روحانی در جلسه هیات دولت با انتقاد از عملکرد اروپا مطرح کرد؛

گروه سیاسی: رئیس جمهور روند مذاکرات میان ایران با طرف های برجام را رو به جلو خواند و گفت: به رغم حل بخش مهمی از اختلافات در مذاکرات با اروپا، هنوز به نقطه توافق نهایی نرسیده ایم، در همین چارچوب ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را برخواهد داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آacن عمل خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه و در جلسه هیات دولت با تشریح روند مذاکرات اظهارداشت: مثلاً اگر در ۲۰ مساله اختلاف داشتیم، این اختلافات اکنون در ۳ مساله است و بخش عمده آنها حل شده اند اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده ایم و بعید می دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم؛ در نتیجه گام سوم را برخواهیم داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آن عمل میکنیم.

روحانی همچنین در بخشی از سخنان خود تندروهای درون آمریکا، رژیم نژاد پرست صهیونیستی و برخی سران ارتجاع در منطقه را به عنوان سه گروهی نام برد که نمیخواهند بین ایران و آمریکا رابطه ای عادلانه، صحیح و درست برقرار باشد.

وی با اشاره به توافق هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ گفت: تلاش شد تا توافق برجام به خوبی اجرایی و عملیاتی شود اما آمریکا از این توافق بیدلیل و حتی بیبهانه خارج شد که البته غیرآمریکاییها در این کار بیشتر موفق بودند.

جمهور اظهارداشت:در درون آمریکا تندروهایی شامل صهیونیستها، نئوکانها و نژادپرستها هستند که خواهان رابطه ای صحیح میان ایران و آمریکا نیستند و هر وقت میخواهیم در این رابطه، جلو برویم یک جایی آن را بهم میزنند.

روحانی افزود: هر وقت میخواهیم کاری انجام دهیم این سه گروه که متاسفانه بر کاخ سفید هم مسلط شده اند، نمیگذارند. علت اینکه آمریکا از برجام خارج شد، تسلط این ۳ گروه بر کاخ سفید است. آنها از برجام خارج شدند و مشکلاتی برای خود، ما و دنیا ایجاد کردند و البته ما گامهایمان را حساب شده، صحیح و استوار برداشتیم.

وی با بیان اینکه بیشترین فشار دشمنان امروز به بخش اقتصاد تحمیل شده است، گفت: مردم ما بسیار مقاوم و صبور هستند اما می خواهند مسئولان کشور بیش از گذشته با ابتکارات جدید گره ها را بگشایند و مشکلات را حل کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما باید بتوانیم با عملکردمان گره از مشکلات مردم باز کرده و زندگی مردم را آسان کنیم اما متاسفانه امروز گویا زبان های ما گره دارد و نمی توانیم با مردم تفاهم کنیم، مردم زبان ما را درست لمس نمی کنند و ما هم شرایط مردم را به طور کامل درک نمیکنیم. گاهی مردم چیزی می گویند ولی ما چیز دیگری می شنویم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز ما باید درک کنیم که نسل جوان و مردم به ما چه می گویند و چه می خواهند، گفت: مردم ما حرف روشن و واضح می زنند و می گویند مشکل ما را حل کنید.

وی اظهار داشت: مردم می گویند شما بخاطر دعواهای داخلی و مسائل پشت پرده خود، نه مشکل را می گویید و نه اینکه اراده حل آن را دارید، این نمی شود. مردم از ما می خواهند که مشکل آنها را حل کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: نشستن ما روی این صندلی مسئولیت زمانی مشروع است که درست بفهمیم مردم از ما چه می خواهند و با شهامت عمل کنیم آنچه را که مردم می خواهند.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم امروز از نظر اقتصاد و معیشت دچار مشکلات فراوان هستند، تصریح کرد: ما می توانیم در همین شرایط از مشکلات مردم بکاهیم و بحث گردشگری یکی از بخش هایی است که می تواند از نظر اقتصادی و اشتغال به جامعه و مردم ما کمک کند.

رئیس جمهور فراهم کردن فضای کسب و کار و تلاش برای جذب سرمایه و جلوگیری از خروج سرمایه از کشور را از اقدامات مهم برای کاستن از مشکلات مردم عنوان کرد و افزود: متاسفانه امروز پیچ و خم های زیادی در زمینه ایجاد اشتغال و فراهم کردن فضای کسب و کار برای متقاضیان وجود دارد. روحانی ادامه داد: وظیفه امروز ما این است که با باز کردن گره ها و رفع موانع و پیچ و خم ها و کاستن از تشریفات و بروکراسی، فضای کسب و کار را فراهم کنیم و از طرف دیگر به سرمایه گذاران داخلی و خارجی اعتماد بدهیم که در کشور سرمایه گذاری کنند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد؛
 

گروه سیاسی: رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: در وضعیت منطقهای، جبهه مقاومت روز به روز در جهت تضعیف قدرت رژیم صهیونیستی در حال پیشرفت است.

به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی سپاه، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» در جریان بازدید از مرکز آموزش رزم مقدماتی شهید مدرس نیروی زمینی سپاه در جمع پرسنل وظیفه نخبه این مرکز آموزشی در پاسخ به سوالات آنان طی سخنانی با بیان اینکه ما در منطقه ناامن جهان به سر میبریم، اما کشور ما جزو امنترین کشورهای جهان است، اظهار داشت: این امنیت مرهون تلاشها و مجاهدت های شبانهروزی فرزندان ملت ایران است و اینکه دشمنان ما جرات تهاجم و اقدامی علیه ما را ندارند اتفاقی نیست و بازدارندگی ایجاد شده است. وی افزود: وقتی که پهپاد فوق پیشرفته متجاوز آمریکایی زده شده رئیسجمهوری آمریکا تا آستانه تصمیم رفت و این حسابگری را ارتش آمریکا برای او شفاف کرد در یک جلسهای برای رئیسجمهوری آمریکا برآورد اطلاعاتی دادند که درصورت حمله به ایران در فضا چه اتفاقی میافتد، در تنگه هرمز و کشورهایی که ایران به عنوان بازوانی در جبهه مقاومت ایجاد کرده چه اتفاقی میافتد و در حوزه موشکی ایران چه اتفاقی میافتد. دو جلسه دو سه ساعته این آقا نشسته و گوش داده و به این نتیجه رسیده که نمیتوان به ایران حمله کرد و این یک دروغ بزرگ است که به خاطر جان چند صد نفر از حمله به ایران منصرف شده است. رئیس ستادکل نیروهای مسلح حرکت جوامع را همواره متکی به منابع انسانی و جوانان کشورها دانست و بیان کرد: تاثیرگذارترین عامل پیشرفت هر کشور منابع انسانی است. در این بین جوانان به عنوان موتور محرک جامعه جایگاه ویژهای دارند. در یک مسابقهای که در طول زمان در حال اتفاق بین کشورها است ممکن است که جامعه ما نسبت به گذشته رشد هم داشته باشد اما اگر سرعت رشد کم باشد دچار عقبماندگی میشویم. در جمهوری اسلامی که پایه آن با توجه بر جوان گذاشته شده به منابع جوان کشور باید بیش از این توجه شود و این اتکا به جوانان باید ادامه پیدا کند. سرلشکر باقری ادامه داد: نفس اینکه با توجه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و دستور ایشان شکل خاصی از سربازی برای نخبگان تهیه شده نشان از اهمیت این قشر جامعه است. در این شکل از سربازی عزیزان ما در شرکتهای دانش بنیان و مراکز پژوهشی نیروهای مسلح و کشوری وارد میشوند که دارای سود دو طرفه است.

وزیر صنعت وعده داد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تغییر مدیرعامل گروه ایران خودرو در هفته جاری، گفت: این تغییر و تحولات با هدف رضایتمندی مردم انجام شده است و امید می رود فصل جدید در فعالیت خودروسازان در کشور آغاز شود.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا رضا رحمانی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: در موضوع تغییر مدیرعامل ایران خودرو، هیات مدیره این گروه تصمیم گرفت و دولت نیز از این تغییر حمایت کرد.

وی ابراز امیدواری کرد اصلاحاتی که مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است و همواره در رسانه ها آنها را مطرح کرده ایم، انجام شود.

وزیر صنعت در خصوص آخرین وضعیت خودروهای وارداتی نیز گفت: واردات خودرو مطابق مصوبه دولت، همچنان ممنوع است.

وی ادامه داد: خودروهایی که پیش از ممنوعیتها وارد گمرکات شده، اگر شامل برخی محدودیت ها مثل آمریکایی بودن، حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی و سایر ممنوعیتهای فنی نباشند، مطابق مصوبه هیات دولت در اواخر پارسال می توانند ترخیص شوند.

رحمانی خاطرنشانکرد: تاکنون نزدیک به ۱۳هزار دستگاه از این خودروها از گمرکات ترخیص شده، اما دیگر خودروهای باقیمانده به دلیل حکم قضایی یا باز بودن پروندهشان در محاکم قضایی و سایر موانع قانونی، همچنان در گمرکات باقی ماندهاند.

  • کاهش قیمت برخی اقلام کالایی با صفر شدن سود بازرگانی آنها

    وی بیانداشت: در ماههای گذشته، ارز مرجع برخی کالاها از جمله، حبوبات، چای خشک و غیره تغییر یافته بود که موجب افزایش بی رویه قیمتهایشان شده بود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشانکرد: امروز پیشنهادی در هیات دولت مبنی بر صفر شدن سود بازرگانی این کالاها مطرح و به تصویب رسید که هدف آن کاهش قیمت کالاهای یاد شده است و پیشبینی می شود در آینده نزدیک بر قیمت این اقلام تاثیرگذار شود.

پیش بینی کارشناسان برای نیمه دوم سال نشان می دهد؛
 

گروه اقتصاد کلان: به نظر می رسد تمهیدات و ساز و کاری که تیم اقتصادی دولت به کار بست توانسته است بازار ارز را که برای یک دوره چندماهه دستخوش تلاطم و التهاب شده بود به ثبات برساند. از سوی دیگر کارشناسان پیش بینی می کنند که این ثبات ادامه دار خواهد بود.

  • مدیریت عرضه و تقاضا

    در همین ارتباط روز گذشته وزیر اقتصاد و داراریی گفت: با کنترل عرضه و تقاضا بازار ارز مدیریت شد و این روند ادامهدار است.

    به گزارش تجارت، فرهاد دژپسند در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت،درباره شرایط بازار ارز، گفت: مدت زیادی است در تلاش هستیم، از طریق سیاستگذاری برای عرضه و تقاضا و عوامل محیطی عوامل مخل ثبات بازار ارز مدیریت شود، این امر در قالب سازوکارها و روشهای اقتصادی صورت میگیرد.

    وی افزود: با اعمال روشهایی عرضه ارز تقویت و افزایش پیدا کرد به طور مثال صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را بیشتر به چرخه تولید کشور بازگردانند از سوی دیگر عواملی که موجب تحریک غیرمنطقی و غیراقتصادی تقاضای ارز میشد، مدیریت شد.

    وزیر اقتصاد و داراریی اظهار کرد: با اعمال روشهای مذکور و برقراری سیاست محیطی، بازار ارز مدتی است که در ثبات به سر میبرد، به نظر ما این روند ماندگار بوده و ادامه دارد.

    تنظیم برنامه تامین ارز، بدون درنظرگرفتن پیشنهادات اروپا

    در خبری دیگر رئیسکل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی برنامه تأمین ارز خود را بدون در نظر گرفتن پیشنهادات اروپا تنظیم کرده است. به گزارش تجارت به نقل از بانک مرکزی، «عبدالناصر همتی» درباره خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری، افزود: پرداخت ۱۵ میلیارد دلار خط اعتباری در ازای خرید یا وثیقه نفت، بخشی از تلاش اروپا برای نشاندادن تعهد آن کشورها برای حفظ برجام و اقدام آنها برای توقف کاهش تعهدات برجامی ایران است.

    وی خاطرنشان کرد: با تمهیدات انجام گرفته، روند تخصیص و تأمین ارز برای واردات کالاهای اساسی و سایر نیازهای ضروری کشور و نیز مدیریت بازار ارز را طبق برنامه، پیش میبرد.

  • پیشبینی یک اقتصاددان از وضعیت بازار ارز در نیمه دوم سال

    از سوی دیگر یک اقتصاددان می گوید: «انتظار میرود که در ۶ماه دوم سالجاری اقتصاد ایران دچار التهاب نشود و نوسانات قابل توجهی در متغیرهای اقتصادی نداشته باشیم. » به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرتضی ایمانیراد در تازهترین یادداشت خود در اینستاگرام نوشت: «در گفتوگوهای قبلی همیشه تاکید داشتم که در مقاطع خاصی در اقتصاد ایران ارز کنترل اقتصاد را در دست میگیرد. سالهای ۹۱ و ۹۷ وضع ما این چنین بود. » وی افزود: «در سال بعد، در هر دو مقطع با آرامشدن بازار ارز، سایر متغیرها نیز آرام شدند. در سال ۹۷ ارز هدایت متغیرهای اقتصادی را داشت و در ۶ماهه اول سال ۹۸ با آرام شدن بازار ارز سایر متغیرها نیز آرام شدند. » این اقتصاددان تصریح کرد: «انتظار میرود که در ۶ماه دوم سالجاری اقتصاد ایران دچار التهاب نشود و نوسانات قابل توجهی در متغیرهای اقتصادی نداشته باشیم. »

    ایمانیراد متذکر شد: «طبیعی است که این شرایط تا زمانی که ارز آراماست، آرام خواهد بود. اگر این شرایط آرام بماند، سرمایهگذاریها از حوزههای تحریکپذیر (همانند طلا و دلار) به حوزههای با ثبات (همانند بازار بورس، سپردهگذاری در بانکها، سپردهگذاری در صندوقها) تغییر جهت میدهند.

گروه اصناف: همه ساله با نزدیک شدن به ماه محرم بازار لوازم و ادوات عزاداری با رفت و آمد مردم و هیاتهای عزاداری برای تهیه وسایل مورد نیازشان همراه میشود؛ که در این میان خیابان ناصرخسرو رنگ و بویی دیگه می گیرد، اکثر مغازه های این راسته در ایام ماه محرم و صفر به عرضه انواع لوازم هیات ها و ملزومات ماه محرم مثل لباس تعزیه، پرچم، علامت، پیراهن سیاه و … می پردازند.

به گزارش اتاق اصناف ایران برای تهیه گزارش میدانی سری به بازار ناصرخسروی تهران زدیم بازاری که از تنوع گستردهای برخوردار است و برندهای مختلف ایرانی و خارجی در آن مشاهده میشود و بازار ادوات عزاداری ماه محرم حال و هوای خاصی دارد و هر ساله با نزدیکی ایام عزاداری امام حسین(ع) داغ میشود و تب و تاب زیادی پیدا می کند.

پای صحبت یکی از پرچم دوزان قدیمی خیابان ناصرو خسرو نشستیم وی میگفت بیش از ۳۰ سال است که به شغل پرچم دوزی و فروش بیرق و پارچه های عزاداری برای مراسم های اهل بیت مشغول است پارچههایی که از اسامی ائمه تا پیامهای خوشامدگویی به هیئت عزا و شعائر مذهبی دیگر را شامل میشود و مشتریهای خاص خودش را دارد.

کسبه این واحدصنفی در خصوص قیمت بیرق ها گفت: بیرقهای عزا بسته به جنس و عرض پارچه قیمتی بین ١٠ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان دارند که بسته به اندازه و نوع پارچه و دوخت آن قیمت ها متفاوت است وقیمت ها نسبت به پارسال به دلیل افزایش نرخ پارچه و دستمزد کارگر افزایش ۴۰ درصدی داشته و همچنین تاکید کرد که تمامی پرچم ها و بیرق های عزداری تولید داخل است و به دست هنرمندان عاشق اهل بیت دوخته و طراحی می شود .

کمی بالاتر فروشنده دیگری طبل و سنج عرضه میکرد از وی در خصوص سابقه فعالیتش پرسیدیم گه گفت شغل اصلی شان کت و شلوار فروشی است و همه ساله در ماه محرم و صفر را اقدام به عرضه لوازم محرم می کند، وی گفت: قیمت طبلها بسته به اندازه و نوع جنس طبل از ۱۵ هزار تومان شروع می شود تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان .

علی که شغل اصلیاش موبایل فروشی است یکی دیگر از کسبه بازار است که این روزها مشغول فروش لوازم عزاداری است وی لوازم مخصوص تعزیه، مجموعه متنوعی از ابزارهای نمایشی مانند شمشیر، لباس و کلاهخودهایی که به رنگهای سرخ و سبز آماده استفاده در تعزیه هستند را عرضه میکند و کلاهخودها بسته به اندازه و جنسشان قیمتی بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان دارند و برای تعزیه استفاده می شوند و دیگر لباسهای خاصی که برای مراسم تعزیهخوانی در این ایام استفاده میشود از حدود ۱۸۰ تا ۲۳۰ هزار تومان در بازار به فروخته می شود.

معاون دانشگاه مذاهب اسلامی در گفت و گو با تجارت در باره دریافت دستمزدهای کلان مداحان هشدار داد؛

گروه اجتماعی - کورش شرفشاهی: رئیس سازمان بسیج مداحان کشور گفت:در اسرائیل مداحانی برای تخریب عاشورا تربیت میشوند که عدهای از آنها در کشور دستگیر شدهاند. خبر این بود اما تکاندهنده. مدتها بود که از انحراف در مداحی انتقاد می شد. ریتم ها و آهنگهایی که تا دیروز زمینه آواز خواننده های دیگری بود و یک باره زمینه نوحه ها و مداحی های عزاداری های مذهبی شد. مداحانی که برای یک ساعت مداحی دهها میلیون تومان می گرفتند و فیلم هایی که با ادبیات نامناسب در فضای مجازی منتشر می شد. از کنار همه اینها بسادگی گذشتیم برخی باعث خنده می شد و برخی باعث تاسف و تاثر. تا آنکه متوجه شدیم ریشه تمامی این مداحی ها کجاست و بازیگردانش کیست. جاسوسی و ضربه زدن به اسلام و عاشورا. اکنون مسوولان باید پاسخ بدهند که چرا متوجه نشدند مداحانی که به سبک پاپ، جاز، رپ و... می خواندند، به دنبال تهی کردن عاشورا از درون بودند و مداحانی که دستمزدهای دهها میلیون تومانی گرفتند، به دنبال مادی کردن عاشورایی بودند که تنها با معنویت می توان قدم به قدم آن را توصیف کرد.

  • ضرورت نظارت بیشتر

    در این رابطه با عبدالوحید فیاضی معاون دانشگاه مذاهب اسلامی گفت و گو کردیم. وی که از شنیدن جاسوسی در لباس مداحان شوکه شده بود با ابراز تاسف از این واقعه، از مسوولان خواست نظارت بیشتری بر عملکرد مداحان و هیات های عزاداری داشته باشد.

    وی با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) با حرکتی که از مکه آغاز کرد و در کربلا به پایان رساند، تبدیل به یک اسطوره آزادگی، استقامت، ایثار و ایستادگی دربرابر ظلم برای جهان بشریت شد گفت: سالارشهیدان نوری شد که هرگز خاموش نمی شود. روحیه آزادگی امام سوم شیعان به قیمت جان باعث شد تا دراحادیث و روایت تاکید شود که سوگواری بر امام حسین(ع) تا چه اندازه ارج و قرب دارد.

    معاون دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: باید بپذیریم یکی از دلایلی که اسلام و قران را نسل به نسل جلو برد، وجود سالار شهیدان، مظلومیت و خون به ناحق ریخته ایشان بود.وی با اعلام اینکه سوگواری سالار شهیدان به اشکال گوناگون توصیه شده است گفت: در ادبیات و روایات ما بر این مهم تاکید شده است.فیاضی با یادآوری اینکه 40 سال از پیروزی انقلاب می گذرد و مردم ما با تکیه بر قیام عاشورا در انقلاب پیروز شدند گفت: سوال اینجاست که با توجه به تحولات و انحرافاتی که در مراسم سوگواری شاهد هستیم، آیا این مراسم مذهبی و حماسی همچنان می تواند مانند گذشته استمرار بخش روحیه آزادگی و تاثیرگذار باشد؟

    وی با ابرازتاسف از اینکه تاکنون انحرافات بسیاری در سوگواری سالار شیهدان صورت گرفته است گفت: سوگواری امام حسین(ع) یک حرکت خودجوش مردمی است و به محض انکه به محرم نزدیک می شویم، دلها بدون آنکه بخواهند، افسرده می شوند زیرا امام سوم شیعیان در دلها خانه دارند. اما باید مراقب باشیم که انحرافات و خرافات بر عزاداری های مقدس سالار شهیدان سایه نیندازد. معاون دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه ارادت به عاشورا و سالار شهیدان مختص مسلمانان نیست گفت: ادیان دیگر نیز به امام حسین(ع) ارادت دارند، از ایشان حاجت گرفته و ازاین مراسم درس گرفته اند. اما باید مراقب باشیم که انحرافی در این حرکت مقدس صورت نگیرد.

  • ریشه انحرافات کجاست؟

    وی با تاکید بر اینکه انحراف همواره مخرب بوده است گفت: استاد مطهری نیز نسبت به این انحرافات بارها در کتابهایشان ابراز تاسف کرده و هشدار داده اند. استاد مطهری روند تاریخی انحرافات در عزاداری های امام حسین(ع) را به صورت مشروح بیان کرده اند.

    فیاضی با اعلام اینکه وقتی به درستی بررسی می کنیم، می بینیم ریشه این انحرافات به بازی های حساب شده انگلیسی ها باز می گردد گفت: به همین دلیل دشمنان اسلام از جمله صهیونیست ها نیز به این مهم پی بردند که باید در دسته ها، عزاداری ها و مداحی ها نفوذ کند و این سیاست بدانجا رسید که در اقشار پایین دستی نیز نفوذ کردند و برای این سوگواری برنامه ریزی کردند.

    وی با یادآوری اینکه تاریخ پر از آخوندهای انگلیسی، مداحان انگلیسی و بازی گردانهای سیاسی در لباس مذهب بوده است گفت: تاریخ نشان می دهد که قمه زنی و رفتارهای نامناسب در عزاداری ها را انگلیسی ها پایه گذاری کردند. حتی روزگاری انگلیسی ها در ایام عاشورا بیش از هزار قمه بین مردم توزیع کردند تا فرهنگ قمه زنی را جا بیندازند و هنگامی که متوجه شدند باز هم نیاز است، بیش از اینها قمه برای ساده لوحان تهیه کردند.

    معاون دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه سابقه سیاست بازی ها نشان می دهد که انگلیس هزینه می کند تا عزاداری محرم را به سوی انحراف و خرافات ببرد گفت: در تفکر ناب اسلامی و دینی ما چیزهایی مانند قمه زنی نبوده اما امروزه می بینیم که با وجود مخالفت مراجع و نکوهش آن از سوی بزرگان دین، همچنان عده ای قمه به دست خود را در خون غرق می کنند.

  • لایحه های تخریب

    وی ادامه داد: برای آنکه پی به لایه های تخریب عزاداری عاشورا ببریم، باید در چند بخش بحث کنیم؛ بخش اول اشعاری است که در عزاداری ها بکار برده می شود. اگر به گذشته مراجعه کنیم، می بینیم اشعاری فاخر و تاثیر گذار از سوی شعرای عاشق امام حسین(ع) سروده می شد که بیانگر عمق فاجعه عاشورا و البته تاثیرگذار بوده است. اما امروزه اشعار مبتذلی در برخی مداحی ها سروده می شود که عزاداری ها را به حاشیه می برد و بهانه به دست دشمنان می دهد. بنابراین دروهله اول شاعران عاشورایی و مداحان باید حواس خودشان را جمع کنندو

    فیاضی با اشاره به اینکه در گذشته شاعران، مداح و ذاکر هم بودند گفت: متاسفانه به مرور زمان بین شاعران و مداحان فاصله افتاد. یعنی یک نفر شعر سرود و دیگری مداحی کرد و همین جدایی باعث شد اشکالاتی در عزاداری ها پدید آید به نوعی که اشعار در راستای واقعه تاریخی سالار شهیدان نبود.

    وی گفت: وقتی در کتب معتبر به حماسه کربلا و رجز خوانی های 72 شهید به ویژه بزرگان دین نگاه می کنیم، ردپایی از وادادگی، تسلیم، ضعف و عجز وجود ندارد و هرچه گفته شده، بیانگر قدرت، عظمت و ایستادگی آنان در برابر ظلم و رفتن به راه رسول الله بوده است، اما اکنون در برخی موارد چنان مداحی هایی می شود که گویا شهدای کربلا التماس هم کرده و از سر عجز و ناامیدی نالیده اند تا دل دشمنان را به رحم بیاورند که هرگز چنین چیزی نبوده است.معاون دانشگاه مذاهب اسلامی با ابراز تاسف از اینکه نظارت مناسبی بر هیات ها، تکیه ها و حسینه ها صورت نمی گیرد گفت: هر کس به محض آنکه اراده می کند، تکیه و حسینه راه می اندازد و نتیجه افرادی که بدون داشتن سوال مذهبی و مطالعه، هیات های مذهبی را مدیریت می کنند، انحراف و خرافات است.

    وی با اشاره به اینکه علامه میرزا حسین نوری کتاب خوبی در زمینه واقعه کربلا نوشته و محققان بسیاری را سراغ داریم که واقعه کربلا را بدرستی توضیح داده و کتابهای خوبی در این زمینه منتشر کرده اند گفت: متاسفانه افراد کم سوادی که حال مطالعه هم نداشتند، خاطره گویی کردند و واقعه کربلا را به انحراف کشیدند.

  • مساجد محور باشد

    فیاضی به جوانان، هیات ها، مداحان و مدیران تکیه ها توصیه کرد که محور عزاداری و سوگواری سالار شهیدان را مساجد قرار بدهند و گفت: مساجد پایگاه مذهبی و مرکز هدایت است. مسجد فقط محل فاتحه خوانی نیست بلکه مسجد از زمان تاسیس با دستان رسول الله(ص) همواره مرکز اسلام و مسلمان بوده است.

    وی با تاکید براینکه حسینه ها، تکیه ها و مراکز عزاداری می تواند فعال باشند به شرط آنکه مرکز را مساجد قرار بدهیم گفت: هدف از تمرکز مسجد، از حیث مالی و مدیریتی نیست بلکه مسجد باید از حیث محتوایی و معنایی محور قرار بگیرد.

    معاون دانشگاه مذاهب اسلامی با ابراز تاسف از اینکه امروزه مداحی به اندازه ای همه گیر شده که ردپایی از روحانیت در عزاداری ها دیده نمی شود یا کم رنگ شده است گفت: باید محور مدیریت عزاداری ها روحانیت باشد. منبرعلما و روحانیون ما بسیار قوی است.امروزه روحانیان دانشمندی داریم که اهل مطالعه هستند و اطلاعات دقیقی از واقعه عاشورا دارند،زیرا در این زمینه مطالعه کرده اند و می توانند به درستی اطلاع رسانی کنند.

    وی خواستار استفاده از روحانیت آگاه در مساجد، حسینه ها و تکایا شد و گفت« متاسفانه درداخل جریان روحانیت نیز افرادی هستند که از روشهای عوامانه و خرافه پرستانه در منبرهایشان استفاده می کنند که در برخی موارد باعث می شوند، عزاداری ها به حاشیه برود.

    فیاضی نقش طلاب جوان را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: طلاب جوان باید اهل مطالعه باشند و بدون سند سخن نگویند. طلاب جوان باید مساجد را محور قرار بدهند تا هیات ها ، حسینه ها و تکیه ها حول محور مسجدی حرکت کنند که روحانیون دانشمند و اهل فضلیت آن را اداره می کنند.

    وی از جوانان به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: شور جوانان را در مراسم سوگواری ستایش می کنیم که با تمام وجود عزاداری می کنند، اما باید مراقب باشند که اسیر خرافات و حاشیه ها نشوند و نسبت به هر آنچه می شنوند، تحقیق کنند.

  • جاسوس در لباس مداح

    معاون دانشگاه مذاهب اسلامی با ابراز تاسف از خبری که رییس بسیج مداحان مبنی بر جاسوسان تربیت شده اسراییلی در لباس مداحی داده بود گفت: متاسفانه امروزه می بینیم که مداحان امام حسین(ع) جاسوس اسراییلی از آب درآمده اند. کجای تاریخ اسلام سراغ داریم که مداح امام حسین(ع) جاسوس باشد؟

    وی افزود: امروزه وقتی دشمن می بیند در این مملکت حسینی عاجز است و زورش به نظام اسلامی نمی رسد، دلیل شکست خودش را بررسی می کند و می بیند عشق مردم به امام حسین(ع) دلیل ناکامی است. بنابر این مدتها برنامه ریزی و هزینه می کنند تا در همین دو ماهه محرم و صفر القائات خودشان را روانه بازار عزاداری ها کنند و البته درست هم شناسایی کرده اند.

    فیاضی با ابراز تاسف از دستمزدهای کلانی که مداحان می گیرند گفت: مداحی که برای یک شب نوحه خوانی و آن هم به مدت دو ساعت 10 تا 20 میلیون تومان می گیرد، با این عدد ثابت می کند که برای پول می خواند و عشقی به امام حسین ندارد. هیاتی هم که این عدد را به مداح می پردازد، به نوعی بازیچه سیاستی قرار گرفته که نتیجه آن مداح جاسوس است.

    وی با تاکید براینکه دهندگان و گیرندگان این مبالغ بابت مداحی ، دست کمی از گیرندگان و دهندگان حقوق های نجومی ندارند گفت: اگر این مداحان به واقع عاشق امام حسین(ع) باشند باید اعلام کنند یک دم برای امام حسین(ع) خواندن با هیچ عددی قابل مقایسه نیست البته به شرط انکه با خلوص باشد.

    معاون دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید براینکه هر کس که برای نوحه خوانی مبلغ تعیین می کند و جایی می رود که پول بیشتری بگیرد، یعنی به عزاداری امام حسین مانند دکان دو نبش نگاه می کند گفت: چرا مداحان ما نرخ دارند و هر کس که بهتر می خواند به جای آنکه بگوییم خلوص بیشتری دارد، می گوییم پول بیشتری می گیرد! این اعداد وارقام نشان می دهد که در بین مداحان ما نیز انحراف و فساد وارد شده و خودمان خبر نداریم.

    وی گفت: هرگاه که از مداحی تعریف کردیم و ظاهر را دیده ایم اما باطن مداح را فراموش کردیم، نتیجه آن شد که جاسوس اسراییلی با عنوان مداح ایرانی در کشورمان رونمایی شد.

    فیاضی با تاکید بر اینکه ما نیت خوان نیستیم اما می توانیم رفتار مداحان را با نیت شان مقایسه کنیم گفت: مداح، ذاکر و عالمی که خلوص داشته باشد، کلامش در مردم اثرگذارتر است. شاید یک لحظه از مداحی فردی که کلام خوبی دارد اما به دنبال کاسبی است، به وجد بیاییم و اشکی بریزیم، اما دل ما را نمی لرزاند.

  • گریه آوردن به چه قیمتی؟

    وی با تاکید بر اینکه گریه برای امام حسین(ع) اصل است و اگر کسی برای امام حسین گریه نکند باید برای خودش شک کند گفت: گریه آوردن به چه قیمتی است. شهید مطهری در کتابش آورده که در گذشته چراغ ها را خاموش می کردند و به مردم سنگ می زدند تا از سر درد اشک بریزند و این هم یک نوع گریه کردن است. معاون دانشگاه مذاهب اسلامی با اعلام اینکه درمحرم باید بین جوانان و هیات ها اتحاد به وجود بیاوریم تا از آن جوانان آن هیات دینداری بیرون بیاید گفت: قرار نیست ظواهر را برجسته کنیم و باطن نادیده گرفته شود. در محرم باید به مردم بگوییم که هدف امام حسین نماز بود و یادآور شویم که ایشان در روز عاشورا بین تیرهایی که از آسمان فرود می آمد، نماز اول وقتشان را خواندند. اما آیا این درست است که در ایام محرم تنها از جنگ و شمشیر سخن بگوییم وهدف اصلی امام حسین که همانا اسلام و مسلمانی بوده، نادیده گرفته شود. وی با طرح این پرسش که چرا به عزاداران حسینی ازجوانمردی امام نمی گوییم گفت: چرا نمی گوییم که ایشان اختیار ماندن و رفتن را بر کوفیان گذاشت؟ چرا از جوانمردی امام حسین(ع) نمی گوییم تا مانع این همه تخلف و ناجوانمردی شویم؟ فیاضی با تاکید بر اینکه سوگواری سالار شهیدان فقط سیاه پوشیدن و برسر زدن نیست گفت: البته این ها ظواهر است و اشکالی هم به آن وارد نیست، به شرط آنکه محورنباشد و از اصل دور نشویم.

از دفترچه های بیمه اجاره ای تا واردات داروی قاچاق با مجوز پودر کاکائو و نارگیل؛

ماجرای قاچاق دارودر ناصر خسرو و اجاره دفترچه های بیمه تا 20 میلیون تومان برای دریافت داروهای خاص دولتی و فروش آن در بازار آزاد حالا کارد را به استخوان مسئولان بخش سلامت و وزیر بهداشت رسانده است.

تامین دارویِ بازار ناصر خسرو به شیوههای مختلفی انجام میشود؛ از دفترچه های بیمه ای اجاره ای که نسخه داروهای گران در آن ها نوشته می شود و بعد سر از بازار ناصر خسرو درمی آورد تا تخلف برخی شرکتهای تولید و پخش دارو که به جای داروخانه و نرخ دولنی داروهای کمیاب را در بازار آزاد ناصر خسرو می فروشند. وارد کردن داروی قاچاق زیر عنوان پودر کاکائو و نارگیل هم یکی دیگر از این راه ها است. علاوه بر این ها مثلا فکر کنید، فردی داروی گرانقیمتی را مصرف میکند و بعد از مدتی فوت میکند. حال خانوادهاش نمیتوانند داروهای آن فرد را به داروخانه پس دهند. بنابراین میروند و در ناصر خسرو آنها را میفروشند؛ یا در برخی موارد میبینیم که پزشک پروتکل درمانی بیمار را تغییر داده و حالا بیمار داروهای گرانقیمت باقیمانده را که داروخانه هم آنها را پس نمیگیرد، به ناصرخسرو برده و میفروشد یا حتی بخش بسیار اندکی از فروشندگان دارو در داروخانهها داروی تاریخ مصرف گذشتهشان را وارد این بازار میکنند. با توجه به این شرایط به نظر می رسد حلقه مفقوده ساماندهی بازار دارو و در شفافیت و نظارت باشد. شفافیتی که به گفته وزیر بهداشت نبود آن سبب شکل گیری مافیای دارو شده است و کار را به جایی رسانده که وزیر بهداشت اعتراف می کند :آرزو میکنم روزی کسوت وزارت را کنار گذارده و با مردم راحت و بی ملاحظه صحبت کنم و بگویم گاهی سازش ما با فساد که به صغیر و کبیر مملکت رحم نکرده، چه بلایی سر آنها آورده است.

دکتر سعید نمکی روز گذشته در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: چندماه است که از ضرورت نظام سلامت الکترونیک و بعضی نقصانهای زیرساختی در نظام سلامت و قوانین مغفول مانده فریاد میزنیم ولی برخی دوستان به تازگی دوربین به دست گرفتهاند و در این عرصه روشنگری میکنند که البته باز هم جای خوشبختی است و از آن استقبال میکنیم.

وی بیان کرد: ٣٠ سال قبل که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، در آن زمان، به عنوان لکه ننگ سیستم دارویی کشور به یکی از سیستم های امنیتی پناه بردیم که ناصر خسرو از محدوده کنترل ما خارج است و کمک لازم داریم، طبق یک قرارداد بنا شد که سرویس دریافت کنیم و سقف ریالی هم برای قرارداد تعیین شد و بعداز مدتی کوتاه، کوپن سقف ما تمام شد و حاصل آن تنها شناسایی وانت مملو از داروی قاچاق زیر یکی از پلهای شهر بود. از 30 سال قبل که در نظام سلامت حضور دارم، مشکل ناصر خسرو را داریم.

نمکی ادامه داد: در سازمان غذا و دارو که متاسفانه گاهی تعدادی از مجرمین این مجموعه یا شریک و یا رقیب مجموعههای خارج از سازمان بودند، افراد خالص دانشگاهی را جایگزین کردیم. وی افزود: آرزو میکنم روزی کسوت وزارت را کنار گذارده و با مردم راحت و بی ملاحظه صحبت کنم و بگویم گاهی سازش ما با فساد که به صغیر و کبیر مملکت رحم نکرده، چه بلایی سر آنها آورده است. به گفته سعدی، "مرا دردیست اندر دل اگر گویم زبان سوزد، اگر پنهان کنم ترسم که مغز استخوان سوزد" وزیر بهداشت گفت: روزی باید همه ما پاسخ دهیم در روزهای سخت مملکت کجا بودیم و چه کردیم؟ امیدوارم آن روز مجبور نباشیم بگوییم زیر چشمان ما با IRC پودر کاکائو و نارگیل، داروی قاچاق وارد کرده و توزیع کردند و کارمند ما هم پشت سیستم و سامانه این موضوع را تایید کرده است؛ یعنی به جای چرتکه، به دزدها، ماشین حساب دادیم! خدا کند که نگوییم سامانه ای داشتیم که در آن، این قابلیت وجود داشته که یک خانم دکتر در ١٣ یا ۱۴ مرکز، مسئول فنی بود و سیستم و سامانه او را ریجکت نکرده بود.

وی عنوان کرد: پرونده الکترونیک سلامت را راه اندازی کردیم و سوال اینجا است که چرا این پرونده سال ها اجرایی نمیشد؟ و چرا سه ماهه امکان استقرار آن ایجاد شد؟ چرا امکان آن فراهم نشود بسیاری از مسائل شفاف شود. چرا نسخه نویسی الکترونیک با مقاومت روبرو می شود؟ اگر مقاومتی باشد، از آن روست که میدانند، تنها علاج جلوگیری از قاچاق، ثبت صحیح و نظام جمع آوری داده ها است. چرا برخی ها از اینکه همه چیز شفاف شود، مقاومت می کنند؟ باید بگویم، ما این مسیر را با همت تک تک شما و همکاران پاکیزه بسیارمان در نظام سلامت این کشور خواهیم پیمود. پرونده الکترونیک سلامت به ما کمک خواهد کرد که پزشکی خانواده، راهنماهای بالینی و سیستم ارجاع را مستقر کنیم؛ کسی به دنبال اجرایی کردن این موارد است که بخواهد ممکلت به سمت پاکیزگی برود و کسی که مخالفت میکند، قطعا نمی خواهد مملکت نظم و صلاح پیدا کند.

سرمقاله

مجید کیانپور

عضو کمیسیون  عمران مجلس

در دو سال اخیر بازار مسکن شاهد افزایش 120 درصدی قیمت مسکن بود که این مسئله مشکلات بسیاری را برای مردم و خریداران ایجاد کرد. کارشناسان دلایل بسیاری را برای افزایش قیمت مسکن اعلام می کنند، فعالیت دلالان، کمبود مسکن در بازار و افزایش نرخ ارز...بخشی از دلایل اعلام می شود، حال در این مسیر نقش سایت های اینترنتی در تلاطمات بازار مسکن نیز مشهود است.

متأسفانه سایت های اینترنتی بدون هیچ چارچوب و ساختاری اقدام به انتشار آگهی های خرید و فروش مسکن می کردند، یعنی هر فردی می توانست بدون احراز هویت و ثبت نام خاصی، آگهی مسکن را با قیمت های متفاوت و بعضا بالاتر از میانگین بازار منتشر کند.

شرایط سایت های اینترنتی به گونه ای بود که دلالان به صورت شبکه ای اقدام به قیمت گذاری مسکن می کردند و این مسئله موجب افزایش نرخ مسکن در بازار می شد، البته خوشبختانه با دستور دستگاه قضا و پلیس فتا، این سایت ها در اردیبهشت ماه از درج قیمت منع شدند.

حال بعد از گذشت چند ماه، سایت های اینترنتی بار دیگر اقدام به درج قیمت در آگهی های خرید و فروش مسکن می کنند، در آن زمان قرار بود که وزارت راه و شهرسازی با همکاری دستگاه های دیگر ساز و کاری را برای قیمت گذاری متعارف مسکن طراحی کند، اما این اقدام صورت نگرفته و امروز قیمت ها با همان شیوه قبلی درج می شود.

وزارت راه و شهرسازی باید با برنامه ریزی دقیق، اقدام به ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی جامع برای تعیین قیمت مسکن در سایت های اینترنتی کند.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

رسانه ملی نشان داده است که در پاره ای موارد به بدیهیات امور اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و بی توجهی می کند. مگر نه این است که قناعت و پرهیز از مصرف گرایی شدید یک اصل مسلم اقتصادی است؟ مگر نه این است که ترویج و تبلیغ مصرف گرایی صِرف جامعه را از حالت تعادل خارج ......می کند و تبعات سنگینی را به آن تحمیل خواهد کرد؟ و بالاخره مگر نه این است که در شرایط حساس فعلی که همه نگاه ها به کشورمان دوخته شده است، رسانه ملی همراه با سایر دستگاه های تصمیم گیرنده باید در جهت آرامش جامعه و پرهیز از هر نوع التهاب آفرینی و ایجاد تنش حرکت کنند؟ این روزها تبلیغ یک نوع روغن خوراکی در رسانه ملی به گونه ای است که هم مصرف گرایی را ترویج می کند و هم تیشه به ریشه قناعت می زند و هم در شرایطی که جامعه و کشور به تازگی از التهابات ناشی از هجوم به فروشگاه ها و تشکیل صف برای مواد غذایی و ارز و سکه خارج شده و به یک آرامش نسبی رسیده است دوباره مردم را به ایجاد تنش و هجوم به مراکز خرید دعوت می کند. درست است که بودجه و درآمد این دستگاه تا حدود زیادی به تبلیغات و آگهی وابسته است، اما نباید به هر قیمتی هر جور آگهی و تبلیغات را پخش کرد. رسانه ملی را دانشگاه خوانده اند و بنا به اقتضای جامعه ایرانی، ملزم به ترویج و تبلیغ سبک زندگی ایرانی - اسلامی است که در آن قناعت و صرفه جویی یک اصل مسلم و بدیهی شمرده می شود. البته نمی توان از نقش مثبت رسانه ملی در آگاهی رسانی و مدیریت شرایط حساس اخیر غافل بود و یا به ناسپاسی برگزار کرد اما در بسیاری موارد و از جمله در فقره اخیر - یعنی تبلیغ روغن خوراکی مورد نظر - وضعیت به گونه ای پیش می رود که می تواند سایر دستاوردهای رسانه ملی را هم بر باد دهد و نقض غرض محسوب شود

عراقچی تشریح کرد؛

 

گروه سیاسی: معاون سیاسی وزیر امورخارجه اظهار کرد: به دنبال تماسهای تلفنی آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه با ایران، به او تاکید شد که یا اروپا میبایست از ایران نفت خریداری کند و یا معادل فروش نفت را به صورت خط اعتباری، که با درآمدهای نفتی ایران تضمین میشود و در حقیقت به نوعی به معنای پیش فروش نفت است، در اختیار ایران قرار دهد.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که پس از مذاکرات روز دوشنبه در پاریس هم اکنون در اسلوونی به سر می برد، در پاسخ به خبرنگاران گفت: محور مذاکرات با فرانسه در خصوص نحوه تامین مطالبه جمهوری اسلامی در خصوص فروش نفت و نحوه تامین درآمدهای حاصله است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان که بارها اعلام کرده است تنها در صورتی به اجرای کامل برجام بر می گردد که قادر به فروش نفت خود و دسترسی به عواید ناشی از آن به صورت کاملا قابل استفاده و بدون هرگونه محدودیتی باشد و ابتکار فرانسه دقیقا در همین راستا است.

عراقچی تاکید کرد: به دنبال تماسهای تلفنی آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه، به او تاکید شد که یا اروپا میبایست از ایران نفت خریداری کند و یا معادل فروش نفت را به صورت خط اعتباری، که با درآمدهای نفتی ایران تضمین میشود و در حقیقت به نوعی به معنای پیش فروش نفت است، در اختیار ایران قرار دهد.

عراقچی اضافه کرد: میزان این خط اعتباری حدود ۱۵ میلیارد دلار برای مدت چهار ماه یعنی تا پایان آخر سال میلادی است. بدین ترتیب در صورت حصول توافق ایران در چهار ماه آینده معادل ۱۰۰ درصد نفت خود را یا خواهد فروخت یا به صورت خط اعتباری دریافت و پیش فروش می کند.

عراقچی در ادامه این گفتگو توضیح داد: بعد از دریافت ۱۵ میلیارد دلار جمهوری اسلامی آمادگی گفتگو با کشورهای ۱+۴ را دارد اما واقعیت آن است که هنوز درخصوص دستور کار این گفتگوها اختلاف نظرهای جدی بین طرفین وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه گفتگوها درخصوص تعیین دستورکار هنوز ادامه داشته و به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده است، تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان در رابطه با خطوط قرمز خود با کسی مذاکره نخواهد کرد.

عراقچی گفت: از نظر جمهوری اسلامی هیچ مذاکره مجددی در خصوص برجام صورت نخواهد گرفت اما اجرای مطلوب برجام می تواند موضوع گفتگوها باشد، با توجه به اینکه طرف مقابل کوتاهیهای جدی در این زمینه داشته است. همچنین امنیت در کلیه آبراه های بین المللی می تواند موضوع گفتگو باشد. جمهوری اسلامی ایران به شرط تامین امنیت و آزادی کشتی های خود در تمامی آبراه ها آمادگی دارد در خصوص امنیت و آزادی کشتی رانی در خلیج فارس و تنگه هرمز وارد گفتگو شود.

عراقچی گفت: از نظر جمهوری اسلامی صورت مسئله کاملا روشن است. اینکه اروپایی ها نفت ایران را می خرند، یا پیش خرید می کنند، یا خط اعتباری می دهند، خودشان می دانند و آمریکا. از نظر ما بازگشت به اجرای کامل برجام منوط به دریافت ۱۵ میلیارد دلار برای یک دوره چهار ماهه است و در غیر این صورت روند کاهش تعهدات ایران ادامه خواهد یافت.

وی گفت بعید می داند کشورهای اروپایی تا قبل از ۱۶ شهریور بتوانند گام موثری بردارند بنابراین مرحله سوم کاهش تعهدات از سوی ایران در تاریخ مزبور آغاز خواهد شد. این مرحله شامل بخش مهمی از تعهدات ایران خواهد بود که در زمان خود اعلام خواهد شد.

عراقچی در پایان این گفتگو به شایعات مطروحه در خصوص امکان ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی آتی سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت چنین ملاقاتی به هیچ وجه در دستور کار قرار ندارد و همانطور که جناب آقای دکتر روحانی هم تاکید کرده اند نه تنها امکان ملاقات دوجانبه وجود ندارد، بلکه قبل از بازگشت آمریکا به برجام و رفع مجدد تمامی تحریم های هسته ای اصولا زمینه ای برای حضور آمریکا در جلسات مذاکراتی ایران با کشورهای باقی مانده در برجام هم وجود ندارد.

فرمانده نیروی انتظامی تشریح کرد؛

 

گروه اجتماعی: فرمانده نیروی انتظامی گفت: در راستای مقابله با مواد مخدر و جلوگیری از ورود آن به داخل کشور اقدامات همکاران ما بسیار قابل توجه و موثر بوده به طوری که کشفیات نسبت به سال گذشته در مدت مشابه بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا، سردار حسین اشتری در بازدید از دریابانی بوشهر درباره مقابله با کالای قاچاق و مواد مخدر گفت: بحمداله همکاران ما با آمادگی کامل مشغول خدمت رسانی، استقرار و ارتقاء امنیت در سواحل و شهرها هستند و با کنترل مستمر توفیقات خوبی در خصوص کشف مواد مخدر به دست آورده اند. وی با بیان اینکه ترانزیت مواد مخدر از خشکی بیشتر به سمت دریا راه پیدا کرده، ادامه داد: در راستای مقابله با مواد مخدر و جلوگیری از ورود آن به داخل کشور اقدامات همکاران ما بسیار قابل توجه و موثر بوده؛ کشفیات نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته البته در استان میزان کشفیات بیشتر بوده اما در مجموع این رقم قابل ملاحظه است.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین درخصوص برخورد با ورود کالای قاچاق تصریح کرد: در این راستا همکاران ما در بنادر و محل های غیر رسمی حضور دارند و کنترل های لازم را انجام می دهند، بخش قابل توجهی از کالاهایی که ورود آن به داخل کشور ممنوع بوده، شناسایی و تحویل مقامات قضائی شده است.

سردار اشتری با اشاره به اینکه در برخی از کالاها در حوزه دریابانی و انتظامی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش کشفیات داشتیم، گفت: بحمداله دریابانان، مرزبانان و نیروهای انتظامی شبانه روز با هوشمندی، تجهیزات و نیروهای مجرب آماده خدمتگزاری به مردم هستند.

به گزارش سایت پلیس، این مقام عالی انتظامی با بیان اینکه بحمداله وضعیت امنیت بسیار خوب است، عنوان کرد: با همکاری خوب مردم عزیز شهرهای مرزی و همچنین نیروهای مسلح مستقر در استان و نیروهای انتظامی امنیت باثباتی داریم که امیدواریم این امنیت ارتقاء یابد و ان شاءالله بتوانیم خدمتگزار خوبی برای مردم شریف ایران اسلامی باشیم.

مظاهریان اعلام کرد ؛

گروه اجتماعی: معاون برنامهریزی و سرپرست معاونت منابع انسانی شهرداری تهران درباره اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد، گفت: شهرداری از مصوبهای که به همکاران این اختیار را میدهد تا به صورت داوطلبانه بازنشسته شوند استقبال میکند. به گزارش تجارت حامد مظاهریان در گفتوگو با ایلنا، درباره گزارش مالی چهار ماهه سال جاری شهرداری تهران که در صحن شورای شهر تهران قرائت شد، گفت: افزایش فراتر از برنامه هزینهها در حدی نبود که نگرانکننده باشد. گزارش چهار ماهه بودجه میگوید که یک بخش بهصورت میانگین در چهار ماهه اول سال و نسبت به بودجه کل خود چقدر هزینه کرده و اگر واحدی بیشتر از برنامهای که برای آن پیشبینی شده خرج کند، باید در دو چهار ماهه بعدی هزینههای خود را تنظیم و کمتر خرج کند. وی با بیان اینکه اضافه خرج در چهار ماهه اول سال میتواند غیر طبیعی نباشد به مثالی دراین باره اشاره کرد و گفت : برای مثال یکی از نهادهایی که اضافه بر مبلغ چهار ماهه هزینه کرد، بخش رفاه شهرداری بود. این طبیعی است، زیرا در تابستان تورها و سفرهایی برای کارکنان در نظر گرفته میشود، در نتیجه در این بازه زمانی شاهد رشد هزینههای رفاهی هستیم، در حالی که این هزینه در پاییز کاهش می یابد. مظاهریان افزود: یا در بخشهای دیگر ممکن است آغاز به کار پروژهها در چهارماهه اول باشد و به همین دلیل باید هزینه بیشتری صرف شود، اما اینها نشانههایی است که بودجه در حال کنترل است. معاون شهردار با اشاره به اینکه این آمار در معاونت های شهرداری و به نیت شفاف سازی تهیه شده است، تصریح کرد: در بخش هزینه ای گزارش موضوع نگران کنندهای ندیدم. این گزارش هشدار خوبی بود، به بخشهایی که خرج بیشتر از برنامه داشتند تا بدانند معاونت برنامهریزی و شورای شهر بیدار هستند و هزینه و درآمد شهرداری را رصد میکنند. وی در پاسخ به این سئوال که از یک طرف در حوزه رفاه شاهد رشد هزینهها بودیم و در بعضی بخش ها هزینه کمتری شده است، گفت: باید دقیقتر دید که چه پروژههایی در حال انجام است. اما حقیقت این است که گزارش چهارماهه نگران کننده نیست که چه بخشی زیادتر خرج کرده و کدام بخش کمتر. اما به همه دستگاهها هشدار لازم داده شده است و این وظیفه مدیران هر یک از بخشها است که نظارت دقیقتری روی حوزههای تحت سرپرستی خود داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان تهران:
 

گروه راه و مسکن: رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: حکم توقف ساخت برجهای سعادت آباد و همچنین قلع و قمع آنها صادر شده است.

محمدجواد حشمتی در حاشیه مراسم تشییع دو شهید گمنام در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص اقدامات دستگاه قضایی برجهای سعادت آباد (که قرار بوده حسینیه در زمین آن ساخته شود)، اظهار کرد: با پیگیریهای صورت گرفته و احکام صادره ساخت و ساز متوقف شده و حکم قلع و قمع آن صادر شده است. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رونق تولید و حمایت قوه قضائیه از واحدهای تولیدی هم گفت: ما مخلص تمام واحدهای تولیدی هستیم و قوه قضائیه با توجه به تمهیدات رئیس قوه قضائیه که تاکید کردند باهمه وجود حمایت کنیم و این کار در حال انجام است. رییس کل دادگستری تهران افزود: قرار بر این است کمک کنیم تا واحدهای تولیدی به هیچ وجه تعطیل نشوند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود و اگر هم کسی مدعی است از طریق قانونی پیگیری کند و ما هم کمک میکنیم واحدهای تولیدی به هیچ وجه متوقف نشوند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

گروه سیاسی: سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه «باید با مفسدین اقتصادی و متخلفین با جدیت برخورد شود» گفت: رئیس قوه قضاییه را در این حوزه پشتیبانی کنیم. حجت الاسلام حسن نوروزی در گفتوگو با ایسنا، درباره ضرورت مبارزه با فساد اظهار داشت: در این حوزه باید با جدیت برخورد کرده و مفسدین و متخلفین را به سزای عمل خود برسانیم، متخلف در هر جایگاهی که باشند، چه نماینده مجلس باشد چه وزیر باشد باید مورد مواخذه قرار گرفته و تنبیه شوند. وی افزود: در این خصوص تعللی وجود ندارد آقای رییسی در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده است باید از وی پشتیبانی کرده و برای تادیب متخلفین در هر جایی و در هر جایگاهی با جدیت اقدام کنیم. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر لزوم شفافیت در زمینه مبارزه با فساد اظهار کرد: روح مبارزه با فساد در نظام اسلامی ما منشعب از مبارزه با فساد توسط حضرت علی(ع)است. نوع مبارزه امیرالمومنین علی(ع) با فساد خاص است، ایشان تاکید دارند نگاه یک حاکم باید بیشتر به مردم بوده و به نور چشمی ها کمتر توجه کند. حضرت امیر معتقدند در نظام اسلامی نباید نیکوکار و بدکار را در مساوات قرار دهیم. نوروزی تصریح کرد: حضرت امیر(ع) تاکید داشتند قضاتی که با مفاسد برخورد می کنند باید در جامعه دارای جایگاهی باشند که فردی نتواند آن ها را ترور شخصیت کند چرا که در آغاز مبارزه با فساد افرادی قصد دارند این مبارزین را تضعیف کنند.