گروه انرژي - بيژن زنگنه در آيين امضاي تفاهمنامه همکاري توسعه حملونقل ريلي شهري (مترو) ميان شرکت بهينهسازي مصرف سوخت و شهرداري تهران، با تبريک ايام دهه فجر به انتصاب آقاي نجفي به عنوان شهردار تهران اشاره کرد و گفت: پس از اين انتصاب به ايشان گفتم اگر شما بتوانيد موضوع ترافيک و محيط زيست و کميهم جمعآوري زباله را سروسامان دهيد، کار مهميانجام دادهايد. زنگنه با تاکيد بر اين که کاهش آلودگي و روانسازي ترافيک در تهران و شهرهاي بزرگ خواست عمومياست، يادآور شد: کمک به گسترش ناوگان مترو را از سالهاي گذشته پيگيري ميکردم. وي به بند «ق» تبصره دو قانون بودجه سال ۹۳ که با پيشنهاد وزارت نفت در بودجه سال ۹۳ قرار گرفت، اشاره کرد و با بيان اين که مجلس اين طرح را با عنوان ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد، تکميل کرد که جاي قدرداني دارد، افزود: تفاهمنامه امروز همسو با اين موضوع امضا شده است.
خريد صرفهجويي، اساس قانون رفع موانع توليد
به گفته وزير نفت، اساس قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور، خريد صرفهجويي است. اين قانون ميگويد در صورت صرفهجويي، پول حاصل از آن پرداخت شود. زنگنه با اشاره به اين که وزارت نفت پولي از قبل بابت مترو پرداخت نميکند، توضيح داد: هرگاه واگن جديد به مترو اضافه شد، به ازاي هر مسافر ۹,۸ سنت نسبت به خط پايهاي که توافق کرديم، به مترو پرداخت ميشود. وي با بيان اينکه هر مسافري که از مترو استفاده ميکند حدود ۱۰ سنت به ازاي هر سفر به اقتصاد کشور کمک ميکند، تاکيد کرد: يعني اگر هر فرد در سال ۳۰۰ سفر از طريق مترو انجام دهد ۳۰ دلار به اقتصاد ملي برميگردد و از هدررفت اين رقم جلوگيري ميشود. وزير نفت ادامه داد: با اجراي اين طرح، افزون بر تامين رفاه مردم، آلودگي زيست محيطي کاهش مييابد و ترافيک روان ميشود و اقتصاد ملي نيز از آن سود ميبرد. وي با بيان اينکه البته اين کمک از جيب شرکت ملي نفت ايران نيست، تصريح کرد: شرکت ملي نفت ايران در ازاي صرفهجويي پول پرداخت ميکند. من علاقهمندم تهران و شهرهاي بزرگ بيشتر مورد توجه قرار گيرند. زنگنه با اشاره به اين که صرفهجويي به۲ شکل، کاهش واردات و افزايش صادرات انجام ميشود، تصريح کرد: طرح توسعه حملونقل مسافر با قطار شهري در تهران و هشت کلانشهر در شوراي اقتصاد تصويب و سقف سالانهاي براي پرداخت آن مشخص شد.
وي اظهار اميدواري کرد که اين طرح هرچه سريعتر در ديگر کلانشهرهاي ايران نيز اجرا شود.
۴۰ ميليارد دلار يارانه سوخت و انرژي
وزير نفت با اشاره اينکه هماکنون ۱۳۰۰ واگن مترو در کلانشهر تهران وجود دارد که با اجراي اين طرح با افزايش حدود ۷۵ درصدي به۲۳۰۰ واگن ميرسد، افزود: بايد تا جايي که امکان دارد از زيربناهاي کشور، استفاده شود تا مردم در آرامش قرار گيرند. زنگنه با بيان اينکه طبق محاسبات انجام شده سالانه بيش از ۴۰ ميليارد دلار يارانه سوخت و انرژي پرداخت ميشود که يک تهديد است، افزود: پرداخت اين ميزان يارانه در صورت صرفهجويي به يک فرصت تبديل خواهد شد. وي با بيان اينکه مطمئن هستم شهرداري تهران در اجراي اين کار موفق خواهد شد، افزود: اميدواريم شهرداري تهران اجراي اين کار را سرعت ببخشيد و اگر ميتواند از واگنهاي بيشتري سود ببريد. شايان ذکر است که شرکت بهينهسازي مصرف سوخت و شهرداري تهران به منظور اجراي طرح توسعه حملونقل ريلي شهري (مترو) با حضور وزير نفت و شهردار تهران تفاهمنامه همکاري امضا کردند.
شهردار تهران: قرارداد تامين ۶۳۰ واگن جديد براي مترو تهران نهايي شده است
همچنين محمدعلي نجفي، شهردار تهران از وزارت نفت براي هماهنگي اين تفاهمنامه و تصميم جدي در اجراي اين قانون تشکر کرد و گفت: خوشحالم که وزارت نفت براي اين قانون وقت گذاشت و اميدوارم اين تفاهمنامه خيلي زود به قرارداد اجرايي تبديل شود. وي افزود: کار کارشناسي زيادي براي اجراي اين قانون و تفاهمنامه صورت گرفته و اميدوارم اين قرارداد در اجراي ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابتپذير و ارتقاي نظام مالي کشور موثر باشد. شهردار تهران گفت: بر اساس برآوردها، به ازاي هر مسافر حدود ۶ دهم ليتر صرفهجويي رقم ميخورد، براين اساس طبق اين تفاهمنامه وزارت نفت ۹,۸ سنت پرداخت ميکند که در واقع اين صرفهجويي به کمک تبديل ميشود. نجفي با اعلام تامين هزار دستگاه واگن از محل اجرايي شدن اين تفاهمنامه در آينده، گفت: براي تامين ۶۳۰ دستگاه واگن ديگر مذاکراتي صورت گرفت که در مراحل نهايي مناقصه و اعلام برنده نهايي هستيم. برنده نهايي که يک شرکت داخلي و شريک خارجي است با نهايي شدن قيمت، معرفي ميشود. البته قرار بود اين قرارداد تا آخر آذرماه نهايي شود، اما طول کشيد و اميدوارم تا پايان بهمن ماه نهايي و تا پايان سال جاري اجرايي شود.
وي يادآور شد که با تامين ۶۳۰ واگن جديد و هزار دستگاه واگني که در نتيجه تفاهمنامه امروز تامين ميشود، ظرفيت مترو تهران دو برابر خواهد شد.
با پرداخت سهم ۵۰ درصدي دولت براي توسعه مترو، امکان شروع يک خط جديد را هم خواهيم داشت
شهردار تهران افزود: با تکميل خط ۶ و ۷ مترو تهران و پرداخت سهم ۵۰ درصدي دولت براي توسعه مترو، امکان شروع يک خط جديد را هم خواهيم داشت و ميتوانيم ظرفيت جابهجايي مسافر در مترو تهران را از ۲ ميليون سفر فعلي به حدود ۶ تا ۷ ميليون سفر تا حدود ۵ سال آينده برسانيم. نجفي به ظرفيت محدود و ضعيف تهران در حملونقل عمومياشاره کرد و گفت: اين شاخص در معرفي تهران به عنوان شهري زيستپذير اثر زيادي دارد؛ هر چقدر ارائه خدمات حملونقلي در شهري بالاتر باشد آن شهر زيستپذيرتر خواهد بود. در شرايط فعلي حدود ۹ درصد حملونقل ما را مترو و حدود ۱۱ درصد را اتوبوسراني برعهده دارد، به اين ترتيب حدود ۲۰ درصد از حملونقل در تهران عمومياست. البته برخي تاکسيراني را هم جزو حملونقل عموميمحاسبه ميکنند که اگر ۲۲ درصد تاکسيراني را به اين درصد اضافه کنيم باز هم سهم حملونقل عموميکمتر از ۵۰ درصد است. وي با بيان اينکه حملونقل عموميدر افزايش و کاهش آسيبهاي اجتماعي و رواني شهروندان تاثير زيادي دارد، افزود: محدوديت شبکه حملونقلي و ترافيکهاي طولاني، زندگي عادي شهروندان را تهديد ميکند و به روح و روان مردم صدمه ميزند. شهردار تهران اقدام مشترک شهرداري تهران و وزارت نفت در حوزه حمل و نقل عموميرا نه تنها مفيد براي تهران، بلکه مهم در تقويت نظام جمهوري اسلاميو انقلاب اسلاميقلمداد کرد. نجفي در ادامه جلسه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره قرارداد تامين ۶۳۰ واگن جديد و جزئيات آن گفت: همزمان با اعلام نهايي اين قرارداد، جزئيات آن را هم اعلام خواهيم کرد، اما درباره نحوه تامين هزار واگن سهم تهران در اين تفاهمنامه هنوز تصميميگرفته نشده است. نجفي به پرداخت نشدن سهم يارانه دولت در مترو و اتوبوس اشاره کرد و گفت: در شرايطي که براي هزينههاي بهرهبرداري مترو قرار بر سهم يک سوميدولت، شهرداري و مردم بود، دولت سهم خود را پرداخت نميکند و از سهم ۳۳ درصدي مردم هم حدود ۲۰ درصد پرداخت ميشود که بايد اين تفاوت ترميم شود. وي يادآور شد که از سال ۸۹ تاکنون هيچ اتوبوسي به تهران اضافه نشده و بايد براي نوسازي و ترميم ناوگان اتوبوسراني برنامهاي جدي پيشبيني شود. به گزارش تجارت، اين تفاهمنامه در چارچوب ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد دقايقي پيش به امضاي علي وکيلي، مديرعامل شرکت بهينهسازي مصرف سوخت و محسن پورسيد آقايي، معاون حمل و نقل و ترافيک شهردار تهران رسيد. مدت اين تفاهمنامه که در ۱۱ ماده تهيه شده از تاريخ امضا و ابلاغ آن از سوي «شرکت بهينهسازي مصرف سوخت» به «شهرداري» يک سال است و با توافق دوطرف قابل تمديد خواهد بود. به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابتپذير و ارتقاي نظام مالي کشور مصوب ۱۳۹۴و آييننامه اجرايي آن، طرح «توسعه حملونقل مسافر با قطار شهري در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبريز، شيراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم» از سوي وزارت نفت پيشنهاد و پس از تصويب در شوراي اقتصاد، به شرکت بهينهسازي مصرف سوخت تکليف شده است. «طرح توسعه حملونقل مسافر با قطار شهري در تهران و هشت کلانشهر» با اهداف بهبود و ارتقاي سفرهاي درونشهري با مترو، دستيابي به اهداف قانون توسعه حملونقل عموميو مديريت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت (بنزين، نفت گاز و سيانجي) و کاهش انتشار آلايندههاي زيستمحيطي اجرا خواهد شد. در اين طرح تعداد ۲ هزار دستگاه واگن جديد (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در کلانشهرها) در سالهاي ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به ناوگان مترو تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد. مطابق با مصوبه شوراي اقتصاد، برآورد صرفهجويي حاصل از يک واگن در سال، ۱۴۲۱۴۸ دلار براي تهران و ۷۸۸۶۳ دلار براي کلانشهرها در نظر گرفته شده است. با اجراي کامل اين طرح، پيشبيني ميشود در تهران تا پايان سال ۱۴۰۹ معادل ۱,۴۲ ميليارد دلار و در کلانشهرها تا پايان سال ۱۴۱۴ معادل ۱.۱۸ ميليارد دلار صرفهجويي محقق شود. طول مدت اجراي اين طرح در تهران ۱۰ سال (تا پايان سال ۱۴۰۹) و در کلانشهرها ۱۵ سال (تا پايان سال ۱۴۱۴) پس از آغاز بهکار واگنهاي جديد است.
اضافه شدن ۲۰۰۰ دستگاه واگن جديد مترو طي چهار سال
وکيلي در مراسم آيين امضاي تفاهمنامه همکاري توسعه حمل و نقل ريلي شهري مترو بين وزارت نفت و شهرداري تهران به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابتپذير و ارتقاي نظام مالي کشور مصوب سال ۱۳۹۴ و آييننامه اجرايي آن، گفت: طرح توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهري در تهران و هشت کلانشهر از سوي وزارت نفت پيشنهاد و پس از تصويب در شوراي اقتصاد به شرکت بهينهسازي مصرف سوخت تکليف شده است.
وي افزود: اين طرح با اهداف بهبود و ارتقاي سفرهاي درونشهري با مترو، دستيابي به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عموميو مديريت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت و کاهش آلايندههاي زيستمحيطي اجرا خواهد شد.
رئيس شرکت بهينهسازي مصرف سوخت با بيان اينکه در اين طرح ۲۰۰۰ دستگاه واگن جديد طي سالهاي ۱۳۹۶ الي ۱۴۰۰ به ناوگان متروي تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد، اظهار کرد: مطابق با مصوبه شوراي اقتصاد برآورد صرفهجويي حاصل از يک واگن در سال، ميزان ۱۴۲۱۴۸ دلار براي تهران و ۷۸ هزار و ۸۳۳ دلار براي کلانشهرها در نظر گرفته شده. با اجراي کامل اين طرح پيشبيني ميشود در تهران تا پايان سال ۱۴۰۹ معادل ۱.۴۲ ميليارد دلار و در کلانشهرها تا پايان سال ۱۴۱۴ معادل ۱.۱۸ ميليارد دلار صرفهجويي شود. طول مدت اجراي اين طرح در تهران ۱۰ سال و در کلانشهرها ۱۵ سال پس از شروع به کار واگنهاي جديد است.