روحانی در مراسم تجلیل از دانشآموزان مدالآور المپیادهای علمی جهانی خواستار شد؛

گروه سیاسی: رئیس جمهوری نقش اولیاء دانشآموزان و محیط خانواده را در رشد و شکوفایی استعدادها و نخبگی دانشآموزان حائز اهمیت دانست و گفت: رقابت سالم، عادلانه و برمبنای مبانی درست در همه زمینهها موجب تحرک و پیشرفت خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم تجلیل از دانشآموزان مدالآور المپیادهای علمی جهانی سال ۲۰۱۹ میلادی با اشاره به ضرورت تلاش برای استفاده هر چه بهتر از فرصتهای زندگی، اظهار داشت: بخشی از نخبگی مربوط به هوش و حافظه ذهنی افراد بوده، اما بخش عمدهای که این نخبگی را ماندگار و درخشان میکند، به تلاش و کوشش فردی وابسته است.

وی بیان داشت: با توجه به معیارهای دینی و اسلامی حتی قبل از تولد نیز حالات روحی و روانی و شرایط زندگی اولیاء در چگونگی رشد و شکوفایی استعداد فرزندان تأثیرگذار و مهم است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه معتقدم کشف استعدادهای درخشان باید در دوران پیش از مدرسه یعنی از پیشدبستانی و یا حتی دورههایی قبل از آن آغاز شود، خاطرنشان کرد: شکوفایی استعداد در انسانها، همواره یکسان نیست و باید فرایندمحور دیده و مدیریت شود، یعنی ممکن است فردی استعدادش در دوران دبستان شکوفا بوده و در دورههای بعد مانند دبیرستان دچار افت شود؛ از اینرو باید در راستای حفظ و ماندگاری استعدادها در نخبگان برنامهریزی و تلاش داشته باشیم.

روحانی، چگونگی محیط زندگی و تحصیل را در رشد استعدادها و تداوم شکوفایی آنها تأثیرگذار دانست و عنوان کرد: باید از نخبگان و استعدادهای درخشان کشور تا پایان دوره تحصیلشان مراقبت کنیم تا خدای ناکرده غبار ناامیدی بر درخشان بودن آنها نیفتد.

  • جذب نخبگان هزینه اداره کشور را کاهش می دهد

    وی با بیان اینکه اساس این رقابتها در علم و دانش بوده و از اینرو تقدیر از برتریها مهم است، اظهارداشت: رقابت سالم، عادلانه و برمبنای مبانی درست در همه زمینهها موجب تحرک و پیشرفت خواهد بود.

    رئیس جمهوری با اشاره به اینکه باید در مشاغل گوناگون و حساس کشور به دنبال جذب افراد نخبه باشیم، گفت: اگر نخبگان را در زمینههای گوناگون جذب کنیم، هزینههای اداره کشور پایین آمده و شرایط بهتری در راستای توسعه و پیشرفت ایجاد خواهد شد کهامروز خوشبختانه در سیستم جذب از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور نسبت به جذب نخبگان اقدامات خوبی صورت گرفته است.

    روحانی با بیان اینکه استعداد و هوش ذاتی انسانها در زمینههای مختلف میتواند حرکت رو به توسعه و پیشرفت کشور را تسریع کند، افزود: امروز در دولت شاهد نظرات گوناگون از سوی برخی وزرا در حوزههای مختلف هستیم که نشان از آگاهی و جامعیت آنها نسبت به مسایل در بخشهای گوناگون است.

    وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس نیز فرماندهان نخبهای بودند که علیرغم آنکه در مسایل جنگی تحصیل نکرده بودند، اما عملیاتها را به طور خارقالعاده برنامهریزی میکردند و نشان دادند که یک نخبه میتواند موجب پیروزی در یک عملیات شود. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه تلاش دولت بهره گیری درست و مناسب از نخبگان در بخشهای مختلف است، افزود: یکی از اقدامات دولت در این راستا حمایت از شرکتهای دانشبنیان بوده که زمینه بسیار مناسبی برای آینده نخبگان بوجود خواهد آورد.

  • استفاده از نخبه ها در دستگاه ها دولتی

    روحانی با اشاره به اینکه امروز کشور در همه بخشها و رشتهها نیاز به نخبگان و پرورش استعدادها دارد، تصریح کرد: اگر فردی در علوم انسانی دارای استعداد بوده و حقوقدان لایق و وکیلی مجرب شود میتواند در یک دادگاه بینالمللی به نفع کشور اقدام کند. همچنین یک هنرمند با استعداد هم میتواند با هنر خود افکار گوناگون را جذب و پرورش دهد؛ مهم این است که چگونه و در چه مسیری از استعدادها استفاده کنیم.

    رئیس جمهوری با اشاره به اینکه نسبت به استفاده از نخبگان در وزارتخانهها و دستگاههای دولتی تأکید داریم، گفت: از نخبگان باید در حوزه مشاوره در وزارتخانهها و دستگاههای دولتی استفاده شود و طی زمان این افراد میتوانند حتی بالاترین مقام اجرایی را به دست آورند.

    روحانی با اشاره به ضرورت آموزش مهارت به دانشآموزان، گفت: امروز مهارتها، علوم، دانش و فناوریها به طور مداوم در حال تغییر است و به روز بودن در این عرصه بسیار حائز اهمیت بوده و باید دروس مربوطه در دبیرستان و دانشگاه بر این اساس به روز شود. رئیس جمهوری با بیان اینکه علم، دانش و فناوری، تنها محدود به یک دوره نیست، افزود: درس خواندن و مهارتآموزی باید با آخرین تحولات جهانی دنبال شود.

    روحانی با توصیه به مدالآوران المپیادهای جهانی بر تلاش در زمینه ادامه مسیری که در پیش گرفتهاند خطاب به آنها گفت: همه دستگاههای دولت وظیفه دارند حامی و پشتیبان شما بوده و محیط رشد و شکوفایی را برای شما فراهم کنند.

    رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: امروز در اقتصاد و فرهنگ دانشبنیان شاهد تحولات بسیار خوبی هستیم و دانشآموزان با استعداد و قهرمانان المپیادهای علمی میتوانند آیندهسازان خوبی برای کشور باشند.

وزیر صنعت تشریح کرد:

 

گروه صنعت ومعدن: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خوشبختانه ساخت کالاهای داخل و اهداف آن از سوی بخشهای مختلف جامعه مورد استقبال و حمایت قرار گرفته، تاکید کرد: صنعت و تولید کشور در مسیر رشد قرار گرفته و طبق گزارش بانک جهانی بخش تولید و اقتصاد ایران در بسیاری از شاخصها سیر صعودی دارد.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در جلسه شورای معاونین این وزارتخانه گفت: اگر همه بخش های مسئول در ساخت داخل کاملا فعالانه پای کار باشند، نتایج بسیار ارزشمند و اثرگذاری برای آینده صنعت و در مجموع برای اقتصاد کشور حاصل میشود.

وی افزود، خوشبختانه ساخت داخل و اهداف آن از سوی بخش های مختلف جامعه مورد استقبال و حمایت قرار گرفته است.

وی با اشاره به تشکیل دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو، اعلام کرد: ارزش قراردادهای میز دوم بالغ بر یک هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان است که بالای ۹۱ میلیون یورو کاهش ارز بری دارد.

وزیر صنعت ادامه داد: با تشکیل میز اول تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو سازی که حدود ۲ ماه پیش و همزمان با برگزاری نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید بود، خوشبختانه ۱۲ قطعه به تولید انبوه رسیده و فقط از محل داخلی سازی ۳ قطعه ۲۰ هزار خودرو از کف پارکینگها ترخیص و تحویل مردم شده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: تشکیل همین میز تخصصی صنعت خودرو موجبات اشتغالزایی تعداد کثیری از جوانان این کشور را فراهم می کند که یکی از نتایج بارز نهضت ساخت داخل برای کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید همه میزهای تخصصی ساخت داخل در حوزههای مختلف اعم از لوازم خانگی، پتروشیمی، برق، الکترونیک و... بطور متوالی برگزار شود و نتایج آن به اطلاع مردم برسد تا بتوانیم بیش از پیش حمایت آنها را به این رویکرد ماندگار جلب کنیم.

رحمانی گفت: در چارچوب محورهای هفتگانه برنامه وزارت صمت، باید جدیت و اهتمام بیشتری روی موضوعات ساخت داخل، صادرات و توسعه معادن وجود داشته باشد.

وی افزود: خوشبختانه در بخش اکتشافات معدنی که مبنای توسعه معدنی کشور است گامهای بسیار خوبی برداشته شده و مردم به زودی آثار این اقدامات را در این حوزه و ساخت داخل مشاهده خواهند کرد.

وزیر صنعت خاطر نشان کرد: تمامی این اقدامات در حالی انجام شده که دشمن برای تعطیلی واحدهای صنعتی کشورمان لحظه شماری میکرد و امروز شاهدیم که برخلاف منویات آنها، صنعت و تولید کشور در مسیر رشد قرار گرفته و طبق گزارش بانک جهانی بخش تولید و اقتصاد ایران در بسیاری از شاخصها سیر صعودی دارد.

زنگنه در دیدار از کارخانجات گروه صنعتی مپنا خبر داد؛

وزیر نفت اظهار داشت: میتوان دوسوم کاری که در نفت انجام میشود به لحاظ ارزی به داخلیها سپرده شود.

به گزارش ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه بازدید از کارخانجات گروه صنعتی مپنا اظهار داشت: مپنا پیشرفت بزرگی داشته و در این شرایط تمام کارگاهها فعال و با ظرفیت خوبی کار میکنند. مهمتر از میزان تولید، یکی از نمادهای شاخص فناوری ملی ما است. اگر بخواهیم یکی از دستاوردهای فناوری ملی کشور را بیان کنیم قطعا از مپنا نمیتوان صرفنظر کرد.

وی افزود: در اواخر دهه 60 که مپنا تاسیس شد بحث دانشبنیان مطرح نبود اما مپنا شرکتی بود که به سرمایه انسانی و ظرفیتهای تجربی تکیه کرد و توانست در زمینه نیروگاهسازی کار بزرگی انجام دهد. امروز در حوزه نفت هم وارد شده و ما از حضور مپنا در صنعت نفت استقبال میکنیم. وی با بیان اینکه مپنا نهالی بود که به دشواری غرس شده و اکنون تبدیل به نهال تنومندی شده است، خاطرنشان کرد: بنده در سال 67 که وارد وزارت نیرو شدم به این فکر کردم که نیروگاهها ساخت داخل باشند. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که حلقه اصلی، ساخت نیست بلکه مدیریت پروژههای نیروگاهی است و به همین دلیل شرکت مپنا تاسیس شد. وزیر نفت خاطرنشان کرد: انتظار من این بود که مپنا در بخشهای هایتک و خدمات فنی که امروز در انحصار دو شرکت بینالمللی است و ما زمان تحریم در این حوزه دچار ضعف میشویم، وارد شود. وی ادامه داد: در کارتهای ماشینهای دوار که قلب صنعت نفت است، مپنا پیشرفت خوبی داشته و ادامه خواهد داد. تقاضای ما این است که در O&M و بهرهبرداری و تعمیرات ماشینهای دوار به ما کمک کند. آینده مپنا روشن است. امیدواریم به قلههای جدیدی در بخشهای توسعه فناوری ملی برسد و باعث افتخار جمهوری اسلامی باشد. زنگنه در ادامه گفت: ما وقتی بتوانیم نفت بفروشیم میتوانیم توسعه را تسریع و تقویت کنیم. به هر حال ما یک سازمان برونگرا هستیم، باید درونزا هم باشیم یعنی باید بیشتر کار را به داخلیها بسپاریم و از این فرصت برای توسعه صنایع داخلی و دانشبنیان استفاده کنیم که کاملا عملی است.

وی یادآور شد: میتوان دوسوم کاری که در نفت انجام میشود به لحاظ ارزی به داخلیها سپرده شود.

  • هیچکس را در منطقه دشمن خود تلقی نمیکنیم

    زنگنه درباره دیدار با وزیر جدید نفت عربستان در حاشیه اجلاس GECF گفت: بنده هیچ مشکلی با ایشان ندارم و بیش از 22 سال است که با او دوست هستم. در فراز و نشیبهایی که در روابط ایران و عربستان بوده این دوستی همچنان ادامه داشته است. علاوه بر این ما نبودیم که با عربستان ایجاد اختلاف کردیم. ما میخواهیم با همه کشورها دوست باشیم و هیچکس را در منطقه دشمن خود تلقی نمیکنیم. کشورها نباید ما را دشمن خود بدانند. دشمن همه ما بیرون از منطقه است.

  • اگر اتهام زدن مالیات داشت حتما درآمد آن بیشتر از نفت بود

    وی در پاسخ به اینکه برخی شما را وزیر علاقهمند به چشمآبیها میدانند، گفت: بنده خودم هم چشمآبی هستم و نمیتوانم در این مورد چیزی بگویم اما این ایدههایی است که توسط کسانی گفته شده که اتهام میزنند و اگر اتهام زدن مالیات داشت حتما درآمد آن بیشتر از نفت بود. وزیر نفت درباره مذاکرات با وزراء در حاشیه GECF گفت: با همه وزراء صحبت کردیم و بیشتر در خصوص روابط دوجانبه و بازارهای جهانی مذاکره کردیم. با روسها نیز مذاکرات خوبی داشتیم و امیدواریم ادامه یابد. وی در ادامه اظهار داشت: یکی از بحثهای ما این است که مپنا با نفت و گاز پارس در بخش کمپرسورها و توربینها جهت فشارافزایی به ما کمک کند. فقط فاز 11 مد نظر نیست. برای 27 فاز پارس جنوبی این تکنولوژی را نیاز داریم. وی خاطرنشان کرد: حتی اگر توتال هم فاز 11 را اجرا میکرد ما قصد داشتیم برای اجرای پروژه تقویت فشار در دیگر فازها این تکنولوژی را یاد بگیریم.

  • شرکت ملی حفاری در لیست واگذاری است

    زنگنه درباره واگذاری شرکت ملی حفاری نیز گفت: این شرکت در لیست واگذاری هست ولی فعلا برنامهای برای واگذاری نداریم. وی درباره تعیین تکلیف فاز 11 اظهار داشت: پتروپارس به تنهایی و با 100درصد سهام این پروژه را اجرا خواهد کرد تا آخر سال اولین جکت را نصب و سپس حفاری را آغاز کنیم. ابتدا با 500 میلیون فوت مکعب کار را آغاز میکنیم و بعد ادامه خواهد یافت. وی با اعلام اینکه پروژه فشارافزایی فاز 11 به مپنا واگذار خواهد شد، درباره اینکه چرا از همان ابتدا این پروژه به شرکتهای ایرانی داده نشد، توضیح داد: ما معتقد بودیم منابع خارجی وارد پروژه شود. بحث فشارافزایی هم مطرح بود. بنا داشتیم که پتروپارس کار یاد بگیرد. بنده معتقد نیستم که در همه کارها از همان ابتدا میتوانیم دکترا بگیریم.وی در ادامه یادآور شد: CNPC از پروژه فاز 11 کنار رفته است.

  • آنچه در بودجه نوشته شده قابلیت اجرایی ندارد

    وی در ادامه درباره بحث تهاتر نفت با بخش خصوصی اظهار داشت: آنچه در بودجه نوشته شده قابلیت اجرایی ندارد به دلیل اینکه در قانون نوشته شده پس از اینکه درآمدهای نفت به طور کامل تامین شد میتوان برای بدهیها 5000 میلیارد تومان در نظر گرفت اما هنوز این درآمد تامین نشده پس این اتفاق نخواهد افتاد اما اگر بخواهیم انجام شود باید برنامه و بودجه ترتیب کار را بدهد و به ما هم مشتری معرفی شود تا پول را بگیریم و به خزانه واریز کنیم.وی درباره در اولویت قرار گرفتن سیراف گفت: فاز 4 ستاره اجرا شده و لزومی ندارد کاری را که با 100 میلیون دلار انجام میشود یک میلیارد دلار خرج شود. فاز 4 ستاره با رفع تنگنا اجرا شده و تا چند ماه آینده به 480 هزار بشکه خواهد رسید. با اجرای پروژه سیراف 360 هزار بشکه دیگر نیز اضافه میشود که از این میزان 120 هزار بشکه به ستاره خواهد رفت. بنا داریم که منابع مالی از طریق بانک مرکزی تامین شود. این پروژه کار بزرگ و یک زنجیره پتروپالایشی است. زنگنه درباره اصلاح قیمت بنزین نیز گفت: هنوز تصمیم نهایی ابلاغ نشده است.

  • با هندیها مذاکره کردیم که اگر نیامدند گلهمند نشوند

    وی درباره توسعه فرزاد B اظهار داشت: ما کارهای این پروژه را انجام میدهیم و همزمان با هندیها نیز مذاکره میکنیم که اگر نیامدند گلهمند نشوند.وی درباره بحث آلودگی بنزین و امکان اثرگذاری روی صادرات این فرآورده گفت: ما در حال حاضر بنزین باکیفیت خوب صادر میکنیم. هر از چندگاهی عدهای حرفهایی میزنند که نمیخواهند مردم آرامش ذهنی داشته باشند.وی یادآور شد: در حال حاضر در تمامی کلانشهرها و مناطقی که تراکم زیاد و مصرف بنزین بالاست کیفیت بنزین یورو 4 و 5 است.

گفتگوی «تجارت » با پدر علم نوین دامپزشکی؛

گروه اصناف و کشاورزی - محمد خادمی: در جوامع امروز هر شغلی نقشی دارد، اما برخی از شغل ها از ویژگی های مهمی برخوردارند، شغل دامپزشکی یکی از این شغل هاست،به طوری که دامپزشکان برای سه وزارت خانه شامل جهاد کشاورزی، بهداشت ودرمان، علوم و تحقیقات فعالیت می کند؛ دامپزشکان تنها به معنای درمان یک بیماری درحیوانات نیست، بلکه نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد، چرا که این افراد هستند که بیماری های واگیر دار بین حیوان با انسان را کنترل می کند و از سوی دیگر در پرورش دام، طیور و آبزیان فعالیت می کنند تا غذای میلیون ها انسان را تامین کنند.

چه کسی روزدامپزشکی را نام گذاری کرد

برای اینکه بدانیم چه کسی تصمیم گرفت تا از خادمان خاموش به نحوی قدردانی کند و روزی برای آنها در تقویم نامگذاری کند به سراغ دکتر «حسن تاج‎بخش» از چهره ماندگار و مؤلف کتاب تاريخ دامپزشكي و پزشكي ايران دوران اسلامي رفته ایم تا علت نامگذاری 14 مهر به نام روز دامپزشکی را برایمان بازگو کند، او می گوید:«در سال 1368 مشغول نوشتن تاریخ دامپزشکی ایران در دو بخش ایران باستان و همچنین دوره دامپزشکی در ایران اسلامی بودم و به مدت 10 سال شبانهروزی کار میکردم. در سال 68 عدهای از دانشجویان آن موقع دانشکده برای گرامیداشت این حرفه پیشنهاد کردند روزی از سال را به عنوان روز دامپزشکی انتخاب و به جامعه معرفی کنیم.»

آن طور که این استاد دانشگاه می گوید:« آن موقع آنقدر دانشکدههای دامپزشکی قارچگونه سبز نشده بودند و حرفه دامپزشکی قدر و اهمیت داشت.»

وی ادامه می دهد:« مشغول نوشتن کتاب بودم که متوجه شدم هر یک از روزهای ماه نام مخصوصی دارد به عنوان مثال 16 هر ماه «مهرروز» یا روز فرشته مهر نام داشت که وقتی روز 16 ماه با ماه مهر مصادف میشد، روز مهرگان یا روز مهر و ماه نامیده میشد و در این روز در ایران باستان جشن و سرور برگزار میشد.»

«تاج بخش» خاطرنشان می کند:« روز 14 هر ماه گئوسروس یا گائوسروس یا گوشروز مربوط به فرشته گائوس یا فرشته دروازهها یا فرشته نگاهدارنده حیوانات و سلامت حیوانات و کودکان نام داشت. 14 هر ماه چنین روزی بود و 14 روز مهر روز مبارکی بود که در فرهنگ ایران اسلامی نیز عدد 14 به خاطر 14 معصوم مورد علاقه مردم و همچنین با آغاز سال تحصیلی جدید و آغاز سال زراعی جدید مقارن است.»

وی که پدر علم دامپزشکی کشوراست، خاطرنشان می شود:« در یادداشتهای مرحوم دکتر معین صاحب لغتنامه معین در مقالهای در انجمن فرانسه به سال 1325 منتشر شده که به نقل از رساله علامه فیض کاشانی حدیثی از قول حضرت امام صادق (ع) نقل شده بود که در اهمیت روز 14 ماه مهر سخنانی آورده بود.»

چهره ماندگار کشورمان می افزاید:« برای نوشتن کتاب تاریخ دامپزشکی ایران بیش از دو هزار فیش تهیه کرده و هر مسالهای در مورد حیوان وبیولوژی حیوانات یافتم یادداشت کردم که سه سال فیشبرداری انجام شد که در حین فیشبرداری به کتاب بستانالعارفین عبید جعفر محدث در قرن پنجم رسیدم که عین حدیث را علامه فیض کاشانی در قرن 11 آورده بود که فردی نزد امام جعفر صادق آمده و سوال میشود که آیا میدانی روز چیست ، وی گفته بود نمیدانم، اما پارسیان روز 14 مهر را برای روز نگهداری از حیوانات و دیدار دوستان مبارک میدانند.»

  • مشکلات پیش روی دامپزشکی

    دکتر تاج‎بخش در پاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اینکه در حال حاضر چه مشکلات سر راه توسعه دامپزشکی کشور قرار دارد؟ می گوید:« انبوه دانشجو و مشکلات اقتصادی دو مشکل اساسی است که در حال حاضر سد راه توسعه علم دامپزشکی در کشور است، به طور نمونه راه اندازی بیش از حد رشته دامپزشکی در دانشگاه ها موجب می شود تا هنرجویان بعد از فارغ التحصیل شدن کار مناسب نداشته باشند و از سوی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی اعتبار مناسبی برای تحقیقات و پژوهش ها در نظر گرفته نمی شود.»

    او درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه جایگاه سازمان دامپزشکی ایران در بین سایر کشورها چه رتبه ای قرار دارد؟ پاسخ می دهد:« دامپزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است، به طور مثال این سازمان برای سه وزارتخانه جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و علوم و تحقیقات فعالیت دارد، اما اینکه بگویم رتبه ما با دیگر کشورها به چه شکل است باید بگویم این سوال باید از مسئولان اجرایی این سازمان پرسیده شود و تنها به این نکته اشاره می کنم که خوشبختانه در چند دهه اخیر بیماری احساسی در جامعه ما که منشا آن حیوانات باشند رخ نداده است.»

    او درپایان صحبت هایش می افزاید:«گرچه رادیو و تلویزیون آن طور که باید روز دامپزشکی را گرامی نمی دارد، اما این روز 30 سال است که در تقویم نامگذاری شده است.»

 

 

رییس کمیسیون قضایی مجلس درگفتگو با تجارت ضمن تقدیر از اقدامات قوه قضائیه تصریح کرد؛

کورش شرفشاهی: عجب حکایتی شده است؟ دیگر نمی توانیم به زندانهای کشور ندامتگاه بگوییم بلکه وقتی به زندانیان نگاه می کنیم، متوجه می شویم که بسیاری از مسوولان ارشد کشوری در زندانهای کشور کنار هم زندگی کرده و می کنند. با نگاهی به افراد بازداشت شده و احکام اجرایی درمورد مجرمان اقتصادی و اخلاقی، می بینیم که زندانهای کشور میزبان معاون اول رییس جمهور، معاون اجرایی رییس جمهور، رییس دفتر رییس جمهور، دادستان، برادر رییس جمهور، برادر معاون اول رییس جمهور، معاون وزیر، مدیرکل، قاضی، مدیرعامل شرکتهای بزرگ خودروسازی، شهردار، عضو شورای شهر و در یک کلام بسیاری از آقایان و آقازاده ها بوده ایم. افرادی که تا دیروز اگر می خواستیم به حضورشان شرفیاب شویم، باید از هفت خان رستم می گذشتیم و امروزه هم نمی توانیم خدمتشان شرفیاب شویم زیرا امکان ملاقات با زندانیان فقط برای بستگان درجه اول امکان پذیر است.

قطع دست مفسدان اقتصادی

اما جدی ترین واکنش را رییس قوه قضاییه نشان داد. حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی در آیین افتتاحیه بیست و سومین مجمع فرماندهان و مسئولین سپاه با ابراز اینکه "امروز پرچم «مبارزه با مفاسد» در دست مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) است و بنده و همکاران سربازان ایشان هستیم"، افزود: امروز عده‌ای می‌گویند "مگر می‌توان با مفسدان و ثروت‌اندوزان و قدرتمندان مبارزه کرد؟"؛ باید بگویم که آری، می‌شود. این انقلاب ریشه در خون پاک شهدا دارد و خداوند از خون‌ها نمی‌گذرد و ما هم نمی‌گذاریم خون این شهدا پایمال بشود.وی با تأکید بر مبارزه قاطع با فساد اظهار کرد: دست کسانی را که به بیت‌المال دست‌درازی کرده‌اند نه از مچ بلکه از بازو قطع می‌کنیم. وی ادامه داد: راهبرد دشمن در شرایط کنونی بیان فساد در جامعه و ناامید کردن مردم است و متأسفانه عده‌ای هم این راهبرد را در داخل دنبال کرده‌اند. بیان فساد اعتمادآور نیست، مبارزه با فساد اعتمادآور است. دزد دزد گفتن اعتماد نمی‌آورد، مبارزه با دزدان اعتماد ایجاد می‌کند. رییسی گفت: امروز راهبرد ما این است که در مقابله با فساد کار با جدیت دنبال شود و مبارزه با فساد را ادامه خواهیم داد تا این وضعیت خاتمه یابد. رییس قوه قضاییه با بیان اینکه مطالبه مقام معظم رهبری از رؤسای سه قوه اصلاح ساختار فسادزا به ساختار فسادزدا است، اظهار کرد: امیدوارم مردم احساس اجرای عدالت را داشته باشند.

حکم امیدوار کننده

البته این قبیل شعارها را سالهاست که از زبان مسوولان می شنویم و هر از چندگاهی یکی از مسوولان به مناسبت مراسی خاص ، برخورد جدی با مفسدان را خواستار می شود و از تبعات آن در ایران و جهان می گوید. اما زمانی که اسماعلیلی سخنگوی دستگاه قضا در جمع خبرنگاران از صدور حکم 5 سال زندان برای حسین فریدون برادر حسن روحانی به جرم رشوه خبرداد، همه چیز فرق کرد. مردم باور کردند که قانون فقط برای فقرا نیست بلکه هر کس در هر مقامی که فساد کند، تیغ تیز قانون را بر گلوی خود احساس خواهد کرد.

زنگ خطر بیخ گوش مفسدان

در این رابطه خبرنگار روزنامه تجارت با اللهیار ملکشاهی، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی و نماینده کوهدشت در مجلس شورای اسلامی گفت وگو کرد. وی با تاکید بر اینکه برخورد با فساد جدی است گفت: به دنبال تاکیداتی که مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با فساد مطرح کردند و اقداماتی که قوه قضاییه انجام داده و می دهد، در حال حاضر فضای کشور برای تمامی کسانی که فساد کرده اند یا درصدد انجام فساد هستند، ناامن شده است.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی با تاکید بر اینکه امروزه کسانی که فسادی انجام داده اند نگران این هستند که هر لحظه دستگاه قضا به سراغشان بیاید گفت: این فقط نگرانی مفسدان نیست بلکه کسانی که فکر فساد از هر نوع را در سرشان می پرورانند و می خواهند یک شبه از بیت المال آرزوهای دست نیافتنی خودشان را برآورده کنند، با دیدن برخورد جدی دستگاه قضا با مفسدان، در تفکراتشان تجدید نظر می کنند و جرات نمی کنند براحتی مرتکب اعمال خلاف قانون شوند.

وی با یادآوری اینکه یک موقعی صحبت از امضای طلایی، سفارش های پشت پرده، آقازادگی و پارتی بازی بود گفت: دیگر کسی جرات نمی کند سفارش کند زیرا سفارش کردن نیز امروزه در دستگاه قضا هزینه دارد.

ملکشاهی در پاسخ به اینکه نظر شما در مورد محاکمه داماد شریعتمداری وزیر کار، دختر نعمت زاده وزیر سابق صمت، برادر جهانگیری معاون اول رییس جمهور، حسین فریدون برادر رییس جمهور و دانه درشت ها چیست گفت: برای آنکه به درستی نظر بدهیم باید از فضای سیاسی و بازی های جناحی فاصله بگیریم. اکنون که به افراد بازداشت شده و ارتباط آنان با مسوولان نگاه کنیم، به نظر می رسد زمان امتیاز وابستگی به یکی از مسوولان، پارتی بازی و این قبیل رفتارها به سر آمده زیرا دیگر وابسته بودن به فلان آقا کار ساز نیست.

وی با اشاره به اینکه برخوردهای جدی با مفسدان دو جهت دارد گفت: نکته اول که بسیار مهم است این است که برای افراد خلافکار ناامنی ایجاد می شود و هر لحظه احساس می کنند که به زودی سایه سنگین دستگاه قضا بر رفتارشان سایه خواهد انداخت.

 

ریشه بسیاری از فسادها

نماینده کوهدشت با یادآوری اینکه ریشه بسیاری از فسادها ، آسودگی خیال فاسدان بود گفت: افرادی که فساد می کنند خیالشان راحت است که در وهله اول می توانند با افرادی که میل به فساد و به دست آوردن پولهای کلان داشته باشند، ارتباط برقرار کنند و خیالشان از داشتن شریک جرم در بین مسوولان که امضای طلایی هم داشته باشد، راحت بود. در وهله دوم که البته مهمتر است خیال آسوده از توان دور زدن قانون و فرار از دست پنجه عدالت است.

وی ایجاد محیط امن و آرام برای کسانی که انگیزه خدمت دارند را جهت دوم برخورد با مفسدان دانست و گفت: برخورد با مفسدان باعث می شود که افراد از این پس بتوانند با شجاعت کارشان را انجام دهند، زیرا در گذشته ذهنیت در مورد همه مسوولان از جمله کسانی که کار سالم انجام می دادند، منفی بود.

ملکشاهی با اعلام اینکه در هنگامی که دستگاه قضا با جدیت کمتری علیه مفسدان برخورد می کرد، مردم همه را به یک چوب می راندند گفت: مردم وقتی می دیدند در بین مسوولان و بستگانشان فاسد وجود دارد، گمان می کردند که فساد ساختاری شده و هیچ کس هم قصد برخورد ندارد، بنابر این همه را با یک چشم نگاه می کردند و باور اینکه در بین مسوولان افراد درستگاری هم وجود دارد، برای مردم سخت شده بود.

وی با تاکید بر اینکه اکنون با عده معدودی از مفسدان که در دستگاهها لانه کرده بودند، برخورد می شود گفت: امروزه بقیه مسوولان درستکار در امان هستند و کسانی که درست کار می کنند، خیالشان راحت شده است.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی با ابراز تاسف از اینکه مردم باور نمی کردند که در بین مسوولان فرد درستکاری هم پیدا شود گفت: این تفکر عامه مردم که همه گیر شده بود، برای مسوولان درستکار دردآور و غیر قابل تحمل شده بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا گمان می کنید هنوز نگاه مردم نسبت به مسوولان اصلاح نشده و همچنان شک دارند گفت: متاسفانه وقتی در بین مردم ناامیدی به وجود می آید، اصلاح آن زمانبر است. بنابراین بهتر است رسانه ها نقش آفرینی کنند و در زمینه برخورد با مفسدان تمام مراحل دادگاهی و محاکمه و اجرای حکم را اطلاع رسانی کنند.

ملکشاهی از رسانه ها درخواست کرد برخورد با دانه درشتها را در بین مردم به نظر سنجی بگذارند گفت: نظرسنجی ها می تواند پاسخ بسیاری از سوالات را بدهد. اکنون میزان رضایتمندی و امیدواری مردم به عملکرد دستگاه قضا بیشتر شده و نظرسنجی می تواند نشان دهد که برخورد با مسوولان و آقازاده های خلاف کار تا چه اندازه در بین مردم امیدواری ایجاد کرده است.

وی با اعلام اینکه مجلس نیز قوانین خوبی در خصوص برخورد با مفسدان مصوب کرده است گفت: مصوبات مجلس دهم در برخورد با مفسدان بسیار مثبت بوده است. یکی از مهمترین قوانینی که تصویب کردیم، قانون پولشویی بود. در این قانون قوه قضاییه اجازه پیدا می کند از هر کسی، در هر مقام و جایگاهی که پول بی حساب و کتابی به دست آورده، سوال کند که این اموال را از کجا آورده است.

نماینده کوهدشت افزود: اگر کسی تاجر، کاسب، صراف یا طلا فروش است، امکان دارد در روز مبالغ میلیاردی جابجا کند، اما کسی که کارمند، نماینده مجلس، وزیر یا فردی است که درآمد ثابتی دارد و میزان حقوق ماهیانه اش مشخص است، مفهومی ندارد که یک باره مبالغ میلیاردی به حساب او واریز شود.

 

بازخواست از نمایندگان

وی تاکید کرد: فردی که نماینده مجلس است و به غیر از نمایندگی مردم در خانه ملت هیچ کار دیگری انجام نمی دهد، چه مفهومی دارد که پس از یک دوره نمایندگی، صاحب اموال بسیاری شود؟

ملکشاهی با اعلام اینکه شاید یک حقوق بگیر یک باره صاحب اموال بسیاری شود گفت: این پول یک باره می تواند جای شک و شبهه داشته باشد. به همین دلیل قانون از کجا آورده ای، این اجازه را به دستگاه قضا می دهد که او را مورد بازخواست قرار دهد. اگر به این فرد ارث پدری رسیده یا از محل درستی پول به دستش رسیده باشد، توضیحاتش را می دهد و اگر توضیحاتش قانع کننده و محل بدست آوردن پول مشروع باشد، هیچ اشکالی برایش به وجود نمی آید و می تواند آن پول را هر جور که دلش می خواهد هزینه کند.

وی با اعلام اینکه قانون دیگری که دست قوه قضاییه را در برخورد با فساد باز می کند، قانون اعاده اموال یا اصلاح اصل 49 قانون اساسی است گفت: این اصلاحیه اکنون تبدیل به قانون شده است. درگذشته قانون این جور بود که اگر مسوولی اموال کلانی داشت، هیچ کس حق نداشت به او بگوید این اموال را از کجا آورده و چنانچه تخلفی آشکار می شد، با همان تخلف در همان مقطع برخورد می شد، اما با اصلاح اصل 49 قانون اساسی، تمام دارایی های افراد قابل بررسی است و چنانچه شبهه ای در آن مظرح و تایید شود، بر اساس قانون اعاده اموال مسوولان، می توان آن پول نامشروع را به خزانه دولت بازگرداند.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی قانون ثبت اموال مسوولان در سامانه را یکی دیگر از مصوبات کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام کرد و گفت: راه اندازی سامانه و ثبت اموال و دارایی های مسوولان، قانونی بود که سه سال در انتظار نوشته شدن آیین نامه قرار داشت تا اجرایی شود که خوشبختانه آیین نامه آن نوشته شد و به مرحله اجرا درآمد.

وی با تاکید بر اینکه قوانین بازدارنده می تواند در کنترل رفتار مسوولان موثر باشد گفت: همین که سامانه ای ایجاد شود تا دارایی و اموال مسوولان هنگام قبول مسوولیت در اتاق شیشه ای قرار بگیرد و در پایان دوره مسوولیت مورد بازنگری قرار بگیرد، تا حدود زیادی می تواند گره گشا باشد.

 

فساد سازمان یافته

ملکشاهی در پاسخ به اینکه بسیاری از مردم اعتقاد به فساد ریشه ای و سازمان یافته در کشور دارند گفت: این ادعا را قبول ندارم و اگر هم مردم چنین باوری پیدا کرده اند باید هرچه سریعتر این باور اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه توقع مردم درست است که نباید در جمهوری اسلامی فساد باشد گفت: مردم انتظار ندارند در حکومتی که الگوی آن، حکومت عدل علی است، فساد در بین مسوولان و آقازاده ها بدین اندازه زیاد باشد.

نماینده کوهدشت در مجلس با تاکید بر اینکه فساد همواره بوده و در حکومت عدل علی نیز مفسدان بسیاری وجود داشتند گفت: اگر به نامه ها و احکام حضرت علی(ع) توجه کنیم، متوجه می شویم که در حکومت ایشان نیز مفسدانی وجود داشته و ایشان با مسوولان فاسد چه برخورد شدیدی می کردند.

وی  با انتقاد از اینکه مردم انتظار داشته باشند چون حکومت ایران، جمهوری اسلامی است و باید بدون فاسد باشد، خوش باوری است گفت: همه جا فاسد داشته، داریم و خواهیم داشت زیرا در ذات بسیاری از انسانها روحیه زیاده خواهی و تمایل به فساد وجود دارد، اما نکته مهم این است که به دنبال شناخت افراد فاسد باشیم و مهمتر نحوه برخورد حکومت با مفسدان است.

ملکشاهی با تاکید بر اینکه چنانچه انتظار داشته باشیم در جمهوری اسلامی هیچ فسادی وجود نداشته باشد، محال است گفت: توقع نبود هیچ نوع فساد، ظلم در حق جمهوری اسلامی است زیرا در زمان حکومت پیامبر و امامان معصوم نیز افراد فاسد زیادی داشته ایم حتی می بینیم که جنگ جمل بین حضرت علی و دو صحابه نزدیک به پیامبر اتفاق می افتد و از این موارد در صدر اسلام بسیار داشته ایم.

وی با اعلام اینکه انتظار داشته باشیم فسادی رخ ندهد، انتظار بیهوده ای است گفت: اما اینکه انتظار داشته باشیم با هر فسادی برخورد جدی صورت بگیرد و جایگاه و نسبت فامیلی فاسد هنگام صدور رای و مجازات در نظر گرفته نشود، انتظار درستی است.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی تاکید کرد: با مشاهده افرادی که بازداشت و محاکمه شده اند و شدت احکامی که در مورد آنان صادر شده، این حس در مردم ایجاد شده که اگر فسادی صورت بگیرد، خط قرمزی وجود ندارد و فرقی نمی کند که فرد فاسد، مقام بالای دولتی داشته یا فرزند، برادر یا داماد مسوولان بوده یا هر نسبتی با یک مسوول ارشد نظام داشته است.  

وزیر ارتباطات:

گروه سیاسی: وزیر ارتباطات در حاشیه دیدار از شتابدهنده کودکآنلاین در خصوص بازار وس گفت: اپراتور اول کشور سه سال قبل حامی مالی تیمهای پایتخت بوده است، هنوز تقریبا ماهی ۲ میلیارد تومان از حساب مردم کسر و به حساب اپراتورها و تیمهای فوتبال واریز میشود. نمیتوانم فردای قیامت در یک وجب گوری بخوابم که حقوق مردم به گردنم باشد. حالا باز از فردا شروع کنند به فحش دادن به من که جهرمی شاخ دارد، گاز میگیرد، با هواپیما رفته یا میخواهد رئیس جمهوری شود. من جلوی این را میگیرم.

وزیر ارتباطات دقیقا ۱۵ روز قبل درباره پایان وس صحبت کرد. پس از آن موج حملاتی به او شکل گرفت. در حاشیه دیدار کودکآنلاین محمدجواد آذری جهرمی در پاسخ به این سوال که عدهای میگویند شما خودتان ایده وس را راهاندازی کردید و حالا قصد دارید به آن پایان بدهید، گفت: چیزی که شما میگویید مستندی ندارد. اگر سندی وجود دارد که میگوید ایده پرداز «وس»-خدمات ارزش افزوده- من هستم، ارائه دهید. البته اشکالی ندارد اگر میگویند من ایده پرداز وس هستم، دوست دارم آن را تعطیل کنم. بگذارید فردا بگویند جهرمی شاخ دارد، جهرمی آدم میخورد. اما از حقالناسی که به گردن من است، کوتاه نمیآیم.

او در پاسخ خبرنگار دیگری، به مسائل مربوط به حواشی مدیرعامل رایتل اشاره کرد و گفت: در رابطه با اظهارنظرها چیزی نشنیدهام اما اگر مطلبی درباره این وجود دارد، حتما آن را پیگیری کنند.

او در مورد پایان دادن به خدمات ارزش افزوده اعلام کرد: فعالان بخش ارزش افزوده برای کارشان از نهادهای مختلف مجوز دریافت کردهاند. تمامی فعالیتهایشان نیز غیرقانونی نیست اما راه درآمدزاییشان غیر قانونی است. اولین چیزی که از دوستان تنظیم مقررات خواستم، این بود که برای پایان دادن به وس شفاف سازی کنند و حتما لیست شرکتها و آن بخش از فعالیتهایشان که درآمد نادرست از این راه است را منتشر کنند.

خدمات ارزش افزوده در حال حاضر برای این که برخی شرکتها پرداخت خدماتیشان را از طریق اپراتورها انجام بدهند، مثلا شرکتی مانند کافه بازار که اپلیکیشن میفروشد پولش را از طریق اپراتورها جمع آوری میکند، برای این که در نظام بانکی شیوه راحتی برای جمعآوری پول ندارد.

او اشاره کرد: برخی این را جزو ارزش افزوده دستهبندی میکنند که دستهبندی ما به این شکل نیست. اینها باید شفاف شوند چرا که در فضای غبارآلود نمیتوان تصمیم گرفت. برای تعطیل کردن اینها باید مراحل قانونی طی شود، ما الان در حال ارزیابی هستیم و هر قدر در این ارزیابی پیش میرویم، بیشتر مصمم میشویم که این شرکتها را تعطیل کنیم.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: یک مثال دیگر در خصوص این شرکتها بزنم. اپراتور اول کشور ما سه سال قبل حامی استقلال و پرسپولیس بوده است. سه سال از این ماجرا گذشته اما هنوز نزدیک ماهی ۲ میلیارد تومان به حساب باشگاههای فوتبال میآورد. ستاره سی نود تمام شده است. من نمیتوانم فردای قیامت در یک وجب گوری بخوابم که حقوق مردم گردنم باشد. حالا هر روز شروع کنند به فحش دادن به من که شاخ دارد، گاز میگیرد، با هواپیما رفته است یا جهرمی میخواهد رئیس جمهوری شود. ما جلوی این را میگیریم

فرمانده سپاه تشریح کرد؛
 

گروه سیاسی: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت نقش رسانه ها در شکل گیری جهان آینده و تقابل حق و باطل در این میدان گفت: میدان جنگ از جغرافیای سرزمینی به مرزهای ذهنی و جغرافیای قلبها تغییر موضع داده است. اتفاقاتی که در عالم واقع رخ میدهد، پژواکی از چیزی است که در ذهنها جریان دارد.

به گزارش تجارت به نقل از سپاه نیوز؛ سرلشکر پاسدار حسین سلامی در آیین "گرامیداشت مجاهدتهای رسانهای خانواده معاونت برونمرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مقابله با جنگ نرم" در مرکز همایشهای بینالمللی سازمان صداوسیما برگزار شد ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: جهان براساس غلبه حق و حقیقت خلق شده است. اصل بر این است که همیشه حق پیروز است. عالم، عالم کمیات نیست و عالم کیفیات است. حق در ذات و سرشت خود پیروز است. به محض آنکه حقیقت ظاهر میشود، باطل زائل میشود. شرور از جنس عدم هستند و اصالتی در هستی برای آنان نیست.

وی ادامه داد: موازنه در عالم براساس مقدار نیست. یعنی ریاضیات و فیزیک آنچنان که نسبت اعداد بزرگ به کوچک را مقایسه میکنند نمیتوانند در عالم معنا حاکم باشند. رسانههای برونمرزی ما در فضایی نابرابر از یک نبرد جدید عمل میکنند. جنگی که از نگاه ریاضیات کاملا نابرابر است و آرایش و صورت بندی رسانهای دشمن بسیار فراتر از ما است. اما حساب کنید که وقتی فقط یک نفر حرف حق را میزند، عالم حرف چه کسی را میپذیرد؟ وقتی رسانههای ما در فضای حقیقت عمل میکنند قدرت تاثیری به اندازه خورشید پیدا میکنند. خورشید در قیاس با مختصات عالم کوچک است اما همه دنیا را روشن میکند؛ این خاصیت حقیقت است.

سرلشکر سلامی افزود: شما در یک نبرد رسانهای جهانی به سر میبرید. میدانید چهره جنگها هم تغییر کرده است. میدان جنگ از جغرافیای سرزمینی به مرزهای ذهنی و جغرافیای قلبها تغییر موضع داده است. اتفاقاتی که در عالم واقع رخ میدهد، پژواکی از چیزی است که در ذهنها جریان دارد. پس هر کسی که بهتر بتواند ذهنها را مدیریت کند در این نبرد موفقتر است. این اهمیت رسالت شما را نشان میدهد.

وی ادامه داد: جغرافیای این میدان حق و باطل است. حتما بدانید پیروز این میدان حق است اما ملاک روشهایی است که ما برای انعکاس این حق به جهان انتحاب میکنیم. هرگاه روشهای ما منطبق بر ارزشهای ما باشد انگاه اعتقادات و باورهای ما برصفحه دلهای دیگران مینشیند. میدان رسانه فطرت انسانها است و ارتباط دقیق با درون انسانها ضامن توفیق در این میدان است.

فرمانده کل سپاه افزود: واقعیتها مهم هستند اما مهمتر از واقعیتها، تصویر آنها در اذهان است. معماری جهان جدید برمبنایمعماری ذهنها است. دشمنان ما اینگونه به دنبال شکلدهی جهان آینده هستند

سرمقاله

جلال میرزایی

نماینده مردم ایلام در مجلس

بیشترین اثر تحریمی ترامپ در بخش صنعت خودرو دیده میشود. با توجه به نیازهای تکنولوژیک این صنعت با جهان خارج، اساساً تصور اینکه میتوان بدون اتکا به سرمایههای خارجی و دانش روز فنی جهان، چرخهای صنعت خودرو را به حرکت در آورد؛ غیر ممکن است...... البته این چرخها میتواند حرکت میکند اما این حرکت، حرکتی مستمر، پایا و متناسب با تحولات نوین جهانی نخواهد بود. وضعیت امروز صنعت خودرو گویای خیلی از مسائل است. تولیدات این مجموعه بزرگ صنعتی تقریباً به نصف رسیده است. در گزارش سال ۹۷ وزارت صنعت معدن؛ کل مجموعه تولیدات سه شرکت بزرگ خودرویی از افت ۳۹ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال حکایت داشت. در همین سال جاری هم با توجه به شدت یافتن تحریمها و مشکلات در حوزه ارز و مساله قطعه سازان، انتظار افت بیشتری نیز میرود.

برآیند این موارد گویای این است که صنعت خودروسازی در کشور با بحران خلاقیت، ابتکار و نوآوری مواجه است و نه تنها توان رقابت در صحنه صنعتی جهانی را ندارد بلکه در همین داخل هم، قادر به کسب رضایت مشتری نیست. از این جهت میتوان در سه مورد مشکلات کنونی ایران خودرو را بر شمرد. ۱- عقب ماندگی تکنولوژی: در حالی که خودروسازیهای دنیا هر ۶ ماه یک مدل جدید به بازار عرضه میکنند تا سلیقه و رضایت مشتریان اش را جذب کنند؛ خودروسازان ایرانی بیش از ۱۰ سال از پلتفرم و طراحی مدل خودروسازی دنیا عقب است و برای همین عموم مردم در صورت دارا بودن امکانات مادی به دنبال خرید خودروهای خارجی هستند. ۲- هزینه تمام شده ساخت خودرو در ایران بسیار بالاست دلیل اش هم روشن است. تراکم نیرو در واحدهای تولیدی و بهره وری بسیار پایین است. هنوز ما در ایران یاد نگرفتیم که زمانی میتوان در یک صنعت موفق شد که هزینه تمام شده آن صنعت در رقابت با سایر کشورها پایین باشد. هیچ وقت دنبال این نرفتیم که با چه مکانیسمی هزینههای اضافی را حذف کنیم و از این جهت تولید خودرو و سایر محصولات صنعتی را اقتصادی کنیم. ۳- بی ثباتی نرخ ارز: این بی ثباتی هر چند در ظاهر امر به نفع تولید کنندگان خودرو باشد و قیمتها را بالا ببرند اما در بلندمدت به ضرر مصرف کنندگان است و باعث افزایش هزینهها و مواد اولیهشان میشود. با عطف به این چالشها بایستی در نگاه اول به فکر مدیریت هزینه در صنایع داخلیمان باشیم و تا جایی که امکان دارد از ایجاد هزینههای غیرضروری جلوگیری کنیم. در مرحله بعدی بایستی به سمت رقابت پذیری در فضای اقتصاد جهانی و یا حداقل در سطح منطقهای حرکت کنیم. رقابت و حضور در مقیاس جهانی، ما را از آنچه که در بیرون از مرزهایمان میگذرد؛ آگاه میکند و باعث ابتکار و خلاقیت برای عقب نماندن از همتایان خارجیمان میشود. راهکار نهایی برای عبور از وضعیت کنونی در جذب توامان سرمایه گذاری و دانش فنی است. اتفاقی که در بیشتر کشورهای شرق آسیا به خصوص در چین افتاده است. دولتمردان چینی صرفاً به فکر جذب سرمایه گذاریهای خارجی نیفتادند بلکه در کنار جذب برندهای جهانی به فکر یادگیری دانش فنی و طراحی ساخت خودرو و سایر صنایع رفتند و نتیجه باعث شده که چین امروز پیشگام در صنعت و اقتصاد جهانی باشد.

منبع: خبرآنلاین

یادداشت

حسین خدنگ

روزنامه نگار

( به بهانه 15 مهر، زادروز سهراب سپهری)

"آب را گل نکنیم ... " بی شک شما هم این شعر را شنیده و یا خوانده اید. یکی از پرآوازه ترین سطرهای شعر معاصر که مطلع اثری ماندگار به نام صدای پای آب از سهراب سپهری است. شاعری که در تاریخ پربار ادبیات فارسی بی شک از منحصربفردترین شاعران ایرانی است و او را به نام...صدای طبیعت و محیط زیست می شناسند. این عنوان متاثر از نگاه ویژه و پر احساس سهراب سپهری به طبیعت است و کلماتی از قبیل آب، هوا، زمین، پرنده، ابر، باد، درخت، برگ و .... در آثار او بیشترین بسامد را دارند. سهراب سپهری به واسطه زندگی در کاشان و تجربه ارتباط بی واسطه با محیط پیرامونش از کویر تا چشمه و باغ به زیباترین شکل ممکن این زیبایی ها و بازتاب احساسات پاک انسانی در مواجه با رازهای کویر را به جهان کلمات آورد. تجربه های موفق سهراب در نقاشی که او را در هیات یک هنرمند و نقاش صاحب سبک به دنیای هنر معرفی کرده بود سبب شد تا در شعرهایش هم به نوعی تابلوهایی زیبا و چشم نواز در سطرها و شعرها بیافریند و به شاعری تبدیل شود که در ساده ترین شکل ممکن پیچیده ترین مفاهیم بشری را در قالب کلمات رنگ آمیزی کرده و بیان کند. آشنایی با فرهنگ شرق و دلبستگی اش به خاور دور هم سبب شده بود تا روحش را در چشمه عرفان شرقی شستشو داده و برخلاف شاعران هم دوره اش به دام موج غرب زدگی نیفتد. شعر سهراب سپهری در دوره ای رشد یافت و نشو و نمو پیدا کرد که جریان های روشنفکری متاثر از غرب گرایی به سبک غالب بیشتر شاعران و هنرمندان تبدیل شده بود. این در حالی بود که سهراب از منظری خاص و به صورتی نمادین به انسان معاصر و اسیر در تنهایی مدرن می نگریست و همین هم دستاویزی شده بود تا برخی منتقدان در مواجه با آثارش از نقش پررنگ طبیعت در شعر سهراب انتقاد کرده و او را به بی توجهی به جامعه و دردهای جامعه در حال گذار از سنت به تجدد محکوم می کردند. این در حالی بود که سهراب تلاش می کرد در آثارش به شیوه ای نمادین به روح و روان آدمی نقب بزند و تنهایی و از خود بیگانگی انسان مدرن را به تصویر بکشد. شعر سهراب اگر چه رنگ و بو و کلماتی ساده داشت اما دعوتی به بازگشت به نهاد و فطرت آدمی و بازگشت او به طبیعت بود تا در هیاهوی روزمرگی از این راه مرهمی روی دردهای بشری بگذارد. همین شیوه منحصربفرد و نگاه ژزف نگر سبب شد تا سهراب در کنار نیما، اخوان، فروغ و شاملو به یکی از پنج ستون ماندگار شعر معاصر ایران تبدیل شود و کتاب ها و شعرهایش به سرعت در بین جامعه کتابخوان و عاشق ادبیات جا باز کند. نکته جالب توجه در شعر و فضای شعری سهراب سپهری زبان منحصربفرد و نحوه ساده روایت شعرها ست که سبب می شود تا مخاطبان او در کمال زیبایی و لطافت از خواندن آثارش لذت ببرند و شهرهای سهراب ملکه ذهن و ورد زبان بسیاری از ایرانی ها شود. عشق او به طبیعت و دعوت دوباره انسان به آشتی با محیط زیست در بیشتر شعرهای سهراب سپهری حضور دارد و از روح بی آلایش و نگاه نکته سنج و طبع و سرشت پاکش نشات می گیرد. سهراب به واسطه همین نگاه پاک و زلالش به شاعر آب و آئینه مشهور است و قدرت پر نفوذ کلامش سبب شده تا در هر کتابخانه ای بتوان نشان از هشت کتاب او یافت. همین هم او را در تاریخ ادبیات ایران برای همیشه ماندگار کرده است.

پس لرزههای اکراین گیت ادامه دارد؛
 

گروه بین الملل: موضوع تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با همتای اوکراینی تقابل دموکرات ها و جمهوری خواهان در آمریکا را افزایش داده و با متهم شدن پمپئو در این موضوع ابعاد تازه تری از این ماجرا افشا شده است.

پس از ماجرای تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با همتای اواکراینی در 25 ژوئیه ابعاد تازه تری از جزئیات این رویداد افشا شده است. عصبانیت ترامپ از آنجا آغاز شد که او بر شدت حملات خود به «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان افزود و خواستار بازداشت وی به دلیل خیانت برای اغراق در بخشهایی از مکالمه تلفنیاش با رئیسجمهوری اوکراین شد.اما از سویی دیگر ترامپ خواستار دیدار با شیف شد و گفت: «من هم مانند هر آمریکایی دیگری حق دارم با فردی که من را متهم کرده است، دیدار کنم.» جالب تر اینکه ترامپ در موضع گیری مجدد در پیامی توئیتری خواستار استعفای رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا شد. در همین راستا ترامپ، شیف را یک دروغگوی بزرگ و بلایی بزرگ برای کشورش دانست. پس از آنکه مجلس نمایندگان خواستار حضور پنچ دیپلمات برجسته آمریکا برای ادای شهادت شد، مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ در نامهای نوشت که به این خواسته نمایندگان تمکین نخواهد کرد و آنها را زورگو خطاب کرد. این اقدام در حالی صورت می گیرد که طبق گزارش منابع خبری پمپئو در جریان گفتوگوی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین بوده است و حتی بر روی خط حضور داشته است.

به گزارش رویترز، پمپئو همچنین به مانع تراشی در روند تحقیق نیز متهم شد.روسای کمیتههای مختلف مجلس نمایندگان در بیانیهای وزیرامور خارجه آمریکا را به ارعاب شاهدان متهم کرده و گفتهاند که این امر غیرقانونی، مدرکی برای مانع تراشی در مورد تحقیقات از پرونده استیضاح «دونالد ترامپ» است.

با ادامه فشارها بر پمپئو وی اعتراف کرد که به مکالمه تلفن بین روسای جمهوری ایالات متحده و اوکراین گوش داده است. این اولین بار بود که وی به این مساله به طور علنی اشاره می کرد و این اعتراف او را به لبه پرتگاه کشانده است.

نشنال اینترست در این خصوص می نویسد: «مایک پمپئو» که زمانی گمانه زنی هایی مبنی بر طمع وی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ بر سر زبان ها افتاده بود، حالا پس از ماجرای رسوایی اوکراین گیت ممکن است مجبور به ترک کاخ سفید شود.

به نوشته این نشریه اکنون که رسوایی اوکراین گیت کل دولت را درگیر کرده است، این ماجرا می تواند پمپئو را مجبور به خروج سریع از دولت کند و حتی چشم انداز وی را برای پیروزی در نامزدی و انتخابات کانزاس (ایالتی که پمپئو در ان متولد شده است) به خطر اندازد.

از سوی دیگر روزنامه «واشنگتنپست» در یادداشتی به بررسی افشای نقش «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده در ماجرای «اوکراینگیت» پرداخته و نوشت او در حال تخریب دیپلماسی آمریکا است.