بيمه بيکاري براي کارگران آسيب ديده

معاون روابط کار وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: تمام کارگران آسيب ديده در سيلاب اخير کشور و به خصوص در استان لرستان مشمول بيمه بيکاري مي‌شوند. به گزارش ميزان، حاتم شاکرمي‌در حاشيه تشکيل ستاد کمک رساني به آسيب ديدگان لرستان اظهار داشت: اين ستاد در راستاي خدمات رساني منسجم دستگاه‌هاي زيرمجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعي ايجاد شده است تا هر گونه کمک و امداد رساني با مديريت و هماهنگي استانداري و مديريت بحران به مناطق سيل زده ارسال شود.وي افزود: تمام واحد‌هاي اقتصادي، توليدي، صنعتي و کشاورزي در ستاد تسهيل بررسي و در کارگروه‌ها در خصوص استمهال بدهي‌ها، تسهيلات ويژه احياي اين واحد‌ها اقدام مي‌شود.


وزارت اقتصاد استراتژي مشخصي ندارد

يک کارشناس اقتصادي با بيان اينکه، وزارت اقتصاد بعد از سال ۹۶ استراتژي مشخصي براي مديريت کلان اقتصاد نداشته، گفت: همين موضوع به مهمترين چالش وزارت خانه در تحقق شعار حمايت از کالاي ايراني تبديل شد.وحيد شقاقي شهري در گفتگو با خبرگزاري تسنيم، همچنين افزود: در حال حاضر نظامات لحاظ شده پيش روي توليد به مانعي جدي در اين حوزه تبديل شده است.اين استاد دانشگاه گفت: متاسفانه امروز در هر بخشي شاهد مفسده‌هاي مختلف هستيم، حذف مقررات زائد راهبرد جدي بود که بايد بسيار زودتر از اينها محقق مي‌شد اما بايد تاکيد کرد که اين پروژه عقيم مانده است، البته نقش ذينفعان در اين حوزه را نبايد دست کم گرفت.


نوبخت، هم دانشگاهي «آدام هميلتون»

سازمان برنامه و بودجه در واکنش به شايعه جعلي بودن مدرک دکتراي «محمد باقر نوبخت» رئيس اين سازمان اعلام کرد که وي دانش آموخته دانشگاه پيزلي و هم دوره «آدام هميلتون» اقتصاددان و سياستمدار اسکاتلندي بود.

به گزارش ايرنا، در تعطيلات نوروزي امسال، «داود سوري» اقتصاددان و عضو هيات علمي‌دانشگاه شريف ادعا کرد که مدرک «محمدباقر نوبخت» رئيس سازمان برنامه و بودجه جعلي است و اينکه دانشگاه پيزلي که به عنوان دانشگاه وي معرفي شده وجود ندارد. وي همچنين اظهارداشت که «يک دانشگاهي وجود دارد به نام دانشگاه غرب اسکاتلند که پرديسي دارد در شهر کوچکي به نام پيزلي.

مسير رونق توليد از بهبود فضاي

کسب‌وکار مي‌گذرد

نماينده ادوار مجلس با بيان اينکه با رونق توليد مسائلي مانند بيکاري،‌ کاهش قدرت خريد و ارزش پول ملي حل مي‌شود گفت:‌ لازمه توليد بهبود فضاي کسب و کار است که همه قوا بايد در آن مشارکت کنند.

جعفر قادري در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به شعار سال 98 مبني بر اولويت‌دار بودن اقتصاد و مسائلي مانند توليد، معيشت و حفظ ارزش پول ملي، اظهار داشت: اگر به طور جدي به موضوع اشتغال و توليد توجه شود مي‌توان مسائلي مانند بيکاري، کمبود کالا، کاهش قدرت خريد، صادرات و به تبع آن ارز را حل کرد و دست آخر فشارهاي اقتصادي را کاهش داد. لازمه ارتقا و رونق توليد، بهبود فضاي کسب و کار و کاهش موانع اداري است.اين اقتصاددان با بيان اينکه بايد فرايندهاي گرفتن مجوزها و تداوم توليد تسهيل شود، تصريح کرد: رتبه ما در شروع و تداوم کسب و کار در ميان کشورهاي دنيا 129 است که مسئله با توجه به اينکه جايگاه هجدمين اقتصاد در دنيا را داريم متناسب نيست.

اقتصاد جوامع محلي و روستايي، موتور رشد اقتصاد کشور

يک کارشناس اقتصادي اظهار داشت: اقتصاد جوامع محلي و روستايي با ظرفيت بخش تعاون مي‌تواند به موتور رشد اقتصاد کشور بدل شود.ارغوان فرزين معتمد در گفت‌وگو با ايلنا در مورد وضعيت اقتصاد ايران گفت: اقتصاد ايران در حال حاضر با چالش‌ها و مشکلات متعددي مواجه است. چالش‌هايي که بيش از پيش نشان دهنده دوري اقتصاد کشور از تعادل است. در فضايي به سر مي‌بريم که تورم، رکود، فقر و نابرابري و تحريم‌هاي امريکا به صورت همزمان مشاهده و تشديد مي‌شود. شوک ارزي وارد شده به اقتصاد، قدرت خريد را براي دامنه وسيعي از مردم کاهش داده است. در چنين شرايطي سخن از اقتصاد مقاومتي، کمک به کسب و کارهاي کوچک و متوسط، تامين مالي خرد و ...بسيار رفته است، اما متاسفانه از ظرفيت‌هايي که در کشور براي مقاوم نمودن اقتصاد و نيز حل مشکلات پيش آمده وجود دارد، استفاده نمي‌شود. تاسف انگيزتر آنکه همخواني درستي بين تئوري‌هاي پيشنهادي اقتصادي و آنچه در عمل اتفاق مي‌افتد نيز وجود ندارد.

اشتغال‌زايي فراتر از حد انتظار اقتصاد آمريکا

اقتصاد آمريکا در ماه مارس براي 196‌هزار نفر اشتغال‌زايي کرد که رقمي‌فراتر از پيش‌بيني‌ها محسوب مي‌شود.

به گزارش ايسنا به نقل از گاردين، وزارت کار آمريکا در گزارشي اعلام کرد که براي يکصد و دومين ماه متوالي، روند اشتغال‌زايي مثبت بزرگ‌ترين اقتصاد جهان ادامه داشته و اين کشور توانسته‌است در ماه مارس با جهشي چشمگير نسبت به ماه قبل ۱۹۶ هزار شغل ايجاد کند. اشتغال‌زايي ماه فوريه تنها ۳۳ هزار مورد بود.

تجارت اظهار نظر کارشناسان در خنثي سازي سياست‌هاي دشمن را تبيين کرد؛

گروه اقتصاد کلان: رئيس کل بانک مرکزي اخيرا با بيان اينکه در يک جنگ اقتصادي تمام عيار با سياستگذاري درست مي‌توانيم بر مشکلات غلبه کنيم، گفت:سياست‌هاي امسال بسيار تعيين کننده است.

به گزارش تجارت به نقل از مشرق، عبدالناصر همتي با انتشار پيامي‌در فضاي مجازي در خصوص چشم انداز وضعيت اقتصادي در سال پيش رو نوشت: سال ۹۸ را صاحب نظران از دو زاويه پيش بيني مي‌کنند:

۱- تشديد مشکلات: تأثير بيشتر تحريم‌هاي آمريکا- کاهش درآمدهاي نفتي- تشديد تورم رکودي- هجوم نقدينگي – کاهش بيشتر رشد اقتصادي و...۲- غلبه بر مشکلات: کند شدن تيغ تحريم‌ها- افزايش مبادلات با همسايگان و کشورهاي دوست- کاهش قابل توجه واردات غيرضرور- رونق توليد ملي- افزايش صادرات غيرنفتي- کنترل بازار ارز- توان مهار نقدينگي و...همتي در ادامه مي‌افزايد: در يک جنگ اقتصادي تمام عيار و با علم بر توانايي‌ها، از زاويه دوم که زاويه مقاومت اقتصادي است با سياستگذاري درست و هماهنگ مي‌توانيم تلاش‌هاي دشمن را خنثي کنيم.وي در پايان تاکيد مي‌کند: در سال ۹۷ نيز با القائات آمريکا در مقاطعي، چند صباحي فضاي نااميدي در کشور حاکم شد اما با سياست‌ها و اقدامات درست، عليرغم تشديد مشکلات معيشتي مردم، برنامه اصلي آمريکا تا حدودي شکست خورد.

  • سال ثمر دهي سياست‌هاي اقتصادي

بر اساس آنچه که مقامات و دست اندکاران مسائل حکومتي مي‌انديشند و بيان مي‌کنند سال 98 را بايستي سال به ثمر نشستن سياست‌هاي اقتصادي سال‌هاي گذشتته ارزيابي کرد. در اين راستا رهبر معظم انقلاب در پيام نوروزي خود در باره وضعيت اقتصاد در سال جاري فرمودند: «مشکل اساسي کشور، همچنان مشکل اقتصادي است؛ بخصوص در اين ماه‌هاي اخير، مشکلات معيشتي مردم زياد شد. بخشي از اينها مربوط است به مديريتهاي نارسا در زمينه مسائل اقتصادي که اينها حتماً بايستي جبران بشود». حضرت آيت ا... خامنه‌اي در ادامه افزودند: «برنامه‌هايي وجود دارد، تدابيري انديشيده شده که ان‌شاءا... اين تدابير در طول سال جاري بايستي به ثمر بنشيند و مردم آثار آن را احساس بکنند. آنچه من عرض ميکنم، اين است که مسئله فوري کشور و مسئله جدّي کشور و اولويت کشور فعلاً مسئله «اقتصاد» است». ايشان همچنين بيان کردند: « در مسئله اقتصاد مسائلي که داريم زياد است: بحث کاهش ارزش پول ملّي يک مسئله مهم است، بحث قدرت خريد مردم همين جور، بحث مشکل کارخانه‌جات و کم‌کاري و احياناً تعطيل بعضي از کارخانه‌جات از اين قبيل است».

  • الزمات شکوفايي اقتصادي

موانع و چالش‌هاي متعددي در مسير شکوفايي اقتصادي و به ثمر نشستن سياست‌ها و هدفگذاري اقتصادي در سال جاري وجود دارد . سايت مشرق در اين باره مي‌نويسد: نگاهي به نظرات کارشناسان، مديران و اقتصاددانان درباره سال رونق توليد نشان مي‌دهد دولت و ساير قوا در صورت برطرف کردن موانع کسب و کار و ثبات در سياست‌گذاري و اجراي آن، مي‌توانند کشور را در جنگ اقتصادي با امريکا پيروز کنند.

  • کلاف سردرگم دستورالعمل‌ها

علي صولتي، کارشناس مسائل اقتصادي دراين‌باره مي‌گويد: يکي از مهم‌ترين موانع موجود در رونق توليد دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه‌هايي است که نهادهاي دولتي به‌صورت پي‌درپي صادر کرده و توليدکنندگان را با مشکلات بزرگي مواجه مي‌کنند. موضوعي که مقام معظم رهبري سال گذشته روي آن دست گذاشتند و با انتقاد از اين رويه، خواستار وحدت رويه در تصميم‌گيري‌ها شدند.وي با بيان اينکه يک دستگاه دولتي گاهي بيش از ۱۰ دستورالعمل براي معادلات اقتصادي صادر مي‌کند، گفت: به‌عنوان نمونه در صنعت قير دو دستورالعمل طي يک ماه صادر شد که در تضاد با يکديگر بودند و در اين ميان سهامداران و صاحبان صنايع قيرسازي ضررهاي هنگفتي کردند و در نهايت اين دستورالعمل‌ها حذف شدند.

وي افزود: کاغذبازي و تصميم‌هاي خلق‌الساعه موجب مي‌شود افرادي که قصد سرمايه‌گذاري در بخش توليد را دارند قيد اين کار را زده و در نهايت به سمت بازارهاي غيرمولد مانند بازار ارز و طلا بروند و توليد را تحت‌الشعاع مباحث دلالي قرار دهند.

  • حذف مقررات زائد

جعفر قادري، يکي ديگر از اقتصاددانان هم با بيان اينکه با رونق توليد مسائلي مانند بيکاري، کاهش قدرت خريد و ارزش پول ملي حل مي‌شود، گفت: لازمه توليد بهبود فضاي کسب و کار است که همه قوا بايد در آن مشارکت کنند.

وي به مقررات‌زدايي و تنقيح قوانين در مجلس پرداخت و خاطر نشان کرد: مجلس مي‌تواند به تسهيل امور بپردازد و قوانين مخل توليد حذف شود. بيش از آنکه نياز به وضع قوانين جديد بايد داشته باشيم، بايد مقررات‌زدايي از قوانين موجود صورت بگيرد تا دست و پاي توليد براي رونق بيشتر باز شود که اين موضوع با همکاري توأمان دولت، مجلس و ديگر قوا امکانپذير است.

  • ثبات ارز

امرا... اميني يکي ديگر از کارشناسان اقتصادي هم به موضوع ارز پرداخت و گفت: در سال ۹۸ نرخ ارز بايد ثبات داشته باشد و نرخ بالاي ارز زيبنده اقتصاد ايران نيست و اصلاً مشخص نيست که دولت با چه هدفي نرخ ارز را بالا نگه داشته است. اميني تصريح کرد: نوسانات نرخ ارز فقط چند بانک ورشکسته را نجات داد و احتمالاً منافع عده‌اي را تأمين کرد که دولت بايد در اين زمينه شفاف باشد که متأسفانه نيست.

  • ضرورت هماهنگي قواي سه گانه

نايب رئيس کميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي‌گفت: هدف دشمن تضعيف توليد داخل و ايجاد مشکل در حوزه اشتغال کشور است؛ لذا فشار و تحريم‌هاي ظالمانه را در پي گرفته تا نارضايتي عمومي‌ايجاد کند، ولي ان‌شاءا... با تدبير رهبري و مردم اين توطئه نيز با شکست روبه‌رو خواهد شد. فرهاد تجري اظهار داشت: در سال رونق توليد انتظار مي‌رود آحاد مردم همچون توطئه شناسي‌هاي قبل، با آزادي و بصيرت شعار سال را پيش بگيرند و مسئولان نيز تدابير ويژه‌اي را در نظر داشته باشند. وي توليد داخل را منجر به امنيت اقتصادي دانست و افزود: رهبري با عنايت به اينکه بر حواشي داخل و خارج کشور اشراف دارند، نامگذاري سال را به‌عنوان يک تکليف شرعي و ملي براي ما حکم کردند. تجري همچنين هماهنگي بيشتر سه قوه را منتج به هماهنگي در راستاي تحقق شعار سال دانست و گفت: اگر عزت و اقتدار و استقلال را دوست مي‌داريم، مکلف به قدم برداشتن در اين حوزه هستيم.

  • جمع بندي

با توجه به اظهار نظر کارشناسان اقتصادي، فرآيند و سير آزمون و خطاهاي اقتصادي و تجاري در سال‌هاي گذشته که عمدتا با نگاه به اقتصاد درونزا تدوين و به عرصه اجرا در آمده است اميد مي‌رود با استفاده از تجربيات حاصله زمينه شکوفايي و رونق اقتصادي و به تبع آن گشايش در مشکلات معيشتي مردم و کشور و در نهايت پيروزي در جنگ ظالمانه اقتصادي با دشمنان فراهم آيد.

بر اين اساس مجريان و مسئولان اقتصادي کشور بايستي از اشتباهات گذشته درس گرفته و از سياست‌هاي باري به هرجهت پرهيز کنند و نقشه راه و راهبردهاي علمي‌و کارآمد را نصب العين خود قرار دهند تا ساماندهي اقتصاد بيمار کشور با سهولت بيشتري انجام پذيرد. در غير اين صورت نه تنها پيروزي اقتصادي محقق نمي‌شود بلکه دشمنان به نيات شوم خود و تضعيف هرچه بيشتر اقتصاد کشورمان دست پيدا خواهد کرد.


مدیر عامل بورس انرژی ایران عنوان کرد: عملکرد بورس انرژی ایران در سال ۹۷ را می توان با دو بعد کمی و کیفی سنجید، به لحاظ کمی، ارزش معاملات بورس انرژی در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته بیش از 100 درصد افزایش داشت و از نظر کیفی نیز رویداد هایی رقم خورد که برای سال ها آرزو بازار سرمایه و به ویژه بورس انرژی ایران بود.

سید علی حسینی ضمن بیان مطلب فوق در خصوص عملکرد یک ساله بورس انرژی ایران به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: رشد کمی بورس انرژی محصول ورود ۶۰ کالای جدید و انتشار اوراق متنوع دولتی، نفتی و نیروگاهی بود. همچنین سال ۹۷ بازار سرمایه از جمله بورس انرژی ایران رویداد های کیفی و توسعه محوری را تجربه کرد که برای سال ها دغدغه و آرزوی فعالین بازار سرمایه بود

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: سال ۹۷ برای صنعت کارگزاری سال خاصی بود از یک سو بازار رونق داشت و حجم معاملات زیاد شد و این روند برای صنعت مناسب بود و از طرف دیگر کارگزاران با مشکلاتی دست به گریبان بودند. به گزارش سنا، روح اله میرصانعی ادامه داد: برخی از مشکلات صنعت کارگزاری از سال ۹۶ به سال جاری منتقل شد. کاهش ارزش سهام شرکت ها و توقف طولانی مدت نمادها طی سال های گذشته مشکلاتی را برای صنعت کارگزاری ایجاد کرده بود و بعضی از کارگزاران وارث معضلات اعتباری بودند که از سال های قبل باقی مانده بود.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار افزود: خوشبختانه با تشکیل کمیته پایش قسمت قابل توجه ای از ریسک های گذشته کنترل و مدیریت شد و امیدواریم در سال ۹۸ مشکلات باقی مانده برطرف شود

بررسی آمارهای معاملاتی نشان می دهد؛

گروه بورس: آمارهای معاملاتی نشان می‌دهد که در سال ۹۷ آیفکس و ارزش بازار فرابورس با رشد مواجه شده اند.

به گزارش تجارت به نقل از ایبِنا، بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی شاخص کل و رشد ۷۵ درصدی ارزش بازاری فرابورس در سال گذشته در حالی اتفاق افتاد که تامین مالی ۳۴۹ هزار میلیارد ریالی نیز در این سال صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، در سالی که گذشت طی ۲۴۱ روز معاملاتی، معامله‌گران در تمامی بازارهای فرابورس اقدام به خرید و فروش ۱۷۰ هزار و ۱۹۰ میلیون ورقه ‏بهادار به ارزش یک میلیون و ۱۷ هزار و ۱۱۵ میلیارد ریال در بیش از ۲۴ میلیون و ۷۱۹ هزار نوبت معاملاتی کردند که افزایش ‏این متغیرها در بازه ۷۱ تا ۱۵۰ درصدی قرار داشت. ‏

این گزارش می‌افزاید: در حالی فرابورس در سال ۹۷ دهمین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشت و وارد دومین دهه حیات خود شد که در این سال بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی شاخص کل و رشد ۷۵ درصدی ارزش بازاری فرابورس به ثبت رسید. همچنین تامین مالی ۳۴۹ هزار میلیارد ریالی از درگاه فرابورس رقم خورد.

  • افزایش ۱۱۶۱ واحدی آیفکس

بر این اساس شاخص کل فرابورس در پایان سال ۹۷ با ۱۱۶۱ واحد افزایش نسبت به سال ۹۶، ضمن تجربه رشد ۱۰۶ درصدی در پایان سال در ارتفاع ۲۲۵۸ واحدی ایستاد و رکورد جدیدی را ثبت کرد و ارزش کل بازار فرابورس نیز در انتهای سال ۹۷ به بیش از ۲۵۷ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با سال ۹۶ به میزان ۷۵ درصد رشد داشته است.

  • بازارهای اول و دوم

در این میان بازارهای اول و دوم از نظر ارزش بازاری به ترتیب رشد ۷۸ و ۱۰۹ درصدی را تجربه کردند و ارزش بازارهای شرکت‌های کوچک و متوسط به ترتیب ۴۴ و ۴۹ درصد افزایش یافت. از سوی دیگر بازار ابزارهای نوین مالی در سال ۹۷ شاهد رشد ۵۴ درصدی ارزش بازار نسبت به سال قبل بود.

همچنین در سالی که پشت سر گذاشته شد از طریق عرضه اولیه، عرضه اسناد خزانه اسلامی، پذیره‌نویسی و افزایش سرمایه شرکت‌ها، تامین مالی ۳۴۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریالی از درگاه فرابورس صورت گرفت که این رقم نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته است.

  • ورود ۱۶ شرکت جدید

علاوه بر این در سالی که گذشت، فرابورس از عرضه اولیه سهام ۱۵ شرکت به روش بوک‌بیلدینگ‌ شامل شرکت‌های «پتروشیمی غدیر، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، کشت و دام قیام اصفهان، کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور، صنایع ماشین‌های اداری ایران، کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت، داروسازی آوه سینا، عطرین نخ قم، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر، سنگ آهن گهر زمین، کشت و دامداری فکا، مجتمع کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرمدره، تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر، بیمه معلم و مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان» میزبانی کرد.

همچنین سهام شرکت بیمه نوین به روش گشایش نماد در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه شد و بدین ترتیب ۱۶ شرکت از صنایع مختلف اعم از پتروشیمی، زراعی، رایانه و خدمات وابسته، نیروگاهی و ... طی سال ۹۷ برای نخستین بار وارد تابلوهای اصلی فرابورس شدند.

  • پذیره‌نویسی ۹۷ میلیون ورقه

در سال ۹۷ پذیره‌نویسی بیش از ۶۶ میلیون ورقه شامل اوراق مشارکت، اجاره، مرابحه و گواهی سپرده سرمایه‌گذاری خاص و عام به ارزش جمعا ۶۴ هزار و ۴۸۱ میلیارد ریال در فرابورس انجام شد. گفتنی است در این میان تامین مالی ‌۱۰ هزار میلیارد ریالی صنعت نفت از طریق پذیره‌نویسی ۱۰ میلیون ورقه منفعت با موفقیت صورت گرفت.

همچنین ۳۱ میلیون ورقه ETF به ارزش ۳۳۷ میلیارد ریال شامل واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری «فنابا»، «تهران»، «اوصتا» و «آسامید» پذیره‌نویسی شد.

بدین ترتیب جمع پذیره‌نویسی‌های انجام شده در فرابورس طی سال ۹۷ به ۹۷ میلیون ورقه به ارزش ۶۴ هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال رسید.

  • پذیرش و درج نماد ۱۱۱ شرکت

این گزارش می‌افزاید: در سال ۹۷ نماد معاملاتی ۱۱۱ شرکت در بازارهای اول، دوم و شرکت‌های کوچک و متوسط پذیرش و درج شد که تعداد شرکت‌های پذیرش و درج‌شده در بازارهای دوم و SME نسبت به سال ۹۶ به ترتیب ۱۷ و ۳۳ درصد افزایش یافته اما این رقم در بازار اول ۴ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین سه تابلو معاملاتی بازار پایه طی این سال میزبان درج ۱۷۲ شرکت بودند.

از سوی دیگر نگاهی به اوراق و صندوق‌های پذیرش شده در بازار ابزارهای نوین مالی در سال ۹۷ نشان می‌دهد که ۶۶ ورقه با درآمد ثابت و ۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در این بازار پذیرش شده که حاکی از رشد ۱۸ درصدی این ارقام نسبت به سال ۹۶ است.

همچنین ۲۸ نماد اسناد خزانه اسلامی طی سالی که گذشت در فرابورس پذیرش شد این در حالی است که در سال ۹۶ تعداد این نمادها ۱۶ عدد بود.

علاوه بر این، بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس میزبان پذیرش ۳۶ ورقه گواهی استفاده از تسهیلات مسکن در سال ۹۷ بود که این تعداد، رشد ۵۷ درصدی را نسبت به تسه‌های پذیرش‌شده در سال ۹۶ نشان می‌دهد.

  • عرضه ۲۱ نماد اسناد خزانه اسلامی

همچنین معاملات ثانویه اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا ۶۲۱»، «اخزا ۶۲۲»، «اخزا ۶۲۳»، «اخزا ۶۲۴» و «اخزا ۷۰۱ تا ۷۱۷» از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس طی سال ۹۷ آغاز شد.

بدین ترتیب ۲۱ اخزا طی سالی که گذشت روی تابلو اوراق با درآمد ثابت فرابورس رفتند که در این میان، نمادهای اخزا ۶۲۱، اخزا ۷۰۱ و اخزا ۷۰۲ به ترتیب در مرداد، آذر و دی ‌ماه سال ۹۷ سررسید شدند و مبلغ اسمی این سه اخزا به دارندگان آن پرداخت شد.

مابقی این مجموعه از اسناد خزانه اسلامی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ سررسید می‌شوند و تاریخ سررسید دو نماد «اخزا ۷۱۳» و «اخزا ۷۱۶» سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

  • میانگین ماهانه حجم و ارزش معاملات

در ۲۴۱ روز معاملاتی سال ۹۷ معامله‌گران در تمامی بازارها اقدام به خریدوفروش ۱۷۰ هزار و ۱۹۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک میلیون و ۱۷ هزار و ۱۱۵ میلیارد ریال در بیش از ۲۴ میلیون و ۷۱۹ هزار نوبت معاملاتی کردند که افزایش این متغیرها در بازه ۷۱ تا ۱۵۰ درصدی قرار داشت.

میانگین ماهانه حجم و ارزش معاملات سال ۹۷ فرابورس ۱۴ هزار و ۱۸۲ میلیون ورقه به ارزش ۸۴ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال بود.

رصد معاملات سهام در سالی که گذشت نیز نشان می‌دهد ۱۹ هزار و ۳۱۸ میلیون سهم به ارزش ۵۹ هزار و ۳۰۱ میلیارد ریال در این بازه زمانی در بازار اول و ۶۸ هزار و ۳۰۱ میلیون سهم به ارزش ۲۲۸ هزار و ۳۲۱ میلیارد ریال در بازار دوم خریدوفروش شده است که این متغیرها افزایش حداقل ۷۵ و حداکثر ۱۶۸ درصدی را در این مدت ثبت کرده‌اند.

  • وضعیت بازار پایه

به‌ علاوه این که، بازار پایه در سال ۹۷ در مجموع سه تابلو خود شاهد معامله ۷۷ هزار و ۹۶۷ میلیون سهم به ارزش ۱۷۰ هزار و ۴۱۸ میلیارد ریال بود که نسبت به سال ۹۶ به میزان ۱۰۰ و ۱۹۱ درصد افزایش یافته است.

همچنین بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) در سال ۹۷ میزبان معامله ۶۴ میلیون ورقه به ارزش ۴۵۷ میلیارد ریال بود که دو متغیر حجم و ارزش معاملات در این بازار به ترتیب ۹۵ و ۱۵۳ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد کرده‌اند.

از طرف دیگر، در بازار ابزارهای نوین مالی شامل معاملات اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)، دادوستد ۴ هزار و ۵۰۴ میلیون ورقه به ارزش ۵۵۸ هزار و ۲۱۱ میلیارد ریال در این سال انجام شد که آمار معاملات این بازار نیز بیانگر رشد قابل توجهی نسبت به سال ۹۶ است.

  • معاملات به تفکیک ابزار

نگاهی به آمار معاملات فرابورس به تفکیک ابزار در سالی که گذشت نشان می‌دهد در این مدت بیش از ۱۶۵ هزار و ۶۵۴ میلیون سهم به ارزش ۴۵۸ هزار و ۵۷۷ میلیارد ریال در مجموع بازارهای سهام جابه‌جا شده است.

در همین حال ۱۹ میلیون ورقه به ارزش ۱۱ هزار و ۸۷۹ میلیارد ریال در قالب معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن، ۵۵۸ میلیون ورقه به ارزش ۴۸۴ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال در قالب اوراق بدهی و نیز ۳ هزار و ۹۵۸ میلیون ورقه به ارزش ۶۱ هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در همین بازه زمانی خریدوفروش شده است که به جز ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن که ۷ درصد کاهش یافته، رشد باقی متغیرها در بازه ۱۲ تا ۱۵۸ درصدی نسبت به سال ۹۶ در نوسان بوده است.

کارایی ابزارها در گرو ثبات اقتصادی

حسین عبده تبریزی گفت: در حال حاضر ابزارهای متنوعی در بازارسرمایه وجود دارد، اما کارکرد آنها در یک قاب اقتصادی، کارایی لازم را دارد. ایجاد این ابزارها و تصویب شدنشان اتفاق خوبی است، ولی انتظاری که می‌توان از آنها در شرایط فعلی داشت کمتر از شرایط تثبیت شده اقتصادی است.این اقتصاددان ضمن مثبت ارزیابی کردن اقدامات ۳۰ ماه اخیر بورس به پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، گفت: در این دوره با وجود حاکم بودن شرایط سخت در محیط بیرونی، مدیریت سازمان تمام تلاش خود را برای سازماندهی این نهاد به خوبی انجام داد؛ اما شرایط موجود سبب شده است تا این عملکرد و تلاش به خوبی نمایان نشود. وی افزود: در این دوره با اینکه شاهد جهش ارز و رکود تورمی شدیدی بودیم، ولی در مجموع بازیگران و فعالان بازار از این دوره رضایت دارند.این استاد دانشگاه به ورود ابزارهای متنوع در این مدت اشاره و تصریح کرد: ابزارها در جهت کمک به وضعیت موجود و اصلاح آن هستند و در فضایی که بنیان‌های اقتصادی بر نظام چند نرخی ارز حاکم است، نمی‌توانند کارایی لازم را داشته باشند.

جزییات بخشنامه مالیاتی

نقل و انتقال سهام و سود سهام

بخشنامه سازمان امور مالیاتی در خصوص درآمد ناشی از ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها، نقل و انتقال سهام و سود سهام دریافتی ابلاغ شد.به گزارش ایبِنا، اداره کل امور مالیاتی ضمن ابلاغ بخشنامه ای در خصوص درآمد ناشی از ارزیابی سرمایه گذاری ها، نقل و انتقال سهام و سود سهام دریافتی اعلام کرد : بر اساس تبصره یک ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم و ماده ۱۴۳ مکرر قانون مذکور، برای نقل و انتقال سهام در بورس ها یا بازارهای خارج از بورس و همچنین نقل و انتقال سهم سایر شرکت ها، مالیات مقطوع تعیین شده است.بر این اساس، از آن جا که تبصره ۲ ماده ۱۴۷ قانون مالیات های مستقیم مقرر می دارد، هزینه های مربوط به درآمدهایی که به موجب این قانون از پرداخت مالیات معاف یا مشمول مالیات به نرخ صفر بوده یا با نرخ مقطوع محاسبه می شود، به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی شناخته نمی شود، لذا با توجه به مراتب فوق و با توجه به تبصره ۴ ماده ۱۰۵ قانون مالیاتی در محاسبه درآمدهای مشمول مالیات منظور نمی شود.همچنین در گاه در اثر نگهداری سهام ناشی از سرمایه گذاری ها، اقدام به انعکاس ارزش تعدیل شده سرمایه گذاری ها شود، به موجب استاندارد حسابداری شماره ۱۵ آثار تعدیلات یاد شده به روش های مشخص شده لحاظ می شود.

یک شرکت و جایگاه سوخت دولتی واگذار می‌شوند

یک شرکت و جایگاه سوخت دولتی در نخستین مزایده امسال سازمان خصوصی‌سازی، در روز ۲۷ فروردین ماه واگذار می‌شود.

به گزارش ایبِنا، نخستین مزایده سال ۹۸ سازمان خصوصی‌سازی در حالی در روز ۲۷ فروردین برگزار می‌شود که قرار است در این مزایده سهام یک شرکت و جایگاه سوخت دولتی روی میز فروش برود.

بر این اساس ۴۶.۵ درصد سهام شرکت پیمانکاری کارهای زیربنایی آب – پیکاب شامل ۱۱۱ هزار و ۷۲۰ سهم به قیمت پایه هر سهم یک میلیون و ۴۹۲ هزار و ۸۹۸ ریال و ارزش کل پایه ۱۶۶ میلیارد و ۷۸۶ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۵۶۰ ریال به مزایده گذاشته خواهد شد.