افزايش قدرت خريد مسکن با ارايه مشوق‌ها

وزير راه و شهرسازي در مراسم بهره برداري از ۶۲۰ واحد مسکوني در شهر مشهد گفت: ما هيچ شأني جز خدمتگزاري نداريم. محمد اسلامي‌با تأکيد بر عرضه زمين براي احداث مسکن تصريح کرد: نکته مهمتر کمک به کساني است که قصد احداث مسکن دارند، سياست ما ارائه مشوق‌هايي براي تسهيل، تسريع و کاهش قيمت تمام شده مسکن است تا به افزايش قدرت خريد مسکن منجر شود. وي ادامه داد: اميدوار هستيم با اين تصميمات و سياست‌ها در دوره دو ساله ۹۸ و ۹۹ هم ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر را به صورت تکميل شده به مردم تحويل دهيم و هم برنامه احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکوني در سطح کشور را عملياتي کنيم.


افزايش ۳۲هزار ميليارد تومان به حقوق کارکنان

رئيس سازمان برنامه و بودجه، از توافق دولت و مجلس براي اضافه شدن ۳۲ هزار ميليارد تومان به حقوق کارکنان خبر داد و گفت: الان مجموع ارقام ۱۶۰ هزار ميليارد تومان است که ۲۰ درصد اين مبلغ ۳۲ هزار ميليارد تومان است که ۱۹۲ هزار ميليارد تومان سال آينده توزيع و يا در قالب افزايش حقوق عمل خواهيم کرد. به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت در حاشيه يادواره ۴۵۰ شهيد شهرستان خدابنده، اظهار کرد: در حال حاضر در ايران، ۹۳۴ هزار ميليارد تومان يارانه پنهان در حال پرداخت است. هم‌چنين حدود ۴۵ هزار ميليارد تومان معافيت رسمي‌مالياتي، غير از آنچه در قالب فرار مالياتي وجود دارد، است که مجدداً بايد در اين زمينه تجديدنظر شود.


وجود برخي مغايرت‌ها و ابهام‌ها در لايحه بودجه

سخنگوي شوراي نگهبان از ادامه رسيدگي به لايحه بودجه ۹۸ در شوراي نگهبان خبر داد. عباسعلي کدخدايي در گفت و گو با ايسنا در رابطه با آخرين وضعيت بررسي لايحه بودجه ۹۸ در شوراي نگهبان، اظهار کرد: بررسي بودجه ۹۸ همچنان ادامه دارد و تا اين لحظه تا تبصره ۱۵ لايحه بودجه مورد رسيدگي قرار گرفته است. سخنگوي شوراي نگهبان، عنوان کرد: جلسه بعد از ظهر مجدد به بررسي لايحه بودجه اختصاص دارد و بايد ببينيم نتيجه اين جلسه چه خواهد شد. کدخدايي تصريح کرد: تا اين لحظه حدودا در ۱۰ بند مغايرت شرعي، قانون اساسي و در مواردي هم ابهام وجود داشته که مجلس محترم لازم است در مورد آن اقدام کند.

بازرسي روزانه از ۵۰۰ مرکز عرضه

گوشت قرمز و کالاهاي اساسي

دادستان تهران از انجام ۲۷۰ بازديد و بازرسي از ۵۰۰ مرکز عرضه گوشت قرمز و کالاهاي اساسي در تهران خبر داد. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دادسراي عمومي‌و انقلاب تهران، ششمين نشست کميته مقابله با گران‌فروشي، با حضور مديرکل تعزيرات حکومتي استان تهران،‌ فرمانده پليس آگاهي تهران بزرگ،‌ تعدادي از معاونان دادستان و ‌نمايندگان دستگاه‌هاي متولي به رياست جعفري دولت‌آبادي برگزار شد. دادستان تهران با اشاره به وظايف و اهداف کميته مقابله با گران‌فروشي و اقدامات نظارتي دادستاني نسبت به عرضه اقلام اساسي طي چهل روز گذشته، از تلاش دستگاه‌هاي متولي و معاونان دادسرا در اين زمينه قدرداني کرد. وي با خاطرنشان کردن بازرسي ۱۰ تيم مشترک از فروشگاه‌ها و مراکز عرضه اقلام اساسي به طور روزانه، از انجام ۲۷۰ بازديد و بازرسي از ۵۰۰ مرکز عرضه گوشت قرمز و کالاهاي اساسي در تهران خبر داد.

بادکنک ارزي نبايد با افزايش حجم نقدينگي باد شود

نايب رييس کميسيون اقتصادي مجلس، با بيان اينکه سيل نقدينگي معمولا به سمت بازار ارز حرکت مي‌کند، گفت: پول‌هاي بلوکه شده و سرگردان بايد با سياست صحيح به سمت يک بازار منطقي و اصولي يعني توليد و بخش خصوصي هدايت شود. معصومه آقاپور عليشاهي نايب رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، ابراز اميدواري کرد که دلار طي روزهاي آينده براساس اظهارات رييس کل بانک مرکزي به کانال ۱۱ هزار توماني بازگردد و گفت: در دو هفته پايان سال ازدحام تقاضا براي ارز ايجاد مي‌شود، لذا بايد متناسب با آن عرضه ارز انجام شود، چراکه بازار ارز متاثر از ميزان عرضه و تقاضا است. نماينده مردم شبستر در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه برخي شرکت‌هاي خصوصي در پايان سال تسويه حساب‌هاي مالي خود را با خارج از کشور انجام مي‌دهند، افزود: حسابرسي شرکت‌ها هر ساله در پايان ماه مارس انجام مي‌شود،همانگونه که شرکت‌ها صورت‌هاي مالي خود را در تير ماه ارائه مي‌دهند، لذا در شرايط کنوني بايد افزايش تقاضا را کنترل کرد، چرا که اگر کنترل نشود قيمت‌ها افزايش مي‌يابد.

پرداخت 80 درصد مطالبات ريالي قطعه سازان

دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو گفت: حدود 80 درصد از مجموع چهار هزار ميليارد تومان طلب قطعه سازان تا نيمه اسفند ماه پرداخت شد که از نظر سرعت عمل، بانک‌هاي تجارت و صنعت و معدن بيشترين مشارکت را داشتند. مازيار بيگلو در گفت وگو با ايرنا افزود: مقرر شده بقيه مطالبات تا هفته آينده در زنجيره تامين و قطعه سازان توزيع شود. به گزارش ايرنا، پس از اينکه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصي کميته خودرو از تخصيص چهار هزار ميليارد تومان به 2 شرکت بزرگ ايران خودرو و سايپا خبر داد، عمليات اجرايي تخصيص اين مبلغ به قطعه سازان در شرکت‌هاي خودروساز آغاز و مقرر شد بانک‌ها مطابق فهرستي که خودروسازان در اختيارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقيم به قطعه سازان پرداخت کنند. در اين زمينه، قرار شد براي تزريق نقدينگي به خودروسازان با محوريت بانک مرکزي از طريق 12 بانک، 11 هزار ميليارد تومان در 2 بخش ريالي و ارزي پرداخت شود که شامل چهار هزار ميليارد تومان و 844 ميليون يورو بود.

در ديدار رحماني و وزير تجارت عراق تاکيد شد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: در ديدار وزير صنعت،معدن و تجارت و وزير تجارت عراق براي ارتقا و افزايش سطح همکاري‌هاي تجاري اين دو کشور تا ۲۰ ميليارد دلار تاکيد شد.

به گزارش تجارت به نقل از شاتا، وزير صنعت، معدن و تجارت ايران با وزير تجارت کشور عراق در تهران ديدار کرد. رضا رحماني در آغاز اين ديدار ضمن خوش آمد گويي به محمدهاشم عبدالمجيد و هيئت همراه در خصوص توسعه روابط دو کشور گفت: در راستاي توسعه روابط تجاري بين دو کشور به زودي رييس جمهور ايران به عراق سفر مي‌کند. اين سفر در پاسخ به سفر اخير رييس جمهور عراق به ايران و ايجاد زمينه مشارکت‌هاي بيشتر انجام مي‌شود.

  • توسعه روابط ميان دو وزارتخانه

وي افزود: در جهت گسترش تجارت و مبادلات بين دو کشور هماهنگي‌هاي لازم انجام شده است. ما به عنوان کميسيون مشترک دو کشور اين مسئله را پيگيري کرديم و اميدوارم در اين سفر تفاهم‌هاي لازم کسب شود. وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: تا کنون سه اجلاس مشترک بين دو کشور ايران و عراق برگزار شده که آخرين آن در سال ۹۳ شمسي در بغداد بوده و در اين اجلاس ۱۲ سند همکاري امضا شده است. رحماني با بيان اينکه اين دو وزارتخانه مي‌توانند زمينه توسعه روابط را در وزارت خانه‌هاي خودمان و ساير وزارتخانه‌هاي دو کشور مهيا کنند، تصريح کرد: چند مورد مهم براي توسعه روابط وجود دارد که يکي از آن‌ها تسهيل مبادلات بانکي و گمرکي في مابين و ديگري تطابق استانداردهاي کالايي دو کشور است.

  • رعايت استاندارهاي کالايي در صادرات و واردات

وزير صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: ايران در ۴۰ سال گذشته به پيشرفت‌هاي چشمگيري دست يافته و در رشته‌هاي بسياري جزو برترين‌هاي دنيا است.

وي ادامه داد: ما در صادرات و واردات موارد مورد نياز را رعايت مي‌کنيم. در اين خصوص علاوه بر اينکه توليد کنندگان ما حساسيت‌هاي لازم را دارند، سازمان استاندارد هم کنترل‌هاي لازم را براي ارسال و دريافت کالاهاي استاندارد انجام‌مي‌دهد.

  • سطح روابط ايران و عراق فراتر از ديگر همسايه‌هاست

در ادامه اين جلسه محمدهاشم عبدالمجيد وزير تجارت عراق، با تشکر از مهمان نوازي ايراني‌ها گفت: روابطي که بين و عراق برقرار است، رابطه‌اي عادي نيست و با روابط تمام کشورهاي همسايه متفاوت است. مرز خاکي گسترده ۱۴۰۰کيلومتري ايران و عراق باعث مي‌شود، روابط ايران و عراق با ديگر همسايگان عراق تفاوت داشته باشد. روابط دو جانبه بين دو کشور به درازاي تاريخ است و اين روابط در تمام زمينه‌هاست و فقط منحصر به روابط تجاري نمي‌شود. وي افزود: دولت و مردم عراق قدردان مردم ايران هستند که در مبارزه با داعش در کنار مردم عراق بودند. ما اين مسئله را در عراق قدردان هستيم و اين، نشان دهنده عمق روابط دولت ايران و عراق است. به همين دليل يکي از اولين ديدارهاي رييس جمهور عراق به ايران به عنوان يک کشور مهم بود

استقبال عمومي‌از انتصاب رييس جديد دستگاه قضا نشان مي‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: حجت الاسلام و المسلمين سيد ابراهيم رييسي با حکم مقام معظم رهبري به عنوان رييس جديد قوه قضاييه منصوب شد. در حکمي‌که حضرت آيت الله خامنه‌اي براي قاضي القضات جديد نوشته‌اند بيشترين تاکيد بر روي مقابله با فساد صورت گرفته است. در فراز آغازين حکم انتصاب مورد نظر آمده است: «... در همه‌ي فصول تحول، مردمي‌بودن و انقلابي بودن و ضد فساد بودن را رعايت کنيد». در ادامه نيز يک بار ديگر و اين بار بر مبارزه با فساد در درون قوه قضاييه تاکيد شده است: « در ريشه‌کني فساد از درون قوه که مايه‌ي مباهات شما و سرافرازي اکثريت قضات دادگاه‌ها و دادسراها است، هيچ ترديد و درنگ نکنيد». بر اين اساس مي‌توان گفت که اصلي‌ترين و جدي‌ترين ماموريت رييس جديد قوه قضاييه مبارزه با فسادي است که متاسفانه و علي رغم همه تلاش‌هايي که توسط مقامات و کارگزاران نظام صورت گرفته، همچنان پايه‌ها و ارکان اقتصادي و اداري مملکت را موريانه وار مورد تهديد قرار داده است. نقطه قوت انتصاب جديد را بايد تجربه و قدمت نسبتا طواني حضور سيد ابراهيم رييسي در قوه قضاييه دانست که اميد است همين تجربه و تسلط بتواند در ماموريت جديدي که به وي محول شده است کارگشا و تاثير‌گذارباشد. در همين ارتباط رهبري در حکم انتصاب حجت الاسلام رييس آورده اند: «اينجانب براي تحقق اين مقصود حياتي، جنابعالي را برگزيده‌ام که داراي سوابق طولاني در سطوح مختلف قوه‌ي قضائيه و آشنا با همه‌ي زواياي آن مي‌باشيد و از طرفي در کنار فقاهت از تحصيلات حقوقي و دانش و تجربه در اين عرصه مهم برخورداريد، و سلامت و امانت و کارآمدي خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان داده‌ايد». بنابراين از اين بابت هم اميد مي‌رود که اين انتصاب بتواند در ريشه کني فساد اداري و اقتصادي که مد نظر مقام معظم رهبري است مؤثر و مفيد افتد.

  • نويد تحولات مثبت

طي روزهاي اخير و با انتشار خبر رياست جت الاسلام رييسي بر قوه قضاييه واکنش‌هاي خوبي از سوي شخصيت‌هاي سياسي در اين خصوص به عمل آمد که به نوبه خود تحولات مثبتي را نويد مي‌دهد. .

علي اکبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل با صدور پيامي‌نوشت:« بدون شک درايت، تدبير و اشراف حضرتعالي در مباحث حقوقي و موضوعات مرتبط با دستگاه قضا ذخيره‌اي ارزشمند و گرانبها در جهت ايجاد تحولي عظيم و عميق در پيشبرد منويات مقام معظم رهبري در گام دوم انقلاب در دستگاه قضا خواهد بود». سيد محمدعلي ابطحي، رئيس دفتر رئيس جمهور دولت اصلاحات درباره انتصاب حجت الاسلام رئيسي به رياست قوه قضائيه در کانال تلگرامي‌خود نوشت:« آقاي رييسي، اگر فقط با زبان قانون و حقوق و در مورد مسائل قضايي ونه سياسي سخن بگوييد، و عدالت را براي همه ايرانيان به طور مساوي بخواهيد مي‌توانيد اميد مردم به حوزه قضايي را بازسازي کنيد که اين اعتماد به قوه قضاييه خدشه دار است.

محمود صادقي، نماينده مجلس در حساب توييتري خود نوشت: «‌نکات مورد تأکيد رهبري در حکم انتصاب حجه الاسلام رئيسي نويدبخش تحولات مثبت در قوه قضائيه است؛ جا دارد اوصافي چون برخورداري از دانش، تجربه، تحصيلات حقوقي، سلامت، امانت و کارآمدي که از ويژگيهاي موردنظر رهبري در انتصاب ايشان است در انتصاب مقامات عالي قضايي مد نظر وي نيز قرار گيرد.»

- يحيي کمالي پور نايب‌ رئيس کميسيون قضايي مجلس در اين مورد به ايرنا اظهار کرد: رئيس جديد قوه قضائيه همچنين مردي کم حاشيه، پاکدست‌ و با تجربه قضايي است و امروز با يک جايگاه مهمتري وارد دستگاه قضا مي‌شود که درصد مهمي‌از اعتماد مردم را حتي در انتخابات توانسته است جلب کند.