گروه راه و مسکن : معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه خاص بودن شرايط کار در آزاد راه تهران - شمال پيشبيني دقيق براي افتتاح کار را دشوار ميکند، گفت: کار در قطعه يک در تمام جبههها و با حداکثر توان ادامه دارد.
صبح ديروز سهشنبه ( 17 بهمنماه 96) خير ا... خادميمعاون وزير راه و شهرسازي در نشست خبري، اظهار کرد: کار دشوار است و از نظر ما با وجود تاکيد بنياد مستضعفان امکان افتتاح اين قطعه در نوروز امسال وجود ندارد.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور ادامه داد: خوشبختانه با وجود تمام مشکلات و محدوديتهايي که در طول ماههاي گذشته با توجه به شرايط خاص جوي و جغرافيايي وجود داشته، کار دراين آزادراه با قدرت ادامه دارد هرچند درباره زمان تقريبي افتتاح اين پروژه ما با بنياد مستضعفان هم نظر نيستيم.
بهگفته خادمي، در کنار قطعه نخست، کار در قطعه دوم اين آزادراه نيز ادامه دارد و پيمانکاران ايراني به طور همزمان پنج حوزه اين قطعه را ميسازند.
معاون وزير راه و شهرسازي درباره توافق جديد چينيها با بنياد مستضعفان براي بازگشت به آزادراه تهران– شمال، اظهار کرد: آنچه که فعلا مطرح است نه خبر قطعي که بيشتر نشاندهنده مذاکراتي است که ميان دو طرف جريان دارد. البته طبق اعلام بنياد مستضعفان به ما بيشترين تمرکز در رابطه با حضور چينيها در اين آزادراه مربوط به تامينمالي پروژه است.
وي با اشاره به ورود چينيها به قطعه سوم آزاد راه تهران – شمال، اظهار داشت: در سفر رئيس بنياد مستضعفان به چين گويا مذاکراتي با يک شرکت چيني براي تامين منابع مورد نياز ساخت قطعه سوم انجام شده است، اما اين تامين مالي تنها براي سهم بنياد مستضعفان در پروژه آزاد راه تهران – شمال خواهد بود. بنياد مستضعفان هنوز به طور رسميدرباره مذاکرات و تفاهمات با اين شرکت چيني براي تامين منابع مالي ساخت قطعه سوم به وزارت راه و شهرسازي نتيجهاي اعلام نکرده است.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل با بيان اينکه قطعه سوم آزادراه تهران – شمال سنگينترين قطعه اين پروژه محسوب ميشود، گفت: بنياد مستضعفان با چينيها براي تامين منابع مالي سهم خودشان و نه سهم دولت مذاکرات انجام دادند، اما هنوز نتيجه اين مذاکرات به صورت رسميبه ما اعلام نشده است.
کارفرماي آزادراه تهران – شمال بنياد مستضعفان است
وي با بيان اينکه موثرترين قطعه آزادراه شمال قطعه 1 است، گفت: اين قطعه در کاهش ترافيک نقش بسيار موثري دارد و طول مسير را از 90 کيلومتر به 30 کيلومتر کاهش ميدهد. وزارت راه و شهرسازي و شرکت ساخت در اين پروژه کارفرما نيست و نظارت عالي را انجام ميدهند. کارفرماي آزادراه تهران – شمال بنياد مستضعفان است و بنياد است که پيمانکاران را انتخاب ميکند، بنابراين وزارت راه و شهرسازي در مديريت اجراي اين پروژه هيچ نقشي ندارد. البته نميخواهيم تاخير در اجراي اين پروژه را کوتاهي بنياد مستضعفان عنوان کنيم زيرا حجم عمليات در تمام جبههها مطلوب است، اما در حال حاضر پيشبيني براي زمان افتتاح اين قطعه بسيار سخت است.
اگر قطعه 1 زودتر از موعد به افتتاح برسد ،ايمن نخواهد بود
معاون وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: مطمئنم قطعه 1 آزاد راه تهران – شمال تا پايان سال به افتتاح نميرسد و امکان تردد خودرو در اين مسير وجود ندارد و اگر زودتر از موعد به افتتاح برسد قاعدتا ايمن نخواهد بود.
وي با اشاره به عواملي که باعث تاخير در افتتاح اين پروژه شد، گفت: در برخي از مناطق در اين مسير امکان عمليات اجرايي در طول ساعات شب وجود ندارد زيرا مردم منطقه به اين موضوع معترض هستند و وزير راه و شهرسازي هم در راستاي رعايت حقوق شهروندي اين اعتراض مردم را مطالبات به حق دانسته است. از سوي ديگر در برخي از مناطق مسير قطعه 1 آزادراه تهران – شمال امکان انفجار وجود ندارد زيرا ميتواند بسيار خطرآفرين باشد. همچنين به دليل سرماي بسيار زياد در حال حاضر نميتوان عمليات رويه بتني را انجام داد.
معاون وزير راه و شهرسازي همچنين درباره آورده دولت در پروژه آزادراه تهران – شمال گفت: دولت تاکنون 1600 ميليارد تومان به اين پروژه تزريق اعتبار داشته و بنياد نيز نزديک به 1200 ميليارد تومان آورده مالي داشته است و تاکنون در اين پروژه 2800 ميليون تومان هزينه شده است.
تشريح پروژههاي زيربنايي قابل بهرهبرداري از دهه فجر تا پايان سال
همچنين مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور، از بهره برداري راه آهن فيروزان کرمانشاه در هفته آينده، با حضور رئيس جمهور خبر داد و گفت: در مجموع ۲۷۸ هزار کيلومتر انواع مسيرهاي جادهاي و ريلي در کشور وجود دارد که ۲۲۱ هزار کيلومتر آن را راههاي روستايي و انشعابات فرعي تشکيل ميدهد. همچنين از ۴۲ هزار کيلومتر مجموع راه اصلي و بزرگراهها، ۱۷ هزار کيلومتر آن را بزرگراه و باقي مانده را راههاي اصلي تشکيل ميدهد؛ ضمن اينکه ۲۴۰۰ کيلومتر آزادراه داريم که با ۱۳ هزار و ۳۵۰ کيلومتر راهآهن و انشعابات فرعي آن، شبکه حملونقل کشور را تشکيل ميدهند.
مديرعامل شرکت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور افزود: تعهدات اين شرکت که در قالب امضاي موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه منعقد شده، حدود ۴۱ هزار کيلومتر انواع راه و راهآهن است که تاکنون، ۱۵ هزار و ۵۰۰ کيلومتر از تعهدات ما در دست بهرهبرداري و ۱۴ هزار و ۳۳۰ کيلومتر نيز در دست اجراست. همچنين ساخت ۱۱ هزار و ۳۰۰ کيلومتر انواع راه نيز پس از تکميل مطالعات و تأمين منابع در دستور کار اجرا قرار خواهند گرفت که براي انجام آنها ۱۴۰ هزار ميليارد تومان نياز است.
سرمايهگذاري سالانه ۷ هزار ميليارد تومان در زيربناهاي حملونقل
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: با توجه به تعديل پروژههاي در دست اجرا به طول ۱۴ هزار و ۳۳۰ کيلومتر براي انجام تعهدات خود در قالب قراردادهايي به مبلغ ۲۷ هزار ميليارد تومان، ۵۰ هزار ميليارد تومان براي تکميل همان پروژهها نياز است. سالانه حدود ۷ هزار ميليارد تومان از طريق دولت و بخش خصوصي در زيربناهاي حملونقل سرمايهگذاري ميشود و طبق بررسيهاي انجامشده نزديک به ۷۰ هزار نفر بهصورت مستقيم از شغل برخوردار هستند و با احتساب سرانه ۵ نفر براي هر خانوار بيش از ۳۰۰ هزار نفر از ساخت اين پروژهها منتفع ميشوند.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به اولويتهاي اقتصاد مقاومتي نسبت به ساير پروژهها که طول آنها به ۲۶۰۰ کيلومتر ميرسد،گفت: برخي از پروژههاي اقتصاد مقاومتي تا پايان سال جاري و برخي ديگر نيز تا پايان نيمه نخست سال آينده تکميل و تحويل ميشوند. اين پروژهها با متوسط پيشرفت فيزيکي ۷۷ درصد شامل هزار کيلومتر راه روستايي، ۸۵۰ کيلومتر راه اصلي و بزرگراه، ۲۳۷ کيلومتر آزادراه و ۵۱۶ کيلومتر راهآهن ميشود. عليرغم تنگناهاي مالي، به طور ميانگين حدود ۸۰ درصد اعتبارات موردنياز پروژههاي شرکت ساخت و توسعه بر اساس اولويتبندي پروژهها تخصيصيافته که به برخي از آنها ۱۰۰ درصد و برخي ديگر ۱۰ درصد اعتبارات داده شده است. در اين زمينه، آزادراهها با ۳۰ درصد کمترين ميزان تخصيص را داشتند و خطوط ريلي ۶۵ و راهها ۱۱۱ درصد تخصيص اعتبار داشتهاند.
جزئيات دلايل تأخير پروژهها
معاون وزير راه و شهرسازي علت تأخير تکميل و تحويل پروژهها را تأخير در تخصيص اعتبارات دانست و افزود: علت اين تأخير، طولاني بودن فرايند تأمين از محل اسناد خزانه در مردادماه بوده است که با توجه به فصل کاري در استانهاي سردسير، تخصيص اعتبارات پروژههاي اين استانها در شش ماه اول سال بايد انجام بشود؛ زيرا در فصل پاييز امکان کار کردن در شرايط جوي استانهاي سردسير وجود ندارد. در مجموع ۲۷۷۵ کيلومتر انواع راه و راهآهن در دهه مبارک فجر امسال به بهره برداري خواهد رسيد که احتمال منتقل شدن تشريفات بهره برداري به سال بعد نيز وجود دارد.خادميگفت: از مجموع ۲۷۷۵ کيلومتر پروژههاي حمل و نقلي، ۲۶۵ کيلومتر آن پروژههاي ريلي است و پروژه راهآهن فيروزان ـ کرمانشاه در صورت هماهنگي با رياست جمهوري در هفته آينده به بهره برداري خواهد رسيد. راهآهن نقده ـ اروميه هم تا پايان سال آينده آماده بهره برداري براي تردد قطارهاي باري خواهد شد. همچنين ۵۶۸ کيلومتر بزرگراه، ۱۹۴۲ کيلومتر راه روستايي و در بخش آزادراهي نيز قطعه اول کنارگذر جنوبي تهران به طول ۴۰ کيلومتر به بهره برداري خواهد رسيد.