شفاف سازی دستگاه های دولتی اسفناک است

رئیس فراکسیون شفافیت مجلس شورای اسلامی گفت: در بهترین شرایط دستگاههای دولتی ۱۰ تا ۲۰ درصد به تکالیف خود در حوزه شفافیت عمل کردهاند که این موضوع اسفناک است.

محمود صادقی در نشست هم اندیشی اعضای شورای عالی استان ها پیرامون شفافیت در نظام اداری و امور شوراهای اسلامی کشور افزود: دستگاه های دولتی حقی را برای مردم تلقی نمی کنند و اطلاعات را در دسترس عموم نمی گذارند.

وی ادامه داد: اگر در حد قوانینی که امروز در حوزه شفافیت داریم مسائل انجام شود، عاملی در جهت پیشگیری فساد خواهد بود که بخشی به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات و در اختیار نبودن مردم و بخش دیگر مربوط به نبود نظارت عمومی است.

 

پرداخت حقوقهای نجومی در برخی شرکتهای دولتی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات مجلس از پرداخت حقوق نجومی در برخی شرکتهای دولتی خبر داد. غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سئوالی درباره اینکه تاکنون گزارشی از پرداخت حقوقهای نجومی در برخی دستگاههای دولتی به این کمیسیون واصل شده یا خیر؟ گفت: گزارشی درباره وجود حقوقهای نجومی در دستگاههای دولتی که بتوان در کمیسیون آنها را بررسی کرد به ما واصل نشده است. وی ادامه داد: بعضاً گزارشهای درباره برخی شرکتهای دولتی که حقوقهای نجومی پرداخت میکنند به کمیسیون واصل شده است که مواردی اندکی بوده است.

 

وعده خرید نفت ایران محقق شده است

سخنگوی دولت درباره مذاکرات صورت گرفته با فرانسه گفت: سیاست اروپاست که میخواهد با آمریکا هماهنگی کند و ما دخالتی در آن نداریم.

به گزارش تسنیم، علی ربیعی در حاشیه جلسه هیئت گفت: فرانسه نمایندگی اروپا را برعهده دارد و وزیر اقتصاد فرانسه هم به آمریکا رفته تا توافق بگیرد. اگر توافق شد و آنها اعلام کردند ما به توافق خود عمل میکنیم ولی چشماندازی نداریم تا روز جمعه اروپا توافق را بگیرد.

وی افزود: اگر اروپا توافق را نگیرد ما گام سوم را در روز مقرر اجرایی میکنیم،ما منتظر اروپا هستیم، البته وعده خرید نفت محقق شده و اکنون هم رفتهاند تا مجوز آن را بگیرند.

اروپاییها هفته آینده نتیجه مذاکراتشان را

اطلاع میدهند

رئیس دفتر رئیسجمهور گفت: تا با اروپاییها به جمعبندی نرسیم نمیتوانیم چیزی اعلام کنیم این به آن معنی نیست که مردم را نامحرم میدانیم ولی نمیخواهیم برداشت ذوقزدگی یا عجله از کار ما شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمود واعظی در پایان جلسه هئیت دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران عنوان کرد: اعلام کردیم سر زمان مشخص که آخر این هفته است اگر به توافق قطعی در مذاکرات با فرانسه نرسیم، گام سوم را بر میداریم. رئیسدفتر رئیسجمهور یادآور شد: شاهد سفر آقای عراقچی به فرانسه به همراه یک اقتصادی بودیم که نتیجه مذاکراتش پیشرفتهایی داشته ولی زمان میبرد. وی افزود: قرار است هفته آینده به ما نتیجه را اطلاع دهند. منتظریم هماهنگی داخل اروپا و طرفهای دیگر به ما منعکس شود در مجموع گامهایی برداشته شده است. وضعیت الان با یک ماه قبل پیشرفتهای خوبی داشته ولی تا به جمعبندی نرسیم نمیتوانیم چیزی اعلام کنیم این به آن معنی نیست که مردم را نامحرم میدانیم ولی نمیخواهیم برداشت ذوقزدگی یا عجله از کار ما شود.

آزادی خدمه کشتی انگلیسی

سخنگوی وزارت خارجه گفت: به نظر میرسد تلاشهای فرانسه به زمان تعیین شده جمهوری اسلامی ایران نرسد و به احتمال خیلی زیاد کاهش تعهدات خود را در روزهای آینده انجام میدهیم. به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، موسوی در مورد وضعیت خدمه کشتی انگلیسی توقیف شده در ایران اظهار کرد: با خدمه کشتی و ناخدای کشتی مشکلی نداریم. این کشتی تخلفاتی انجام داده است طبیعی است وقتی کشتی متوقف می شود، خدمه کشتی هم متوقف شوند. وی افزود: در مورد خدمه کشتی پس از توقیف کشتی، بررسیهای لازم از نظر کنسولی صورت گرفت و مجوز تک تک آنها مورد بررسی قرار گرفت. بعد از بررسی های بیشتر و از باب سیاست های انسان دوستانه تصمیم گرفته شد که برخی از آنها از کشتی پیاده شوند تا بتوانند به زندگی روزمره خود برگردند و چنین اتفاقی افتاد.

مبارزه در سنگر محور مقاومت

جهاد در راه خداست

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسمی که با حضور تعدادی از مسئولین نیروی قدس و فرماندهی اطلاعات خارجی سپاه و مسئولین امور بینالملل وزارت دفاع برگزار شد، از فعالان عرصه مقاومت قدردانی کرد.

به گزارش ایلنا، امیر سرتیپ امیر حاتمی در این مراسم با بیان اینکه دیپلماسی مقاومت، بخشی از عرصه مقاومت و جهادگری است، گفت: فعالان این عرصه ثواب جهادگران واقعی را به لطف خداوند متعال خواهند داشت.

وزیر دفاع با قدردانی از همه فعالان عرصه مقاومت شامل جهادگران عرصه نظامی و دیپلماسی مقاومت اظهار کرد: محور مقاومت، محور انسانیت، آزادگی، دیانت، شرافت و مظهر مبارزه با تمامی مظاهر شر از جمله کفر، استبداد، تروریسم، استکبار و زیاده خواهان است و امروز مبارزه در این سنگر، مبارزه مقدس و جهاد در راه خداست.

چین با واردات نفت از ایران

سیاستهای ترامپ را به چالش میکشد

با تداوم جنگ تجاری میان چین و آمریکا، پکن با واردات نفت از ایران سیاستهای ترامپ را به چالش میکشد.

به نقل از هلنیک شیپینگ نیوز، چند روز پس از اعلام تصمیم پکن در مورد اعمال تعرفههای جدید برای نفت خام ایالات متحده، پالایشگاههای این کشور به دنبال را هایی برای فرار از عواقب این تصمیم هستند.

به عنوان مثال، در اواخر ماه اگوست، «چین پترولیوم» از دولت خواست تا از تعرفههای اعمال شده برای نفت ایالات متحده معاف شود.

بنابراین، اگر بزرگترین پالایشگاه این کشور نتواند از آمریکا نفت وارد کند، مطمئناً به دنبال جایگزینی نفت ایالات متحده با نفت خام از منابع دیگر است و ایران احتمالیترین گزینه خواهد بود.

حذف یارانه سه دهک پردرآمد از اول مهر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت در قانون بودجه سال ۹۸ به حذف یارانه سه دهک درآمدی بالاتر مکلف شده است که برای تحقق این هدف آییننامه اجرایی پیشبینی شده بود و آییننامه در دولت به تصویب رسیده و قرار شده بر مبنای تصمیمی که بین وزارت تعاون، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و سازمان برنامه وبودجه تنظیم میشود این اقدام از پایان شهریورماه انجام شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمد شریعتمداری امروز در پایان نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: دولت در قانون بودجه سال ۹۸ به حذف یارانه سه دهک درآمدی بالاتر مکلف شده است. یعنی افرادی که دارای درآمدهای بالاتری هستند و درآمدشان به نوعی نیاز به دریافت یارانه را برای آنها نفی میکند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: برای تحقق این هدف آییننامه اجرایی پیشبینی شده بود و آییننامه در دولت به تصویب رسیده و قرار شده بر مبنای تصمیمی که بین وزارت تعاون، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و سازمان برنامه وبودجه تنظیم میشود این اقدام از پایان شهریورماه انجام شود.

 
روحانی در جلسه هیات دولت با انتقاد از عملکرد اروپا مطرح کرد؛

گروه سیاسی: رئیس جمهور روند مذاکرات میان ایران با طرف های برجام را رو به جلو خواند و گفت: به رغم حل بخش مهمی از اختلافات در مذاکرات با اروپا، هنوز به نقطه توافق نهایی نرسیده ایم، در همین چارچوب ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را برخواهد داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آacن عمل خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه و در جلسه هیات دولت با تشریح روند مذاکرات اظهارداشت: مثلاً اگر در ۲۰ مساله اختلاف داشتیم، این اختلافات اکنون در ۳ مساله است و بخش عمده آنها حل شده اند اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده ایم و بعید می دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم؛ در نتیجه گام سوم را برخواهیم داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آن عمل میکنیم.

روحانی همچنین در بخشی از سخنان خود تندروهای درون آمریکا، رژیم نژاد پرست صهیونیستی و برخی سران ارتجاع در منطقه را به عنوان سه گروهی نام برد که نمیخواهند بین ایران و آمریکا رابطه ای عادلانه، صحیح و درست برقرار باشد.

وی با اشاره به توافق هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ گفت: تلاش شد تا توافق برجام به خوبی اجرایی و عملیاتی شود اما آمریکا از این توافق بیدلیل و حتی بیبهانه خارج شد که البته غیرآمریکاییها در این کار بیشتر موفق بودند.

جمهور اظهارداشت:در درون آمریکا تندروهایی شامل صهیونیستها، نئوکانها و نژادپرستها هستند که خواهان رابطه ای صحیح میان ایران و آمریکا نیستند و هر وقت میخواهیم در این رابطه، جلو برویم یک جایی آن را بهم میزنند.

روحانی افزود: هر وقت میخواهیم کاری انجام دهیم این سه گروه که متاسفانه بر کاخ سفید هم مسلط شده اند، نمیگذارند. علت اینکه آمریکا از برجام خارج شد، تسلط این ۳ گروه بر کاخ سفید است. آنها از برجام خارج شدند و مشکلاتی برای خود، ما و دنیا ایجاد کردند و البته ما گامهایمان را حساب شده، صحیح و استوار برداشتیم.

وی با بیان اینکه بیشترین فشار دشمنان امروز به بخش اقتصاد تحمیل شده است، گفت: مردم ما بسیار مقاوم و صبور هستند اما می خواهند مسئولان کشور بیش از گذشته با ابتکارات جدید گره ها را بگشایند و مشکلات را حل کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما باید بتوانیم با عملکردمان گره از مشکلات مردم باز کرده و زندگی مردم را آسان کنیم اما متاسفانه امروز گویا زبان های ما گره دارد و نمی توانیم با مردم تفاهم کنیم، مردم زبان ما را درست لمس نمی کنند و ما هم شرایط مردم را به طور کامل درک نمیکنیم. گاهی مردم چیزی می گویند ولی ما چیز دیگری می شنویم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز ما باید درک کنیم که نسل جوان و مردم به ما چه می گویند و چه می خواهند، گفت: مردم ما حرف روشن و واضح می زنند و می گویند مشکل ما را حل کنید.

وی اظهار داشت: مردم می گویند شما بخاطر دعواهای داخلی و مسائل پشت پرده خود، نه مشکل را می گویید و نه اینکه اراده حل آن را دارید، این نمی شود. مردم از ما می خواهند که مشکل آنها را حل کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: نشستن ما روی این صندلی مسئولیت زمانی مشروع است که درست بفهمیم مردم از ما چه می خواهند و با شهامت عمل کنیم آنچه را که مردم می خواهند.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم امروز از نظر اقتصاد و معیشت دچار مشکلات فراوان هستند، تصریح کرد: ما می توانیم در همین شرایط از مشکلات مردم بکاهیم و بحث گردشگری یکی از بخش هایی است که می تواند از نظر اقتصادی و اشتغال به جامعه و مردم ما کمک کند.

رئیس جمهور فراهم کردن فضای کسب و کار و تلاش برای جذب سرمایه و جلوگیری از خروج سرمایه از کشور را از اقدامات مهم برای کاستن از مشکلات مردم عنوان کرد و افزود: متاسفانه امروز پیچ و خم های زیادی در زمینه ایجاد اشتغال و فراهم کردن فضای کسب و کار برای متقاضیان وجود دارد. روحانی ادامه داد: وظیفه امروز ما این است که با باز کردن گره ها و رفع موانع و پیچ و خم ها و کاستن از تشریفات و بروکراسی، فضای کسب و کار را فراهم کنیم و از طرف دیگر به سرمایه گذاران داخلی و خارجی اعتماد بدهیم که در کشور سرمایه گذاری کنند.

وظریف در واکنش به تحریم سازمان فضایی ایران از سوی واشنگتن؛

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه در واکنش به تحریم سازمان فضایی ایران از سوی آمریکا تاکید کرد: استفاده آمریکا از اهرم اقتصادی به حدی افراطی شده که کم کم توان اقتصادی آمریکا را هم تهدید میکند.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، «محمدجواد ظریف» پس از دیدار با همتای بنگلادشی خود، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایرنا درباره تحریم سازمان فضایی از سوی آمریکا گفت: آمریکاییها به تحریم معتاد شدهاند. این تحریمهای آمریکا هیچ تاثیری ندارد و کمکم دنیا هم آمریکا را مسخره میکند و فقط مانده که خودشان را تحریم کنند چون همه را تحریم کردهاند و هر روز اقدامی علیه یک دولت یا دولت دیگر انجام میدهند.وی ادامه داد: استفاده آمریکا از اهرم اقتصادی به حدی افراطی شده که کم کم توان اقتصادی آمریکا را هم تهدید میکند. رئیس دستگاه دیپلماسی درباره سخنان وزیر امور خارجه فرانسه و اعلام سیدعباس عراقچی درباره خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلار و اینکه ارزیابی شما به مذاکرات آتی با اروپا چیست؟ اظهار داشت: گفتوگوهای ما با کشورهای اروپایی به این دلیل بوده است که از میان کشورهای باقی مانده در برجام، ما با چین و روسیه روابط اقتصادی داریم و این روابط ادامه پیدا میکند.

ظریف افزود: متأسفانه اروپاییها نتوانستند این روابط اقتصادی را حفظ کنند اگرچه روابط ما با روسیه و چین هم از تحریمهای غیرقانونی آمریکا تاثیر پذیرفته اما اروپاییها تقریباً نتوانستند که تعهداتشان را ایفا کنند.

وی با اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران در دو مرحله تصریح کرد: در نامه ۱۸ اردیبهشت رئیسجمهور و بیانیه شورای عالی امنیت ملی و همینطور نامه ۱۸ اردیبهشت بنده به خانم موگرینی، تاکید کردیم که اقدامات خودمان را در چهارچوب بند ۳۶ برجام انجام دادیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اقدامات ایران، اقدامات جبرانی در برابر قصور و تقصیر اتحادیه اروپا در اجرای تعهداتشان است، خاطرنشان کرد: در همان نامهها هم اعلام کردیم ضمن اینکه این اقدامات را در قالب برنامه زمانبندی شده انجام خواهیم داد اما در همه زمانها مذاکره میکنیم و این چیزی بوده که شورای عالی امنیت ملی در همان زمان براساس تصمیم اجماعی نظام اعلام کرده است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد؛
 

گروه سیاسی: رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: در وضعیت منطقهای، جبهه مقاومت روز به روز در جهت تضعیف قدرت رژیم صهیونیستی در حال پیشرفت است.

به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی سپاه، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» در جریان بازدید از مرکز آموزش رزم مقدماتی شهید مدرس نیروی زمینی سپاه در جمع پرسنل وظیفه نخبه این مرکز آموزشی در پاسخ به سوالات آنان طی سخنانی با بیان اینکه ما در منطقه ناامن جهان به سر میبریم، اما کشور ما جزو امنترین کشورهای جهان است، اظهار داشت: این امنیت مرهون تلاشها و مجاهدت های شبانهروزی فرزندان ملت ایران است و اینکه دشمنان ما جرات تهاجم و اقدامی علیه ما را ندارند اتفاقی نیست و بازدارندگی ایجاد شده است. وی افزود: وقتی که پهپاد فوق پیشرفته متجاوز آمریکایی زده شده رئیسجمهوری آمریکا تا آستانه تصمیم رفت و این حسابگری را ارتش آمریکا برای او شفاف کرد در یک جلسهای برای رئیسجمهوری آمریکا برآورد اطلاعاتی دادند که درصورت حمله به ایران در فضا چه اتفاقی میافتد، در تنگه هرمز و کشورهایی که ایران به عنوان بازوانی در جبهه مقاومت ایجاد کرده چه اتفاقی میافتد و در حوزه موشکی ایران چه اتفاقی میافتد. دو جلسه دو سه ساعته این آقا نشسته و گوش داده و به این نتیجه رسیده که نمیتوان به ایران حمله کرد و این یک دروغ بزرگ است که به خاطر جان چند صد نفر از حمله به ایران منصرف شده است. رئیس ستادکل نیروهای مسلح حرکت جوامع را همواره متکی به منابع انسانی و جوانان کشورها دانست و بیان کرد: تاثیرگذارترین عامل پیشرفت هر کشور منابع انسانی است. در این بین جوانان به عنوان موتور محرک جامعه جایگاه ویژهای دارند. در یک مسابقهای که در طول زمان در حال اتفاق بین کشورها است ممکن است که جامعه ما نسبت به گذشته رشد هم داشته باشد اما اگر سرعت رشد کم باشد دچار عقبماندگی میشویم. در جمهوری اسلامی که پایه آن با توجه بر جوان گذاشته شده به منابع جوان کشور باید بیش از این توجه شود و این اتکا به جوانان باید ادامه پیدا کند. سرلشکر باقری ادامه داد: نفس اینکه با توجه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و دستور ایشان شکل خاصی از سربازی برای نخبگان تهیه شده نشان از اهمیت این قشر جامعه است. در این شکل از سربازی عزیزان ما در شرکتهای دانش بنیان و مراکز پژوهشی نیروهای مسلح و کشوری وارد میشوند که دارای سود دو طرفه است.