جابه‌جايي ساکنان بافت‌هاي ناکارآمد

مديرعامل شرکت بازآفريني شهري با اشاره به وضعيت اقتصادي ضعيف ساکنان سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌مشهد، از طراحي مدلي براي جا به جايي ساکنان بافت‌هاي ناکارآمد مشهد با هدف گذاري ساخت سه هزار واحد مسکوني در بافت‌هاي ناکارآمد و نهايي شدن اين مدل تا پايان سال خبر داد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد پژمان در نشست ستاد بازآفريني شهري که با حضور وزير راه و شهرسازي در استانداري خراسان رضوي برگزار شد. گفت: قرار بود شهرداري مشهد زمين‌هايي را در حاشيه شهر براي ساخت، آماده کند و تعدادي واحد مسکوني در جوار اين بافت‌هاي ناکارآمد ساخته شود و به عنوان تنخواه در اختيار طرح بازآفريني قرار گيرد.


تشريح 5 اولويت پروژه‌هاي عمراني

معاون برنامه ريزي و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازي با بيان اينکه 5 اولويت براي اجراي پروژه‌هاي عمراني تعريف شده است، گفت: پروژه‌هايي که در سفرهاي رهبري وعده داده شده در اولويت اجرا قرار دارند. همچنين پروژه‌هايي که در سفرهاي استاني رييس جمهور کلنگ زني مي‌شوند، پروژه‌هايي که پيشرفت فيزيکي بالاي 80 درصد دارند همچنين پروژه‌هايي که با تزريق منابع سال‌هاي 98 و 99 به افتتاح مي‌رسند،‌ در اولويت تخصيص منابع قرار دارند.

امير اميني در گفت‌وگو با ايلنا همچنين اظهار داشت: بودجه وزارت راه و شهرسازي در سال 97 حدود 6 هزار و 200 ميليارد تومان بود که از اين رقم چهار و 500 ميليارد تومان ابلاغ شد.


آمادگي شبکه ريلي براي نوروز

رئيس انجمن شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي از افزوده شدن تعداد ۷۷ واگن به شبکه ريلي در آستانه سفرهاي نوروزي خبر داد.

به نقل از رجا، محمد رجبي در خصوص اقدامات صورت گرفته اين شرکت اظهار داشت: علي رغم مشکلاتي که در تأمين بودجه وجود داشت از حدود ۲۷ ماه گذشته توانستيم تعداد واگن‌هاي خريداري شده جديد خود را تا پايان سال به ۵۰ واگن رسانده و به شبکه ريلي کشور اضافه کنيم. وي به بازسازي بيش از ۶۷ واگن فرسوده اشاره کرد و افزود: علاوه بر بازسازي اين تعداد واگن، با تأمين بودجه نسبت به خريد ۲۷ واگن دست دوم که در شرايط عالي قرار دارند اقدام کرده ايم.

اعلام آمادگي اروپايي‌ها براي همکاري تهاتري

در صنعت ساختمان

فعال بازار مسکن با اشاره به گشايش نمايشگاه بين‌المللي ساختان بلغارستان با حضور شرکت‌هاي ايراني گفت: شرکت‌هاي اروپايي در اين نمايشگاه براي همکاري تهاتري در صنعت ساختمان ايران اعلام آمادگي کرده‌اند. به گزارش تسنيم علاءالدين ختايي با اشاره به تشديد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، اظهار کرد: با وجود تشديد تحريم‌ها عليه ايران، برگزاري نمايشگاه اروپايي بين‌المللي ساختمان در پايتخت بلغارستان (صوفيه) فرصت بسيار مطلوبي را براي حضور شرکتهاي ايراني حوزه صنعت ساختمان درسطح بين‌المللي فراهم کرده است. وي با بيان اين که خوشبختانه دست‌اندرکاران صنعت ساختمان بلغارستان استقبال بسيار خوبي از شرکت‌هاي ايراني داشته‌اند، افزود: اين نمايشگاه فرصت بسيارخوبي براي آشنايي کشورهاي اروپايي با توانمندي‌هاي شرکت‌هاي ايراني فراهم کرد. دست‌اندرکاران برگزاري نمايشگاه بين‌المللى ساختمان بلغارستان حاضر شده‌اند در شرايط تحريم هر نوع همکاري در حيطه صنعت ساختمان از جمله حوزه تهاتر با شرکتهاي ايراني داشته باشند. وي تأکيد کرد: بازار تهاتر ايرانيان وسيع‌ترين غرفه از جمهورى اسلامى ايران را در اين نمايشگاه در اختيار گرفته و نشست‌هاي مشترک و متعددي با رؤساي تشکلهاي صنفي و نيز رييس انبوه‌سازان بلغارستان داشته است.

پرديس برترين شهر جديد کشور شد

با راي مردم پرديس به عنوان برترين شهر جديد کشور انتخاب شد. به گزارش تسنيم، در جشنواره مردمي‌که از 7 اسفند آغاز و 15 ماه جاري به پايان رسيد برترين‌هاي شش گروه شهرهاي جديد کشور، مديران وزارت راه و شهرسازي، شهرداران کل کشور، شهرداران مناطق 22 گانه تهران، سازمان‌هاي نظام‌مهندسي و ادارات کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي انتخاب شدند. در بخش شهرهاي جديد، پرديس با 23414 راي به عنوان برترين شهر معرفي شد و انديشه و هشتگرد به ترتيب با 14090 و 9381 راي در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند. در مجموع آراي ارسالي نيز پرديس موفق به کسب بيشترين راي در تمامي‌گروه‌هاي شش گانه شد.

بازار سنگ ساختماني ايران

در مخاطره حضور دلالان عراقي

دبيرکل انجمن ملي سنگ ايران گفت: شرايط رکود بازار داخل و فشار تحريم‌ها موجب شده که دلالان سنگ ساختماني عراق با بهره‌گيري از اين شرايط، هر مترمربع سنگ فرآوري شده را با قيمت کمتر از 10 دلار خريداري کنند؛ اين مساله قيمت سنگ ايران را شکسته و به بازارهاي خارجي ضربه مي‌زند. «احمد شريفي» در گفت وگو با ايرنا تصريح کرد: واحدهاي توليد کننده سنگ به دليل مشکل نقدينگي و سرمايه در گردش، سنگ خود را به کمترين قيمت به دلال‌هاي عراقي عرضه مي‌کنند. وي در عين حال هشدار داد که عمده صدور سنگ‌هاي فرآوري شده به عراق کيفيتي متوسط دارد و مي‌تواند بازار اين کشور را از دسترس توليدکنندگان ايراني خارج کند. شريفي افزود: پيش از اين، 60 تا 65 درصد بازار سيمان عراق به توليدات ايران اختصاص داشت اما کيفيت پايين برخي صادرکنندگان، موجب اعمال سياست انقباضي دولت عراق در اين ارتباط شد و اين امر، صادرات سيمان ايران به اين کشور را کاهش داد.

با حضور رييس دفتر مقام معظم رهبري انجام مي‌شود؛

گروه راه و مسکن: يکي از موفق‌ترين طرح‌هاي بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي‌در کمک به رفع محروميت اهداي اسناداملاک علوي است که بر اساس منويات مقام معظم رهبري (مدظلله) توسط اين نهاد انقلابي آغاز شد و تا کنون نقش موثري را دربهبود اقتصاد خانواده‌هاي جامعه هدف طرح و محروميت زدايي از نقاط کم برخوردار کشور ايفا کرده است .

به گزارش تجارت طرح محروميت زدايي اهداي اسناد علوي از سال 1392 آغاز شد و در سال 1393 با حضور رياست بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي‌ ، نمايندگان مقام معظم رهبري در استان‌ها ، جمعي از مسوولان منطقه‌اي و ائمه جمعه به صورت مستمر طي آيين‌هاي مستقل در استان‌ها ، شهرستان‌ها و حتي روستا‌هاي کشور شاهد برگزاري مراسم اهداي اسناد واگذاري املاک مسکوني ، کشاورزي و تجاري در نقاط کم برخوردار کشور بوديم. بنابراين گزارش تا کنون اين طرح در 16 استان کشور اجرا شده است که شامل استانهاي گلستان-مازندران-آذربايجان شرقي-هرمزگان-گيلان-البرز-سمنان-زنجان- خوزستان-خراسان رضوي-خراسان شمالي-خراسان جنوبي-بوشهر-ايلام-اردبيل وآذربايجان غربي مي‌شود. اين گزارش مي‌افزايد :با اجراي اين طرح با احتساب اسنادي که امروز( 19 اسفندماه) در همايش اهداي 80 هزارمين سند املاک واگذار مي‌شود تا کنون در استان‌هاي آذربايجان شرقي2800سند،آذربايجان‌غربي2235 ،اردبيل141،ايلام3473،بوشهر217،خراسان‌جنوبي1582، خراسان‌رضوي 3400،خراسان‌شمالي 8600،خوزستان 300،زنجان 300،سمنان 1950،البرز 500،گلستان39300،گيلان6400،مازندران 8300 وهرمزگان350 سند واگذارشده است. گفتني است جامعه هدف اين طرح کمک به محروميت زدايي مناطق کم برخوردار کشور و متصرفيني است که تحت پوشش نهاد‌هاي حماتي همچون بهزيستي،کميته امداد هستند. خاطر نشان مي‌شود : امروز در 19 اسفندماه سال همايشي به مناسبت اهداي 80 هزارمين اسنادعلوي به محرومان با حضور رييس دفتر مقام معظم رهبري حضرت حجت الاسلام و المسلمين محمدي گلپايگاني و جمعي از مسوولان کشور در بنيادمستضعفان انقلاب اسلامي‌برگزارخواهد شد و در اين همايش درهمايش اهداي 80 هزارمين اسناد املاك علوي به محرومان مسئولان كشوري به همراه استانداران،امامان جمعه و فرمانداران از استانهايي که در آنها در 5 سال گذشته اسناد علوي به مردم واگذار شده است حضوربهم خواهند رساند. همچنين در اين مراسم به صورت نمادين 3 هزارفقره ازاسناد علوي به نمايندگان اهالي شهرستان مراوه تپه واقع در شمال شرق استان گلستان واگذار خواهدشد.

  • فرمان امام خميني(ره) در خصوص مصادره اموال سلسله پهلوي

سنگ بناي تشكيل بنياد مستضعفان بر پايه فرمان 09/12/1357 رهبر كبير انقلاب و بنيانگذار جمهوري اسلامي‌ايران، حضرت امام خميني(ره) خطاب به شوراي انقلاب اسلامي‌نهاده شد.

بسم ‏الله الرحمن‏ الرحيم

شوراي انقلاب اسلامي‌

« بموجب اين مكتوب مأموريت دارد كه تمام اموال منقول و غيرمنقول سلسله پهلوي و شاخه ‏ها و عمال و مربوطين به اين سلسله را كه در طول مدت سلطه غيرقانوني از بيت المال مسلمين اختلاس نموده‌اند بنفع مستمندان و كارگران و كارمندان ضعيف مصادره نمايد و منقولات آن در بانكها با شماره به اسم شوراي انقلاب يا اسم اينجانب سپرده شود و غيرمنقول از قبيل مستغلات و اراضي ثبت و مضبوط شود تا بنفع مستمندان از هر طبقه صرف گردد، در ايجاد مسكن و كار و غيرذالك، به جميع كميته‏‌هاي انقلاب اسلامي‌در سراسر كشور دستور مي‏دهم كه آنچه از اين غنايم بدست آوردند در بانك با شماره معلوم بسپرند و به دولت ابلاغ نماييد كه اين غنايم مربوط به دولت نيست و امرش با شوراي انقلاب است و آنچه مأمورين دولت بدست آورده‌اند يا مي‌آورند بايد به همين شماره به بانك تحويل دهند و كساني كه از اين اموال چيزي بدست آورده‏ اند، بايد فوراً به كميته‏‌ها يا بانك تحويل دهند و متخلفين مورد مؤاخذه خواهند بود. »

«روح ‏الله ‏الموسوي ‏الخميني »

با 3 ميليون و 700 هزار مسافر رقم خورد؛

گروه راه و مسکن: آمار شاخص‎هاي هوانوردي بهمن ۹۷، از رشد ۸ درصدي جابه‌جايي حدود سه ميليون و ۷۰۰ هزار مسافر در فرودگاه‎هاي تحت مالکيت شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران خبر مي‎دهد.

رشد ۸ درصدي جابه‌جايي مسافر در فرودگاه‎هاي کشوربه گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومي‌شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران، طبق آمار ارائه شده از سوي گروه آمار و اطلاعات هوانوردي و فرودگاهي معاونت برنامه‎ريزي، نظارت و امور اقتصادي شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران، فرودگاه‎هاي تحت مالکيت اين شرکت در بهمن، با انجام ۲۹ هزار و ۹۱۵ فروند نشست و برخاست توانسته است اين تعداد مسافر را به همراه حدود ۳۶ ميليون و ۵۰۰ هزار کيلوگرم بار و مرسولات پستي جابه‌جا کند. همچنين بر اساس آمارها، کل پرواز‌هاي فرودگاه‌هاي تحت مالکيت شرکت در بهمن ماه ۹۷ نسبت به دي ماه در نشست و برخاست ۲ درصد و در ارسال و پذيرش بار ۱۱ درصد افزايش داشته است.

بر همين اساس در بهمن ۹۷، فرودگاه مهرآباد با ۱۰ هزار و ۵۱۹ فروند بيشترين نشست و برخاست را به خود اختصاص داده و با جابه‎جايي حدود يک ميليون و ۳۰۰ هزار مسافر پرترافيک‎ترين فرودگاه بوده است و فرودگاه مشهد با ۴۱۲۷ فروند نشست و برخاست و اعزام و پذيرش بيش از ۶۳۷ هزار مسافر، دومين فرودگاه پرترافيک کشور و فرودگاه امام خميني (ره) با ۳۰۲۷ فروند نشست و برخاست و اعزام و پذيرش بيش از ۴۷۲ هزار مسافر در جايگاه سومين فرودگاه کشور قرار دارد.

بيشتر بخوانيد: آغاز طرح سفر‌هاي نوروزي فرودگاه‌ها از ۲۵ اسفند ماه/ فرودگاه‌هاي کشور تعطيلي ندارند. در اين بين فرودگاه امام خميني (ره) با ارسال و پذيرش حدود ۹ ميليون و ۵۰۰ هزار کيلوگرم بار و مرسولات در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن مهرآباد با ارسال و پذيرش حدود ۹ ميليون و ۴۰۰ هزار کيلوگرم بار و فرودگاه مشهد با ارسال و پذيرش بيش از شش ميليون و ۳۰۰ هزار کيلوگرم بار در رتبه‎هاي بعدي قرار دارند.

طبق اين آمار سهم پرواز‌هاي داخلي از کل پرواز‌هاي بهمن ۹۷، نشست و برخاست ۲۵ هزار و ۴۱۹ فروند هواپيماست که طي آن حدود سه ميليون مسافر و حدود ۲۳ ميليون کيلوگرم بار منتقل شده‎است.