آزادي نفتکش ربوده شده در خليج گينه
دزدان دريايي يک نفتکش حامل ۲۲ خدمه هندي و ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن بنزين را روز سه‌شنبه آزاد کردند.
شرکت آنگلو ايسترن مستقر در هنگ کنگ که مديريت اين کشتي را برعهده دارد، در بيانيه‌اي اعلام کرد: همه خدمه کشتي در سلامت هستند و محموله آن نيز آسيبي نديده است.
نفتکش "مارين اکسپرس" روز جمعه پس از اين‌که تماسش در بنين قطع شد، مفقود اعلام شد. به گفته کارشناسان، با وجود اين‌که موارد دزدي دريايي در سراسر جهان کاهش يافته است، خليج گينه هدف فزاينده دزدان دريايي واقع شده که محموله‌ کشتي‌ها را به سرقت برده و درخواست باج مي‌کنند. کشتي‌ها در خليج گينه سال گذشته هدف موارد متعددي دزدي دريايي قرار گرفتند.

محمودي: اسناد مهم آتش نگرفته است
قائم‌مقام وزير نيرو گفت: در آتش‌سوزي ساختمان برق حرارتي قسمتي از اسناد راکد دچار حريق شده و تمامي‌اسناد مهم و طبقه‌بندي شده روز گذشته از محل تخليه شده است. به نقل از ايسنا، ستار محمودي با بيان اينکه طبقه منفي ۴ ساختمان شرکت توليد برق حرارتي مربوط به بايگاني اسناد راکد بوده است، اظهار داشت: تمامي‌اسناد طبقه‌بندي شده و مهم اين ساختمان داراي نسخه پشتيبان است و روز گذشته با وقوع حريق، تمامي‌سرورها و اسناد طبقه‌بندي شده قبل از گسترش آتش از ساختمان خارج شده است. وي ادامه داد: ساختمان از جهات مختلف تحت کنترل است و به موقع تخليه شده است و تمامي‌اسناد و پرونده‌ها به ساختمان‌هاي ديگر منتقل شده است.

زيان آمريکايي‌ها از تحريم نفتي ونزوئلا
اگر آمريکا واردات نفت از ونزوئلا را ممنوع کند، شرکت‌هاي والرو انرژي و شورون سخت‌ترين تاوان را پس خواهند داد. رکس تيلرسون، وزير خارجه آمريکا يکشنبه هفته جاري اظهار کرد: آمريکا سرگرم بررسي ممنوعيت واردات نفت از ونزوئلا و صادرات فراورده‌هاي نفتي به اين کشور است اما نگران آسيب ديدن شرکت‌هاي آمريکايي است. شرکت نفتي دولتي PDVSA ونزوئلا علاوه بر صادرات نفت به آمريکا، سوخت جت نيز به ايالات متحده صادر مي‌کند و نفت پرميان و نفتا را وارد مي‌کند. والرو بزرگترين خريدار نفت ونزوئلاست و 207800 بشکه در روز نفت اين کشور را در نوامبر براي پالايشگاه‌هاي خود در تگزاس و لوييزيانا وارد کرد. شورون دومين خريدار بزرگ نفت ونزوئلا به شمار مي‌رود.


ريزش قيمت جهاني نفت همسو با عقبگرد بازارهاي مالي
قيمت نفت روز سه‌شنبه تحت تاثير روند نزولي بازارهاي مالي جهاني، بيش از يک درصد کاهش يافت و به روند کاهشي روز گذشته ادامه داد. بهاي معاملات آتي نفت برنت که قيمت پايه بازار جهاني است، با ۷۴ سنت يا ۱.۱ درصد کاهش نسبت به قيمت نهايي روز دوشنبه، به ۶۶.۸۸ دلار در هر بشکه رسيد که اين قيمت بيش از چهار دلار نسبت به بالاترين قيمت سال که ماه گذشته رقم زده بود، پايين‌تر است. بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريکا ۷۷ سنت يا ۱.۲ درصد نسبت به قيمت روز گذشته کاهش يافت و در ۶۳.۳۸ دلار در هر بشکه ايستاد. قيمت نفت آمريکا بيش از سه دلار از رکورد بالاي خود در سال ۲۰۱۸ کاهش يافته است. بازارهاي مالي به دنبال رشد چشمگير بازده اوراق قرضه آمريکا که نگراني‌ها را نسبت به افزايش تورم و بالاتر رفتن نرخ‌هاي بهره برانگيخت، روز دوشنبه دچار ريزش شدند. با اين‌همه به گفته معامله‌گران، تصحيح قيمت نفت تحت تاثير عوامل عرضه و تقاضا بوده است. بر اساس گزارش رويترز، با وجود تلاش‌هاي اوپک و روسيه براي محدود کردن توليد از ژانويه سال گذشته به منظور محدود کردن عرضه در بازار و تقويت قيمت‌ها، عرضه نفت خام همچنان گسترده مانده است که تا حدود زيادي به دليل رشد توليد نفت شيل آمريکاست. توليد نفت شيل آمريکا تقريبا ۱۸ درصد از اواسط سال ۲۰۱۶ رشد کرده و به ۱۰ ميليون بشکه در روز رسيده و از توليد عربستان سعودي -بزرگترين صادرکننده جهان- فراتر رفته است. تنها روسيه بيشتر از اين ميزان توليد مي‌کند که در سال ۲۰۱۷ به ۱۰.۹۸ ميليون بشکه در روز رسيد. بعلاوه نشانه‌هايي وجود دارند که از افزايش بيشتر توليد نفت آمريکا حکايت دارد. شمار دکل‌هاي حفاري براي ميادين نفتي آمريکا تا اواخر ژانويه به ۷۶۵ حلقه افزايش يافت که بيش از دو برابر ۳۱۶ حلقه فعال در مدت مشابه سال ۲۰۱۶ بود. همچنين رکود فصلي تقاضا نيز وجود دارد، زيرا بسياري از پالايشگاه‌ها بدنبال پايان اوج مصرف فصل زمستان در نيمکره شمالي، براي فعاليت‌هاي تعميراتي تعطيل مي‌شوند. پالايشگاه پورت آرتور شرکت "موتيوا اينترپرايز" که بزرگترين پالايشگاه آمريکاست، فعاليت‌هاي تعميراتي يک ماهه خود را روز دوشنبه آغاز کرد. با وجود اين تقاضا براي نفت مطلوب مانده و بانک آمريکايي گلدمن ساکس برآورد کرده که رشد تقاضا براي نفت در سال ۲۰۱۸ به ۱.۸ ميليون بشکه در روز مي‌رسد که ۴۰ درصد آن مربوط به چين و هند است.

رکورد جديد پهلودهي و بارگيري نفتکش‎ها در پايانه عسلويه
مديرعامل شرکت پايانه‎هاي نفتي ايران از ثبت رکورد جديد در پهلودهي نفتکش‎ها و بارگيري ميعانات گازي از گوي‌هاي شناور پايانه ميعانات گازي پارس جنوبي در دي‌ماه امسال خبر داد.
سيدپيروز موسوي گفت: با پهلودهي ۲۷ فروند نفتکش در گوي‌هاي شناور پارس جنوبي، بارگيري ميعانات گازي به مقدار ۱۶ ميليون و ۴۳۰ هزار بشکه و بارگيري همزمان سه فروند نفتکش در گوي‌هاي شناور ۱، ۲ و ۳ در دي ماه امسال، پس از ۱۵ سال رکورد جديدي ثبت شد.
وي ادامه داد: از اين مقدار، ۱۴ ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه ميعانات گازي به مقاصد خارج از کشور صادر شد.
موسوي گفت: همچنين در دي ماه امسال، ۳ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه به پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس و ۵ ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه نيز به پتروشيمي‌نوري (برزويه) ارسال شد.
مديرعامل شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران يادآور شد: حجم عمليات جابه‌جايي دريايي و خشکي ميعانات گازي پارس جنوبي در دي ماه امسال از مرز ۲,۲ ميليون بشکه گذشت.
موسوي افزود: در حالي که ميانگين تعداد نفتکش‌هاي بارگيري شده در ماه‌هاي پيشين امسال، ۱۸ فروند بوده، اما در دي‌ماه امسال با افزايش ۵۰ درصدي، اين تعداد به ۲۷ فروند رسيد.
وي اظهار کرد: ميانگين ماهانه بارگيري در ۹ ماه امسال حدود ۱۳,۵ ميليون بشکه بوده، اين درحالي است که در دي‌ماه امسال، با رشد ۲۲ درصدي، اين رقم به ۱۶ ميليون و ۴۳۰ هزار بشکه رسيد.

در آيين امضاي تفاهم‌نامه شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت با شهرداري اعلام شد؛
گروه انرژي - بيژن زنگنه در آيين امضاي تفاهم‌نامه همکاري توسعه حمل‌و‌نقل ريلي شهري (مترو) ميان شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت و شهرداري تهران، با تبريک ايام دهه فجر به انتصاب آقاي نجفي به عنوان شهردار تهران اشاره کرد و گفت: پس از اين انتصاب به ايشان گفتم اگر شما بتوانيد موضوع ترافيک و محيط زيست و کمي‌هم جمع‌آوري زباله را سروسامان دهيد، کار مهمي‌انجام داده‌ايد. زنگنه با تاکيد بر اين که کاهش آلودگي و روان‌سازي ترافيک در تهران و شهرهاي بزرگ خواست عمومي‌است، يادآور شد: کمک به گسترش ناوگان مترو را از سال‌هاي گذشته پيگيري مي‌کردم. وي به بند «ق» تبصره دو قانون بودجه سال ۹۳ که با پيشنهاد وزارت نفت در بودجه سال ۹۳ قرار گرفت، اشاره کرد و با بيان اين که مجلس اين طرح را با عنوان ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد، تکميل کرد که جاي قدرداني دارد، افزود: تفاهم‌نامه امروز همسو با اين موضوع امضا شده است.
خريد صرفه‌جويي، اساس قانون رفع موانع توليد
به گفته وزير نفت، اساس قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور، خريد صرفه‌جويي است. اين قانون مي‌گويد در صورت صرفه‌جويي، پول حاصل از آن پرداخت شود. زنگنه با اشاره به اين که وزارت نفت پولي از قبل بابت مترو پرداخت نمي‌کند، توضيح داد: هرگاه واگن جديد به مترو اضافه شد، به ازاي هر مسافر ۹,۸ سنت نسبت به خط پايه‌اي که توافق کرديم، به مترو پرداخت مي‌شود.  وي با بيان اينکه هر مسافري که از مترو استفاده مي‌کند حدود ۱۰ سنت به ازاي هر سفر به اقتصاد کشور کمک مي‌کند، تاکيد کرد: يعني اگر هر فرد در سال ۳۰۰ سفر از طريق مترو انجام دهد ۳۰ دلار به اقتصاد ملي برمي‌گردد و از هدررفت اين رقم جلوگيري مي‌شود. وزير نفت ادامه داد: با اجراي اين طرح، افزون بر تامين رفاه مردم، آلودگي زيست محيطي کاهش مي‌يابد و ترافيک روان مي‌شود و اقتصاد ملي نيز از آن سود مي‌برد. وي با بيان اينکه البته اين کمک از جيب شرکت ملي نفت ايران نيست، تصريح کرد: شرکت ملي نفت ايران در ازاي صرفه‌جويي پول پرداخت مي‌کند. من علاقه‌مندم تهران و شهرهاي بزرگ بيشتر مورد توجه قرار گيرند. زنگنه با اشاره به اين که صرفه‌جويي به۲ شکل، کاهش واردات و افزايش صادرات انجام مي‌شود، تصريح کرد: طرح توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهري در تهران و هشت کلانشهر در شوراي اقتصاد تصويب و سقف سالانه‌اي براي پرداخت آن مشخص شد.
وي اظهار اميدواري کرد که اين طرح هرچه سريع‌تر در ديگر کلانشهرهاي ايران نيز اجرا شود.
۴۰ ميليارد دلار يارانه سوخت و انرژي
وزير نفت با اشاره اينکه هم‌اکنون ۱۳۰۰ واگن مترو در کلانشهر تهران وجود دارد که با اجراي اين طرح با افزايش حدود ۷۵ درصدي به۲۳۰۰ واگن مي‌رسد، افزود: بايد تا جايي که امکان دارد از زيربناهاي کشور، استفاده شود تا مردم در آرامش قرار گيرند. زنگنه با بيان اينکه طبق محاسبات انجام شده سالانه بيش از ۴۰ ميليارد دلار يارانه سوخت و انرژي پرداخت مي‌شود که يک تهديد است، افزود: پرداخت اين ميزان يارانه در صورت صرفه‎جويي به يک فرصت تبديل خواهد شد. وي با بيان اينکه مطمئن هستم شهرداري تهران در اجراي اين کار موفق خواهد شد، افزود: اميدواريم شهرداري تهران اجراي اين کار را سرعت ببخشيد و اگر مي‌تواند از واگن‌هاي بيشتري سود ببريد.  شايان ذکر است که شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت و شهرداري تهران به منظور اجراي طرح توسعه حمل‌ونقل ريلي شهري (مترو) با حضور وزير نفت و شهردار تهران تفاهم‌نامه همکاري امضا کردند.
شهردار تهران: قرارداد تامين ۶۳۰ واگن جديد براي مترو تهران نهايي شده است
همچنين محمدعلي نجفي، شهردار تهران از وزارت نفت براي هماهنگي اين تفاهم‌نامه و تصميم جدي در اجراي اين قانون تشکر کرد و گفت: خوشحالم که وزارت نفت براي اين قانون وقت گذاشت و اميدوارم اين تفاهم‌نامه خيلي زود به قرارداد اجرايي تبديل شود. وي افزود: کار کارشناسي زيادي براي اجراي اين قانون و تفاهم‌نامه صورت گرفته و اميدوارم اين قرارداد در اجراي ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور موثر باشد.  شهردار تهران گفت: بر اساس برآوردها، به ازاي هر مسافر حدود ۶ دهم ليتر صرفه‌جويي رقم مي‌خورد، براين اساس طبق اين تفاهم‌نامه وزارت نفت ۹,۸ سنت پرداخت مي‌کند که در واقع اين صرفه‌جويي به کمک تبديل مي‌شود. نجفي با اعلام تامين هزار دستگاه واگن از محل اجرايي شدن اين تفاهم‌نامه در آينده، گفت: براي تامين ۶۳۰ دستگاه واگن ديگر مذاکراتي صورت گرفت که در مراحل نهايي مناقصه و اعلام برنده نهايي هستيم. برنده نهايي که يک شرکت داخلي و شريک خارجي است با نهايي شدن قيمت، معرفي مي‌شود. البته قرار بود اين قرارداد تا آخر آذرماه نهايي شود، اما طول کشيد و اميدوارم تا پايان بهمن ماه نهايي و تا پايان سال جاري اجرايي شود.
وي يادآور شد که با تامين ۶۳۰ واگن جديد و هزار دستگاه واگني که در نتيجه تفاهم‌نامه امروز تامين مي‌شود، ظرفيت مترو تهران دو برابر خواهد شد.
 با پرداخت سهم ۵۰ درصدي دولت براي توسعه مترو، امکان شروع يک خط جديد را هم خواهيم داشت
شهردار تهران افزود: با تکميل خط ۶ و ۷ مترو تهران و پرداخت سهم ۵۰ درصدي دولت براي توسعه مترو، امکان شروع يک خط جديد را هم خواهيم داشت و مي‌توانيم ظرفيت جا‌به‌جايي مسافر در مترو تهران را از ۲ ميليون سفر فعلي به حدود ۶ تا ۷ ميليون سفر تا حدود ۵ سال آينده برسانيم.  نجفي به ظرفيت محدود و ضعيف تهران در حمل‌ونقل عمومي‌اشاره کرد و گفت: اين شاخص در معرفي تهران به عنوان شهري زيست‌پذير اثر زيادي دارد؛ هر چقدر ارائه خدمات حمل‌و‌نقلي در شهري بالاتر باشد آن شهر زيست‌پذيرتر خواهد بود. در شرايط فعلي حدود ۹ درصد حمل‌ونقل ما را مترو و حدود ۱۱ درصد را اتوبوسراني برعهده دارد، به اين ترتيب حدود ۲۰ درصد از حمل‌ونقل در تهران عمومي‌است. البته برخي تاکسيراني را هم جزو حمل‌ونقل عمومي‌محاسبه مي‌کنند که اگر ۲۲ درصد تاکسيراني را به اين درصد اضافه کنيم باز هم سهم حمل‌ونقل عمومي‌کمتر از ۵۰ درصد است. وي با بيان اينکه حمل‌ونقل عمومي‌در افزايش و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي و رواني شهروندان تاثير زيادي دارد، افزود: محدوديت شبکه حمل‌ونقلي و ترافيک‌هاي طولاني، زندگي عادي شهروندان را تهديد مي‌کند و به روح و روان مردم صدمه مي‌زند. شهردار تهران اقدام مشترک شهرداري تهران و وزارت نفت در حوزه حمل و نقل عمومي‌را نه تنها مفيد براي تهران، بلکه مهم در تقويت نظام جمهوري اسلامي‌و انقلاب اسلامي‌قلمداد کرد. نجفي در ادامه جلسه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره قرارداد تامين ۶۳۰ واگن جديد و جزئيات آن گفت: همزمان با اعلام نهايي اين قرارداد، جزئيات آن را هم اعلام خواهيم کرد، اما درباره نحوه تامين هزار واگن سهم تهران در اين تفاهم‌نامه هنوز تصميمي‌گرفته نشده است. نجفي به پرداخت نشدن سهم يارانه دولت در مترو و اتوبوس اشاره کرد و گفت: در شرايطي که براي هزينه‌هاي بهره‌برداري مترو قرار بر سهم يک سومي‌دولت، شهرداري و مردم بود، دولت سهم خود را پرداخت نمي‌کند و از سهم ۳۳ درصدي مردم هم حدود ۲۰ درصد پرداخت مي‌شود که بايد اين تفاوت ترميم شود. وي يادآور شد که از سال ۸۹ تاکنون هيچ اتوبوسي به تهران اضافه نشده و بايد براي نوسازي و ترميم ناوگان اتوبوسراني برنامه‌اي جدي پيش‌بيني شود. به گزارش تجارت، اين تفاهم‌نامه در چارچوب ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد دقايقي پيش به امضاي علي وکيلي، مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت و محسن پورسيد آقايي، معاون حمل و نقل و ترافيک شهردار تهران رسيد. مدت اين تفاهم‌نامه که در ۱۱ ماده تهيه شده از تاريخ امضا و ابلاغ آن از سوي «شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت» به «شهرداري» يک سال است و با توافق دوطرف قابل تمديد خواهد بود. به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور مصوب ۱۳۹۴و آيين‌نامه اجرايي آن، طرح «توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهري در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبريز، شيراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم» از سوي وزارت نفت پيشنهاد و پس از تصويب در شوراي اقتصاد، به شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت تکليف شده است. «طرح توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهري در تهران و هشت کلانشهر» با اهداف بهبود و ارتقاي سفرهاي درون‌شهري با مترو، دستيابي به اهداف قانون توسعه حمل‌ونقل عمومي‌و مديريت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت (بنزين، نفت گاز و سي‌ان‌جي) و کاهش انتشار آلاينده‌هاي زيست‌محيطي اجرا خواهد شد. در اين طرح تعداد ۲ هزار دستگاه واگن جديد (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در کلانشهرها) در سال‎هاي ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به ناوگان مترو تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد. مطابق با مصوبه شوراي اقتصاد، برآورد صرفه‌جويي حاصل از يک واگن در سال، ۱۴۲۱۴۸ دلار براي تهران و ۷۸۸۶۳ دلار براي کلانشهرها در نظر گرفته شده است. با اجراي کامل اين طرح، پيش‌بيني مي‎شود در تهران تا پايان سال ۱۴۰۹ معادل ۱,۴۲ ميليارد دلار و در کلانشهرها تا پايان سال ۱۴۱۴ معادل ۱.۱۸ ميليارد دلار صرفه‎جويي محقق شود. طول مدت اجراي اين طرح در تهران ۱۰ سال (تا پايان سال ۱۴۰۹) و در کلانشهرها ۱۵ سال (تا پايان سال ۱۴۱۴) پس از آغاز به‌کار واگن‌هاي جديد است.
اضافه شدن ۲۰۰۰ دستگاه واگن جديد مترو طي چهار سال
وکيلي در مراسم آيين امضاي تفاهم‌نامه همکاري توسعه حمل و نقل ريلي شهري مترو بين وزارت نفت و شهرداري تهران به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور مصوب سال ۱۳۹۴ و آيين‌نامه اجرايي آن، گفت: طرح توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهري در تهران و هشت کلانشهر از سوي وزارت نفت پيشنهاد و پس از تصويب در شوراي اقتصاد به شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت تکليف شده است.
وي افزود: اين طرح با اهداف بهبود و ارتقاي سفرهاي درون‌شهري با مترو، دستيابي به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومي‌و مديريت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاينده‌هاي زيست‌محيطي اجرا خواهد شد.
رئيس شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت با بيان اينکه در اين طرح ۲۰۰۰ دستگاه واگن جديد طي سال‌هاي ۱۳۹۶ الي ۱۴۰۰ به ناوگان متروي تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد، اظهار کرد: مطابق با مصوبه شوراي اقتصاد برآورد صرفه‌جويي حاصل از يک واگن در سال، ميزان ۱۴۲۱۴۸ دلار براي تهران و ۷۸ هزار و ۸۳۳ دلار براي کلانشهرها در نظر گرفته شده. با اجراي کامل اين طرح پيش‌بيني مي‌شود در تهران تا پايان سال ۱۴۰۹ معادل ۱.۴۲ ميليارد دلار و در کلانشهرها تا پايان سال ۱۴۱۴ معادل ۱.۱۸ ميليارد دلار صرفه‌جويي شود. طول مدت اجراي اين طرح در تهران ۱۰ سال و در کلانشهرها ۱۵ سال پس از شروع به کار واگن‌هاي جديد است.


همزمان با دهه مبارک فجر مخزن 3000 مترمکعبي منوجان به بهره‌برداري رسيد. همزمان با ايام‌ا... دهه مبارک فجر مخزن 3000 مترمکعبي منوجان با حضور امام جمعه، فرماندار و جمعي از مسؤولان اجرايي در اين شهرستان افتتاح شد.
مصطفي شيخ‌ساماني مدير امور آب و فاضلاب شهرستان منوجان در اين زمينه اظهار داشت: مخزن اصلي آب شرب شهر با 3 هزار متر مکعب گنجايش ذخيره آب، اکنون براي مواقع بحراني اعم از زلزله و ... 50 درصد آب‌گيري شده است.
وي با بيان اينکه اکنون چهار ايستگاه کلرزني به شهر اضافه شده است، بيان داشت: اين چهار ايستگاه با مبلغ بيش از 800 ميليون ريال از منابع داخلي به بهره‌برداري رسيد که يکي از اين دستگاه‌ها به صورت نمادين افتتاح شد.
شيخ‌ساماني با اشاره به اينکه اين ايستگاه‌‌ها در صورت قطع برق مي‌توانند تا پنج ساعت کلر را در خود نگهداري کنند، تصريح کرد: همچنين 6 کيلومتر از شبکه توزيع آب با اعتبار بيش از 4 ميليارد و 300 ميليون ريال بازسازي شد و توسعه يافت.
وي با تأکيد بر امنيت ايستگاه‌هاي کلرزني ابراز داشت: در حال حاضر تأمين امنيت اين ايستگاه‌ها با حضور نگهبان صورت مي‌گيرد، اما پيگير نصب سيستم الکترونيکي و دوربين‌هاي مداربسته در آينده نزديک هستيم.
شيخ‌ساماني با توجه به کمبود آب در برخي از نقاط شهر منوجان عنوان کرد: اميدواريم، طي سه ماه آينده با تأمين و نصب شيرآلات کنترل فشار مشکلات کمبود آب در سطح شهر رفع و آبرساني از وضعيت زمان‌بندي خارج شود و مردم به صورت 24 ساعته آب داشته باشند. وي با اشاره به مشکل بي‌آبي در برخي از ساعات در منطقه چشمه شهرستان منوجان افزود: با توجه به اينکه اين منطقه داراي مشکل بي‌آبي در برخي از ساعات شبانه‌روز بود با تقويت و افزايش فشار شبکه توزيع، مشکل آن را برطرف کرديم.

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: همه بنزين يورو ۴ توليدي پالايشگاه‌ها، در کشور توزيع مي‌شود که هشت کلانشهر و سپس حومه‌ آن‌ها از اولويت‌هاست.
عليرضا صادق‌آبادي درباره کيفيت بنزين توليدي کشور و ارتباط آن با آلودگي کلانشهر تهران و البرز به خبرنگار شانا گفت: تعريف کلانشهر از ديد نهادهاي مختلف يکسان نيست؛ با فرض اين که بنزين عرضه شده از سوي جايگاهي در بومهن يا رودهن که حومه تهران به شمار مي‌آيد از استاندارد يورو ۴ انحراف داشته باشد، آيا اين موضوع به تعاريف مختلف از کلانشهرها برنمي‌گردد؟!
وي با تاکيد بر اين‌که به هرحال همه بنزين يورو ۴ توليدي در کشور، در کشور توزيع مي‌شود و در جاي ديگري مصرف نمي‌شود، تصريح کرد: همچنين سعي ما انجام تکليف و اولويتي است که بر عهده وزارت نفت گذاشته شده و اين تکليف توزيع بنزين با استاندارد يورو ۴ در ۸ کلانشهر است.
معاون وزير نفت در امور پالايش افزود: به تازگي قرار شده است که براي هر تلمبه در جايگاه‌هاي عرضه سوخت يک «تگ» ايجاد و بر اساس اين تگ‌ها تعريف ما از کلانشهر نيز مشخص شود.
به گفته وي، هم اکنون با احتساب توليد بنزين در فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس، ۴۰ ميليون ليتر بنزين يورو ۴ توليد مي‌شود که در کلانشهرها و حومه آن نيز توزيع مي‌شود.
وي اظهار اميدواري کرد که تا پايان امسال فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج فارس به بهره‌برداري برسد و افزود: با راه‌اندازي اين فاز تا پايان امسال و مشکلات و پانچ‌هايي که در راه ‌اندازي مشخص مي‌شود، حدود ۲ ماه طول خواهد کشيد تا توليد فاز دوم تثبيت شود.
صادق‌آبادي ادامه داد: همچنين اميدواريم ۲ واحد توليد سوخت جت KHD و توليد هيدروژني گازوئيل GHD نيز به‌زودي راه‌اندازي شود که با راه‌اندازي واحد GHD حدود ۸ ميليون ليتر گازوئيل يورو ۴ به توليد اين فرآورده افزوده خواهد شد.
به گفته مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، واحد تقطير پالايشگاه ستاره خليج فارس نيز در روزهاي آينده افتتاح خواهد شد.