ورود ۱۴ فروند هواپيماي جديد در سال ۹۷‌
مديرعامل ايران‌اير درباره جزئيات ايجاد ايران‌اير رجينال گفت: شرکتي که ذيل هما تشکيل مي‌شود به اسم ايران‌اير رجينال، در شرف انجام است البته اين «شرکت» نيست اما بخشي به عنوان ايران‌اير رجينال تعريف و طراحي شده است و در حال حاضر هواپيماهاي ATR در مديريت آن به پرواز درمي‌آيند.
به‌گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، فرزانه شرفبافي مديرعامل شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران گفت: تا پايان امسال هواپيماي جديدي وارد ناوگان هما نخواهد شد، اما در حال مذاکره هستيم تا تعداد ناوگان جديد را افزايش دهيم ولي حداقل ۱۴ فروند در سال ۹۷ وارد ناوگان ايران اير خواهد شد.
وي درباره فروش بليت‌هاي نوروز ۹۷ نيز گفت: براي انجام سفرهاي نوروز ۹۷ برنامه‌ريزي مناسبي انجام شده تا پروازهاي هوايي ما از ۲۰ اسفند ماه آغاز شود و کشش بازار و ميزان عرضه و تقاضا تعيين کننده قيمت بليت‌ها خواهد بود.
مديرعامل ايران‌اير همچنين درباره جزئيات ايجاد ايران‌اير رجينال در بطن ايران‌اير‌، بيان کرد: شرکتي که ذيل هما تشکيل مي‌شود به اسم ايران‌اير رجينال، در شرف انجام است البته اين «شرکت» نيست، اما بخشي به عنوان ايران‌اير رجينال تعريف و طراحي شده است و در حال حاضر هواپيماهاي ATR در مديريت ايران‌اير رجينال به پرواز در مي‌آيند و اين بخش هنوز اساسنامه مستقل ندارد بلکه يک SBU (استراتژيک بيزينس يونيتد) در دل هما است.
شرفبافي در پايان خاطرنشان کرد: بانک صنعت و معدن تامين مالي همه هواپيماهاي جديد هما را انجام مي‌دهد؛ البته قرار است هما از طرق مختلف تأمين مالي داشته باشد و بخشي که بحث سينرژي يا فعال کردن اوليه قراردادها بوده است با بانک صنعت و معدن بوده است،بقيه قراردادها هم با طرق مختلف تأمين مي‌شود.

انتقادها به عملکرد وزارت راه در برف اخير بي‌اساس است
رئيس کميسيون اجتماعي مجلس گفت: انتقادها نسبت به عملکرد وزارت راه و شهرسازي در برف و بوران اخير بي‌اساس است. 
به گزارش روزنامه تجارت، عبدالرضا عزيزي رئيس کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي‌در گفتگو با ايرنا درباره نشست فراکسيون مستقلين ولايي با وزير راه و شهرسازي، گفت: در ايام برف و بوران شديد در تهران و ساير شهرهاي ايران، دائما با مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در گفت وگو و پيگير اوضاع بودم. شاهد بودم که وي به عنوان مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران و همکاران وي به مدت ۷۲ ساعت در تلاش شبانه‌روزي و در حال بررسي ابعاد موضوع در محل شرکت فرودگاه‌ها بودند.
رئيس کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر غيرمنطقي بودن برخي از انتقادها، خاطرنشان کرد: درجلسه مشترک فراکسيون مستقلين ولايي با وزير راه و شهرسازي، نمايندگان نسبت به توضيحاتي که آقاي وزير دادند، قانع شدند و از وزير راه و شهرسازي و دست اندرکاران حوزه وزارتخانه با تمامي‌محدوديت‌هايي که دارند مانند ساير کشورها اجازه ندادند فرودگاه به مدت ۳ روز تعطيل شود، تقدير و تشکر کردند.
عزيزي ادامه داد: شاهد بوديم که وزارت راه و شهرسازي در زمان برف و بوران اجازه نداد که بزرگراه‌ها به مدت طولاني مسدود بماند و با حداقل امکانات با تلاش فراواني که داشتند سريعا بزرگراه‌ها و فرودگاه‌ها را راه انداختند. اگرچه برخي از هموطنان ما و مسافران خارجي مقداري در جريان سفرهاي خود دچار اختلال شدند، اما بايد بپذيريم که در شرايط برف و بوران، اختلا در تردد و تاخير، امري کاملا طبيعي است.
اين نماينده مجلس همچنين بارش برف را در تهران و ساير شهرهاي کشور يک نعمت الهي خواند و برشکرگذاري نسبت به اين رخداد به جاي گله‌مندي‌هاي بي‌اساس تاکيد کرد. هم‌اکنون فصل بودجه است و ما نمايندگان مجلس تلاش مي‌کنيم که اعتبار خوب و مناسبي براي نوسازي ناوگان حمل و نقل کشور و به ويژه راهداري در اختيار وزارت راه و شهرسازي قرار بگيرد در آينده و در صورت بارش برف و و ايجاد بوران و ساير رخدادهاي طبيعي، عوارض کمتري را شاهد باشيم.

شناورهاي کشتيراني جمهوري اسلامي‌ به اينترنت مجهز شدند
مديرعامل شرکت مديريت کشتي کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران گفت: با نصب سامانه V-SAT شناورهاي کشتيراني جمهوري اسلامي‌به اينترنت مجهز مي‌شود.
به گزارش تجارت به نقل از شرکت کشتيراني ،سيد رضا سيدعلي زاده با اعلام اينکه هفت فروند از کشتي‌هاي ناوگان کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران به سامانه V-SAT مجهز شده اند، تصريح کرد: با نصب اين سامانه تا شهريور ماه سال1397 تمامي‌کشتي‌هاي ناوگان ملي به اينترنت مجهز خواهند شد.
وي با بيان اينکه با نصب سامانه مذکور کليه پرسنل کشتي‌ها از اينترنت بهره مند مي‌شوند، خاطر نشان کرد: با دسترسي به اينترنت از طريق سامانه V-SAT هزينه‌هاي مکالمات تلفني از واحدهاي مختلف مستقر در خشکي به دريا به يک دهم و نيز هزينه‌هاي مکالمات تلفني از کشتي‌ها به خشکي به يک سوم کاهش خواهد يافت.
به گفته مديرعامل شرکت مديريت کشتي کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران با توجه به اجرايي شدن الزامات متعدد بين المللي در حوزه‌هاي مختلف، نظير پايش مصرف سوخت، پايش ميزان CO2 توليدي کشتي‌ها و الزاماتMLC، نصب سامانه V-SAT ظرفيت‌ها و امکانات مناسبي را در اختيار قرار خواهد داد. سيدعلي زاده با بيان اينکه با رايزني‌هاي موثر صورت گرفته نصب سامانه V-SAT در ناوگان کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران با صرف هزينه بسيار نازل تري از قيمت روز جهاني آن حاصل شده است، افزود: با اين سامانه انجام آموزش‌هاي حين خدمت مانند سامانه VideoTel که هم اکنون در حال ارسال و استقرار بر روي کشتي‌هاي ناوگان است، با سرعت و دقت بيشتري امکان استفاده و اثر بخشي خواهد يافت.


معاون وزیر راه و شهرسازی:
گروه راه و مسکن : معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه خاص بودن شرايط کار در آزاد راه تهران - شمال پيش‌بيني دقيق براي افتتاح کار را دشوار مي‌کند، گفت: کار در قطعه يک در تمام جبهه‌ها و با حداکثر توان ادامه دارد.
صبح ديروز سه‌شنبه ( 17 بهمن‌ماه 96) خير ا... خادمي‌معاون وزير راه و شهرسازي در نشست خبري، اظهار کرد: کار دشوار است و از نظر ما با وجود تاکيد بنياد مستضعفان امکان افتتاح اين قطعه در نوروز امسال وجود ندارد.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور ادامه داد: خوشبختانه با وجود تمام مشکلات و محدوديت‌هايي که در طول ماه‌هاي گذشته با توجه به شرايط خاص جوي و جغرافيايي وجود داشته، کار دراين آزادراه با قدرت ادامه دارد هرچند درباره زمان تقريبي افتتاح اين پروژه ما با بنياد مستضعفان هم نظر نيستيم. 
به‌گفته خادمي، در کنار قطعه نخست، کار در قطعه دوم اين آزادراه نيز ادامه دارد و پيمانکاران ايراني به طور همزمان پنج حوزه اين قطعه را مي‌سازند.
معاون وزير راه و شهرسازي درباره توافق جديد چيني‌ها با بنياد مستضعفان براي بازگشت به آزادراه تهران– شمال، اظهار کرد: آنچه که فعلا مطرح است نه خبر قطعي که بيشتر نشان‌دهنده مذاکراتي است که ميان دو طرف جريان دارد. البته طبق اعلام بنياد مستضعفان به ما بيشترين تمرکز در رابطه با حضور چيني‌ها در اين آزادراه مربوط به تامين‌مالي پروژه است. 
وي با اشاره به ورود چيني‌ها به قطعه سوم آزاد راه تهران – شمال، اظهار داشت: در سفر رئيس بنياد مستضعفان به چين گويا مذاکراتي با يک شرکت چيني براي تامين منابع مورد نياز ساخت قطعه سوم انجام شده است، اما اين تامين مالي تنها براي سهم بنياد مستضعفان در پروژه آزاد راه تهران – شمال خواهد بود. بنياد مستضعفان هنوز به طور رسمي‌درباره مذاکرات و تفاهمات با اين شرکت چيني براي تامين منابع مالي ساخت قطعه سوم به وزارت راه و شهرسازي نتيجه‌اي اعلام نکرده است.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل با بيان اينکه قطعه سوم آزادراه تهران – شمال سنگين‌ترين قطعه اين پروژه محسوب مي‌شود، گفت: بنياد مستضعفان با چيني‌ها براي تامين منابع مالي سهم خودشان و نه سهم دولت مذاکرات انجام دادند، اما هنوز نتيجه اين مذاکرات به صورت رسمي‌به ما اعلام نشده است.
کارفرماي آزادراه تهران – شمال بنياد مستضعفان است
وي با بيان اينکه موثرترين قطعه آزادراه شمال قطعه 1 است، گفت: اين قطعه در کاهش ترافيک نقش بسيار موثري دارد و طول مسير را از 90 کيلومتر به 30 کيلومتر کاهش مي‌دهد. وزارت راه و شهرسازي و شرکت ساخت در اين پروژه کارفرما نيست و نظارت عالي را انجام مي‌دهند. کارفرماي آزادراه تهران – شمال بنياد مستضعفان است و بنياد است که پيمانکاران را انتخاب مي‌کند، بنابراين وزارت راه و شهرسازي در مديريت اجراي اين پروژه هيچ نقشي ندارد. البته نمي‌خواهيم تاخير در اجراي اين پروژه را کوتاهي بنياد مستضعفان عنوان کنيم زيرا حجم عمليات در تمام جبهه‌ها مطلوب است، اما در حال حاضر پيش‌بيني براي زمان افتتاح اين قطعه بسيار سخت است.
 اگر قطعه 1 زودتر از موعد به افتتاح برسد ،ايمن نخواهد بود
معاون وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: مطمئنم قطعه 1 آزاد راه تهران – شمال تا پايان سال به افتتاح نمي‌رسد و امکان تردد خودرو در اين مسير وجود ندارد و اگر زودتر از موعد به افتتاح برسد قاعدتا ايمن نخواهد بود.
وي با اشاره به عواملي که باعث تاخير در افتتاح اين پروژه شد، گفت: در برخي از مناطق در اين مسير امکان عمليات اجرايي در طول ساعات شب وجود ندارد زيرا مردم منطقه به اين موضوع معترض هستند و وزير راه و شهرسازي هم در راستاي رعايت حقوق شهروندي اين اعتراض مردم را مطالبات به حق دانسته است. از سوي ديگر در برخي از مناطق مسير قطعه 1 آزادراه تهران – شمال امکان انفجار وجود ندارد زيرا مي‌تواند بسيار خطرآفرين باشد. همچنين به دليل سرماي بسيار زياد در حال حاضر نمي‌توان عمليات رويه بتني را انجام داد.
معاون وزير راه و شهرسازي همچنين درباره آورده دولت در پروژه آزادراه تهران – شمال گفت: دولت تاکنون 1600 ميليارد تومان به اين پروژه تزريق اعتبار داشته و بنياد نيز نزديک به 1200 ميليارد تومان آورده مالي داشته است و تاکنون در اين پروژه 2800 ميليون تومان هزينه شده است.
تشريح پروژه‌هاي زيربنايي قابل بهره‌برداري از دهه فجر تا پايان سال 
همچنين مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور، از بهره برداري راه آهن فيروزان کرمانشاه در هفته آينده، با حضور رئيس جمهور خبر داد و گفت: در مجموع ۲۷۸ هزار کيلومتر انواع مسيرهاي جاده‌اي و ريلي در کشور وجود دارد که ۲۲۱ هزار کيلومتر آن را راه‌هاي روستايي و انشعابات فرعي تشکيل مي‌دهد. همچنين از ۴۲ هزار کيلومتر مجموع راه اصلي و بزرگراه‌ها، ۱۷ هزار کيلومتر آن را بزرگراه و باقي مانده را راه‌هاي اصلي تشکيل مي‌دهد؛ ضمن اينکه ۲۴۰۰ کيلومتر آزادراه داريم که با ۱۳ هزار و ۳۵۰ کيلومتر راه‌آهن و انشعابات فرعي آن، شبکه حمل‌ونقل کشور را تشکيل مي‌دهند.
مديرعامل شرکت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور افزود: تعهدات اين شرکت که در قالب امضاي موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه منعقد شده، حدود ۴۱ هزار کيلومتر انواع راه و راه‌آهن است که تاکنون، ۱۵ هزار و ۵۰۰ کيلومتر از تعهدات ما در دست بهره‌برداري و ۱۴ هزار و ۳۳۰ کيلومتر نيز در دست اجراست. همچنين ساخت ۱۱ هزار و ۳۰۰ کيلومتر انواع راه نيز پس از تکميل مطالعات و تأمين منابع در دستور کار اجرا قرار خواهند گرفت که براي انجام آن‌ها ۱۴۰ هزار ميليارد تومان نياز است.
 سرمايه‌گذاري سالانه ۷ هزار ميليارد تومان در زيربناهاي حمل‌ونقل 
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: با توجه به تعديل پروژه‌هاي در دست اجرا به طول ۱۴ هزار و ۳۳۰ کيلومتر براي انجام تعهدات خود در قالب قراردادهايي به مبلغ ۲۷ هزار ميليارد تومان، ۵۰ هزار ميليارد تومان براي تکميل همان پروژه‌ها نياز است. سالانه حدود ۷ هزار ميليارد تومان از طريق دولت و بخش خصوصي در زيربناهاي حمل‌ونقل سرمايه‌گذاري مي‌شود و طبق بررسي‌هاي انجام‌شده نزديک به ۷۰ هزار نفر به‌صورت مستقيم از شغل برخوردار هستند و با احتساب سرانه ۵ نفر براي هر خانوار بيش از ۳۰۰ هزار نفر از ساخت اين پروژه‌ها منتفع مي‌شوند.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به اولويت‌هاي اقتصاد مقاومتي نسبت به ساير پروژه‌ها که طول آن‌ها به ۲۶۰۰ کيلومتر مي‌رسد،گفت: برخي از پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي تا پايان سال جاري و برخي ديگر نيز تا پايان نيمه نخست سال آينده تکميل و تحويل مي‌شوند. اين پروژه‌ها با متوسط پيشرفت فيزيکي ۷۷ درصد شامل هزار کيلومتر راه‌ روستايي، ۸۵۰ کيلومتر راه اصلي و بزرگراه، ‌۲۳۷ کيلومتر آزادراه و ۵۱۶ کيلومتر راه‌آهن مي‌شود. علي‌رغم تنگناهاي مالي، به طور ميانگين حدود ۸۰ درصد اعتبارات موردنياز پروژه‌هاي شرکت ساخت و توسعه بر اساس اولويت‌بندي پروژه‌ها تخصيص‌يافته که به برخي از آنها ۱۰۰ درصد و برخي ديگر ۱۰ درصد اعتبارات داده شده است. در اين زمينه، آزادراه‌ها با ۳۰ درصد کمترين ميزان تخصيص را داشتند و خطوط ريلي ۶۵ و راه‌ها ۱۱۱ درصد تخصيص اعتبار داشته‌اند.
 جزئيات دلايل تأخير پروژه‌ها
معاون وزير راه و شهرسازي علت تأخير تکميل و تحويل پروژه‌ها را تأخير در تخصيص اعتبارات دانست و افزود: علت اين تأخير، طولاني بودن فرايند تأمين از محل اسناد خزانه در مردادماه بوده است که با توجه به فصل کاري در استان‌هاي سردسير، تخصيص اعتبارات پروژه‌هاي اين استان‌ها در شش ماه اول سال بايد انجام بشود؛ زيرا در فصل پاييز امکان کار کردن در شرايط جوي استان‌هاي سردسير وجود ندارد. در مجموع ۲۷۷۵ کيلومتر انواع راه و راه‌آهن در دهه مبارک فجر امسال به بهره برداري خواهد رسيد که احتمال منتقل شدن تشريفات بهره برداري به  سال بعد نيز وجود دارد.خادمي‌گفت: از مجموع ۲۷۷۵ کيلومتر پروژه‌هاي حمل و نقلي، ۲۶۵ کيلومتر آن پروژه‌هاي ريلي است و پروژه راه‌آهن فيروزان ـ کرمانشاه در صورت هماهنگي با رياست جمهوري در هفته آينده به بهره برداري خواهد رسيد. راه‌آهن نقده ـ اروميه هم تا پايان سال آينده آماده بهره برداري براي تردد قطارهاي باري خواهد شد. همچنين ۵۶۸ کيلومتر بزرگراه، ۱۹۴۲ کيلومتر راه روستايي و در بخش آزادراهي نيز قطعه اول کنارگذر جنوبي تهران به طول ۴۰ کيلومتر به بهره برداري خواهد رسيد.


 معاون ذوب آهن اصفهان از درخواست این مجموعه از کمیسیون تلفیق مجلس برای اختصاص ۱۴۰ میلیون یورو اعتبار برای تولید ریل ملی خبر داد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ایسنا، درحالی که اختلاف نظرهایی درخصوص نحوه تعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت ذوب آهن اصفهان بابت تولید ریل ملی جهت توسعه شبکه ریلی کشور وجود دارد، به نظر می‌رسد که نقدینگی موجود در شرکت راه‌آهن کفاف چنین سفارشی را نمی دهد و نیاز به تزریق سرمایه جدی‌تری از طریق منابعی مانند صندوق ذخیره ارزی وجود دارد. در همین رابطه احسان دشتیانه  معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: اسناد بالادستی نشان می‌دهند که باید تا سال ۱۴۰۴ شبکه ریلی کشور ۱۲ هزار کیلومتر توسعه پیدا کنند که در این مسیر موضوع تولید ریل ملی نیز مطرح شده است که برای اولین بار قرار است در داخل به تولید برسد. وی اضافه کرد: اختلاف نظرهایی میان ذوب‌آهن و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص نحوه پرداخت ها وجود دارد که از نظر ما به نبود نقدینگی در راه آهن جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد، چراکه مجموعه هایی مانند ذوب آهن و معادنی که مواد اولیه آن را تامین می‌کنند نمی‌توانند دریافتی خود را از طریق ابزارهای اوراق مشارکت داشته باشند، چراکه باید هزینه کارگر را بپردازند. معاون فروش و بازاریابی ذوب‌آهن با اشاره به چرایی روند کند تولید ریل ملی در اولین سفارش که حجمی ۴۵ هزار تنی دارد، اظهار کرد: از آنجاکه استانداردهای تولید ریل بسیار سختگیرانه بود و حتی در مواقعی سختگیری که در مقابل ما صورت می گیرد از سختگیری هایی که در مقابل طرف‌های خارجی صورت می‌گیرد سخت‌تر است و البته با در نظر گرفتن تجربیات اولین تولید می‌توان گفت که این کندی به وجود آمده منطقی بوده و به زودی ریل های آماده شده، تحویل خواهند شد. دشتیانه در خصوص ادامه سفارشات تولید ریل ملی گفت: تولید این محصول نیاز به تامین نقدینگی دارد که برای این موضوع شرکت ذوب آهن اصفهان نامه‌نگاری‌های را با کمیسیون تلفیق مجلس انجام داده و خواستار اختصاص حدود ۱۴۰ میلیون یورو از محل صندوق ذخیره ارزی برای تولید ریل ملی شده است و با توجه به اینکه در پروسه توسعه راه آهن تولید ریل فقط پنج درصد کل فرایند را شامل می شود و مابقی مربوط به فرایند زیرساختی احداث راه آهن است، انتظار می رود که این رقم برای تولید ریل ملی اختصاص پیدا کند.
براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت هواپیمایی آتا با داشتن ۶۱ درصد تأخیر در پروازهای خود، رکورددار تأخیرهای پروازی بود و آسمان نیز بیشترین تأخیر را در کل پروازهای داخلی دیماه ثبت کرد. به گزارش روزنامه تجارت، سازمان هواپیمایی کشوری گزارش عملکرد شرکت های هواپیمایی کشور و میزان تاخیرات پروازی ایرلاین‌ها را در بخش پروازهای داخلی در دی ماه گذشته اعلام کرد. براساس این گزارش شرکت هواپیمایی آتا با داشتن ۶۱ درصد تاخیر در پروازهای ماه گذشته خود توانست رتبه نخست تاخیرات پروازی را بدست بیاورد. این شرکت از مجموع ۵۸۳ پرواز که در دی ماه انجام داد ۲۲۶ سورتی پرواز (۳۹ درصد) را به موقع و ۳۵۷ سورتی پرواز (۶۱ درصد) را با تاخیر به سرانجام رساند. همچنین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز در ماه گذشته از مجموع ۷۳۱ پرواز داخلی ۳۰۷ پرواز (۴۲ درصد) را به موقع و ۴۲۴ سورتی پروازی (۵۸ درصد) را با تاخیر انجام داد که از این نظر رتبه دوم تاخیرات پروازی را در ماه گذشته بدست آورد.
شرکت هواپیمایی کارون (نفت) رتبه سوم تاخیرات پروازی را در دی ماه امسال بدست آورد که از مجموع ۲۰۰ پرواز خود تنها ۸۶ سورتی پروازی (۴۳درصد) را در زمان مورد نظر به سرانجام رساند و ۱۱۴ سورتی پروازی (۵۷ درصد) را با تاخیر برقرار کرد. ایران ایرتور برای نخستین بار در سال جاری بهترین عملکرد از نظر پروازهای به موقع را توانست در میان شرکت های هواپیمایی بدست آورده و با داشتن تنها ۲۱ درصد تاخیر در پروازهای خود در رتبه نخست بهترین عملکرد ایرلاین های داخلی بدست بیاورد. این شرکت در ماه گذشته ۲۹۰ سورتی پروازی انجام داد که ۲۱۰ پرواز (۷۲ درصد) به موقع و ۸۰ پرواز (۲۸ درصد) را با تاخیر به مقصد رساند. همچنین هواپیمایی معراج نیز که در ماههای گذشته همواره بهترین عملکرد از نظر کمترین تاخیرات را بدست می آورد در دی ماه در رتبه دوم قرار گرفت و از ۶۱ پرواز این شرکت ۴۲ پرواز (۶۹ درصد) به موقع و ۱۹ پرواز(۳۱ درصد) با تاخیر انجام شد.هواپیمایی کیش ایر نیز با داشتن ۳۳ درصد تاخیرات پروازی در رتبه سوم ایرلاین های داخلی قرار گرفت و از مجموع ۴۴۲ سورتی پروازی در دی ماه ۲۹۴ پرواز (۶۷ درصد) را به موقع و ۱۴۸ پرواز (۳۳ درصد) را با تاخیر انجام داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه بسیاری از نقدهای وارده به مسکن مهر صحیح است، گفت: نقد این طرح بی توجهی دولت به تامین مسکن اقشار متوسط و ضعیف جامعه را توجیه نمی‌کند. به گزارش تجارت، عبدالکریم حسین زاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه سالیان متمادی نقدهای بسیاری به طرح مسکن مهر وارد کرده ایم، گفت: متاسفانه با وجود صحت همه ایرادات وارده به مسکن مهر اما هیچ طرح جایگزینی برای آن وجود ندارد. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هدف گذاری دقیقی در ساخت واحدهای مسکن مهر وجود نداشته است، افزود: اگر ساخت واحدهای مسکن مهر در بافت های فرسوده صورت می گرفت با یک تیر دو نشان زده بودیم.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کیفیت واحدهای مسکن مهر قابل دفاع نبوده و با وجود 5 الی 6 سال از ساخت این واحدها بسیاری از آن ها 
فرسوده و مستهلک شده اند، تصریح کرد: با وجود تفاهم بر سر کیفیت نازل طرح مسکن مهر اما متاسفانه عدم توجه دولت در ارایه طرحی در حوزه تامین مسکن اقشار آسیب پذیر جامعه مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است.
حسین زاده با تاکید بر اینکه بهره برداری از طرح مسکن مهر به افزایش اجاره نشینی در کشور دامن زد، گفت: بسیاری از مالکان این واحدهای مسکونی به علت مناسب نبودن شرایط و کیفیت سازه ها اجاره نشینی را ترجیح داده‌اند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه دولت باید دست از نقد مسکن مهر برداشته و این طرح را تکمیل کند، افزود: نقد این طرح بی توجهی دولت به تامین مسکن اقشار متوسط و ضعیف جامعه را توجیه نمی کند.دولت باید هر چه سریع تر با ارایه طرح مسکن اجتماعی یا هر نسخه جدید دیگری وضعیت فعلی بازار را ساماندهی کند زیرا ادامه این شرایط به 
صلاح نیست. منتظر اعلام نظر دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی در خصوص طرح جدید در حوزه مسکن
 هستیم زیرا بی برنامگی بیش از وضعیت فعلی آسیب زا است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور اعلام کرد که تا پايان سال ريل‌گذاري بيش از ۵۰۰ کيلومتر راه‌آهن جديد در کشور نهايي خواهد شد. به گزارش روزنامه تجارت، صبح ديروز سه‌شنبه ( 17 بهمن‌ماه 96) جبارعلي ذاکري در نشست خبري تصريح کرد: همان‌طور که قبل از اين نيز پيش‌بيني مي‌شد در سال جاري ما يک رکورد طلايي به ثبت رسانديم در شرايطي که ميانگين ريل گذاري در کشور در طول سال‌هاي قبل ۱۷۰ کيلومتر بود و بالاترين رکورد ثبت شده نيز به ۲۵۷ کيلومتر مي‌رسيد امسال ريل گذاري تاکنون به رقم ۴۹۰ کيلومتر رسيده و تا پايان سال بيش از دو برابر رکورد قبلي را به ثبت خواهد رساند. ريل‌گذاري حدود ۱۲ کيلومتر از مسير قزوين – رشت و ۱۷ کيلومتر از مسير جديد تبريز باقي‌مانده که اميدواريم هر دوي اينها تا پايان سال جاري نهايي شود، هرچند پس از ريل‌گذاري چند ماه زمان نياز خواهد بود تا بهره‌برداري نهايي از آنها امکان‌پذير شود. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور با اشاره به اهميت توسعه راه‌آهن براي مناسبات تجاري ايران، توضيح داد: صرف فعال شدن کريدور ترکيبي شمال به جنوب نشان داد که زمان جابه‌جايي بار ميان هند و روسيه ۲۸ روز کاهش مي‌يابد. از اين رو اگر ما حلقه‌هاي مفقوده اين کريدور را بهم متصل کنيم درآمد قابل توجهي براي ايران در عرصه ترانزيت ريلي به وجود مي‌آيد. ايران از نظر شاخص خطوط ريلي از خاورميانه جلوتر است اما براي رسيدن به ميانگين جهاني بايد به طور جدي کار کنيم. ذاکري درباره آخرين وضعيت راه‌آهن چابهار نيز گفت: در حال حاضر بيش از ۳۰۰۰ نفر نيروي انساني در اين پروژه مشغول به کار هستند و در کنار آن مذاکرات ما با طرف هندي براي سرمايه‌ گذاري آن‌ها نيز ادامه دارد که اميدواريم در کوتاه‌ترين زمان ممکن به توافق نهايي برسيم.  همچنين در ادامه اين نشست علي کدخدازاده معاون ساخت راه‌هاي شرکت ساخت نيز درباره آخرين وضعيت پيگيري پروژه‌هاي مهم در اين معاونت، گفت: دو کريدور شماره ۱ که از بازرگان تا بندر امام خميني (ره) مي‌آيد و کريدور شماره ۱۰ که از شلمچه تا بندر کنارک ساخته خواهد شد به عنوان پروژه‌هاي اولويت‌دار اين عرصه در دست ساخت است و در کنار آن کريدورهاي نوع ۲ و کريدورهاي استاني نيز پيگيري مي‌شوند تا امکان اتصال مناطق مختلف کشور به راه‌هاي شرياني و اصلي فراهم شود. وي درباره آخرين وضعيت توسعه راه‌هاي شمال کشور نيز توضيح داد: با پيگيري‌هاي صورت گرفته طرح چهار خطه‌سازي محور فيروزکوه تا پيش از نوروز امسال نهايي خواهد شد. و از ۴۵ کيلومتر باقي‌مانده محور هراز نيز ۱۱ کيلومتر تا نوروز امسال به بهره‌برداري مي‌رسد.
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌هاي شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور از نهايي شدن قرارداد ساخت ۵۰۰ کيلومتر آزادراه به ارزش ۳۵۰۰ ميليارد تومان در سال جاري خبر داد.
به گزارش روزنامه تجارت، صبح ديروز سه‌شنبه ( 17 بهمن‌ماه 96) سيد حسين ميرشفيع در نشست خبري، اظهار کرد: خوشبختانه با نهايي شدن اين قراردادها مي‌توانيم انتظار داشته باشيم تعداد بيشتري از آزادراه‌هاي قرار گرفته در طرح‌هاي توسعه کشور به مرحله بهره‌برداري نزديک شوند.
 در کنار آن کار بر روي آزادراه‌هاي مهم مانند اصفهان – شيراز، اراک – خرم‌آباد و تبريز – اروميه نيز ادامه پيدا کرده و اين اميد وجود دارد که در کوتاه‌ترين زمان ممکن به بهره‌برداري برسند. وي با اشاره به جلسه اخير معاون اول رييس جمهور درباره توسعه آزادراه‌هاي کشور، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ پيشرفت پروژه‌هاي آزادراهي بسيار مطلوب بود و در سال ۱۳۹۷ نيز اميد داريم ۲۸۰ کيلومتر پروژه به بهره‌برداري برسد. ما فضايي براي سرمايه‌ گذاري ۴۰ هزار ميليارد تومان براي بخش خصوصي در نظر گرفته‌ايم که اميدواريم با نهايي شدن قراردادها اين بخش در پروژه‌هاي آزادراهي بيش از گذشته فعال شوند. 
به گفته معاون ساخت و توسعه آزادراه‌هاي شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور در حال حاضر حدود ۱۱۷۰ کيلومتر پروژه آزادراهي در کشور در حال ساخت است که در صورت تامين مالي مي‌توان انتظار داشت حدود ۱۰۰۰ کيلومتر آن در قالب يک برنامه سه ساله ساخته شود. 
ميرشفيع درباره آخرين وضعيت پروژه‌هاي آزادراهي استان تهران نيز گفت: خوشبختانه آزادراه همت – کرج پيشرفت قابل قبولي داشته و مي‌توان انتظار داشت در بهار سال آينده به بهره‌برداري برسد در کنار آن ساخت کنارگذر جنوبي تهران که با يک انشعاب تا پرديس نيز ادامه خواهد يافت پيگيري شده و بخش باقي‌مانده آن با اعلام آمادگي سرمايه‌ گذار به زودي براي دريافت مجوز و آغاز فعاليت در دستور کار قرار مي‌گيرد.