نگاهي بر صورت‌هاي مالي 9 ماهه شکوپارس  
شرکت شوکو پارس اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره‌اي 9 ماهه سال مالي منتهي به 30 آذر ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه معادل 36 ميليارد و 500 ريال منتشر کرد.
به گزارش سنا، شرکت شوکو پارس با انتشار عملکرد 9 ماهه خود اعلام کرد در دوره مالي ياد شده معادل يک ميليارد و 859 ميليون ريال زيان خالص داشت و بر اين اساس مبلغ 51 ريال زيان به ازاي هر سهم کنار گذاشت که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل روند کاهشي داشته است.
"غشوکو" در سال مالي قبل مبلغ 270 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرده بود. از زيان خالص دوره نيز سود انباشته ابتداي سال کسر شد.

 «فخوز» 9 ماهه 735 ريال سود ساخت
«فخوز» اطلاعات مياندوره‌اي 9 ماهه منتهي به 30 آذر ماه 96 را منتشر کرد.
به نقل از سنا، شرکت فولاد خوزستان با انتشار عملکرد 9 ماهه خود اعلام کرد در دوره ياد شده مبلغ 10 هزار و 643 ميليارد و 51 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 735 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد.
گفتني است اين شرکت در دوره مشابه سال مالي قبل مبلغ 306ريال سود شناسايي کرده بود. همچنين اين شرکت در پايان سال مالي قبل به ازاي هر سهم 447 ريال سود محقق کرد. در نهايت مبلغ 11 هزار و 697 ميليارد و 66 ميليون ريال سود انباشته پايان دوره در حسابهاي اين شرکت منظور شد.

«بپاس» گزارش 9 ماهه اعلام کرد  
«بپاس» اطلاعات مياندوره‌اي 9 ماهه منتهي به 30 آذر ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه معادل دو هزار و 551 ميليارد و 500 ميليون ريال منتشر کرد. شرکت بيمه پاسارگاد با انتشار عملکرد 9 ماهه خود اعلام کرد در دوره ياد شده مبلغ 536 ميليارد و 912 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ210 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد.
اين شرکت در دوره مشابه سال مالي قبل مبلغ 172ريال سود شناسايي کرده بود. همچنين در پايان سال مالي قبل به ازاي هر سهم 279 ريال سود محقق کرد. در نهايت مبلغ 708 ميليارد و 754 ميليون ريال سود انباشته پايان دوره در حسابهاي اين شرکت منظور شد.


عرضه ۳۲ هزار تن قير آماده صادرات از بورس کالاي ايران
تالار صادراتي بورس کالاي ايران، روز شنبه 30 دي ماه، ميزبان عرضه 32 هزار تن انواع قير آماده براي صادرات بود. به نقل از روابط عمومي‌بورس کالاي ايران، طي اين روز و در تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌نيز 34 هزار و 501 تن وکيوم باتوم، مواد شيميايي و مواد پليمري عرضه شد. همچنين 38 هزار و 100 تن سبد تير آهن مخلوط و 10 هزار تن سيمان تيپ 5 هم طي اين روز در تالار محصولات صنعتي و معدني عرضه شد. تالار محصولات کشاورزي بورس کالاي ايران نيز در اين روز شاهد عرضه 17 هزار و 200 تن گندم خوراکي،15 تن برنج، 4 هزار و 400 تن شکر سفيد، 4 هزار و 200 تن روغن خام، يک هزار تن ذرت دامي‌و 445 تن مرغ منجمد بود. علاوه براين، 4 هزار و 447 تن ذرت دانه‌اي نيز در قالب طرح قيمت تضميني و در تالار محصولات کشاورزي عرضه شد. بازار فرعي بورس کالاي ايران نيز در اين روزعرضه يک هزار روغن پالم، 20 تن کره لاکتيکي، 75 تن ضايعات فولادي و 2 هزار و 739 تن نخ پلي استر گريد AوBوC را تجربه کرد.

امنيت و شفافيت سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه
شرکت‌هايي که سهامشان در بورس خريد و فروش مي‌شود، موظف هستند اطلاعات مالي و عملکردي خود را به صورت مستمر، منتشر نمايند تا سرمايه‌گذاران، با اطلاع و شناخت کافي نسبت به وضعيت يک شرکت‌، درباره خريد يا فروش سهام آن شرکت تصميم‌گيري کنند. به نقل از سنا، درصورتي که شرکتي برخلاف قوانين و مقررات، اطلاعات خود را منتشر نکند، اعضاي هيأت مديره شرکت مسئول خواهند بود و به خاطر اين اقدام، بايد به مراجع حقوقي پاسخگو باشند. بنابراين، اگرچه شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس، شرکت‌هاي بزرگ و معتبري هستند و اغلب دچار چنين مشکلاتي نمي‌شوند، اما در عين حال قانونگذار با درنظر گرفتن اين تمهيدات، اطمينان لازم را براي سهامداران فراهم مي‌کند که نهايت تلاش جهت حفظ و استيفاي حقوق آنان به عمل آمده است. براساس قوانين و مقررات، شرکت‌هايي که سهامشان در بورس خريد و فروش مي‌شود موظف‌ اند کليه اطلاعات حائز اهميت خود اعم از اطلاعات مالي، برنامه‌ها و... را به بورس اعلام کنند. بورس نيز پس از بررسي اطلاعات ارسالي از سوي شرکت‌ها، اين اطلاعات را در شرايط يکسان، براي اطلاع سهامداران منتشر مي‌کند. به‌علاوه، بورس بصورت لحظه ‌اي، کليه اطلاعات مربوط به آخرين وضعيت معاملات انجام شده در بورس، قيمت سهام، ميزان عرضه و تقاضاي موجود براي هر يک از سهام‌ها، ميزان خريد و فروش صورت‌گرفته بر روي سهام و... را ازطريق اينترنت منتشر مي‌کند و سرمايه‌گذاران مي‌‌توانند با بررسي و تحليل اين اطلاعات، نسبت به خريد سهام جديد و يا فروش سهامي‌که در اختيار دارند، تصميم‌گيري کنند.

طی دو هفته آینده صورت می گیرد؛
مدير عمليات بازار نقد بورس تهران از 3 عرضه عمده سهام در بورس تهران طي ۲ هفته آينده خبر داد و گفت: استفاده فروشنده از وکالت در اختيار خود براي آگهي دوباره فروش بلوک کنترلي «ونيکي» ارتباطي به بورس ندارد.
سيد مهدي پارچيني پارچيني، مدير عمليات بازار نقد بورس تهران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برنامه عرضه‌هاي عمده اين بازار در هفته جاري گفت: فردا يکشنبه اول بهمن ماه ۹۶ بلوک ۳.۸ درصدي غير مديريتي سهام شرکت پالايش نفت بندر عباس از سوي شرکت سرمايه‌گذاري توسعه معين ملت به طور يکجا و نقد روانه ميز فروش بورس تهران مي‌شود. وي افزود: اين بلوک معادل ۵۲۵ ميليون سهم از کل سهام «شبندر» بوده که به قيمت پايه هر سهم ۷۶۰ تومان در بازار اول بورس تهران عرضه خواهد شد. پارچيني گفت: بلوک 3.8 درصدي پالايش نفت بندر عباس از طريق يک کد بورسي و بر اساس تسويه معامله طي سه روز معاملاتي بطور يک‌جا و نقد از طريق شرکت کارگزاري بانک ملت عرضه خواهد شد. اين مقام مسئول از عرضه سهام عمده غير مديريتي فولاد مبارکه از سوي سرمايه‌گذاري صدر تأمين در روز چهارشنبه اين هفته نيز خبر داد و گفت: يک ميليارد و 319 ميليون و 305 هزار و 742 سهم فولاد مبارکه اصفهان معادل 1.759 درصد از کل سهام اين شرکت به قيمت هر سهم 310 تومان از طريق کارگزاري صبا تأمين در بازار اول بورس عرضه خواهد شد. به گفته پارچيني، کارگزاران خريدار در صورتي مجاز به ورود سفارش خريد به سامانه معاملاتي در تمام عرضه‌هاي عمده هستند که 3 درصد ارزش سهام مورد معامله بر اساس قيمت پايه را نقداً يا به صورت ضمانت‌نامه بانکي بدون قيد و شرط از مشتري دريافت کرده و به حساب شرکت سپرده‌گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه واريز يا به شرکت بورس ارائه نمايند. وي ادامه داد: بلوک 1.759 درصدي فولاد مبارکه از طريق 7 کد بورسي حقوقي از سوي سرمايه گذاري صدر تأمين وابسته به شستا و بطور نقد يا پرداخت سه درصد از ثمن معامله به صورت وجه نقد و 97 درصد مابقي به صورت اقساطي است که خريدار بايد يک فقره چک به تاريخ 10 روز کاري پس از معامله به فروشنده ارائه کند. مدير عمليات بازار نقد بورس تهران با اشاره به جزييات عرضه بلوکي ايران خودرو در چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه امسال افزود: بلوک 15.85 درصدي «خودرو» معادل دو ميليارد و 426 ميليون و 232 هزار و 834 سهم اين شرکت از سوي شرکت سرمايه گذاري سمند و به وکالت از شرکت نگار نصر سهم به قيمت پايه هر سهم 4024 ريال در بازار اول بورس عرضه خواهد شد. وي افزود: شرايط واگذاري اين بلوک مديريتي غير کنترلي بطور يکجا و نقد و يا پرداخت 28.26 درصد از ثمن معامله به صورت نقد و 71.74 درصد مابقي به صورت شش ماه تنفس و پس از آن در شش قسط مساوي با فاصله هر قسط شش ماه طي سه سال پرداخت خواهد شد. به گفته پارچيني، اين بلوک از طريق کارگزاري نهايت نگر و با ايجاد کد مجازي تجميعي ميان سه کد حقوقي متعلق به سرمايه گذاري سمند و يک کد حقوقي متعلق به شرکت نگار نصر سهم در روز چهارشنبه 11 بهمن ماه عرضه خواهد شد. پارچيني پيرامون احتمال ابطال بلوک 49.8 درصدي سهام سرمايه گذاري ملي ايران که در دوم اسفند ماه امسال از سوي مالک مجتمع آلومينيوم المهدي و هرمزال و شرکت آلومينيوم اراک خريداري شد، گفت: در معاملات قطعي شده پس از انجام معامله موضوع ابطال مطرح نخواهد بود اما اينکه فروشنده به دليل ناتواني خريدار از پرداخت اقساط مابقي ثمن معامله بخواهد از وکالت در اختيار خود مبني بر آگهي دوباره سهام استفاده کند، به بورس ارتباطي ندارد.


شاخص بورس در آخرين روز دي ماه (شنبه) با 106 واحد افت به رقم 98 هزار و 817 واحدي عقب نشيني کرد. 
شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات روز شنبه 30 دي ماه 96 با کاهش 106 واحدي روي رقم 98 هزار و 817 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 7 واحدي عدد 17 هزار و 447 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 39 واحدي به رقم 106 هزار و 693 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با کاهش 162 واحدي به رقم 70هزار و 547 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 231 واحدي عدد 208 هزار و 562 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با کاهش 9 واحدي روي رقم يک هزار و 83 واحد ايستاد. بر اساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شرکت ايران خودرو با 37 واحد، پتروشيمي‌جم با 27 واحد و معدني و صنعتي گل گهر با 24 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي قولاد مبارکه با 94 واحد، گروه مپنا با 50 واحد و تاپيکو با 34 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند. به نقل از فارس، ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي بيش از 279 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 850 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 65 هزار و 935 نوبت داد و ستد بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي صنعتي بهشهر، ملي سرب و روي ايران، حق تقدم خريد سهام سرمايه‌گذاري سپه، داروسازي سينا،‌ کالسيمين، سيمان صوفيان، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، بيمه ميهن، صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود، پتروشيمي‌پرديس از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي پتروشيمي‌شيراز، معدني و صنعتي چادرملو، گروه صنعتي بوتان، سيمان صوفيان،‌کالسيمين، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، معدني و صنعتي شمال شرق شاهرود، قند نيشابور، سرمايه‌گذاري ساختمان ايران، ماشين‌سازي اراک، بين‌المللي محصولات پارس، شهد، حق تقدم سهام خريد شيشه همدان، خريد تقدم سهام خريد اسوه بازگشايي شده‌اند. ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد بيش از 22.5 ميليون سهم نورد آلومينيوم، به ارزش 3.5 ميليارد تومان با معاملات انتقالي ميان سهامداران عمده اين سهم مواجه بود، در مخابرات نيز امروز 22 ميليون سهم به ارزش کمتر از 5 ميليارد تومان کد به کد شد. بر اساس اين گزارش، معاملات ديروز بورس تهران در حالي با معاملات کم حجم در نمادهاي معاملاتي پيگيري شد که به نظر مي‌رسيد معامله‌گران بازار سهام در آستانه رونمايي از شاخص کل 100 هزار واحدي در روزهاي آينده جانب احتياط را براي گام برداشتن در تالار شيشه‌اي در دستور کار خود قرار داده است. شاخصي که فارغ از رشد گروه فلزات اساسي،‌ معدني و پالايشي‌ها نتوانسته در ساير صنايع بورسي رضايت سهامداران را برآورده کند، همچنان برچسب نماگر سياسي را در دوران اقتصاد رکودزده کشور يدک مي‌کشد.


تعداد ۵ هزار و ۵۲۹ نفر در هفته پاياني ديماه امسال با خريد بيش از ۳۱۸ هزار برگه اوراق حق تقدم تسهيلات مسکن وارد فرايند دريافت تسهيلات از بانک مسکن شدند. به نقل از تسنيم؛ معاونت عمليات شرکت سپرده گذاري مرکزي از پرداخت بيش از يک هزار و 628 ميليارد ريال انواع سود به 1506 سرمايه‌گذار در هفته پاياني ديماه امسال خبر داد.
همچنين در معاملات هفته گذشته در فرابورس ايران 5 هزار و 529 نفر با خريد بيش از 318 هزار برگه اوراق حق تقدم تسهيلات مسکن وارد فرايند دريافت تسهيلات از بانک مسکن شدند.
گفتني است معاملات حق تقدم تسهيلات مسکن از سال 89 در شرکت فرابورس ايران آغاز شده است که هم اکنون بيش از 20 نماد حق تقدم تسهيلات مسکن در اين شرکت معامله مي‌شود.
بر اساس بخشنامه بانک مسکن، نرخ سود تسهيلات خريد خانه، فروش اقساطي و جعاله تعمير مسکن از 18.5 به 17.5 درصد کاهش يافته و مدت زمان باز پرداخت آن 12 سال تعيين شده است.
سقف فردي تسهيلات خريد از محل گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسکن در تهران 600 ميليون ريال، در مراکز استانها و شهرهاي بالاي 200 هزار نفر500 ميليون ريال و ساير مناطق شهري 400 ميليون ريال است.