روحانی با اعلام اجرای گام سوم خطاب به اروپائیها؛

گروه سیاسی: رئیس جمهوری اسلامی ایران بعد از جلسه سران قوا از اجرایی شدن گام سوم کاهش تعهدات برجامی کشورمان از روز جمعه خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پایان جلسه سران قوا که به میزبانی قوه قضائیه و با حضور رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه برگزار شد، تاکیدکرد: هر آنچه کشور در زمینه تحقیق و توسعه فناوری هسته ای نیاز دارد، سازمان انرژی اتمی اقدام کند.

وی افزود: اقدام های ایران در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود البته مهلت ۶۰ روزه دیگری پیش روی اروپاست، هر زمان به تعهدات خود برگردند ما هم به تعهدات برجامی بر می گردیم.

رئیس جمهوری با ابراز خرسندی از تداوم برگزاری جلسات سران قوا گفت: در این جلسه راجع به مسایل اقتصادی کشور، مبارزه با فساد و حاکم کردن یک فضای اعتماد و اطمینان در کشور و مسایل منطقه و بویژه راجع به مسایل هستهای و گام سومی که جمهوری اسلامی ایران میخواهد بردارد، بحث و گفت و گو شد.

دکتر روحانی با قدردانی از ایستادگی و مقاومت ملت طی 16 ماه گذشته در برابر فشارهای اقتصادی دشمنان، گفت: سران قوا تاکید داشتند که باید فضای مناسبتری را برای مردم بوجود بیاوریم و این فضای مناسب از یک طرف باید فضای تولید و فعالیت اقتصادی باشد و از طرف دیگر فضایی فراهم شود که در آن مردم بدانند از طرف نظام و همه قوا، با انحراف، فساد و به یغما بردن بیتالمال مسلمانها، برخورد قاطع میشود.

رئیس جمهوری افزود: راجع به هر دو مسأله اقتصادی و مبارزه با فساد ، درباره هماهنگیهایی که لازم است بین سه قوه انجام گیرد، بحث شد. ما هم در اصول و هم در فروع نظرات واحد داشتیم و تاکید شد که باید در این زمینه همکاری و هماهنگی بیشتری داشته باشیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه " خوشبختانه منطقه ما مسیر صلح و آرامش بهتری را تجربه میکند و مردم مسلمان و مقاوم در کشورهای مختلف پیروزیهای فراوانی را در این ایام به دست آوردند و انشاء الله موفقیت نهایی از آن آنهاست، گفت: نمونه این پیروزی ها را در این ایام، در یمن و در لبنان با ایستادگی و مقاومت حزبالله لبنان و پاسخ قاطع آن به رژیم صهیونیستی، شاهد بودیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: مرحله اول کاهش تعهدات را انجام دادیم بعد 2 ماه به 1+4 فرصت دادیم، مرحله دوم را هم عمل کردیم و باز 2 ماه دیگر به آنها فرصت دادیم، البته در هر 2 ماه ،مذاکراتی با کشورهای 1+4 و از جمله اتحادیه اروپا و مخصوصاً 3 کشور اروپایی داشتیم اما چون به نتیجه مطلوب خودمان نرسیدیم، انشاء الله گام سوم (از روز جمعه ) برداشته میشود.

رییس جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کاهش تعهدات در گام سوم ، اظهارداشت: در گام سوم سازمان انرژی اتمی موظف است در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه نیاز فنی کشور است، بلافاصله شروع کند و تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مد نظر بوده را کنار بگذارد و شاهد گسترش در حوزه تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژهای جدید و هر آنچه که برای غنیسازی نیاز داریم را سازمان انرژی انجام دهد و شاهد سرعت عمل در این زمینه باشیم.

  • اعلام جزئیات نامه ظریف به موگرینی

    سخنگوی وزارت امور خارجه جزئیات نامه ظریف به موگرینی را اعلام کرد

    سخنگوی وزارت امور خارجه جزئیات نامه روز پنجشنبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به فدریکا موگرینی نماینده عالی سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا را اعلام کرد.

    به گزارش وزارت امورخارجه، سید عباس موسوی گفت: وزیر امور خارجه ایران امروز (پنج شنبه) با ارسال نامه ای خطاب به موگرینی نماینده عالی سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا اعلام کرد به دلیل تبعات ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم های آن کشور و ناتوانی سه کشور اروپایی به اجرای تعهدات خود در برجام و در بیانیههای کمیسیون مشترک، جمهوری اسلامی ایران از امروز تمامی تعهدات خود در برجام در حوزه تحقیق و توسعه هسته ای را متوقف می کند.

    موسوی افزود: در این نامه تاکید شده است که این اقدام دقیقا در راستای حقوق ایران در برجام و به ویژه بر مبنای پاراگراف ۳۶ آن بوده و در پاسخ به نقض گسترده و مستمر برجام طی ۱۶ ماه گذشته صورت می گیرد. جزئیات فنی و عملیاتی توقف تعهدات ایران در حوزه تحقیق و توسعه هسته ای متعاقبا به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد رسید.

    به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، در پایان نامه وزیر امور خارجه ایران تاکید شده است که جمهوری اسلامی به منظور نشان دادن حسن نیت خود، آمادگی دارد به گفت وگو با طرفهای باقی مانده در برجام در تمامی سطوح ادامه داده و در صورت عمل طرف های مقابل به کلیه تعهدات خود در برجام، مجددا به اجرای کامل برجام برگشت نماید.

    وزیر امور خارجه ایران در فرودگاه جاکارتا اندونزی از ارسال نامه ایران به موگرینی خبر داده بود.

    رئیس جمهوری اسلامی ایران بعد از جلسه سران قوا از اجرایی شدن گام سوم کاهش تعهدات برجامی کشورمان از روز جمعه خبر داد. سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است که بهروز کمالوندی سخنگوی این سازمان روز شنبه ۱۶ شهرویور در نشستی خبری جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی و اقدامات سازمان انرژی اتمی را تشریح میکند.

    آمریکا اردیبهشتماه سال گذشته از برجام خارج شد و تحریمهای سنگین علیه ملت ایران را برگرداند. این اقدام واشنگتن با مخالفت جهانی روبرو شد و سایر کشورهای امضاکننده برجام اعلام کردند که با پیشبینی سازوکارهایی برجام را حفظ میکنند.

    جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال صبر راهبردی و برآورده نشدن انتظاراتش، اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که برخی از تعهدات خود را طبق برجام کاهش میدهد.

    ایران تاکنون دو گام شامل بالا بردن درصد غنی سازی اورانیوم از ۳.۶ درصد و افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده را برداشته است.

ظریف در حاشیه دیدار با همتای اندونزیایی خود تاکید کرد؛
 

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه ایران گفت: امنیت در منطقه خلیج فارس با تعامل و همکاری کشورهای منطقه تامین می شود.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف پس از دیدار با رتنو مرسودی همتای اندونزیایی خود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما امروز در مورد مسائل منطقهای گفتوگو کردیم. من آمادگی ایران برای همکاری با کشورهای منطقه و رفع سوءتفاهمات و همچنین پیشنهاد تشکیل مجمع گفتوگوهای منطقهای در خلیج فارس برای گفتوگو بین این کشورها را به طرف ونزوئلایی اعلام کردم.وی افزود: من اعلام کردم که امنیت خلیج فارس نمیتواند از خارج از این منطقه آورده شود یا با هزینه کردن امنیت یکدیگر به دست آید بلکه امنیت این منطقه فقط با همکاری کشورهای منطقه ممکن است.وی گفت: ما همچنین درباره برجام گفتوگو کردیم. کارهایی که ایران بر اساس پاراگراف ۳۶ این توافقنامه در مقابل بازگشت تحریمهای آمریکا انجام داده را برای طرف اندونزیایی تشریح کردیم. ما این تحریمها را نوعی تروریسم اقتصادی میدانیم چرا که زندگی مردم عادی ایران را هدف قرار داده است. ما همچنین ناتوانی اروپاییها برای جبران خروج آمریکا از برجام را تشریح کردیم و اینکه اقدامات موقت ایران در صورت پایبندی کشورهای اروپایی ه تعهداتشان قابل بازگشت هستند.ظریف گفت: ما در کنار همتای اندونزیایمان از همه طرفها میخواهیم که به مفاد برجام کاملا پایبیند باشند.وزیر امور خارجه ادامه داد: متاسفانه، آمریکا نه تنها روابط اقتصادی را با ایران بر اساس برجام عادی نکرده بلکه دیگر کشورهایی را که روابط اقتصادی عادی با ایران دارند را نیز جریمه میکند که غیرقابل قبول است.وزیر خارجه درباره دیدار با همتای اندونزیایی خود گفت: روابط دو جانبه تهران و جاکارتا و همچنین مسائل جهانی را بررسی کردیم. ۲ طرف نگرانیهای مشترکی داشته و دیدگاه مشابهی را در خصوص اهمیت همکاری بین کشورهای در حال توسعه داریم.

وی افزود: هیاتهای زیادی از ایران در روزهای اخیر برای گسترش همکاریها با اندونزی در زمینههای مختلف علمی، فناوری، کنسولی، حقوق بشر و پارلمانی به اندونزی سفر کردند و ما امیدواریم که این دیدارها به ارتقای روابط این دو کشور مسلمان که در حوزه علم و فناوری پیشرو هستند، بیانجامد.

وی افزود: در موضوع فلسطین، این نگاه که فلسطین را یک سرزمین معرفی میکند، محکوم به شکست است چرا که فلسطین یک آرمان ملی است. فلسطین قبله اول مسلمانان است. آرمان میلیونها فلسطینی است که سالها خارج از مرزهای فلسطین به امید بازگشت به وطن خود زندگی کردهاند.

وزیر خارجه افزود: من و همتای اندونزیاییام هم عقیده هستیم که باید حق فلسطینیها برای تصمیمگیری درباره سرنوشت خود، حق آنها برای بازگشت به سرزمین مادری و تعیین حکومت مورد نظرشان در قدس شریف به رسمیت شناخته شود. ما به همکاریها برای تحقق خواست مردم فلسطین در سازمان همکاری اسلامی، سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی ادامه خواهیم داد.

ظریف گفت: ما همکاریها با دولت اندونزی و بخش خصوصی این کشور را ارتقا خواهیم داد و امیدواریم که بتوانیم شاهد بازدید گردشگران ایرانی بیشتری در اندونزی و همین طور گردشگران اندونزیایی بیشتری در ایران باشیم. ما و اندونزیاییها مشترکات فراوانی داریم و هر دو از یک خانواده هستیم و آن خانواده اسلام است.وزیران امور خارجه ایران و اندونزی در این دیدار با ابراز خرسندی از سطح روابط، گفت و گوها و رفت و آمدهای سیاسی و پارلمانی و نیز همکاری های اقتصادی بین دو کشور بر گسترش و تعمیق روابط با توجه به ظرفیتهای موجود در دو طرف تاکید کردند.

هم چنین در این دیدار رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام در شرایط کنونی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان تشریح و بر ضرورت پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود و بهره مندی ملت ایران از منافع اقتصادی برجام تاکید شد.

حمایت از افزایش رایزنیهای سیاسی و همکاری های فی مابین در خصوص مسائل مهم جهان اسلام، به ویژه فلسطین و ادامه مشورت ها در خصوص مسائل مهم منطقه و همچنین در سازمان همکاری اسلامی و دیگر مجامع بین المللی نیز از دیگر موضوعات مورد رایزنی وزرای خارجه دو کشور در این دیدار بود.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران تشریح کرد؛

گروه تجارت: یک مقام مسئول با اشاره به تبدیل چین به عنوان شریک اول تجاری ایران گفت: عدم پذیرش صادرات ریالی به عراق،افزایش هزینه نقل و انتقال پول، کاهش سختگیری چین در تجارت با ایران عامل این جایگزینی بود.

محمد لاهوتی در گفتگو با مهر با اشاره به قرار گرفتن نام کشور چین به عنوان اولین شریک تجاری ایران در ۵ ماهه ابتدای سال جاری و رفتن عراق به رتبه پس از این کشور، گفت: به طور سنتی طی چند سال اخیر، بازار عراق، افغانستان و کشورهای CIS از جمله شرکای اصلی تجاری ایران قرار گرفتهاند و صادرات به این کشورها رونق گرفته که بر همین اساس، طی سنوات گذشته همواره روند به این صورت بوده که خریدار وجه را پرداخت کرده و کالای خریداری شده را تحویل گرفته است؛ اما اکنون با توجه به ضرورت برگشت ارز حاصل از صادرات و الزام صادرکنندگان به بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور، این روند اندکی متفاوت شده است.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران افزود: بر این اساس نظر به نیاز ارزی کشور؛ بانک مرکزی، صادرکنندگان به کشورهای عراق و افغانستان را که تا پیش از دستورالعملهای ارزی سال گذشته، وجه صادرات خود به این کشورها را به صورت ریالی دریافت میکردند، مکلف نموده تا صادرات خود را با دریافت ارز خارجی انجام دهند و در کنار آن، بخشنامهای را ابلاغ کرد که بر مبنای آن، رفع تعهد ارزی صادرات ریالی تنها تا پایان شهریور ۹۷ پذیرفته شده است؛ ضمن اینکه اصرار بانک مرکزی به بازگشت ارز صادراتی باعث شد که دغدغهها و نگرانیهای بسیاری برای صادرکنندگان به این دو بازار باوجود آید. وی تصریح کرد: در این میان، کاهش صادرات به عراق و افغانستان، دقیقاً اتفاقی که پیشبینی میشد در تجارت خارجی با این دو بازار رخ دهد؛ البته این تنها، نتیجه سختگیری بانک مرکزی در مورد صادرات غیرریالی به این دو کشور نیست؛ بلکه به نظر میرسد چند فاکتور سبب شده تا صادرات به این کشورها کاهش یابد و چین جایگزین عراق بعنوان شریک اول تجاری ایران شود.

لاهوتی با بیان اینکه هم اکنون در آمار مشاهده میشود که صادرات به عراق کاهش یافته و البته به اعتقاد مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران، کارتهای بازرگانی اجارهای در این بازارها مورد استفاده قرار میگیرند که آمار آن در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران و گمرک است و بهتر است این دو نهاد اعلام کنند که چه مقدار از این کارتها، در تجارت با این بازارها به کار رفته است؛ اما به موازات آن، عدهای از صادرکنندگان، جابجایی بازار انجام دادهاند و به جای اینکه به بازار عراق ورود داشته باشند، سایر بازارها را برای صادرات کالاهای خود انتخاب کردهاند که نقل و انتقال پول در آنجا راحتتر باشد؛ پس اینکه فقط ممنوعیت فروش ریالی از سوی بانک مرکزی، دلیل کاهش صادرات به عراق و افغانستان باشد، صحیح نیست. وی اظهار داشت: به عبارت دیگر، توقف صادرات ریالی به عراق و افغانستان، به عنوان فاکتور اصلی تنزل عراق به رتبه دوم شریک تجاری ایران مطرح نیست؛ چراکه به هر حال اگرچه درست است که صادرکننده، ریال در ازای فروش کالای خود دریافت میکند؛ ولی اگر ارز هم دریافت کند و خریدار افغانی و عراقی حاضر به پرداخت دلار به ازای خرید کالای ایرانی باشد، اما اشکال اصلی در زیرساختها و روابط بانکی نه چندان خوبی است که بین ایران و این دو کشور وجود دارد؛ ضمن اینکه صرافیهایی که مورد تائید بانک مرکزی باشند و هزینه منطقی و قابل تحملی را به صادرکنندگان برای نقل و انتقال وجوه حاصل از صادرات به این دو کشور، اعلام نمایند، بسیار اندک هستند. رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اگر امروز صادرکنندهای، ارز خود را در عراق تحویل یک صرافی مورد تائید بانک مرکزی بدهد، از زمانی که وجه را تحویل میدهد تا زمانی که صرافی بتواند ارز را در سامانه نیما ثبت و رفع تعهد ارزی صادرکننده را انجام دهد، بیش از دو هفته زمان صرف میشود و هزینه بالایی نیز به صادرکننده تعلق میگیرد، که عملاً برای صادرکنندگان مقرون به صرفه نیست؛ چراکه صادرات به آن میزان سودآور نیست که قرار باشد چنین هزینهای به صادرکننده تحمیل شود.

وی اظهار داشت: کنفدراسیون صادرات ایران بارها و بارها در جلسات مختلف به این موضوع و مشکلات تبعی آن اشاره و اعلام کرده که این بازار برای صادرات کشور، بازارهای بسیار مهمی است و حفظ این بازار برای کشور در شرایط تحریم، بسیار حائز اهمیت است؛ بر همین اساس، با توجه به اهمیت این بازارها خوب است که هر چه سریعتر یک کانال بانکی یا صرافی بین عراق و ایران، توسط بانکهای مرکزی دو طرف یا صرافیهای مجازی که امروز تعداد آنها نیز بسیار کم است، شکل گرفته و تعداد صرافیهایی که در این بازارها کار میکنند، افزایش یافت. لاهوتی گفت: بر اساس برآوردها، به نظر میرسد که از ۶۵۰ صرافی مجاز، حدود ۲۵۰ صرافی مجاز اجازه فعالیت در این بخشها را دارند ولی بیشتر آنها، صرافیهای بانکی هستند و عملاً صرافیهای بخش خصوصی در این بازارها، اجازه فعالیت ندارند که همین امر باعث شده که بازار رقابتی ایجاد نشود و رقابت شکل نگیرد، ضمن اینکه هزینه نقل و انتقال از طریق صرافیها بالا است و صادرکنندگان امکان استفاده از این روش را برای رفع تعهد ارزی ندارند؛ پس یکی از دلایل مهم کاهش صادرات به عراق و افغانستان، همین مسائل است.

وی ادامه داد: سومین عاملی که در آمارهای تجارت خارجی ۵ ماهه ۹۸ جلب توجه میکند، تنزل امارات از رده دوم بازارهای هدف صادراتی به رتبه چهارم است؛ در حالی که با توجه به اینکه امارات شریک اول تجاری ایران بوده است، این کاهش رتبه موضوع مهمی است.

 
نماینده مردم سقز و بانه در گفت و گو با تجارت تشریح کرد؛

گروه اقتصاد کلان - کورش شرفشاهی: هنگامی که تحریم مطرح می شود، محدودیت را به دنبال دارد و این محدودیت به اندازه ای شدت می گیرد که در وهله اول نمی توانیم نفت و محصولات تولیدی کشورمان را صادر کنیم و هنگامی که با مشکلات فراوان موفق می شویم کالایی را صادر کنیم، بازگرداندن ارز ناشی از صادرات برایمان مشکل آفرین می شود. نکته مهم این است که نمی توانیم خودمان را محصور کنیم و باید به هر طریق ممکن هم نفت و دیگر تولیداتمان را صادر کنیم وهم نیازهای کشور را وارد کنیم تا به استکبار ثابت کنیم که نتوانسته در تحریم ها و تهدیدهایش موفق شود. اما متاسفانه درگیر سومدیریت هستیم. امروزه بیشتر کارشناسان و صاحب نظران اعتقاد دارند که تحریم ها تاثیر زیادی در اقتصاد کشور ندارد و آن مقدار که بی تدبیری به زیان کشور است، تحریم های آمریکا موثر نیست. یکی از مواردی که می تواند در دور زدن تحریم ها اثر خوبی داشته باشد، بازارچه های مرزی است. اگر تیم اقتصادی دولت درست عمل می کرد، می توانستیم بسیاری از تولیدات کشورمان را از طریق بازارچه های مرزی صادر کنیم و هر آنچه نیاز داریم از همین طریق وارد کنیم. اما نه تنها از این فرصت استفاده نکردیم بلکه برخورد چکشی با کولبرانی کردیم که ابزار خوبی برای دور زدن تحریم ها بودند. نتیجه آن شد که هم اقتصاد را باختیم، هم به جان کولبران افتادیم و جان آنان را تهدید کردیم و هم بهانه ای به دست مدعیان حقوق بشر دادیم تا برخورد با کولبران را دلیلی برای برگزاری جلسات و نشست های خبری حاشیه ساز در رسانه های معاند کنند. در این رابطه با محسن بیگلری نماینده سقز و بانه و عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت وگو کردیم.

  • فرصت طلایی بازارچه های مرزی

    وی با ابراز تاسف از نادانی و سومدیریت که باعث تشدید بحران های کشور شده است گفت: از روزی که ترامپ برجام را امضا نکرد، با ابزار تحریم به جنگ کشورمان آمد و هر از چند گاهی بخشی از اقتصاد کشورمان را تحریم کرد به نوعی که برای صادرات و وارد کردن بسیاری از کالاهای مورد نیاز کشورمان مشکل داشتیم.

    بیگلری با اشاره به اینکه برای دور زدن تحریم ها ناچار شدیم شرکتهای صوری بسیاری تاسیس کنیم تا بتوانیم هم کالا صادر کنیم و هم نیازهای کشورمان را وارد کنیم و ارز را به کشور بازگردانیم گفت: درصدهای کلانی به دلالان و شرکتهای واسطه ای دادیم که این درصدهای دلالی باعث شد تا کالای وارداتی چندین برابر قیمت واقعی گران تر به دست مردم برسد.

    وی با اشاره به اینکه بارها بر استفاده از ظرفیت داخلی تاکید شده و رهبری نیز بر این امر صحه گذاشته اند گفت: یکی از این ظرفیت های داخلی بازارچه های مرزی است و امروز که در تحریم به سر می بریم، بهترین فرصت بود که از بازارچه های مرزی که با استفاده از توان کولبری فعالیت می کردند، برای دور زدن تحریم ها استفاده کنیم.

    نماینده سقز و بانه با ابراز تاسف از اینکه به جای استفاده بهینه از ظرفیت بازارچه های مرزی به ویژه بازارچه های کول بری، راه دیگری رفتیم که صددرصد اشتباه بود گفت: به جای آنکه کالاهای مورد نیاز کشور را از بازارچه های کولبری تامین کنیم و کالاها را از این طریق خریداری کنیم، دولت بدون کار کارشناسی این بازارچه ها را تعطیل کرد.

  • چالش بازار خودرو

    وی با اشاره به چالشهای زیادی که ناتوانی در واردات کالاها به کشورمان تحمیل شد گفت: یکی از بارزترین چالشها، گرانی قیمت خودرو داخلی بود و یک باره شاهد بودیم که خط تولید خودرو داخلی تعطیل شده یا کاهش تولید داریم، صدها هزار خودرو در انبارها خاک می خورد و قیمت هم روز به روز در نتیجه ناتوانی عرضه در برابر تقاضا رشد چشمگیری داشته است.

    بیگلری با یادآوری اینکه با ورود دستگاه قضا، ایران خودرو و سایپا به صراحت اعلام کردند که به دلیل ناتوانی در تامین چند قطعه و محدودیت در واردات، خودروها کامل نشده و در انبارها خاک می خورند گفت: این درحالی است که می توانستیم با استفاده از توان همین بازارچه های مرزی و با هدایت فرمانداری ها، گمرک یا هر روش دیگری یا از طریق ستاد اقتصادی استان این مشکل را برطرف کنیم.

    وی با اشاره به اینکه کولبران بدون محدویت و مشکل می توانستند قطعات مورد نیاز خودروسازان را وارد کنند گفت: می توانستیم یک دستگاه مسوول را مامور کنیم تا به کولبران ماموریت بدهند که به آن طرف مرز بروند و فلان قطعه را وارد کنند، بدون آنکه ردپایی برجای بگذارند یا آمریکا بخواهد شرکت یا کشوری را به دلیل ارتباط تجاری با ایران تحریم یا تهدید کند. عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ...

    تاکید کرد: کولبران می توانستند بدون آنکه این همه چالش برای صنعت خودروسازی کشور به وجود بیاید؛ هر قطعه ای که مورد نیاز کارخانه های خودروسازی یا دیگر بخش ها مانند دارویی، کالاهای اساسی، کارخانه های تولیدی یا هر مورد دیگری است، با استفاده از ظرفیت کولبری وارد کشور کنند. اما دولتمردانی که کارشکنی را بهتر از کارگشایی می دانند، به جای استفاده از این ظرفیت، بازارچه های مرزی را بستند.

    • عملکرد اشتباه دولت

      وی با ابراز تاسف از اینکه عملکرد دولت به اندازه ای اشتباه بود که هیچ جور نمی توان آن را توصیف و توجیه کرد گفت: تصور کنید که در یک سالن قرار دارید و آتش سوزی رخ می دهد. در این شرایط به دنبال بهترین، مطمعن ترین و سریعترین راه فرار می گردیم. بنابر این اگر راهی پیدا کردیم، باید از آن راه فرار استفاده و البته آن را بزرگتر کنیم تا هم دود خارج شود و هم کسانی که جانشان در خطر است، بتوانند راحت از آن خارج شوند و حتی باید آن را تبدیل به در کنیم تا در آینده در صورت نیاز یا بروز خطرات جدید بتوانیم از آن استفاده کنیم. اکنون نیز تحریم ها مانند آتشی است که کشور را تهدید می کند و بازارچه های مرزی راه فرار خوبی برای فرار از این آتش کینه و دشمنی استکبار بود اما دولت با ندانم کاری، بازارچه های کولبری را تعطیل کرد.

      بیگلری با ابراز تاسف از وجود افراد ندانم کار و ناآگاه در تیم دولت گفت: معلوم نیست چگونه این قبیل تصمیمات غیر کارشناسی چگونه از سوی آقایان گرفته می شود و اجرا هم می کنند.

      وی با تاکید بر اینکه درد را می دانیم و راهکار آن هم مقابل دیدگانمان است اما نابودش می کنیم گفت: اقایان می دانند که صدها قلم کالای مورد نیاز کشور را می خواهیم که باید وارد شود. بنابر این آنها را دسته بندی و هر کدام را اولویت بندی می کنیم، حتی برای آنهایی که در اولویتهای مهمتر هستند، ارز دولتی هم تعیین می کنیم و می دانیم که کشورهای دیگر برای فروش این کالاها تحت فشار هستند بنابر این بدون آنکه بهانه ای به دست آمریکا بدهیم، باید با روشهای خاص این کالاها را به کشور وارد کنیم.

      نماینده سقز و بانه در مجلس با تاکید بر اینکه کولبران با تجار و بازرگانان دیگر کشورها ارتباط خوبی دارند گفت: اکنون سوال من از مسوولان این است که چه اشکالی داشت با کولبران به توافق می رسیدیم و از توان آنان برای تامین کالاهای مورد نیاز کشور استفاده می کردیم؟ بدتر اینکه امروز باید تاسف بخوریم که این مهم اتفاق نیفتاده است.

    • بی توجهی به ظرفیت بازارچه های مرزی

      وی افزود: بارها با مسولان در این زمینه مذاکره کردیم و اهمیت بازارچه های مرزی و توانایی کولبران را به آنها توضیح دادیم و تفهیم کردیم و آقایان نیز پس از آنکه بارها با آنان جلسه گذاشتیم، موافقت کردند که بازارچه مرزی بانه را بازگشایی کنند و علاوه بر آن بازارچه مرزی سیف سقز را نیز بازگشایی کنند و به همین دلیل با طرف مربوطه در کردستان عراق و مسوولان سلیمانیه عراق مذاکره کردیم و در همه موارد به توافق رسیدیم، اما اکنون بیش از سه ماه از مذاکرات ما می گذرد و هنوز هیچ حرکتی صورت نگرفته که باعث اجرای این توافق بشود و همچنان بی توجهی به ظرفیت کولبران و بازارچه های مرزی ادامه دارد.

      بیگلری با اعلام اینکه اکنون وضعیت معیشتی کولبران بسیار سخت شده است گفت: معیشت مردم در مناطق مرزی به مرز هشدار رسیده زیرا تنها منبع درآمد آنان که از فعالیت بازارچه های مرزی بود، تعطیل شده و این بازارچه را همچنان بسته نگه داشته اند.

      وی با اعلام اینکه برای رفت و آمد مسافر در منطقه مرزی قول مساعد داده بودند گفت: قرار بود تسهیلاتی فراهم شود تا هم عراقی ها بتواند به سادگی به بازارچه بانه بیایند و هم ایرانی ها بتوانند بدون مشکل به بازارهای عراق بروند که از طرف عراقی ها مشکلی نیست اما در این مورد هنوز از طرف ایران اتفاق خاصی نیفتاده است.

      نماینده سقز و بانه با تاکید بر اینکه رفتار مسوولان ایرانی جای گلایه مندی زیادی دارد گفت: به ما فعال شدن منطقه آزاد را قول دادند و قرار بود راه اندازی شود که در این خصوص هم کار به کندی صورت می گیرد. یکی از این مناطق آزاد، متعلق به بانه و مریوان بود که در آن خصوص هم تعلل کردند و سرعتی در آن خصوص نداشتند که این بی توجهی جای تعجب و گلایه دارد.

      وی وضعیت بیکاری کردستان را وحشتناک توصیف کرد و گفت: کولبری در کنار بازارچه های مرزی در ایجاد اشتغال بسیار راهگشاست. اگر بازارچه های مرزی و کولبری بدون مشکل فعال بود، بسیاری از مردم مرزنشین سرگرم مشاغل مرتبط در این زمینه می شدند.

    • بیکاری گسترده در بازارچه های مرزی

      بیگلری با اشاره به اینکه اکنون شهر بانه 110 هزار جمعیت دارد گفت: حدود 100 پاساژ و 12 هزار مغازه در بانه وجود دارد و در هر مغازه حداقل دو نفر مشغول کار هستند. از سوی دیگر ماشین های باری و مسافربری نیز از درآمد ناشی از کولبری و بازارچه مرزی نفع می بردند که اینها نیز بیکار شده اند.

      وی با ابراز تاسف از اینکه امروزه بیش از نیمی از کسبه و بازاریان بانه در مرز ورشکستگی قرار دارند گفت: رگ حیاتی تمامی این افراد به بازارچه های مرزی وابسته بود که اکنون قطع شده است.

      عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکنون آقایان آمار بیکاری را 12 درصد اعلام می کنند گفت: به هیچ وجه این رقم درست نیست و آمار بیکاری در کردستان بسیار بالاتر از این حرفهاست و اگر واقع بین باشیم، میزان بیکاری در کردستان بیش از 40 درصد است.

      وی با اعلام اینکه کولبری نیز درآمد زیادی ندارد گفت: درآمد مردم باید به اندازه ای باشد که از خط فقر بالاتر باشد و بتوانند با آن زندگی خوبی داشته باشند. اینکه فردی در یک محله بقالی کوچکی داشته باشد که پفک بفروشد و نان بخور و نمیری به دست بیاورد، که مفهوم درستی از کار نیست.

      بیگلری با تاکید بر اینکه بارها با مسوولان مرتبط با اشتغال و اقتصاد و بازارچه های مرزی و کولبران مذاکره کردم گفت: تمامی چالشهای منطقه کردستان را با آمار و ارقام به آقایان توضیح دادم، اما گوش شنوایی در دولت نیست.

      وی با اشاره به اینکه وقتی دولتمردان در جلسات می نشینند و آمارها را می شنوند، وخامت اوضاع را قبول می کنند گفت: متاسفانه هچ اقدام مثبتی انجام نمی دهند و به همین دلیل به دولت روحانی نمره قبولی نمی دهم.

      نماینده سقز و بانه گفت: وقتی نماینده مجلس که با تک تک مردم در تماس است و چالشها را می داند و می بیند و این واقعیت های وحشتناک را به دولتمردان منتقل می کند، مسوولان باید در آن مورد به سرعت تصمیم گیری کنند، نه آنکه پس از گذشت یک سال هنوز خودشان سرگردان هستند و کار اجرایی انجام نداده اند.

      وی افزود: هنگامی که کشور در شرایط تحریم و تهدید قرار دارد، نیاز به دور زدن تحریمها داریم و بازارچه های مرزی راهکار بسیار خوبی است، انتظار داشتیم نهایت در مدت یک ماه در این خصوص تصمیم گیری شود، نه اینکه یک سال از این ماجرا بگذرد و آقایان در خواب باشند.

      بیگلری با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم یک نفر را مقصر معرفی کنیم، کار درستی نیست گفت: اگر بخواهیم واقع بین باشیم، تیم اقتصادی دولت باید به عنوان مقصر اصلی محاکمه شود. مگر تیم اقتصادی دولت از ماجرا خبر ندارد و اهمیت بازارچه های مرزی را نمی داند. بنابر این وقتی آنها می دانند که چقدر بازارچه مرزی کارگشاست و آن را تعطیل می کنند، باید مورد بازخواست قرار گیرند و محاکمه شوند. زیرا تنها علیه مرزنشینان و کولبران کارشکنی نمی کنند، بلکه علیه اقتصاد کشور اشکال تراشی می کنند و در قالب این کارشکنی ها به خنجر دست شمر تبدیل شده اند.

 
اسلامی در نشست هماندیشی مدیران راهداری و حملونقل جادهای عنوان کرد:

گروه راه و مسکن: نشست هم اندیشی مدیران راهداری و حملونقل جادهای با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نشست هماندیشی با مدیران ستادی و استانی سازمان راهداری و حملونقل جادهای بر آمادهسازی شرایط مطلوب راهها و مدیریت ترافیک برای تردد زوار اربعین حسینی، ساخت و نگهداری راههای روستایی، نگهداری مطلوب از راههای شریانی و اقتصادی کردن حملونقل جادهای و ایمنسازی راههای کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی وزیر راهوشهرسازی در این مراسم مهمترین برنامه سازمان راهداری و حملونقل جادهای در شرایط فعلی را ساماندهی و مدیریت حملونقل ایام محرم و اربعین حسینی اعلام کرد و گفت: در این راستا آمادهسازی مسیرها، پیشبینی جابه جایی مردم و آمادگی پایانهها باید با کیفیت حداکثری باشد تا مراسم زائران اباعبداللهالحسین با بالاترین سطح رفاهی برای زائران در بخش حملونقل جادهای برگزار شود. وی افزود: مدیران کل استانهای مرزی باید در مسیر عبور کاروانهای زوار بسیج شده و تسهیلات لازم را به وجود آورند. این تسهیلات شامل بهسازی و ترمیم مسیرهای دسترسی، آسفالت، علائم و خطکشی است و باید تا قبل از شروع حرکت حماسی مردم به سرانجام برسد. اسلامی تأکید کرد: ساماندهی پارکینگهای ناوگان حملونقل عمومی و شخصی نیز باید در اولویت قرار گیرد تا شاهد مشکلات گذشته در اربعین امسال نباشیم. همچنین ترافیک طبق برنامه و مدیریت صحیح، روانسازی و پشتیبانی شود. اسلامی در ادامه به مبحث حملونقل جادهای اشاره کرد و گفت: باید نظام یکپارچه هوشمند حملونقل و تابع ضوابط در نظام حمل ونقل جادهای کشور ایجاد شود تا زیر سایه آن تردد مسافران و ناوگان در قالب یک نظام پایش و کنترلی قرار گیرند و شاهد بهرهوری حداکثری نظام حملونقل جادهای کشور باشیم.

  • لزوم جلوگیری از بروز مشکلات در عرصه ترانزیت

    اسلامی با اشاره به حوزه حملونقل بینالمللی و ترانزیت بیان داشت: در حوزه ترانزیت عناصری موجب به وجود آمدن مشکلاتی شدهاند که باید با آنها برخورد شود. لذا برای برطرف کردن این مشکلات و جلوگیری از رشد تساعدی آسیبهای ناشی از آن باید هماهنگیها به حداکثر ممکن برسد. وی در ادامه به اقدام قابل توجه سازمان راهداری و حملونقل جادهای مبنی بر برخورداری رانندگان و خانواده آنها به بیمه تکمیلی اشاره کرد و گفت: این اقدام پشتیبانی از جامعه حملونقل را به همراه دارد تا رانندگان و خانوادههای آنها بتوانند از یک وضعیت کیفی مناسب برخوردار باشند. وزیر راهوشهرسازی با اشاره به حوزه راهداری تصریح کرد: وجود آسفالت آسیب دیده در جادهها به هیچوجه پذیرفته نیست. همچنین ادارات کل راهداری و حملونقل جادهای استانها باید کیفیت مناسب و استاندارد در خصوص نگهداری آزادراهها را از شرکتهای آزادراهی مطالبه و پیگیری کنند. وی افزود: مجتمعهای خدماتی و رفاهی نیز باید بیشترین کیفیت ممکن را داشته باشند. در غیر اینصورت نشاندهنده ضعف نظارتی است.اسلامی با بیان اینکه بهترین اوقات مردم ایام سفر آنهاست گفت: با توجه به اینکه بهترین ایام مردم در سفرها رخ میدهد، ما نسبت به تثبیت لذت سفر مردم در طول مسیر مسئولیت داریم. پس مجتمعهای بدون کیفیت فقط در صورت برخورداری از کیفیت مناسب و استاندارد باید حق فعالیت داشته باشند که این نکته نیز باید در دستور کار سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار گیرد.

  • میزان برخورداری روستاها از راه آسفالته در سال ۹۹ باید به ۳۰۰۰ کیلومتر برسد

    وزیر راهوشهرسازی سپس به مبحث راههای روستایی اشاره کرد و گفت: میزان برخورداری روستاها از راه آسفالته در سال ۹۹ باید به ۳۰۰۰ کیلومتر برسد. حق جامعه روستایی پرافتخار و زحمتکش کشور برخورداری از راههای مناسب آسفالته است و باید روستاهای بالای ۵۰ خانوار از آسفالت مناسب برخوردار باشند و اولیت دوم ما برقراری راههای روستایی آسفالته برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار است. اسلامی با توجه به تردد ناوگان حمل مواد معدنی در مسیرهای روستایی منتهی به معادن تصریح کرد: یکی دیگر از وظایف سازمان راهداری و حملونقل جادهای مطالبهگری از معادن به خاطر تأثیر ناوگان آنها بر اضمحلال راههای روستایی با هدف نگهداری از آنها است.

    وی افزود: در هر صورت امروز حجم راههای روستایی افزایش پیدا کرده است و یکی از بخشهای عمدهی هزینه دولت برای تثبیت جمعیت روستایی ساخت و توسعه راههای روستایی است که باید در ساخت و نگهداری آنها کوشا باشیم.

  • ۷۵ هزار کیلومتر راه مالرو بهسازی میشود

    وزیر راه و شهرسازی از تفاهم با قرارگاه محرومیتزدایی سپاه پاسداران انقلاباسلامی برای بهسازی ۷۵ هزار کیلومتر راه مالرو موجود خبر داد. اسلامی موضوع دیگر را اقتصادی کردن جادهها و بهرهبرداری از ظرفیت حداکثری اقتصاد راهها عنوان کرد و گفت: سازمان راهداری و حملونقل جادهای باید با استناد به مفاد قانونی بر روی شیوههای درآمدزایی تمرکز کند. وی در خصوص حوزه ایمنی ترافیک خاطرنشان کرد: با همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور ناجا ۲۵۱ نقطه پرتصادف بحرانی در جادهها شناسایی شد که ۵۴ نقطه آن در هفته گذشته برطرف شده، برای رفع ۱۴۷ نقطه پیمانکار مشخص شده و ۵۰ نقطه باقیمانده نیز برای مناقصه معرفی شده است. اسلامی در ادامه آشکارسازی نقاط پرتصادف را مهم برشمرد و گفت: رسیدگی به راه لذتبخش است و اقداماتی همچون شست و شوی علائم، ترمیم گاردریلها و بطور کل نگهداری راهها باید به یک نهضت تبدیل شود.

  • ابلاغ اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای بازسازی و ترمیم راههای آسیب دیده در سیل

    این عضو کابینه دولت دوازدهم از ابلاغ بخش اول اعتبار ۵۰۰۰ میلیارد تومانی برآورد شده برای ترمیم راههای آسیب دیده بر اثر سیلاب ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای ترمیم و بازسازی راههای آسیب دیده ابلاغ شده است که با اهتمام ویژه صرف ترمیم راهها میشود. وزیر راه و شهرسازی در پایان بر نگهداری پل و تونل به صورت تخصصی تأکید کرد.

سرمقاله

بهاءالدین حسینی هاشمی

کارشناس بانکی

براساس اصول اقتصاد، نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی تابعی از عرضه و تقاضای پول است. زمانی که تقاضا برای کالایی زیاد شود، قیمت ها رشد می کند و زمانی که تقاضا کاهش پیدا کند، قیمت ها کاهش پیدا می کند. درباره پول هم چنین اصل اقتصادی مصداق دارد. زمانی .....که تقاضای پول در بازار زیاد شود، نمی توان قیمت ها را پایین آورد چراکه پیامد اصلی رشد تقاضا، رشد قیمت هاست. از سوی دیگر نرخ سود تابع عامل دیگری به نام تورم است. نرخ بهره بین بانکی در سطح تورم است یا فاصله یک تا 2 درصدی با آن دارد. اکنون سوال این است که چطور از سود بانکی 15 درصدی می گوییم درحالیکه نرخ تورم بیش از 30 درصد است و سوال دیگر اینکه آیا اصلاح نظام بانکی منوط به تغییر سود سپرده است؟ طی سال های گذشته عدم اداره بانک ها با ضوابط و مقررات تعیین شده، تحمیل تکالیف زیاد به آن ها و عدم نظارت زمینه ناکارآمدی این بخش را فراهم کرده است. دولت و بانک مرکزی در دوره های متوالی وظایف سنگینی را بر دوش بانک ها گذاشتند و حرکت و پویایی را از آن ها سلب کرده اند. در این بین استقلال بانک مرکزی را می توان به عنوان یک عامل موثر در کارآمدی بانک ها در نظر گرفت چراکه این استقلال زمینه ممانعت از سواستفاده دولت یا شرکت های دولتی از بانک ها را فراهم می کند. بانک مرکزی مستقل می تواند از دست اندازی به منابع بانک ها به منظور جبران کسری بودجه جلوگیری کند و زمینه ساز هدایت نقدینگی به بخش خصوصی شود، یعنی بخشی که از نقدینگی برای توسعه اقتصاد کشور استفاده کند نه اینکه به تورم بیفزاید. بانک مرکزی مستقل می تواند مانع تحمیل تکالیف غیراصولی به بانک ها شود. تا تحقق این نکته اثرگذار راه طولانی در پیش است چراکه کمتر بانک مرکزی در دنیا از دولت مستقل به شمار می رود و استقلال آن به اندازه ای است که بتواند جلوی دولت را در سواستفاده از نظام بانکی بگیرد.

منبع: اتاق تهران

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

در نگاه اول، واقعه کربلا آکنده است از خبرهای دردناک از جنگ و قطع سر و دست و پا و قطعه قطعه شدن بدن های مطهر اباعبدالله و یاران با وفای آن حضرت در آن نیمروز داغ و هول انگیز و پس از آن به اسارت درآمدن آل الله و مصائب بسیاری که پس از آن متحمل شدند اما ......در همان هنگام بود که زینب سلام الله علیها در مجلس ابن زیاد حاکم کوفه، خطاب به آن ملعون فرمود: « جز زیبایی ندیدم». اگر چه امروزه برخی از محققان معتقد هستند که در جلسه مناظره حضرت زینب (س) و ابن زیاد چنین عبارتی از قول آن حضرت آورده نشده و تنها در « لهوف ابن طاوس» به عبارت مورد نظر اشاره رفته است که آن را هم برگرفته از حالات ذوقی و عرفانی صاحب لهوف دانسته اند، حتی اگر چنین چیزی هم صحت داشته باشد، با غور و بررسی واقعه عاشورا و نیز اتفاقاتی که در طول 1400 سال گذشه باالهام از این حماسه الهی و ماندگار رقم خورده است زیبایی های بسیاری را می توان از بطن آن استخراج نمود و همچون یک منشور رنگارنگ جلوه های زیبای گوناگونی از انسانیت، عشق، ایثار، فداکاری، عزت، هدایت و تربیت را در آن دید. به عنوان آخرین نمونه از این جلوه های زیبا باید از آیین شیرخوارگان حسینی یاد کرد که از 17 سال پیش و تنها در یک نقطه از تهران پاگرفت و طی این سال ها بر دامنه و وسعت آن افزوده شد تا این که روز گذشته در بیش از 5 هزار نقطه از ایران و 40 کشور از سراسر جهان برگزار شد. اهمیت این همایش بزرگ و شورانگیز که با حضور پرشور مادران و نوزادان و اطفال معصوم آن ها و با مداحی زیبا و دل انگیز مداحان اهل بیت بر پا می شود در جهت گیری تربیتی آن است. به طور حتم اگر این مراسم به همین ترتیب و بر اساس آموزه های عاشورا و محرم و با الهام از منویات سرور آزادگان جهان، آن هنگام که جناب علی اصغر، نوزاد شش ماهه خود را بر سر دست گرفتند ادامه پیدا کند می توان امیدوار بود که نسل های آینده ایران و فرزندان و نوادگان شیعه و مسلمانان جهان و ای بسا پیروان سایر مذاهب بیش از پیش با آموزه های حیات بخش حسین بن علی (ع) آشنا شوند و از مظاهر شرک و کفر و بردگی خلاصی یابند و به رستگاری نائل شوند.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد؛
 

گروه اصناف و کشاورزی: وزیر جهاد کشاورزی از بازنگری در دستورالعملها و بخشنامهها در جهت رونق فضای کسبوکار واحدهای تولیدی کشاورزی خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی با ارسال نامهای به وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس هیأت مقرراتزدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، بازنگریهای انجام شده در دستورالعملها و بخشنامهها در جهت بهبود فضای کسب و کار و اصلاح فرآیند صدور مجوز واحدهای تولیدی بخش کشاورزی را اعلام کرد.

بر این اساس، حذف استعلامات غیرضروری از قبیل استعلام از محیط زیست استان و شهرستان، استعلام از سازمان امور اراضی استان و شهرستان، استعلام از شرکتهای برق و گاز استان و شهرستان، استعلام از امور آب و اصلاح و تعدیل حریمها از اصلاحات مهم انجام شده در صدور مجوز واحدهای گلخانه است.

حذف استعلامات غیرضروری در صدور مجوز واحدهای دام، طیور و آبزیان اقدام مهم دیگر وزارت جهاد کشاورزی در جهت بهبود فضای کسب و کار و اصلاح فرآیند صدور مجوز واحدهای تولیدی بخش کشاورزی است که اصلاح فرآیند استعلام از سازمان دامپزشکی، عدم نیاز به استعلام از محیط زیست استان و شهرستان، عدم نیاز به استعلام از امور آب، عدم نیاز به استعلام از شرکت های برق و گاز استان و شهرستان، عدم نیاز به استعلام از سازمان جنگل ها و ادارات کل منابع طبیعی، عدم نیاز به استعلام از سازمان امور اراضی استان و شهرستان، عدم نیاز به استعلام از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اصلاح و تعدیل حریم ها و تمدید زمان پروانه تأسیس از مهمترین این بازنگری ها در این حوزه است. در همین راستا طرحهای ارزیابی فنی و اقتصادی تهیه شده توسط مشاوران دارای صلاحیت و رتبهبندی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، برای صدور پروانه و اخذ تسهیلات کافی بوده و نیازی به ارزیابی مجدد طرحهاست. گفتنی است؛ برای آن دسته از مدارک و اسناد مثبته که توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در فرآیند صدور مجوز اخذ و پذیرش شده است، نیازی به استعلام مجدد از سوی بانک کشاورزی نبوده و قابل پذیرش بانک خواهد بود.

وزیر صنعت بیان کرد؛
 

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت:دولت هیچ علاقهای در بحث ورود به قیمتگذاری ندارد اما وقتی ببیند در حق مردم اجحاف میشود وظیفه آن است که ورود کند و بازار را به تعادل برساند.

به گزارش تجارت، رضا رحمانی در گفتوگو با ایلنا با اشاره به ضرورت توازن در زنجیره تولید فولاد عنوان کرد: در اقتصاد مقاومتی پروژهای به نام طرح تکمیل زنجیره فلزات اساسی مانند فولاد، مس و آلومینیوم وجود دارد. زنجیرهها باید در توازن رشد کنند، در گذشته ایرادی که به صنعت فولاد وارد میشد، عدم توازن زنجیره تولید فولاد بود.

وی مشکل بعدی صنعت فولاد را عدم توجه به جانمایی درست در احداث کارخانهها دانست و گفت: برخی از کارخانههای فولاد بدون توجه به دسترسی به آب، مواد اولیه و... احداث شدهاند و این امر باعث نگرانی برای تامین مواد اولیه شده است. بنابراین وزارت صمت علاوه بر بحث توسعه مجبور است به این مشکلات نیز توجه کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز امیدواری از حل مشکل تامین مواد اولیه برای صنعت فولاد، افزود: در حال حاضر صدور بیش از حد مجوز برای توسعه صنایع پایین دست، باعث کمبود خوراک برای صنایع بالادست شده است که چاره آن توازن در زنجیره تولید است.

وی کمبود سنگ آهن را یکی از نگرانیهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سالهای آتی دانست و گفت: برای حل مشکل کمبود سنگ آهن باید در معادن سرمایهگذاری انجام شود که این امر نیازمند ماشینآلات پیشرفته، تجهیزات و منابع مالی است که در حال حاضر شرایط (منابع مالی) برای آن مهیا نیست و این امر نیازمند پیگیری است.

رحمانی مشکلات صنعت فولاد را تنها برای زمان حال ندانسته و معتقد است این مشکلات از گذشته وجود داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات ۲۳ میلیون تن سنگ آهن در دو سال پیش گفت: سال گذشته حدود ۸ میلیون تن سنگ آهن صادر شد که این رقم نشان از اولویت تامین مواد اولیه صنایع داخلی است.

همتی اعلام کرد؛
 

گروه اقتصاد کلان: رییس کل بانک مرکزی در کرمان گفت: اسامی افرادی که از بازگشت ارز صادراتی به کشور خودداری میکنند به قوه قضائیه ارسال شد.

به گزارش ایلنا، عبدالناصر همتی که در جریان سفر به کرمان در جمع شورای گفت و گوی بخش دولتی و خصوصی این استان سخن می گفت، با تشریح وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد: ما معتقدیم که فعالان بخش خصوصی در این دوره تعیین کننده می توانند نقش بسیار مهمی را داشته باشند، گفت: به طور قاطع می توان گفت که فشار تحریم را با تلاش و کوشش همه شکسته ایم و اکنون در شرایط به نسبت با ثباتی هستیم و لازم است این ثبات ادامه پیدا کند.

وی افزود: در صورت حل نشدن مشکلات فعالان اقتصادی نمی توان با تحریم ها مبارزه کرد چرا که رزمنده اصلی در این شرایط فعالان اقتصادی هستند، بر این اساس حل مشکلات حوزه فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان از اولویت های بانک مرکزی است.

رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه هدف اصلی این است که از صادرکنندگانی که مقید به بازگشت ارز حاصل از صادرات است باید حمایت شود، گفت: اگر برخی محدودیت هایی اعمال می شود صرفاً برای افرادی است که از امکانات کشور استفاده کرده اند اما در مقابل از بازگشت ارز خودداری می کنند در همین راستا برای برخورد قانونی اسامی آنها به قوه قضاییه ارسال شده است. همتی سیاست بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز را از میان بردن اختلاف نرخ اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در این راه نیز به موفقیت هایی دست یافته ایم ضمن آنکه بانک مرکزی با تمام توان در راستای تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی گام بر می دارد. رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه من به صادر کنندگان این اطمینان را می دهم که تا زمانی که من در بانک مرکزی هستم همراه صادرکنندگان خواهم بود، گفت: شما صادرکنندگان نیز می توانید با بازگرداندن ارز به کشور کمک شایان توجهی به اقتصاد کشور کنید.