تعيين تکليف شرکت شهرک‌هاي صنعتي

دبير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در نامه‌هايي مصوبه شورا را پيرامون توسعه شهرک صنعتي بهارستان در چهار بند، ابلاغ کرد. فرزانه صادق مالواجرد در نامه‌اي به دکتر شهبازي استاندار و رئيس شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان البرز و مهندس صالحي‌نيا مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي ايران و نماينده وزارت صنعت، معدن و تجارت در شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران مصوبه شورا را پيرامون توسعه شهرک صنعتي بهارستان ابلاغ کرد. در پايان اين مصوبه آمده است: مقتضي است ضمن ابلاغ به مراجع ذيربط دستور فرماييد نقشه کاربري اراضي شهرک متعاقب طي فرايند قانوني لازم و با رعايت شروط مصوبه شوراي‌عالي به تاييد دبيرخانه کارگروه امور زيربنايي استان برسد.


صدور گواهينامه با هماهنگي سازمان گردشگري

رئيس سازمان هواپيمايي کشوري گفت: آمادگي داريم تا در راستاي اجراي مصوبه هيئت مقررات زدايي با سازمان گردشگري همکاري کنيم اما اختيار صدور مجوز بند الف با سازمان هواپيمايي کشوري است. به نقل از مهر، علي عابدزاده، درباره مصوبه سال گذشته هيات مقررات زدايي وزارت اقتصاد گفت: ما در سازمان هواپيمايي آمادگي داريم تا با سازمان گردشگري هماهنگ شده و کار صدور مجوز را با همکاري آنها انجام دهيم. وي افزود: سازمان هواپيمايي کشوري و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاکنون بارها در اين خصوص جلساتي برگزار کردند اما زمان اجراي اين کار به صورت مشترک هنوز مشخص نيست.


اتمام مسکن مهر شهرهاي جديد تا سال آينده

معاون وزير راه اظهار کرد: تا پايان سال جاري عمليات اجرايي ۶۰ هزار واحد در قالب برنامه توليد و عرضه مسکن آغاز مي‌شود . به نقل از روابط عمومي‌شرکت عمران شهرهاي جديد، جلسه هم انديشي مديران عامل و اعضاي هيات مديره شرکت عمران شهرهاي جديد برگزار شد.

در اين نشست حبيب اله طاهرخاني اظهار کرد: با توجه به اهداف وزارت راه و شهرسازي مبني بر توليد ۴۰۰ هزار مسکن تا سال ۱۴۰۰ از اين تعداد عرضه ۲۰۰ هزار واحد به مجموعه شهرهاي جديد محول شده که امسال ۶۷ هزار واحد را تعريف کرده ايم و به هدف ۶۰ هزار واحد دست پيدا مي‌کنيم.

عزم جدي براي ساخت راه‌ها

به عنوان زيربناي اصلي توسعه

معاون وزير راه و شهرسازي روند ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل را پس از انقلاب اسلامي‌رو به رشد توصيف کرد و گفت: ساخت ۹ هزار و ۲۲۵ کيلومتر راه آهن، ۲هزار و ۵۴ کيلومتر آزادراه، ۱۶ هزار و ۸۲۰ کيلومتر بزرگراه و ۱۰۱ هزار و ۲۶۳ کيلومتر راه روستايي آسفالته پس از انقلاب اسلامي‌نشان عزم جدي براي ساخت راهها به عنوان زيربناي اصلي توسعه دارد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي‌و امور بين الملل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور، خيراله خادمي‌ضمن تبريک ايام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامي، اين ايام را زمان مناسبي براي پاسخگويي مسئولان به مردم دانست و گفت: چهل سالگي انقلاب اسلامي‌فرصت مناسبي براي بررسي عملکردها در هر حوزه است تا با شناسايي نقاط ضعف و قوت برنامه ريزي درستي درباره آينده داشته باشيم.

آغاز پيش فروش بليت قطارهاي نوروزي

در ۱۶ و ۱۷ بهمن‌ماه

مير حسن موسوي معاون مسافري شرکت راه‌آهن از آغاز پيش فروش بليت قطارهاي پيک سفرهاي نوروزي ۹۸ در تاريخ ۱۶ و ۱۷ بهمن امسال خبر داد. ميرحسن موسوي، در نشست خبري با اصحاب رسانه، اظهار داشت: پيش فروش بليت قطارهاي ايام پيک نوروزي ۹۸ در تاريخ ۱۶ و ۱۷ بهمن‌ماه سال جاري در حالي آغاز مي‌شود که در تاريخ شانزدهم بهمن‌ماه ۵۰ درصد بليت‌ها به صورت اينترنتي در سه مرحله به فروش مي‌رسد. وي افزود: در ساعت ۷ صبح روز شانزدهم، بليت تمام مسيرها به استثناي مشهد، در ساعت ۱۲ تمام مسيرها به مشهد به استثناي مسير تهران-مشهد و ساعت ۱۷ فقط بليت قطارهاي مسير تهران-مشهد به فروش مي‌رسد. معاون مسافري راه‌آهن در ادامه بيان داشت، رور هفدهم بهمن‌ماه نيز بليت قطارهاي پيک سفرهاي نوروزي ۹۸ از ساعت ۸ صبح در ۱۸۰۰ مرکز مجاز فروش بليت عرضه خواهد شد.

نتايج اوليه آزمون‌هاي ورود به حرفه مهندسان

ماني فر مديرکل دفتر مقررات ملي و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازي از اعلام نتايج اوليه آزمون‌هاي ورود به حرفه مهندسان تا نيمه اول ارديبهشت ماه سال ۹۸ خبر داد. حامد ماني‌فر در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي در خصوص روند اعلام نتايج آزمون‌هاي ورود به حرفه مهندسان گفت:پس از نشست‌هايي که با طراحان سئوال در اين هفته و اوايل هفته آينده برگزار مي‌شود کليد سوالات آزمون آماده شده و در نهايت اواخر هفته آينده، پرسش‌نامه همراه پاسخ برگ آن در سايت قرار مي‌گيرد.

مدير کل دفتر مقررات ملي و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه در اوايل ارديبهشت۹۸ نتايج اوليه اعلام مي‌شود تصريح کرد: پس از اعلام نتايج اوليه يک بازه ۱۰روزه براي اعتراضات مجدد بر روي پاسخ برگ افراد در نظر گرفته مي‌شود و پس از آن در اواخر ارديبهشت ماه و يا اوايل خرداد ماه ۹۸ نتايج آزمون به صورت نهايي اعلام خواهد شد. ماني فر ادامه داد: پس از اعلام نهايي قبول شدگان آزمون ليست‌هاي نهايي هر استان به تفکيک براي سازمان‌هاي نظام مهندسي استاني ارسال مي‌شود تا روند ثبت نام و مراحل قانوني براي صدور پروانه اشتغال به کار مهندسي صورت گيرد.

در مراسم امضاي تفاهمنامه وزارتخانه‌هاي «راه و شهرسازي» و «دفاع» عنوان شد؛

گروه راه و مسکن: امضاي قرارداد تفاهم نامه همکاري وزارت راه و شهرسازي و وزارت دفاع در زمينه اجراي طرح ملي ارتقاي ظرفيت ساخت و تعمير شناور در کشور به امضاي دو وزارتخانه فوق به امضا رسيد. بر اساس اين تفاهم نامه مقرر شده است تا ۴۴ فروند شناور با استفاده از توان داخلي تا ۱۴۰۰ ساخته شود.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، صبح روز گذشته ۱۴ بهمن‌ماه با حضور محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي و امير حاتمي‌وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تفاهم نامه همکاري مشترک براي ساخت ۴۴ فروند شناور تا سال ۱۴۰۰ تحت عنوان اجراي طرح ملي ارتقاي ظرفيت ساخت و تعمير شناور به امضا رسيد.

  • بهره‌مندي از توان داخلي براي ساخت شناورهاي عملياتي

محمد اسلامي‌عضو کابينه دولت دوازدهم با اعلام اينکه در فاز اول اجراي تفاهم‌نامه مشترک وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازي ساخت ۴ فروند شناور و تا پايان زمان تفاهم‌نامه ساخت ۴۴ فروند شناور در دستور کار است، گفت: واگذاري ساخت شناورهاي عملياتي سازمان بنادر و دريانوردي به وزارت دفاع به شکوفايي توليد داخل با استفاده از توان سازمان صنايع دريايي منجر مي‌شود. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي در مراسم امضاي تفاهم‌نامه همکاري مشترک وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازي، ضمن تبريک سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، گفت: خداوند را شاکريم که در اين سال که سال حمايت از کالاي ايراني است اين توفيق را داشتيم که تفاهم‌نامه همکاري با وزارت دفاع را به امضا برسانيم. اسلامي‌اعلام کرد: در فاز اول اين تفاهم‌نامه ساخت ۴ فروند شناور موردنياز سازمان بنادر توسط سازمان صنايع دريايي آغاز مي‌شود و در مجموع تا پايان زمان تفاهم‌نامه ساخت ۴۴ فروند شناور در دستور کار است. وزير راه و شهرسازي ادامه داد: مايه خرسندي است که سازمان بنادر و دريانوردي توانست با استفاده از توان داخلي و در جهت شتاب دادن به رونق توليد داخلي از ظرفيت سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع براي توليد شناورهاي امداد و نجات، لايروب، آلاينده روب و ساير شناورها استفاده کند. وي تصريح کرد: واگذاري ساخت شناورهاي عملياتي سازمان بنادر و دريانوردي به وزارت دفاع به شکوفايي توليد داخل با استفاده از توان سازمان صنايع دريايي منجر مي‌شود. اين مقام مسئول با اشاره به اينکه ايران ظرفيت هنگفت دريايي دارد، خاطرنشان کرد: اين ظرفيت ايجاب مي‌کند که استفاده از توان داخلي مورد توجه باشد.

اسلامي‌گفت: امضاي اين تفاهم‌نامه، منجر به شکوفايي مشاغل دريايي که تاکنون مغفول مانده بود، خواهد شد و موجب مي‌شود تا مردم از کسب و کار دريايي در جهت اقتدار دريايي جمهوري اسلامي‌ايران بهره ببرند.

  • آغاز قطع وابستگي در حوزه صنايع دريايي

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز در اين مراسم طي سخناني گفت: امضاي تفاهم‌نامه همکاري دو وزارتخانه دفاع و راه و شهرسازي نيازهاي کشور را در حوزه دريايي برطرف مي‌کند. امير حاتمي‌افزود: خداوند منان را شاکر هستيم که در دهه فجر چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌کاري ماندگار و بلندمدت را پايه گذاري کرديم. وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اعلام اينکه امضاي تفاهم‌نامه همکاري دو وزارتخانه دفاع و راه و شهرسازي نيازهاي کشور را در حوزه دريايي برطرف مي‌کند، خاطرنشان کرد: با امضاي اين تفاهم‌نامه نيازهاي کشور در حوزه دريايي همچنين نيازهاي سازمان بنادر در حوزه‌هاي مهمي‌همچون شناورهاي امداد و نجات، شناورهاي لايروب، شناورهاي آلاينده روب، مسافري و حتي تفريحي که براي گردشگري مناسب هستند با استفاده از توان داخلي ساخته مي‌شود. وي اظهار اميدواري کرد با امضاي اين تفاهم‌نامه و اجراي تعهداتي که در آن قيد شده است، گام بلندي در زمينه قطع وابستگي در مورد نيازهاي اساسي کشور اتفاق بيفتد. امير حاتمي‌در پايان به محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي تبريک گفت و براي همکاران خود در وزارت دفاع آرزوي توفيق روزافزون کرد.

  • مشارکت سازمان بنادر و بخش خصوصي در ساخت شناورهاي دريايي

محمد راستاد معاون وزير راه و شهرسازي گفت: سازمان بنادر با استفاده از امکانات و تسهيلات خود از محل وجوه اداره شده تاکنون ساخت ۱۰۹ فروند شناور ساخته شده و ۳۵ فروند شناور در حال ساخت را به ارزش ۲۵۶ ميليارد تومان به بخش خصوصي واگذار کرده است.

محمد راستاد در مراسم امضاي تفاهم‌نامه واگذاري ساخت ۴ فروند شناور عملياتي مورد نياز سازمان بنادر و دريانوردي به سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع اظهار داشت: در اين تفاهم‌نامه که بين وزارت راه و شهرسازي و وزارت دفاع صورت گرفت قرار است ساخت شناورهاي عملياتي سازمان بنادر و دريانوردي در برنامه قرار بگيرد. وي افزود: اين شناورها شامل شناورهاي يدک کش، جمع آوري آلاينده‌هاي نفتي، جست و جو، نجات دريايي و انتقال افسران کنترل ايمني کشتي‌ها است. معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادري و دريانوردي در ادامه با اشاره به ساخت ۴ شناور در فاز اول اين تفاهم‌نامه تصريح کرد: در اين تفاهم‌نامه قرار است ۴ شناور جست و جو و نجات دريايي و همچنين دو شناور انتقال افسران کنترل ايمني کشتي‌ها ساخته شود. ارزش کل اين تفاهم‌نامه ۹.۵ ميليون يور بوده و طبق اعلام صورت گرفته از سوي سازمان صنايع دريايي قرار است اين ۴ فروند شناور طي ۱۵ ماه ساخته شود.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه داشتن ناوگان عملياتي شامل ناوگان‌هاي امداد و نجات و جستجوي دريايي و انتقال افسران کنترل ايمني کشتي‌ها جزء ناوگان لازم سازمان بنادر است، گفت: در حال حاضر سازمان بنادر به توسعه اين ناوگان مي‌انديشد و در آينده نزديک دو فروند شناور امداد و نجات به طول ۱۹.۳ متر، عرض ۵ متر و آبخور ۱.۵ متر با سرعت ۴۰ نات (گره دريايي) با اعتبار ۵.۱ ميليون يورو و ظرف ۱۵ ماه ساخته خواهد شد.مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: همچنين دو فروند شناور انتقال افسران کنترل ايمني کشتي‌ها به طول ۱۸.۲ متر، عرض ۴.۶ متر، آبخور ۱.۱ متر و با سرعت ۲۵ گره دريايي به ارزش ۴.۴ ميليون يورو ظرف ۱۵ ماه ساخته خواهد شد. وي افزود: بنابراين، اين ۴ فروند که فاز اول قرارداد است، ظرف ۱۵ ماه ساخته مي‌شود. راستاد يادآور شد: سازمان بنادر با استفاده از امکانات و تسهيلات خود از محل وجوه اداره شده تاکنون ساخت ۱۰۹ فروند شناور ساخته شده و ۳۵ فروند شناور در حال ساخت را به ارزش ۲۵۶ ميليارد تومان به بخش خصوصي واگذار کرده است. وي با تاکيد بر اينکه قرارداد امروز ۹.۵ ميليون يورو براي ساخت در مجموع ۴ فروند شناور است، گفت: سازمان بنادر سالانه براي تعمير اساسي ۵۰ فروند شناور اختصاصي ۱۵۰ ميليارد تومان هزينه مي‌کند.