فرود سوخو سوپرجت ۱۰۰ روسيه فردا در مهرآباد تهران
مدير روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري گفت: امروز دوشنبه ۲۳ بهمن يک فروند هواپيماي سوخو سوپرجت ۱۰۰ همراه تيم مهندسي اين هواپيما در فرودگاه مهرآباد تهران فرود خواهد آمد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري؛ رضا جعفرزاده گفت: درپي طرح توسعه ناوگان کشور ، شرکت‌هاي هواپيمايي براي افزايش ظرفيت ناوگان خود گزينه‌هاي مختلفي را تحت بررسي و انتخاب دارند. وي با بيان اين که اين هواپيما داراي 100 صندلي پرواز و قابليت پروازهاي منطقه‌اي و کوتاه برد را دارد، افزود: فردا از ساعت 10 تا 12 اين هواپيما مورد بازديد ايرلاين‌هاي داخلي قرار خواهد گرفت.

برخی هواپيماها خارج از سقف پروازي فعال هستند
سيد احسن علوي رئيس کميته حمل و نقل کميسيون عمران مجلس، گفت: کمبود هواپيما و عمر بالاي آن يکي از عمده دلايل تاخيرهاي پروازي در کشور است. سن بالاي ناوگان هوايي نشان مي‌دهد که بسياري از هواپيماهاي ما خارج از سقف پروازي فعال هستند، همچنين برخي تاخيرهاي پروازي در نتيجه ضعف مديريتي صورت مي‌گيرد. در برف اخير يخ زدگي برخي بخش‌هاي هواپيما به توقف چند روزه پروازها منجر شد در صورتي که استفاده از تجهيزات يخ زدايي مي‌توانست از اين مشکل جلوگيري کند. در مسکو توقف پرواز به دليل بارش برف معنا ندارد زيرا مديريت در حوزه ناوگان هوايي مي‌داند به چه شکلي از پس مشکلات پيش آمده بر آيد.

کاهش نرخ سود وام مسکن با پرداخت یارانه
سيد کمال الدين شهرياري عضو کميسيون عمران مجلس، با مثبت ارزيابي کردن تصميم وزارت راه و شهرسازي در خصوص کاهش مدت سپرده‌گذاري تسهيلات صندوق يکم مسکن به 10 ماه، گفت: اين اقدام به تحريک تقاضا و بهبود وضعيت بازار مسکن مي‌انجامد. همچنين بايد مقداري از سود وام که بانک‌ها به عنوان هزينه پول بايد از تسهيلات گيرنده دريافت کند از سوي دولت به عنوان يارانه پرداخت شود. ورود دولت براي ارايه يارانه به بانک‌ها در راستاي تسهيل شرايط پرداخت وام مسکن و کاهش نرخ سود آن مي‌تواند تاثير خوبي در بازار داشته باشد. ارايه يارانه به بانک‌هاي عامل در حوزه مسکن براي کاهش نرخ سود تسهيلات آن‌ها در بودجه 97 کل کشور لحاظ خواهد شد .
آزادسازي نرخ بليت هواپيما اجحاف به مردم نيست
محمدرضا رضايي کوچي رئيس کميسيون عمران مجلس، با تاکيد بر ضرورت برخورد با دفاتر خدماتي هواپيمايي متخلف، گفت: ترجمه آزادسازي نرخ بليت هواپيما اجحاف به مردم نيست.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از خانه ملت، محمدرضا رضايي با اشاره به تعليق و لغو فعاليت ۱۷ دفتر خدمات هواپيمايي در پي تخلفات صورت گرفته، گفت: روند نظارت بر دفاتر هواپيمايي و ايرلاين‌ها براي جلوگيري از اجحاف در حق مردم بايد مستمر باشد.
رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه همزمان با آغاز تعطيلات نوروز بازار خريد و فروش بليت داغ مي‌شود، تصريح کرد: نظارت مستمر بر نحوه عملکرد شرکت‌هاي هواپيمايي از نارضايتي مردم مي‌کاهد.
نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه موافقت مجلس با شناور شدن و آزادسازي نرخ‌ها بليت‌ها به معناي افزايش بدون ضابطه قيمت‌ها نيست، افزود: اينکه ايرلايني اقدام به فروش بدون سقف قيمتي مشخص کند تخلف است، زيرا موافقت با آزادسازي نرخ‌ها به معناي گران شدن صرف قيمت‌ها نبوده است.
رضايي با بيان اينکه آزادسازي نرخ بليت هواپيما مقدمه‌اي براي افزايش کيفيت خدمات دهي به مردم بوده است، گفت: متاسفانه مشاهده مي‌شود که هيچ تغييري در خدمات دهي به مسافران صورت نگرفته و تنها شرکت‌هاي هواپيمايي در روز‌هاي بحراني و تعطيلات که بازار فروش داغ است اقدام به سوء استفاده مي‌کنند.
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با تاکيد بر اينکه متناسب نبودن عرضه و تقاضا عاملي براي سوء استفاده برخي شرکت‌هاي هواپيمايي شده است، افزود: با کمبود‌هايي در که شرکت‌هاي هواپيمايي مشاهده مي‌شود انتظار مي‌رود قيمت‌ها به نحو مطلوبي به مردم ارايه شود.در سال‌هاي اخير مطالبه براي استفاده از ناوگان هوايي بيشتر شده است، رشد تقاضا نبايد به جولان دلالان در بازار فروش بليت منجر شود. 
رضايي با تاکيد بر اينکه سازمان هواپيمايي کشوري بايد ضمن برخورد با تخلفات شرکت‌هاي هواپيمايي گزارش آن را نيز به مجلس ارايه دهد، گفت: متاسفانه در اين گير و دار برخي اخبار مبني بر فروش بليت‌هاي تقلبي نيز به گوش مي‌رسد. هر ايرلايني که با فروش بليط تقلبي مردم را دچار مشکل مي‌کند بايد بداند سرنوشت اقداماتش پلمب واحد کسب او است. از سازمان هواپيمايي مي‌خواهيم نظارت هر چه بيشتري بر بازار فروش بليت هواپيما در روز‌هاي منتهي به سال اعمال کند.

کارکرد هواپيماهاي خريداري شده اقساط آن را پرداخت مي‌کند
عضو کميسيون عمران مجلس با بيان اينکه مدل خريد هواپيماهاي ايرباس اجاره به شرط تمليک بوده و با کارکرد آن‌ها اقساط باقي‌مانده پرداخت مي‌شود، گفت: امکان فسخ قرارداد به علت ناتواني در پرداخت وجود ندارد.
به گزارش روزنامه تجارت، سيدابوالفضل موسوي بيوکي در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با تاکيد بر اينکه قراردادهاي منعقده براي خريد هواپيما از ايرباس و بوئينگ به شيوه اجاره به شرط تمليک است، گفت: با توجه به اينکه اين نوع خريدها به شيوه نقدي نيست، لذا مشکلي نيز در روند آن ايجاد نمي‌شود.عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه در قراردادهاي مذکور مقرر شده بود که ضمن ارايه پيش پرداخت با کارکرد هواپيما مابقي هزينه‌هاي آن به تدريج پرداخت شود، افزود: در اين نوع قراردادها نيازي به پرداخت مستقيم نقدي نيست از اين رو امکان فسخ قرارداد به علت ناتواني در پرداخت وجود ندارد. مطالبه ما از مسئولان مربوطه به ويژه وزير راه و شهرسازي شفاف سازي در خصوص قراردادهاي منعقده با ايرباس و بوئينگ و تغييرات احتمالي آن است.
موسوي بيوکي با بيان اينکه فروش هواپيما با توجه به اينکه کالايي استراتژيک است از سوي شرکت‌هاي توليد کننده به صورت هماهنگ انجام مي‌شود، تصريح کرد: اقبال ما براي خريد ايرباس، بوئينگ را به تکاپو براي فروش هواپيما به ايران انداخت. وي با تاکيد بر اينکه عدم موافقت بوئينگ به بدعهدي ايرباس براي فروش هواپيما به ايران به دليل توافقات في مابين منجر مي‌شد، گفت: اي تي آر‌ها در رده توليدات هواپيمايي بوئينگ نبوده و به همين دليل حساسيت در تحويل آن‌ها به ايران کمتر بود. اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه مجموعه خريد هواپيما را بايد در پکيج کاملي ديد تا بتوان در خصوص آن اظهارنظر کرد، افزود: اظهارنظر در خصوص قراردادهاي انجام شده در صورتي ممکن است که از تمامي‌جوانب آن مطلع باشيم. کمبود اعتباري در خصوص پيش پرداخت براي هواپيماهاي خريداري شده وجود ندارد زيرا در ابتدا و در قراردادها به اين موضوع توجه شده و خريدها متفاوت است.

صدور رواديد الکترونيکي در فرودگاه امام(ره)
روادید کاغذی در تعامل وزارت امور خارجه و نيروي انتظامي در فرودگاه امام خميني(ره)حذف شد و رواديد الکترونيکي جاي آن را گرفت.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از صدا وسيما؛ بر اساس اين اقدام برچسب رواديد که پيش از اين در گذرنامه مسافران خارجي الصاق مي‌شد حذف و اطلاعات رواديد بصورت سيستمي‌در گيت گذرنامه پليس خوانده مي‌شود. به اين ترتيب با حذف برچسب‌هاي فيزيکي، صدور رواديد الکترونيکي موجب سهولت مراجعات و کاهش قابل توجه زمان مسافران ورودي خواهد شد. هم اکنون روزانه ۱۲۰۰ رواديد در فرودگاه امام خميني صادر و با اين اقدام پيش بيني مي‌شود اين ميزان تا ۳ برابر افزايش يابد. شهرام آدم نژاد، مديرعامل شهرفرودگاهي امام خميني( ره) گفت: اين فرودگاه بايد پيشران در هوشمندسازي همه تقاضاها و خدمات مورد نياز مسافران باشد و صدور رواديد الکترونيکي گام نخست اين مهم است. براي تحقق فرودگاه الکترونيک در حال برنامه‌ريزي و فعاليت هستيم و مجموعه فناوري اطلاعات شهر فرودگاهي امام خميني ماموريت ويژه‌اي دارد. نخستين گام در خدمات الکترونيک فرودگاه همين صدور رواديد الکترونيکي است که شرکت فرودگاهي براي تسهيل امور مسافران خارجي زير ساخت و محل مناسب را اختصاص داده است. مديرعامل شهر فرودگاهي امام خميني تصريح کرد: علاوه بر ارتقا پرتال فرودگاه و طراحي اپليکيشن تلفن همراه همچنين تابلوي اطلاعات سفر،امکانات پارکينگ و ديگر مجموعه‌هاي خدماتي متعدد ترمينال در اولويت خدمات الکترونيکي قرار دارد. پليس و وزارت خارجه در يک هم انديشي مشترک، از امروز بر حذف برچسب رواديد در فرودگاه امام خميني( ره) اقدام کردند که اين تصميم، موجب بالا رفتن سرعت و دقت ورود مسافران به کشور خواهد شد.


بهره‌برداري از 19 پروژه بندری در دروازه طلايي اقتصاد ايران
گروه راه و مسکن: صبح روزشنبه ( 21 بهمن‌ماه 96) به مناسبت دهه فجر 19 پروژه دريايي در مجتمع بندري شهيد رجايي و ساير بنادر استان هرمزگان با ارزشي بالغ بر ۴۵۰۰ ميليارد ريال با حضور عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي، محمد راستاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي، استاندار هرمزگان، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌و جمعي از مديران استاني به بهره‌برداري رسيد. 
احداث مخازن نگهداري از فرآورده‌هاي نفتي و فرآورده‌هاي پتروشيميايي، پايانه لجستيک کالا و کانتينر، نوسازي خطوط ريل راه‌آهن واقع در مجتمع بندري شهيد رجايي، روسازي برخي محورهاي دسترسي، طرح جامع اطفاء حريق بندر شهيد رجايي، بهره‌برداري از دو فروند رمپ فلزي شناور چندمنظوره در بندر شهيد رجايي و بندر جاسک و خارج سازي تعدادي از مغروقه‌ها در دهانه ورودي بندر جزيره قشم از جمله پروژه‌هايي بودند که از سوي وزير راه و شهرسازي به بهره‌برداري رسيدند.  به گزارش روزنامه تجارت، دو طرح احداث مخازن نگهداري فرآورده‌هاي نفتي در بندر خليج فارس با صرف هزينه‌اي بالغ بر ۵۸۰ ميليارد ريال و اشتغال‌زايي مستقيم براي بيش از ۹۰ نفر و همچنين يک طرح احداث پايانه لجستيک کالا و کانتينر با ۴۷۰ ميليارد ريال اعتبار و ايجاد اشتغال مستقيم براي ۱۰۰ نفر در اراضي پشتيباني بندر شهيد رجايي از جمله طرح‌هاي افتتاح شده در بزرگترين بندر تجاري کشور بوده است. همچنين بازديد از کارگاه‌هاي نصب و راه‌اندازي ۱۲ دستگاه گنتري کرين ساخت شرکت ليبهر آلمان(جرثقيل فوق سنگين تخليه و بارگيري کانتينر)، ۱۵ دستگاه ترانستينر(جرثقيل ويژه صفافي کانتينر) ساخت شرکت ايراني منگان به عنوان نمادي بارز از اقتصاد مقاومتي و همچنين نخستين دستگاه ايکس ري پرسرعت کاميوني و نسل ۴ کشور به عنوان بخشي ديگر از برنامه‌هاي سفر يک‌روزه وزير راه و شهرسازي به دروازه طلايي اقتصاد ايران بوده است. پنج فروند اسکله فلزي شناور ساخت متخصصات داخلي براي رونق بخشي به گردشگري دريايي در سواحل و جزاير خليج فارس، ساختمان مامور سراي بندرگاه چندمنظوره جزيره هرمز، ساختمان مرکز امداد و نجات دريايي بندر شهيد حقاني، طرح لايروبي بندر جاسک در قلب سواحل مکران و تجهيز پايانه بين‌المللي خليج فارس در بندر شهيد باهنر از ديگر طرح‌هايي بود که در بنادر تابعه استان هرمزگان به بهره‌برداري رسيد. بدون‌شک با بهره‌برداري از اين ۱۹ طرح سرمايه گذاري، فني و عمراني بنادر و دريانوردي هرمزگان در سال اقتصاد مقاومتي؛ توليد و اشتغال، براي جمعيتي بالغ بر ۶۵۰ نفر به صورت مستقيم اشتغال ايجاد شد که اين اقدام مهم نشانگر برداشتن گام‌هايي بلند و موثر از سوي سازمان بنادر و دريانوردي در راستاي عمل به منويات مقام معظم رهبري و جامه عمل پوشاندن به شعارهاي دولت تدبير و اميد در حوزه اقتصاد درياپايه، توسعه زيرساخت‌هاي دريايي و بندري کشور و رونق معيشت ساحل نشينان است.
لايروبي کانال دسترسي و ديوار ساحلي بندر چندمنظوره هرمز 
براساس اين گزارش، عمليات اجرايي لايروبي کانال دسترسي و ديوار ساحلي بندر چند منظوره جزيره هرمز با حضور وزير راه و شهرسازي به بهره برداري رسيد که اين پروژه با اعتبار بالغ بر ۱۳۰ ميليارد ريال، طي ۱۲ ماه به اتمام مي‌رسد. 
اين پروژه در راستاي توسعه و رونق جزيره نشينان جزيره هرمز و امکان پهلوگيري کشتي‌ها تا ۱۵۰۰ تن آغاز شد. بندر چند منظوره هرمز در شمال غرب جزيره هرمز واقع شده است. کاربري بندر هرمز در حال حاضر گردشگري است، به طوري که روزانه ۱۰ شناور با ظرفيت حمل ۵۰ تا ۲۰۰ نفر عمليات جابجايي مسافر در مسير اسکله شهيد حقاني به بندر هرمز را بر عهده دارد. با توجه به روند افزايش مسافر از اسکه شهيد حقاني و قشم به بندر هرمز مشکلات تردد شناورهاي بزرگ به علت عدم کفايت آبخور حوضچه و کانال دسترسي طرح لايروبي و توسعه بندر چند منظوره هرمز در دستور کار اداره کل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان قرار گرفت. اهداف طرح لايروبي ايجاد شرايط ايمن براي ورود شناورهاي مسافري و خدماتي موجود، افزايش ظرفيت بندرگاه براي پذيرش شناورهاي باري و خدماتي تا ظرفيت ۱۵۰۰ تن و افزايش ضريب ايمني عمليات بندري و مانورشناورها در محل ورودي و کانال دسترسي است. برآورد هزينه‌هاي اجرايي پيمانکار در زمان مناقصه ۸۹ ميليارد ريال و برآورد هزينه تعديل پروژه و کارهاي پيش بيني نشده ۲۲ ميليارد ريال است.
ابلاغ اپراتوري ترمينال۱ و ۲ بندرشهيد رجايي
همچنين وزير راه و شهرسازي در جريان حضور خود در بندر شهيد رجايي قرارداد نهايي دو اپراتور ترمينال‌هاي بندر شهيد رجايي را ابلاغ کرد. در جريان امضاي قراردادي که ميان شرکت بتا و سازمان بنادر و دريانوردي نهايي شد، اپراتوري پنج ساله ترمينال يک بندر شهيد رجايي به اين شرکت واگذار شد. اين ترمينال که مساحتي ۴۰۰ هکتاري داشته است و ۱۰۰۰ متر اسکله فعال دارد، سالانه يک ميليون و ۳۰۰ هزار کانتينر و روزانه ۳۰ هزار کانتينر ظرفيت دارد، رسما در اختيار بخش خصوصي قرار گرفت تا پنج سال آينده اين شرکت اپراتوري آن را انجام دهد. ترمينال دوم اين بندر نيز ۹۰ هکتار اراضي داشته است و با اسکله ۸۵۰ متري ظرفيت کانتينري روزانه ۶۱ هزار و سالانه بيش از يک ميليون و ۸۰۰ هزار کانتينر را داراست که قرارداد آن با شرکت سينا نهايي شده است و اجراي آن در دستور کار قرار گرفته است.
عباس آخوندي درحاشيه بازديد و بهره‌برداري از پروژه‌هاي بندري و دريايي بندر شهيد رجايي بندرعباس، گفت: از آرزوهاي ما بهره‌برداري از پايانه مجهز قابليت ذخيره سازي، صادرات و بانکرينگ فرآورده‌هاي سنگين و نيمه سنگين نفتي بود که امروز محقق شد و اين موضوع از ثمره‌هاي برجام بود که به وقوع پيوست. وي درخصوص واگذاري پايانه‌هاي کانتينري شماره يک و دو بندر شهيد رجايي با شرکت‌هاي خدمات دريايي و بندري بتا و سينا، تصريح کرد: عباس آخوندي در مراسم ابلاغ اپراتوري ترمينال ۲ کانتينري بندر شهيد رجايي با اشاره به ابلاغ آغاز فعاليت اپراتور جديد بندر شهيد رجايي گفت: اين اقدام يکي از آرزوهاي ما بود و جزو اولين ثمره‌هاي برجام به حساب مي‌آيد. سکوي شماره ۲ ترمينال کانتينري بندر شهيد رجايي قبلا احداث شده بود ولي از جهت تجهيزات فقط ۸ دستگاه جرثقيل‌هاي بزرگ داشتيم و ۱۲ جرثقيل ديگر نياز داشتيم تا به ظرفيت تخليه و بارگيري اين ترمينال ۱.۵ برابر افزوده شود.
کاهش سهم حمل فيدري
وزير راه و شهرسازي يادآورشد: پس از برجام قرارداد خريد ۱۲ جرثقيل بزرگ ديگر به ارزش ۱.۴ ميليون يورو با آلمان امضا شد که دو دستگاه نصب شده و دو دستگاه ديگر نيز در حال نصب است و ۸ جرثقيل ديگر نيز به زودي وارد و نصب مي‌شوند. اپراتوري شماره يک اين بندر نيز در اختيار بخش خصوصي به مدت ۵ سال قرار گرفت. ما از اين اپراتورها خواستيم تا با شرکاي خارجي خود جوينت شوند. با افزايش تعداد جرثقيل‌ها، حمل مستقيم بار از بنادر جهان به بنادر ايران افزايش يابد. همچنين از اپراتورها خواستيم تا سهم حمل و نقل فيدري را کاهش داده و به انتقال مستقيم شناورها به بندر بيفزايند. اميدوارم تعداد Movement‌ها با يک روند مشخصي بهبود يابد تا کساني که مدعي هستند بخش خصوصي از دولتي بهتر کار مي‌کند، اين ادعا را به عينه ببينند.
بهره‌برداري فاز سه بندر شهيد رجايي با اعتبار ۵۶ ميليون يورو
همچنين آخوندي از بهره‌برداري مرحله نخست فاز ۳ طرح توسعه کانتينري بندر شهيد رجايي با اعتباري بالغ بر ٥٦ ميليون يورو خبرداد و اضافه کرد: خوشبختانه اين عمليات پيشرفت قابل قبولي داشته است. ما با نهايي شدن مناقصات، عمليات اجرايي در ديگر بخش‌هاي اين فاز را در دستور کار خواهيم داد. اميدوارم ادامه توسعه بنادر استان هرمزگان به سمت بندر جاسک و ساير بنادر استان پيش رود و از شدت تمرکز در بندر شهيد رجايي در آينده بکاهيم. به‌طوري که پس از تکميل بندر شهيدرجايي به سمت توسعه بندر جاسک و ديگر بنادر هرمزگان حرکت کنيم تا از اين شدت تمرکز در بندر شهيدرجايي کاسته شود و بتوانيم سهم ايران را از حمل و نقل دريايي جهان بازپس بگيريم.

معاون وزير راه و شهرسازي مطرح کرد؛
حامد مظاهريان معاون وزير راه و شهرسازي در يادداشتي، عدم تمکين رييس سازمان نظام مهندسي به ابلاغيه‌هاي وزير را سرپيچي از قانون دانست و اين سازمان را نسبت به اقدام عملي دولت تهديد کرد.
به گزارش روزنامه تجارت، در شرايطي که فرج ا... رجبي رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان در روزهاي اخير بر گفت و گو با عباس آخوندي درخصوص دو بخشنامه اخير تاکيد کرده بود، به نظر مي‌رسيد در وراي اين پيشنهاد، عقب‌نشيني وجود نداشت، بلکه رجبي بيشتر خواهان آن بود که با وزارتخانه در جهت نيل کامل به منافع نظام مهندسي تفاهم کند.
بنابراين مظاهريان در يادداشتي با اشاره به مقاومت رييس سازمان نظام مهندسي و دستور به عدم اجراي دو ابلاغيه وزير راه و شهرسازي عنوان کرد: تصور کنيد ورزشکاري که راي داور را نمي‌پذيرد، چرا که داور او را بازنده مسابقه دانسته است. وزارت راه و شهرسازي در تلاش است تا ساختار موجود را به نفع جامعه و مهندسي کشور اصلاح کند و صدور دو ابلاغيه اخير وزير راه و شهرسازي نيز در اين راستا صورت گرفت، اما رئيس سازمان در برابر اصلاحات مقاومت کرد و پس از چندي آن را غير قانوني دانست و دستور به عدم اجرا داد. به طور کلي قانون به معناي اعم، هر قاعده يا دستوري است که از طرف قوه حاکم کشور وضع شده و اطاعت از آن اجباري است. برمبناي اصول حقوقي پذيرفته شده بايد گفت که تمامي‌ابلاغيه‌هاي دولتي وضع شده قانوني تلقي مي‌شوند، مگر آنکه از سوي ديوان عدالت اداري، يا هيئت تطبيق قوانين و مقررات مجلس خلاف قوانين جاري تشخيص داده شده و رسما ابطال آن اعلام شود. تقسيم بندي بخشنامه‌هاي ابلاغي دولت به دو دسته "قانوني" و "غير قانوني" در واقع همان "تامين کننده منافع من يا ما" و "مخل منافع من يا ما" است که موجب تمسخر گرفتن عقلانيت و منطق را فراهم کرده و افق هرگونه همکاري و توافق اجتماعي را تيره و تار خواهد کرد. درحيرتم کسي که روا مي‌دارد تا بخشنامه‌هاي رسمي‌دولتي چنين تقسيم بندي شود، با چه انتظاري از جامعه مخاطب، خود به صدور دستور و بخشنامه اقدام مي‌کند. دولت نبايد درگير مباحثات نامه نگارانه شده و بايد براي آنچه در مصلحت جامعه مي‌داند اقدام عملي کند.
واکنش رييس سازمان نظام مهندسي به بخشنامه آخوندي
براساس اين گزارش؛ فرج‌ا... رجبي رييس سازمان نظام مهندسي در گفت‌وگو با ايسنا، نسبت به ابلاغيه وزير راه و شهرسازي در رابطه با حق الزحمه پنج درصدي مهندسان و فعاليت افراد دو شغله در اين سازمان واکنش نشان داد و اظهار کرد: سازمان‌هاي نظام مهندسي خدمات زيادي به مردم مي‌دهند و نقش اصلي را در توسعه ملي دارند. مهندساني که در سازمان‌ها آموزش مي‌بينند و بر کارشان نظارت مي‌شود به ساختمان‌ها ارتقاي کيفي مي‌دهند اما به نظر مي‌رسد که مردم درباره ابعاد فعاليت‌هاي اين سازمان اطلاع درستي ندارند. سازمان نظام مهندسي با ميلياردها تومان هزينه، مهندسان را در زمينه‌هاي مختلف آموزش مي‌دهد و اين‌ها از ديد مردم دور است. رييس سازمان نظام مهندسي ادامه داد: ما يک شوراي عالي براي بحث روابط عمومي‌در سازمان ايجاد کرديم که منتخب خود مسئولان روابط عمومي‌است و اين شورا بايد چند کار را انجام دهد. اولين کار اين است که بر اساس آخرين آموزه‌هاي رسمي‌بتواند مسئولان روابط عمومي‌را آموزش دهند و کلاس‌هاي مستمر با کيفيت بالا برگزار و سپس برنامه‌ريزي کنند که چگونه مي‌توانند اتفاقاتي که در سازمان‌ها مي‌افتد را به مردم اطلاع رساني کنند.
وي در خصوص تشخيص درصد حق‌الزحمه‌اي که بايد مهندسان به اين سازمان پرداخت کنند، گفت: ابلاغ شده که سازمان‌ها موظف هستند بر اساس مصوبات مجامع خود عمل کنند که تقريبا همه سازمان‌ها براي امسال پيش‌بيني کرده بودند که پنج درصد حق‌الزحمه بگيرند. براي سال آينده (۱۳۹۷) نيز با تشکيل مجمع عمومي اين موضوع با مهندسان مطرح مي‌شود و هرچه به تصويب اين مجمع رسيد انجام خواهد شد. نظر وزير نيز در صورتي اعمال مي‌شود که در مجامع تصويب شود. رييس سازمان نظام مهندسي با اشاره به ابلاغيه وزير در خصوص عدم فعاليت افراد دوشغله در سازمان نظام مهندسي گفت: ما در ابتدا با کارشناسان و تيم حقوقي خود صحبت کرديم و سپس آن را به اداره قوانين مجلس شوراي اسلامي‌فرستاديم تا با ساير قوانين تطبيق داده شود. منتظريم که بر اساس پاسخي که مي‌آيد، اقدامات لازم را انجام دهيم. آنچه مسلم است اين است که در قوانين فعلي اين که کسي از پروانه اشتغال خود محروم شود ضوابطي دارد و بايد حتما تخلفات انتظامي‌داشته باشد تا محکوم شود. اختياراتي نيز براي گرفتن حقوق کساني که دچار هيچ تخلفي نشده‌اند، وجود دارد. اين‌ها مسايلي است که کارشناسان در حال صحبت و بررسي هستند و منتظريم تا اداره قوانين مجلس اعلام نظر کند. 


عضو کميسيون عمران مجلس، از بررسي وضعيت توليد ريل ملي در مجلس خبر داد و گفت: با محرز شدن کم کاري ذوب آهن در تحويل ريل ملي سوال از وزير صنعت، معدن و تجارت کليد مي‌زند.
به گزارش روزنامه تجارت، محمدرضا ملکشاهي در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به برخي اظهارنظرها در خصوص عدم همکاري شرکت ذوب آهن براي تحويل ريل ملي، گفت: دولت به سبب عدم نظارت و اقتدار در انجام تعهدات صنايع تحت پوشش خود امروز به منابع ملي ما صدمه مي‌زند.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه شرکت ذوب آهن از زير مجموعه‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت است و اين وزارتخانه بايد در خصوص بدعهدي احتمالي آن در خصوص تحويل ريل ملي پاسخگو باشد، افزود: چرايي بدعهدي اين شرکت در تحويل ريل ملي بايد بررسي شود زيرا بي توجهي به تعهدات توسعه شبکه ريلي را متوقف مي‌کند. نماينده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه براي توسعه شبکه ريلي توليدکنندگان ريل ملي بايد به صورت شبانه روزي فعاليت کنند، تصريح کرد: فعاليت خطوط توليد ريل براي کاهش آمار بيکاري در کشور لازم است.
ملکشاهي با بيان اينکه فعاليت بيش از توان واحدهاي توليدي براي کاهش آمار بيکاري و بهبود وضعيت اقتصاد بيمار کشور لازم است، گفت: با سستي نمي‌توان انقلابي در اقتصاد ايجاد کرد از اين رو دولت بايد بيش از پيش به ظرفيت‌هاي توليدي در کشور توجه کند.
وي با تاکيد بر اينکه وضعيت فعلي ريل ملي نشان دهنده بي رغبتي دولت به توليد در داخل يا ناتواني در مديريت در اين حوزه است، افزود: واردات ريل در صورتي که توان توليد آن در داخل کشور وجود دارد بي معنا است. اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه چرايي تلاش دولت براي واردات ريل در صورتي که بيکاري نظام ما را با چالش مواجه کرده بايد مشخص شود، تصريح کرد: اينکه شرکت ذوب آهن در تحويل توليدات خود تاخير داشته يا به نحوي بدعهدي مي‌کند و همچنين تهديد وزارت راه مبني بر عدم تحويل ريل از سوي شرکت‌هاي داخلي به واردات منجر خواهد شد هر دو استراتژي اشتباه است. ملکشاهي ادامه داد: وزارتخانه‌ها و دولت نبايد رغبتي به خريد تجهيزاتي که در داخل توليد مي‌شود از خارج داشته باشند. صنايع در کشور بايد با کار جهادي تجهيزات مورد نظر دستگاه‌هاي مختلف را تهيه کنند، اگر شرکت ذوب آهن با توجه به ضرورت توليد ريل باز هم کم کاري مي‌کند دولت بايد پاسخگوي آن باشد، زيرا اين وضعيت از تبعات دولتي ماندن بسياري از شرکت‌ها است. مجلس بايد نظارت بيشتري بر عملکرد دستگاه‌هاي مختلف داشته باشد. بايد با بررسي‌هاي دقيق علت توقف توليد ريل ملي يا مشکلات آن بررسي شود. با محرز شدن کم کاري ذوب آهن در تحويل ريل ملي سوال از وزير صنعت کليد خواهد خورد، با عوامل عقب ماندگي شبکه حمل و نقل ريلي مماشتي صورت نمي‌گيرد.

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي کشور با بيان اينکه «سامانه بارشي که وارد کشور مي‌شود تا پايان هفته جاري ادامه خواهد داشت» تاکيد کرد: ادرات کل استان‌ها خود را براي باز نگاه داشتن جاده‌هاي کشور و انجام عمليات راهداري زمستاني آماده خواهند کرد.
به گزارش روزنامه تجارت، داود کشاورزيان در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي با تبريک سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، درخصوص پيش ‌بيني سازمان هواشناسي مبني بر ورود سامانه بارشي از روز دوشنبه( ۲۳ بهمن‌ماه) به کشور اظهارداشت: اين سامانه بارشي در روز دوشنبه از سمت شمال‌غرب و غرب وارد کشور مي‌شود و بارش باران و برف را به همراه دارد که طبق گزارش سازمان هواشناسي اين سامانه در روز سه‌شنبه تقويت شده و بخش‌هاي ديگر را هم دربر خواهد گرفت. ادارات کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان‌ها با دريافت گزارش سازمان هواشناسي خود را براي باز نگاه داشتن جاده‌هاي کشور و انجام عمليات راهداري زمستاني آماده کرده‌اند. به‌طوري که براساس پيش‌بيني‌ها اين سامانه تا پايان هفته جاري ادامه خواهد داشت.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به وضعيت ماشين‌الات راهداري سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي تصريح کرد: تعداد بسياري از ماشين‌آلات راهداري عمري بيش از ۲۵ سال دارند و نمي‌توان انتظار عملکرد يکسري ماشين‌آلات نو از آن‌ها داشت.
رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با بيان اينکه «نوسازي ماشين‌آلات راهداري يک نياز است» گفت: اميدواريم بعد از مشاهده بارندگي‌‌هاي اخير،‌ دولت توجه بيشتري نسبت به نوسازي ماشين‌آلات راهداري داشته باشد. نگهداري جاري، زمستاني و اضطراري ۲۲۵ هزار كيلومتر از راه‌هاي كشور به عنوان يك سرمايه مهم ملي و شرياني اقتصادي، اجتماعي و تأمين تجهيزات راهداري و بروزرساني اين تجهيزات، نياز به اهتمام و توجه ويژه‌ و تأمين اعتبارات مورد نياز از سوي مجلس شوراي اسلامي‌و دولت دارد.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اقدامات برنامه‌ريزي‌شده سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي براي برقراري نظم در حين بارش‌هاي زمستاني گفت: در اين مورد مي‌توان به آمادگي راهداران و حضور در محورها، عمليات برف‌روبي و نمک‌پاشي و اطلاع‌رساني از طريق تلفن گوياي ۱۴۱، پايگاه اطلاع رساني
 www.141.ir اپليکيشن ۱۴۱ به صورت صوتي مکتوب و پيام کوتاه، ­همچنين زيرنويس شبکه‌هاي مختلف سيما به ويژه شبکه خبر و ساير رسانه‌ها اشاره کرد.