کاهش هزینه ساخت راههای روستایی

سرپرست معاونت راه روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای از کاهش هزینه ساخت راههای روستایی از ۲۵ تا بیش از ۵۰ درصد با روش جدید در طرح ملی ابرار خبر داد و گفت: در این روش عملیات زیرسازی از سوی سازمان راهداری انجام میشود، استفاده از آسفالت گرم به غیر از نواحی سردسیر ممنوع، لایه اساس حذف و مقرر شد لایه زیر اساس با سیمان یا آهک تثبیت شود که مورد تایید آیین نامههای داخلی و بینالمللی است.

رضا اکبری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: سال گذشته پیشنهادی از سوی وزیر راه و شهرسازی به شورایعالی اداری و استخدامی ارسال شد که وظایف ساخت راههای روستایی به سازمان راهداری و حملونقل جادهای منتقل شود.

 

"بهارستان" موفقترین شهر جدید کشور

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه "بهارستان" را موفقترین شهر جدید کشور در پایبندی به طرح جامع خود خواند و از مسوولان این شهر خواست، روند کنونی را حفظ کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادقمالواجرد از شهر جدید بهارستان بازدید کرد.

وی در این سفر از مسوولان این شهر جدید صورت گرفت با حضور در شرکت عمران شهر جدید بهارستان از تلاشهای دستاندرکاران عمران و توسعه بهارستان برای پایبندی به طرح جامع این شهر قدردانی کرد و گفت: شهر جدید بهارستان نه تنها جزء موفقترینها، بلکه موفقترین شهر جدید کشور در این خصوص است.

 

جابجایی زائران اربعین با ۸۰۰۰ دستگاه اتوبوس

رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در نشست هماندیشی با مدیران کل ستادی و استانی سازمان و حملونقل جادهای که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد از آمادگی و برنامهریزی این سازمان برای مدیریت ترافیک و جابهجایی زائران اربعین حسینی از چهار مرز مهران، شلمچه، چزابه و خسروی در سال جاری خبر داد و گفت: برای جابجای زائران اباعبدالله الحسین در ایام اربعین سال جاری بیش از ۸۰۰۰دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شده است.

حسن نیا اولویت دوم را ساخت و نگهداری راههای روستایی عنوان کرد و گفت: سازمان تمام تلاش خود را برای اثر بخشی در این بخش به کار خواهد گرفت.

پیشنهاد تامین مالی مسکن کمدرآمد ها در بودجه ۹۹

مدیرکل دفتر سرمایهگذاری و اقتصاد مسکن ضمن اعلام این مطلب که در جلسات بررسی پیشنهادات ردیفهای قانون بودجه در بخش مسکن، تامین منابع مالی موردنیاز برای تکمیل خدمات روبنایی و محوطهسازی مسکن مهر، برای طرح اقدام ملی نیز تامین مسکن گروههای کمدرآمد و در تبصره ها حل مشکلات و موانع بیمه، مالیات و تسهیلات، پیشنهاد شده است، گفت: اصلاحات قانون پیش فروش در مرکز پژوهشهای مجلس و همچنین کمیسیون قضایی مجلس در دست بررسی قرار دارد. عباس فرهادیه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص جزئیات بررسی تبصرهها و ردیفهای بودجه ۹۹ بخش مسکن که جلسات آن در وزارتخانه برگزار شده است، ضمن اعلام این مطلب که دو ردیف اصلی بودجه و دو تبصره در بخش مسکن موردبررسی قرار گرفت، گفت: در دو ردیف اصلی بودجه ای که پیشنهاد شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته یکی تامین منابع تکمیل خدمات روبنایی و محوطه سازی مسکن مهر و دیگری تامین منابع مالی موردنیاز برای کمک به تامین مسکن گروه های کم درآمد است.

عملیات هیدروگرافی و شناسایی مغروقه ها

با استفاده از مولتی بیم

عملیات هیدروگرافی عملیات هیدروگرافی و شناسایی مغروقه ها با استفاده از مولتی بیم برای اولین بار در بنادر شمالی کشور انجام می شود. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قرار است با استفاده از مولتی بیم که برای اولین بار در بنادر شمال کشور استفاده می شود، عملیات هیدروگرافی و شناسایی مغروقه ها استان گیلان انجام شود. در جلسه بررسی عملیات هیدروگرافی بنادر گیلان که با حضور مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان و مدیر کل سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی جلسه برگزار شد، آخرین اقدامات انجام شده طی یک سال گذشته در حوزه هیدروگرافی بنادر گیلان ارائه شد.

در این جلسه مقرر شد گروهی متشکل از کارشناسان خبره هیدروگرافی به همراه تجهیزات کامل این امر در محل بندر انزلی استقرار یافته و کلیه نقشه های هیدروگرافی مورد نیاز برای استان را در اسرع وقت همزمان با عملیات لایروبی تهیه و در اختیار واحدهای ذیربط اداره کل بنادر قرار دهند. گفتنی است، تعیین موقعیت با اکوساندر مولتی بیم با یک سری دسته اشعه سروکار دارد که این اشعه ها به کف دریا فرستاده شده و پس از برخورد به کف دریا همان اشعه ها بر می گردد. این روش کمی پیچیده است، چون اکوساندر باید بتواند تشخیص دهد، که کدام اشعه را گرفته است.

اسلامی در نشست هماندیشی مدیران راهداری و حملونقل جادهای عنوان کرد:

گروه راه و مسکن: نشست هم اندیشی مدیران راهداری و حملونقل جادهای با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نشست هماندیشی با مدیران ستادی و استانی سازمان راهداری و حملونقل جادهای بر آمادهسازی شرایط مطلوب راهها و مدیریت ترافیک برای تردد زوار اربعین حسینی، ساخت و نگهداری راههای روستایی، نگهداری مطلوب از راههای شریانی و اقتصادی کردن حملونقل جادهای و ایمنسازی راههای کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی وزیر راهوشهرسازی در این مراسم مهمترین برنامه سازمان راهداری و حملونقل جادهای در شرایط فعلی را ساماندهی و مدیریت حملونقل ایام محرم و اربعین حسینی اعلام کرد و گفت: در این راستا آمادهسازی مسیرها، پیشبینی جابه جایی مردم و آمادگی پایانهها باید با کیفیت حداکثری باشد تا مراسم زائران اباعبداللهالحسین با بالاترین سطح رفاهی برای زائران در بخش حملونقل جادهای برگزار شود. وی افزود: مدیران کل استانهای مرزی باید در مسیر عبور کاروانهای زوار بسیج شده و تسهیلات لازم را به وجود آورند. این تسهیلات شامل بهسازی و ترمیم مسیرهای دسترسی، آسفالت، علائم و خطکشی است و باید تا قبل از شروع حرکت حماسی مردم به سرانجام برسد. اسلامی تأکید کرد: ساماندهی پارکینگهای ناوگان حملونقل عمومی و شخصی نیز باید در اولویت قرار گیرد تا شاهد مشکلات گذشته در اربعین امسال نباشیم. همچنین ترافیک طبق برنامه و مدیریت صحیح، روانسازی و پشتیبانی شود. اسلامی در ادامه به مبحث حملونقل جادهای اشاره کرد و گفت: باید نظام یکپارچه هوشمند حملونقل و تابع ضوابط در نظام حمل ونقل جادهای کشور ایجاد شود تا زیر سایه آن تردد مسافران و ناوگان در قالب یک نظام پایش و کنترلی قرار گیرند و شاهد بهرهوری حداکثری نظام حملونقل جادهای کشور باشیم.

  • لزوم جلوگیری از بروز مشکلات در عرصه ترانزیت

    اسلامی با اشاره به حوزه حملونقل بینالمللی و ترانزیت بیان داشت: در حوزه ترانزیت عناصری موجب به وجود آمدن مشکلاتی شدهاند که باید با آنها برخورد شود. لذا برای برطرف کردن این مشکلات و جلوگیری از رشد تساعدی آسیبهای ناشی از آن باید هماهنگیها به حداکثر ممکن برسد. وی در ادامه به اقدام قابل توجه سازمان راهداری و حملونقل جادهای مبنی بر برخورداری رانندگان و خانواده آنها به بیمه تکمیلی اشاره کرد و گفت: این اقدام پشتیبانی از جامعه حملونقل را به همراه دارد تا رانندگان و خانوادههای آنها بتوانند از یک وضعیت کیفی مناسب برخوردار باشند. وزیر راهوشهرسازی با اشاره به حوزه راهداری تصریح کرد: وجود آسفالت آسیب دیده در جادهها به هیچوجه پذیرفته نیست. همچنین ادارات کل راهداری و حملونقل جادهای استانها باید کیفیت مناسب و استاندارد در خصوص نگهداری آزادراهها را از شرکتهای آزادراهی مطالبه و پیگیری کنند. وی افزود: مجتمعهای خدماتی و رفاهی نیز باید بیشترین کیفیت ممکن را داشته باشند. در غیر اینصورت نشاندهنده ضعف نظارتی است.اسلامی با بیان اینکه بهترین اوقات مردم ایام سفر آنهاست گفت: با توجه به اینکه بهترین ایام مردم در سفرها رخ میدهد، ما نسبت به تثبیت لذت سفر مردم در طول مسیر مسئولیت داریم. پس مجتمعهای بدون کیفیت فقط در صورت برخورداری از کیفیت مناسب و استاندارد باید حق فعالیت داشته باشند که این نکته نیز باید در دستور کار سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار گیرد.

  • میزان برخورداری روستاها از راه آسفالته در سال ۹۹ باید به ۳۰۰۰ کیلومتر برسد

    وزیر راهوشهرسازی سپس به مبحث راههای روستایی اشاره کرد و گفت: میزان برخورداری روستاها از راه آسفالته در سال ۹۹ باید به ۳۰۰۰ کیلومتر برسد. حق جامعه روستایی پرافتخار و زحمتکش کشور برخورداری از راههای مناسب آسفالته است و باید روستاهای بالای ۵۰ خانوار از آسفالت مناسب برخوردار باشند و اولیت دوم ما برقراری راههای روستایی آسفالته برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار است. اسلامی با توجه به تردد ناوگان حمل مواد معدنی در مسیرهای روستایی منتهی به معادن تصریح کرد: یکی دیگر از وظایف سازمان راهداری و حملونقل جادهای مطالبهگری از معادن به خاطر تأثیر ناوگان آنها بر اضمحلال راههای روستایی با هدف نگهداری از آنها است.

    وی افزود: در هر صورت امروز حجم راههای روستایی افزایش پیدا کرده است و یکی از بخشهای عمدهی هزینه دولت برای تثبیت جمعیت روستایی ساخت و توسعه راههای روستایی است که باید در ساخت و نگهداری آنها کوشا باشیم.

  • ۷۵ هزار کیلومتر راه مالرو بهسازی میشود

    وزیر راه و شهرسازی از تفاهم با قرارگاه محرومیتزدایی سپاه پاسداران انقلاباسلامی برای بهسازی ۷۵ هزار کیلومتر راه مالرو موجود خبر داد. اسلامی موضوع دیگر را اقتصادی کردن جادهها و بهرهبرداری از ظرفیت حداکثری اقتصاد راهها عنوان کرد و گفت: سازمان راهداری و حملونقل جادهای باید با استناد به مفاد قانونی بر روی شیوههای درآمدزایی تمرکز کند. وی در خصوص حوزه ایمنی ترافیک خاطرنشان کرد: با همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور ناجا ۲۵۱ نقطه پرتصادف بحرانی در جادهها شناسایی شد که ۵۴ نقطه آن در هفته گذشته برطرف شده، برای رفع ۱۴۷ نقطه پیمانکار مشخص شده و ۵۰ نقطه باقیمانده نیز برای مناقصه معرفی شده است. اسلامی در ادامه آشکارسازی نقاط پرتصادف را مهم برشمرد و گفت: رسیدگی به راه لذتبخش است و اقداماتی همچون شست و شوی علائم، ترمیم گاردریلها و بطور کل نگهداری راهها باید به یک نهضت تبدیل شود.

  • ابلاغ اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای بازسازی و ترمیم راههای آسیب دیده در سیل

    این عضو کابینه دولت دوازدهم از ابلاغ بخش اول اعتبار ۵۰۰۰ میلیارد تومانی برآورد شده برای ترمیم راههای آسیب دیده بر اثر سیلاب ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای ترمیم و بازسازی راههای آسیب دیده ابلاغ شده است که با اهتمام ویژه صرف ترمیم راهها میشود. وزیر راه و شهرسازی در پایان بر نگهداری پل و تونل به صورت تخصصی تأکید کرد.