فروش سینماها در سال ۱۴۰۳ در حالی به رقمی بیش از ۱۳۲ میلیارد تومان رسیده که به نظر میرسد به زودی رقابت تنگاتنگی بین دو کمدی «تمساح خونی» و «سال گربه» شکل بگیرد؛ آن هم در شرایطی که دیگر فیلمهای در حال اکران، در تعداد و رقم فروش بلیت بسیار عقبتر از فیلمهای صدر گیشه هستند. به گزارش ایسنا، نخستین ماه سال جدید به روزهای پایانی خود نزدیک میشود و تعداد مخاطبان سینما با هشت فیلمی که در اکنون روی پرده سینماها هستند از دو میلیون نفر گذر کرده است. اگرچه سینماها فیلمهای متنوعی را از ژانرهای گوناگون برای مخاطبان عرضه کردهاند اما فیلمهای کمدی به خصوص آنهایی که بازیگرانی مشهور دارند همچنان بیشتر مخاطب جذب میکنند. حضور چهرهها برای فیلمهای اجتماعی هم کارساز است اما به پای حضور آنها در آثار کمدی نمیرسد. بررسی آمار فروش فیلمها نشان میدهد کمدیهایی که بازیگری محبوب یا حتی شناخته شده برای مخاطب نداشته باشند و تبلیغات کافی هم برای معرفی آنها انجام نشده باشد، حتی اگر از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند، هنوز نتوانستهاند در رقابت با دیگر فیلمهای کمدی عرض اندام کنند که نمونه بارز این فیلم «آپاراتچی» است؛ فیلمی که در جشنواره فجر سال قبل با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد و از زمان اکران عمومی هم بسیاری از تماشاگرانش تقریبا راضی سالن سینما را ترک کردهاند. براساس آمار درج شده در سایت مدیریت و فروش اکران سینما (سمفا) تا بامداد جمعه ۲۴ فروردینماه، سه فیلم «تمساح خونی»، «بیبدن» و «سال گربه» در صدر جدول فروش قرار دارند. از بین این سه فیلم فقط «بیبدن» غیرکمدی است که در جشنواره فجر سال قبل رونمایی شد و حاشیههای زیادِ پیرامونش آن را بیشتر بر سر زبانها انداخت. همچنین «سال گربه» با بازی بهرام افشاری - که سال قبل با «فسیل» رکوردزنی کرد- از روز چهارشنبه ۲۲ فروردینماه اکران خود را آغاز کرده و پس از گذشت دو روز به حدود یک چهارم میزان فروش فیلم دوم جدول (بیبدن) رسیده است. پیشبینی میشود این فیلم به زودی رقیب جدی فیلم پرفروش سینماها یعنی «تمساح خونی» باشد. اما نکته قابل تأمل، آمار فروش و تعداد مخاطبان پنج فیلم (پرویزخان، نوروز، آسمان غرب، آپاراتچی، ایلیا جستجوی قهرمان) با سه فیلم پرفروش سینماها است. البته فیلم دوم و سوم جدول فروش هم در مقایسه با پرفروشترین فیلم سینماها (تمساح خونی) فاصله قابل توجهی دارند اما آن پنج فیلم آنچنان اختلاف فاحشی دارند که نگرانیها نسبت به وضعیت سینما در ماههای آینده سال را -بخصوص اگر فیلم کمدی مخاطب پسندی اکران نشود- توجیهپذیر میکند؛ این همان مسئلهای است که برخی سینماگران درباره آن و نیز درباره حذف یا حتی کمرنگ شدن سینمای اجتماعی باکیفیت هشدار دادهاند.
در ادامه آمار تقریبی فیلمهای روی پرده به ترتیب فروش و بر اساس اطلاعات سامانه سمفا تا پایان روز پنجشنبه ۲۳ فروردین ماه مرور میشود. «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی: یک میلیون و ۴۸۸ هزار نفر تماشاگر و ۹۴ میلیارد و ۲۱۱ میلیون تومان فروش «بیبدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده: بیش از ۳۰۳ هزار نفر تماشاگر و ۱۹ میلیارد و ۶۱۵ میلیون تومان فروش «سال گربه» به کارگردانی مصطفی تقیزاده: حدود ۷۴ هزار نفر تماشاگر و ۵ میلیارد و ۳۰۵ میلیون تومان فروش «آپاراتچی» به کارگردانی علی طاهرفر: بیش از ۵۹ هزار نفر تماشاگر و ۳ میلیارد و ۶۴۹ میلیون تومان فروش «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی: ۴۵ هزار نفر تماشاگر و بیش از ۳ میلیارد تومان فروش «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق: حدود ۴۳ هزار نفر تماشاگر و ۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون تومان فروش «ایلیا جستجوی قهرمان» به کارگردانی علی موسوینژاد: حدود ۴۱ هزار نفر تماشاگر و ۲ میلیارد و ۱۵۶ میلیون تومان فروش «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری: بیش از ۳۳ هزار نفر تماشاگر و یک میلیارد و ۷۷۶ میلیون تومان فروش
مجید فروغی، مدرس روزنامه نگار و فعال حوزه رسانه و هنر درگذشت. به گزارش ایسنا، فروغی از جمله فعالان رسانه بود که در حوزه روابط عمومی نیز فعالیت میکرد که دیروز، پنجشنبه ۲۳ فروردینماه به هنگام کوهنوردی درگذشت. رحیم فروغی، برادرش، درباره علت فوت مجید فروغی به ایسنا گفت: ما صبح دیروز همراه با مجید به کوهنوری رفته بودیم. ما از صبح زود به کوه رفتیم و در هنگام بازگشت، حال مجید بد شد. او سابقه بیماری قلبی هم داشت ولی دیگر در این زمینه مشکل جدی نداشت و دیروز هم حالش کاملا خوب بود و از کوهنوردی و دیدن طبیعت و هوای خوب لذت میبرد تا اینکه در بازگشت از کوه، حالش بد شد و متاسفانه به دلیل وزش باد، هلی کوپتر اورژانس، امکان نشستن نداشت و امداد آتش نشانی هم با تاخیر به ما رسید و متاسفانه مجید درگذشت. او درباره زمان مراسم خاکسپاری نیز گفت: فعلا مشغول هماهنگی هستیم و هنوز زمان دقیق خاکسپاری مشخص نیست ولی به زودی معلوم میشود و اطلاعرسانی میکنیم. مجید فروغی، متولد سال ۱۳۵۶ بود که در کنار فعالیتهای پژوهشی و رسانهای متعدد در عرصه فرهنگ و هنر، مدیریت روابطعمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت روابطعمومی جشنوارههای ملی و بینالمللی عرصه فرهنگ و هنر و مدیریت روابطعمومی دفتر هنرهای تجسمی را به عهده داشت. او که دانشجوی آخرین سالهای دوره دکترای علوم ارتباطات بود، همزمان با فعالیتهای اجرایی، در رشته روابطعمومی و خبرنگاری نیز تدریس میکرد.