مذاکره برای توسعه 4 میدان نفتی در مناطق نفتخیز

مدیرعامل مناطق نقتخیز جنوب با اشاره به مذاکره با شرکتهای ایرانی و خارجی برای توسعه چهار میدان نفتی، گفت: سال گذشته پیشقرارداد توسعه میدان نفتی «کرنج» امضا شد اما به دلیل مشکلاتی هنوز به قرارداد تبدیل نشده است.احمد محمدی در گفت وگو با ایرنا، با بیان این مطلب ادامه داد: در مورد توسعه میدان پارسی و پرنج نیز در حال مذاکرات نهایی با مپنا هستیم و برای توسعه میدان شادگان نیز چند شرکت داخلی و خارجی مذاکراتی را انجام دادهاند.وی افزود: تا نیمه دوم سال جاری تکلیف قرارداد توسعه ۲۸ مخزن نیز مشخص خواهد شد.محمدی تاکید کرد: قرارداد ۶ بسته تاکنون بسته شده و مناقصات هفت بسته دیگر نیز انجام و برندگان آن مشخص شدهاند و در کوتاهترین زمان قرارداد آنها نهایی خواهد شد.

 

ضرورت تقویت شرکت های دانش بنیان

بیژن زنگنه وزیر نفت در نشستی مشترک با نمایندگان شرکتهای دانشبنیان و شتابدهنده، بخشی از نیازمندیهای صنعت نفت در بخشهای مختلف را که امکان رفع آن با ارائه ایدههای خلاقانه وجود دارد، مطرح کرد و با دعوت از صاحبان فکر برای همراهی با وزارت نفت در این زمینه، تاکید کرد: صنعت نفت به فکر، تعقل و خلاقیت نیاز دارد.زنگنه با بیان اینکه هیچ چیز مانند «تقاضا» در حیات شرکتهای دانشبنیان تعیینکننده نیست، ادامه داد: با توجه به نقش اثرگذار عامل «تقاضا»، تصمیم گرفتهایم نیازها و چالشهای صنعت نفت را با شما در میان بگذاریم و در مقابل، از ایدههای شما استفاده کنیم. طبیعتا بخشی از این ایدهها میتوانند به پروژه و سپس به قرارداد تبدیل شوند.

 

ثبت شماره همراه تهرانی ها در سامانه قبض پیامکی

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با اشاره به اینکه در شهر تهران بیش از ۴.۵ میلیون مشترک برق از این خدمت بهرهمند هستند گفت: هم اکنون بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک، شماره تلفن همراه خود را در سامانه ثبت کرده اند و مابقی مشترکان نیز باید در دو هفته باقی مانده، شمارههای خود را ثبت کنند.به گزارش صدا و سیما، حسین صبوری گفت:شماره تلفن همراه ۸۸ درصد مشترکان برق تهرانی در سامانه ۱۰۰۰۱۵۲۱ برای دریافت قبض سبز (پیامکی) برق ثبت شده است.این مقام مسؤول با بیان اینکه رشد مصرف برق در تهران، ۲ درصد بوده است افزود: با برنامههای اجرا شده در شبکههای توزیع، قعطیهای ناشی از مشکلات شبکه و افزایش دما، امسال ۱۰ درصد کاهش یافته است.

آغاز نصب تجهیزات تصفیهخانه

فاضلاب غرب تهران

مدیر امور نظارت بر اجرای طرحهای تصفیهخانههای غرب شرکت فاضلاب تهران گفت: نصب تجهیزات بخش حوضچههای تهنشینی تصفیهخانه فاضلاب غرب پایتخت (فیروز بهرام) آغاز شد.به گزارش وزارت نیرو، علیاصغر شمآبادی با اشاره به ورود بخشی از تجهیزات مکانیکال به کارگاه ساخت تصفیهخانه فاضلاب غرب تهران گفت: با پایانیافتن عملیات اجرایی حوضچههای تهنشینی ثانویه، بلافاصله نصب تجهیزات مکانیکی در آنها آغاز شد.وی با بیان اینکه همزمان با تکمیل عملیات اجرایی واحدهای مختلف تصفیهخانه، تجهیزات مرتبط نیز وارد کارگاه میشود، ادامه داد: بهرغم محدودیت و مشکلات موجود در زمینه تحریمها، تاکنون سفارش ساخت تمامی تجهیزات اصلی تصفیهخانه انجام شده و پیشرفت بخش تامین تجهیزات در حال حاضر ۵۰ درصد است.

عراق با شرکت روسی قرارداد نفتی بست

وزارت نفت عراق اعلام کرد یک قرارداد اکتشاف نفت و گاز با یک شرکت روسی بسته است که تحت تحریم های آمریکا قرار دارد.به گزارش تسنیم به نقل از روداو،ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق گفت :« این بلوک اکتشافی یکی از مکانهای امیدوارکننده در عراق است و مطالعات و اطلاعات اولیه نشان میدهند که بین 2 تا 4 میلیارد بشکه معادل های نفتی در این منطقه وجود دارد که حدود 60 تا 70 درصد آن را گاز تشکیل می دهد . وی اضافه کرد این پروژه با ایجاد فرصت های شغلی و حمایت از بخش خصوصی محلی باعث توسعه اقتصادی این استان می شود .

تکمیل صدور کارت سوخت متقاضیان

تا پایان مهر

معاون برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در خصوص آخرین وضعیت صدور کارتهای المثنی گفت: از ابتدای اجرای این طرح، حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار درخواست صدور کارت المثنی داشتهایم که از این عدد حدود ۷۰ درصد آن تولید شده و مابقی کارتها نیز نهایتا تا آخر مهر تولید میشود و به دست مردم خواهد رسید.به گزارش صدا و سیما، شهرام رضایی اضافه کرد: اگرچه مردم استقبال خوبی در زمینه ثبت نام کارت سوخت انجام دادهاند، اما از آنجا که کماکان کارت جایگاهها فعال است و فقط ۱۰ درصد از مردم از کارت شخصی استفاده میکنند که امیدواریم این عدد افزایش یابد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی تشریح کرد؛

گروه انرژی: رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی گفت: ظرفیت صادرات فراورده های نفتی کشورمان، ۱۰ میلیارد دلار است که هنوز محقق نشده است.

به گزارش تسنیم، ابوالقاسم هاشمی با بیان اینکه هم اکنون 30 درصد از صادرات فرآوردههای نفتی کشور را اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی انجام میدهند، گفت: ظرفیت صادراتی بخش خصوصی برای صادرات فرآوردههای نفتی، سالانه 10 میلیارد دلار است که البته هنوز به ظرفیت کامل نرسیده است. هاشمی افزود: اگر مشکلاتی که در زمینه صادرات وجود دارد حل شود مطمئنا امسال به حدنصاب 10 میلیارد دلار خواهیم رسید. وی گفت: با توجه به اینکه تعدادی از کشورهای همسایه ظرفیت پالایشی بسیار پایینی دارند و برخی از آنها نیز به دلیل جمعیت کم و شرایط جغرافیایی، امکان احداث پالایشگاه ندارند، نیازمند واردات فرآورده هستند و ما میتوانیم به راحتی فرآوردههای نفتی خود را به این کشورها صادر کنیم. هاشمی از کشورهایی نظیر پاکستان، ارمنستان، افغانستان و عراق و برخی کشورهای آفریقایی به عنوان بازارهای هدف صادرات فرآوردههای نفتی ایران یاد کرد و افزود: یکی از اساسیترین مشکلاتی که امروز در راه صادرات فرآوردههای نفتی وجود دارد نبود یک نهاد تنظیم گری (رگلاتوری) است که اگر این نهاد در صنعت نفت ایجاد شود و در زمینه قیمت و مقدار خوراک واحدهای تولیدکننده فرآوردههای نفتی براساس یک فرمول مشخص عمل کند، این اطمینان به بخش خصوصی داده میشود تا برای بلندمدت برنامه ریزی و عمل کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی، نوسانات قیمت ارز و مقررات و دستورالعملهای خلق الساعه را از دیگر مشکلات پیش پای صادرکنندگان ذکر کرد و گفت: به دلیل قوانین و آئین نامههایی که نهادها و دستگاههای مختلف صادر میکنند امکان برنامه ریزی درازمدت و چندماهه برای صادرکنندگان بخش خصوصی وجود ندارد بنابراین در این زمینه بسیار مقطعی عمل میکنیم که این مسئله همه را متضرر کرده است. هاشمی، تحریمهای نفتی امریکا را در زمینه صادرات فرآوردههای نفتی بی اثر دانست و افزود: تحریمها تاکنون مانع جدی بر سر راه صادرات فرآوردههای نفتی ایجاد نکرده و این تحریمها در این زمینه تاثیر نداشته است. وی اضافه کرد: البته با اعمال تحریمها برخی اشکالات به ویژه در زمینه نقل و انتقالات پول و مبادلات بانکی و همچنین در زمینه حمل و نقل دریایی ایجاد شده است، اما این مشکلات مانع از صادرات فرآوردههای ما نشده است.

هاشمی با بیان اینکه صادرات فرآوردههای نفتی چیزی نیست که یک روزه درباره آن تصمیم گیری شود و فردا به آن عمل کنیم، گفت: تولید و صادرات فرآوردههای نفتی نیازمند برنامه ریزی در زمینه قوانین و مقررات و ایجاد زیرساخت هاست که باید سالها پیش از این در این زمینه فکر میکردیم. این فعال بخش خصوصی افزود: با وجود برخی مسایل، بازار صادرات فرآوردههای نفتی ایران همچنان یک بازار پررونق خواهد بود و اگر زیرساختهای قانونی و همچنین احداث پالایشگاهها و ساز و کارهای حمل و نقل فراهم شود قادریم همه نفت خود را به فراورده تبدیل و آن را صادر کنیم.

  • تحریم ها در بخش صادرات "فرصت" نیست

    در همین راستا صدیقه سعیدی عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفته بود:شاید تحریم ها در بخش تولید و مصرف داخلی یک فرصت باشد اما برای صادر کننده که نیازمند مراودات بین المللی است فرصت نیست بلکه محدودیت است. صدیقه سعیدی در گفتگوبا سهام انرژی در زمینه مشکلات امروز صادرکنندگان به دلیل تحریم ها گفته بود: تحریم ها برای صادرکننده یک محدودیت است زیرا صادرکننده به دلیل نداشتن امکانات مثلا کشتیرانی، مجبور است کالا را از طریق فقط کشورهای همسایه صادرکنند، که در این صورت هم برخی مشتریان اولا حاضر نیستند با ایرانی ها کار کنند و یا اگر مراوداتی هم صورت گیرد ترجیح می دهند اسمی از کالای ایرانی برده نشود و یا مدرکی که نشان دهد با ایرانی ها همکاری داشته اند در دسترس نباشد. به گفته وی دیگر بانک های خارجی حاضر نمی شوند با صادرکننده ایرانی کار کنند. در حال حاضر کلیه حساب های شرکت های ایرانی در امارات بسته شده است و تنها چند صرافی کوچک در حوزه تبادلات مالی کار می کنند که آن ها نیز فعالیت کوچکی را انجام می دهند. در نتیجه هزینه جابه جایی پول برای صادرکننده ایرانی بالا رفته است. سعیدی افزود: هزینه جابه جایی کالا و ارز برای صادرکننده به قدری بالا رفته که اگر روزی مثلا صادرکننده می توانست 100 دلارسود کند این سود امروز به 10 ، 5 و یا به 2 رسیده است و روز به روز هم کاهش می یابد. لذا صادرکننده دیگر نمی تواند رقابت کند در نتیجه کنار می کشد. اگر میزان صادرات امروز را با سال گذشته مقایسه کنید می بینید که این میزان کاهش یافته است. بزرگ شدن دایره تحریم ها روز به روز این فعالیت صادراتی را با مشکل اساسی مواجه کرده است.

رئیس شورای تامین دام کشور درباره آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز در ماه محرم، اظهار کرد: افزایش عرضه دام در پی انباشت در دامداریها اتفاق افتاده است به نحوی که در بخش دام سبک هر کیلوگرم دام زنده 38 تا 40 هزار تومان عرضه می شود.منصور پوریان در گفتوگو با ایلنا ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم لاشه گوسفندی عرضه توسط تولیدکننده در مبادی شهرها 85 هزار تومان و عرضه در قصابیها حدود 100 هزار تومان است.پوریان با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفندی در فروشگاه زنجیره معمولا بالاتر است، افزود: در فروشگاهها هر کیلوگرم گوشت گوسفندی 100 هزار تومان عرضه میشود.وی تاکید کرد: به رغم افزایش تقاضا در ماه رمضان شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز و دام زنده به ویژه در دام سنگین هستیم.پوریان یکی از دلایل کاهش قیمت دام زنده و گوشت قرمز را انباشت دام در دامداریها عنوان کرد.

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با تاکید بر اینکه مرغ مورد نیاز ایام محرم تامین شده است، گفت: قیمت گوشت مرغ به دلیل افزایش عرضه متعادل شده است.برومند چهارآیین در گفت و گو با ایرنا، افزود: نرخ هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداریها به ۹ هزارو ۵۰۰ تومان و گوشت مرغ به ۱۳ هزار تا ۱۳ هزارو ۵۰۰ تومان رسیده که قیمت فعلی منطقی است.چهارآیین گفت: البته این درحالیست که پیش از این تولیدکنندگان جوجه یک روزه و مرغ گوشتی متضرر میشدند.چهارآیین گفت: با وجود رفع ممنوعیت صادرات به دلیل تصمیمگیریهای آنی دولت، بازارهای صادراتی ما برای صادرات جوجه یک روزه و گوشت مرغ از دست رفته است و دیگر کسی به تجار ما اعتماد ندارد. وی افزود: شرایط برای صادرات به تازگی فراهم شده اما تا تجار ما مشتری پیدا کنند حداقل بین ۲۰ روز تا یک ماه زمان می برد.

اختلاف ۳ هزار تومانی قیمت تخم مرغ

با نرخ مصوب

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به اینکه بازار تخم مرغ تعریفی ندارد، اظهار کرد: با توجه به مازاد تولید و کاهش تقاضا در ایام محرم قیمت تخم مرغ افت چشمگیری در بازار داشته است.رضا ترکاشوند در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، افزود: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان است که با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار ۳ هزار تومان فاصله دارد.مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن ادامه داد: با توجه به زیان سنگینی که طی ماههای اخیر به مرغداران وارد شده است موضوع جمعآوری تخم مرغ مازاد از سطح بازار را طی دو هفته اخیر پیگیری کردهایم که متأسفانه تاکنون به نتیجهای نرسیده و تنها قولهایی داده شده است تا به شرکت پشتیبانی اجازه دهند که برای خرید و ذخیره سازی مازاد تخم مرغ وارد بازار شود.

تامین مواد اولیه چالش پیش روی تولیدکنندگان

رئیس اتحادیه بیسکویت، شیرینی و شکلات با اشاره به اینکه در تامین مواد اولیه کماکان با مشکلاتی روبرو هستیم، اظهار کرد: هم اکنون واحدهای تولیدی از لحاظ تامین و قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی با چالشهایی روبه رو هستند.جمشید مغازهای در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار شکلات و بیسکویت افزود: اگرچه قیمت کالاهای ما تابع هزینههای تولید است، اما به سبب آنکه شکلات جزو اقلام اساسی در سبد خانوار محسوب نمیشود، از این رو تولیدکنندگان سعی میکنند قیمتها را به سبب نبود کشش بازار و کاهش قدرت خرید خانوار با احتیاط افزایش دهند.

اُفت قیمت زعفران در ایام محرم

عضو شورای ملی زعفران با بیان کاهش قیمت زعفران در ایام محرم گفت: در حال حاضر حداقل قیمت هر کیلو زعفران در بازار حدود ۷ میلیون تومان و حداکثر به ۱۱ میلیون تومان رسیده است.در همین راستا علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفتگو با میزان در خصوص آخرین وضعیت قیمت زعفران در ایام محرم اظهار کرد: باتوجه به نزدیک شدن به فصل برداشت قیمتها به نفع مصرف کننده کاهش یافته است و افزایش تقاضای داخلی زعفران در ایام محرم افزایش قیمتی به همراه نداشته است.وی افزود: افزایش تقاضای خرید زعفران در ایام محرم به حدی نیست که نوسان در بازار ایجاد کند و این امر تاثیری بر قیمتها ندارد.

نسبت به محرم پارسال

گروه اصناف: عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف ایران از کاهش ۵۰ درصدی قیمت ظروف پلاستیکی در ماه محرم امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و علت آن را کاهش صادرات مواد اولیه پتروشیمی و کاهش نرخ دلار دانست.

مهدی صمدی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه ابتدای امسال قیمت ظروف پلاستیکی حدود ۲۰ درصد افزایش داشت، گفت: از حدود چهار ماه پیش صادرات مواد اولیه پتروشیمی به خارج از کشور محدودتر شده و در نتیجه عرضه این محصولات در داخل کشور بیشتر شده که این فرآیند منجر به کاهش قیمت محصولات پلاستیکی شده است.

به گفته وی، در حال حاضر کاهش قیمت مواد اولیه تولید محصولات پلاستیکی منجر به کاهش ۵۰ درصدی قیمت ظروف یکبار مصرف نسبت به محرم سال گذشته شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف ایران در ادامه دلیل دیگر کاهش قیمت ظروف یکبار مصرف در ماه محرم امسال را، کاهش نرخ دلار عنوان کرد.

صمدی با بیان اینکه تقاضا برای ظروف پلاستیکی در ماه محرم امسال همچون هر سال بوده و تغییری نکرده است، تصریح کرد: کاهش قیمت مواد اولیه از طرفی باعث کاهش خرید و فروش در بازار میشود، اما از طرف دیگر قیمت تمام شده را برای تولیدکنندگان کمتر میکند.

این در حالی است که هر ساله در ماه محرم و صفر که مراسم عزاداری در کشور برگزار میشود، تقاضای ظروف یکبار مصرف نیز در بازار افزایش مییابد و سال گذشته نیز، شاهد افزایش قیمت دو تا سه برابری و کاهش عرضه این محصولات در بازار بودیم که دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف دلیل آن را کاهش عرضه مواد اولیه عنوان کرده بود.

  • قیمت ظروف یکبار مصرف در ایام محرم و صفر نزولی است

    همچنین حسین حیدری تولید کننده ظروف یکبار مصرف، با اشاره به کاهش قیمت ظروف یکبار مصرف، گفت: با توجه به اینکه امسال مواد اولیه تهیه ظروف یکبار مصرف در کشور، به میزان قابل توجه وجود داشت، این بازار افزایش قیمتی به خود ندید. در ۷ ماه گذشته قیمت ظروف یکبار مصرف افزایش چشمگیری داشت اما خوشبختانه در یک ماه گذشته شاهد سیر نزولی قیمت آن هستیم.

  • در ماه محرم مشکلی در تولید ظروف یکبار مصرف وجود ندارد

    این تولید کننده ظروف یکبار مصرف با اشاره به اینکه در ایام محرم و صفر با کمبود ظروف یکبار مصرف مواجه نخواهیم بود، بیان کرد: خوشبختانه به ااندازه کافی مواد اولیه ظروف یکبار مصرف وجود دارد و مشکلی در تهیه این مواد نخواهیم داشت.

    حیدری تصریح کرد: برخی افراد تصور می کنند به دلیل کاهش قیمت ظروف یکبار مصرف، کیفیت آن نیز کاهش یافته است؛ که این موضوع صحت ندارد. به دلیل اینکه تمام ظروف یکبار مصرف را دستگاه تولید می کند و باید مواد اولیه آن به اندازه کافی استفاده شود.

  • خودکفایی کشور در زمینه تولید مواد پتروشیمی

    وی با تاکید بر خودکفایی کشور در زمینه تولید مواد پتروشیمی، افزود: یکی از دلایل کاهش قیمت مواد پلاستیکی را می توان خودکفایی کشور در زمینه تولید مواد پتروشیمی دانست.

    تولید کننده ظروف یکبار مصرف درباره ثابت ماندن قیمت این کالا در ماه های آینده، گفت: اگر مواد اولیه به خوبی به دست تولید کنندگان برسد، قیمت اقلام یک بار مصرف در بازار همچنان ثابت خواهد ماند.

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: با کاهش قیمت دلار و شروع فصل صید، پیشبینی میشود که قیمت کنسرو تن ماهی در بازار کاهش یابد.محمد مختاریانی، در گفتگو با مهر گفت: بسیاری از خانوادهها کنسرو تن ماهی را به عنوان یک وعده غذایی به دلیل داشتن امگا ۳ و نداشتن هیچ گونه مواد افزودنی، در سبد غذایی خود استفاده میکردند؛ اما با بالا رفتن قیمت، مجبور به حذف آن شدهاند؛ چراکه در سال گذشته به دلیل حذف ارز دولتی ماهی و خروج از گروه کالایی یک، قیمت ماهی داخلی نیز از کیلویی ۱۰ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان افزایش یافت و این موضوع، دلیل اصلی افزایش قیمت هر قوطی کنسرو تن ماهی به ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان بوده است.وی افزود: این افزایش قیمت باعث شد تا از ابتدای سال جاری، فروش بسیاری از کارخانههای تولیدی ۶۰ درصد کاهش یابد و حتی برخی از کارخانهها تعطیل شدند.

رئیس اتحادیه فروشندگان صنایع دستی و اشیاء قدیمی درباره وضعیت کنونی بازار صنایع دستی در بازار اظهار کرد: هم اکنون صنایع دستی، در اشتغال زایی تاثیرگذار است، این در حالی است که با موانعی هم در بازار دست و پنجه نرم میکند.محمد عبداللهی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، در ادامه از موانع پیش روی صنایع دستی در بازار گفت: تامین کالا و مواد اولیه از جمله لعاب، رنگ و سفال گری نمونهای از این موارد است.وی بیان کرد: هم اکنون بسته بندی در صنایع دستی در بازار مناسب نیست و این موضوع میتواند رقابت را در بازارهای جهانی کمتر کند؛ بنابراین میطلبد که این مهم بهبود یابد.عبداللهی با اشاره به اینکه تعداد توریست امسال کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: سال گذشته نیز با کاهش توریست رو به رو بودیم و این شرایط اصلا قابل رضایت نیست.