روحاني در نشست خبري:
رييس‌جمهور گفت: ما بايد راه پيشنهادي جوانان را ببينيم و بشنويم و با آنها به گفت‌وگو بنشينيم. راهي که‌ آنها پشنهاد مي‌دهند و مسيري که مي‌پسندند بايد در اراده و خواست حاکميت همواره تاثير گذار باشد. حجت‌الاسلام حسن روحاني در ابتداي دومين نشست خبري خود در دولت دوازدهم با تبريک ايام‌ا... دهه فجر گفت: ملت بزرگ ايران بعد از قرن‌ها که در نظام استبدادي پادشاهي در رنج و تحقير بودند و ده‌ها سال کشور در اختيار قدرت‌هاي بيگانه بود، تصميم گرفتند تا حاکميت ملي، عزت، استقلال، آزادي و پاک کردن کشور از انواع فساد و بي‌عدالتي را محقق سازند.وي ادامه داد: امروز بعد از ۳۹ سال از زمان پيروزي انقلاب اسلامي‌همچنان شاهد حضور، مشارکت، نشاط، استقامت مردم در برابر انواع تهديدها و موفقيت‌هاي فراوان در عرصه‌هاي داخلي و خارجي هستيم.
نحوه اداره کشور بايد رو به تکامل باشد
رييس جمهور با بيان‌ اينکه آرمان‌ها و اهداف انقلاب آرمان‌هايي است که راهنماي ما براي قرن‌هاي پيشرو است، اظهار کرد: هيچ وقت مردم از اصل استقلال آزادي و مبارزه با استبداد و استعمار و ايستادگي در برابر متجاوزين و مبارزه با فساد دست برنمي‌دارند. راه همان راه است اما شيوه‌ها در سبک زندگي و نحوه اداره کشور بايد رو به تکامل باشد.روحاني با اشاره به اينکه ۷۰ درصد جمعيت کشور را جوانان تشکيل مي‌دهند، تاکيد کرد: افکار نسل جوان و راهي را که آنها توصيه مي‌کنند را بايد بشنويم و بپذيريم. تنها شنيدن هم کافي نيست. جوانان تنها نمي‌خواهند که صداي آنها را بشنويم. آنها داراي افکار، ايده‌ و خواست‌هايي هستند. آنها دنياي جديد را مي‌بينند و پيشنهاد دارند و ما بايد راه پيشنهادي آنها را ببينيم و بشنويم و با آنها به گفت‌وگو بنشينيم. راهي که‌ آنها پشنهاد مي‌دهند و مسيري که مي‌پسندند بايد در اراده و خواست حاکميت همواره تاثير گذار باشد.
جوانان خواستار شنيدن صدا يشان در حاکميت هستند
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: جوانان خواستار شنيدن صدا و اثر گذاري فکر و اراده‌شان در حاکميت هستند.‌ آنها در اکثريت هستند. آن روز که انقلاب به پيروزي رسيد تعداد جوانان کمتر از ۷ ميليون بود اما امروز حدود ۲۵ ميليون جوان داريم. جامعه آن روز و رابطه‌اش با دنيا، سطح سواد و اطلاعات عمومي‌با امروز بسيار متفاوت‌تر است.به گزارش خبرنگار ايلنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در نشست خبري خود در پاسخ به سوال خبرنگار سياسي ايلنا مبني بر اينکه اخيراً گفته‌ايد در آمدهاي ارزي کشور از نيازهاي ارزي براي واردات بيشتر است و همچنين ذخاير ارزي ايران از ۱۵۰ کشور ديگر بيشتر است. از سوي ديگر رئيس کل بانک مرکزي هم مداوماً نوسانات ارزي را غير اقتصادي مي‌داند. اما آقاي روحاني، دلار الان ۴۸۰۰ تومان است. مخالفان دولت معتقدند که گراني ارز اقدام خود دولت براي تامين کسري بودجه است، پاسخ جنابعالي چيست؟ بازار ارز بالاخره به ثبات مي‌رسد؟، گفت: در رابطه با مسئله ارز هم طبق سوالي که شما مطرح کرديد و هم چيزي که ما گفتيم بايد به تعادل برسد. اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌هاي پيش است دلايل تجاري و اقتصادي ندارد. در تجارت و در تامين ارز، تراز مخارج ارزي‌مان مثبت است و اين افزايش دلايل اقتصادي هم نمي‌تواند داشته باشد.
ادعاي گران کردن عامدانه نرخ ارز درست نيست
رييس‌جمهور تاکيد کرد: اين که مي‌گويند دولت ارز را گران کرده تا کسري بودجه را جبران کند درست نيست. امسال همان بودجه‌اي که ابتداي سال تصويب کرده بوديم، به خوبي در اين ده ماه جواب داده است.وي با بيان اينکه آينده ما از امروز حتما بهتر خواهد بود، افزود: در گذشته درآمد ارزي ما همان در آمد نفتي بود اما امروز ما فاينانس ۳۰ ميليارد دلاري داريم و اکنون براي همه اين ارقام ۱۲ و ۱۳ ميلياردي تصميم‌گيري مي‌شود. شرايط آينده ما شرايط بهتري است.، تصميماتي در زمينه ثبات نرخ ارز اتخاذ شده که رئيس بانک مرکزي اعلام کرده و مي‌کند.روحاني تصريح کرد: توصيه من به مردم اين است که دارايي و مايملک خود را در اين مسير پر ريسک سرمايه گذاري نکنند چرا که مسيرهاي خيلي بهتري از سرمايه‌گذاري در حوزه ارز وجود دارد.
سازمان تأمين اجتماعي بايد از بنگاهاي اقتصادي دست بردارد
روحاني در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايلنا مبني براينکه نحوه پرداخت بدهي‌هاي دولت به سازمان تامين اجتماعي از دغدغه‌هاي اصلي کارگران است؛ اولويت تامين اجتماعي دريافت نقدي بدهي‌هاست؛ اما مجلس و دولت بر پرداخت تهاتري تاکيد دارد که اين در تعارض کامل با دستور شما مبني بر کاهش تصدي گري دولت است از سويي بيم آن مي‌رود که شرکت‌هاي زيان ده و سربار به جاي بدهي به سازمان واگذار شود تدبير دولت شما براي ايجاد اميد در جامعه کارگري چيست، گفت:دولت توصيه‌هاي مهمي‌قبل از بحث بدهکاري به سازمان دارد؛ سازمان تأمين اجتماعي بايد از بنگاهاي اقتصادي دست بردارد. هر مقدار پول به آن بدهيم با اين شرايطي که سازمان تامين اجتماعي دارد نمي‌تواند مسير درستي را طي کند.وي خاطر نشان کرد: من به وزير کار تاکيد کردم و از ابتداي کار دولت دوازدهم نيز شرط من اين بوده است که بنگا‌ه‌هاي اقتصادي را واگذار کند. البته قدم‌هاي خوبي برداشته شده که بايد سرعت آن بيشتر شود.
راه نجات اقتصاد کشور واگذاري بنگاه‌هاي اقتصادي است
روحاني تاکيد کرد: نه تنها سازمان تامين اجتماعي بلکه همه بخش‌هاي دولتي از جمله بانک‌ها بايد بنگاهاي دولتي خود را واگذار کنند. چه نهادهاي دولتي و چه غير دولتي و چه نيروهاي مسلح بايد بنگاهاي خود را واگذار کنند و اين تنها راه نجات اقتصاد است.روحاني در پاسخ به اينکه در آستانه ورود به چهل سالگي انقلاب ه عنوان کسي که در اين چهل سال در کانون مديريت کشور بوده رمز پيروزي‌ها در اين تحريم‌ها و مشکلات را چه مي‌داند؟ گفت: اساس پيشرفت ما بر مبناي استقلال و اراده ملت براي تحول و پيشرفت است. يک ملتي اگر منسجم و مصمم باشد و حاکميت هم حاکميت خود مردم باشد و همه کساني که در حکومت هستند منتخب خود مردم باشند؛ ملت در اهداف و آرمان‌هاي ملي خود پيش مي‌رود.رييس‌جمهور با بيان اينکه از نظر توسعه انساني و بر اساس همه آمارها وضعيت ملت خوب است گفت: شرايط ايران از نظر توسعه انساني و علمي‌و بهداشتي نسبت به سال‌هاي اوليه انقلاب بسيار خوب است. تا زماني که ما به آينده خود اميدوار هستيم، سرمايه اجتماعي ما روز به روز تقويت مي‌شود.
قول مي‌دهم روند رشد مداوم باشد
رييس شوراي عالي امنيت ملي اضافه کرد: در صورتي که از امکانات کشور به عنوان يک کشور پر امکانات درست استفاده شود، مسير پيشرفت را بهتر ادامه خواهيم داد. آمار از رشد اقتصادي حکايت دارد. رشد اقتصادي ما در سال ۹۳، سه درصد بوده و يک وقت مانند سال گذشته دو رقمي‌بوده است. من قول مي‌دهم روند رشد مداوم اقتصادي در دولت ۱۲ مستمر باشد .رئيس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري مهر مبني بر اينکه جنابعالي گفته بوديد "تا دير نشده بايد صداي مردم را شنيد " آيا صداي مردم را در اعتراضات اخير نسبت به رکود و تورم و ناکارآمدي برخي مديران شنيديد و آيا بنا هست تيم اقتصادي ترميم شود يا خير؟ گفت: من اشکالم به همين سبک سوال است. وقتي شما خواست مردم را فقط به بخش اقتصاد مي‌بريد همين نشنيدن صداي مردم است.وي تاکيد کرد: البته مردم در زمينه اقتصادي هم نقد دارند اما فقط بحث اقتصادي نيست؛ در بحث سياسي و اجتماعي و سياست خارجي خيلي حرف دارند. گوش ما بايد شنوا باشد و بدانيم مردم چه مي‌خواهند. دولت با همه توانش کار مي‌کند.حتي شما به خبرگزاري خودتان هم مراجعه کنيد در طول دولت يازدهم مي‌بينيد که مسير تورم ما به سمت بالا نبوده بلکه به سمت پايين بوده است. در اول سال ۹۳ تورم ۳۴.۷ درصد بود. در مقايسه با امروز که ۸.۲ است يعني پايين آمده است. رشد اقتصادي ما در سال ۹۱، منفي ۶.۸ بوده و سال گذشته رشد اقتصادي دو رقمي‌بوده است.رييس‌ جمهور توضيح داد: اين يعني راه دولت درست بوده است اما معنايش اين نيست که همه مشکلات مردم حل شده است. اين که دريافتي مستمري بگيران اقشار پايين را بيش از سه برابر کرديم و در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ بيش از ۳.۴ برابر شده است يعني به فقر توجه داريم. اينکه در ماده ۱۴ بودجه امسال براي ريشه کني فقر مطلق بودجه گذاشتيم يعني به فقر توجه داريم.
دولت به اعتراض مردم احترام مي‌گذارد
وي گفت: اينکه در تبصره ۱۸ ما در بودجه امسال براي اشتغال منبع گذاشتيم، يعني ما توجه داريم. اينکه دولت شعارش مبارزه با فقر مطلق و اشتغال مولد است، يعني دولت از قبل گوش شنوايي داشته و امروز هم دارد و به اعتراض مردم احترام مي‌گذارد.
خوشحالم که همه مي‌گويند صداي مردم را بايد شنيد
روحاني خاطر نشان کرد: در ميان دولت‌هاي گذشته شايد رساترين سخن را اين دولت گفته که اعتراض مردم را مي‌پذيرد. ما امروز پذيرفتيم و همه مسئولان کشور اصل اعتراض را پذيرفته اند. من خوشحالم که همه ميگويند صداي مردم را بايد شنيد. اين روز مبارکي است که همه ما اعتراض مردم را مي‌شنويم.
ابايي از حرف زدن با کشورهاي غير منطقه نداريم
رييس جمهور در پاسخ به سوالي در مورد اينکه اخيرا آمريکا سياست خود را مبني بر کنترل ايران قرار داده است و در مقابل ظريف ايده‌اي مبني بر اتحاد‌هاي جديد گذاشته و هدف را تقويت ثبات مي‌گويد، آيا ايران آماده است اين ايده را با قدرت‌هاي جهاني و منطقه‌اي در ميان بگذارد، گفت: ما همواره در منطقه پيچيده‌اي هستيم که مشکلات فراواني در آن شاهد هستيم. راه اصلي را مذاکره با کشورهاي منطقه مي‌دانيم اما ابايي از حرف زدن با کشورهاي غير منطقه نداريم.وي افزود: هيچ ملاقات خارجي نداشتم مگر آنکه در آن راجع به مسائل منطقه حرف بزنم. هميشه گفتم هدف ما مبارزه با تروريسم و ثبات منطقه است. مردم منطقه بايد بر آينده خود اختيار داشته باشند و کشور‌هاي خارجي در روند سياسي اين کشور‌ها دخالت نکنند و به فکر فروش سلاح نباشند.روحاني گفت: با کشور‌هاي منطقه و کشورهاي خارجي راجع به مسائل منطقه گفت‌و‌گو مي‌کنيم. گاهي از آنها کمک مي‌خواهيم. به طور مثال از کشورهاي مختلف خواستيم در خاموش کردن جنگ يمن کمک کنند تا بمباران مردم بي‌گناه يمن به پايان برسد. ما هميشه با کشورهاي دنيا حرف زديم و باز هم حرف مي‌زنيم.رييس شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به پرسشي مبني براينکه برنامه اصلي شما جذب سرمايه‌گذار خارجي بود. اکثريت مردم به شما راي دادند زيرا به برنامه‌هاي شما اميد داشتند.با اميد مردم چه بايد کرد، گفت: بايد به آينده خود اميدوار باشيم. اين حرف شعار نيست براي آن دليل دارم. در سفر اخير به کرمان ديدم ۱۰هزار طرح در روز يک افتتاح شد و استاندار کرمان از من دعوت کرد تا سال آينده هم به آنجا بروم زيرا براي سال آينده نيز ۱۰ هزار طرح براي افتتاح است. اين يعني اميد در جامعه زنده است.روحاني تشريح کرد: ميزان سرمايه گذاري خارجي و فاينانس زياد شده است. در بسياري از موارد مهم سرمايه گذاري در بخش‌هاي مهم درحال مذاکره و اجرا هستيم.
تريبون‌ها با دولت هم‌صدا باشند
وي با بيان اينکه داخل کشور درحال ساخت اتومبيل هستيم که ۳۰ درصد آن بايد صادر شود اما ميزان درخواست داخلي اجازه اين کار را نمي‌د‌هد، گفت: طرحي براي نوسازي ناوگان حمل و نقل داريم و همه اين طرح‌ها به معني اميدواري است. اگر مي‌خواهيم پيشرفت کنيم بايد سرمايه و فناوري حذب کنيم. راهش اين است که تريبون‌ها با دولت هم‌صدا باشند. گاهي صداها ممکن است تاثير گذار باشد. سرمايه گذارها مثل آهو هستند که با صداي بلندي زود فرار مي‌کنند.روحاني در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه پس از مدتي از آغاز عمليات ترکيه در شمال سوريه، شاهد تغيير موضع ايران هستيم. اين تغيير موضع از چه روي اتفاق افتاده است؟ آيا ناشي از نگراني و انزجار از روند همکاري ترکيه و روسيه است گفت: براي مسائل منطقه به ويژه سوريه روابط خوبي بين ايران، ترکيه و روسيه برقرار است و نکته‌اي که امروز طي تماس تلفني با آقاي پوتين مطرح کردند اين بود که ضروري است در آينده نه چندان دور اجلاس سران سه کشور را براي منطقه و سوريه را داشته باشيم و اين روند همکاري را ادامه مي‌دهيم. روابط ما با ترکيه و روسيه خوب است.
خواستار توقف عمليات ترکيه در سوريه هستيم
وي در رابطه با موضع ايران گفت: اين موضع اصولي است که ورود يک ارتش به کشور ديگر بايد با اجازه دولت کشور و رضايت مردم آنجا باشد و بدون اجازه، اين اقدامات را نادرست مي‌دانيم و مي‌خواهيم هرچه زودتر عملياتي که در شمال سوريه از سوي ترکيه ايجاد شده پايان يابد. همانطور که حضور آمريکايي‌ها در سوريه را کاملا محکوم مي‌کنيم و آنها در سوريه اهداف ناصحيح دارند و به فکر تجزيه سوريه هستند، اين عمليات را هم نادرست مي‌دانيم.روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه باني فيلم در رابطه با بودجه‌اي که براي وزارت ارشاد در نظر گرفته شده و نگراني جامعه هنري از مبلغ در نظر گرفته شده براي صرف در زيرساخت‌هاي اساسي مانند ساخت سينما، گفت: يکي از مسئوليت‌هاي وزارت ارشاد همين مواردي است که اشاره شد. انتشار روزنامه‌ها مهم است و رابطه دولت با مردم از طريق رسانه‌ها است. رسانه‌هاي مکتوب براي ما داراي اهميت بوده و وزارت ارشاد بايد مشکلات آنها را دنبال کند.
برخي از استان‌هاهنوز سينما ندارند
رييس‌جمهور ادامه داد: اينکه بودجه ما کافي است يا خير را اگر از آقاي صالحي وزير ارشاد بپرسيد، مي‌گويد کافي نيست اما اگر از نوبخت پرسيده شود مي‌گويد کافي است. بنابراين اهدافي که اشاره کرديد را کاملا تاييد مي‌کنم. برخي از استان‌هاهنوز سينما ندارند و بايد بخش خصوصي را کمک و تشويق و ياري‌شان کنيم.روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه ژاپني مبني بر اينکه آقاي ترامپ تاکيد کرده که اگر توافق هسته‌اي اصلاح نشود تحريم‌ها از سر گرفته خواهد شد و از توافق خارج خواهند شد، تصميم ايران چيست؟ گفت: من بسيار خوشحالم که آقاي ترامپ بعد از يک سال که به کاخ سفيد رفته هنوز نتوانسته به آن فرياد که توافق را پاره خواهد کرد دست پيدا کند و برجام آن قدر استحکام داشته که آمريکايي‌ها حداقل در اين يکسال به آن پايبند بوده‌اند.
آغازگر نقض برجام نخواهيم بود
وي افزود:‌ ما از دوستان اروپايي‌مان هم که مي‌پرسيم که تصميم آمريکا و ترامپ چه خواهد بود آنها مي‌گويند ما نمي‌دانيم. کسي نمي‌تواند درباره برجام و حتي توافقات تجاري آمريکا و توافق بين المللي آب و هوا پيش بيني کند که آمريکا چه تصميمي‌را خواهد گرفت و آيا آن را برهم خواهد زد يا خير. لذا ما بر مبناي اصول خود ادامه خواهيم داد. آغازگر نقض برجام نخواهيم بود.
نه خطي به برجام اضافه و نه از آن کم خواهد شد
روحاني تصريح کرد: به برجام نه خطي اضافه و نه از آن خطي کم خواهد شد. ما مسائل ديگر را با برجام مرتبط نمي‌دانيم. برجام يک تعهد هفت جانبه است و هفت کشور با هم توافق کردند و شوراي امنيت هم در قطعنامه ۲۲۳۱ ، برجام را تاييد کرده است.رئيس جمهور با بيان اينکه برجام تعهد حزب دموکرات نيست، گفت: برجام توافق و تاييد دولت آمريکا است و هر جناحي که بر سرکار باشد همچنان اين تعهد پايدار است و دولت آمريکا همچنان متعهد است و آمريکا اگر تخلف کند به زير پاي تهعد خودش زده و اعتبار خود را مخدوش خواهد کرد. ما براي شرايط آينده پيش‌بيني‌هاي لازم را داريم و تا زماني که منافع ما از برجام تامين شود ما در اين توافق خواهيم ماند. بودن يا نبودن آمريکا تاثيري در تصميم ما نخواهد داشت. تصميم اصلي ما اين است که منافع اصلي ما با برجام تامين مي‌شود يا خير؟
وزير علوم اعتراضي به بودجه دانشگاه‌ها نداشت
رئيس جمهور در پاسخ به خبرنگار روزنامه فرهيختگان مبني بر اينکه چندي پيش روساي دانشگاه‌ها در نامه‌اي نسبت به بودجه دانشگاه‌ها اعتراض کرده و آن را غير واقعي مي‌دانستند گفت: اين نکته را من کمتر شنيده‌ام. چيزي که بيشتر دانشگاه‌ها دنبال مي‌کردند تقويت آزمايشگاه‌ها و مراکز علمي‌شان بود چرا که امکانات کمک آموزشي آنها بعضا کهنه شده و نظر ما اين بود که ۴۰۰ ميليون دلار از صندوق استفاده کنيم اما صندوق مکانيزم خودش را دارد.رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه ما بايد مشکل دانشگاه‌ها را حل کنيم گفت: اين بودجه چه کم باشد چه زياد باشد، وزير علوم اعتراضي براي بودجه نداشت و وزير مربوطه اگر ايرادي موجود بود حتما هنگام تدوين بودجه به ما مي‌گفت هرچند که همه وزرا به طور کلي يک اعتراض دارند و مي‌گويند که بودجه ما کم است، اما بعضي از مشکلات به حق است.روحاني در پاسخ به اين سوال که رئيس سازمان برنامه بودجه گفته است امسال حدود يک ميليون شغل ايجاد خواهيم کرد دولت براي ايجاد اين يک ميليون شغل چه خواهد کرد و تمرکز آن بر چه حوزه‌هايي خواهد بود با مزاح گفت: از خود آقاي نوبخت بپرسيد که اين يک ميليون شغل را چگونه ايجاد خواهد کرد.
کميسيون تلفيق پيش‌بيني ما براي ايجاد شغل را تغيير داده است
وي خاطر نشان کرد: بر اساس پيش‌بيني که ما در بودجه ۹۷ داشتيم و تبصره ۱۸ پيش‌بيني ما اين بود که حدود يک ميليون شغل ايجاد شود اما نمايندگان موافقت نکردند.پيش بيني ما براي افزايش اشتغال بر مبناي تبصره ۱۸ بود که در کميسيون تلفيق تغييراتي کرده است. قرار بود مقداري را دولت، مقداري را صندوق توسعه و مقداري را بانک‌ها تامين کنند و در اشتغال خرج کنند اما تا به اينجا مطابق با پيشنهاد دولت اين تبصره پيش نرفته است.روحاني ادامه داد: آن چه که من مي‌توانم به مردم بگويم اين است که در سال گذشته پيش‌بيني ما شغل براي ۷۰۰ هزار نفر بوده است. تلاشمان اين است که امسال اين رقم بيشتر شود و حال در پايان سال مشخص مي‌شود که تلاش ما نتيجه داده است يا خير. در سال آينده همه برنامه‌ريزي‌ها بر مبناي اشتغال بيشتر خواهد بود.
وي تاکيد کرد: اگر تبصره‌هاي ما به آن صورتي که به مجلس داده‌ايم مصوب شود، رقمي‌که براي اشتغال پيش‌بيني‌شده محقق خواهد شد.رئيس دولت دوازدهم در خصوص حوزه‌هايي که اين مشاغل ايجاد خواهند شد، گفت: تمرکز دولت همان طور که در لايحه بودجه هم گفتيم بر ناوگان فرسوده و بازسازي آن، بازآفريني‌ها شهرها است. همانگونه که آقاي نوبخت پيش بيني مي‌کند ۲۴۰ هزار شغل ايجاد خواهد شد و حتي اگر مجلس با بازآفريني شهرها موافقت نکند، ما انجام خواهيم داد. و درحوزه‌هاي اشتغال‌هاي خرد و متوسط هم تلاش خواهيم کرد. طرح‌هاي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيز براي اشتغال در سال ۹۷ اجرايي خواهد شد حتي اگر بودجه آن در مجلس به مشکل برخورد.
اشکال جدول ۱۷ مشخص نبودن محل مصارف آن بود
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين که آيا حذف جدول ۱۷ از بودجه ۹۷، با فشار دولت بوده است گفت: اشکال اين جدول اين بود که دستگاه‌هايي در آن وجود داشت که از دولت پول دريافت مي‌کردند اما محل مصرف و نتيجه آن هزينه‌ها مشخص نبود. آنها آمار ظاهري مي‌دادند که اين مقدار تحقيق کرده‌اند يا کتاب چاپ کرده‌اند ولي آثار و نتايج آن نامعلوم بود.روحاني ادامه داد: يکي از ويژگي‌هاي بودجه امسال شفافيت است تا هم براي دولت و هم مردم مشخص شده و شفاف شود که اين پولي که داده مي‌شود کجا هزينه مي‌شود.قرار گرفتن برخي از نهادها زير نظر وزارت ارشاد براي اين است که بر آنها نظارت انجام شود و بر اساس عملکرد سه ماهه به آنها بودجه تخصيص بگيرد. دولت حتما تلاش کرد که اين نهادها را از بودجه حذف کند.

کليد روابط آينده ايران و امريکا در دست واشنگتن است
روحاني در پاسخ به اينکه اگر امريکا و اتحاديه اروپا اصرار به مذاکره مجدد بخشي از برجام و برنامه موشکي ايران داشته باشند، اين موضوع موجب برهم خوردن برجام مي‌شود و آيا فرصت بازسازي روابط تهران و واشنگتن را برهم زده است؟ گفت: فرصت خوبي نبوده که بخواهد از بين ببرد يا نبرد. همانطور که درباره برجام در پاسخ به سوالات قبلي تاکيد کردم، برجام قابل مذاکره مجدد يا بازنويسي نيست.وي ادامه داد: برجام توافقي است که پس از ۳۰ ماه نوشته و توافق و امضا شده است و شوراي امنيت سازمان ملل متحد آن را تاييد کرده و تبديل به توافق بين‌المللي شده است. معنا ندارد با کسي يا کشوري درباره برجام يا بخشي از آن بحث و مذاکره کنيم، چه امريکا باشد و چه غير امريکا.رئيس شوراي امنيت ملي درخصوص مذاکره بر سر مسائل دفاع موشکي تصريح کرد: هر چيزي که براي دفاع کشور چه موشک، چه زيردريايي يا هواپيما و... باشد، آن را تامين خواهيم کرد. تعهد ما در برابر دنيا آن است که دنبال سلاح کشتارجمعي نرويم و نخواهيم رفت نه به خاطر تعهد بلکه به دليل فتواي رهبر ما.
روحاني با بيان اينکه ايران به دنبال سلاح غيرمتعارف که ديگران به دنبال آن هستند، نخواهد رفت، خاطرنشان کرد: ايران به دنبال سلاحي که ضداخلاق، شرع و تعهدات بين‌المللي است، نمي‌رود. ايران از آنچه براي دفاع از خود نياز داشته باشد، استفاده کرده و عمل خواهد کرد و با هيچ کشوري هم در اين باره مذاکره نخواهد کرد. وي افزود: موشک‌هاي ايران هيچ زماني تهاجمي‌نبوده و براي تهاجم به هيچ کشوري نيز نبوده و نخواهد بود بلکه براي دفاع از خودمان است. موشک ما براي سلاح کشتارجمعي نبوده است زيرا سلاح کشتار جمعي نداشته‌ايم. رئيس دولت تدبير و اميد با بيان اينکه امريکايي‌ها اگر مي‌خواستند فرصتي براي رابطه با ملت ايران استفاده مي‌کنند، خوب بود از فضاي برجام استفاده مي‌کردند، ابراز داشت: اگر امريکايي‌ها به تعهداتشان عمل مي‌کردند، شرايط نويي فراهم مي‌شد و ممکن بود درخصوص موضوعات ديگر با آنها مذاکره کنيم ولي آنها اين فرصت را از بين بردند؛ چه دولت قبلي که آغازگر اين مسير بود و چه دولت فعلي که اين فضا را از بين برده بود.روحاني تاکيد کرد: کليد روابط آينده ايران و امريکا در دست واشنگتن است و آنها بايد از کارهاي خلاف، فشار و تحريم دست بردارند. روحاني در خصوص فضاي مجازي گفت: در زير ساخت کارهاي خوبي شده است. در شبکه ملي قدم‌هاي خوبي برداشته شده است. البته دولت مصمم است شبکه‌هاي اجتماعي داخلي و پيام رسان‌هاي داخلي را هم تقويت کند و هم معتقد است که در اين زمينه، انحصار معنا ندارد. اگر قرار باشد يک پيام رساني همه فضا را منحصرا داشته باشد، به نفع کشور ما نيست. ما بايد شبکه‌هاي مختلف داخلي و خارجي را تقويت کنيم. مردم بايد استفاده کنند. رييس دولت دوازدهم با بيان اينکه در فضاي مجازي عمدتا محتوا را خود ما درست مي‌کنيم، يادآور شد: نسل جوان ما و همه معتقدان به انقلاب و هويت اسلامي‌و ايراني بايد با همه توان به اين فضا بيايند. ما اگر از همه فضا استفاده کنيم، اين فضا چالش و تهديد نيست بلکه تبديل به فرصت مي‌شود. ما بايد فضاي مجازي را به يک فرصت بزرگ براي نسل جوان تبديل کنيم. رئيس جمهور خاطر نشان کرد : دوره‌اي که مي‌گفتيم آن را از پشت بام بي‌اندازيم پايين گذشته است. البته مقصودم ديش است نه آدم. يا دوراني که مي‌گفتند آن را فيلتر کنيم اين را ببنديم تمام شده است. ما بايد سواد آموزي کنيم تا جوانان بدانند چطور از اين فضا براي خود و جامعه‌شان استفاده کنند.

«تجارت» تبعات ادامه نظام آشفته اداری را بر توليد بررسي کرد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: آن‌قدر اقتصاد ايران در گرداب معضلات و ندانم کاري‌هاي مسئولان غوطه‌ور شده است که دولت‌ها مثل سلول‌هاي سرطاني بيش از گذشته اقتصاد را به محاصره خود در مي‌آورند و اين يعني رشد ديوان‌سالاري و تبعاتي که دامن اقتصاد را گرفته و خواهد گرفت.
کمترين تبعات رشد بروکراسي اداري، عدم رغبت سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي است. تداوم رکود و به تبع آن کاهش توليد، افزايش واردات و رشد بيکاري نتيجه بي‌رغبتي سرمايه‌گذاران خواهد بود.
هر دولتي که آمده سخن از دولت الکترونيک و کاهش ديوان‌سالاري به ميان آورده است، اما انگار اراده‌اي در بين دولت‌مردان سابق و کنوني در اين‌باره وجود ندارد و تنها اين موضوع در حد يک شعار باقي مي‌ماند. 
بسياري از کارشناسان اقتصادي معتقدند مادامي‌که سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي از سوي دولت‌ها نادرست تدوين شوند، اقتصاد به کاهش بروکراسي اداري که يکي از اصلي‌ترين موانع فضاي کسب و کار است اميدوار نخواهد شد. چرا که به عقيده آنها در اين فضا اقتصاد راتتي ايجاد شده و از دل آنها اقتصاد غير مولد که هيچ اعتنايي به سرمايه‌گذاري و توليد ندارد شکل مي‌گيرد. در واقع بزرگترين عاملي که از نگاه اين اقتصاددانان به اين موضوع بها مي‌دهد؛ توسعه بروکراسي اداري ان هم به شيوه سنتي است. 
بررسي‌ها نشان داده است که در اغلب کشورهاي در حال توسعه، بروکراسي کلاف در هم پيچيده‌اي از مناسبات دولتي را ايجاد مي‌کند که در نهايت عملکرد آن هيچ ربطي به دليل شکل‌گيري نداشته و زيان آن بسيار بيشتر از سودش خواهد بود. هزينه‌هاي اضافي تحميل‌شده بر اقتصاد و تخصيص غير‌بهينه منابع، علاوه بر تمرکز قدرت و ثروت در بخش‌هاي خاصي از اقتصاد و احتمالاً حتي در دست عده‌اي خاص، تنها بخشي از اين زيان‌هاست.
علاوه بر اين بروکراسي به عنوان يکي از دلايل بروز فساد در اقتصاد تاثيري انکارناپذير بر کاهش رشد اقتصادي دارد. اما مي‌توان گفت بيشتر از اينکه اين ايرادات ذاتي بروکراسي باشد، به نظر مي‌رسد به عوامل و نهادهاي مجري آن بستگي دارد.
به عبارتي همين ديوان‌سالاري پر پيج و خم مي‌تواند بر کاهش فعاليت‌هاي اقتصادي و در نتيجه کاهش رشد اقتصادي موثر باشد خواه اين اثر به دليل گرفتاري فعالان بخش خصوصي و کسب‌وکار در راهروهاي ادارات و سازمان‌هاي دولتي باشد، يا به دليل اينکه ترس از گرفتار شدن در اين چرخه باعث شود سرمايه‌داران و حتي فعالان اقتصادي عطاي فعاليت در يک کشور را به لقاي آن بخشيده کشوري با بروکراسي اداري کمتر را برگزينند. اما اين تنها جنبه تاثيرگذاري بروکراسي بر رشد اقتصادي نيست. درباره فساد اقتصادي که يکي از مهم‌ترين عوامل ايجادکننده آن بوروکراسي است. در واقع در يک نظام فاسد، که سنگ بناي بخش اعظمي‌از اين فساد هميشه بر بروکراسي دولتي استوار بوده است، سرمايه‌گذاري به عنوان موتور رشد اقتصادي از دو جنبه تحت تاثير قرار مي‌گيرد اول تخصيص نامناسب و غير‌بهينه منابع و دوم ارسال سيگنال‌هاي اشتباه به سرمايه‌گذاران بخش خصوصي به دليل فقدان اطلاعات و عدم شفافيت که باعث خواهد شد در اغلب موارد سرمايه‌گذاري‌ها بازدهي مورد انتظار را نداشته باشند.
عليرضا مناقبي، رئيس مجمع واردات گفته است: واقعيت اقتصاد ايران اين است که يکي از بزرگ‌ترين علت‌هاي ريشه‌ايي معضلات اقتصادي نظير بهره‌وري پايين بنگاه‌هاي اقتصادي، عدم بهره‌برداري شايسته از فرصت‌هاي بازرگاني خارجي، کاهش کيفيت توليد، عدم استقبال سرمايه‌گذاران خارجي، قيمت تمام‌شده تامين کالا، گسترش قاچاق، عدم موفقيت برنامه‌هاي اشتغال‌زايي، فساد اداري، رانت‌خواري و ساير مشکلات اقتصادي که سال‌هاست بلاي جان اقتصاد ايران شده، بروکراسي درهم پيچيده، مبهم و مستهلک‌کننده دستگاه‌هاي دولتي و سازمان‌هاي زيرمجموعه آنهاست. دولت، در طول دهه‌هاي گذشته، به دليل رشد نامتوازن، نه‌تنها نيروي انساني شاغل در بدنه خود را اسير بروکراسي بي‌هدف و خودساخته خودکرده، بلکه بخش خصوصي و هر بنگاه غيردولتي را که بخواهد به عرصه اقتصادي ورود کند را اسير ديوانسالاري خود مي‌کند.
يک کارشناس سرمايه‌گذاري بر خلاف ديگر کارشناسان مشکل اصلي سرمايه‌گذاري را مربوط به ساختارهاي نهادي و سازماني دانسته و گفته است: اين موضوع مسئله‌اي مهمتر و بنيادي‌تر است زيرا مسائلي مانند زيرساخت‌هاي فيزيکي قابل حل است.
به نقل از ايرنا، درخشاني با بيان اينکه بخشي از مشکلات ساختاري و اداري است به راه‌اندازي پنجره واحد سرمايه‌گذاري در اشاره و عنوان کرده است: اخذ استعلامات، قوانين دست و پاگير، قدرت تصميم‌گيري و اختيارات مديران را از مشکلات اداري سرمايه‌گذاري است.
يکي از مشکلات ديگر سرمايه‌گذاري که متاثر از بروکراسي اداري هست؛ هماهنگ نبودن بانک‌هاي عامل با حوزه‌هاي مديريتي است، اين مشکل براي سرمايه‌گذاران به منزله مانع تراشي تلقي شده و نبود هماهنگي و موازي کاري دستگاه‌ها از جمله عوامل ديگري است که در کندي جذب سرمايه‌گذاري موثر است و به جاي اينکه بانک‌ها موتور محرکه توليد و سرمايه‌گذاري باشند به عنوان مانع سرمايه‌گذاري عمل مي‌کنند.
از سوي ديگر بروکراسي شديد اداري و ديوان‌سالاري حاکم در بانک‌ها نيز مانند ساير دستگاه‌هاي اجرايي باعث شده تا روند سرمايه‌گذاري کند شود. همچنين بانک‌هاي عامل نيز در عمل تسهيل کننده امر سرمايه‌گذاري نيستند. بانک‌ها به جاي از ميان برداشتن مشکلات واحدهاي توليدي و صاحبان سرمايه، به عنوان يکي از موانع سرمايه‌گذاري در اقتصاد کشور مطرح‌هستند.
حالا سرمايه‌گذاري و توليد در قيف بروکراسي اداري گير کرده است و براي برون رفت از اين موضوع بايد اقتصاد رانتي و تصدي‌گرايي دولت به شدت کاهش يابد.


سرمقاله
حسن صادقي
قائم مقام دبيرکل  خانه کارگر

اين روزها در حاليکه جامعه کارگري در شوک مصوبه کميسيون تلفيق مبتني بر بند (ز) تبصره 7 بودجه سال 97 به سر مي‌برد و در حال بررسي علل و دلايل چنين تصميمي‌از ناحيه نمايندگاني که خود را متولي تصويب احکام اسلامي‌و حافظ منافع مستضعفين مي‌دانند ناگهان از ناحيه‌اي ديگري تير دروغ و شک و شبهه به نام پرداختي‌هاي بي ضابطه تأمين اجتماعي به پزشکان از ناحيه وزير بهداشت آقاي قاضي زاده، چشم پزشک معروف و وزير بهداشت امروز خطاب به رئيس جمهور در برخي از شبکه‌هاي اجتماعي رونمايي شد. در اين نامه گذشته از درج مطالب غير واقعي که دروغ بودن مطالب آن کاملاً روشن است شاهد نوعي مظلوم نمايي و فرار رو به جلو وزير بهداشت بوديم که ناتواني مديريت خود را که نتيجه بي تدبيري وي ميباشد را به حساب سازمان تأمين اجتماعي گذاشته و با کمال تعجب سازمان را متهم مي‌کند که به پزشکان 3K مي‌دهد و بابت اين 3K نيز تا به اين لحظه کليه مطالبات حوزه درمان خودش را پرداخت کرده اما وزارت متبوعي که ايشان مديريت فعلي آن را بر عهده دارد به پزشکان حوزه مديريت وزارت بهداشت 1K داده و بابت اين 1K هم سه ماه است حقوق پزشکانش به تعويق افتاده و مسبب آن سازمان تأمين اجتماعي است گذشته از اينکه تمام مطالبات ذکر شده نياز به پيگيري مجدانه دارد و از رئيس جمهوري عزيز و بزرگوار جناب آقاي دکتر روحاني مصرانه مي‌خواهيم پيرامون صحت اين ادعاي آقاي قاضي زاده‌هاشمي‌وزير بهداشت يک تيم کارشناس را مأمور بررسي صحت و سقم اين ادعاي بي پايه نمايند از نمايندگان ملت نيز استدعا داريم يک بار براي پايان دادن به اين ادعاهاي غيرواقعي وزير بهداشت کميته‌اي را تحت عنوان تحقيق و تفحص ادعاهاي جناب وزير مأمور بررسي نمايند و نتيجه آنرا منعکس نمايند و به اين سخنان بي پايه و اساس و ادعاهاي واهي پايان دهند و بيش از اين اجازه ندهند که وزير بهداشت سوء مديريت و ناتواني‌هاي خود را به حساب کارگران و سازمان متعلق به آنان بگذارد. اما نکته جالب توجه موضوع در اين است که نامه جناب وزير کاملاً عکس واقعيات موجود است زيرا با طرح تحول سلامت که مديريت آن به عهده وزارت بهداشت بوده آنقدر مزايا و پرداختي‌ها را در وزارت بهداشت افزايش داده که پزشکان و متخصصين حوزه تأمين اجتماعي را دچار وسوسه نمود تا بسياري از آنان خواستار پذيرش استعفاء جهت کوچ کردن به بيمارستانها و مراکز درماني تحت مديريت آقاي قاضي زاده‌هاشمي‌شدند. جاي بسي تعجب است که وزير محترم دچار فراموشي شده‌اند که هزينه پرداخت 2K پزشکان تمام وقت و هيأت علمي، حاصل اجبار و درخواست مقام محترم ايشان بوده است و پرداخت 2K و 3K در مناطق محروم و غير برخوردار نيز حاصل تفکر جناب قاضي زاده‌هاشمي‌وزير بهداشت بوده که اجرايي شده و سازمان تأمين اجتماعي مظلوم نيز مکلف به پرداخت آن شده است. بخش خنده دار نامه جناب وزير موضوع زير ميزي پزشکان و متخصصين در بيمارستان‌هاي سازمان تأمين اجتماعي است که به مراتب سالم تر از حوزه درماني تحت مديريت جناب وزير اداره مي‌شود و اين اتهام زير ميزي بيشتر از ناحيه وزارتخانه متبوع گزارش مي‌گردد و دليل عمده آن هم ضعف مديريتي وزير محترم بهداشت در حوزه نظارتي به بيمارستان‌هاي مربوطه مي‌باشد حال چرا به جاي پرداختن به مشکلاتي که خود عامل شکل گيري آن است انگشت اتهام را به سوي حوزه درماني کارگران مي‌گيرد جاي سؤال دارد و آن سؤال اين است که آقاي قاضي زاده‌هاشمي‌پنج سال است که مدام بر سرناي بي اعتبار کردن حوزه درمان تأمين اجتماعي در هيئت دولت و مجلس و کميسيونهاي مختلف مجلس و انظار عمومي‌مي‌دمد علت چيست؟ پاسخ روشن است که ايشان تمام اين هياهوها و جنجال‌ها را براي اين بر پا کرده تا بتواند از نمد بدون پشم کارگران ايران کلاهي براي مديريت ناکارآمد خود بدوزد بلکه عملکرد ضعيف چهارسال گذشته خود را توانمند و موجه جلوه دهد غافل از اينکه صبر ما کارگران هم حد و اندازه‌اي دارد که اگر سرآيد قطعاً تاريخ مصرف جناب وزير هم به سر خواهد آمد.

مديرعامل شستا خبر داد؛
تا سال آينده 30 هزار ميليارد تومان از مطالبات سازمان تأمين اجتماعي با بانک مرکزي به گونه‌اي تهاتر مي‌شود که مشکل بدهي‌هاي بانکي و تسهيلاتي که شرکت‌هاي تابعه تأمين اجتماعي دريافت کرده‌اند، حل شود. به گفته مديرعامل شرکت سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي، تا سال آينده 30 هزار ميليارد تومان از مطالبات سازمان تأمين اجتماعي با بانک مرکزي تهاتر مي‌شود تا مشکل بدهي‌هاي بانکي و تسهيلاتي شرکت‌هاي تابعه تأمين اجتماعي همچون ذوب‌آهن حل شود. به نقل از روابط عمومي‌شرکت سهامي‌ذوب‌آهن، مرتضي لطفي در آيين افتتاح چهار پروژه توليدي و زيست محيطي ذوب‌آهن اصفهان شرايط کنوني ذوب‌آهن اصفهان را مطلوب و رو به بهبود دانست و اظهار داشت: تلاشگران و مسئولان اين شرکت با اجماع استفاده از ظرفيت‌هاي تخصصي ذوب‌آهن اصفهان موفق شده‌اند گام‌هاي مهمي‌در جهت کاهش هزينه‌هاي توليد، کاهش قيمت تمام شده و صرفه‌جويي در هزينه‌هاي پروژه‌هاي توسعه‌اي بردارند که حاصل آن در سوددهي اين شرکت نمايان شده است. اين مجتمع عظيم صنعتي با ادامه اين فعاليت‌ها و تلاش‌ها، اميدواري‌هاي بسياري را ايجاد کرده که در سال آينده بتواند به سود بيشتر و مطمئن‌تري دست يابد. مديرعامل شرکت سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي (شستا) افتتاح چهار پروژه توليدي و زيست محيطي در ذوب‌آهن را نشانگر حرکت رو به رشد اين شرکت دانست.
بدهي‌هاي بانکي ذوب‌آهن با مطالبات تأمين اجتماعي تهاتر مي‌شود
لطفي درخصوص رفع مشکل بدهي‌هاي بانکي شرکت‌هاي تابعه گفت: تا سال آينده 30 هزار ميليارد تومان از مطالبات سازمان تأمين اجتماعي با بانک مرکزي به گونه‌اي تهاتر مي‌شود که مشکل بدهي‌هاي بانکي و تسهيلاتي که شرکت‌هاي تابعه تأمين اجتماعي دريافت کرده‌اند، حل شود. بدين ترتيب تمامي‌بدهي‌هاي بانکي ذوب‌آهن تهاتر مي‌شود و اين شرکت مي‌تواند از تسهيلات بانکي براي پيشبرد طرح‌هاي توسعه خود بهره گيرد. او در ادامه تأکيد کرد که شرکت شستا تا پايان سال 98 از بنگاه‌داري خارج شده و سهامداري مي‌کند، بدين ترتيب شرکت‌هاي کوچک به بخش خصوصي واگذار مي‌شود. وي ادامه داد: برنامه راهبردي شستا حضور در بخش‌هاي بانک، بيمه، معدن و به طور کلي پروژه‌هاي ملي و بزرگ است و اميد دارم با توسعه مراودات بين‌المللي شاهد توسعه اين بنگاه‌هاي اقتصادي باشيم.
افتتاح 4 پروژه توليدي و زيست محيطي ذوب آهن اصفهان
آيين افتتاح چهار پروژه توليدي و زيست محيطي ذوب آهن اصفهان باحضور مهندس مرتضي لطفي مدير عامل شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي (شستا) و هيات همراه، مهندس سجاد فرماندار لنجان، مهندس اسرافيل احمديه رييس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان و مديرعامل و جمعي از مسئولين اين مجتمع عظيم صنعتي برگزار شد .  در اين آيين ويژه، چهار پروژه ريخته گري Beam Blank ، بازسازي و اصلاح سيستم غبارگيرهاي کنورتورهاي بخش فولادسازي ، سيستم POST COMBUSTION وآبزدائي از لجن کنورتور و بازگشت آب همراه به سيکل کارخانه افتتاح شد و به بهره برداري رسيد.  در اين مراسم صادقي مديرعامل ذوب آهن اصفهان در نشستي که پيش از آيين افتتاح پروژه‌هاي مذکور برگزار شد، گزارشي از شرايط اين شرکت از جمله وضعيت توليد، پروژه‌هاي توسعه، کاهش هزينه‌ها، رشد صادرات و ... ارائه کرد. وي در بخشي از سخنان خود گفت: قيمت تمام شده محصولات ذوب آهن اصفهان از سال 94 تا کنون با وجود تورم طي دو سال ، افزايش قيمت زغال سنگ و ساير مواد اوليه کاهش يافته که حاصل بيش از 100 اقدام مديريتي است. مديرعامل ذوب آهن اصفهان قيمت تمام شده اين شرکت نسبت به ديگر واحد‌هاي بزرگ فولادي کشور را بيشتر ذکر کرد و گفت: اين امر حاصل اين است که ذوب آهن که روش کوره بلند براي توليد فولاد دارد، از زغال سنگ و کک به عنوان انرژي‌هاي اصلي استفاده مي‌کند و اين مواد اوليه را با قيمت‌هاي جهاني مي‌خرد اما شرکت‌هاي فولادي که روش احياء مستقيم دارند از يارانه انرژي برخوردارند و گاز و برق را بسيار ارزان تهيه مي‌کنند . اين امر باعث مي‌شود رقابت ذوب آهن با آن شرکت‌ها در قيمت تمام شده عادلانه نباشد.


لاريجاني در صحن مجلس:
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه در مصوبات مجلس ۷ ميليارد تومان فاينانس به راه آهن اختصاص يافت، گفت: اين مصوبه گشايش بزرگي براي حمل و نقل ريلي کشور است.به گزارش خبرنگار مهر، در پايان جلسه علني نوبت صبح روز سه شنبه مجلس شوراي اسلامي‌علي لاريجاني رئيس مجلس توضيحاتي را در مورد مصوبات مجلس داد.وي گفت: سوال اينجاست که آيا با اصلاحاتي که تا الان انجام شده و بايد تصميم گيري شود مشکلات حل خواهد شد؟وي گفت: بندهاي بودجه در خصوص امور روتين مانند ۱۴.۵ درصد سهم شرکت ملي نفت، ۲ درصد سهم مناطق محروم و کم توسعه يافته و ... است.وي خطاب به نمايندگان گفت: اگر از شما سوال شود که لايحه بودجه به بقيه چالش‌ها توجه شده است پاسخ اساسي نداريد.وي مهمترين مشکل کشور را عيالوار بودن دستگاه اجرايي خواند و گفت: تنها کاري که کميسيون تلفيق بعد از توصيه ما نسبت به لزوم کاهش حجم دولت انجام داد توصيه در لايحه بودجه مبني بر اجراي بندي از لايحه برنامه ششم مبني بر لزوم کاهش کارمندان دولت بود.وي با تاکيد بر اينکه کاهش حجم دولت نياز به تفاهم دولت و مجلس دارد، گفت: تا زماني که کوچک و چابک شدن دولت انجام نشود سال‌هاي بعد نيز وضعيت ادامه دارد، کشورهاي ديگر هم همين مشکل را داشتند و حل کردند. در لهستان براي حل مشکل ۱.۵ ميليون نفر نيروي مازاد بخش ديواني مقرر کردند که اين افراد يا حداقل حقوق را دريافت کنند و يا تسهيلاتي براي کارآفريني به آنها داده شود.وي در بخش ديگري از اظهارات خود با انتقاد از آلودگي هوا گفت: هوا آلوده مي‌شود مدارس تعطيل است برف مي‌آيد مدارس تعطيل است بايد اين مشکل حل شود.وي با بيان اينکه با اجراي تبصره ۱۸ مشکل آلودگي هوا حل نخواهد شد، گفت: در تهران ۲.۵ ميليون موتور سيکلت وجود دارد که هر کدام ۴ تا ۶ برابر ماشين آلودگي توليد مي‌کنند بايد ببينيم چه کار کنيم که مردم موتورسيکلت برقي بخرند و کارخانه‌اش وارد شود. اگر مشکل موتورسيکلت و ماشين‌هاي فرسوده حل شود مشکل آلودگي هوا نيز حل خواهد شد. قيمت موتورسيکلت‌هاي برقي ۷ ميليون تومان است که خريد آن ساده نيست.
 درونماي دقيقي براي حل اين مشکلات وجود ندارد
لاريجاني گفت: در مورد پسماندهاي شهري نيز مشکلات زيادي وجود دارد پسماند شهري بي قيمت نيست بلکه طلاي سياه است اما براي ما به ناراحتي تبديل شده است. مخصوصا شهرهاي شمالي و جنوبي که به دليل شرايط خاص جغرافيايي با مشکل زيادي رو به رو هستند بايد تسهيلاتي داده شود که اين پسماندها از مردم خريداري شود.رئيس مجلس شوراي اسلامي‌ضمن تشکر از کميسيون تلفيق و نمايندگان به خاطر بررسي طولاني لايحه بودجه گفت: در لايحه بودجه تا همين امروز تصميمات خوبي گرفته شده است. شايد يکي از مهمترين تصميمات مربوط به اختصاص ۷ ميليارد تومان فاينانس به راه آهن بود که گشايش بزرگي براي حمل و نقل ريلي کشور است. اينجا ديگر دولت است و همتش. اميدواريم اتفاقات خوبي در سال ۹۷ رخ دهد.رئيس مجلس در خصوص راهکار مجلس براي حل مشکل بدهي اشخاص حقيقي و حقوقي به بانک اظهار داشت: مجلس تصميم گرفت اين بدهيها را تبديل دولت به بانک‌ها کند. اين امر کار مهمي‌براي روان سازي مسائل بانکي بود.وي افزود: کار مهم ديگر مربوط به اوراق بود. اوراق براي دولتها ابزار مناسبي نيست. به همين دليل مجلس براي انتشار اوراق سهم گذاشت که نبايد از فلان عدد تجاوز کند.لاريجاني با اشاره به مشکلات صندوق‌هاي بازنشستگي تصريح کرد: کارهايي لازم بود که صندوق‌هاي بازنشستگي سرپا شوند. در بودجه سال ۹۷ براي صندوق تأمين اجتماعي وصندوق‌هاي ديگر تمهيداتي انديشيده شده که اگر در سال آينده نيز اجرا شود صندوق‌هاي تأمين اجتماعي سرپا مي‌شود و باري از روي دوش دولت برداشته خواهد شد.رئيس مجلس همچنين با اشاره به معضل اشتغال و بيکاري و با بيان اينکه همه مشکل کشور در مساله اشتغال است، تصريح کرد: اين سوال وجود دارد آيا از تبصره ۱۸ لايحه بودجه يک ميليون شغل به دست مي‌آِيد؟لاريجاني ادامه داد: هم تبصره ۱۸ را بفهميم که به دنبال چيست و هم منابع لازم را پيش بيني کنيم که چگونه يک ميليون شغل بايد ايجاد شود و دولت هم آن را تامين کند.وي به موضوع فضاي مجازي اشاره کرد و اظهار داشت: راجع به فضاي مجازي هم که يکي از ابرچالش‌هاي مورد بحث در ابتداي سال بوده بايد توجه کرد که فضاي مجازي زندگي فردي و اجتماعي را متحول کرده است؛ حالا سوال اين است که چه فرصتي براي فضاي مجازي در لايحه بودجه ايجاد شده؟رئيس مجلس تاکيد کرد: بايد به افراد صاحب نظر در فضاي مجازي اين مجال را بدهيم که در اين عرصه فعال شوند، اما بودجه آن مشخص نيست که سال آينده چه مي‌خواهيم بکنيم.
کالاهاي بنجل همچنان وارد مي‌شود
لاريجاني در ادامه به موضوع صادرات و واردات اشاره کرد و گفت: کشور ما وارداتي شده و مناطق آزاد هم محل واردات شدند تا صادرات در کشور ما راه نيفتد مشکلي حل نمي‌شود.وي تصريح کرد: رديف اندکي هم که در بودجه براي مشوق‌هاي صادراتي گذاشته شده به اندازه‌اي است که احتمالا اگر آقاي نوبخت براي مساله يارانه‌ها به مشکل بربخورد مجبور است از اين مشوق‌ها بردارد و در آنجا بگذارد.وي عنوان کرد: برخي محصولات در داخل توليد مي‌شود استاندارد هم هست اما محصولات بنجل تر را وارد مي‌کنيم؛ در حالي که اگر متن منقح تري در کميسيون تلفيق تصويب شود مشکل کشور نيز حل مي‌شود، اما در برخي از قوانين موجود حد راهنماي مشخصي براي اين مساله نيست.
با دولت سر يارانه‌ها اختلاف داريم
رئيس قوه مقننه کشور در ادامه با اشاره به مساله هدفمندي يارانه‌ها در لايحه بودجه گفت: در لايحه دولت ۲۳ هزار ميليارد تومان براي هدفمندسازي يارانه‌ها تعريف شده بود و معني اين عدد آن بود که ۴۰ درصد از يارانه بگيران بايد حذف شود، سوال اين بود که اين کار چگونه انجام شود؟ آقاي نوبخت گفته بود مجلس در اين رابطه تصميم بگيرد خب چه تصميمي‌گرفته شد؟لاريجاني ادامه داد: دولت گفته بود همين چهار، پنج ميليون نفر را مي‌توانم احصا کنم همه هم قبول داريم به اغنيا نبايد يارانه داده شود، در نهايت کميسيون تلفيق اين عدد را به ۳۰ هزار ميليارد تومان رساند و تاکيد کرد که اين يارانه به افراد تحت پوشش کميته امداد، بهزيستي و حاشيه نشين‌ها داده شود و اگر کس ديگري يارانه خواست بايد منابع مالي اش را اعلام کند.وي با تاکيد بر اينکه بر سر موضوع چگونگي هدفمندي يارانه‌ها با دولت اختلاف داريم و بايد به تفاهم برسيم و همه زير بار آن برويم، اظهار داشت: نمي‌شود که مجلس تصويب کند و دولت بگويد اجرا نمي‌کند؛ اين مساله سوءتفاهم ايجاد مي‌کند که نکند دولت از اين کار اهداف غيراقتصادي دارد.
اگر الان درباره بحران آب تصميم نگيريم، بعدا دير است
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه موضوع بحران آب را يادآور شد و اظهار داشت: در لايحه بودجه درباره مساله آبياري، آبخيزداري و آبياري تحت فشار تصميماتي گرفته شده اما آيا با اين تدبير مشکلات آب حل مي‌شود!؟ وزير نيرو بايد بيايد و بگويد دورنماي وضع آب را چطور مي‌بيند.لاريجاني تاکيد کرد: اگر درباره اين مساله اين روزها تصميم نگيريم معلوم نيست بعدا بتوانيم تصميم بگيريم و اين مسائل هم با ۵ دقيقه موافقت و مخالفت حل نمي‌شود و لازم است يک جلسه غيررسمي‌بگذاريم تا همه حرف‌ها زده شود.وي با بيان اينکه مساله قاچاق نيز يکي از مسائل عمده کشور است، عنوان کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا دارد کار مي‌کند و اسناد آن را هم ديده ايم، اما اين سوال هست که دولت چه امکاني در بودجه لازم دارد که سال بعد چهار ميليارد دلار از ۱۲ ميليارد دلار آمار قاچاق کم شود؟لاريجاني به مساله بودجه شرکت‌هاي دولتي اشاره کرد و اظهار داشت: در کميسيون تلفيق حداقل وضعيت شرکت‌هاي بزرگ دولتي را بررسي کنيد و گزارش آن را به مجلس بدهيد تا نمايندگان بدانند وضعيت آنها چگونه است.
فرصت مجدد به کميسيون تلفيق 
رئيس مجلس بر همين اساس تاکيد کرد: بايد يک فرصتي به کميسيون تلفيق بدهيم که روي اين چالش‌هاي مهم کار کند و اگر لازم بود در مجلس جلسات غيررسمي‌بگذاريم که وزراي مربوطه بيايند و سه، چهار ساعت بحث شود که برنامه شان راجع به معضلات آلودگي هوا، قاچاق و امثال آن چيست.وي ادامه داد: کميسيون تلفيق کاملا راجع به اين چالش‌ها بحث کند و متخصصان را هم دعوت کند و آقاي نوبخت هم گفته است دولت آماده کمک به مجلس است؛ در نهايت بايد به راهکارهاي درستي برسيم و در آخر جلسات علني تشکيل دهيم تا طبق آيين نامه مخالف و موافق صحبت کند.رئيس مجلس بر همين اساس ضمن اعلام پايان جلسه مجلس زمان جلسه علني بعدي پارلمان را ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه اعلام کرد و گفت: نوبت صبح روز ۲۳ بهمن به کميسيون تلفيق اختصاص مي‌يابد که بر روي اين مسائل کار کنند و البته هر وقت نياز به بررسي بيشتر باشد وقت بيشتري را به کميسيون تلفيق اختصاص مي‌دهيم.
به عوارض گمرکي واردات لوازم آرايشي اضافه شد
اما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه رسيدگي به لايحه بودجه ۹۷ با افزايش ۱۰ درصدي به عوارض گمرکي براي واردات لوازم آرايشي موافقت کردند.به گزارش ايسنا، در جلسه علني روزگذشته مجلس شوراي اسلامي‌با پيشنهاد بهروز بنيادي نماينده مردم کاشمر مصوب شد ۱۰ درصد به عوارض گمرکي اعم از سود بازرگاني براي واردات لوازم آرايشي افزوده شود.اين مصوبه بند الحاقي به تبصره ۱۰ لايحه بودجه ۹۷ است.از ۲۲۰ نماينده حاضر در مجلس شوراي اسلامي، ۱۵۰ راي موافق، ۴۱ راي مخالف و ۹ راي ممتنع به مصوبه فوق داده شد.
جريمه سربازان غائب مشخص شد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه رسيدگي به بخش درآمدي لايحه بودجه ۹۷، با تصويب جدول جريمه سربازان غائب براي صدور کارت معافيت نظام وظيفه طبق سنوات گذشته عمل کرد.مجلس شوراي اسلامي‌همچنين با تصويب مجلس به دولت اجازه داده شد، کليه مشمولان خدمت وظيفه عمومي‌که بيش از ۸ سال غيبت دارند را با پرداخت جريمه معاف کند. تمام درآمدهاي حاصل از اعطاي معافيت‌هاي مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومي‌کشور نزد خزانه‌داري کل واريز مي‌شود.براساس مصوبه مجلس، مشمولان غائب زير ديپلم ۱۰۰ ميليون ريال،‌ مشمولان غائب ديپلم ۱۵۰ ميليون ريال،‌ مشمولان غائب فوق ديپلم ۲۰۰ ميليون ريال، ‌مشمولان غائب ليسانس ۲۵۰ ميليون ريال، مشمولان غائب فوق ليسانس ۳۰۰ ميليون ريال، ‌مشمولان غائب دکتراي عمومي‌علوم پزشکي ۳۵۰ ميليون ريال، ‌مشمولان غائب دکتراي تخصصي غير علوم پزشکي ۴۰۰ ميليون ريال و ‌مشمولان غائب دکتراي تخصصي رشته‌هاي علوم پزشکي و بالاتر ۵۰۰ ميليون ريال تعيين شد.براساس بند ۱ بند ب تبصره ۱۱، به ازاي هر سال غيبت مازاد بر ۸ سال،‌ ۱۰ درصد مبالغ جريمه پايه، اضافه و مدت غيبت بيش از ۶ ماه، يکسال محسوب مي‌شود.براساس مصوبه ديگر مجلس در بند ۲ بند ب تبصره ۱۱ مذکور براي مشمولان متاهل ۵ درصد و براي مشمولان داراي فرزند نيز به ازاي هر فرزند ۵ درصد از مجموع مبلغ هزينه کسر مي‌شود.از ۲۱۹ نماينده حاضر در مجلس، ۱۲۵ راي موافق، ۷۲ راي مخالف و ۸ راي ممتنع به مصوبه فوق داده شد.نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي تخفيف ۷۰ درصدي را براي خريد سربازي فرزندان مشمول افراد تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي در نظر گرفتند.در جريان بررسي جزئيات لايحه بودجه در بخش درآمدي بند ۵ تبصره ۱۱ اين لايحه را تصويب رساندند که براساس آن فرزندان مشمول افراد تحت پوشش کميته امداد خميني (ره) و سازمان بهزيستي از ۷۰ درصد تخفيف بهره مند مي‌شوند. اين بند با ۱۵۴ راي موافق، ۱۴ راي مخالف و ۴ راي ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماينده حاضر به تصويب رسيد.همچنين بند ۴ تبصره ۱۱ لايحه بودجه در مورد تخفيف خريد سربازي فرزندان ايثارگران که کميسيون تلفيق آن را از متن لايحه بودجه حذف کرده بود به تصويب نرسيد و با ۱۶۷ راي موافق، ۱۸ راي مخالف و ۳ راي ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماينده حاضر براي بررسي بيشتر به کميسيون تلفيق ارجاع شد.نمايندگان در ادامه بند «ه» تبصره ۱۱ لايحه بودجه را به تصويب رساندند که براساس آن نيروهاي مسلح مکلفند کمک هزينه مسکن کارکنان ساکن در خانه‌هاي سازماني را از حقوق ماهانه آنها کسر و به حساب خزانه‌داري کل موضوع رديف ۱۶۰۱۸۴ جدول شماره ۵ اين قانون واريز کنند.
شروط مجلس براي بخشودگي ديرکرد پرداخت جرايم رانندگي
نمايندگان مجلس همچنين در مصوبه‌اي مقرر کردند که اگر قبوض جرايم رانندگي تا پايان آذر ۹۷ پرداخت شود، جريمه ديرکرد ناشي از عدم پرداخت تا پايان سال ۹۶ بخشيده مي‌شود.نمايندگان مجلس در ادامه بررسي جزئيات لايحه بودجه ۹۷ در بخش درآمدي در جلسه علني مجلس ، بند «و» تبصره ۱۱ را با ۱۵۳ راي موافق، ۸ راي مخالف و ۳ راي ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماينده حاضر در مجلس به تصويب رساندند.بر اساس اين بند، در صورت پرداخت و تسويه‌ حساب قبوض جريمه‌هاي رانندگي توسط مالکان خودرو تا پايان آذرماه ۱۳۹۷، جريمه ديرکرد ناشي از عدم پرداخت تا پايان سال ۱۳۹۶ بخشيده مي‌شود. مبلغ وصولي از اين محل به حساب درآمد عمومي‌موضوع رديف ۱۵۰۱۲۳ جدول شماره (۵) اين قانون واريز مي‌شود.همچنين نمايندگان بند «ز» تبصره ۱۱ را با ۱۵۱ راي موافق، ۲۳ راي مخالف و ۵ راي ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماينده حاضر در مجلس به تصويب رساندند. طبق اين مصوبه ماليات ناشي از تجديد ارزيابي دارايي‌هاي شرکت پشتيباني و نوسازي هلي‌کوپترهاي ايران و قطعات موجود در انبارهاي اين شرکت به نرخ صفر محاسبه شده و منابع حاصل از تجديد ارزيابي به حساب افزايش سرمايه دولت در اين شرکت منظور مي‌شود.بند الحاقي ۲ به تبصره ۱۱ نيز با ۱۵۶ راي موافق، ۱۰ راي مخالف و ۵ راي ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماينده حاضر در مجلس براي بررسي بيشتر به کميسيون تلفيق ارجاع داده شد.در اين بند آمده است که وزارتخانه‌هاي جهادکشاورزي و راه و شهرسازي مکلفند قيمت کارشناسي روز اراضي بالاتر از يک هزار متر مربع دولتي شهري و بالاتر از يک هکتار اراضي منابع طبيعي را، که از سال ۱۳۶۰ به اشخاص حقيقي و حقوقي واگذار و دريافت کنندگان آن اقدامي‌روي اراضي انجام نداده و يا بر خلاف کاربري اراضي موصوف اقدام و يا متناسب با اراضي مزبور در آن اعياني احداث ننموده‌اند، دريافت و به حساب درآمد عمومي‌نزد خزانه‌داري کل واريز نمايند.اين بند ناظر به آن است که اگر زميني از بيت‌المال در اختيار کسي باشد بايد برگردانده شده و يا مبلغش را به نرخ روز محاسبه کرده و برگرداند.
عوارض خروج از کشور براي سفرهاي زيارتي ثابت ماند
نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي زائرين اربعين را از پرداخت عوارض خروج معاف کردند و مقرر کردند نرخ عوارض خروج براي سفرهاي زيارتي بدون تغيير بماند.به گزارش ايسنا، نمايندگان مجلس در جريان بررسي جزئيات لايحه بودجه در بخش درآمدي بند الحاقي سه تبصره ۱۱ اين لايحه را به تصويب رساندند که براساس آن در سال ۹۷ عوارض خروج از کشور براي زائرين عتبات براساس قانون بودجه سال ۹۶ (۳۷۵۰۰ تومان هوايي و ۱۲۵۰۰ تومان زميني) اخذ مي‌شود.به موجب مصوبه مجلس، زائرين اربعين که از تاريخ ۳ مهر ۹۷ تا ۲۲ آبان ۹۷ از مرزهاي زميني به مقصد کشور عراق از کشور خارج مي‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.


مديرعامل بانک مسکن از حمایت‌های ویژه برای نوسازی بافت‌های فرسوده خبرداد؛
مديرعامل بانک مسکن، در نشست خبري خود با خبرنگاران که به مناسبت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامي‌برگزار شد، از کاهش ۳ درصدي قيمت تمام شده پول در بانک مسکن خبر داد. به گزارش روزنامه تجارت، ابوالقاسم رحيمي‌انارکي اعلام کرد: در حال حاضر بهاي تمام شده پول در بانک مسکن، 17 درصد است و همچنين قيمت تمام شده منابع و سپرده‌ها نيز به کمتر از 13 درصد رسيده است که اين ارقام نشان مي‌دهد در حال حاضر تامين منابع و پول نقد براي پرداخت تسهيلات در بانک مسکن با کمترين هزينه نسبت به ساير بانک‌ها انجام مي‌شود. رحيمي‌انارکي تصريح کرد: اين دستاورد در شرايطي در بانک مسکن رقم خورده است که ، اين بانک نه در سال گذشته و نه در سال جاري هرگز وارد مسابقه مخرب افزايش نرخ سودسپرده‌هاي بانکي بيش از نرخ مصوب شوراي پول و اعتبار نشد. مديرعامل بانک مسکن مانده سپرده‌ها در اين بانک تا پايان 12 بهمن سالجاري را 68 هزار و 100 ميليارد تومان اعلام کرد که 26.6 درصد رشد در سپرده‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان مي‌دهد. ابوالقاسم رحيمي‌انارکي، در جمع خبرنگاران همچنين گفت: بانک مسکن از ابتداي سال 96 تا 12 بهمن سالجاري ، 13 هزار و 400 ميليارد تومان تسهيلات نقد به متقاضيان و فعالان بخش مسکن پرداخت کرد و در ادامه سياست انبساطي پرداخت تسهيلات مسکن که از سال 95 آن را به اجرا درآورده بود، در سالجاري اين اقدام بانک مسکن باعث شد، بخش مسکن از رکود خارج شود.
88 درصد از کل تسهيلات نقد پرداختي توسط بانک مسکن در حوزه تخصصي مسکن ارايه شده است که مطابق پيش بيني مديرعامل بانک مسکن، اين سهم تا پايان امسال به 90 درصد مي‌رسد.
رحيمي‌انارکي در ادامه نشست گفت: کل تسهيلات پرداختي با احتساب مبالغ فروش اقساطي تا پايان امسال به 18 هزار ميليارد تومان افزايش پيدا مي‌کند که در اين صورت 5 درصد بيش از سال گذشته خواهد بود.
مديرعامل بانک مسکن درباره سياست مالي بانک در مواجه با بخش مسکن، گفت: سال گذشته سياست تقويت بخش عرضه را در دستور کار قرار داديم که نتيجه آن پرداخت 140 هزار فقره تسهيلات ساخت به فعالان ساختماني بود. اما امسال عمده تسهيلات پرداختي در حوزه خريد مسکن با اولويت زوجين، خانه اولي‌ها و ساکنان بافت فرسوده و همچنين ايجاد فرصت براي استفاده از سبد متنوع تسهيلات بانک مسکن بود.
رحيمي‌انارکي اظهار داشت: از ابتداي سالجاري تا 12 بهمن ، 146 هزار فقره تسهيلات خريد مسکن توسط بانک پرداخت شد و تا پايان سال اين عدد به 170 هزار فقره مي‌رسد. تعداد تسهيلات خريد مسکن پرداختي در سالجاري ، 33 درصد نسبت به سال گذشته افزايش نشان مي‌دهد. همچنين به لحاظ مبلغ تسهيلات پرداختي خريد مسکن نيز رشد 55 درصدي در سالجاري اتفاق افتاده است.
وي گفت: بانک مسکن در مدت مشابه مورد گزارش ، 62 هزار فقره تسهيلات ساخت نيز پرداخت کرده است. بانک مسکن از ابتداي امسال تا پايان 12 بهمن ، در مجموع 410 هزار فقره انواع تسهيلات مسکن ( ساخت، خريد و تعميرات) پرداخت کرده است.
مديرعامل بانک مسکن درباره عملکرد صندوق پس انداز مسکن يکم نيز گفت: تا کنون 363 هزار فقره افتتاح حساب در اين صندوق انجام شده است که 291 فقره آن حساب زنده و فعال است. در صندوق پس انداز مسکن يکم ، مانده سپرده‌ها تا کنون 6 هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود که تا کنون 34 هزار و 300 فقره تسهيلات خريد مسکن از اين صندوق پرداخت شده است که 10 هزار فقره آن به زوجين داده شده است.
رحيمي‌انارکي درباره عملکرد بانک در زلزله کرمانشاه نيز گفت: تا کنون پرداخت تسهيلات بازسازي 9 هزار و 454 واحد مسکوني به بانک مسکن محول شده است که از اين تعداد براي 8 هزار و 337 واحد، تشکيل پرونده داده ايم. وي افزود: يک سوم از کل تسهيلات مربوط به بازسازي کرمانشاه توسط بانک مسکن تامين و پرداخت مي‌شود. وي در ادامه افزود: سياست بانک مسکن تامين مالي خانه اولي‌ها و ساکنان بافت فرسوده است. براي اين منظور نرخ سود تسهيلات نوسازي بافت فرسوده از محل پرداخت اوراق با يک و نيم درصد کاهش به 16 درصد رسيد. اين نرخ به زودي اعلام مي‌شود.
وي افزود: طول دوره بازپرداخت تسهيلات نوسازي بافت فرسوده نيز در صورت موافقت بانک مرکزي از ۱۲ سال فعلي به ۱۵ سال افزايش پيدا مي‌کند.


مصوبه هيات دولت براي کمک ارزي به فعالان حوزه صادرات
گروه صنعت، معدن و تجارت: فعالان بخش صادرات کشور هم مانند بسياري از توليدکنندگان همچنان با مشکل تامين مالي دست به گريبان هستند. هرچند بسياري از کارشناسان مشکلات بخش تجارت را جدا از مسائل واحدهاي توليدي نمي‌دانند و صادرات را آخرين حلقه از توليد معرفي مي‌کنند. در اين ميان موضوع نواسانات ارزي هم تبديل به يکي از مشکلات روز در ميان فعالان بخش صادرات شده است. مدت‌هاست که فعالان حوزه تجارت درباره ضرورت يکسان‌سازي نرخ ارز صحبت مي‌کنند و مسئولان دولتي از برنامه‌ريزي براي اين موضوع خبر مي‌دهند، در عمل اما چنين مساله‌اي هنوز عملياتي نشده است. حالا و با توجه به نوسانات نرخ ارز طي هفته‌هاي گذشته برخي از لزوم حمايت‌هاي ارزي از فعالان تجاري به ويژه در ميان صادرکنندگان صحبت مي‌کنند. روز گذشته نشست خبري با حضور فرهاد نوري، مديرکل دفتر خدمات بازرگاني سازمان توسعه تجارت، آرش شهرآئيني، معاون فني صندوق ضمانت صادرات و معروفي، مديرکل امور بين‌الملل بانک توسعه صادرات در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار شد. موضوع نشست خبري روز گذشته پيرامون اولين همايش تامين مالي صادرات بود که قرار است در اواخر بهمن‌ماه برگزار شود. هرچند روز گذشته صحبت‌هاي مختلفي درباره مشکلات صادرکنندگان مطرح شد، اما در همين برنامه خبرهاي خوبي براي صادرکنندگان نيز مطرح شد. روز گذشته فرهاد نوري،‌ مديرکل دفتر خدمات بازرگاني سازمان توسعه تجارت ايران، برقراري روابط کارگزاري ايران با کشورهاي هدف را از جمله مشکلات صادرات غيرنفتي کشور دانست و گفت: تامين مالي يکي از مشکلات اصلي صادرات غيرنفتي کشور است که در کنار آن، لجستيک و روابط بانکي قرار مي‌گيرد. اين مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت افزود: در فضاي پسابرجام در بحث واردات و روابط بانکي واردات محور، موفق‌تر از روابط بانکي صادرات محور بوده است که اين موضوع بايد بررسي شود، اين در حالي است که بايد به اين سوال پاسخ داد که بانک‌هايي که در حوزه صادرات نياز داريم با بانک‌هايي که در حوزه واردات حضور دارند، دو دسته بانک با رتبه‌بندي متفاوت هستند يا اينکه بايد ريشه را در جاي ديگري پيگيري کرد.
ايجاد کلينيک صادرات در سال ۹۷ 
نوري در بخش ديگري از صحبت‌هاي از راه‌اندازي کلينيک صادراتي در سال ۹۷ خبر داد و تصريح کرد: شرکت‌هاي کوچک را در يک بازه يک‌ساله، به پروسه صادرات نزديک خواهند شد؛ بر اين اساس چند کشور نيز مورد بررسي قرار گرفته‌اند و در نهايت، در دو حوزه امداد صادرات و رشد صادرات، کار خواهيم کرد تا در حداقل زمان ممکن، صداي صادرکنندگان را به برطرف کنندگان مشکل برسانيم و به سرعت مشکل را برطرف نماييم. مديرکل دفتر خدمات بازرگاني سازمان توسعه تجارت ادامه داد: نرخ‌ها، مقررات و تعرفه‌ها و قوانين صادرات و نيز موضوعات بين‌المللي همچون موافقت دوجانبه و چندجانبه، مدنظر قرار دارد و البته هدف ما اين است که بنگاه‌ها را راهبري کرده تا به بازار هدف برسند. وي اظهار داشت: در سال ۹۶ رقمي‌از بسته حمايتي نگرفتيم، اما در پايان سال ۹۵، به ۳۰۰ بنگاه صادراتي کمک يارانه سود نمايشگاهي داديم و صندوق ضمانت صادرات نيز پوشش بيمه‌نامه‌ها و ضمانت‌نامه‌ها را نيز در دستور کار قرار داد و کارمزدها را کاهش داد. نوري با بيان اينکه صندوق توسعه ملي آمادگي دارد تا دو ميليارد دلار سهم را براي حمايت از صادرات و توليدکنندگان قرار دهد، گفت: صادرکنندگان به سراغ ما و بانک‌ها بروند و منابع اختصاص يافته را مطالبه کنند تا اختصاص يابد. اين در حالي است که صندوق توسعه ملي اعلام کرده که چند بانک هنوز اعتبار خريدار را استفاده نکرده‌اند؛ يعني بلد نيستند که اين مدل را اجرايي کنند. پس هدف ما اين است که بتوانيم اين ابزارها را به بانک‌ها معرفي کنيم.
نرخ سود تسهيلات صادراتي، رقابتي شود
در ادامه نشست خبري روز گذشته آرش شهرآئيني، معاون فني صندوق ضمانت صادرات ايران گفت: فقط نگاه‌ها نبايد به سمت تامين مالي صادرات باشد، بنابراين نياز به سرمايه‌گذاري عظيمي‌داريم تا در کنار تامين سرمايه در گردش، بتوانيم زمينه‌ساز توسعه صادرات غيرنفتي تا سقف ۸۰ ميليارد دلار باشيم. بر اين اساس در افق آينده صندوق ضمانت صادرات ايران، بانک توسعه صادرات و سازمان توسعه تجارت به سراغ طراحي‌هايي جديدي خواهد رفت تا هدف ظرفيت‌سازي براي صادرات نيز تامين شود. وي افزود: برخي از مصوبات لازم براي اين موضوع از هيات وزيران اخذ شده و بر اين اساس با فرصت‌هاي اخذ شده، براي اطلاع‌رساني الگوهاي جديد اقدام خواهيم کرد. البته بايد به اين سوال نيز پاسخ داد که تامين مالي صادرات و کيفيت تامين مالي، آيا توانسته رقابت‌پذيري کالاهاي ايراني را در بازارهاي جهاني بالا ببرد يا خير، چراکه اکنون نرخ سود در بازارهاي جهاني بسيار پايين است که البته در بسته حمايت از صادرات نيز، نرخ‌هاي رقابتي ديده شده؛ اما بايد رقابت‌پذيري را همواره مدنظر قرار داد.
شهرآئيني صادرات جهان را ۲۰ ميليارد دلار و صادرات خدمات جهان را ۵ ميليارد دلار دانست و گفت: پروژه‌هاي خدمات فني و مهندسي کشورها به دوره‌هاي اعتباري بيشتر از دو سال برمي‌گردد که اين حجم در دنيا، دويست ميليارد دلار است در حالي که در ايران منابعي در نظر گرفته شده که دو ميليارد دلار در سال است که تا اندازه‌اي مي‌تواند پاسخگوي نيازها باشد. وي افزود: اکثر بانک‌هاي جهان منافعي در آمريکا دارند که اين سهامداري مشترک در بسياري از بانک‌هاي اروپايي باعث شده تا تحريم‌هاي ثانويه بتواند اثرگذار باشد.
برقراري روابط کارگزاري با ۱۳۲ بانک در دنيا
در بخش ديگري از نشست خبري روز گذشته معروفي، مديرکل امور بين‌الملل بانک توسعه صادرات گفت: بانک توسعه صادرات ۲۱ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان مانده تسهيلات دارد که ۸۳ درصد آن مربوط به تسهيلات ارزي بوده و صرفا ۱۷ درصد آن به صورت ريالي عرضه شده است. وي با بيان اينکه مهمترين استراتژي دولت براي توسعه صادرات غيرنفتي، تدوين بسته حمايتي بوده، گفت: در اين بسته عناوين خوبي طراحي شده که يکي از مهمترين بخش‌ها دو پيوست است که شامل کشورهاي هدف صادراتي مي‌شود و نقشه راهي براي اين شده که در کدام کشورها توسعه حضور داشته باشيم؛ ضمن اينکه پيوست دوم کالاهاي صادراتي بوده است. معروفي گفت: يکي از مشکلاتي که وجود دارد، صدور ضمانت‌نامه‌هاي ارزي است که به دليل اعتبارسنجي بانک‌هاي ايراني، درخواست ۱۰۰ درصد وجوه به صورت نقدي را دارند؛ بنابراين براي حل اين مشکل منابعي در نظر گرفته شده است. وي با بيان اينکه در بسته حمايتي کشورها و کالاهايي ديده شده که در راستاي اشتغالزايي موثر هستند، گفت: در حوزه روابط کارگزاري، با ۱۳۲ بانک در ۵۶ کشور جهان رابطه کارگزاري برقرار شده که در نتيجه آن، با اکثر بانک‌ها روابط بانکي برقرار شده؛ اما کشورهاي خاصي که مورد علاقه صادرکنندگان هستند، موضوع متفاوت است. اين مقام مسئول ادامه داد: صادرات فقط قسمت آخر نيست و يک پروسه به شمار مي‌رود که از مواد اوليه شروع شده و به کالاهاي پيچيده ختم مي‌شود، پس اگر بتوانيم در ميانه زنجيره نيز تامين مالي کنيم، کار به خوبي بيشتري پيش مي‌رود؛ قرارداد فاينانس بلندمدت با کره به ميزان ۸ ميليارد يورو، چين به ميزان 10 ميليارد يورو، اتريش يک ميليارد يورو و روسيه به صورت بدون سقف بوده که اين خطوط براي بازسازي تجهيزات کارخانه‌اي يا تاسيس کارخانه‌هاي جديد و پروژه‌هاي زيربنايي است.
خبرهاي خوش ارزي براي صادرکنندگان
در در ادامه نشست خبري روز گذشته معاون صندوق ضمانت صادرات ايران با اعلام خبر خوش پوشش نوسانات نرخ ارز براي صادرکنندگان گفت: اگر نرخ ارز بين سه تا ۳۰ درصد کاهش يابد، نوسانات نرخ براي صادرات پوشش داده مي‌شود. آرش شهرآييني در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران از مصوبه هيات وزيران براي پوشش نوسانات نرخ ارز براي صادرکنندگان کشور خبر داد و گفت: يکي از مصوبات هيات وزيران که کمک شاياني به بخش صادرات کشور خواهد داشت، پوشش نوسان نرخ ارز است که در شرايط امروز، معنا مي‌يابد؛ البته آن زمان که اين مصوبه اخذ شد، برخي بر اين باور بودند که اين مصوبه محافظه‌کارانه است و تقاضايي نخواهد داشت؛ ولي اکنون با توجه به نوسانات نرخ ارز، اين موضوع جاي کار دارد.
معاون صندوق ضمانت صادرات ايران افزود: اين محصول را فقط براي صادرکنندگان طراحي کرده‌ايم، نه براي سفته‌بازان و واردکنندگان؛ بنابراين اين مصوبه صادرات کشور را از زيان‌هاي ناشي از کاهش نرخ ارز بيمه مي‌کند. وي تصريح کرد: چنانچه نرخ ارز تا سه درصد کاهش يابد، صادرکنندگان خود بايد اين نوسان را پوشش دهند و به‌عنوان فرانشيز، آن را بپذيرند، اما اگر کاهش نرخ ارز بين سه تا ۳۰ درصد باشد، صندوق ضمانت صادرات ايران، آن را پوشش خواهد داد. به گفته شهرآئيني، به‌عنوان نمونه، اگر نرخ دلار اکنون ۴۷۰۰ تومان باشد و تا سقف ۱۵۰ تومان کاهش قيمت پيدا کند، خود صادرکننده بايد آن را پوشش دهد، اما بيش از آن به عهده صندوق ضمانت صادرات ايران است. اين مقام مسئول در صندوق ضمانت صادرات اظهار داشت: البته اين پوشش نوسانات نرخ ارز به عنوان يک الحاقيه محصول ديگر صندوق اجرايي مي‌شود، به اين معنا که بايد صادرکننده، يک کيس واقعي داشته که به صورت اعتباري، کالاي خود را فروخته باشد، بايد اول کالاي خود را بيمه کند و اگر مطالبات را نگرفت، صندوق آن را بپردازد و بنابراين همراه با اين پوشش مي‌تواند نوسانات نرخ ارز را هم پوشش دهد. شهرآئيني در پاسخ به سوالي درخصوص کارمزد پوشش نوسانات نرخ ارز گفت: کارمزد براساس دوره يک ماهه يا شش ماهه متفاوت است، ولي نزديک به ۰.۲ درصد تعيين شده است.


در آيين امضاي تفاهم‌نامه شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت با شهرداري اعلام شد؛
گروه انرژي - بيژن زنگنه در آيين امضاي تفاهم‌نامه همکاري توسعه حمل‌و‌نقل ريلي شهري (مترو) ميان شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت و شهرداري تهران، با تبريک ايام دهه فجر به انتصاب آقاي نجفي به عنوان شهردار تهران اشاره کرد و گفت: پس از اين انتصاب به ايشان گفتم اگر شما بتوانيد موضوع ترافيک و محيط زيست و کمي‌هم جمع‌آوري زباله را سروسامان دهيد، کار مهمي‌انجام داده‌ايد. زنگنه با تاکيد بر اين که کاهش آلودگي و روان‌سازي ترافيک در تهران و شهرهاي بزرگ خواست عمومي‌است، يادآور شد: کمک به گسترش ناوگان مترو را از سال‌هاي گذشته پيگيري مي‌کردم. وي به بند «ق» تبصره دو قانون بودجه سال ۹۳ که با پيشنهاد وزارت نفت در بودجه سال ۹۳ قرار گرفت، اشاره کرد و با بيان اين که مجلس اين طرح را با عنوان ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد، تکميل کرد که جاي قدرداني دارد، افزود: تفاهم‌نامه امروز همسو با اين موضوع امضا شده است.
خريد صرفه‌جويي، اساس قانون رفع موانع توليد
به گفته وزير نفت، اساس قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور، خريد صرفه‌جويي است. اين قانون مي‌گويد در صورت صرفه‌جويي، پول حاصل از آن پرداخت شود. زنگنه با اشاره به اين که وزارت نفت پولي از قبل بابت مترو پرداخت نمي‌کند، توضيح داد: هرگاه واگن جديد به مترو اضافه شد، به ازاي هر مسافر ۹,۸ سنت نسبت به خط پايه‌اي که توافق کرديم، به مترو پرداخت مي‌شود.  وي با بيان اينکه هر مسافري که از مترو استفاده مي‌کند حدود ۱۰ سنت به ازاي هر سفر به اقتصاد کشور کمک مي‌کند، تاکيد کرد: يعني اگر هر فرد در سال ۳۰۰ سفر از طريق مترو انجام دهد ۳۰ دلار به اقتصاد ملي برمي‌گردد و از هدررفت اين رقم جلوگيري مي‌شود. وزير نفت ادامه داد: با اجراي اين طرح، افزون بر تامين رفاه مردم، آلودگي زيست محيطي کاهش مي‌يابد و ترافيک روان مي‌شود و اقتصاد ملي نيز از آن سود مي‌برد. وي با بيان اينکه البته اين کمک از جيب شرکت ملي نفت ايران نيست، تصريح کرد: شرکت ملي نفت ايران در ازاي صرفه‌جويي پول پرداخت مي‌کند. من علاقه‌مندم تهران و شهرهاي بزرگ بيشتر مورد توجه قرار گيرند. زنگنه با اشاره به اين که صرفه‌جويي به۲ شکل، کاهش واردات و افزايش صادرات انجام مي‌شود، تصريح کرد: طرح توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهري در تهران و هشت کلانشهر در شوراي اقتصاد تصويب و سقف سالانه‌اي براي پرداخت آن مشخص شد.
وي اظهار اميدواري کرد که اين طرح هرچه سريع‌تر در ديگر کلانشهرهاي ايران نيز اجرا شود.
۴۰ ميليارد دلار يارانه سوخت و انرژي
وزير نفت با اشاره اينکه هم‌اکنون ۱۳۰۰ واگن مترو در کلانشهر تهران وجود دارد که با اجراي اين طرح با افزايش حدود ۷۵ درصدي به۲۳۰۰ واگن مي‌رسد، افزود: بايد تا جايي که امکان دارد از زيربناهاي کشور، استفاده شود تا مردم در آرامش قرار گيرند. زنگنه با بيان اينکه طبق محاسبات انجام شده سالانه بيش از ۴۰ ميليارد دلار يارانه سوخت و انرژي پرداخت مي‌شود که يک تهديد است، افزود: پرداخت اين ميزان يارانه در صورت صرفه‎جويي به يک فرصت تبديل خواهد شد. وي با بيان اينکه مطمئن هستم شهرداري تهران در اجراي اين کار موفق خواهد شد، افزود: اميدواريم شهرداري تهران اجراي اين کار را سرعت ببخشيد و اگر مي‌تواند از واگن‌هاي بيشتري سود ببريد.  شايان ذکر است که شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت و شهرداري تهران به منظور اجراي طرح توسعه حمل‌ونقل ريلي شهري (مترو) با حضور وزير نفت و شهردار تهران تفاهم‌نامه همکاري امضا کردند.
شهردار تهران: قرارداد تامين ۶۳۰ واگن جديد براي مترو تهران نهايي شده است
همچنين محمدعلي نجفي، شهردار تهران از وزارت نفت براي هماهنگي اين تفاهم‌نامه و تصميم جدي در اجراي اين قانون تشکر کرد و گفت: خوشحالم که وزارت نفت براي اين قانون وقت گذاشت و اميدوارم اين تفاهم‌نامه خيلي زود به قرارداد اجرايي تبديل شود. وي افزود: کار کارشناسي زيادي براي اجراي اين قانون و تفاهم‌نامه صورت گرفته و اميدوارم اين قرارداد در اجراي ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور موثر باشد.  شهردار تهران گفت: بر اساس برآوردها، به ازاي هر مسافر حدود ۶ دهم ليتر صرفه‌جويي رقم مي‌خورد، براين اساس طبق اين تفاهم‌نامه وزارت نفت ۹,۸ سنت پرداخت مي‌کند که در واقع اين صرفه‌جويي به کمک تبديل مي‌شود. نجفي با اعلام تامين هزار دستگاه واگن از محل اجرايي شدن اين تفاهم‌نامه در آينده، گفت: براي تامين ۶۳۰ دستگاه واگن ديگر مذاکراتي صورت گرفت که در مراحل نهايي مناقصه و اعلام برنده نهايي هستيم. برنده نهايي که يک شرکت داخلي و شريک خارجي است با نهايي شدن قيمت، معرفي مي‌شود. البته قرار بود اين قرارداد تا آخر آذرماه نهايي شود، اما طول کشيد و اميدوارم تا پايان بهمن ماه نهايي و تا پايان سال جاري اجرايي شود.
وي يادآور شد که با تامين ۶۳۰ واگن جديد و هزار دستگاه واگني که در نتيجه تفاهم‌نامه امروز تامين مي‌شود، ظرفيت مترو تهران دو برابر خواهد شد.
 با پرداخت سهم ۵۰ درصدي دولت براي توسعه مترو، امکان شروع يک خط جديد را هم خواهيم داشت
شهردار تهران افزود: با تکميل خط ۶ و ۷ مترو تهران و پرداخت سهم ۵۰ درصدي دولت براي توسعه مترو، امکان شروع يک خط جديد را هم خواهيم داشت و مي‌توانيم ظرفيت جا‌به‌جايي مسافر در مترو تهران را از ۲ ميليون سفر فعلي به حدود ۶ تا ۷ ميليون سفر تا حدود ۵ سال آينده برسانيم.  نجفي به ظرفيت محدود و ضعيف تهران در حمل‌ونقل عمومي‌اشاره کرد و گفت: اين شاخص در معرفي تهران به عنوان شهري زيست‌پذير اثر زيادي دارد؛ هر چقدر ارائه خدمات حمل‌و‌نقلي در شهري بالاتر باشد آن شهر زيست‌پذيرتر خواهد بود. در شرايط فعلي حدود ۹ درصد حمل‌ونقل ما را مترو و حدود ۱۱ درصد را اتوبوسراني برعهده دارد، به اين ترتيب حدود ۲۰ درصد از حمل‌ونقل در تهران عمومي‌است. البته برخي تاکسيراني را هم جزو حمل‌ونقل عمومي‌محاسبه مي‌کنند که اگر ۲۲ درصد تاکسيراني را به اين درصد اضافه کنيم باز هم سهم حمل‌ونقل عمومي‌کمتر از ۵۰ درصد است. وي با بيان اينکه حمل‌ونقل عمومي‌در افزايش و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي و رواني شهروندان تاثير زيادي دارد، افزود: محدوديت شبکه حمل‌ونقلي و ترافيک‌هاي طولاني، زندگي عادي شهروندان را تهديد مي‌کند و به روح و روان مردم صدمه مي‌زند. شهردار تهران اقدام مشترک شهرداري تهران و وزارت نفت در حوزه حمل و نقل عمومي‌را نه تنها مفيد براي تهران، بلکه مهم در تقويت نظام جمهوري اسلامي‌و انقلاب اسلامي‌قلمداد کرد. نجفي در ادامه جلسه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره قرارداد تامين ۶۳۰ واگن جديد و جزئيات آن گفت: همزمان با اعلام نهايي اين قرارداد، جزئيات آن را هم اعلام خواهيم کرد، اما درباره نحوه تامين هزار واگن سهم تهران در اين تفاهم‌نامه هنوز تصميمي‌گرفته نشده است. نجفي به پرداخت نشدن سهم يارانه دولت در مترو و اتوبوس اشاره کرد و گفت: در شرايطي که براي هزينه‌هاي بهره‌برداري مترو قرار بر سهم يک سومي‌دولت، شهرداري و مردم بود، دولت سهم خود را پرداخت نمي‌کند و از سهم ۳۳ درصدي مردم هم حدود ۲۰ درصد پرداخت مي‌شود که بايد اين تفاوت ترميم شود. وي يادآور شد که از سال ۸۹ تاکنون هيچ اتوبوسي به تهران اضافه نشده و بايد براي نوسازي و ترميم ناوگان اتوبوسراني برنامه‌اي جدي پيش‌بيني شود. به گزارش تجارت، اين تفاهم‌نامه در چارچوب ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد دقايقي پيش به امضاي علي وکيلي، مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت و محسن پورسيد آقايي، معاون حمل و نقل و ترافيک شهردار تهران رسيد. مدت اين تفاهم‌نامه که در ۱۱ ماده تهيه شده از تاريخ امضا و ابلاغ آن از سوي «شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت» به «شهرداري» يک سال است و با توافق دوطرف قابل تمديد خواهد بود. به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور مصوب ۱۳۹۴و آيين‌نامه اجرايي آن، طرح «توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهري در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبريز، شيراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم» از سوي وزارت نفت پيشنهاد و پس از تصويب در شوراي اقتصاد، به شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت تکليف شده است. «طرح توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهري در تهران و هشت کلانشهر» با اهداف بهبود و ارتقاي سفرهاي درون‌شهري با مترو، دستيابي به اهداف قانون توسعه حمل‌ونقل عمومي‌و مديريت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت (بنزين، نفت گاز و سي‌ان‌جي) و کاهش انتشار آلاينده‌هاي زيست‌محيطي اجرا خواهد شد. در اين طرح تعداد ۲ هزار دستگاه واگن جديد (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در کلانشهرها) در سال‎هاي ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به ناوگان مترو تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد. مطابق با مصوبه شوراي اقتصاد، برآورد صرفه‌جويي حاصل از يک واگن در سال، ۱۴۲۱۴۸ دلار براي تهران و ۷۸۸۶۳ دلار براي کلانشهرها در نظر گرفته شده است. با اجراي کامل اين طرح، پيش‌بيني مي‎شود در تهران تا پايان سال ۱۴۰۹ معادل ۱,۴۲ ميليارد دلار و در کلانشهرها تا پايان سال ۱۴۱۴ معادل ۱.۱۸ ميليارد دلار صرفه‎جويي محقق شود. طول مدت اجراي اين طرح در تهران ۱۰ سال (تا پايان سال ۱۴۰۹) و در کلانشهرها ۱۵ سال (تا پايان سال ۱۴۱۴) پس از آغاز به‌کار واگن‌هاي جديد است.
اضافه شدن ۲۰۰۰ دستگاه واگن جديد مترو طي چهار سال
وکيلي در مراسم آيين امضاي تفاهم‌نامه همکاري توسعه حمل و نقل ريلي شهري مترو بين وزارت نفت و شهرداري تهران به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور مصوب سال ۱۳۹۴ و آيين‌نامه اجرايي آن، گفت: طرح توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهري در تهران و هشت کلانشهر از سوي وزارت نفت پيشنهاد و پس از تصويب در شوراي اقتصاد به شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت تکليف شده است.
وي افزود: اين طرح با اهداف بهبود و ارتقاي سفرهاي درون‌شهري با مترو، دستيابي به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومي‌و مديريت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاينده‌هاي زيست‌محيطي اجرا خواهد شد.
رئيس شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت با بيان اينکه در اين طرح ۲۰۰۰ دستگاه واگن جديد طي سال‌هاي ۱۳۹۶ الي ۱۴۰۰ به ناوگان متروي تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد، اظهار کرد: مطابق با مصوبه شوراي اقتصاد برآورد صرفه‌جويي حاصل از يک واگن در سال، ميزان ۱۴۲۱۴۸ دلار براي تهران و ۷۸ هزار و ۸۳۳ دلار براي کلانشهرها در نظر گرفته شده. با اجراي کامل اين طرح پيش‌بيني مي‌شود در تهران تا پايان سال ۱۴۰۹ معادل ۱.۴۲ ميليارد دلار و در کلانشهرها تا پايان سال ۱۴۱۴ معادل ۱.۱۸ ميليارد دلار صرفه‌جويي شود. طول مدت اجراي اين طرح در تهران ۱۰ سال و در کلانشهرها ۱۵ سال پس از شروع به کار واگن‌هاي جديد است.


یادداشت
مارتين آرنولد
فايننشال تايمز

بانک‌هاي بريتانيايي درحال اين کشمکش هستند که آيا بايد مشتريان خود را از خريد پول‌هاي ديجيتالي مثل بيت کوين با استفاده از کارت‌هاي اعتباري منع کنند يا خير؟ شرکت بانکي لويد و گروه ورجين خواستار منع خريد پول ديجيتالي شدند. اين اقدام بانک لويد براي بستن کارت‌هاي اعتباري مشتريان براي منع خريد پول ديجيتال درحالي رخ مي‌دهد که ارزش بيت کوين در يک ماه اخير نصف شده و به زير 8 هزار دلار رسيده است اين منع از سوي ديگر موسسات ارائه کننده وام در آمريکا نيز اجرا شده است. بانک لويد مي‌گويد تصميم گيري اش با هدف حمايت از مشتريانش و جلوگيري از بدهي بيشتر بوده است. اين منع سال گذشته ميلادي از سوي شرکت‌هاي کارت‌هاي اعتباري آمريکا مطرح شد. بانک لويد، بانک اسکاتلند،‌هاليفکس و MBNA نقل و انتقال پول براي خريد پول ديجيتال از طريق کارت اعتباري را قبول نمي‌کنند.بانک بارکلي يکي از پيشروان کارتهاي اعتباري اين امر را به دقت تحت نظر دارد. شرکت کارت اعتباري Master Card نيز اعلام کرد فعاليت‌هاي انتقال کارت‌هايش اخيرا 22 درصد رشد داشته که مشتريانش از آن براي خريد پول ديجيتال استفاده کردند.اما اين روند با کاهش ارزش بيت کوين کم شده است. بيشتر بانک‌هاي انگليس از دست زدن به پول ديجيتال خودداري مي‌کنند امري که مي‌تواند منجر به پول شويي شود زيرا موسسات وام دهنده ديگر نيازي به دنبال کردن مسير پول ندارند.
ترجمه : فاطمه مهتدي


سقوط سهام در آمریکا بازارهاي جهاني را پايين کشيد؛
گروه بين الملل : بازار بورس وال استريت با کاهش شديد بزرگترين افت خود را در 6 سال اخير داشت،اين سقوط بازارهاي جهاني را نيز تکان داد. در پي سقوط بازارهاي بورس بهاي سهام در بازارهاي آسيايي به شدت کاهش يافت و بازارهاي اروپا خود را آماده افت بيشتر مي‌کند.به گزارش گاردين، شاخص صنعتي داو جونز، شاخص اصلي سهام در بازار بورس نيويورک ۱۱۷۵ امتياز سقوط کرده که معادل کاهشي ۴.۶ درصدي است. اين ميزان سقوط در ظرف يک روز در يک دهه گذشته بي‌سابقه بوده است.
 ارزش اين سهام هم اکنون حدود ۲۴ هزار و ۳۴۵ است. اين سقوط در ادامه افت شديد سهام وال استريت بود که از روز جمعه شروع شد. در بازارهاي جهاني سرمايه گذاران اقدام به فروش گسترده کردند و خسارت سهام کالا در عرض يک روز بسيار بالا بود. نگراني از افزايش نرخ بهره توسط بانک‌هاي مرکزي در پاسخ به فشار تورم ناشي از بهبودي اقتصادي از دلايل اين افت بود. بازارهاي بورس آمريکا از اولين روز ماه فوريه تا کنون 1 تريليون دلار خسارت ديده است. در صورتي که سقوط بازارها ادامه داشته باشد دونالد ترامپ دچار مشکل خواهد شد. درعين حال کاخ سفيد با توجه به سقوط بازار در دوشنبه شب اعلام کرد بنيادهاي اقتصادي طولاني مدت کاملا مانند قبل قوي است.
 سارا سندرزي سخنگوي کاخ سفيد همچنين در بيانيه جداگانه‌اي نوشت که "برنامه کاهش مالياتي رئيس جمهور و اصلاحات نظام مقررات (کاهش نظارت بر کسب و کارها) بيش از پيش اقتصاد را تقويت خواهد کرد و باعث رفاه بيشتر مردم آمريکا خواهد شد." تقريبا 10 روز پيش دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در مجمع جهاني اقتصاد از رشد بالاي بازارهاي بورس تا 50 درصد در دوره رياست جمهوري اش تمجيد کرده بود و حتي مدعي شده بود در صورت پيروزي دموکرات‌ها بازارهاي بورس سقوط 50 درصدي مي‌کردند درعين حال از زمان حضور ترامپ در داووس شاخص داو جونز 8 درصد کاهش داشت.ترامپ اخيرا درباره بازارهاي بورس صحبت نکرده است. به گزارش خبرگزاري رويترز در هفته اخير بازارهاي جهاني 4 تريليون دلار از دست داده اند.
تورم و شکوفايي اقتصادي
تحولات بازارهاي بورس واکنش سرمايه گذاران آمريکايي به تغييرات کوچک اما قابل توجهي در چشم انداز اقتصادي آمريکا و تاثير آن بر هزينه استقراض از بانک‌هاست.وزارت کار آمريکا روز جمعه آمار اشتغال را منتشر کرده بود که نشان دهنده رشد حقوق کارمندان بيش از حد انتظار بود.
با افزايش حقوق انتظار مي‌رود که مردم پول بيشتري خرج کنند و تورم افزايش يابد.براي کنترل تورم، بانک مرکزي آمريکا معمولا به افزايش ميزان بهره وام بانکي متوسل مي‌شود و همين باعث وحشت سرمايه گذاران شده است.آنها اکنون نگرانند که بانک مرکزي حتي بيش از حد انتظار ميزان بهره را افزايش دهد.همزمان جروم پاول به عنوان رئيس جديد بانک مرکزي آمريکا روز دوشنبه سوگند ياد کرده است او جانشين جانت يلن مي‌شود که براي يک دوره در اين مقام بود اما دولت ترامپ رياست او را تمديد نکرد. تحولات دوشنبه نشان مي‌دهد که آقاي پاول بايد ضمن اتخاذ سياست‌هايي براي حفظ رشد اقتصادي مانع از وحشت سرمايه گذاران شود. 
در مورد علل تحول روز گذشته در بازار نيويورک، دلايل گوناگوني عنوان شده است. به گفته کارشناسان مالي، مهمترين عاملي که اين روند را به جريان انداخت، احتمال افزايش نرخ بهره در شماري از کشورهاي جهان بوده است.از زمان بحران مالي سال ۸-۲۰۰۷ ، اکثر کشورهاي جهان از رشد اقتصادي مطلوب برخوردار نبودند، اما سطح قيمت‌ها در اين کشورها ثبات داشت و در مواردي حتي خطر تورم منفي، يعني کاهش سطح قيمت‌ها منتفي نبود.در چند ماه اخير، نشانه‌هايي از افزايش سطح قيمت‌ها و آغاز روند تورمي‌در شماري از کشورهاي پيشرفته جهان ديده شده و اين نگراني را به وجود آورده که ممکن است بروز تورم در شرايط کنوني به تکرار وضعيت رکود تورمي‌چند دهه پيش منجر شود. 
بر اين اساس، گفته شده است که چشم‌انداز افزايش نرخ بهره باعث روي آوردن سهامداران به فروش سهام و کسب نقدينگي و آمادگي براي سپرده گذاري به محض افزايش نرخ بهره شد و سقوط بهاي سهام را در پي آورد.در عين حال، برخي از اقتصاددانان معتقدند که ممکن است احتمال افزايش نرخ بهره روند کاهش بهاي سهام را به جريان انداخته باشد اما زمينه اوليه را نگراني از وضعيت اقتصادي جهاني ايجاد کرده است. در پي سقوط بهاي سهام در بورس نيويورک، کاخ سفيد از سهامداران خواسته است تا از اقدامات شتابزده خودداري ورزند به آنان اطمينان داده که به زودي نتايج ملموس سياست‌هاي دولت در بهبود شرايط اقتصادي را مشاهده خواهند کرد.به گفته اقتصاددانان، طبيعتا تحولات بعدي بازار سهام ميزان اعتماد دست‌اندرکاران اقتصادي آمريکا به سياست‌هاي دولت را مشخص خواهد کرد.
بهاي سهام در بازارهاي آسيايي هم به شدت کاهش يافت
در پي سقوط شاخص بهاي سهام در بورس نيويورک، ارزش سهام در بازارهاي عمده آسيايي به شدت کاهش يافته و انتظار مي‌رود اين روند در بازارهاي سهام ساير نقاط جهان نيز تکرار شود. با آغاز معاملات در بورس‌هاي آسيا و اقيانوسيه ديروز 6 فوريه ، فشار سهامداران براي فروش سهام باعث کاهش سريع شاخص بهاي سهام در اين بازارها شد. در ژاپن، شاخص بهاي سهام در بورس توکيو - نيکي - با بيشترين کاهش يک روزه از سال ۱۹۹۰ مواجه شد هر چند در ساعات بعد، اين شاخص اندکي بهبود يافت و کاهش آن به ۴.۷ درصد محدود شد.در هنگ کنگ، شاخص هنگ‌سنگ ۴.۵ درصد و در کره جنوبي شاخص کوسپي ۲.۶ درصد تنزل کرد و شاخص ارزش سهام در استراليا نيز با کاهشي معادل ۳.۲ درصد مواجه شد. تنزل سريع شاخص بهاي سهام در بازارهاي منطقه به نگراني ناشي از تنزل سريع بهاي سهام در بازار نيويورک نسبت داده شده است. در معادلات روز گذشته بورس نيويورک، شاخص داو‌جونز ۴.۶ درصد تنزل کرد در حاليکه در ماه‌هاي اخير، اين شاخص از رشد مناسبي برخوردار بود. 
تنزل شاخص سهام عملا منافع ناشي از افزايش بهاي سهام از ابتداي سال جاري را يک روزه از ميان برد. با توجه به موج فروش سهام در بازارهاي عمده جهاني، انتظار مي‌رود با آغاز معاملات در بورس‌هاي اروپايي، اين بازارها هم شاهد کاهش شاخص سهام باشند. افت بازار ابتدا در روز جمعه شروع شده بود زماني که انتشار داده‌هاي مربوط به رشد ملموس حقوق به چشم انداز افزايش ميزان بهره توسط بانک مرکزي دامن زد. شاخص نزدک حدود ۲.۶% و شاخص اس اندپي حدود۲% افت کرده است. بازار اف‌تي‌اس‌اي در لندن با ۱.۴۶% سقوط بسته شد و بازارهاي بورس اصلي آسيا با حدود ۱ تا ۲.۵% افت بسته شده‌اند. سقوط شاخص‌هاي اصلي بازار در پي چندين ماه رشد در بازار و بالاگرفتن نگراني‌ها درباره افزايش زياده از حد قيمت سهام روي داده است. روز دوشنبه بازار سرمايه‌گذاران را از مسيري که عادت داشتند در آن، تحت شرايط آرام سود ببرند ، به مسيري پرنوسان انداخت.
يورو در برابر دلار افت کرد و به نرخ ۱.۲۳۵۳ دلار رسيد که فاصله زيادي با کمترين ميزان يک هفته‌اي ۱.۲۳۳۵ دلار ايجاد نکرد. پس از اين که يورو ماه گذشته به بالاترين نرخ ۳ ساله ۱.۲۵۳۸ دلار رسيد، چنين تغييري مي‌تواند پيش‌زمينه اصلاح قيمتي بزرگتر در آينده باشد.