تقدیر از اقدامات ایرانول آبادان

امام جمعه شهرستان آبادان و حمیدپور شهردار آبادان از پالایشگاه روغن سازی ایرانول آبادان بازدید و از اقدامات انجام شده دراین پالایشگاه طی سال های اخیر تشکر کردند.

به گزارش تسنیم به نقل از روابط عمومی و تبلیغات شرکت نفت ایرانول ، در این دیدار حجت الاسلام ابراهیمی پور امام جمعه آبادان از اقدامات انجام شده در خصوص بازسازی مجمتع صنعتی بریم و میزان تولید و عرضه محصولات شرکت در منطقه تقدیر وتشکر و بر ادامه این روند تاکید کرد.

وی همچنین گفت: بازسازیهای انجام شده و همچنین تعمیرات اساسی پالایشگاه روغن سازی آبادان پس از 20 سال در سال رونق تولید با هدف افزایش تولید، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

 

کاهش 10 درصدی قطعی برق در سال جاری

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ گفت: قرار است تا پایان سال جاری 200 هزار مشترک تجاری و خانگی مجهز به کنتورهای هوشمند شوند.به گزارش ایلنا، حسین صبوری در ادامه بیان کرد: امروز مردم و سازمانها به طور جدی الگوی مصرف را رعایت میکنند امسال در کنار افزایش مصرف برق و دما و بار شبکه مشکلات فنی را نیز برطرف کردیم به طوری که قطعیهای پراکنده به رغم افزایش دما 10 درصد کاهش یافته است.صبوری ادامه داد: علاوه بر رفع مشکلات فنی اقدام دیگری که در راستای مدیریت مصرف صورت گرفت هوشمندسازی کنتورهای مشترکین بوده که اکنون تمامی مشترکین دیماندی مجهز به سیستم هوشمند هستند و میزان مصرفشان کنترل و نظارت شده و از راه دور قرائت میشود و صورتحسابها نیز به وسیله پیامک ارسال میشود.

 

انجام مطالعات مهندسی خط لوله كیش

مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس از انجام مطالعات مهندسی خط لوله میدان گازی كیش خبر داد.به گزارش شرکت ملی نفت ایران، محمد مشكینفام درباره وضع كنونی توسعه میدان گازی كیش به عنوان طرح اولویت دار این شركت در سال جاری، گفت: برنامه توسعه فاز نخست این میدان بهطور جدی و با پیشرفت مناسبی درحال پیگیری است.مشكینفام به انجام مطالعات مهندسی با هدف تعیین مسیر خط لوله و مقصد گاز تولیدی میدان گازی کیش اشاره و اظهار كرد: با مشخص شدن نتیجه، منابع گازی تولیدی به پالایشگاههای پارسجنوبی یا پالایشگاه گاز فجر جم منتقل میشود.وی درباره آخرین وضع دو برنامه اولویتدار دیگر شامل توسعه فاز ١١ و میدان فرزاد گفت: در شرایط فعلی كماكان گفت و گو با طرف چینی برای مشخص كردن وضعیت فاز ١١ ادامه دارد.

اجرای ۱۶۰ کیلومتر لولهگذاری

شبکه فاضلاب تهران

مدیر دفتر قراردادها و امور بازرگانی شرکت فاضلاب تهران گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۱۱ قرارداد برای اجرای ۱۶۰ کیلومتر لولهگذاری با اعتباری بیش از ۱۲۵۳ میلیارد ریال منعقد شد.به گزارش وزارت نیرو، پژمان مهاجری، گفت: بر اساس برنامهریزیهای انجامشده تا پایان امسال نیز، برای ۱۷۵ کیلومتر اجرای شبکه، ابلاغ قرارداد و انتخاب پیمانکار خواهیم داشت.وی به تامین تجهیزات واحدهای یک تا شش تصفیهخانه فاضلاب جنوب تهران اشاره کرد و گفت: بنا به درخواست معاونت بهرهبرداری دو قرارداد نیز در خصوص تامین لوازم یدکی واحدهای تصفیهخانه فاضلاب جنوب جمعا به ارزش۴۴ میلیارد ریال نیز از ابتدای امسال منعقد شده است.

اعلام راهکار وزارت نیرو برای تامین برق

مراکز تولید رمزارز

سخنگوی صنعت برق در خصوص راهکارهای پیشنهادی وزارت نیرو برای تامین برق مراکز استخراج بیتکوین، گفت: مراکز استخراج رمز ارز می توانند برق مورد نیاز خود را از طریق احداث نیروگاه های جدید تامین کنند یا با برق مورد نیاز خود را به قیمت ریالی برق صادراتی از شبکه سراسری تحویل بگیرند. به گزارش میزان، مصطفی رجبیمشهدیبا اشاره به ابلاغ آییننامه استخراج بیتکوین از سوی معاون اول رئیسجمهور، گفت: بر این اساس مقرر شده است تا مراکز استخراج رمزارزها با رسمیت یافتن این کسب و کار و اخذ مجوز از وزارت صمت بتوانند فعالیت خود را شروع کنند.

عمر ۶۵ درصد نیروگاههای برق حرارتی کشور زیر۲۰ سال است

شرکت برق حرارتی گزارش داد: ۳ هزارو ۴۶۶ مگاوات از این نیروگاهها (معادل ۴ درصد) نیز عمر بالای ۴۰ سال دارند.اکنون حدود ۲۰ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاههای حرارتی کشور دارای عمری بین ۲۰ تا ۴۰ سال هستند.متوسط عمر مفید نیروگاههای حرارتی کشور ۳۰ سال است و برای احداث هرکیلووات نیروگاه سیکل ترکیبی جدید مبلغی معادل ۶۰۰ یورو مورد نیاز است.طبق برآوردهای صورت گرفته سالانه ۳ هزار تا ۳ هزارو ۵۰۰ مگاوات ظرفیت حرارتی جدید می بایست به بهره برداری رسد.در حال حاضر ۶۵ هزارو ۸۲۱ مگاوات از ظرفیت ۸۱ هزارو ۵۹۱ مگاواتی شبکه نیروگاهی کشور متعلق به نیروگاههای حرارتی است که در سال ۹۷ بیش از ۹۰ درصد نیاز برق کشور را تامین کرده اند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس تشریح کرد؛

گروه انرژی: مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس با اشاره به اینکه تحریم بر تولید و صادرات پتروشیمی تاثیر معناداری نداشته، گفت: اکنون چرخ سامانه نیما با تکیه بر ارزهای پتروشیمی میچرخد.

جعفر ربیعی در نشستی خبری اضافه کرد: از اردیبهشت سال گذشته آمریکا از برجام خارج شد و شش ماه بعد تحریمها علیه صنعت پتروشیمی بازگشت اما دوباره ۱۷ خرداد امسال وزارت خزانهداری آمریکا هلدینگ خلیج فارس و شرکتهای تابعه را در لیست تحریم قرار داد.

وی افزود: این تحریم یک واقعیت و یک بعد روانی دارد که البته بعد روانی آن بسیار قوی است و از همین رو با اعلام تحریمها نگرانی نسبت به آینده صنعت پتروشیمی بالا گرفت. در عین حال واقعیت حاکی از آن بود که در فروش محصولات و خرید کالا نیز مشکلاتی بوجود آید.

ربیعی با اشاره به اینکه اما در عمل تولید صنعت پتروشیمی کشور و هلدینگ خلیج فارس تاثیر معناداری از تحریم نگرفت، گفت: زبان ما بسته است که بگوییم در برابر تحریم چه میکنیم تا تاثیر آن را به حداقل برسانیم.

وی تاکید کرد: اما با اطمینان میگوییم که تحریم چرخ تولید و صادرات و ارزآوری پتروشیمی را متوقف نکرد و آمریکا به هدفش نرسید. برای تایید این حرف با احترامی که برای بقیه صنایع قائلیم باید بگوییم که اکنون سامانه نیما با ارز پتروشیمیها میچرخد و پتروشیمیها همه ارز خود را در نیما عرضه میکنند و همین ارز بخش زیادی از مصارف کشور را پاسخگوست.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه اگر تحریمها اثرگذار بود تولید شرکتها باید یک به یک متوقف میشد، گفت: تیر تحریم در صنعت پتروشیمی به سنگ خورده اما نمیتوانیم بگوییم چگونه جلوی تحریمها ایستادهایم.

وی با اشاره به عرضه دو شرکت پتروشیمی در یکسال گذشته در بورس، ادامه داد: پتروشیمی پارس و نوری شرکتهای بسیار بزرگی تلقی میشوند و عرضه موفق آنها در بورس نشاندهنده اقتصاد خوب آنها است.

ربیعی افزود: زمانی که پتروشیمی پارس را در بورس عرضه کردیم ۱۸۰ هزار نفر سهم پارس را خریدند. امسال در روز اول عرضه پتروشیمی نوری، ۵۸۴ هزار نفر سهم آن را خریداری کردند که به معنای جمعآوری ۹۶۰ میلیارد تومان پول از بازار سرمایه بود.

به گفته مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در همین شرایط چرخ توسعه صنعت پتروشیمی نیز متوقف نشد کلنگزنی طرحهای جدید ادامه دارد.

ربیعی با بیان اینکه اکنون هلدینگ خلیج فارس ۱۰ میلیارد دلار طرح در دست ساخت دارد، گفت: بعد از افتتاح و ورود به بورس مشخص میشود چه سرمایهگذاری عظیمی در این صنعت شده است.

وی به جمعآوری گازهای مشعل در منطقه آغاجاری و گچساران نیز اشاره کرد و افزود: سالیان سال در این کشور زمانی که نفت استخراج میشد ثروت کشور در مشعلها میسوخت اما اکنون پتروشیمی پیش قدم شده تا جلوی آتشها را گرفته و گازها را جمع آوری کند تا در پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس به محصولات باارزش تبدیل شوند و این یعنی تحریمها تاثیر نگذاشته است.

ربیعی ادامه داد: بازار محصولات پتروشیمی بازار آرام و باثباتی است و اکنون در محصولات پتروشیمی در بورس کالا کمترین نوسان وجود دارد و صادرات نیز در جریان است.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی میتواند ابروی این کشور باشد، تاکید کرد: سال گذشته به بورس اعلام شد اوراق مبتنی بر سهام منتشر شود تا به پشتوانه سهام، تامین مالی برای پروژهها را انجام دهیم و اواخر سال گذشته، هلدینگ ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مبتنی بر سهام عرضه کرد و امیدورایم امسال هم این اتفاق بیافتد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به بهره برداری از حدود ۴۰ پروژه بزرگ و مهم صنعت گاز در سال ۹۸، اعلام کرد: امسال بیش از ۸۳۰ کیلومتر خط لوله، ۲۵ واحد توربوکمپرسور در قالب ساخت و توسعه ۱۲ تاسیسات تقویت فشار گاز راه اندازی خواهد شد.به گزارش شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظر تربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در تشریح مهم ترین طرحهای توسعهای صنعت گاز ایران در سال 98، گفت: با بهره برداری از این پروژه ها در سال 98، ظرفیت انتقال و توزیع شبکه گاز کشور در فصل سرد به ویژه پیک مصرف، ارتقا خواهد یافت.مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه امسال بهره برداری از 830 کیلومتر خط لوله فشار قوی در برنامه این شرکت قرار دارد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: از ۱۲۲ میلیون تن محصول تولید کشور حدود ۵۰ میلیون تن محصولات باغی، گلخانه ای و سبزی و صیفی است.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس محمد علی طهماسبی افزود: امسال ۲۳ میلیون تن محصول باغی و گلخانه ای و ۲۸ تا ۳۰ میلیون تن سبزی و صیفی در فضای باز تولید خواهد شد.وی تصریح کرد: در شرایط تحریم، بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش های صنعت و خدمات وضعیت خوبی دارد هر چند که باغبانی همواره با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است.طهماسبی با بیان این که ایران نمایشگاهی از محصولات باغبانی است، تصریح کرد: سلسله جبال البرز و زاگرس موجب شده حدود ۴۰۰ اقلیم خرد و بزرگ در کشور داشته باشیم و استعدادهایی نظیر خاک، دما و آب و هوا موجب شده، کسب و کارهای پرسودی مانند تولیدات گلخانه ای و بذر در کشور داشته باشیم.

رئیس اتحادیه پیراهن فروشان با بیان اینکه بازار پیراهن در رکود است گفت: افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا پوشاک در اولویت قرار نگیرد.حسین آقا کوچکی در گفت وگو با خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بازار پیراهن در رکود است گفت: رکود تحت تاثیر افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا کالاهای مختلف از جمله پوشاک در اولویت قرار نگیرد.وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه از گذشته، پیراهن قاچاق به بازار وارد شده انبارها مملو از پیراهنهای قاچاق است.آقا کوچکی با تاکید بر اینکه متاسفانه هیچ حمایتی از تولیدکنندگان پوشاک در کشور نمیشود اظهار کرد: کمکها بیشتر بصورت شعاری بوده و در عمل ما هیچ حمایتی نداشتیم.رئیس اتحادیه پیراهن فروشان افزود: پیراهن به کشورهایی همچون ترکیه و عراق صادر میشود.وی اظهار کرد: میزان سفارشدوزی در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته و مردم برای رفع نیاز خود به سمت کالاهای آماده و دوخته شده سوق پیدا کردهاند.

ایران در تولید بذر غلات خودکفا شده است

رئیس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ایران در تولید بذر غلات برخی دانههای روغنی خودکفا شد.به گزارش فارس، کاظم خاوازی در حاشیه معرفی 51 ارقام جدید زراعی و باغی گفت: ایران در تولید بذور گندم، جو، تریتیکاله، سویا، کنجد و گلرنگ به خودکفایی رسیده است. وی ادامه داد: خودکفایی در تولید این بذور باعث کاهش ضریب وابستگی و کاهش واردات از دیگر کشورها میشود. رئیس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: محققان ما الان با تلفیق برنجهای مختلف به رقم جدیدی رسیدهاند که عطر و طعم آن به برنج هاشمی نزدیکتر است و با معرفی آن مشکل عدم انتقال این ارقام به مزرعه از بین خواهد رفت.

پیاز با ۵۱۵ درصد گرانی رکورد شکست

براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از تغییرات قیمتی کالاهای اساسی در اردیبهشت ماه سال جاری قیمت پیاز در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 515.1 درصدی را داشته است.به گزارش تسنیم، مطابق آمار در اردیبهشت ماه امسال قیمت خرما مضافتی افزایش 170 درصد، سیب زرد افزایش 140.8 درصد، سیب قرمز افزایش 155.1 درصد، گوشت گوساله 123.3 درصد، سیب زمینی افزایش 201.3 درصد و گوشت گوسفندی 116.9 درصدی داشته است.

هیچ اغذیهفروشی در تهران

مجوز فعالیت شبانه ندارد

رئیس اتحادیه اغذیهفروشان و مواد غذایی تهران با اشاره به ممنوعیت فعالیت شبانه همه اغذیهفروشیها در تهران اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به قوانین فعلی، هیچیک از همکاران ما در این اتحادیه مجوز فعالیت شبانهروزی ندارند و هیچ اغذیهفروشی شبانه در تهران مجاز به فعالیت نیست.اسدالله احمدی شهریور در گفتوگو با تسنیم، در واکنش به فعالیت شبانه برخی دکهها و کانکسهای اغذیهفروش در برخی خیابانهای تهران گفت: ما معتقدیم که اگر قرار است خدمات 24 ساعته در این بخش ارائه شود، باید اعضای اتحادیه که قطعاً هم از نظر بهداشتی و هم از نظر قانونی، صلاحیت لازم را احراز کردهاند، مجوز فعالیت شبانه را داشته باشند نه دکهها و کانکسهایی که در گوشه خیابان بدون هیچ نظارت بهداشتی و قانونی، فعالیت میکنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی انتقاد کرد؛

گروه اصناف: رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به افزایش لوازم خانگی قاچاق گفت: خریداران کالای مورد نیاز خود را در دبی تهیه و سپس آن را از قاچاقچی در تهران تحویل میگیرند.

سید مرتضی میری در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری در مورد ورود قاچاق لوازم خانگی به کشور گفت: با توجه به ممنوعیت واردات لوازم خانگی ورود لوازم خانگی قاچاق به کشور نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان اینکه هر چقدر واردات قانونی کالا سختتر شود به همان نسبت واردات قاچاق بیشتر میشود: بطوری که مشاهده میشود علیرغم ممنوعیت واردات لوازم خانگی فروشگاههای لوازم خانگی دارای لوازم خانگی خارجی برای عرضه هستند.

  • عرضه لوازم خانگی داخلی با برند خارجی

    وی با بیان اینکه لوازم خانگی قاچاق دو بخش است، گفت: بخشی از لوازم خانگی قاچاق از طریق پیلهوری و کولهبری و از مرزهای غربی کشور مثل بانه و مرزهای جنوبی به کشور وارد میشود اما بخشی دیگر از لوازم خانگی، مصنوعات داخلی است که با برند لوازم خانگی خارجی عرضه میشود.

    میری با اشاره عرضه لوازم خانگی تقلبی اظهار داشت: قاچاقچیان لوازم خانگی داخلی را به مرزهای غربی کشور منتقل میکنند و در آنجا با نصب برند خارجی، لوازم خانگی ایرانی را با چند برابر قیمت به عنوان لوازم خانگی خارجی به فروش میرسانند.

    وی بیان داشت: از آنجا که عرضه لوازم خانگی تقلبی از طریق فضای مجازی و پیامک انجام میشود بنابراین به مردم توصیه میشود تا در هنگام خرید لوازم خانگی دقت کنند که حتما کالای خود را از فروشگاههای معتبر دارای جواز کسب خریداری کنند تا در صورت بروز هر نوع مشکلی بتوانند مساله را از طریق تعزیرات و سامانه 124 و همچنین اتحادیه دنبال کنند.

  • خرید لوازم خانگی در دوبی؛ تحویل گرفتن از قاچاقچی در تهران

    میری در مورد واردات قاچاق لوازم خانگی بیان داشت: برخی از مردم لوازم خانگی را در دبی خریداری و در آنجا به قاچاقچی تحویل میدهند و پس قاچاقچی آن کالا را در تهران به آنها تحویل میدهد.

    رئیس اتحادیه فروشندگان کنندگان لوازم خانگی همچنین در رابطه با وضعیت تولید لوازم خانگی بیان داشت: قول داده شده بود که در صورت ممنوعیت واردات لوازم خانگی، تولیدات داخلی بازار را تامین کند اما این اتفاق نیفتاد.

    وی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی اشباع است، بیان داشت: اشباع بودن بازار به دلیل افزایش تولید نیست بلکه مردم قدرت خرید ندارند و همین امر باعث رکود بازار شده است.

    میری بیان داشت: با توجه به پرداخت ارز نیمایی به بخشهای تولیدی لوازم خانگی حدود دو ماه است که قیمت در این بخش افزایش نیافته است.

 

گروه اصناف: وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه معرفی 51 رقم گیاهی در یک سال بسیار کمتر از ظرفیتهای علمی ما است اظهار کرد: پولی که سازمان تحقیقات کشاورزی در قراردادها دریافت میکند در برابر پولی که دولت میدهد عددی نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در چهارمین جشنواره معرفی ارقام گیاهی با بیان اینکه اهمیت بحث امنیت غذایی روز به روز برای دولتها و ملتها بیشتر میشود، اظهار کرد: به خصوص برای کشور ما که شرایط خاصی دارد این مساله بسیار مهم است و اهمیت موضوع را چندین برابر میکند و حساسیت آن را بالا میبرد.

حجتی با اشاره به محدودیتهای اقلیمی کشور گفت: به ویژه از نظر آب ما محدودیت فوق العادهای داریم ضمن اینکه مسائل سیاسی و فشار دولتهای سلطه گر بر کشور ما زیاد شده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بارها از افراد مختلف و کسانی که خود را اقتصاددان میدانند شنیده ایم که چه نیازی است کالاهای کشاورزی در داخل کشور تامین شود و ما میتوانیم این محصولات را از خارج وارد کنیم. بنده در جلسه آخری که در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم به این مساله اشاره کردم ببینید دنیا با غذا چگونه برخورد میکند، کشورهای توسعه یافته صنعتی و آمریکا چگونه با این مساله برخورد میکنند.

حجتی افزود: آمریکا تلاش دارد همه نیاز غذایی خود را در داخل کشورش تامین کند و حتی به قیمت از بین بردن محیط زیست خود این کار را انجام میدهد. با اینکه این کشور هیچ مشکل ارزی و یا محدودیت منابع پایه ندارد یا مثلا کشوری مانند ژاپن علیرغم تمام ارتباطات مطلوب بین المللی و با اینکه در دوره پساصنعت قرار دارد به بحث امنیت غذایی اهمیت ویژهای میدهد.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی تصمیم سازان و تصمیم گیران ما علیرغم این مسائل از واردات سخن میگویند. حجتی با اشاره به اینکه ما قیمت دلار را در کشور به زحمت پایین نگه داشته ایم، گفت: محصولی را که با این دلار که به صورت کاذب و حمایتی قیمت آن را پایین نگه داشته ایم وارد کشور میکنیم و سپس این محصول را با کالایی که کشاورز در داخل با سختی تولید میکند مقایسه میکنیم زمانی هم که این مقایسه برابر نباشد شروع به سر و صدا میکنیم بدون اینکه به تمام زوایای ماجرا توجه کرده باشیم.