۲۹۲ قطعهساز وام گرفتند
معاون مالي و اقتصادي گروه سايپا از پرداخت تسهيلات بانکي به ۲۹۲ قطعه ساز طرف قرارداد از سوي بانک مهر اقتصاد خبر داد. به گزارش ايسنا، مهدي محمدرضايي اظهار کرد: تقويت توان مالي قطعه سازان از اولويتهاي سايپا در دور جديد فعاليتها است و در اين راستا تفاهمنامهاي با بانک مهر اقتصاد منقعد شده است. وي با بيان اين که طبق اين تفاهمنامه بانک مهر اقتصاد تسهيلات مالي را در اختيار قطعه سازان طرف قرارداد قرار ميدهد، خاطر نشان کرد: تاکنون ۲۹۲ قطعه ساز از تسهيلات مربوطه استفاده کردهاند و ۱۸۵ قطعه ساز نيز در مرحله تشکيل پرونده براي اخذ تسهيلات قرار دارند. وي ادامه داد: در پرداخت اين تسهيلات از سوي اين بانک، سايپا حمايتهاي لازم را در زمينه تضمين باز پرداخت انجام ميدهد و در اين فرايند طرف حساب و متعهد بانک مهر اقتصاد است. معاون مالي و اقتصادي گروه خودروسازي سايپا خاطرنشان کرد: در اين طرح حمايت از قطعه سازان داخلي و تقويت توان مالي آنها در راستاي پيش برد سياستهاي اقتصاد مقاومتي و تقويت توليد داخلي صورت گرفته است.
صادرات ايران به چين افزايش يافت
براساس آخرين آمارها ارزش کل صادرات ايران به چين در سال ۲۰۱۷ ميلادي بيش از ۲۵ درصد رشد داشته است. به گزارش ايسنا، ارزش کل صادرات ايران به چين در سال ۲۰۱۷ ميلادي با ۲۵.۲ درصد رشد ارزشي، به رقميمعادل ۱۸ ميليارد و ۵۸۰ ميليون دلار رسيده است. مهمترين اقلام صادراتي ايران به چين شامل نفت خام، انواع پلي اتيلن، متانول، گوگرد، استيرن، سنگ آهن، سنگ مس، مس تلخيص شده، سنگ کروم، سنگ سرب، سنگ روي و سنگهاي مرمر و تراورتن در سال ۲۰۱۷ بوده است. گفتني است که حجم مبادلات تجاري ايران و چين در اين سال بيش از ۳۸ ميليارد دلار بوده است و بر اساس آنچه مسئولان اتاق بازرگاني ايران و چين اعلام کردهاند هدف گذاري مبادلات تجاري با چين در سال ۲۰۱۸، رقميمعادل ۵۰ ميليارد دلار تعريف شده است. از سوي ديگر در مجموع طي سالهاي اخير به دليل کاهش قيمت نفت و قيمت مواد خام در دنيا، روند مبادلات تجاري ايران و چين رو به کاهش بوده است.
اضافه دريافتي به خريداران خودرو بازگردانده ميشود
نايب رئيس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: دولت و به طور خاص وزارت صنعت بايد هرچه زودتر در راستاي اجرايي شدن حکم اخير ديوان عدالت اداري اقدام و تعرفههاي واردات خودرو را به نرخهاي سابق بازگردانند در آن صورت شرکتهاي واردکننده خودرو نيز مابهالتفاوت قيمت دريافتي را به مشتريان بازخواهند گرداند. فرهاد احتشامزاد در گفتگو با ايسنا، در پاسخ به اينکه با توجه به حکم اخير ديوان عدالت اداري مبني بر توقف اجراي مصوبه اخير دولت در زمينه افزايش تعرفه واردات خودرو، آيا شرکتهاي وارد کننده خودرو نرخها را به قيمتهاي سابق بازگرداندهاند؟ اظهار کرد: اين اقدام نيازمند شفافسازي و اقدام عملي دولت در زمينه بازگرداندن تعرفههاي واردات خودرو به نرخهاي سابق است که تاکنون اتفاق نيفتاده است. وي اظهار کرد: پس از اقدام عملي دولت در کاهش تعرفهها بايد جلسه مشترکي با حضور وزارت صنعت، وزارت امور اقتصادي و دارايي و ديگر سازمانهاي دولتي مربوطه و انجمن واردکنندگان خودرو برگزار و فرايند بازگرداندن اضافه وجوه پرداختي از سوي شرکتهاي واردکننده خودرو در حدود يک ماه اخير مشخص و نسبت به اين کار اقدام شود. پس از آن نيز شرکتهاي واردکننده خودرو مابهالتفاوت قيمتهاي پيشين و جديد خودروها را به مشتريان بازخواهند گرداند.
آنچه که جريان داخلي سازي در صنعت خودرو را زير سؤال ميبرد؟!
يک عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس معتقد است هرگونه وابستگي خودروسازان به نرخ ارز تلاش در زمينه داخلي سازي و توليد در صنعت خودرو را زير سؤال ميبرد. داريوش اسماعيلي در گفتگو با خبر خودرو با توجه به نقش نوسانات ارزي بر وضعيت کنوني صنعت خودرو، اظهار داشت: در صورت وابستگي بالاي ارزي، هر تغيير و شوک ارزي، بازار توليد و قيمت خودرو متأثر خواهد کرد. وي با توجه تلاش براي توسعه داخلي سازي خودروها، تاکيد کرد: به جهت کاهش تدريجي قطعات مورد نياز خودروها از قطعات خارجي و در راستاي اجراي تعهدات شرکتها در قراردادهاي مشترک، پيش بيني ميشود در آينده تبعات نوسانات ارزي برجريان توليد محصولات داخلي کاهش يابد. به گفته وي در چنين شرايط و روندي که آغاز شده هرگونه تغيير و افزايش قيمت خودرو به بهانه افزايش نرخ ارز، اقداميمنطقي نخواهد بود. وي همچنين با اشاره به مزيتهاي افزايش داخلي سازي در صنعت خودرو، خاطرنشان کرد: با توجه به برخي فعاليتها جهت توسعه داخلي سازي در صنعت خودرو انتظار ميرود درصد تاثيري پذيري صنعت خودرو از نرخ ارز به تدريج کاهش يابد بنابراين با هر گونه نوساني، شرکتها نبايد به دنيا افزايش قيمت باشند.
عدم آمادگي صنعت خودرو جهت اجراي استانداردهاي 85 گانه
يک کارشناس صنعت خودرو کشور در رابطه با طرح اعمال استانداردهاي 85 گانه در خودروهاي داخلي گفت: در شرايط فعلي اکثر خودروهايي که توليد ميشوند استانداردهاي بالايي ندارند و امکان ارتقاء استانداردها در بيشتر خودروهايي که در حال حاضر توليد ميشوند وجود ندارد زيرا در صنعت خودروي کشور بسترسازيهاي لازم براي انجام و عملي شدن اين طرح صورت نگرفته است. سيدعلي جزايري در گفتگو با خبرخودرو اظهار داشت: لازمه اجرايي شدن اين طرح علاوه بر سرمايه گذاري و بستر سازي در زمينه قطعه سازي و مونتاژ، مستلزم وجود پرسنل کار آزموده است که اين امر بايد طي ساليان صورت ميگرفت. وي اظهار داشت: اين که روي کاغذ استانداردهاي بيشتر و سختتري را اعمال نماييم عملاً وضعيت صنعت خودروي کشور بهبود پيدا نميکند زيرا صنعت خودروي کشور آمادگي لازم براي سختتر کردن استانداردها را ندارد، حتي اگر اين استانداردها تبديل به قانون شوند. وي افزود: اين يک واقعيت است که وقتي براي انجام يک طرح قوانيني وضع ميشود که زيرساختهاي لازم براي اجرايي شدن آنها وجود ندارد عملاً ان طرح روي کاغذ باقي ميماند. جزايري تصريح کرد: اين واقعيت در مورد طرح افزايش استانداردها در خودروها نيز صدق ميکند و با توجه به اينکه زيرساختهاي لازم براي اجرايي شدن اين طرح در صنعت وجود ندارد خودروسازان اگر مجبور شوند قوانين را دور ميزنند و نهايتاً اين طرح خروجي ملموسي براي صنعت خودرو کشور ايجاد نميکند.