رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف خود در نبرد طوفان الأقصی نرسیده است

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار رمضانی دولت و مجلس گفت: بیش از ۶ ماه از این نبرد نابرابر گذشته و هرگز دشمن به ابتدایی‌ترین خواسته‌های خود چه از بعد نظامی و چه از بعد سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای دست پیدا نکرده است. محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار رمضانی دولت و مجلس گفت: بدون شک عملیات طوفان الاقصی نقطه عطفی در جامعه جهانی پایه گذاری شد. یعنی ما باید هر تحلیل هر راهبردی و تکنیک و تاکتیکی را در سطوح مختلف محلی، ملی ، منطقه‌ای و جهانی بخواهیم تحلیل کنیم به قبل و بعد از این عملیات تقسیم کنیم.وی افزود: همه پارامترها در جامعه جهانی در همه سطوح آن تغییر پیدا کرد. عظمت این عملیات این بود. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این شکست برای دشمن هرگز قابل ترمیم نیست. آمریکا با حمایت و پشتیبانی همه جانبه در همه جنایت‌های رژیم صهیونیستی شریک است. رژیم صهیونیستی با حمله‌هایی که انجام می‌دهد می‌خواهد این شکست را به هر طریقی جبران کند.قالیباف ادامه داد: شش ماه از نبرد طوفان الأقصی با همۀ جنایت‌های دشمن می‌گذرد، اما رژیم صهیونیستی به هیچ‌یک از اهداف خود نرسیده است .

 

ایران متجاوزان را تنبیه خواهد کرد

وزیر خارجه ایران در دیدار مقام ارشد یمنی و با اشاره به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه، گفت تهران علاوه بر اقدامات قانونی و بین‌المللی، متجاوزان جنایتکار را پاسخگو و تنبیه خواهد کرد. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به عمان سفر کرده است، روز یکشنبه با «محمد عبدالسلام» سخنگو و رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با تجلیل از حمایت شجاعانه ملت یمن از ملت مظلوم فلسطین، آن را برآمده از غیرت اسلامی و شرافت والای انسانی ملت یمن در حمایت از مظلومان فلسطینی دانست و سلام و تحیات دولت و ملت ایران را به رهبران دولت نجات ملی و ملت بزرگ و غیور یمن ابلاغ کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، مخالفت آمریکا، انگلیس و فرانسه با بیانیه محکومیت رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان‌ ملل در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به مکان دیپلماتیک ایران در دمشق را نشانه روشن نفاق سیاسی و نیز حمایت آشکار آن‌ها از جنایات و ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی و تشویق به توسعه دامنه بی ثباتی و ناامنی در منطقه دانست.

در دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب تاکید شد:

گروه سیاسی: دیدار رمضانی جمعی از دانشجویان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز (یکشنبه، 19 فروردین 1403) در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.
به گزارش «‌تجارت»، رهبر انقلاب تاکید کردند: امروز در بدنه دولت کسانی مشغول به کار هستند که تا چند سال قبل از این مثل شما در همین جلسه شرکت و سخنرانی کردند، این توقعی که بنده همواره ابراز می‌کردم که جوانان دانشجو در مدیریت‌های میانی، بلکه بالایی حضور پیدا کنند و کار کنند، این توقع الان برآورده شده است. ایشان در ادامه تاکید کردند: جوانان زیادی هستند که چند سال قبل از این در جلسات دانشجویی شرکت می‌کردند، امروز در مدیریت‌ها و مسئولیت‎‌های متعددی مشغول کار هستند که این یک واقعیت است. نگاه به این واقعیت‌ها بایستی ذهن جوان دانشجوی امروز را هدایت کند به سمتی که به گره‌گشایی مشکلات نزدیک‌تر باشد.

عدالت محدود به مسائل مالی نیست
یکی از دوستان گفتند که تصور شده نظر رهبری درباره عدالت از سال هشتاد فرق کرده؛ اگر فرق کرده باشد در این جهت فرق کرده که اصرار بیشتر شده بر مسئله بر عدالت؛ زیرا پیشرفت‌هایمان در سمت عدالت کم بوده و اصرار بیشتری داریم. عدالت را باید درست فهمید؛ عدالت یعنی نفی فاصله طبقاتی در استفاده از فرصت‌های عمومی. همه فرصت‌ها بایستی به سَویه بین مردم و در دسترس مردم قرار داده شود. آیت‌الله خامنه‌ای افزود: اگر چنانچه شما راجب به کسی چیزی گفتید و در فضای مجازی نیز پخش کردید، او به هر دلیلی فرصت نداشته باشد که به این حرف شما جواب دهد، این ضد عدالت است و عدالت نیست. از فرصت برابر استفاده نشده؛ عدالت فقط در مسئله مالی که نیست، مسائل آبرویی، کاری، شغلی، حیثیت‌ها و مابقی چیزها، چیزهایی است که باید در آن رعایت عدالت شود.

نگاه نقادانه را داشته باشید اما نگاه سرافرازانه را هم در قبال پیشرفت‌های کشور داشته باشید
ایشان در ادامه تاکید کردند: نگاه نقادانه را داشته باشید اما نگاه سرافرازانه را هم در قبال پیشرفت‌های کشور داشته باشید. محیط دانشجویی،‌ محیط شاد، زنده، پرهیجان، مطالبه‌گر و شوق آفرین است؛ این طبیعت محیط دانشجویی است. رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: آن چیزهایی را که دوستان اینجا بیان کردند، خب تحلیل دانشجویی است، پیشنهاد دانشجویی است و مغتنم است و ماها و امثال بنده و مسئولین دیگری که دست ‌اندرکار بخش‌های اداره و یا بخش های مختلف کشور هستند، باید این‌ها را بشنوند و روی آن فکر و مطالعه کنند؛ بعضی از این پیشنهادها کاملا عملی است دنبال کنند، بعضی‌ها نیز ممکن است عملی نباشد. ایشان تاکید کردند: بعضی از گناه‌ها هست که انسان توجه ندارد به اینکه اینها گناه است. خیلی از حرف زدنهای ما، خیلی از اظهاراتی که در فضای مجازی می‌کنیم اینها پاسخ لازم دارد بالاخره مراقبت باید کرد. رفتارهای نادرست خودمان اگر شناخته شد اصلاحش ممکن میشود، توبه‌ی از آنها ممکن میشود، استغفار از آنها ممکن می‌شود، اگر نادرستی شناخته نشد انسان توبه هم نمی‌کند می‌ماند متراکم می‌شود، دل را از نورانیت می‌اندازد حیف است شماها واقعاً دلهایتان نورانی است. توصیه‌ام این است که دقت کنید که چه میگویید، فکر این را بکنید که در این بیان، در این گفتار، در این نوشتار مرتکب عملی نشویم که بعد نتوانیم برایش جوابی داشته باشیم.

نظام ما نظام انقلابی است
رهبر معظم انقلاب در ادامه با اشاره به این که امسال بحمداللّه ماه رمضان، ماه رمضان خوبی بود، تاکید کردند: بخصوص رواج قرآن، تلاوت قرآن برای بنده خیلی خرسندکننده بود اینکه در شهرهای مختلف افراد متعددی گاهی حتی نوجوانهایی به این خوبی، به این روانی، گاهی از حفظ قرآن تلاوت می‌کنند، این یکی از آرزوهای بزرگ این بنده بود که بحمداللّه می‌بینم دارد تحقق پیدا می‌کند، تحقق پیدا کرده است.
رهبر انقلاب افزود: بارها خدا را شکرگزاری می‌کنم. با قرآن هرچه میتوانید مأنوس بشوید. همه چیز در قرآن هست. با تدبر در قرآن، البته این تدبر با راهنمایی باید همراه باشد. آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: بجا است از کتابهای مرحوم آقای مصباح (رضوان‌اللّه‌علیه) استفاده بشود. حقاً و انصافاً فکر این مرد بزرگ فکر کمک‌کننده‌ی به حرکت درست فکری جوانها است. هیئت‌های فعال در این ماه، افطارهای خیابانی در این ماه، اینها همه‌اش چیزهای باارزشی است. جوان دانشجوی امروز باید بداند در یک نظام انقلابی چشم باز کرده، قد کشیده، به دانشجویی رسیده، به محیط علمی دست پیدا کرده، تا اینجا پیش آمده است. این نظامی که شما دارید در آن زندگی می‌کنید این نظام با مبارزه با سختی، با تلاش به وجود آمده است. ایشان افزودند: صلی‌ترین واقعیت‌های زندگی ما الان این است. نظام، نظام انقلابی است. خیلی از خواسته‌های انقلابی تحقق پیدا نکرده، این درست است. اما نظامی که الان در آن زندگی میکنیم نظامی است که این توقعات از او هست، چرا؟ چون یک نظامی انقلابی است.

«تجارت» تحرکات عملی برای تنش‌زدایی میان تل‌آویو و حماس را بررسی کرد:

گروه سیاسی: طی‌چند روز گذشته تحرکات جدی برای پایان دادن به جنگ غزه به جریان افتاده است. اگر چه در گذشته میانجی‌گری‌ها و مذاکرات صلح بدون فرجام بوده‌اند اما در تحولات جدید به نظر می‌رسد وضعیت تمامی طرفین آماده تحقق صلح با کوتاه آمدن از خواسته‌های حداکثری خود هستند.
به گزارش «تجارت»، جمعی از مسؤولان آمریکا، قطر، جنبش حماس و رژیم صهیونیستی در شهر قاهره پایتخت مصر حضور دارند تا گفت‌وگوها درباره یک توافق آتش‌بس جهت انتقال کمک‌های بیشتر و آزادی اسیران اسرائیلی در نوار غزه در مقابل اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی را ادامه دهند. در مذاکراتی که دیروز در قاهره کلید خورد، «ویلیام برنز» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و «محمد بن عبد الرحمان آل ثانی» نخست وزیر قطر حضور داشتند، از طرف مصر نیز «عباس کامل» رئیس اطلاعات کل این کشور حضور داشت. ، این مذاکرات در طول چند هفته گذشته به دلیل طرح اتهاماتی چون «فریبکاری و تندروی» به یکدیگر، دچار تزلزل شده است.

سفر هیات مذاکره کننده اسرائیلی به قاهره
رسانه‌های رژیم صهیونیستی در گزارش‌های خود احتمال دادند که روسای موساد و شین‌بت در دور جدید مذاکراتی به میزبانی قاهره برای رسیدن به یک قرارداد تبادل اسرا با جنبش حماس حضور داشته باشند، اما تصمیم نهایی در این خصوص هنوز صادر نشده است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این رابطه گزارش داد که تا این لحظه به طور قطعی درباره اعزام «دیوید بارنیا» رئیس موساد و «رونن بار» رئیس شین‌بت به قاهره جهت تکمیل روند مذاکرات غیرمستقیم با حماس تصمیمی گرفته نشده، این در حالی است که کابینه اشغالگر تصمیم گرفته مذاکره‌کنندگان ارشد خود را به قاهره اعزام کند و این هیئت عصر امروز یکشنبه به قاهره اعزام می‌شود.
این شبکه عبری زبان به نقل از یک مسئول سیاسی این رژیم نوشت تل‌آویو قصد موافقت با اعزام هیئت را دارد، اما تصمیم نهایی پس از دریافت «سیگنالی» از طرف مصر دال بر تمایل حماس به انعطاف نشان دادن در مذاکرات صادر خواهد شد، همزمان از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم به دلیل مخالفتش با گسترش دامنه اختیارات مذاکره‌کنندگان که مانع پیشرفت در مذاکرات می‌شود، انتقادهایی مطرح است. اما روزنامه «یسرائیل هیوم» به نقل از برخی مقامات ارشد رژیم صهیونیستی در مذاکرات آزادی اسرا نوشت: «تاخیر در عملیات نظامی در رفح به تلاش‌هایی که برای رسیدن به توافق شده ضربه می‌زند، در مذاکرات پشت درهای بسته مقامات ارشد این سوال را مطرح می‌کنند که چرا رهبران سیاسی فکر می‌کنند اگر فشار نظامی به حماس اعمال نشود، حماس عقب‌نشینی خواهد کرد، آنها می‌گویند اگر یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس تحت فشار شدید قرار نگیرد و فشارهای نظامی شدیدی به حماس وارد نشود، پیشروی در زمینه قرارداد غیرممکن است و به نظر نمی‌رسد تا زمانی که شرایط به این شکل است، پیشرفتی در مذاکرات حاصل شود.»

اصرار نتانیاهو بر آزادی اسرا به عنوان پیش‌شرط صلح
با وجود روانه شدن هیات اسرائیلی به قاهره، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد بدون آزادی اسرا آتش‌بس در غزه محقق نخواهد شد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه گفت: من به جامعه بین‌المللی گفتم که بدون آزادی اسرا آتش‌بس در غزه محقق نخواهد شد. براساس گزارش الجزیره، نتانیاهو گفت: جنگ با شدت ادامه دارد و ما یک گام با پیروزی فاصله داریم اما بهایی که به خاطر آن پرداخت کردیم دردناک بود. نتانیاهو گفت: ما آماده رسیدن به توافق تبادل اسرا هستیم اما آماده نیستیم که تسلیم خواسته‌های زیاد حماس شویم. وی در اظهاراتی بدور از واقعیت مدعی شد از مجموع ۲۴ گردان وابسته به حماس ۱۹ گردان را از بین بردیم که شامل فرماندهان برجسته حماس بود. رسانه‌های عبری گزارش دادند نشست کابینه جنگ پایان یافت و پیش بینی می‌شود هیأت مذاکره کننده اسرائیلی به قاهره بروند.

ضرورت اخذ تصمیم‌گیری مهم از سوی اسرائیل
تمامی شواهد از یان واقعیت حکایت دارند که پیوستن اسرائیل به فرآیند صلح نیازمند یک تصمیم‌گیری جدی و دادن هزنیه‌ قابل توجه است. در این ارتباط، یک مقام صهیونیست به سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اشغالگر گفت وضعیت این روزها برای رژیم اشغالگر و کابینه تحت امر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز به روز دشوارتر می‌شود. این مقام که حاضر به افشای نامش نشد، اظهار کرد: مقامات اسرائیل ناگزیر به اتخاذ تصمیمات دشوار برای تکمیل معامله تبادل اسرا پس از ۶ ماه جنگ در غزه شده‌اند. این مقام صهیونیست همچنین تایید کرد که اعتراضات فشار بر کابینه را برای انعقاد قرارداد مبادله اسرا افزایش می‌دهد. وی ادامه داد: اسرائیل راهبردی برای مدیریت جنگ ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند در مذاکرات پیش برود.

تاکید لندن بر پایان جنگ وحشتناک غزه
نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که لندن بابت به راه افتادن «حمام خون» در غزه شوکه شده و این جنگ وحشتناک باید تمام شود. پس از کشته شدن هفت نفر از امدادگران سازمان «آشپزخانه مرکزی جهانی» در غزه در پی حمله هوایی رژیم صهیونیستی، مشخص شد که سه نفر از کشته‌ها شهروند انگلیس هستند. ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما همچنان از اسرائیل حمایت می‌کنیم اما تمامی انگلیس از بابت این حمام خون در غزه شوکه شده است. این جنگ باید پایان یابد. نخست وزیر انگلیس همچنین خاطرنشان کرد، کودکان غزه نیاز دارند که وقفه فوری بشردوستانه به یک آتش بس طولانی مدت و با دوام بدل شود. وی ادامه داد: این سریعترین راه برای آزادی اسرای اسرائیلی و کمک به غزه، توقف جنگ و مرگ مردم است.

سرمقاله

جعفر قادری
عضو کمیسیون برنامه، و بودجه مجلس

هر اقدامی که در راستای حمایت از تولید و کاهش جذابیت دلالی و واسطه گری و راکد نگه داشتن سرمایه‌ها باشد، به نفع کشور است. این اقدامی مناسب است که معافیت‌های مالیاتی را برای تولیدکنندگان کاهش دهیم و تا جائیکه می‌توانیم به افزایش مشارکت مردم در اقتصاد کشور کمک کنیم. به این ترتیب، پیشنهاد کاهش مالیات بر تولید را در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم مثبت ارزیابی می‌کنم. قطعاً سیاست درست این است که از شرکت‌های صادرات محور حمایت کنیم و تولیدکنندگان را به سمت ورود به بازارهای جهانی سوق دهیم. حمایت از صادرات اقدام مناسبی است و دستاوردهای خوبی می‌تواند برایمان داشته باشد. این امر به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند.به طور کلی، حمایت از تولید و صادرات به معنای کاهش جذابیت واسطه گری است و به این ترتیب زمینه را برای مشارکت بیشتر مردم در اقتصاد کشور فراهم می‌کنیم. کاهش خام فروشی به این معناست که میزان بیشتری از ارزش افزوده را در کشور حفظ می‌کنیم. در غیر این صورت، منفعت اصلی را به کشورهای دیگر تقدیم می‌کنیم و خودمان از مزیت‌های توسعه زنجیره ارزش بی نصیب می‌مانیم. هر اقدامی که در راستای گسترش زنجیره ارزش محصولات و استفاده از پتانسیل‌های موجود باشد، مثبت ارزیابی می‌شود. دولت برای حمایت بیشتر از فعالیت‌های مولد، لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را به مجلس ارسال کرده است. بهره بردن از مزیت‌های لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در گروی این است که این لایحه در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد. به ویژه مهم است که معافیت‌های مالیاتی را برای بخش تولید در نظر بگیریم و بر جذابیت تولید در کشور اضافه کنیم. مجلس در سال جدید بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در جهت حمایت از تحقق شعار سال و جلب مشارکت مردم در اقتصاد، در دستور کار قرار خواهد داد.

یادداشت

جعفر قنادباشی
کارشناس مسائل منطقه

آنچه که در نظر اعتراض‌کنندگان اسرائیلی است با معادله‌ای که در ذهن نتانیاهو است، متفاوت است. برای افراد و خانواده اسرا با وجود ادامه جنگ و درگیری دیگر هیچ امیدی برای آزادی اسرای‌شان نیست و از سویی آنها بعد از ۶ ماه دیگر باور کردند که با جنگ، اسرا آزاد نمی‌شوند و حتی نگران هستند در میانه جنگ و درگیری اسرای بیشتری کشته شوند کما اینکه حماس هم بعضا اعلام کرده است که تضمین نمی‌کنیم این افراد در حملات اسرائیل کشته نشوند و ممکن است خطرات جانی داشته باشد. ما آنچه در ذهن نتانیاهو و گالانت است و در یک ماه اخیر به صراحت آن را شنیدیم این است که اگر جنگ را پایان دهند یعنی شکست را پذیرفته‌اند و این یک واقعیت میدانی است. نتانیاهو معتقد است توقف جنگ یعنی شکست اسراییل و پیروزی حماس. گالانت هم همین حرف را زد و گفت اگر ما جنگ را پایان دهیم، پایان اسرائیل را امضا کرده‌ایم. چون جنگ هفت اکتبر، شبیه جنگ ۳۳ روزه است و در آن جنگ اولمرت، نخست وزیر وقت اسرائیل از قدرت کناره‌گیری کرد و باعث شکست اسرائیل شد نگرانند که با کناره گیری نتانیاهو از قدرت به نوعی تجربه آن شکست تداعی شود و به هر حال اگر نتانیاهو از قدرت کناره‌گیری کند این خود به خود به معنی پیروزی حماس و شکست اسرائیل است. اهدافی که تعریف کرده مثل از بین بردن حماس و آزادی اسرا و دستگیری سران حماس و حمله به رفح از نظر خودشان در روزهای اول جنگ دست یافتنی بود و فرصت‌هایی که از آمریکا برای اجرای برنامه‌شان می‌گرفتند، این بود که طی یک ماه این اهداف را عملی کنند اما الان می بینیم که این اهداف عملی نیست و با ترور سرداران ایرانی در سوریه سعی کردند معادله را تغییر دهند اما کار را پیچیده تر کردند. بیش از ۲ ماه است که نتانیاهو می‌گوید قرار است به رفح حمله کنیم ولی نتوانسته آن را عملی کند. مانع این کار هم آماده نبودن ارتش اسرائیل و فشارهایی است که از جوانب مختلف از جمله اعتراضات جهانی و خطر خیزش مردمی در اردن به اسرائیل وارد می‌شود. در اردن ۱۳ شب است که مردم در خیابان هستند و می خواهند به سمت مرز اردن و اسرائیل حرکت کنند و هم‌چنین به خاطر همین اعتراضات مردمی در اردن، سفارت اسرائیل هم بسته شده است و این خطر خیزش در اردن و تکرارش در کشورهای شمال آفریقا مثل مصر، اسرائیل را از اقدامات تهاجمی‌تر و اینکه بیشتر مردم را خشمگین کند و موجب سقوط متحدان آمریکا نشود، بازمی‌دارد. این اقدام یک هشدار جدی به آمریکا بود که ممکن است با طولانی شدن جنگ و ادامه کشتار اقدامات و عملیاتی علیه نیروهای آمریکایی در خود آمریکا و نیز در منطقه صورت گیرد و بعد از آن بود که دیدیم آمریکا دیگر با قطعنامه آتش بس مخالفت نکرد و ارسال کمک‌ به مردم غزه از طریق هوایی را نیز شروع کرد. محتمل‌ترین تحول، پذیرش آتش‌بس است که در قالب مذاکرات در حال انجام است و اسرائیلی‌ها بیشتر از گذشته ناگزیر به کوتاه آمدن از مواضع‌شان هستند. با وجود اینکه آمریکا از قطر و مصر خواسته است از حماس بخواهند که از خواسته‌هایش کوتاه بیاید اما تا الان کوتاه نیامده است. در عین حال اسرائیل آتش‌بسی را می خواهد که موجب شکستش نشود و نوید پیروزی حماس نباشد. اما روشن است که به محض پذیرش آتش بس شیپور پیروزی در منطقه برای فلسطین و حماس به صدا در می‌آید.

«تجارت» دلایل عدم تحقق شعارسال در دولت های گذشته را بررسی می کند

گروه اقتصاد کلان: نخستین بار که حضرت آیت الله خامنه‌ای، رسما نامی را برای یک سال برگزیدند، به پیام نوروزی ایشان در سال ۱۳۷۸ بازمی‌گردد. از آن پس این مساله به صورت یک سنت، همه ساله تکرار و نامگذاری سال‌های مختلف که از اول فروردین ۷۸ آغاز شد؛ رویکردی که تاکنون ادامه یافته و هر ساله نام مشخصی به عنوان شعار سال از سوی ایشان مطرح و دنبال می‌شود. تعیین شعار سال طی 15 سال اخیر با عناوینی چون؛ «حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف»، «همت مضاعف و کار مضاعف»، «جهاد اقتصادی»، «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال»، «حمایت از کالای ایرانی»، «رونق تولید»، «جهش تولید»، «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، «تولید دانش‌بنیان؛ اشتغال‌آفرین» حکایت از محوریت مسائل اقتصادی و توجه به امر تولید و مهار تورم در کشور دارد که از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته است، تعیین چنین عناوینی حکایت از اهمیت اقتصاد در ارکان مختلف کشور دارد که نیاز به تعامل همه جانبه قوای سه گانه و سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی دارد تا بتوان با الگو قرار دادن این شعارها بتوان به شکل تخصصی نسبت به اجرای آن در حوزه های مختلف اقدام کرد.

اجرای صوری شعار سال و سواستفاده از آن
به گزارش «تجارت»، بسیاری از کارشناسان معتقدند با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر توجه همه سازمان ها جهت تقویت ظرفیت های تولید و بهره مندی از مزایای حاصله در شعارهای سال، فقط به زیرنویس تلویزیون به محض اعلام شعار سال از سوی ایشان و یا چاپ بنر و ... در سراسر کشور بسنده می شود و حتی تعیین کارگروه های ویژه در این میان نیز با ایجاد رانت های ضرب الاجل به تخصیص تسهیلات مالی و غیرمالی به منظور اجرای صوری شعار سال در کشور محدود می شود. مصداق بارز آن سوءاستفاده از نام شرکت های دانش بنیان برای دریافت تسهیلات و وام های منظور شده در این زمینه است. قدرت‌الله امام‌وردی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با دنیای اقتصاد او با اشاره به شرکت‌های دانش‌بنیان و شعار سال 1401گفت: متاسفانه عده‌ای به نام شرکت‌های دانش‌بنیان با سوءاستفاده از این فرصت به دنبال اخذ تسهیلات هستند و نمونه اخیر آن نیز فرزند معاون رییس‌جمهور بود که در کانادا به نام شرکت دانش‌بنیان سرپرست بخشی از یک شرکت تولید فیلترشکن شده بود.
فقدان انسجام سازمان در پیشبرد اهداف موردنظر در شعارهای سال
از سوی دیگر عدم انسجام سازمان ها و نهادهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و ...برای اجرای شعار سال که کلیدی راهبردی در برنامه ریزی های و سیاست گذاری ها در سطح کشور به شمار می آیند، هر چند مقام معظم رهبری در فرازی از سخنرانی خود در شروع سال جاری « بر لزوم انسجام مدیران اقتصادی و داشتن نظر واحد در مسائل گوناگون اقتصادی، مشخص کردن اولویت ها و تمرکز بر شاخص های اصلی و پیگیری روزانه آنها از جانب رئیس جمهور و دیگر مسئولان» تاکید کردند، اما فاصله عمل مسئولان در سطوح مختلف به منظور به کارگیری ظرفیت های کامل موجود جهت عملیاتی کردن شعار سال به حرف های مقام معظم رهبری بسیار است. صاحبنظران درباره دلایل عدم تحقق شعارهای سال در حوزه های مختلف معتقدند؛ مشکلات سیاستی، اقتصادی، یا اجرایی، همچنین چالش هایی مانند؛ تحریم‌ها، مشکلات داخلی اقتصادی، نقص در مدیریت، یا تضادهای سیاست‌های مختلف در اجرا و برنامه‌ریزی باشد. همچنین، پیچیدگی و فقدان نظارت در حوزه های مختلف حاکمیتی می‌تواند باعث شکست برخی از اهداف و شعارها شود.
هدررفت منابع در سایه اختلاس و فسادهای سیستماتیک
به گفته این گروه از کارشناسان با وجود مشکلات خارجی و فشار تحریم و... در صورت توانمندی مطلوب در مدیریت منابع موجود و به کارگیری مدیران کارآمد و انسجام در تصمیم گیری ها و... می توان بسیاری از شعارهای سال که در زمره اهداف پیش بینی شده دولت قرار دارند را محقق کرد. هر چند به زعم برخی از کارشناسان اختلاس و فساد سیستماتیک از جمله موانعی به شمار می آیند که حتی با وجود نبود تحریم ها و موانع و تهدیدهای خارجی کشور را از رشد و ثبات اقتصادی با توجه به حد و اندازه و ظرفیت های موجود باز می دارد چرا که وجود فساد در سیستم مالی و اقتصادی می‌تواند منجر به تلفات مالی و کاهش درآمدهای دولتی شود. کارشناسان بر این باور هستند؛ تضاد در سیاست‌ها با وجود تاکید مقام معظم رهبری در انسجام و هماهنگی نهادهای ذیربط باعث تشتت و تعویق بسیاری از طرح و برنامه ها در حوزه های مختلف می شود که به عدم موفقیت می انجامد. در حقیقت اهتمام همه سازمان ها برای تحقق آنچه که در برنامه ریزی های سالانه مانند بودجه، برنامه های توسعه و... صورت می گیرد از جمله زیرساخت ها و بسترهای لازم برای تحقق شعارهای رهبری به شمار می آید که متاسفانه هر سال و دوره با نقصان در اجرا مواجه هستیم.
پارادوکس حمایت از تولید و بخش خصوصی با فربه شدن دولت
از سوی دیگر حمایت تولید یکی از تاکیدات همیشگی مقام معظم رهبری است که قطعاً با حمایت واقعی از بخش خصوصی فرصت عملیاتی شدن پیدا می کند، و این مهم باکاهش هزینه های تولید و افزایش مشارکت واقعی مردم ایجاد می شود، در این میان کوچک سازی دولت نیز یکی از پارامترهای مهم در مسیر مردمی شدن اقتصاد به عنوان اصلی ترین مساله مورد توجه رهبری است، اما در عمل با انحصارطلبی های فراونی در صنایع مختلف اقتصادی و ... از سوی دولت مواجه هستیم که در حقیقت امکان فعالیت برای بخش خصوصی در قالب های مختلف را دشوار ساخته است.

مشروط کردن رشد اقتصادی با عوامل خارجی
تجربه‌ی دهه‌ی نود در ایران نشان می‌دهد که میان اقتصاد و سیاست خارجی گرهی ناگسستنی وجود دارد و سفره‌ی مردم به سیاست خارجی به طور ذاتی گره خورده است، نه اینکه کسی این دو را به هم گره زده باشد.
صاحبنظران درباره دلایل عدم تحقق مطلوب شعارهای سال مقام معظم رهبری در کشور طی سالیان اخیر می گویند: گره زدن اقتصاد و بهبود وضعیت معیشت مردم و مهار تورم که همواره در شعارهای سال رهبری تکرار می شود به رخدادهای خارجی باعث شده تا کمتر شاهد عملیاتی شدن توصیه های مقام معظم رهبری در قالب شعارهای سال که فصل الخطاب حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و.. در کشور است، باشیم. به نظر این گروه نه دولت روحانی و نه رئیسی نتوانسته اند رونق تولید در کشور را اجرایی کنند، هر چند دولت سیزدهم در تعاملی یکدست با دیگر قوا سعی در حرکت در مسیر توصیه های رهبری را داشت، اما باز هم به مقصد مورد نظر نرسیده ایم و جهش تولید در شعار سال گذشته، همچنان بر زمین ماند تا شاید با مشارکت مردمی در سال جاری فرصتی برای عملیاتی شدن بیابد.
این گزارش حاکی است؛ هرچند فشار تورم و گرانی همچنان بر گرده مردم (به‌خصوص اقشار کم‌درآمد) سنگینی می‌کند اما اگر توجهات کلی در سیاست‌های کلی نظام که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ و پیگیری می‌شود نبود، شرایط به‌مراتب سخت‌تر از وضع امروز بود و اگر مسئولان اقتصادی کشور جدی‌تر به مسئله اقتصاد مقاومتی و اجزای آن توجه می‌کردند شرایط معیشتی مردم اوضاع به‌مراتب بهتری از وضع امروز داشت.

رئیسی در نشست هیات دولت تاکید کرد:

گروه سیاسی: بخش‌های اقتصادی دولت بهویژه سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی از سوی رئیس‌جمهور مکلف شدند از اتخاذ سیاست‌ها و تصمیماتی که منجر به بی‌ثباتی در بازار یا افزایش فاصله طبقاتی می‌شود پرهیز کنند.
به گزارش تجارت، سید ابراهیم رئیسی در جلسه عصر دیروز یکشنبه هیات دولت در تبیین وظایف بخش‌های مختلف دولت در اجرای محورهای بیانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران نظام، تأیید تلاش‌های متراکم دولت از سوی معظم‌له در مقاطع مختلف از جمله در دیدار با مسئولان نظام را افتخاری برای دولت عنوان کرد و افزود: ایشان در کنار اشاره به شیرینی‌های اقتصادی کشور، به برخی تلخی‌ها نیز اشاره داشتند که همه تلاش مسئولان دستگاه‌های اجرایی در تعامل و همکاری سایر قوا باید در جهت تبدیل این تلخی‌ها به شیرینی‌ها باشد. رئیس جمهور با بیان اینکه وقتی دولت در ایجاد شیرینی‌های بخش اقتصادی موفق بوده است، قطعاً خواهد توانست تلخی‌ها را کاهش و به شیرینی تبدیل کند، افزود: دولت ایجاد آرامش و رفاه مردم را از اهداف اصلی خود می‌داند و همه مسئولان باید در این مسیر بدون استراحت و با تمام توان پای کار باشند. توجه ویژه به ایجاد ثبات در بازار و همچنین کاستن از فاصله طبقاتی در کشور از تاکیدات رئیس جمهور در جلسه هیات دولت امروز بود که بخش‌های اقتصادی دولت بویژه سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شدند از اتخاذ سیاست‌ها و تصمیماتی که منجر به بی‌ثباتی در بازار یا افزایش فاصله طبقاتی می‌شود، پرهیز کنند. «مدیریت زمان و حساسیت نسبت به انجام دقیق و به‌موقع امور، بویژه تاکید بر پرهیز دستگاه‌های اجرایی کشور از هرگونه تاخیر در انجام اقداماتی که به نفع مردم است»، «توجه ویژه به رفع موانع سرمایه‌گذاری با استفاده از ظرفیت قانون رفع موانع تولید و بهره‌گیری از منابع و ظرفیت‌های موجود در کشور»، «مصون‌سازی و افزایش تاب‌آوری اقتصاد کشور در مواجهه با تکانه‌های خارجی» و «رفع مشکلات و پیگیری مجدانه اجرای قانون مولدسازی» از دیگر محورهای مهم سخنان رئیس جمهور خطاب به وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی در جلسه امروز هیئت بود. رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به گزارش وزیر نفت از وضعیت مصرف سوخت، وزارت نفت را مکلف کرد زمینه‌های کاهش مصرف را مورد بررسی و توجه قرار دهد.

«تجارت» از نشست مشترک رئیس اتاق ایران با سفرای وزارت خارجه گزارش می دهد

گروه صنعت و تجارت: اهمیت دیپلماسی اقتصادی در شرایط فعلی که اقتصاد کشور با تحریم مواجه است چیست؟ به گزارش «تجارت»، کارشناسان معتقدند تجربه موفق سال‌‌های اخیر برخی ازکشورهای درحال توسعه ثابت کرد، هیچ یک از بحران‌ها و موضوعات بین‌المللی اخیر را نمی‌توان بدون همراهی و پیوست دیپلماسی چندجانبه، به‌ویژه در حوزه مناسبات اقتصادی بررسی و به‌دنبال راه‌حل جامع بود. ازسازمان همکاری شانگهای گرفته تا سازمان کشورهای صادر کننده نفت و از سازمان نوبنیاد بریکس گرفته تا سازمان همکاری کشورهای اسلامی و ازغیرمتعهدها گرفته تا همکاری‌های پارلمانی بین کشورهای اسلامی، کشورهای آسیایی و کشورهای عضو اکو، که عمدتا متشکل ازکشورهای جهان سوم نامیده می‌شود، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان در سطوح ملی، توجه خاصی به دیپلماسی چندجانبه را به نمایش می‌گذارند. بنابراین برای سیاست خارجی کشورمان نیز، مخصوصا در دولت سیزدهم، این مقوله بنابر شرایط ناشی از زیست اجتماعی بین‌المللی ناشی از تحولات اخیر بسیارحائزاهمیت بوده و خواهد بود.
در این ارتباط رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: اتاق ایران با تمرکز بر تقویت دیپلماسی اقتصادی و همکار ی‌های عملیاتی با دولت مصمم است در مسیر شکوفایی اقتصادی کشور و افزایش تجارت خارجی، فعالیت‌های جدی‌تری داشته باشد. صمد حسن‌زاده، در ضیافت نوروزی اتاق ایران که با همکاری وزارت امور خارجه و با حضور سفرای کشورهای مختلف، روسای اتاق‌های مشترک و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد، بیان کرد: حضور ارزشمند شما فرصت مغتنمی برای اشاعه دوستی‌ها، صمیمیت‌ها و تجدید عهد جهت توسعه و تقویت همکاری‌ها را در سال جدید فراهم کرده است. او با تاکید بر اهمیت تقویت و گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین ایران و دیگر کشورهای جهان، ادامه داد: در دوره جدید اتاق ایران، ما با عزمی جدی برای همکاری نزدیک و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در این حوزه، آمادگی خود را برای توسعه روابط بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی با کشورهای جهان اعلام می‌کنیم. حسن‌زاده، با بیان اینکه موقعیت استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه و تلاقی شرق و غرب، موجب شده تا ظرفیت‌های بیشمار اقتصادی داشته باشد، گفت: ایران می‌تواند نقش بسیار مهم‌تری در صحنه تجارت و همکاری‌های خارجی و خدمات مربوطه و تامین زنجیره ارزش کشورها ایفا کند و شاخص‌های کنونی مطلوب ما نیست و از این ظرفیت‌ها فاصله دارد. او تاکید کرد: اتاق ایران آماده است با همکاری شما و بکارگیری ابتکارات و تلاش بیش از پیش جهت معرفی ظرفیت‌های اقتصادی برای همکاری و جلب سرمایه‌گذاری ها و ارائه راه‌کارهای توسعه تجارت، رسالت خود را به خوبی ایفا کند. رئیس اتاق ایران با اشاره به اهمیت رفت و آمدهای تجاری میان کشورها، گفت: یکی از خواسته‌های اصلی بخش خصوصی تسهیل رفت‌وآمد هیات‌های تجاری کشورهاست. ایران بر اساس حسن نیت خود روادید تعدادی از کشورها را به صورت یک طرفه برداشته است و ما امیدواریم با اقدام متقابل از سوی کشورها شاهد توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری باشیم. حسن‌زاده با ابراز امیدواری برای انتقال پیام آمادگی بخش خصوصی ایران برای توسعه روابط تجاری با کشورهای مختلف، افزود: ما به عنوان فعالان اقتصادی می‌توانیم بستر مناسبی برای تفاهم بیشتر بین کشورها فراهم کرده و با همکاری‌های بیشتر، توسعه پایدار کشورهایمان را رقم بزنیم. در ادامه این نشست، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تعمیق و گسترش همکاری‌های اقتصادی با همسایگان، کشورهای منطقه، کشورهای آسیایی و کشورهای «جنوب جهانی» یکی از اولویت‌های اصلی دیپلماسی اقتصادی دولت است، افزود: سازمان‌ها و ترتیبات چندجانبه و منطقه‌ای مانند سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس، سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سایرین، جایگاه مهمی در دیپلماسی اقتصادی ما دارند و به آن‌ها به‌ عنوان پتانسیل بزرگ برای شکل‌گیری الگوهای همکاری جدید جنوب-جنوب نگاه می‌کنیم.
صفری با اشاره به اینکه هدف این گردهمایی، نشان دادن حمایت متقابل بین دیپلماسی دوجانبه و چندجانبه است، گفت: ما بر این باوریم که تقویت و ارتقای همکاری‌ها در چارچوب این سازمان‌ها باعث تقویت بیشتر روابط دوجانبه
ما خواهد شد. او افرود: ایران به عنوان عضو جدید در سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس، مصمم به ایفای نقش مهم و حمایت کامل از فعالیت‌های آن‌ها است. در ژانویه امسال، با امضای توافقنامه تجارت آزاد با پنج عضو این اتحادیه که تقریباً ۹۰ درصد از کل تجارت بین خود را پوشش می‌دهد، روابط خود را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارتقا دادیم. ما به عنوان شریک گفت‌وگوی بخش در سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه، آمادگی و تمایل خود را برای ارتقاء وضعیت خود به عضویت کامل اعلام کرده‌ایم. او تاکید کرد: در تمام این تلاش‌ها، دولت جمهوری اسلامی ایران تنها نیست. بخش خصوصی ایران همیشه برای پیشرفت در روابط دو و چندجانبه ما کمک کننده بوده است. معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه، ادامه داد: اتاق ایران با ۱۳۸ سال قدمت، مجلس بخش خصوصی کشور است. این سیاست‌گذار استراتژیک و هماهنگ کننده در داخل و در میان بخش خصوصی است. خانواده اتاق ایران شامل ۳۴ اتاق استانی، ۴۰ اتاق بازرگانی مشترک، بیش از ۲۰۰ انجمن تخصصی اقتصاد ملی، حدود ۲۰ کمیسیون اقتصادی در زیرمجموعه‌های مختلف و ... است که ظرفیت عظیمی برای ارائه خدمات اقتصادی، تجاری، بازرگانی و خدمات مشاوره ای به جامعه تجاری، دولت، مجلس و قوه قضاییه در ایران، است. صفری گفت: با وجود برخی محدودیت‌های سیاسی در روابط دوجانبه و یا چندجانبه ایران با بعضی از کشورها، اتاق ایران همیشه در حوزه اقتصادی آمادگی توسعه روابط و گره‌گشایی از مسائل را داشته و خواهد داشت. ما در وزارت امور خارجه، بخش خصوصی را ابزار قوی در دست دیپلماسی اقتصادی کشور می‌دانیم. ما همچنان آماده تسهیل بیشتر تعاملات بین بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی در کشورهای شریک هستیم. او ادامه داد: در چارچوب سازمان‌های چندجانبه، اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو باید در فعالیت‌های چندجانبه مشارکت بیشتری داشته باشند. به عنوان نمونه، اتاق شهر اصفهان در تاریخ ۲۹ تا ۳۰ آوریل امسال میزبان اتاق‌های کشورهای عضو ACD خواهد بود و در آنجا سهم بخش خصوصی در دستور کار همکاری ACD مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه، در پایان با تقدیر از اتاق ایران برای میزبانی این ضیافت، تاکید کرد: به همه شرکت کنندگان اطمینان می‌دهم که از حمایت کامل وزارت امور خارجه و حمایت خود برای ارتقای مشارکت‌های دولتی - خصوصی و همچنین تعاملات تجاری، به دوجانبه و چندجانبه برخوردارند. همکاران تجاری من در وزارت خارجه نیز برای حمایت و کمک همیشه در دسترس هستند.

گروه انرژی: وزارت نیرو در گزارشی اعلام‌کرد: زمستان ۱۴۰۲ میزان تولید فولاد ایران ۲۶.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرد، اتفاقی که بررسی‌ها نشان می‌دهد تامین ۱۱ درصد برق بیشتر برای این صنایع نسبت به سال ۱۴۰۱ در تحقق آن نقش بسزایی داشته است. به گزارش ایرنا، سال گذشته و در سایه افزایش ظرفیت تولید برق کشور، میزان انرژی برق تحویلی به صنایع انرژی‌بر نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۵.۵ درصد افزایش داشت که در این‌ بین سهم صنایع فولادی پنج‌ درصد بود. بر اساس داده و اطلاعات شرکت مادرتخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر)، همچنین در چهار ماهه گرم سال گذشته نیز نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ میزان برق تحویلی به صنایع انرژی‌بر ۴.۷ درصد افزایش داشت که سهم صنایع فولادی از این افزایش ۲.۲ درصد بوده است. همچنین در فصل سرد سال گذشته که صنایع با محدودیت در تامین انرژی گاز روبه‌رو بودند، میزان برق تحویلی به صنایع انرژی‌بر به میزان ۸.۲ درصد افزایش داشت که در این‌ بین میزان افزایش برق تحویلی به صنایع فولادی به ۱۱ درصد و به عدد سه‌هزار و ۸۲۲ مگاوات بر ساعت رسید. اتفاق مهمی که بررسی‌ها نشان می‌دهد به افزایش ظرفیت تولید صنعت فولاد کشور در فصل زمستان کمک شایانی کرده و ایران در کنار ترکیه به کشور پیشتاز افزایش ظرفیت تولید فولاد در جهان تبدیل شد. این مهم از آنجایی مورد تاکید است که در فصل زمستان، صنایع انرژی‌بر به‌ویژه صنایع فولادی با محدودیت جدی در تامین انرژی گاز روبه‌رو هستند و در نتیجه هر گونه افزایش قابل‌توجه در تولید آن‌ها در این فصل وابستگی معناداری با افزایش تامین برق آن‌ها دارد. بر اساس گزارش اخیر انجمن جهانی فولاد که در ارتباط با میزان تولید فولاد قاره‌ها و کشورهای مختلف جهان در ۲ ماه فوریه و ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی (۱۱ دی‌ماه تا ۱۱ اسفند ۱۴۰۲) منتشر شد، ایران در کنار ترکیه پیشتاز افزایش ظرفیت تولید فولاد در جهان بود. با اینکه در سال‌های گذشته میلادی اکثر کشورهای جهان با چالش جدی در حوزه تأمین انرژی روبه‌رو بوده‌اند و به‌تبع آن ظرفیت تولید فولاد آن‌ها نزولی بوده و یا در نهایت افزایش قابل‌توجهی نداشته است، بررسی تازه‌ترین گزارش انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد دو کشور ایران و ترکیه در فصل زمستان گذشته توانسته‌اند با تامین انرژی کافی ظرفیت تولید فولاد خود را به شکل چشمگیری افزایش دهند. بر اساس این گزارش، در ۲ ماه فوریه و ژانویه سال جاری میلادی کشورهای آسیا و اقیانوسیه در مجموع ۲۲۷ میلیون تن تولید فولاد داشتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا اما در ۲ ماه فوریه و ژانویه سال ۲۰۲۴ فقط ۲۱.۱ میلیون تن تولید فولاد داشتند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یک‌درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در آمریکای شمالی نیز در ۲ ماه مورد اشاره سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۷.۷ میلیون تن فولاد تولید شد که در مقایسه با فوریه و ژانویه سال ۲۰۲۳ میلادی ۲.۲ درصد کاهش داشته است. مستند به این گزارش، در ماه فوریه سال جاری میلادی بیشترین میزان افزایش تولید فولاد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ میلادی به ترکیه اختصاص داشت که صنعت فولاد این کشور شاهد رشد ۴۶.۶ درصدی بود و پس از ترکیه نیز ایران با ۱۴.۳ درصد افزایش تولید در جایگاه دوم قرار داشت. همچنین با در نظر گرفتن ۲ ماه فوریه و ژانویه سال جاری میلادی که منطبق با ۲ ماه دی و بهمن سال ۱۴۰۲ بود، ظرفیت تولید فولاد ترکیه و ایران به ترتیب ۳۴.۵ و ۲۶.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که حکایت از تامین انرژی کافی برای این صنعت انرژی‌بر و پیش‌گرفتن ظرفیت تولید از مصرف در ایران است. رشد صعودی و قابل‌توجه ظرفیت تولید فولاد در ایران در فصل زمستان گذشته در حالی رقم خورد که بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد کشورهایی، چون آمریکا و روسیه در همین بازه زمانی به ترتیب کاهش ۲.۶ و ۳.۲ درصدی را در حوزه تولید فولاد تجربه کردند و میزان تولید کشورهایی همچون ژاپن و کره جنوبی نیز تقریباً ثابت بود.

یک رسانه غربی، آمریکا را تامین کننده ۶۹ درصد تسلیحات رژیم صهیونیستی اعلام کرد و نوشت: فروش تسلیحات به تل آویو از سوی کشورهای اروپایی ۱۰ برابر شده‌است و انگلیس یکی از حامیان تسلیحاتی اسرائیل به شمار می رود. شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان «بی‌بی‌سی» در گزارشی با عنوان «جنگ غزه: تسلیحات اسرائیل از کجا می آید؟»، نوشت: اسرائیل باوجود اینکه خودش از صادرکنندگان تسلیحات است اما برای ادامه جنگ غزه، نیازمند واردات هواپیما، بمب های هدایت شونده و موشک است.
این رسانه غربی، آمریکا را بزرگترین تامین کننده تسلیحات رژیم صهیونیستی عنوان کرد و افزود: براساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین الملل استکهلم، آمریکا تامین کننده ۶۹ درصد تسلیحات اسرائیل بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ بوده است و سالانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک تسلیحاتی در اختیار تل‌آویو قرار می دهد. بی‌بی‌سی با اشاره به سفارش ساخت ۷۵ جنگنده پیشرفته اف-۳۵ به آمریکا از سوی رژیم صهیونیستی، نوشت: بیش از ۳۰ جنگنده اف-۳۵ از سوی آمریکا به اسرائیل تحویل داده شده است و اسرائیل اولین طرفی است که از این جنگنده های پیشرفته در عملیات نظامی استفاده می کند. این رسانه انگلیسی زبان، از هزینه ۵۰۰ میلیون دلار از کمک های نظامی سالانه آمریکا برای تقویت سامانه پدافند موشکی موسوم به «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی خبر داد. بی‌بی‌سی نوشت: از زمان شروع جنگ (علیه غزه)، تنها ۲ قرارداد فروش تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل علنی شده که براساس یکی از آنها، واشنگتن، ۱۴ هزار مهمات تانک به ارزش ۱۰۶ میلیون دلار در اختیار تل آویو قرار داده است. همچنین قرارداد دیگری به ارزش ۱۴۷ میلیون دلار برای ساخت گلوله توپ ۱۵۵ میلیمتری علنی شده است. این رسانه غربی، تعداد قراردادهای فروش تسلیحات دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به رژیم اسرائیل را بیش از ۱۰۰ قرارداد ارزیابی کرد و نوشت: هزاران گلوله هدایت شونده، بمب های کوچک و سنگرشکن و دیگر تسلیحات سبک، از سوی آمریکا به اسرائیل ارائه شده است. براساس این گزارش، قرارداد فروش۵۰ جنگنده اف-۱۵ به ارزش ۱۸ میلیارد دلار، از تازه ترین قراردادهای فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی است که هنوز به تصویب کنگره آمریکا نرسیده است. بی‌بی‌سی، آلمان را بعد از آمریکا، بزرگترین فروشنده تسلیحات به رژیم اشغالگر اعلام کرد و نوشت: آلمان در سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، ۳۰ درصد تسلیحات مورد نیاز تل‌آویو را تامین کرده است. این رسانه انگلیسی زبان از افزایش ۱۰ برابری فروش تسلیحات کشورهای اروپایی به رژیم صهیونیستی خبر داد و نوشت: اروپایی ها در سال ۲۰۲۳، ۳۲۶ میلیون دلار تسلیحات به اسرائیل فروختند که ۱۰ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۲ است. براساس این گزارش، ایتالیا با ۹ درهم درصد، سومین تامین کننده تسلیحات رژیم اشغالگر است که ۱۴.۸ میلیون دلار، تسلیحات در سال ۲۰۲۳، به این رژیم ارائه کرد. بی‌بی‌سی، انگلیس را نیز در میان دیگر کشورهای تامین کننده تسلیحات رژیم صهیونیستی عنوان کرد و نوشت: در سال ۲۰۲۲، این کشور، ۵۳ میلیون دلار تسیلحات به تل آویو فروخته است. این رسانه به آمار کمک تسلیحاتی انگلیس به رژیم اسرائیل در سال ۲۰۲۳ اشاره ای نکرد. این رسانه غربی همچنین از فروش ۱۵.۷ میلیون دلار تسلیحات به رژیم اشغالگر، توسط کانادا در سال ۲۰۲۲ میلادی خبر داد. کشورهای غربی در حالی مهمترین تامین کنندگان سلاح برای رژیم صهیونیستی هستند که در ظاهر، خود را مدافع مردم فلسطین نشان می دهند و جنایات این رژیم را در بیانیه های مزورانه خود محکوم می‌کنند.

فایننشال تایمز گزارش داد آمریکا، انگلیس و استرالیا روز دوشنبه درباره ورود اعضای جدید به پیمان امنیتی آکوس مذاکراتی را انجام خواهند داد زیرا واشنگتن خواهان حضور ژاپن به عنوان یک عامل بازدارنده علیه چین در این اتحاد است. روزنامه به نقل از افراد آگاه گزارش داد: اعلام وضعیت وزرای دفاع آکوس مربوط به «ستون دو» این پیمان است که اعضا را متعهد می کند به طور مشترک محاسبات کوانتومی، زیر دریا، مافوق صوت، هوش مصنوعی و فناوری سایبری را توسعه دهند. فایننشال تایمز گفت: اعضای آکوس به توسعه ستون اول که برای تحویل زیردریایی های تهاجمی با موتور هسته ای به استرالیا طراحی شده است، فکر نمی کنند. آکوس که توسط آمریکا، انگلیس و استرالیا در سال ۲۰۲۳ رونمایی شد، بخشی از تلاش های آنها برای بازدارندگی در برابر قدرت رو به رشد چین در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام است. چین این پیمان را خطرناک خوانده و هشدار داده است که آکوس می تواند به یک مسابقه تسلیحاتی منطقه ای دامن بزند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در بحبوحه افزایش تاریخی قدرت نظامی و قدرت فزاینده ارضی چین، به دنبال افزایش مشارکت با متحدان خود در آسیا از جمله ژاپن و فیلیپین است. یک مقام ارشد دولت آمریکا روز چهارشنبه به رویترز گفت: می‌توان انتظار داشت در هفته آینده نوعی اطلاعیه درباره پیوستن ژاپن به این اتحاد در منطقه ارائه شود، اما جزئیاتی ارائه نکرد. یک منبع آگاه گفت: بایدن و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، احتمالاً در مورد گسترش آکوس به منظور پیوستن ژاپن در دیدار روز چهارشنبه در واشنگتن، گفتگو خواهند کرد. این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: با این حال استرالیا درباره آغاز پروژه های جدید تا زمانی که پیشرفت بیشتری در تامین زیردریایی های هسته ای کانبرا حاصل نشود، احتیاط خواهد کرد. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، سخنگوی وزیر دفاع استرالیا و همچنین وزارت خارجه چین به درخواست ها برای اظهار نظر درباره گزارش فایننشیال تایمز پاسخ ندادند و سخنگوی وزارت خارجه ژاپن گفت: این وزارتخانه نمی تواند اظهار نظر کند. در حالی که آمریکا مشتاق حضور ژاپن در ستون دو است، مقامات و کارشناسان می گویند که با توجه به نیاز ژاپن به ارائه دفاع سایبری بهتر و قوانین سختگیرانه تر برای محافظت از اسرار، موانع زیادی همچنان وجود دارد. کورت کمپبل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و طراح سیاست‌های واشنگتن درباره هند و اقیانوسیه، روز چهارشنبه گفت: آمریکا، ژاپن را تشویق می کند برای حفاظت از مالکیت معنوی و پاسخگویی مقامات در قبال اسرار، اقدامات بیشتری انجام دهد. او گفت: منصفانه است که بگوییم ژاپن برخی از این اقدامات را انجام داده است اما همه را نپذیرفته است. ایالات متحده برای سال ها گفته است انتظار می رود سایر کشورهای اروپایی و آسیایی به ستون دوم آکوس بپیوندند. این مقام ارشد آمریکایی گفت: هر تصمیمی در مورد اینکه چه کسی در ستون دو دخیل خواهد بود، توسط سه عضو آکوس گرفته می‌شود، وزرای دفاع آنها ماه‌ها در حال بررسی این موضوع بودند و بر اساس آنچه کشورها می‌توانند به پروژه بیاورند، به این پیمان اضافه خواهند شد. کمپبل گفت که کشورهای دیگر برای شرکت در آکوس ابراز علاقه کرده اند. کمپبل همچنین روز چهارشنبه گفت که پروژه زیردریایی آکوس می تواند به جلوگیری از هرگونه اقدام چین علیه تایوان، جزیره ای که دارای حکومت دموکراتیک است و پکن ادعا می کند بخشی از چین است، کمک کند. بایدن، کیشیدا و فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهور فیلیپین، روز پنجشنبه یک نشست سه جانبه برگزار کنند. پیمان آکوس در سال ۲۰۲۱ میان واشنگتن، کانبرا و لندن، تا حدی برای تسهیل انتقال فناوری نظامی بین این سه متحد ایجاد شد و ارتش آمریکا متعهد شده به استرالیا در دستیابی به زیردریایی‌های هسته‌ای کمک کند.

دومینویی ممنوعیت فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی در جهان


به دلیل نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و جنایت‌های جنگی این رژیم تعدادی از کشورهای جهان تصمیم گرفتند تا ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای رژیم صهیونیستی را متوقف کنند. طبق گزارش وبگاه الخنادق، برخی نخبه‌های سیاسی و حقوقی در کشورهای جهان خواهان ممنوعیت فروش سلاح به رژیم صهیونیستی به دلیل نقض قوانین بین‌المللی شده‌اند. جنایت‌های جنگی و نسل کشی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه به راه انداخته است بر برخورد کشورها و طرف‌های فعال در آن تأثیر گذاشته است. این مسأله در حکم دیوان بین‌المللی دادگستری که ۲۶ ژانویه صادر شد و در آن بر لزوم اتخاذ تدابیری از سوی تل‌آویو برای ممانعت از نسل کشی در غزه تأکید شد، به طور آشکار دیده می‌شود.

درخواست‌های جهانی برای ممنوعیت تسلیحاتی رژیم صهیونیستی
این اولین قطعه دومینویی بود که از کشورهای هم‌پیمان رژیم صهیونیستی افتاد؛ کشورهایی که از زمان تأسیس این رژیم حمایت نظامی، لجستیکی و سیاسی خود را از آن متوقف نکرده‌اند و این یک اقدام عجیب و غافلگیر کننده است. صدها سیاستمدار اخیرا در ۱۳ کشور که بیشتر آنها کشورهای اروپایی هستند، خواهان تعلیق و ممنوعیت فروش سلاح به رژیم صهیونیستی شدند. آنها تأکید کردند این یک اقدام ضروری به دلایل اخلاقی و قانونی است. در لندن بیش از ۱۳۴ عضو پارلمان و اعضایی از مجلس اعیان در نامه‌ای به وزرای خارجه و تجارت خواهان ممنوعیت معاملات تسلیحاتی با رژیم صهیونیستی شدند. آنها بر لزوم اتخاذ اقدام فوری برای تعلیق مجوزهای صادرات سلاح به اراضی اشغالی تأکید کردند.
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در شورای امنیت نیز از سیاست یک بام و هوای آمریکا انتقاد و واشنگتن را به ممانعت از اجرای نقش شورای امنیت متهم کرد. وی خواهان ممنوعیت تسلیحاتی رژیم صهیونیستی شد. در آلمان نیز که یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان سلاح به اراضی اشغالی است، وکلا دادخواست قضایی فوری را علیه دولت آلمان ارائه کردند و خواهان توقف صادرات سلاح به اراضی اشغالی شدند. آلمان در سال ۲۰۲۳ با صادرات سلاح به اراضی اشغالی به ارزش ۳۵۳.۷۰ میلیون دلار موافقت کرد. آنها در این نامه تأکید کردند از این سلاح با روش‌هایی که نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است، در غزه استفاده می‌شود. همچنین ماتیلد پانو، عضو حزب چپ «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: نقش فرانسه همدستی در یک نسل‌کشی نیست. بلکه ترویج صلح است. به نقل از ب.اف. ام. تی. وی، او به همراه ۱۱۴ نماینده دیگر پارلمان فرانسه در نامه‌ای خطاب به امانوئل ماکرون، صراحتاً خواستار توقف فروش تسلیحات فرانسوی به رژیم صهیونیستی شد.
نمایندگان در این نامه هشدار دادند: «ما معتقدیم که با تداوم ارائه تجهیزات نظامی به اسرائیل، فرانسه برخلاف معاهدات بین‌المللی که امضا کرده، عمل می‌کند.» آنها یادآوری کردند که دیوان بین‌المللی دادگستری سازمان ملل در ژانویه حکم داده بود که خطر نسل‌کشی در غزه وجود دارد. موضوع ممنوعیت تسلیحاتی رژیم صهیونیستی به کشورهایی مثل بلژیک، هلند، کانادا، اسپانیا، ژاپن، ایرلند و ایتالیا نیز رسیده است.

حمایت نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی
آمریکا کمک‌هایی به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار در سال به رژیم صهیونیستی می‌دهد که بیشتر آن کمک‌های نظامی است. این کشور بزرگترین حمایت مالی را از اکتبر ۲۰۲۳ برای ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه فراهم کرده است. آمریکا هزاران بمب و موشک هدایت شونده و جنگنده‌های اف ۳۵ و تجهیزات نظامی دیگری را به اراضی اشغالی ارسال کرده است. بر اساس گزارش مرکز بین الملل پژوهش‌های صلح استکهلم در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۹ درصد از خرید تسلیحات رژیم صهیونیستی از شرکت‌های آمریکایی، ۳۰ درصد از شرکت‌های آلمانی و ۰.۹ درصد از شرکت‌های ایتالیایی صورت می‌گیرد.
ایتالیا ژانویه اعلام کرد صادرات را در اوایل جنگ متوقف کرده است. سلاح‌های اصلی که به اراضی اشغالی صادر می‌شود شامل ۶۱ جنگنده از آمریکا هستند. بر اساس گزارش مرکز استکهلم جنگنده‌های آمریکا نقش اصلی در فعالیت‌های نظامی رژیم صهیونیستی علیه حماس و حزب الله داشته‌اند. تمام هواپیماهایی که در حال حاضر نیروی هوایی رژیم صهیونیستی از آنها استفاده می‌کند ساخت آمریکا هستند به جز یک هلیکوپتر که ساخت شرکت ایرباس هلیکوپتر فرانسه است.

شبکه ان بی سی به نقل از مقام های آگاه آمریکایی گزارش داد که تهران به تلافی حمله هوایی به کنسولگری ایران در دمشق به اهداف اطلاعاتی یا نظامی داخل اسرائیل حمله خواهد کرد و واشنگتن نگران این موضوع است. تارنمای شبکه ان بی سی به نقل از دو مقام ناشناس آمریکایی نوشت: مقام های دولت بایدن نگرانند که ایران به تلافی حمله به کنسولگری‌اش در دمشق در حال برنامه‌ ریزی برای حمله به اهدافی در داخل اسرائیل باشد. این شبکه آمریکایی به نقل از این مقام ها نوشت: پیش‌بینی می شود که هرگونه اقدام تلافی‌جویانه در داخل اسرائیل به جای اهداف غیرنظامی، بر اهداف نظامی یا اطلاعاتی متمرکز شود. آنها همچنین گفتند که واشنگتن بررسی گزینه هایی را برای نحوه پاسخگویی به انواع اقدام های تلافی جویانه ایران آغاز کرده است. به گفته دو مقام آگاه آمریکایی، ارزیابی اطلاعاتی این کشور هشدار می دهد که ایران در تلافی حمله دمشق می تواند با استفاده از انبوهی از پهپادها یا موشک‌های کروز یک مرکز دیپلماتیک یا کنسولی اسرائیل در منطقه را هدف قرار دهد. این منابع گفتند که ایران احتمالا پیش از پایان ماه رمضان پاسخ خواهد داد. در حالی که آمریکا قاطعانه هرگونه دخالت در حمله رژیم صهیونیستی را رد کرده، مقام های آمریکایی نگرانند که اقدام تلافی‌جویانه ایران بر نیروهای آمریکایی در منطقه تأثیر بگذارد. به گفته این مقامات، نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه در حال حاضر در حالت آماده باش قرار دارند.