفور رونمايي شد.به گزارش ايرنا، اين دارو نخستين بار در کشور ساخته شده و براي پيوند مغز استخوان کاربرد دارد.ميزان سرمايه گذاري توليد اين دارو ٨٠٠ ميليارد ريال است و براي ٢٥٠ نفر نيز اشتغال مستقيم ايجاد کرده است.ظرفيت توليد سالانه اين کارخانه ٤٠ ميليون 'ويال' داروهاي خوراکي و ٢٠٠ ميليون 'ويال' داروي بيماري‌هاي خاص است.قيمت وارداتي اين دارو 280 ميليون ريال است که با توليد آن در داخل به 92 ميليون ريال کاهش مي‌يابد.در آيين رونمايي از اين دارو همچنين اعلام شد که شرکت دارويي سيناژن توانسته براي نخستين بار در تاريخ توليد دارو در کشور گواهينامه استاندارد توليد بهينه دارو اروپا جي.ان.پي را دريافت کند.


«تجارت » بررسی کرد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: در حاليکه درآمدهاي مالياتي از سوي دولت‌هاي روحاني در طي اين سالها مورد توجه قرار گرفته است، اما همچنان اين نوع درآمد به دلايل گوناگون نه تنها نتوانسته سهم خود را در توليد ناخالص داخلي افزايش دهد بلکه خود دريافت ماليات نيز از سوي محافل اقتصادي مورد نقد قرار گرفته است.
بي‌شک حالا به دليل آنکه دولت دوازدهم ادعاي خروج از اقتصاد تک محصولي دارد، اين بخش بيش از پيش داراي اهميت بالايي است. اين در حالي است که امسال سال متفاوتي نسبت به سالهاي پيشين دولت در اين بخش مي‌گذارند. انگار امسال دولت برخورد نزديکي از نوع سوم با نهاد‌ها و محافل اقتصادي دارد. 
اما پرسش اينجاست؛ علت اصلي در عدم تحقق درآمدهاي مالياتي چيست؟ پيش از اينکه از طريق گفته‌هاي کار‌شناسان اقتصادي به پرسش جواب داده شود، نکته قابل تامل در اين است که موضوع ماليات همواره در طول سالهاي بعد از جنگ مطرح بوده و عجيب آنکه هنوز اين مشکلات از آن سالها تا به امروز پا برجاست. به طوري که محمدرضا‌پور ابراهيمي، رئيس کنوني کميسيون اقتصادي مجلس دهم، در سال ۹۳ مصاحبه‌اي را با خبرگزاري مهر انجام داده است که دلايل ناکامي‌در تحقق درآمدهاي مالياتي را به نبود ساختار نظامند در اين بخش مرتبط دانسته و گفته است: «نظام جامع مالياتي ناقص است بايد سازمان مالياتي آن را اجرا مي‌کرد. در قانون ماليات بر ارزش افزوده نيز ما با دولت دعوا داشتيم چرا نبايد از طلافروش‌ها ماليات بر ارزش افزوده اخذ شود؟ با اجراي قانون جامع همه منافذ فرار مالياتي گرفته مي‌شود قانون لازم وجود دارد بايد زير ساخت‌ها اجرا شود و نظام جامع اطلاعاتي ايجاد شود.» 
 وي در اين گفت‌و‌گو بيان کرده است: «به دليل اينکه نظام جامع اطلاعات مالياتي چه در بحث ماليات مستقيم، چه ماليات بر ارزش افزوده در کشور ما وجود ندارد، امکان اخذ ماليات‌ها وجود ندارد لذا ما با وضعيت موجود فشار را بر ماليات دهندگان فعلي افزايش مي‌دهيم.» 
حالا همين مشکلاتي که‌پور ابراهيمي‌در سه سال پيش گفته، حدود ۹۵ درصد همچنان باقي مانده و انگار اين مصاحبه را امروزنيز انجام مي‌گرفت، خللي ايجاد نمي‌شد.
در طي دوره ۹۵-۱۳۹۲ ارزش کل ماليات وصولي کشور ۱۰۵ درصد افزايش يافت و به همين ترتيب دريافتي بخش‌هاي درآمدي دولتي مانند درآمدهاي حاصل از جرائم و خسارات، خدمات قضايي و خدمات بهداشتي و درماني، به ترتيب ۴۲۲، ۱۲۶ و ۲۴۰ درصد بالا رفت. در همين شرايط شاخص بهاي عمومي‌کالا‌ها و خدمات (تورم)، شاخص بهاي توليدکننده صنعتي و شاخص بهاي توليدکننده کشاورزي به ترتيب ۴۱، ۱۸ و ۱۶ درصد افزايش پيدا کرد. در چند سال اخير موارد زيادي از افزايش بهاي بالا و نامتعارف مواد اوليه داخلي و در همين حال اخذ ماليات‌ها و عوارض بالا بر روي واردات آن‌ها وجود دارد. به عنوان مثال توسط توليدکنندگان داخلي، در نه ماهه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه در سال قبل بهاي ورق فولاد ۴۰ درصد گران شده است. يکي از بد‌ترين شرايط و بالا‌ترين هزينه‌هاي تامين مالي جهت بنگاه‌هاي بخش خصوصي واقعي مربوط به ايران مي‌باشد. در مجموع ضمن آنکه بهاي فروش توليدات صنعتي و کشاورزي و سودآوري بنگاه‌هاي بخش خصوصي واقعي رشد ناچيزي دارد، هزينه‌هاي توليد و فعاليت آن‌ها به مراتب بالا رفته است. 
با بررسي موارد بالا آنچه مشخص است وجود معضل بزرگي به نام ماليات و وضوصولي آن است که بيشتر از دهک‌ها و ينايعي گرفته شده که هزنه‌هاي آن‌ها نيز بالا رفته است. اين در حالي است که اقتصاد زير زميني بر اساس آمارهاي اراده شده که بيش از ۵۵ درصد اقتصاد کشور را در تسلط خود قرار داده است، هيچگونه پرداختي ندارد. 
در همين باره، علي عسکري، رئيس سابق سازمان امرر مالياتي کشور به در پژوهشي به بررسي علل ناکامي‌در تحقق درآمدهاي مالياتي پرداخته و در اين باره به چالشهاي آن اشاره کرده است.  وي در اين باره در فصلنامه سياست‌هاي مالي و اقتصادي (ويژه نامه کارنامه اقتصادي دولت) در تابستان ۹۲، به سه چالش ترکيب نامناسب توليد ملي و توزيع درآمد در کشور، سهم بالاي بخش‌هاي معاف از ماليات يا‌‌ همان محدود بودن پايه‌هاي مالياتي و حجم بالاي اقتصاد زير زميني در نظام مالياتي کشور اشاره کرده است. 
وي درباره ترکيب نامناسب توليد کلي و توزيع درآمد در کشور در اين فصلنامه نوشته است: ترکيب توليد ناخالص داخلي عامل مهمي‌در تاثيرگذاري بر اهداف درآمدي و سياستگذاري اقتصادي ماليات دارد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که طي برنامه‌هاي توسعه، بخش خدمات بيشترين سهم را در اقتصاد کشور به خود اختصاص داده است.  وي با بيان اين موضوع، به مسئله اصلي پرداخته و در اين نوشتار متذکر شده که با وجود ارزش افزوده بخش مشاغل در سال ۱۳۸۹، ماليات ناچيزي اين بخش پرداحت کرده است. 
وي نوشته است: در اين سال سهم ماليات پرداحتي توسط اين بخش از ماليات بر درآمد تنها 8.2درصد بوده است.
عسکري نتيجه‌گيري کرده است: بخش اشخاص حقوقي به دليل شفافيت فعاليت‌هاي مالي آن بيشترين بار مالياتي را در اقتصاد کشور متحمل شده و در مقابل عدم شفافيت گردش مالي فعالان اقتصادي در بخش مشاغل، مبادلات نقدي به جاي الکترونيکي و تعهدي، عدم دسترسي به اطلاعات گردش مالي فعالان بخش خدمات و مشاغل، فعاليت غير رسمي‌يا عدم ثبت بسياري از فعاليت‌ها موجب افزايش فرار مالياتي در اين بخش شده است. 
وي همچنين در توضيح محدود بودن پايه‌هاي مالياتي نيز نوشته است: نظام مالياتي کشور مملو از معافيت‌هاي مالياتي و عمدتا غير ضرور و کاراست. 
حجم نسبتا بالاي اقتصاد زير زميني بي‌شک عامل اصلي در فرار مالياتي و ديگر معضلات به وجود آمده در بخش نظام مالياتي کشور بوده است. 
رئيس سابق سازمان امور مالياتي کشور در اين باره در فصلنامه مورد اشاره شده نوشته است: بر اساس مطالعات موجود دولت‌ها، از حدود ۲۴ درصد از توليد ناخالص داخلي کشور به دليل فعاليت‌هاي غير رسمي، نامنظم، ثبت نشده و قاچاق نمي‌تواند ماليات دريافت کنند. يکي ديگر از جنبه‌هاي مهم اقتصاد غير رسمي‌قاچاق کالاست. 
البته وي در اين نوشتار نيز به قوانين موجود ايراد گرفته و نوشته که اين نوع قوانين کارآيي لازم را نداشته و بازنگري جدي در آنها ضروري است. 
جمشيد پژويان، اقتصاددان نيز در اين باره معتقد است که بايد نظام مالياتي اصلاح شود تا مشخص شود چه کساني فرار مالياتي دارند. 
به گفته پژويان، در چارچوب سيستم مالياتي فعلي بسياري از پردرآمد‌ترين افراد جامعه مي‌توانند فرار مالياتي داشته باشند بدون اينکه هيچ زمينه‌اي براي کشف نقص قانون از طرف آن‌ها وجود داشته باشد. 
وي در گفت‌وگو با يکي از رسانه‌ها همچنين گفته است: شفاف سازي ماليات‌ها پايه و اصول نظام مالياتي است و اين سيستم بايد تا جايي که امکان دارد ازرو به رو شدن با مميز و مودي جلوگيري کند. پرداخت ماليات‌ها بايد عادلانه و شفاف باشد چرا که هر گونه سختگيري بدون شفافيت مي‌نواند منجر به فرار مالياتي شود و بايد با برنامه‌ريزي مطلوب از بروز مشکلات احتمالي جلوگيري کرد. 
به هر شکل، ماليات‌ها به عنوان مهم‌ترين منبع مالي براي تامين درآمدهاي عمومي‌و يکي از موثر‌ترين ابزارهاي سياست‌هاي مالي دولت‌ها به شمار مي‌روند. لذا ايجاد شفافيت و رفع هر گونه معضل در اين راستا مي‌تواند بحران نظام مالياتي را ساماندهي کند.


احراميان در گفتگو با «تجارت»: ظرفيت توليد فولاد افزايش يافت
گروه صنعت، معدن و تجارت: روند رو به رشد صنعت فولاد ايران در ميان کشورهاي جهان همچنان ادامه دارد. انجمن جهاني فولاد در آخرين گزارش خود از رشد 21.4 درصدي توليد فولاد خام و 28.2 درصدي توليد آهن اسفنجي ايران خبر داده است. براساس اين گزارش ايران موفق شده رتبه دومين کشور توليدکننده آهن اسفنجي در سال 2017 را کسب کند. همچنين براساس آمارهاي اعلام شده رتبه جهاني فولادسازي ايران طي سال گذشته چند پله ارتقا پيدا کرده است. رشد رتبه‌اي که نشان دهنده اين موضوع است که به‌دنبال ظرفيت‌هاي ايجاد شده از قبل، ايران به يکي از بازيگران مهم در سطح بين‌المللي تبديل شده است تا وارد بازار صادراتي شده و جايگاهي براي خود به‌دست آورد.
در همين حال انجمن جهاني فولاد با انتشار گزارشي توليد فولاد خام در 66 کشور توليدکننده فولاد جهان در سال 2017 را اعلام کرد. ميزان توليد فولاد خام ايران در سال گذشته ميلادي 21 ميليون و 726 هزار تن بود که حاکي از رشد 21.4 درصدي نسبت به سال 2016 بود. همچنين طي مدت مذکور توليد فولاد خام جهان با رشد 5.6 درصدي به يک ميليارد و 675 ميليون تن رسيد. توليد چين نيز با 5.7 درصد رشد به 831 ميليون و 700 هزار تن رسيد و طي اين مدت ترکيه با توليد 37 ميليون و 500 هزار تن فولاد خام شاهد رشد 31.1 درصدي بود. چين با توليد 831 ميليون و 730 هزار تن بيشترين ميزان توليد فولاد خام را در سال 2017 داشت و پس از آن ژاپن با توليد 104 ميليون و 930 هزارتن و هند با توليد 101 ميليون و 371 هزار تن در رتبه‌هاي دوم و سوم قرارگرفتند. امريکا و کره جنوبي نيز به ترتيب با توليد 81 ميليون و 640 هزارتن و 71ميليون و 180 هزار تن در رتبه‌هاي چهارم و پنجم قرار گرفتند.
توليد آهن اسفنجي جهان در سال 2017 با 9.2 درصد رشد به 72 ميليون و 770 هزار تن افزايش يافت که طي اين مدت هند با توليد 25 ميليون و 850 هزار تن رتبه نخست توليد اين ماده را کسب کرد و پس از آن ايران با توليد 20 ميليون و 540 هزار تن آهن اسفنجي که حاکي از رشد 28.2 درصدي نسبت به مدت مشابه سال 2016 بود، توانست در رتبه دوم جاي گيرد.
پيش از اين و براساس گزارش ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۷ ميلادي ايران توانسته بود ۱۶/۲۳ ميليون تن فولاد توليد کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳۰ درصد رشد داشت. به اين ترتيب ايران يکي از بزرگترين کشورهاي توليدکننده فولاد در خاورميانه است و بعد از برداشته شدن تحريم‌هاي اقتصادي و اجرايي شدن توافق هسته‌اي توانست سهم خود در بازار فولاد را افزايش دهد. اين کشور سرمايه‌گذاري زيادي در افزايش حجم توليد و افزايش توان صادراتي داشت. بازاريابي فعال ايران در سطح بين‌المللي باعث شد بازارهاي تازه‌اي براي محصولات توليدي ايران شناسايي شود و ايران به يکي از بازيگران مهم در بازار جهاني تبديل شود. مهم‌ترين دستاورد تلاش‌هاي ايران در بازار فولاد دنيا را مي‌توان در ارتقاي دو پله‌اي ايران در فهرست بزرگترين توليدکنندگان فولاد دنيا ديد.
براساس گزارش‌هاي رسمي‌منتشر شده ايران در نتيجه جذب سرمايه‌گذاري در صنعت فولاد و استفاده از فناوري‌هاي مدرن که بعد از برداشته‌شدن تحريم‌هاي اقتصادي امکان ورود آن فراهم شد، توانست به‌عنوان يکي از توليدکننده‌هاي اصلي فولاد دنيا معرفي شود و حجم توليدات خود از دو کشور فرانسه و ترکيه – که سال‌ها حجم توليدي بيش از ايران داشتند- بيشتر کند. در حال حاضر نيز بررسي‌ها نشان مي‌دهد که ايران در فهرست کشورهاي بزرگ توليدکننده فولاد دنيا بعد از تايوان و قبل از اوکراين قرار دارد. در سال 2016 ميلادي ايران چهاردهمين توليدکننده بزرگ فولاد بود و رقيب ديرينه‌اش يعني کشور ترکيه، بيش از ايران فولاد توليد مي‌کرد و بخش زيادي از محصولات توليدي‌اش را به بازارهاي بين‌المللي صادر مي‌کرد. با اين حال گزارش‌هاي مربوط به ماه‌هاي گذشته نشان مي‌دهد که در ۹ ماه نخست امسال ايران دهمين کشور بزرگ توليدکننده فولاد بود ولي در صورتي‌که ميزان توليد اين کشور در سپتامبر را معيار مقايسه قرار دهيم.
افزايش ظرفيت توليد در داخل
يکي از دلايل افزايش توليد فولاد به افزايش ظرفيت در زنجيره فولاد در سال‌هاي گذتشه برمي‌گردد. در اين ارتباط بهادر احراميان، عضو هيات مديره انجمن توليدکنندگان فولاد در گفتگو با خبرنگار «تجارت» مي‌گويد: افزايش توليد و ارتقاي رتبه ايران در زمينه فولاد به اين موضوع برمي‌گردد که ظرفيت‌هاي فولادسازي در کشور در چند سال گذشته افزايش يافته است. البته تا پايان سال و فصل سرد را در نظر بگيريم ممکن است تا حد اندکي توليد و تقاضا کاهش پيدا کند. اما موضوع اين است که رتبه چند سال گذشته کشور در ماه‌هاي گذشته ارتقا يافته است. 
اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به آمار صادرات نيمه نخست سال ۹۶ حدود ۵۰ درصد صادرات فولاد در نيمه نخست با توجه به اهداف برنامه‌ريزي‌شده تحقق يافته است، چراکه هدف‌گذاري شده بود که ۸ ميليون تن صادرات داشته باشيم. عضو هيات مديره انجمن توليدکنندگان فولاد ادامه داد: در بحث صادرات بايد زيرساخت‌هاي فيزيکي را گسترش دهيم که اين موضوع به حمل‌ونقل و آمادگي بندر بازمي‌گردد. البته براي ۸ ميليون تن ظرفيت صادرات زيرساخت‌ها آماده است، بنابراين در اين زمينه با مشکلي روبه‌رو نيستيم. البته براي صادرات بيشتر بايد يک هماهنگي بين صادرکنندگان و بخش دولت وجود داشته باشد. البته با توجه به رويکرد وزير صنعت بهاي خاصي به امر تجارت و صادرات اختصاص داده شده است. 
احراميان در ادامه براي صادرات پايدارتر عنوان کرد: به علاوه اينکه در امر صادرات فولاد بايد بتوانيم به سمت قراردادهاي بلندمدت‌تر پيش برويم. به عبارت ديگر در زمينه صادرات بايد يک راهبرد پايدار در پيش بگيريم. در اين راهبرد پايدار بايد تمامي‌قوانين دست‌به‌دست يکديگر بدهند تا بتوانند صادرات پايداري را شکل بدهند. البته ازسوي ديگر شرکت‌ها بايد تعهد و توان اين را داشته باشند که تعهدات بلندمدت را بپذيرند. وي در ادامه عنوان کرد: مسئله بعدي براي صادرات پيش رفتن به سمت صادرات با ارزش‌افزوده بالاتر است چراکه صادراتي که تنها به بيلت و اسلب و محصولات اينچنيني اختصاص يابد، چندان نمي‌تواند براي ما ارزش‌افزوده ايجاد کند. عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران همچنين در پايان تاکيد کرد: در نهايت اينکه بايد عوارض بر صادرات را کاهش دهيم و قوانين و مقررات صادرات را بيشتر از پيش تسهيل کنيم.


عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس در گفتگو با «تجارت» تاکید کرد؛
عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي‌ گفت: واقعيت اين است که در حوزه مجلس هم خيلي به صورت جدي مطالبه‌اي نبوده که مثلا برنامه دولت براي مديريت منابع آب حداقل براي يک مدت زمان 20 ساله چيست؟ گروه انرژي – مجتبي آزاديان: علي ابراهيمي‌عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي‌و نماينده مردم شازند در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار روزنامه تجارت در خصوص راهکارها و برنامه‌هاي کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي براي جلوگيري از تشديد بحران آب و نيز اقدامات خانه ملت در اين زمينه اظهار داشت: مي‌توان اقرار کرد که چند سالي هست که وارد بحران آب شده‌ايم و همه مسئولين از نمايندگان مجلس در حوزه قانونگذاري گرفته تا کارشناسان و ... همه تاکيدشان بر استفاده بهينه از منابع آب و کنترل و مديريت آب‌هاي سطحي است اما واقعيت اين است که هنوز عليرغم اينکه مسئولين بر وقوع بحران آب واقف هستند، اقدامات در اين خصوص به صورت خيلي جدي و برنامه‌محور نيست و متاسفانه اقداماتي که در حوزه مهار آب‌هاي سطحي و مديريت منابع آب داريم بر اساس بودجه سنواتي يا حتي برنامه ششم توسعه، به يک شکلي آن را به محل اعتبارات دولتي وصل مي‌کنيم که آن هم خودش با توجه به اينکه هم از نظر تخصيص و هم از نظر ميزان مناسب نيست، نمي‌تواند ما را به هدف مورد نظر برساند. ابراهيمي‌ادامه داد: ما يک مطالعه دقيق و عميق مي‌خواهيم که بر اساس آمايش سرزمين بتوانيم مصرفي که در حال حاضر داريم را هم در حوزه کشاورزي و هم در حوزه صنعت و آب شرب و ... درست مديريت کنيم. در حقيقت متاسفانه به شکلي داريم رفتار مي‌کنيم که انگار يک کشور کاملا پرآب هستيم در صورتي که در جاهاي ديگر دنيا که ميزان بارندگي‌شان چندين برابر ماست، هم شبکه‌هاي آب شهري آنها و هم بحث کشاورزي و صنعت‌شان به اين شکل و به اين حالت افراطي‌گري و سخاوتمندانه نيست و هنوز در کشورمان صنايع خيلي بزرگي مانند پتروشيمي‌ها، پالايشگاه‌ها و نيروگاه‌ها که مصرف آب زيادي دارند را داريم که همچنان تکيه‌شان بر منابع آب از سفره‌هاي آب زيرزميني است و بدون اينکه يک ذره به فکر استفاده از پساب‌ها و ... باشند. اينها نقاط ضعفي است که تنها به اينکه نمايندگان يا دولت و ... کاري را انجام دهند، مرتبط نيست و به طور کلي بايد اقدام شاخصي در اين زمينه مشاهده کنيم و فقط داشتن نيت و گفتن آن کافي نيست.
 قانون تنها روي کاغذ است و توان اجراي آن وجود ندارد
عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي‌به قانونگذاري خانه ملت اشاره کرد و با ذکر اين نکته که بخش زيادي از موارد الزام براي اجراي برنامه‌ها به خانه ملت بازمي‌گردد، گفت: نقطه شروع اساسي و بنياني اين امر به مجلس بازمي‌گردد منتها ما همين اسناد بالادستي هم که در حال حاضر داريم اشاره بر استفاده از روش‌هاي نوين آبياري، نه حتي مثلا در بحث آب، بلکه در ساير جاها مانند انرژي‌هاي تجديدپذير، را امکانپذير کرده است و بستر قانوني آن تقريبا فراهم است اما قانون به صِرف نوشتن آن نيست، بايد قابليت اجرا هم داشته باشد، وقتي مجبوري آن را به منابع درآمدي کشور وصل کني، اين محدوديت همچنان وجود خواهد داشت، يعني عملا قانون تنها روي کاغذ است. در اجرا، توان اجراي آن وجود ندارد.
در بخش صنايع؛ بحران مصرف آب بسيار عميق است
وي افزود: همين الان پايتخت نزديک به 10 ميليون ساکن دارد اما واقعيت اين است که هنوز آب بهداشتي، شستشو، نظافت و شرب همگي طي يک شبکه در اختيار و دسترس مردم قرار مي‌گيرد، در صورتي که ما جزو کشورهايي هستيم که در دسته بندي خشک و نيمه خشک قرار گرفته ايم، ما بايد مصرف آب شرب مان با ساير مصارف جدا مي‌شد ولي وقتي که يکي دو سال بارندگي پشت سر هم ميبينيم، به صورت افراطي شروع به مصرف مي‌کنيم. وقتي رفتار کشورمان به عنوان يک کشور نيمه خشک از رفتار يک کشور پرباران افراطي‌تر است، چنين اتفاقي رخ مي‌دهد و بحران به وجود مي‌آيد، مثلا در بخش صنايع، پتروشيمي‌ها را جايي تاسيس کرده‌ايم که هيچ دسترسي به آبهاي آزاد ندارند و فقط دسترسي به منابع آب زيرزميني دارند، و نه فکري روي کنترل آبهاي سطحي کرده‌اند و نه از فاضلاب شهرهاي اطراف استفاده مي‌کنند. اينها جزو مواردي است که ديگر به خود قانون برنمي‌گرد؛ اجرايش بايد کليد بخورد، ضمن اينکه آنقدر مشکلات اين موضوع وسيع است که بايد از يک نقطه در حد محدود هم که شده، دريغ نکنيم و شروع کنيم.
 نگاه اردکانيان به مسائل؛ نگاهي علمي‌است
نماينده مردم شازند در مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه اين گفتگو در خصوص اقدامات اردکانيان وزير نيرو در زمينه پيگيري بحران آب اظهار داشت: اردکانيان در اين مقطع هنوز در حال شروع کار است و خيلي ارزيابي دقيقي نمي‌توان از ايشان داشت ولي آنچه که سابقه ايشان نشان مي‌دهد، نگاه وي به مسائل نگاهي علمي‌است و اين نکته مثبتي است چراکه ما واقعا نبايد به صورت انفعالي عمل کنيم. بنده هم چندين بار به ايشان گفته‌ام که حتما يک بررسي و سرکشي به نحوه مصرف آب در صنايع کشورمان داشته باشند. با توجه به اينکه آنها درآمدزا هستند، بايد حتما تغيير رويه دهند و اينکه مي‌گويند مثلا بيش از 90 درصد مصرف آب در حوزه کشاورزي است و 10 درصدصنعت خيلي مهم و تاثيرگذار نيست، تفکر غلطي است و اتفاقا اين صنايع در نقاط حساسي قرار گرفته که مي‌توانند براي ما فاجعه ايجاد کنند و چون درآمدزا هستند بايد حتما سريعا دستورالعملي توسط وزارت نيرو تهيه شود که طي يک پروسه مثلا 5 تا 10 ساله ديگر دسترسي به سفره‌هاي آب زيرزميني نداشته باشند. در مورد آبهاي کشاورزي اين مورد به راحتي قابل کنترل است. سال‌هاي سال صحبت از کنتورهاي حجمي‌و موارد اينچنين کرده اند. ما اگر ميگوييم آب و منابط طبيعي و هوا و دريا و ... جزو انفال است، دليل نمي‌شود که مثلا يک کشاورز بي حد و حصر از آنها استفاده کند. ما نبايد از اعمال يکسري مقررات به سادگي بگذريم، چراکه هم به حفظ منابع ملي‌مان در حال حاضر را شامل مي‌شود و هم براي آيندگان است و بايد جزو برخوردهاي کاملا جدي باشد.
قوانين و مقررات مجلس بايد کارشناسي شده و عادلانه باشد
وي ادامه داد: در مورد مجلس هم بايد يکسري قوانين و مقررات کارشناسي و اجرايي مناسب مصوب شود. در سال 89 مصوبه‌اي که مجلس داده بود که چاه‌هاي قبل از سال 85 را مجوز بدهيد و بقيه غيرقانوني است، عملا مردم را به سمت بي انضباطي کشاند. ما نبايد به اين شکل بگوييم که تاکنون هر اتفاقي افتاده قبول و از اين به بعد براي آن قانون بگذاريم. مسلما وقتي قانون توزيع عادلانه آب هست، آب اساسي‌ترين مايه حيات است و بايد براي آحاد ملت به صورت عادلانه مديريت شود و نمي‌توان براي يک عده قانون جداگانه و تبعيض آميز گذاشت.
مجلس به صورت جدي مطالبه‌اي از دولت براي ارائه يک برنامه بلندمدت مديريت منابع آب نداشته است
اين عضو کميسيون کشاورزي؛ آب و منابع طبيعي در پايان در خصوص پيش‌‌بيني اش از آينده معضل آب در کشورمان گفت: پيش‌‌‌بيني‌هاي درازمدت از نهادها و موسسه‌هاي بين المللي داريم که اينها اخبار خيلي خوبي را نشان نمي‌دهند، مثلا در برخي پيش بيني‌ها عنوان شده بحران آب ايران تا 25 سال آينده بسيار جدي تر خواهد شد و اين نشان ميدهد که آب اگر نباشد، زندگي تهديد ميشود و جايي که زندگي تهديد ميشود، امنيت و آرامش از بين خواهد رفت به همين خاطر وظيفه همه ماست که نسبت به اين موضوع از خود جديت به خرج دهيم. واقعيت اين است که در حوزه مجلس هم خيلي به صورت جدي مطالبه‌اي نبوده که مثلا برنامه دولت براي مديريت منابع آب حداقل براي يک مدت زمان 20 ساله چيست؟ و اشکال ديگري هم که وجود دارد اينکه همانطور که ميدانيد، نظام روي کار آمدن مجلس شوراي اسلامي‌به عنوان قانونگذار و دولت به عنوان مجري قوانين مقداري نامنظم است و زماني که مجلس شکل ميگيرد از دولت چيزي باقي نمانده و زماني که دولت شکل ميگيرد مجلس رو به پايان است و اين ناهماهنگي و اشکال ايجاد مي‌کند.
سال آينده آب شرب جيره‌بندي مي‌شود؟
لازم به يادآوري است که وزير نيرو با اشاره به شرايط بارندگي در کشور گفت: در برخي نقاط کشور مانند فلات مرکزي کشور کمترين ميزان بارندگي در ۵۰ سال اخير را تجربه کرده ايم.
رضا اردکانيان در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به کاهش بارندگي در سال 96 در خصوص وضعيت آب شرب در سال آينده بيان داشت: با کمک مردم در سال آينده به گونه‌اي عمل مي‌کنيم تا آب شرب جيره بندي نشود.
وي با اشاره به ميزان بارندگي در سال جاري، گفت: هر سال ميزان بارندگي را با دوره‌هاي مختلف مقايسه مي‌کنيم، بر همين اساس ميزان بارندگي در سال جاري و به ويژه در سه ماه و نيم گذشته کمترين ميزان بارندگي در 47 سال گذشته بود.  اردکانيان در ادامه گفت‌وگو در خصوص ميزان بارندگي در فلات مرکزي ايران، اظهارداشت: در برخي نقاط کشور مانند فلات مرکزي کشور کمترين ميزان بارندگي در 50 سال اخير را تجربه کرده ايم. وزير با اشاره به تلاش وزارت نيرو تاکيد کرد: در نظر داريم با برنامه‌ريزي کمبود آب و بارش را مديريت کنيم.


وزیردفاع ترامپ به دنبال افزایش بودجه نظامی است!
گروه بين الملل: به دنبال پايان مهلت تعيين شده براي توافق بر سر لايحه بودجه آمريکا تعطيلي نهادهاي دولت فدرال آغاز شد.با تعطيل شدن دولت تنها خدمات ضروري در حوزه‌هايي از قبيل امنيت ملي، ترافيک هوايي، حوادث غيرمترقبه، زندان‎ها و اورژانس به کار خود ادامه مي‌دهند. باوجود تلاش‎ها، طرح بودجه موقت براي ادامه کار دولت تا ۱۶ فوريه نتوانست راي لازم براي تصويب در سنا را به دست بياورد.آخرين بار دولت آمريکا در سال ۲۰۱۳ در زمان رياست‌جمهوري باراک اوباما به مدت ۱۶ روز تعطيل شد. از آغاز سال مالي جديد تاکنون، چهاربار بودجه موقت آمريکا براي عبور از اختلاف‌نظرهاي فراکسيون‌هاي جمهوري‌خواه و دمکرات در مجلس سنا به تصويب رسيده است.گرچه تامين مالي ادارات و سازمان‌هاي فدرال از طريق تصويب بودجه سالانه صورت مي‌گيرد، اما اختلاف‌نظرها باعث شده تا بودجه بلند‌مدت به تصويب نرسد. اين اختلاف نظر باعث شد تا حتي بودجه موقت هم راي لازم را بدست نياورد.تامين بودجه نظامي‌و امنيتي يکي از موارد اختلاف نظر در مجلس سنا است. سازمان‌هاي فدرال از طريق بودجه سالانه مصوب تامين مالي مي‌شوند اما در حال حاضر کنگره آمريکا چنان درگير اختلاف نظر بر سر چگونگي هزينه بودجه است که از تصويب بودجه بلندمدت بازمانده است.بودجه موقت فعلي به ادامه کار دولت تا نيمه فوريه يعني کمتر از يک ماه ديگر کمک مي‌کند. با اين همه اين بودجه موقت هم در سنا راي کافي را به دست نياورد.
دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا در اين رابطه در صفحه توييتر خود چنين نوشت: «اين مساله براي ارتش و امنيت ما در مرزهاي خطرناک جنوبي خوب نيست. دموکرات‌ها خواستار تعطيلي شدند تا از دستاورد بزرگ کاهش ماليات و آنچه براي رشد اقتصادي ما انجام مي‌دهند، بکاهند.» مهم‌ترين اختلاف ميان دو طرف، درخواست‌هاي حزب دموکرات در ارتباط با ۷۰۰ هزار مهاجر بي‌مدرک است که هنگام ورود به آمريکا کودک بودند. در زمان رياست‌جمهوري اوباما، در برنامه‌اي (داکا) مجوز اقامت موقتي به آنها داده شد. ترامپ اخيرا گفت به اين برنامه پايان مي‌دهد و از کنگره خواهان برنامه‌اي جايگزين شده است. اين برنامه از جوانان مهاجر بدون مدرک در آمريکا حمايت مي‌کند و به آنها اجازه موقت کار و خدمات تحصيلي مي‌دهد.جمهوريخواهان و ترامپ خواهان کسب امتيازاتي از دموکرات‌ها در اين مورد هستند اما تا کنون موفق نبوده‌اند. دموکرات‌ها خواهان آن هستند که اين طرح دايمي‌شود. عليرغم اينکه مجلس نمايندگان آمريکا با ۲۳۰ راي در برابر ۱۹۷ راي به طرح بودجه موقت راي مثبت داده بود، اما درپي بازماندن مجلس سنا از کسب توافق، دولت فدرال آمريکا در ورطه تعطيلي قرار گرفت. در اين راي‌گيري ۵۰ سناتور راي مثبت و ۴۹ سناتور راي منفي دادند.خبرگزاري رويترز ديروز به نقل از وزير دفاع آمريکا خبر داد که تعطيلي دولت بر فعاليت‌هاي ارتش و از جمله برخي از فعاليت‌هاي آموزشي، تعمير و نگهداري و اطلاعاتي تاثير مي‌گذارد. جيمز متيس در پاسخ به پرسشي در مورد تاثيرات احتمالي اين بن بست مالي گفت: فعاليت‌هاي مربوط به تعمير و نگهداري تا حد زيادي تعطيل خواهند شد و بيش از نيمي‌از نيروي کار غير نظامي‌نيز به مرخصي اجباري خواهند رفت. ما فعاليت‌هاي اطلاعاتي زيادي در سراسر جهان داريم که هزينه بَر هستند و واضح است که متوقف خواهند شد.با اين حال پنتاگون خبر داده است تعطيلي دولت آمريکا تاثيري بر عمليات‌هاي نظامي‌آمريکا در افغانستان، عراق و سوريه نخواهد داشت. متيس که پس از سخنراني در دانشگاه خصوصي جان‌هاپکينز به پرسش‌هاي حضار پاسخ مي‌داد، خبر داد که در ابتداي اين هفته به اندونزي و ويتنام سفر مي‌کند. پنتاگون در بيانيه‌اي اعلام کرد سفر آسيايي متيس در صورت تعطيلي دولت نيز انجام خواهد شد چرا که براي امنيت ملي آمريکا و روابط خارجي اين کشور ضروري است.
استراتژي جديد رقابتي نظامي‌آمريکا با چين و روسيه
وزير دفاع آمريکا با اشاره به اينکه برتري نظامي‌آمريکا در حال نابود شدن است، اعلام کرد، در استراتژي جديد نظامي‌رقابت با قدرت‌هاي بزرگ به جاي مقابله با تروريسم محور توجه آمريکا خواهد بود.به گزارش شبکه خبري اي.بي.سي، براي بيش از دو دهه است که تمرکز نظامي‌آمريکا به مقابله با تروريسم و کمپين مقابله با شبه‌نظاميان در افغانستان، سوريه و عراق معطوف است. جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکا با اشاره به اقدامات دولت اين کشور در مقابله با تروريسم در دو دهه گذشته و دستاوردهاي موجود، از استراتژي نوين ايالات متحده پرده برداشت اما هشدار داد که تمامي‌جنبه‌هاي رقابتي در امر مقابله با تروريسم در حال محو شدن هستند.وي همچنين گفت، تشکيل نيرويي که بتواند قدرت‌هاي نظامي‌ايجاد شده و در حال ظهور در پکن و مسکو و دشمنان آمريکا چون کره شمالي و ايران را بازدارد، نيازمند سرمايه‌گذاري بيشتر براي ايجاد ارتشي بسيار کشنده‌تر، سريع و آماده براي حمله است. وزير دفاع آمريکا در ادامه صحبت‌هايش گفت: ما با افزايش تهديدهايي از جانب "قدرت‌هاي تجددگرا" چون چين و روسيه روبرو هستيم که به دنبال ايجاد جهاني براساس روش‌هاي خودکامه و مستبد خود هستند. رقابت با اين دشمنان برتري ارتش آمريکا را در سطح جهاني تهديد کرده است. ما به کمپين خود عليه تروريسم ادامه مي‌دهيم اما رقابت با قدرت‌هاي بزرگ هم اکنون تمرکز اصلي امنيت ملي آمريکاست.ژنرال ماتيس درباره چين هم گفت که اين کشور تهديدي بزرگ براي منافع آمريکا به حساب مي‌آيد. او خاطرنشان کرد که چين با به کارگيري "اقتصاد غارتگرانه" همسايگانش را مورد ارعاب قرار مي‌دهد.به گفته ماتيس اين کشور در درياي جنوبي چين با بسياري از کشورهاي آسيايي اختلافات ارضي دارد و سياست نظامي‌گيري در پيش گرفته است.وي ادامه داد: داعش به صورت فيزيکي در عراق و سوريه شکست خورده اما القاعده و ساير افراط‌گرايان هنوز تهديدي عليه جهان محسوب مي‌شوند.وزير دفاع آمريکا بار ديگر بر اين مساله تاکيد کرد که آمريکا بايد از نزديک با متحدان و شرکايش همکاري کند و ادامه داد که آمريکا و متحدانش با يکديگر قدرتمند هستند. وي اشاره کرد، برتري نظامي‌آمريکا در هوا، زمين، دريا، فضا و فضاي مجازي در حال نابود شدن است و آمريکا با تهديدات مختلفي نظير چين و روسيه روبه‌رو است.ماتيس ادامه داد، واشنگتن قصد دارد در زمينه‌هاي دفاع هسته‌اي،‌ فضايي و موشکي سرمايه‌گذاري کند و اين استراتژي اولويت را به آمادگي براي جنگ مي‌دهد. براساس نسخه غيرمحرمانه ۱۱ صفحه‌اي استراتژي جديد نظامي‌آمريکا، موضوع اصلي در اين استراتژي براي آمريکا به دست آوردن مجدد حس رقابت با چين و روسيه است. اين استراتژي جديد همچنين به نگراني‌هاي گسترده آمريکا درباره روسيه مي‌پردازد که از اشغال شبه جزيره کريمه اوکراين در ۲۰۱۴ تا دخالت در جنگ داخلي سوريه و ادعاي دخالت مسکو در انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۶ آمريکا را شامل مي‌شود.دورنماي اين استراتژي بر حفظ توازن مورد قبول قدرت در منطقه هند-آرام، اروپا، خاورميانه و همچنين در آفريقا اشاره دارد. در استراتژي دفاعي پنتاگون درباره افزيش بودجه نظامي‌متحدان اين کشور هم صحبت مي‌شود.سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در کنفرانس خبري مفصلي در مقر سازمان ملل در نيويورک به مناسبت مشارکتش در نشست وزارتي شوراي امنيت درباره اشاعه تسليحات هسته‌اي نسبت به دنبال کردن رويکرد تقابل از سوي آمريکا به جاي مذاکرات عادي با روسيه ابراز تاسف کرد.وزير خارجه روسيه اظهار داشت، آمريکا بايد بداند که ثبات استراتژيک تنها به واسطه همکاري با روسيه و چين محقق مي‌شود و تلاش‌هاي آمريکا براي ايجاد قدرت در شمال شرق سوريه با تعهد به تماميت ارضي سوريه مغايرت دارد.براساس تازه‌ترين نظرسنجي سراسري ان‌بي‌سي و وال استريت ژورنال، ميزان محبوبيت دونالد ترامپ در پايان اولين سال رياست جمهوري او ۳۹ درصد است که کمترين ميزان حمايت‌ها در تاريخ مدرن از عملکرد يک رئيس‌جمهور در پايان اولين سال است.