آتش به اختيار در برخورد با اخلالگران اقتصادي

رئيس پليس پايتخت گفت: آتش به اختيار را براي برخورد با اخلالگران اقتصادي شروع کرديم و در حوزه امنيتي اگر تحرکي ايجاد شود که امنيت و آرامش شهروندان و نظام را هدف گرفته باشد، پليس هوشمندانه با آن برخورد خواهد کرد. حسين رحيمي‌با اشاره به اينکه 40 سال با استکبار جنگيديم و با دشمن تا دندان مسلح مقابله کرديم، افزود: اين ‌جنگ براي آرمان و هدف ما در حال انجام است که با وجود فرمانده و شخصيتي که مسير را براي ما ترسيم مي‌کند، در حال پيشروي است.وي افزود: دشمن به شدت از اينکه نتوانسته است در امنيت ما خللي ايجاد کند ناراحت است و ما پيرو رهبري هستيم که فرمود ' آمريکا هيچ غلطي نمي‌تواند بکند'.


ضرورت تقسيم کار براي مقابله با مفاسد

يک نماينده مجلس شوراي اسلامي‌درباره مبارزه با فساد گفت:‌ در اين مورد فقط شعار مي‌دهيم، ما براي اينکه شاهد فساد کمتري باشيم بايد ساختارها را اصلاح کنيم.جلال ميرزايي در گفت‌وگو با ايلنا، خاطرنشان کرد: بايد بررسي کنيم که آيا ساختار و قوانين تعذيه‌کننده فساد هستند؟ آيا افرادي وجود دارند که فساد را تعذيه مي‌کنند؟ آيا اشخاصي هستند که از فساد سود و تغذيه مي‌برند؟ اين‌ها همه سوالاتي است که بايد پاسخ داده شود.نماينده ايلام تاکيد کرد: بايد ساختارها را اصلاح کنيم و با افرادي که درگير فساد هستند، برخورد کنيم.وي گفت:‌ بايد در بحث مبارزه با فساد يک تقسيم کار وجود داشته باشد؛ يعني مجلس، دستگاه‌هاي اجرايي و قوه قضائيه در کنار هم به اين مهم رسيدگي کنند.


شفاف‌سازي هزينه‌ها با استاني شدن انتخابات

سخنگوي وزارت کشور با تاکيد بر اينکه بحث شفاف‌سازي منابع مالي و هزينه انتخاباتي در اين لايحه به دقت پيش‌بيني شده با تاکيد بر شفاف‌سازى منابع مالي نامزدها براي انتخابات در اين لايحه، گفت: همچنين هزينه‌هاي که انجام مي‌شود به صورت احصايي مشخص شده که در کجاها هزينه شود و بر اساس آن نامزدها مي‌توانند تبليغات خود را انجام دهند. سيد سلمان ساماني در گفت‌وگو با ايلنا افزود: براي اين که اين مسير شفاف شود حساب بانکي خاصى براي هر نامزد پيش‌بيني شده. نامزدها مکلف مي‌شوند اين حساب را در بانک مربوطه افتتاح کنند و بايد تمامي‌منابع مالي آن‌ها اعم از دارايى خودشان، کمک‌هاي مالي دريافتى از افراد، طرفداران و احزاب به اين حساب وازير شود.

امپراتوري رسانه‌اي عليه ايران

رييس سازمان بسيج گفت: ما بايد بتوانيم حقايق را به گوش جهانيان برسانيم و اين خود يک جهاد است.سرتيپ غلامحسين غيب پرور در گفت و گو با ايرنا در خصوص تلاش دشمن براي القاي اين که دستاوردهاي 40 سال اخير بدون انقلاب هم دست مي‌آمد گفت: اين سخنان قطعا از سر دشمني است. اتفاقي که در انقلاب اسلامي‌افتاده يک اتفاق بي نظير است که دومي‌ندارد. وي با يادآوري اين که امپراطوري رسانه‌اي مقابل ما يک امپراطوري قوي است و ما هم اکنون در يک جنگ رسانه‌اي به سر مي‌بريم، تصريح کرد: در اين جنگ آن‌ها حقايق را بر عکس جلوه مي‌دهند يعني وقتي الان روز باشد مي‌گويند شب است. جنگ رواني يعني همين و اين کار ما را قطعا سخت تر مي‌کند.

انهدام شبکه اخلال در حوزه پتروشيمي‌

سربازان گمنام امام زمان(عج) شبکه سازمان‌يافته اخلال در حوزه پتروشيمي‌در استان يزد را متلاشي کردند.به گزارش ايلنا، وزارت اطلاعات با صدور اطلاعيه‌اي اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان(عج) شبکه سازمان‌يافته اخلال در نظام اقتصادي کشور در حوزه پتروشيمي‌را در استان يزد شناسايي و متلاشي کردند.اداره‌کل اطلاعات استان يزد در اين زمينه ۳ نفر از متهمان اصلي را دستگير کرد.متخلفان با راه اندازي ۷۳ شرکت صوري و کاغذي ، مواد اوليه پتروشيمي‌را با قيمت يارانه‌اي خريداري و در بازار به قيمت آزاد مي‌فروختند و تاکنون گردش مالي مکشوفه آنها از اين طريق ۳ هزار ميليارد ريال بوده است.تحقيقات تکميلي در اين پرونده در حال اجراست و برخورد جدي با ساير مفسدان اقتصادي به ويژه برهم زنندگان امنيت اقتصادي جامعه در دستور کار مي‌باشد.

غذا از خارج وارد نمي‌کنيم

سفير ايران در لندن در پاسخ به يکي از منتقدان برجام اعلام کرد که اينستکس در صورت اجرايي شدن اولين کانالي است که ايران از طريق آن خريدهاي چندين ميليارد دلاري براي محصولات دامي‌و تجهيزات پزشکي را انجام مي‌دهد.به گزارش ايسنا، حميد بعيدي‌نژاد در توئيتر در پاسخ به انتقادات ياسر جبرائيلي منتقد و مخالف برجام که گفته بود "کارکرد INSTEX محدود به مبادلات غذا و داروست؛ مبادلاتي که پيش از راه‌اندازي اين کانال نيز جاري بوده است" گفت: نقدهاي شما محترم، اما لطفاً اين «غذا و دارو» را تکرار نفرماييد. والله وهن ملت ماست. ما غذا از خارج وارد نمي‌کنيم و جز در موارد خاص در اقلام کشاورزي دارويي خودکفاييم.وي تاکيد کرد: کانال مالي ايجاد شده از سوي سه کشور اروپايي از جمله براي خريد تجهيزات پزشکي بسيار پيشرفته و داروهاي بيماري‌هاي خاص است که پول آن چند ميليارد است.

جلسه غيرعلني براي بررسي مشکلات

نماينده مردم بافق در مجلس خواستار برگزاري جلسه غيرعلني براي بررسي مشکلات اقتصادي کشور شد. به گزارش خانه ملت، محمدرضا صباغيان بافقي در نشست علني مجلس شوراي اسلامي‌در با بيان اينکه هفته آينده مجلس صحن علني ندارد و نياز است مشکلات اقتصادي موجود در هفته جاري بررسي شود، گفت: گراني‌ها به مردم فشار زيادي مي‌آورد و نياز است اين موضوع در جلسه‌اي غيرعلني بررسي شود.علي مطهري نايب رئيس مجلس در پاسخ به تذکر اين نماينده گفت: اين موضوع را در هيات رئيسه بررسي مي‌کنيم.

مصوبه انقلابی مجلس در اعاده اموال نامشروع مسوولان رقم می زند؛

گروه سیاسی: نمايندگان مجلس با دوفوريت بررسي «طرح طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان و اجراي اصل ۴۹ قانون اساسي»مخالفت کرده و يک فوريت اين طرح را به تصويب رساندند.

به گزارش مهر، در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي‌بررسي دو فوريت طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان و اجراي اصل ۴۹ قانون اساسي در دستور کار قرار گرفت که نمايندگان با دو فوريت اين طرح مخالفت کردند؛ تصويب دو فوريت نيازمند راي مثبت دو سوم نمايندگان حاضر در مجلس بود. در ادامه بررسي يک فوريتي طرح در دستور کار قرار گرفت که وکلاي ملت با ۱۶۳ راي موافق ۴۵ راي مخالف و ۱۰ راي ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماينده حاضر در مجلس با بررسي يک فوريتي اين طرح موافقت کردند.

محمد دهقان نماينده طرقبه و چناران به عنوان طراح اين طرح بر لزوم اعاده اموال نامشروع مسئولان بعد از انقلاب تاکيد و در عين حال روند رفت و برگشت اين طرح و ارائه مجدد آن به صحن علني را تشريح کرد. در ادامه محسن عليجاني نماينده تهران در مخالفت با دو فوريت اين طرح، گفت: اصل ۴۹ قانون اساسي اعلام نکرده است که رسيدگي به اموال مسئولان قبل از انقلاب را مدنظر دارد يا مسئولان بعد از انقلاب را، بنابراين مي‌تواند شامل مسئولان بعد از انقلاب نيز باشد و نيازي به تصويب طرحي در اين خصوص نيست.

وي با طرح اين پرسش، اظهارداشت: آيا براي مقابله با فساد قانون وجود ندارد؟ آيا عدم تعيين تکليف پرونده افرادي مانند بابک زنجاني و سلاطين اقتصادي به علت عدم وجود قانون است؟

اين نماينده مجلس گفت: با تصويب اين طرح، خوراک براي راديوهاي بيگانه درست مي‌کنيم.

در ادامه حميدرضا حاجي بابايي رئيس فراکسيون نمايندگان ولايي در موافقت با دو فوريت اين طرح، گفت: مجلس امروز در مورد طرح دو فوريتي حرف مي‌زند که اگر مصوب شود، بيت المال از حلقوم مفسدان بيرون کشيده مي‌شود.وي افزود: افرادي که کوچکترين زحمتي نکشيده‌اند و هزاران ميليارد سرمايه از بيت المال غصب کرده‌اند بايد اين اموال را بازگردانند. زماني مجلس در راس امور است که نمايندگان در راس امور باشند.نماينده همدان تاکيد کرد: اين طرح مثل گراني‌ها نشود که هر روز قيمت‌ها بالا مي‌رود اما ما اينجا طرح‌هايي که ربطي به اين موضوع ندارد را به تصويب مي‌رسانيم؛ امروز درد مردم گراني است و صدبرابر درد مردم از بي عدالتي، تبعيض و فساد است.حاجي بابايي اظهارداشت: کساني که کم کاري مي‌کنند و اجازه برخورد با مفسدين را نمي‌دهند، اصل نظام را زير سوال مي‌برند.وي با بيان اينکه امروز ۸۰ ميليون نفر در کشور با اختلاس مخالف هستند،گفت: اين طرح سياسي نيست، به پشتيباني از خون شهدا راي بدهيد تا دل اختلاس گران و مفسدان بلرزد.

در ادامه مصطفي کواکبيان عضو فراکسيون اميد در موافقت با دو فوريت اين طرح، گفت: مصوبه امروز عيدي خوبي براي آحاد ملت است.وي اظهارداشت: مخالفان اين طرح نيز معتقد بودند نيازي به قانونگذاري جديد نيست و با اصل طرح مخالفت نکردند.اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه مبارزه با فساد، اصولگرا و اصلاح طلب نمي‌شناسد، گفت: اجراي عدالت نيازمند طرح‌هاي دوفوريتي و سه فوريتي است زيرا فساد به جان بيت المال افتاده است.کواکبيان تاکيد کرد: مجلس در راس امور است و مي‌خواهد از حلقوم ظالمان از هر جناحي بيت المال را بيرون بکشد.وي گفت: اصل ۴۹ فقط شامل مسئولان قبل از انقلاب است اما با تصويب اين طرح شامل مسئولان بعد از انقلاب نيز خواهد شد.

در بخشي از طرح «اعاده اموال نامشروع و اجراي اصل ۴۹ قانون اساسي» آمده است:مطابق اصل ۴۹ قانون اساسي « دولت موظف است ثروتهاي ناشي از غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوء استفاده از موقوفات، سوء استفاده از مقاطعه کاري‌ها و معاملات دولتي، فروش زمين‌هاي موات و مباحات اصلي، دائر کردن اماکن فساد و ساير موارد غير مشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او به بيت المال بدهد. اين حکم بايد با رسيدگي و تحقيق و ثبوت شرعي به وسيله دولت اجرا شود.»

ماده ۱- احکام مقرر در مواد ۵ تا ۱۴ قانون نحوه اجراي اصل ۴۹ قانون اساسي شامل رؤساي قواي سه گانه، معاونان و مشاوران آنها، وزراء، معاونان و مشاوران آنها، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، استانداران و معاونان آنها، شهرداران و معاونان آنها، اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام، اعضاي شوراي نگهبان، رئيس و معاونان دفتر مقام رهبري و مشاورين ايشان و کليه منصوبان مقام رهبري و کليه فرماندهان نيروهاي مسلح درجه سرتيپ ۲ و بالاتر و ساير مسئولان موضوع قانون رسيدگي به دارايي مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوري اسلامي‌ايران مصوب ۹/۸/۱۳۹۴ از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي‌مي‌شود.

تبصره ۱- دادستان و مقام صالح قضايي ذيربط مي‌توانند حکم مقرر در اين ماده را نسبت به ذي حسابان دستگاه‌هاي اجرايي، کارکنان سازمان امور مالياتي، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور،‌ سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري، وزارت راه و شهرسازي و سازمان امور گمرک، شهرداريها، کارکنان مناطق آزاد و مناطق ويژه تجاري، بانک‌ها و بيمه‌هاي دولتي و سازمان اوقاف و امور خيريه اعمال نمايند.

تبصره ۲- همسر و فرزندان و کليه کساني که از طريق ارتباط با مقامات و مسئولان موضوع اين ماده و تبصره ۱ آن منفعت مالي کسب کرده‌اند مشمول اين قانون هستند.

ماده ۲- حکم ماده ۱ و تبصره‌هاي آن نسبت به کليه رؤسا و مديران مؤسسات و شرکت‌هايي که بخشي از سرمايه آنها متعلق به دستگاه‌هاي موضوع ماده ۵ قانون مديريت خدمات کشوري و ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه باشد يا به نحوي از انحاء از اعتبارات دستگاه‌هاي مذکور يا بودجه عمومي‌استفاده کنند و رؤسا و مديران دانشگاه آزاد اسلامي‌نيز جاري است.

ماده ۳- اموال نامشروع، اموالي است که از طريق رفتار مجرمانه يا غيرقانوني يا سوء استفاده از مقام و موقعيت شغلي يا اطلاعات ناشي از جايگاه و اعمال نفوذ بر خلاف حق تحصيل شده باشد.

ماده ۴- سازمان بازرسي کل کشور، ديوان محاسبات کل کشور، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌و ادارات و دفاتر آنها در سراسر کشور مکلفند اطلاعات خود در خصوص ثروت‌هاي نامشروع افراد مشمول اين قانون را به قوه قضائيه يا مرکز يا مرجعي که قوه قضائيه براي اجراي اين قانون معين مي‌کند اعلام نمايند. همچنين کليه رؤسا، مديران و کارکنان دستگاه‌هاي مندرج در ماده ۱ اين قانون موظفند اطلاعات خود در خصوص ثروت‌هاي نامشروع افراد مشمول اين قانون را به يکي از دفاتر و ادارات مراجع چهارگانه مندرج در اين ماده و يا به رئيس کل دادگستري استان و يا به مرکز يا مرجعي که قوه قضائيه در هر استان براي اجراي اين قانون تعيين مي‌کند اعلام نمايند.

استنکاف از اجراي اين ماده مستوجب حبس تعزيري درجه ۶ يا انفصال موقت از خدمات دولتي و عمومي‌به مدت ۶ ماه تا ۲ سال و منع اشتغال در بانک‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري خواهد بود.

ماده۵ – قوه قضائيه يا مرجعي که براي اجراي اين قانون تعيين مي‌شود موظف است حداکثر هر سه ماه يکبار گزارش مشروح اجراي اين قانون را از طريق رسانه ملي به اطلاع عموم مردم برساند.

ماده۶ – از تاريخ تصويب اين قانون تحصيل هرگونه منفعت و امتياز مادي ناشي از اعمال نفوذ بر خلاف حق يا سوء استفاده از مقام و موقعيت شغلي توسط کارکنان کليه دستگاه‌هاي مندرج در ماده ۱ اين قانون و يا سوء استفاده از اطلاعاتي که با توجه به سمت يا هرگونه رابطه با مقامات، رؤسا، مديران و کارکنان دستگاه‌هاي مندرج در ماده ۱ اين قانون در دسترس افراد قرار مي‌گيرد ويژه خواري(رانت) محسوب مي‌شود و در صورتي که از هر يک از طرق مذکور در اين ماده مالي تحصيل شود، تحصيل کننده مال و ارائه دهنده اطلاعات علاوه بر ضبط اموال تحصيل شده به حبس درجه ۵ يا جزاي نقدي معادل دو برابر اموال يا وجوه تحصيل شده يا به هر دو مجازات محکوم مي‌شوند.

لغو قرارداد برجام، آبروي ملت و دولت آمريکا را برد

دبيرکل جامعه روحانيت مبارز گفت: اگر دشمنان مدعي هستند که جمهوري اسلامي‌تحولي ايجاد نکرده و ناتوان در حل مشکل‌ها است، اين همه وقت‌گذاشتن و دغدغه‌مند بودن نمي‌خواهد؛ در حالي که ترامپ وقتي مي‌خواهد بخوابد همه نگراني‌اش انقلاب اسلامي‌است. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي در آئين بزرگداشت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌ با بيان اينکه آمريکا با لغو قرارداد برجام، آبروي ملت و دولت خود را برد، تصريح کرد: من خطاب به دولت‌مردان آمريکايي مي‌گويم که در دنيا کسي شما را قبول ندارد و حيثيتي هم براي‌تان باقي نمانده است. پس اگر با امضاي برجام، فکر مي‌کنيد معامله بدي انجام داديد، آدم هرچند که معامله بد باشد زير آن نمي‌زند، بلکه مي‌گويد اشتباه کردم. دبيرکل جامعه روحانيت مبارز افزود: حال که در برابر همه دنيا، برجام را به ضرر خود دانستند و اگر ترامپ زير برجام زده به ضرر خودش است و حالا اگر برجام را پاره کرده، چرا هر روز اين موضوع را به زبان مي‌آورد؟ دليلش اين است که انقلاب اسلامي‌شجره طيبه و درخت تنومند و پرثمر است و ترامپ اين را مي‌بينند. امروز دنيا با قدرت تمدن‌ساز و هماوردي به نام ايران مواجه است.

وي تاکيد کرد: ما در منطقه که نمي‌توانيم به کسي کمک کنيم، چرا که توان اقتصادي چنداني نداريم اما امريکا که ۱۶ ميليارد دلار در منطقه هزينه کرده است، سربازانش شبانه منطقه را ترک کرده‌اند. اگر اين اتفاق به وسيله انقلاب افتاده، دليلش اين است که انقلاب ما قدرت فرهنگي، ديني، مردمي‌و علمي‌ايجاد کرده است. ما در طي ۴۰ سال گذشته سريع‌ترين کشور در موضوع رشد علم بوده‌ايم. رکورد رشد علمي‌در سال را زده‌ايم. اينها واقعيت است و دشمن به آن اعتراف مي‌کند و از اين پيشرفت‌ها مي‌ترسد. دبيرکل جامعه روحانيت مبارز افزود: دشمن از شعار نمي‌ترسد، او دنبال آمار واقعي است و از اين مي‌ترسد که مؤسس اين حرکت بزرگ، حوزه است و حالا تبديل به درخت بزرگ و تنومندي شده است که مکتب قم نهالش را کاشت و با تلاش مراجع و فيلسوفان اين انقلاب به بار نشست و تداوم پيدا کرد. پس انقلاب مقتدر است و اين حرکت تداوم خواهد داشت. امروز نيز وقت آن است که ضعف‌ها را اصلاح کنيم و نکته اساسي اين است که مشکلات کشور داخلي است و توان حل آن را داريم.

معاون حقوقي رييس جمهور از تعليق و فسخ قراردادها خبرداد؛

معاون حقوقي رئيس جمهوري گفت: وضعيت قراردادهاي تجاري براي ايران بسيار مهم است. امروز بخش خصوصي متاثر از برجام درگير اين است که برخي قراردادها فسخ شده، قراردادهايي رسماً تعليق شده يا متوقف شده و منتظر فعاليت سيستم مالي يا صدور مجوز هستند. به گزارش ايرنا، لعيا جنيدي در نشست علمي‌کاربردي با استادان حقوق ايراني و فرانسوي در مجتمع فرهنگي نهاد رياست جمهوري افزود: ساير اعضاي برجام از توافق خارج نشده‌اند اما نمي‌توانند هدف اقتصادي برجام که عادي سازي روابط تجاري و اقتصادي با ايران بود را تامين کنند. وي ادامه داد: ساز و کار ويژه، تجارت را براي ما و ساير اعضاي برجام تسهيل مي‌کند زيرا خروج ايالات متحده، تعهدات بقيه اعضاي برجام را عملا تحت تاثير قرار داده است. جنيدي اظهارداشت: اقدامات ساير اعضاي برجام براي عمل به تعهدات از نظر ايران جبراني نيست بلکه آنها براي شرکت‌هاي خود که تحت تاثير مقررات فراسرزميني قرار مي‌گيرند، اقداماتي را وضع مي‌کنند اما از نظر ما هم مي‌تواند رنگ و بوي جبراني داشته باشد. معاون حقوقي رئيس جمهوري خاطرنشان کرد: خروج ايالات متحده آمريکا از توافق برجام را غيرقانوني مي‌دانيم و بسياري از متخصصان در دنيا نيز براين باور هستند زيرا موافقت نامه ملزم به يک قطعنامه‌اي بوده و از اين منظر خروج به ترتيبي که انجام شده است، قابل توجيه نيست. جنيدي يادآور شد: براي خروج از برجام نيز ساز و کار پيش‌بيني شده بود و آمريکا به دلايلي خارج از توافق خروج کرده است. وي اضافه کرد: در واقع در حالي که آمريکا مي‌گويد موضوع و مدت برجام کافي نيست اما در اين باره توافق شده است بنابراين ادعاي موجه براي نقض برجام از سوي آمريکا وجود ندارد. جنيدي تصريح کرد: آمريکا همزمان با خروج، تحريم‌هاي ثانويه را برگرداند که علاوه بر نقض برجام، هيچ کشوري در دنيا نمي‌تواند قواعد فراسرزميني وضع کند زيرا اين اقدام در تعارض با حاکميت ديگر کشورها است و ناقض اصل عدم مداخله است.

عارف از وعده‌هاي محقق نشده انتقاد کرد؛

رئيس فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌گفت: تحريم‌هاي ظالمانه‌اي در طول ۴ دهه گذشته با بهانه‌هاي واهي عليه ما اعمال شد؛ اگر بخواهيم با توجه به ظرفيت انقلاب، انگيزه و ظرفيت جوانان خود صحبت کنيم قطعا کوتاهي‌هايي کرده‌ايم. محمدرضا عارف در گفت‌و‌گو با ايلنا، افزود: اميدوار هستم با جمع‌بندي که در اين ايام صورت مي‌گيرد دهه پنجم را با يک جهت‌گيري بهتر مخصوصا روي مسائل معيشتي و اقتصادي که مي‌دانيم مردم، امروز با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند، آغاز کنيم. البته صبر مردم بسيار بالا است و تحمل مي‌کنند اما اين وظيفه مسئولان را کاهش نمي‌دهد. موظف هستيم روي توسعه و پيشرفت و مطالبات مردم به صورت جدي کار کنيم و در عين حال فراموش نکنيم انقلاب ما يک انقلاب ارزشي و معنوي بود و مابايد اين فضا را در جامعه تقويت کنيم. وي در پاسخ به اين که در آستانه آغاز پنجمين دهه انقلاب چقدر مطالبات محقق شده است، گفت: انقلاب ما يک انقلاب آرماني بود و تعالي جامعه و پاسخ به مطالبات مردم يک هدف اصلي و بديهي در نظر گرفته شده بود؛ منتهي در اغلب مواقع قبل از اينکه يک اقدام عملي انجام دهيم، اقداماتي که بنا است انجام شود را مطرح مي‌کنيم و به مردم وعده‌هايي مي‌دهيم و در نتيجه مطالبات مردم بالا مي‌رود و يا به عبارتي هزينه‌ها را بالا مي‌بريم اما در عمل ممکن است آن پيشنهاد يا وعده‌اي که يک مسئول مطرح کرده تنها خواست آرماني بوده و توجهي به منابع و امکانات کشور نداشته باشد در عمل اتفاق خاصي در کوتاه‌مدت نمي‌افتد؛ در نتيجه توقع مردم بالا مي‌رود حالا اگر شما بعدا با تلاش‌تان به ۱۰ تا ۲۰ درصد و يا حتي ۷۰ درصد آن وعده هم برسيد مردم احساس مي‌کنند بخشي از حق خود را دريافت نکرده‌اند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تاکيد کرد: ما متاسفانه اين مساله را تقريبا در همه برنامه‌ها داشته‌ايم و در وعده دولت‌ها و وزرا تبلور يافته است به عنوان مثال خواسته‌اي از سوي کارگران مطرح مي‌شود که ما هم قبول داريم حالا مسئولي مي‌آيد و اين خواسته را در چارچوب برنامه‌هاي خود که بنا است اجرا شود مطرح مي‌کند اما وقتي وارد بحث اجرا مي‌شويم مي‌بينيم منابع نداريم تلاش مي‌شود و بخشي به مرحله عمل مي‌رسد اما بقيه را کارگر ما به عنوان مطالبه تا آخر دنبال مي‌کند اين است که هميشه جامعه را در حالت طلبکار قرار مي‌دهيم. وي ادامه داد: کاش به جاي اينکه با مطالبات کار کنيم، دنبال افزايش درآمد ملي بوديم. ابتدا چاه را مي‌کنديم و بعد منار را جابجا مي‌کرديم اين گرفتاري ما در برنامه‌هاي توسعه‌اي است. توجه نمي‌شود با چه منابعي مي‌خواهيم اين برنامه را اجرا کنيم يا به عبارتي در طول ۴ دهه گذشته بيش از اين که ثروت ملي و امکانات را افزايش دهيم، مطالبات را بالا برده‌ايم در نتيجه شرايط امروز، ما در بحث معيشتي شرمنده مردم هستيم. همه دلشان مي‌خواهد کمک کنند اما به اين علت که نتوانستيم ثروت توليد کنيم و رشد اقتصادي برجسته‌اي داشته باشيم و منابع ملي را بالا ببريم نمي‌توانيم پاسخگو باشيم.