پوتین در گفتگو با رئیسی: پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
حمایت پوتین از عملیات نظامی ایران
رئیسی در گفتگو با پوتین با بیان اینکه عملیات "وعده صادق" با هدف تنبیه متجاوز با موفقیت انجام شده است، تاکید کرد: قاطعانه اعلام می‌کنیم هرگونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین‌تر، گسترده و دردناک‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد.
به گزارش تجارت، سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر دیروز سه‌شنبه در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ضمن قدردانی از موضع اصولی و سازنده دولت روسیه در قبال دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در سوریه، این اقدام تروریستی را نقض صریح قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون وین و تهدیدی جدی علیه صلح‌ بین‌المللی دانست و تصریح کرد: نقش مخرب آمریکا و برخی کشورهای غربی و بی‌عملی و ناکارآمدی نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت در برخورد با اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه موجب شد، جمهوری اسلامی ایران در راستای اعمال حق دفاع مشروع خود بر اساس ماده 51 منشور ملل متحد، عملیاتی را علیه همان مراکزی که علیه ما شرارت کرده بودند، طراحی و اجرا کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه عملیات "وعده صادق" با هدف تنبیه متجاوز با موفقیت انجام شده است، تاکید کرد: قاطعانه اعلام می‌کنیم هر گونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین‌تر، گسترده و دردناک‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد.
رئیسی ضمن قدردانی از تلاش‌های دیپلماتیک دولت روسیه برای خنثی کردن توطئه‌های آمریکا و برخی کشورهای غربی در شورای امنیت سازمان ملل، تصریح کرد: به آن دسته از کشورهایی که با رویکردی دوگانه در مواجهه با جنایات رژیم صهیونیستی، از افزایش تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی می‌کنند، توصیه می‌کنیم برای حفظ ثبات و امنیت منطقه، از حمایت خود از نسل‌کشی و جنایت‌گری صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین دست بردارند.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این مکالمه تلفنی ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را خلاف همه موازین و مقررات بین‌المللی دانست و تصریح کرد: آنچه از سوی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام جنایتکارانه و در سایه انفعال شورای امنیت اتفاق افتاد، بهترین روش برای تنبیه متجاوز و جلوه‌ای از درایت و عقلانیت رهبران ایران بود.
رئیس جمهور روسیه با انتقاد شدید از رفتار آمریکا و برخی کشورهای غربی در تنش‌زایی در منطقه، ‌تصریح کرد: ما اطمینان داریم جمهوری اسلامی ایران از جمله پایه‌های اصلی ثبات و امنیت در منطقه است.
روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در این مکالمه تلفنی همچنین ضمن مرور آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف تجاری، امنیتی، انرژی، حمل و نقل و علم و فناوری بر ضرورت تسریع در اجرای توافقات و تفاهمات صورت گرفته میان دو کشور و توسعه همکاری‌ها تاکید کردند.

ورود مجلس به بازار ارز از هفته آینده
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی هفته آینده جلسه‌ای درباره وضعیت بازار ارز خواهد داشت. محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس در پاسخ به تذکر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی درباره تغییرات اعمال شده در جداول بودجه گفت:‌ بخش دوم لایحه بودجه براساس بند «ب» ماده ۱۸۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد لذا کمیسیون تلفیق، صحن مجلس و حتی دولت نمی‌تواند احکام جدیدی را در جداول آورد. وی اضافه کرد: براین اساس اگر تغییری درباره موضوع مالیات یا ال پی جی در جداول لحاظ شده باشد به معنای حکم جدید است که امکان طرح آن در بخش دوم لایحه بودجه وجود ندارد. مجددا می‌گویم که نمایندگان در پیشنهادات خود و کمیسیون تلفیق و همچنین در جریان بررسی در صحن امکان طرح حکم جدید نیست اگر دولت هم در بخش دوم لایحه حکم جدیدی آورده باشد خلاف قانون عمل کرده و قابل طرح نیست.

اصرار آلمان بر تشدید سیاست شکست‌خورده تحریم علیه ایران
وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق» که هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را در هم کوبید، خواستار تشدید سیاست شکست‌خورده تحریم علیه تهران شد. آنالنا بربوک در گفت‌وگو با شبکه آ.ار.د آلمان ادعا کرد: من قویاً طرفدار گسترش آنها (تحریم‌ها) علیه ایران هستم، زیرا می‌توانیم ببینیم که اقدامات ایران در حال حاضر چقدر خطرناک است. پیشتر نیز اورسولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا موضع‌گیری مشابهی را اتخاذ و ادعا کرد که اتحادیه اروپا تشدید تحریم‌ها علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران را مد نظر قرار خواهد داد. همچنین ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه در نشست مجلس عوام ادعا کرد که این کشور همسو با متحدان خود، تحریم‌های جدیدی را در پی اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی وضع خواهد کرد. گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

«تجارت» از ناهمخوانی دخل و خرج‌ها گزارش می‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: برگزاری جلسه جدید شورای عالی کار با موضوع «اصلاح بخشنامه مزد 1403» با حضور نمایندگان کارفرمایان و کارگران و به ریاست وزیر کار در دوشنبه 27 فروردین ماه سال جاری باعث بازشدن روزنه های امیدی برای کارگران شد که شاید احتمال تغییری در حقوق ودستمزدی که در روزهای پایانی سال گذشته بدون حضور نمایندگان کارگری امضاء و ابلاغ شد صورت گیرد، اما این جلسه بدون بررسی و طرح این موضوع برگزار شد و وزیر و دیگر مسئولان دولتی در جلسه به صراحت اعلام کردند که چنین موضوعی در دستور کار جلسه نبوده است و کلاً احتمال افزایش حقوق و دستمزدی هم وجود ندارد. اظهاراتی که واکنش های مختلفی را موجب شد و برخی کارشناسان آن را نشان از بی توجهی همیشگی مسئولان به جمعیت کثیر کارگران دانستند که قطعاً تبعات خوشایندی را به دنبال نخواهد داشت.

به دنبال استیضاح وزیر هستیم
به گزارش «تجارت»، حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در این باره به خبرنگار ما گفت: باوجود اعلام تصمیم دولت و برخی از نمایندگان کارگران مبنی بر بازنگری در باره حقوق و دستمزد کارگران در جلسه برگزار شده شورای عالی کار در دوشنبه هفته جاری، اما همگان منکر این امر شدند و به صراحت اعلام کردند که این امر در دستور کار ما قرار ندارد، هر چند فعالان بازار کار نیز توقعی از افراد حاضر در جلسه مذکور نداشتند، چرا که اگر بنا بر توجه به مسائل کارگران و حقوق و دستمزد آن ها بود، وزیر و دیگر نمایندگان دولتی حاضر در آخرین جلسه شورای عالی کار در روزهای پایانی سال گذشته بدون توجه به عدم حضور نمایندگان کارگری مصوبه حقوق تعیین شده کارگران را امضاء و ابلاغ نمی کردند، اما قطعاً فعالان جامعه کارگری به دنبال اقدامات صورت گرفته در تعامل با نمایندگان مجلس امیدوار به حضور وزیر کار در مجلس و استیضاح وی و تحقق مطالبات خودر در زمینه حقوق و دستمزدها هستند و تاکنون نیز اقدامات مثبتی در این زمینه صورت گرفته است.

مخاطب کارگران از این پس وزیر نخواهد بود
او افزود: از این پس مخاطب اصلی کارگران دولت در سطوحی غیر از وزیر کار است تا بتوانند حداقل مطالبه خود یعنی تعیین حقوق ودستمزدی که متناسب با نرخ تورم باشد تا امیدوار به تعادل دخل و خرج آنها را موجب شود، را دنبال می کنند و در این میان قطعاً افزایش حق مسکن چندان مورد نظر و توجه ما نیست، چرا که چندان تاثیری در بهبود وضعیت معیشت و زندگی آنها ندارد، هر چند گویا وزیر کار به عنوان مانع اصلی تحقق مطالبات وخواسته های جمعیت کثیر کارگران گویا هیچ تصوری از تامین معیشت با حقوق های حداقلی و نحوه زندگی با گرانی های افسارگسیخته ندارد و حتی این گمان وجود دارد که از تبعات بی توجهی به گروه کثیر کارگری که البته بازنشستگان نیز شامل آن ها می شود، ندارد.

مهلت وعده های دولت برای بهبود معیشت پایان یافته
حاج اسماعیلی با تاکید بر عدم تناسب هزینه ها و درآمد کارگران در سال جاری گفت: دولت سیزدهم از شروع فعالیت خود وعده های بسیاری درباره کنترل تورم و معقول نگه داشتن قیمت ها حداقل در باره کالاهای اساسی به مردم داد، اما نه تنها وضعیت در این سه سال فرقی نکرده بلکه شاهد افزایش انفجاری قیمت ها طی این مدت و همپنین افزایش تعرفه های درمان، هزینه حمل ونقل و ... در سال جاری نیز بوده ایم و یقین داریم تعرفه بسیاری از بخش های دیگر امسال با نگاه محبت آمیز دولت به آنها افزایش می یابد ولی همچنان دستمزد کارگران مغضوب مسئولان بدون تغییر باقی خواهد ماند.

دستمزد 15 میلیون تومانی حداقل مطالبه کارگران
این کارشناس با بیان اینکه دستمزد 15 میلیون تومانی حداقل مطالبه کارگران با توجه به نرخ تورم موجود است گفت: نرخ فزاینده تورم برخلاف آمار و ارقام دولتی باعث ایجاد شرایط دشوار و نابرابری در دخل و خرج در خانواده های کارگران شده است و این امر به ویژه با وقوع رخدادهایی چون درگیری بین ایران و اسرائیل، تنش های منطقه و ... و تاثیر آن بر بازار ارز و در نتیجه دیگر بازارها کاملاً محسوس است اما آنچه که همواره به آن بی توجهی صورت می گیرد چگونگی مدیریت معیشت کارگران در زندگی با حقوق های غیرمعقول است که همواره در نوبت آخر رسیدگی قرار دارد.

تناقض گویی های نشان از بی برنامگی و غیرواقعی بودن آمارهاست
او تناقض گویی های مسئولان در حاکمیت را نشانه ای از بی برنامگی در سطح کلان از جمله نظام حقوق ودستمزد بدون توجه به شاخص های تاثیرگذار در تورم دانست و افزود: آقای حاجی بابایی چندی پیش کسری بودجه سال جاری را حدود 300 همت اعلام کرد، این در حالی است که رئیس سازمان برنامه وبودجه در روزهای پایانی سال گذشته از کسری بودجه در سال 1403 خبر داده بود، دامنه این تناقضات و دوگانه گویی ها قطعاً در زمینه افزایش دستمزدها متناسب با تورم انتظاری و تعیین حقوق و دستمزدی غیرمعقول مانند اظهارات دوگانه فوق قطعاً باعث نارضایتی در بین جمعیت کثیر کارگران و تبعات جبران ناپذیر آن خواهد شد.

سهم رخدادهای پیش بینی نشده و حقوق های ناچیز و تورم های انفجاری
حاج اسماعیلی با اشاره به احتمال وقوع اتفاق های پیش بینی شده یا نشده ای مانند روی کارآمدن ترامپ در انتخابات آتی آمریکا و اظهارات وی مبنی بر سخت گیری های بیشتر وی نسبت به ایران و عملکرد پیش او، همچنین تحولات منطقه و احتمال درگیر شدن ایران در آن و... را از جمله پارامترهایی دانست که می توان با ایجاد بحران در وضعیت اقتصادی در سطح کلان، به نامطلوب شدن
وضعیت معیشت کارگران بیانجامد از این رو توجه به اصلاح حقوق و دستمزد کارگران را ضرورتی انکارناپذیر دانست چرا که قطعاً این عوامل بر فرآیند تجارت داخلی و خارجی، بازار دلار، درآمدهای نفتی و ... ایران تاثیر خواهد گذاشت و شرایط را برای همگان به ویژه اقشار آسیب پذیر و کارگران دشوارتر خواهد کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت: از نوسانات ارزی سود نمی‌کنیم

گروه اقتصاد کلان: احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران با بیان اینکه یکی از نقاط قوت افزایش سهمی است که دولت در موضوع درآمدهای پایدار برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته است، گفت: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت، دو رویکرد مهم در حوزه بودجه ریزی، پیگیری عملی کرده که استفاده از ابزار انضباط آفرین و شفافیت زا در عرصه مالی دولت از جمله حساب واحد خزانه بوده است.

افزایش سهم درآمدهای پایدار در بودجه
به گزارش «تجارت»، او ادامه داد: رویکرد دوم افزایش سهم درآمدهای پایدار در بودجه است که یکی از مهمترین دلایل شکل گیری مزمن کسری بودجه، بودجه به درآمدهای ناپایدار و آسیب پذیری در مورد شرایط تغییر درآمدهای نفتی و تحریم های خارجی است. خاندوزی گفت: سهم درآمدهای پایدار از ۴۵درصد در ۱۴۰۱ به ۵۲ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت و امیدواریم امسال به ۶۰درصد نزدیک شویم. سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: امیدواریم در سال ۱۴۰۳ از طریق جایگزینی ضمانت بانکی، اسناد خزانه و اوراق گام، کمکی به تامین مالی و نقدینگی مدنظر تولید شود.

از نوسانات ارزی بهره نمی بریم
خاندوزی در پاسخ به سوالی در مورد نوسانات نرخ طلا و ارز و تورم انتظاری و روانی ناشی از آن در بخش اجاره بهای مسکن گفت:در دهه 90 یکی از نقاط ضعف سیاستگذار این بود که با توجه به غیبت دولت در نقش تنظیم گری و رگولاتوری بازار مسکن، نوسانات سریعتر سرریز خود را در بازار مسکن نشان می داد، اما دولت سیزدهم این رویکرد را تغییر داده و سیاست های ناظر بر مدیریت و تنظیم گری در حوزه مسکن و اجاره بها را از طریق تصویب قوانین جدید ومقررات و مصوبات شوراهای عالی کنترل کند. وی افزود: مهمترین اقدامی که در این زمینه انجام شده ارایه لایحه ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی است که با فوریت به مجلس ارسال شد و همین روزها منتظر آن هستیم که شورای نگهبان مصوبه نهایی لایحه مذکور را قبل از شروع فصل جابجایی ابلاغ کند که در آن اعمال مشوق برای موجرانی دیده شده است که اجاره بها را از حد مشخصی افزایش نمی دهند و موجرانی که از حدود تعیین شده، افزایش اجاره بها دهند به پرداخت مالیات و عوارض محکوم خواهند شد.

نظر وزیر اقتصاد در مورد عملکرد بانک مرکزی
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه استفاده از ابزارهایی همچون انتشار اوراق سلف ارزی برای جلوگیری از سرریز نااطمینانی در بازار در کنار استفاده از فرصتهای اصلاح بازار ارز، اولویت های ستاد اقتصادی دولت است، گفت: بانک مرکزی اختیارات خوبی را دریافت کرده و قانون جدید خود را نیز به زودی دریافت خواهد کرد که امیدواریم از ظرفیت های آن بهره گیرد. احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بانک مرکزی فرصت های خوبی را برای اصلاح بازار ارز را داشت و از دست داد، می توانست با ابزار اوراق سلف ارزی جلوی سرریز نااطمینانی در بازار را بگیرد و سال گذشته رییس کل بانک مرکزی ۸ بار وعده گفتار درمانی کرده و نتوانسته به بزنگاههای بازار ارز به شکل مناسبی پاسخ دهد، گفت: فرصت هایی که به عنوان فرصت های اصلاح بازار ارز اشاره کردید، جزو مواردی است که در اولویت های ستاد اقتصادی دولت است و بانک مرکزی از دو جهت اول از جهت تصویب قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به زودی هم روز اجرایی شدن قانون فرا خواهد رسید و به جهت اختیارات ویژه ای که از سران قوا اخذ کرده است، فرصت خوب و امکان قانونی بسیار مناسبی را در اختیار دارد و قاعده هم این بوده است که دولت مسئولیت پذیر باشد و بانک مرکزی نیز مسئولیت ناشی از این اختیارات را به شکل جدی در دستور کار قرار داده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه خبر داد:

گروه اقتصاد کلان: رییس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص ۱۱ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی در سال جاری خبر داد و گفت: مستمری کمیته امدادی ها ۳۰ درصد امسال رشد می کند. به گزارش «تجارت»، داوود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در ادامه نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت گفت: قانون برنامه هفتم خوشبختانه در سال گذشته پس از ارائه لایحه توسط دولت، در مجلس هم تصویب شد. پاره‌ای از اختلاف نظرها باقی بود که بخش عمده‌ای از آنان تا پایان سال رفع شد و بخش کوچکی باقی مانده که امیدواریم در روزهای آتی این موارد هم نهایی شود و در ابتدای سال قانون برنامه هفتم را دریافت کنیم. او افزود: برای داشتن رشد اقتصادی بالا در قانون برنامه هفتم شاهد موارد مثبت زیادی بودیم. دولت در زمان لازم هر دو بخش بودجه را ارایه کرد؛ بخش اول در ابتدای ابان ارائه شد. اما چون رسیدگی بودجه در مجلس در شورای نگهبان و مجمع تشخیص کمی طولانی شد، در روزهای اخر سال، شاهد این بودیم که قسمت اول قانون که احکام و تبصره‌ها و... وجود داشت ارایه شود. طبق ایین نامه مجلس ما مکلف بودیم ۱۰ روز پس از دریافت بخش اول، لایحه رو تقدیم کنیم. اما باتوجه به نزدیک شدن به نوروز، ما در ۱۹ فروردین بخش دوم لایحه بودجه را نیز تقدیم و اعلام وصول انجام شد. رسیدگی به بخش دوم به سرعت انجام شده و از امروز کمیسیون تلفیق بودجه تشکیل می شود. وی افزود: رسیدگی به بخش دوم با سرعت در مجلس انجام شده و کمیسیون های مجلس این هفته جلسات را برگزار کردند و امروز هم کمیسیون تلفیق بودجه، تشکیل خواهد شد و امروز و فردا در این کمیسیون، رسیدگی نهایی شده و در صحن رسیدگی کامل خواهیم کرد و شامل ابلاغ بخش دوم بودجه خواهیم بود. منظور گفت: با توجه به آنچه در قانون بودجه به دولت تکلیف شده بود و بر اساس مفاد و محتوای قانون بودجه و ضرایب حقوقی و افزایش حقوق، اجرای قانون بودجه از ابتدای سال آغاز شده است و بر اساس جداول سال گذشته پرداخت ها انجام شده و با ابلاغ جداول قانون بودجه در بخش دوم، این ارقام را به صورت قطعی ثبت خواهیم کرد.

ابلاغ احکام و جداول بودجه
منظور گفت: تعیین نقش ها و مسئولیت ها را برای تک تک دستگاهها انجام داده و فرآیندهایی که مشارکت مردمی را در اقتصاد بیشتر خواهد کرد را توسعه خواهیم داد تا اقتصاد مردم پایه را گسترش داده و همه دستگاهها باید تکالیف خود را در جهش تولید انجام دهند تا این سند که بالغ بر ۴۰ صفحه احکام و جداول و اهداف کمی است فردا ابلاغ می شود. وی افزود: در این سند پیوست طرح های خاتمه عمرانی در سال جاری را فردا منتشر خواهیم کرد ضمن اینکه طرح هایی که بخش خصوصی در بخش تولید امسال به بهره برداری می رساند و در حوزه صنعت، معدن و نیروگاهی متمرکز است در پیوست دیگری اطلاع رسانی خواهند شد. منظور گفت: امسال ۶۷۰ همت سرمایه گذاری باید از سوی شرکتهای دولتی انجام گیرد که فهرست این سرمایه گذرای ها به عنوانی یک پیوست دیگر منتشر می شود.

بازتوزیع عادلانه یارانه موضوع مورد توجه دولت در بودجه
منظور در خصوص افزایش یارانه ها نیز گفت:یکی از نقش های مهمی که دولت ایفا می کند، توجه به اقشار آسیب پذیر و سفره و معیشت مردم در قالب بازتوزیع درآمد یا یارانه هایی است که پرداخت می شود، طبیعی است که در قالب های مختلفی در بودجه به این موضوع پرداخته می شود و بخش مهمی از منابع کشور، صرف بازتوزیع و یارانه ها می شود.

سرمقاله

آلبرت بغزیان
کارشناس اقتصادی

می‌گویند در بازار آزاد عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند اما در ایران اصلا بحث عرضه و تقاضا مطرح نیست بلکه عده‌ای قیمت‌ها را تعیین می‌کنند حال باید دید آیا عده‌ای که نرخ‌ساز هستند در امارات حضور دارند و نرخ درهم را تعیین می‌کنند؟ چراکه در نهایت نرخ درهم، نرخ دلار را در ایران تعیین می‌کند.این عده‌ای که نرخ ارز را تعیین می‌کنند.همان‌هایی هستند که ارز بالایی در اختیار دارند که می‌تواند همان 5 درصدی باشد که دولت ارز مورد نیاز آنها را تامین نمی‌کند.
در شرایطی که مرکز مبادله ارز بیش از 90 درصد ارز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، این سوال مطرح می‌شود که چرا نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا می‌کند،‌ قیمت‌ها تغییر می‌کند و کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند هم گران می‌شوند؟ چرا باید رانت بیش از 24 هزار تومانی (فاصله نرخ دلار مرکز مبادله تا بازار آزاد) ‌در اختیار عده‌ای قرار بگیرد تا کالایی را وارد کشور کنند اما این کالا با نرخ دلار بازار آزاد به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. سوال این است که چرا وقتی بازار آزاد ارز 10 درصد کالاهای مصرفی که عمده آن کالای قاچاق و لوکس است، با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد قیمت سایر کالاها هم افزایش پیدا می‌کند؟ بانک مرکزی می‌داند که چگونه و کجا در نیمه‌های شب نرخ ارز تعیین می‌شود اما آیا اختیارات لازم را برای برخورد را دارد؟ این جریان تنها به نفع افرادی است که ارز و منابع ارزی در اختیار دارند و افزایش نرخ ارز می‌توانند ناترازی‌ها را جبران کنند. این افراد از منافع افزایش نرخ ارز برخوردارند و طبیعتا از افزایش نرخ ارز هم خوشحال می‌شوند و در این جریان دست دارند.    تا زمانی که بانک مرکزی این اراده را نداشته باشد که بتواند با این جریان مقابله کند، نمی‌توان جلوی آن را گرفت کما اینکه دیدیم تا ماه‌های پایانی سال گذشته نرخ ارز مدیریت شد. به طور قطع وقتی نرخ دلار به حدود 70 هزار تومان می‌رسد نباید اقتصاد کشور با این نرخ تنظیم شود وگرنه نظارت دولت در تنظیم قیمت ها و واردات ضعیف است. دولت در مقطع و بازاری که نباید ورود دستوری داشته باشد حاضر است اما در حضور به موقع و ضروری غایب می‌شود. متاسفانه شاهد آن هستیم کالایی که با نرخ ترجیحی وارد شده هم با نرخ آزاد به فروش می‌رسد. وزارت صمت مسئولیت نظارت بر قیمت‌ها در بازار را دارد و بانک مرکزی هم بر تخصیص‌ها نظارت دارد حالا باید دید در این میان چه اتفاقی رخ می‌دهد که کالا وارد و به عمده فروش فروخته می‌شود و از این مرحله به بعد نرخ‌های آزاد اعمال می‌شوند. این نشان می‌دهند که نظارت دچار اشکال است و در نهایت فروشنده قیمت‌گذاری می‌کند. در این شرایط بانک مرکزی برای برخوردها باید اختیاراتی داشته باشد.  
در شرایط فعلی بازار ارز متاثر از عکس‌العمل طرف منازعه خواهد بود. اما مسلما طبق آنچه که گفته شد نیروهایی که در کانال‌ها قیمت‌سازی می کنند در بازار ارز اثرگذار هستند و باید دید این عوامل چه برنامه‌ای برای بازار ارز دارند. باید توجه داشت هم نرخ درهم مدیریت شده است و هم نرخ دلار و یورو توسط فدرال رزرو مدیریت می‌شود و دستخوش تغییرات در پی این شرایط خاورمیانه نشده‌اند. در ایران هم عواملی به دنبال ایجاد تقاضای هیجانی هستند. در حالی که در ساعاتی مانند نیمه‌های شب یا روز تعطیل که تقاضایی وجود ندارد هم قیمت تغییر می‌کند و سوال این است که این قیمت‌ها از کجا نشات می‌گیرد؟ قطعا این عوامل از سوی بانک مرکزی شناسایی شده‌اند. در این مدت هم بانک مرکزی نرخ ارز در مرکز مبادله را حفظ کرده و اجازه نداده‌ است که با افزایش نرخ بازار آزاد، نرخ مرکز مبادله به سمت بازار آزاد حرکت کند.

یادداشت

مهدی مطهرنیا
کارشناس مسائل آمریکا

آنچه که در باب جلسه شورای امنیت سازمان ملل باید مورد نظر قرار بگیرد این است که جلسه مذکور به درخواست اسرائیل برگزار شد و سفرای کشورهای گوناگونی از جمله چین، روسیه، فرانسه، انگلیس، آمریکا، الجزایر، سوریه، سوئیس و ... هم در آن به سخنرانی پرداختند و علاوه بر تمام آنها سفیر ایران در سازمان ملل هم مواضع خود را در مورد پاسخ تهران به اسرائیل مطرح کرد اما آنچه که عده‌ای از این نشست انتظار داشتند محقق نشد؛ به گونه‌ای که بسیاری از تحلیلگران و و ناظران بین‌المللی منتظر بودند که در نهایت بیانیه‌ای علیه ایران صادر شود که اینگونه نشد.
به باور من حمله به کنسولگری ایران در دمشق را باید ریشه تمامی رخدادها طی چند هفته اخیر در خاورمیانه دانست که ایران هم اقدام متقابل را انجام داد و به نوعی آثار گوناگونی را از خود به جای گذاشت. تهران نشان داد که با استفاده از دستاوردهای نظامی خود می‌تواند یک وضعیت جدید را در منطقه غرب آسیا به وجود بیاورد و به نوعی نمایش قدرت خود را معنا کند. در مقابل اسرائیل هم هزینه‌های زیادی را متحمل شده ولی در نهایت باید بگویم که جنگ سایه‌ها به اتمام رسیده که به هر ترتیب این مهم‌ترین نکته تحولات اخیر در منطقه به حساب می‌آید و باید از این به بعد با چشمان بازتر این تحولات را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. در شرایط فعلی پذیرش آتش‌بس در غزه با شرایطی که اسرائیل و حماس مطرح کرده‌اند می‌تواند یک تحول مهم به حساب بیاید اما اساساً ایالات متحده به معنای اعم کلمه نمی‌گذارد و نمی‌خواهد که حماس بر اسرائیل چیره شود. باید دانست که آمریکا حماس را به صورت مرده نمی‌خواهد بلکه واشنگتن صرفاً یک جریان ضعیف‌شده از حماس را مورد نظر دارد. در این بین جو بایدن هم در آمریکا تحت فشارهای زیادی قرار دارد. او از یک سو مورد انتقاد ترامپ و جمهوری‌خواهان است و از سوی دیگر به دلیل بیماری و ضعف جسمانی و روحی به سوژه مخالفان و رسانه‌ها تبدیل شده است. از سوی دیگر بایدن از سمت جمهوری‌خواهان تحت فشار است و طرفداران وی در جناح چپِ حزب دموکرات‌ هم انتقادهای گوناگونی را به وی وارد کردند که در بحث ارسال سلاح به اسرائیل هم شاهد به وجود آمدن یک وفاق نسبی علیه وی از سوی جمهوری‌خواهان هستیم. به هر ترتیب بایدن فشارهای زیادی را تجربه می‌کند و می‌تواند برای او در انتخابات مشکلاتی را به وجود بیاورد. تمامی مسائل به جایی رسیده که حالا می‌توان گفت که در منطقه یک جو جدید حاکم شده و باید بگویم که ۱۴ آوریل ۲۰۲۴ روندهای جدید را به راه خواهد انداخت. به موازات این روندها اسرائیل تلاش خواهد کرد که با ایجاد یک جو جهانی علیه تهران، ضربات متعددی را به ایران وارد کند؛ به گونه‌ای که تهران را بتواند به سمت تضعیف پیش ببرد تا در نهایت تحدید را عملیاتی کند.

«تجارت» از وضعیت رکودی در بخش صنایع گزارش می دهد

گروه صنعت و تجارت: آیا هدایت نقدینگی امکان پذیر است؟ چطور می توان با هدایت نقدینگی رونق تولید ایجاد کرد؟ به گزارش «تجارت»، نظام بانکی نقش انکارناپذیری در کاهش تورم و رونق تولید دارد و برای تحقق این امر لازم است از خلق پول بیشتر اجتناب کرده و نقدینگی موجود را به سمت فعالیت‌های مولد هدایت کند. اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با تداوم تحریم‌های ظالمانه و کاهش درآمدهای نفتی با مشکلات و تنگناهای فراوانی مواجه شده است که اثراتی منفی بر سمت عرضه و تقاضای آن و فضای کسب ‌و کار کشور داشته؛ در چنین شرایطی دستیابی به رونق تولید نیازمند اتخاذ سیاست‌ها و رویکردهای صحیح و عارضه‌یابی هر چه سریع‌تر به منظور از میان برداشتن موانع یا کاهش پیامدهای آنها است. به طور کلی عوامل موثر بر تولید شامل سه دسته کلی می‌شوند؛ دسته اول عواملی هستند که بر سمت عرضه اقتصاد اثر می‌گذارند نظیر تحولات تکنولوژیک، بهره‌‌وری عوامل تولید، اصلاح رویه‌ها و به‌ کارگیری روش‌های جدید تولید و ایجاد سینرژی و تخصص‌گرایی؛ دسته دوم؛ عواملی نظیر سیاست‌های درآمدی دولت و شاخص قیمت مصرف‌کننده هستند که بر سمت تقاضای اقتصاد اثر می‌گذارند و دسته سوم؛ عوامل خارج از بنگاه هستند که به ‌صورت همزمان بر سمت عرضه و تقاضا اثر می‌گذارند و کنترل آنها در اختیار بنگاه نیست و شامل عواملی نظیر قوانین و مقررات، فضای سیاسی، تعامل دستگاه‌های اجرایی و... است. برخی کارشناسان معتقدند هدایت نقدینگی اصطلاحی است که در ادبیات اقتصادی کشور ما رایج شده است و به نظر نگارنده این اصطلاح چندان دقیق و درست نیست. به این دلیل که نقدینگی چیزی است که در تسویه مبادلات روزمره خود مورد استفاده قرار می‌‌‌دهیم و عمدتا هم بدهی بانک‌ها به ماست. بخشی از آن نیز اسکناس و مسکوکاتی است که بدهی بانک‌‌‌مرکزی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد برای تحقق افزایش تولید خصوصا در شرایط کنونی که دسترسی اقتصاد کشور به منابع داخلی و خارجی محدود شده است، اولین و مهم‌‌ترین اقدام، بهبود فضای کسب ‌و کار از طریق به کارگیری نهاده‌های تولید به صورت بهینه است که به‌ واسطه تکنولوژی پایین و سهم پایین اقتصاد دانش‌بنیان، بهینه نبودن رویه‌‌های تولید و... مغفول مانده است و امکان افزایش در تولید از این کانال عملی‌تر و کم هزینه‌‌تر از سایر گزینه‌ها خواهد بود.
منظور از هدایت اعتبار، جهت‌‌‌دهی اعتبارات و تسهیلاتی است که بانک‌ها اعطا می‌کنند و مقام تصمیم‌گیر با روش‌های مختلف از بانک‌ها می‌‌‌خواهد که اعتباراتشان را به سمت پروژه‌های مشخصی هدایت کنند. در واقع هدایت اعتبار محدودیت مقداری است که برای اعطای اعتبار به خانوار و بنگاه‌‌‌های تولیدی در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال، فرض کنید سیاستگذار از بانک‌ها می‌‌‌خواهد به بنگاه‌‌‌های زودبازده تسهیلات بدهند یا به شکل تکلیف قانونی یا با ایجاد مشوق‌‌‌هایی از شبکه بانکی می‌‌‌خواهد تسهیلات بیشتری به بخش مسکن و پروژه‌‌‌های سرمایه‌گذاری مهم از منظر سیاستگذار پرداخت کند. مخصوصا پروژه‌‌‌های سرمایه‌گذاری که سیاستگذار تصور می‌کند به دلیل ارتباطات پسینی که با بخش‌‌‌های دیگر اقتصاد برقرار می‌کند، می‌‌‌تواند محرک بخش‌‌های عمده اقتصاد باشد.
در این خصوص اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران با انتقاد از سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، خواستار اتخاذ تدابیری شدند که بدون ایجاد نقدینگی جدید در سطح جامعه، تسهیلات لازم را در اختیار تولید قرار دهد. در نشست اخیر کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران که با حضور معاون اداره بررسی و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی برگزار شد، تداوم سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی در سال جدید که قرار است در آن شاهد جهش تولید باشیم به عنوان یک مانع جدی در مسیر تحقق شعار سال مطرح شد. اعضای این کمیسیون معتقدند: چنانچه قرار باشد جهشی در تولید اتفاق بیفتد در قدم اول واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش و نقدینگی برای تأمین مواد اولیه نیاز دارند. متأسفانه تداوم سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی و توقف روند تسهیلات‌دهی بانک‌ها موجب شده تا بخش تولید نتواند از تمام ظرفیت خود برای تولید محصول یا خدمات استفاده کند. در این نشست که علیرضا محمدی، معاون اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی نیز حضور داشت، پیشنهاد شد: دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده به سمتی بروند که بدون افزایش سطح نقدینگی در سطح جامعه که تورم را دامن می‌زند، منابع لازم در اختیار بخش تولید قرار دهند. به باور فعالان اقتصادی اگر واحدهای اقتصادی مانند سال گذشته نتوانند منابع لازم برای تأمین مواد اولیه در اختیار داشته باشند، مجبور می‌شوند توان تولید را کاهش دهند و این روند برعکس عنوان سال است که روی جهش تولید تأکید دارد. اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران، پرداختن به ریشه اصلی بروز تورم و مقابله با علل اصلی را راه‌حل بهتری نسبت به اتخاذ سیاست‌های انقباضی از طرف بانک مرکزی دانستند و تأکید کردند اگر امروز کشور دچار تورم بالا شده دلیل اصلی آن بزرگی دولت و هزینه‌های سرسام‌آور آن است. اگر دولت طی فرآیندی، زمینه کوچک‌سازی خود را فراهم می‌کرد، امروز دچار بلای تورم نمی‌شد. با این وجود در این نشست نماینده بانک مرکزی مقابله با تورم و رشد نقدینگی را اولویت اصلی سیستم بانکی کشور در سال 1403 عنوان کرد و گفت: سیاست‌های پولی با کنترل ترازنامه بانک‌ها از سال 1401 شروع شده و در سال قبل نیز ادامه داشت و قرار است همین رویکرد در سال 1403 نیز تداوم پیدا کند. البته در همین وضعیت بانک مرکزی به دنبال آن است که با تعیین اولویت‌ها، تسهیلات خود را جهت‌دهی کرده و به رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی، کمک کند. بر اساس اظهارات او رشد نقدینگی در سال 1402 برابر با 24.3 درصد بوده که این آمار نسبت به سال‌های 1400 و 1401 بهتر است. او کل تسهیلات پرداختی در سال 1402 را برابر با 5 هزار و 646 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که در مقایسه با سال 1401 در حدود 24.7 درصد رشد را نشان می‌دهد. محمدی از برنامه‌های جدید و ابزارهای تعهدی به منظور ارائه تسهیلات بیشتر به بخش تولید کشور خبر داد و گفت: بانک مرکزی 350 همت برای ارائه تسهیلات زنجیره تولید پیش‌بینی کرده است. هرچند اعتقاد دارد بخش تولید برای تأمین سرمایه خود باید بیشتر به سراغ بازار سرمایه برود و میزان وابستگی خود را به تسهیلات بانکی، کاهش دهد.

خبر خوش وزیر راه و شهرسازی برای مردم

گروه راه ومسکن: تامین مسکن یکی از ضروری ترین وظایف دولت ها به شمار می آید و در این راستا محوری ترین شعارهای مسئولان در سطوح مختلف نیز حول مسئله «تامین مسکن» می چرخد. ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در سال در روزهای نخست دولت سیزدهم از جمله وعده هایی به شمار می آید که تا کنون به دلایل مختلف از جمله عدم هماهنگی سازمان های مربوطه هنوز عملیاتی نشده است. واگذاری زمین رایگان از جدیدترین طرح های وزارت مسکن به شمار می آید که به منظور رفع مشکل مسکن و متعادل ساختن بازار مسکن ارائه شده است . وزیر راه و شهرسازی در شانزدهمین جلسه شورای عالی مسکن گفت: تا تابستان امسال زمین تامین شده در بخش شهری و روستایی برای طرح نهضت ملی مسکن به ۱۲۰ هزار هکتار می‌رسد. مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جلسه شانزدهم شورای‌عالی مسکن که به ریاست رییس‌جمهور برگزار شد، گفت: در تلاش هستیم تا در ۱۴۰۳ گام‌های بلندتری را در بخش مسکن نسبت به ۱۴۰۲ برداریم.

مسکن در سال جاری پویاتر خواهد شد
به گزارش «تجارت»؛ وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امسال میزان حمایت و کمک‌ها برای تحویل تعداد بیشتر واحدهای مسکونی تقویت خواهد شد، افزود: امروز عملیات افتتاح ۳۳ هزار و ۸۶۳ واحد مسکن مددجویان کمیته امداد امام‌خمینی (ره) آغاز شد که این کار با تلاش‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در حوزه تامین مالی از طریق شبکه بانکی و از طریق وزارت راه و شهرسازی، کمک های دهیاری ها و شهرداری ها در سراسر کشور انجام شده است. وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه این جلسه با اشاره به اینکه توافق شده است تا ماهانه جلسه شورای‌عالی مسکن با حضور رییس جمهور و اعضای اصلی برگزار و در هر جلسه یک مورد افتتاح انجام شود، گفت: در سال گذشته بخشی از واحدهای مسکونی نیروهای مسلح و مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه تحویل شد و هم‌اکنون مددجویان کمیته امداد امامی خمینی(ره) واحدهای مسکونی خود را دریافت می‌کنند و مسیر افتتاح‌ها ادامه خواهد یافت. عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه تامین مسکن در بخش محرومان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۴ درصد رشد یافت، توضیح داد: امسال در حوزه مسکن محرومان تصمیمات خوبی گرفته شده است و تلاش می‌کنیم تا میزان افتتاح‌ها در این بخش افزایش یابد.

۶۷۰ هزار قطعه زمین روستایی تامین شد
بذرپاش گفت: با توجه به تامین هزینه آماده‌سازی توسط مجموعه دولت، افزایش تسهیلات مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد و نرخ سود ۵ درصد، ساخت مسکن روستایی سریعتر از مسکن شهری است. هم اکنون در بخش مسکن روستایی بیش از ۶۷۰ هزار قطعه زمین تامین شده که عملیات اجرایی آن آغاز شده است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نزدیک به ۵۰۰ هزار مسکن روستایی در حال احداث است و بخشی نیز تحویل شده است. وی توضیح داد: با توجه به آنکه نرخ سود تسهیلات در مسکن شهری بالاتر است تصمیم گرفته شد تا قیمت تمام شده را به طریقی کاهش دهیم. مقرر شده در مواردی که افراد در تامین آورده مشکلاتی دارند، ابتدا تسهیلات بانکی را به پروژه‌ها تزریق کنیم تا پروژه‌ها آغاز شود. بذرپاش گفت: در حوزه آماده سازی زمین مقرر شد تا وزارتخانه کمک بیشتری بکند. همچنین در حوزه تضمین بانکی نیز تصیمات خوبی گرفته شد و مقرر شد تا به شکل زنجیره ای تضمین بانکی انجام شود که این کار کمک خوبی برای تسریع در اجرای نهضت ملی مسکن خواهد بود.

سهم مسکن محرومان از ۲۰۰ همت قانون بودجه تعیین می‌شود
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تخصیص ۲۰۰ همت در تبصره ماده ۱۳ قانون بودجه مصوب شده تا به مسکن محرومان، وام ازدواج و وام فرزند آوری تخصیص یابد، گفت: مقرر شد تا ظرف یک هفته بانک مرکزی سهم مسکن محرومان را از ۲۰۰ همتی که در قانون بودجه آمده است تعیین کند تا هرچه سریعتر این سهم به پروژه مسکن محرومان تزریق شود. اینکه به هر پروژه نرخ ۴۰۰ میلیون تومان به شکل قرض‌الحسنه تزریق شود شتاب خوبی به ساخت مسکن به ویژه در بخش شهری می‌دهد. بذرپاش در خصوص تامین زمین مسکن نهضت ملی مسکن و مقایسه آن با تامین زمین مسکن مهر، گفت: یکی از آورده‌های اصلی دولت در طرح نهضت ملی مسکن، موضوع زمین است و در بسیاری از مناطق شهری، به طور میانگین ۵۰ درصد قیمت واحد مسکونی را زمین به خود اختصاص می‌دهد.

گزارش «تجارت» از تحلیل محافل رسانه‌ای و تحقیقاتی غربی از اقدام تنبیهی ایران علیه اسرائیل:

گروه جهان: رسانه‌ها و نهادهای تحقیقات استراتژیک غربی اقدام تنبیهی ایران علیه اسرائیل را حرکتی تاریخی و یک برد بزرگ برای ایران ارزیابی می‌کنند. از نگاه آن‌ها تهران توانمندی و اقتدار خود را به عنوان قدرت اول منطقه تثبیت کرد و نشان داد قاعده بازدارندگی رژیم اسرائیل تنها یک افسانه است. به گزارش «تجارت» بامداد روز یک‌شنبه سپاه با دهها پهپاد و موشک، پاسخ محکمی به رژیم اسرائیل داد که قبل‌تر در یک اقدام تروریستی به کنسول‌گری ایران در دمشق حمله کرده بود. این حمله در سطحی بی‌سابقه در میان رسانه‌ها و سیاست‌مداران غربی بازتاب باشد و از آن به عنوان یک اقدام بی‌همتا در تاریخ تحولات سیاسی – امنیتی هزاره جدید (2000) منطقه خاورمیانه یاد شد.

پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل موفقیت‌آمیز و حاکی از توانمندی بود
تارنمای اندیشکده انگلیسی چتم‌هاوس در مقاله‌ای به بررسی پیامدهای پاسخ تنبیهی پهپادی - موشکی چند ساعته ایران به رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت که این اقدام تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بود و توانمندی ایران را نشان داد. در این نوشتار با اشاره به عملیات طوفان الاقصی حماس، آمده است که این حمله، رژیم صهیونیستی اسرائیل را وادار کرد تا رویکرد جدیدی علیه ایران و محور مقاومت در پیش گیرد؛ زیرا مشخص شد که راهبرد پیشین این رژیم در تضمین امنیت آن شکست خورده است.
بر اساس این گزارش، اسرائیل از ۱۵ مهر، علاوه بر جنگ در غزه، عوامل اصلی هماهنگ کننده محور مقاومت و نیز نیروها و تجهیزات ایرانی را در سراسر مناطق پیرامونی خود هدف قرار داده است. در این تحلیل، پاسخ مستقیم و هدفمند ایران به اسرائیل با هدف اعاده بازدارندگی تهران و موجب تغییر محاسبات و ریسک پذیری ایران ارزیابی شده و آمده است: هدف از این موضع قاطعانه، همانطور که حسین سلامی، فرمانده سپاه ایران بیان کرد «تلاش برای ایجاد معادله جدیدی با اسرائیل" بود. بر اساس این گزارش، هدف از واکنش تهران، آن بود که خطوط قرمز جدیدی را در درگیری خود با رژیم صهیونیستی تعریف کند و روشن سازد که جمهوری اسلامی در صورت ادامه عملیات خسارت بار اسرائیل علیه ایران و شرکای آن، زمام امور را خود در دست خواهد گرفت. نویسندگان این تحلیل اضافه می کنند: زمان ‌بندی این واکنش نیز دیگر اهداف ایران را روشن می سازد. تهران با آگاهی از آنکه تشدید تنش مستقیم ایران و اسرائیل و اسرائیل با حزب الله در پیش است، به دنبال جلو انداختن آن بود و بهتر می داند که هر گونه تنشی باید پیش از انتخابات آمریکا ایجاد شود. این گزارش می افزاید: «اگر ایران قصد ضربه زدن به اسرائیل را داشت، یک اصل اساسی عملیات نظامی یعنی عنصر غافلگیری را نقض نمی کرد. اما مقاصد خود را به واشنگتن و چندین کشور عربی و اروپایی مخابره کرد و به آنها اطمینان داد که حمله اش نسبتاً محدود خواهد بود».
نویسندگان این گزارش تاکید دارند که ایران برعکس تاکتیک ‌های تهاجمی که به طور قابل توجهی دفاع اسرائیل را به چالش می ‌کشید و احتمالاً توان پدافندی آنها را از پا می انداخت، عمل کرد. در واقع اگر تهران به دنبال وارد ساختن یک ضربه جدی به رژیم صهیونیستی بود، تعداد بیشتری از موشک های بالستیک سریع و دقیق را پرتاب می کرد و اسرائیل نیز زمان بسیار کمی برای آمادگی و واکنش در اختیار می داشت. تحلیلگران این اندیشکده تاکید دارند که ایران همچنین می توانست از قدرت رزمی قابل توجه نیروهای نیابتی منطقه ای خود - به ویژه حزب الله - در عملیات خود استفاده و پاسخ تنبیهی خود را به یک درگیری واقعی چند جبهه و یک کابوس برای اسرائیل تبدیل کند. علاوه بر این، واکنش تهران یک تمرین بسیار مفید برای جمع آوری اطلاعات بود و اکنون برآورد ایران از پدافند رژیم اسرائیل و شریک آن بسیار بهبود یافته است. در یک جنگ فرسایشی احتمالی با اسرائیل، چنین اطلاعات و برآوردهایی ارزشمند خواهد بود.

دودشدن اصل بازدارندگی رژیم اسرائیل
در سطحی دیگر، روزنامه گاردین در تحلیلی جدید به نقل از رهبر اپوزیسیون، تحلیل‌گران و برخی مقام‌های سابق رژیم صهیونیستی، پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل را «سقوط بازدارندگی» این رژیم اعلام و مسئول مستقیم آن را «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد. این روزنامه انگلیسی، یائیر لاپید رهبر اپوزیسیون اسرائیل و برخی تحلیلگران و مقامات سابق رژیم صهیونیستی در اظهاراتی اعلام کردند که پاسخ تنبیهی ایران نشان داد، سیاست بازدارندگی اسرائیل به دلیل اقدامات کابینه نتانیاهو به شدت لطمه دیده است. نویسنده گاردین با اشاره به اینکه حمله ایران به رژیم اسرائیل نخستین حمله یک کشور خارجی به سرزمین های اشغالی در بیش از سه دهه گذشته است، دیگر نشانه‌های تضعیف بازدارندگی اسرائیل را حمله حماس در هفتم اکتبر، درگیری با حزب‌الله در شمال سرزمین های اشغالی و حملات پهپادی ارتش یمن ارزیابی کرده است.
بن کاسپیت تحلیلگر و مفسر اسرائیلی پس از پاسخ تنبیهی ایران ضمن تائید انتقادهای رهبر اپوزیسیون و سایر محافل سیاسی، استدلال کرد که «بازدارندگی اسرائیل که تاکنون مانع حمله مستقیم ایران شده بود، سقوط کرد». این مفسر اسرائیلی نیز مانند لاپید ضمن ریشخند زدن به همان جمله معروف نتانیاهو افزود: «وقتی وحشت بوی ضعف دهد، ضربه وارد می شود». تامیر هیمن رئیس سابق اطلاعات نیروهای نظامی اسرائیل نیز با انتشار پستی، راهبرد جدید و دشواری را برای اسرائیل توصیف کرد و نوشت: «اسرائیل و آمریکا نتوانستند مانع ایران از حمله شوند. ایران بدون اینکه آمریکا را مجاب به حمله کند، توانست به اسرائیل ضربه بزند». مایکل میلشتین از مرکز مطالعات خاورمیانه و آفریقا اندیشکده موشه دایان نیز در همین زمینه تشریح کرد: اگرچه قدرت بازدارندگی اسرائیل کاهش یافته است، اما وضعیت پیچیده‌تر است. ها هیلر از اعضای ارشد اندیشکده Royal United Services نیز وضعیت کنونی اسرائیل را پیچیده توصیف کرد و گفت: حمله ایران کاملا طراحی شده بود. وی افزود: «اگر این حمله این قدر خوب طراحی نشده بود، اگر کاملا غافلگیرکننده بود، فکر می‌کنم موشک‌های کمتری رهگیری می شد». وی سپس اسرائیل را مرهون آمریکا دانست و اضافه کرد: «اگرچه بیان این جمله کاملا کلیشه شده اما اگر واشنگتن و سایر متحدان در کنار اسرائیل نبودند، شاهد نتیجه‌ای متفاوت بودیم».

روزنامه فرانسوی «فیگارو» فیگارو:

روزنامه فرانسوی «فیگارو» پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به حمله موشکی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را یک موفقیت راهبردی بزرگ برای تهران دانست. روزنامه فیگارو در گزارشی نوشت که پس از پاسخ نظامی تهران به حمله موشکی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، آنچه این رژیم از آن به «دکترین ضاحیه» یاد می کرد، بی اثر شد. به نوشته این روزنامه، «دکترین ضاحیه» یک استراتژی نظامی رژیم صهیونیستی بود که نام خود را از تخریب سیستماتیک حومه جنوبی بیروت در جریان جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی به لبنان اتخاذ کرد و رژیم اسرائیل در تمام جنگ‌های خود از سال ۲۰۰۶ به این استراتژی روی آورد. بر اساس دکترین ضاحیه، رژیم صهیونیستی از قدرت آتش نامتناسب استفاده و تمام زیرساخت ها را به شدت هدف قرار می دهد تا اقشار مختلف مردم هزینه داده و آنها را علیه رهبران خود تحریک کند.
روزنامه فیگارو با اشاره به اینکه قدرت نظامی رژیم اسرائیل در افکار عمومی جهان دست نیافتنی بود اما این تصویر پوشالی با پاسخ تنبیهی ایران فرو ریخت، نوشت که تصویر رژیمی که نمی شد به آن نزدیک شد و به دلیل ارعاب کردن دیگران قابل احترام شده بود، پس از پاسخ نظامی ایران نخ نما شد. این روزنامه فرانسوی نوشت: پس از حمله مستقیم حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و برای دومین بار در کمتر از یک سال گذشته، تعداد بیشتری از دشمنان اسرائیل بدون توجه به پیامدهای احتمالی آن از مرزهای سخت عبور کردند و این بار نوبت نقش آفرینی ایران فرا رسید. این روزنامه اشاره کرد که تل‌آویو صبح یکشنبه گیج‌ و سردرگم از خواب بیدار شد و میلیون‌ها صهیونیست به دلیل تاثیر انفجار تسلیحات ایران، شب بی‌خوابی را پشت سر گذاشتند.
فیگارو تاکید کرد که امنیت رژیم اسرائیل از زمان تاسیس (جعلی) آن در سال ۱۹۴۸ و حمایت قاطع آمریکا از آن هرگز تا این حد مورد تهدید قرار نگرفته بود. به نوشته این روزنامه، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی فکر می کرد که با حمله وحشیانه به نوار غزه تمام منطقه از او می ترسد، اما ایران برای اولین بار با شجاعت، سرزمین های اشغالی فلسطین را هدف قرار داد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شنبه شب با صدور بیانیه ای اعلام کرد: با گذشت بیش از ۱۰ روز از سکوت و اهمال سازمان‌های بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکومیت تجاوز و جنایت گری رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به عنوان بخشی از خاک کشورمان و به شهادت رساندن ۷ تن از مستشاران قانونی کشور و عدم مجازات رژیم جنایتکار ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل؛ جان برکفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این جنایت‌ها و تحقق هشدارهای
پیشین و تامین مطالبه ی به حق ایران و به منظور تنبیه متجاوز، با استفاده از توانمندی‌های راهبردی اطلاعاتی، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حمله و آنها را با موفقیت مورد اصابت قرار داد و منهدم کرد.

تل‌آویو: قصد داریم برای رسیدن به توافق تبادل اسرا، از شدت حملات در غزه بکاهیم

در حالی که یکی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرد تل‌آویو در راستای رسیدن به توافقی برای تبادل اسرا تصمیم گرفته از شدت حملات در غزه بکاهد، رسانه‌های این رژیم مدعی شدند که حماس در مقابل آزادسازی ۲۰ اسیر صهیونیست، آتش‌بسی شش هفته‌ای را خواستار است. «میکی زوهار» وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی که چهره‌ای نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم است، گفت، «اسرائیل اخیرا به دلیل تمایل کابینه به تحقق توافقی که به امضای قرارداد تبادل اسرا با حماس منجر شود، تصمیم گرفته که از شدت حملات در غزه بکاهد.»
به نوشته روزنامه عبری زبان «یسرائیل هیوم»، زوهار پس از جنجالی که در جلسه عمومی پارلمان رژیم صهیونیستی با موضوع عقب‌نشینی نظامیان از خان‌یونس برگزار شد، گفت: «می‌دانید چرا تعداد نظامیان کاهش یافت؟ چون ما می‌خواهیم به توافقی برسیم، نظر شما در این مورد چیست؟ اینگونه بود که کابینه با توجه به اینکه تعدادی ربوده شده بودند، تصمیم گرفت حملات را کاهش دهد، دلیل آن هم این است که ما می‌خواهیم به توافقی برسیم. اگر به توافق نرسیم، به راه‌حل نظامی بازخواهیم گشت.» وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی در جلسه کنست با انتقاد از اعضای اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به دلیل حضور نیافتن در جلسه بررسی وضعیت خانواده‌های اسرای صهیونیست و شرایط موجود در شمال اراضی اشغالی، گفت: ائتلافی در جلسه عمومی وجود ندارد، تنها مخالفت وجود دارد. مرکز رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی و شبکه ۱۲ تلویزیون این رژیم به نقل از برخی مسوولان کابینه نتانیاهو اعلام کردند این کابینه با پاسخ حماس به پیشنهادی که اخیرا میانجی‌ها به آن ارائه کردند، مخالفت کرده و مدعی شده که حماس در پاسخ خود خواستار برقراری آتش‌بس شش هفته‌ای در مقابل آزادسازی ۲۰ اسیر صهیونیست شده است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد که جنبش حماس اعلام کرده حاضر است ۲۰ اسیر صهیونیست را مطابق شروط تبادل در مرحله اول شامل اسرای زنده مانده از زنان، سالمندان و بیماران آزاد کند. بر اساس گزارش این شبکه عبری، کاهش تعداد اسرای صهیونیستی از ۴۲ به ۲۰ تن که حماس ملزم به آزاد کردن آنها در مرحله اول خواهد شد، به این دلیل است که مابقی اسرا یا زنده نیستند یا حماس با توجه به شرایط دشوار لجستیکی ناشی از حملات مستمر اسرائیل به نوار غزه از ۱۹۲ روز قبل، به آنها دسترسی ندارد. طبق گزارش رسانه‌های عبری‌زبان، حماس بر موضعگیری خود درباره تعداد اسرایی که خواستار آزادی آنهاست از جمله تعداد اسرای فلسطینی محکوم به حبس ابد که می‌خواهد قرارداد تبادل شامل آنها هم باشد، تاکید دارد و خواستار آن است که در چارچوب مرحله اول تضمین‌های بین‌المللی برای توقف جنگ علیه غزه بگیرد. این رسانه‌های عبری‌زبان درباره بازگشت آوارگان فلسطینی به مناطق مسکونی‌شان و استقرار نظامیان در منطقه محاصره شده نوار غزه، اعلام کردند حماس خواستار بازگشت آوارگان به مناطقشان در سراسر نوار غزه است که از آنجا کوچانده شدند و همچنین می‌خواهد در چارچوب مرحله اول تبادل اسرا، اشغالگران از نوار غزه عقب‌نشینی کنند. در مقابل برخی منابع نزدیک به حماس بر خلاف آنچه رسانه‌های عبری گزارش دادند، اعلام کردند حماس در پاسخی که شنبه به پیشنهاد آمریکا داد و میانجی‌ها آن را روز دوشنبه ارائه کردند، بر پایبندی خود به چارچوب پیشنهاد شده برای برقراری آتش‌بس در سه مرحله که هر مرحله ۴۲ روزه است، تاکید کرد. به گفته منابع یاد شده، حماس عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست تا خط تقسیم در تمامی مناطق طی مرحله اول را شرط خود اعلام کرده و بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال نوار غزه و تضمین آزادی رفت‌وآمد آنها در تمامی مناطق را خواستار شد.

ظاهرا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان محاکمه‌اش در دادگاه نیویورک خوابش برده و همین سوژه‌ای شده برای دموکرات‌ها برای تلافی طعنه‌هایی که پیشتر ترامپ علیه«جو بایدن» زده است. «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا روز دوشنبه در جریان محاکمه برای پرونده حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی در دادگاه نیویورک حاضر شد.
طبق آنچه پایگاه خبری هیل گزارش کرده است، ترامپ در حین دادگاه بارهاچشمانش را بست و ظاهرا چرت می‌زد. او هم‌چنین برای مدت طولانی بی‌حرکت به صندلی‌اش تکیه می‌داد و درحالیکه دست‌هایش را روی هم قرار می‌داد، به خواب فرو می‌رفت. البته نظرات متفاوتی در این خصوص وجود دارد و همه رسانه‌ها باور مشابهی ندارند. «مگی هابرمن» خبرنگار سیاسی ارشد روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که ترامپ ظاهرا خواب است و سپس به تلویزیون سی‌ان‌ان گفت: «به نظر می‌رسید که او خواب بوده است و به طور معمول سرش به پایین می‌افتاد.» او با تحلیل حرکات ترامپ استدلال کرد: دونالد ترامپ به یادداشتی که وکیلش برای او فرستاده بود توجه نکرد و فک او مدام رو به سمت پایین می‌افتاد و دهانش سست می‌شد. عکاسان فقط در لحظه شروع دادگاه اجازه ورود و عکس‌برداری را داشتند و لحظاتی را که این خبرنگار توصیف می‌کند، ثبت نشده‌اند. «کیت بدینگفیلد» مدیر سابق ارتباطات رئیس‌جمهور بایدن، در پاسخ به این گزارش نوشت: «دون (دونالد) خواب‌آلود!» «دن فایفر» مشاور ارشد باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا گزارش اولیه هابرمن را به اشتراک گذاشت و افزود: «اگر ترامپ برای بیدار ماندن در دادگاه کیفری خودش آنقدر پیر و ضعیف باشد، فکر می‌کنید در اتاق وضعیت چه اتفاقی رخ می‌دهد؟» «جیم مسینا» مدیر کارزار انتخاباتی ۲۰۱۲ اوباما ضمن اشتراک‌گذاری مصاحبه هابرمن با سی‌ان‌ان گفت: «ظاهرا ترامپ خوابیده است.» «کرس جکسون» استراتژیست دموکرات عکسی را از ترامپ منتشر کرد و گفت: «چه ناراحت‌کننده!»
برخی هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشتند که «اگر جو بایدن در لحظه مشابهی می‌خوابید، داستان بزرگی می‌شد.» دونالد ترامپ دیروز پس از ورود به دادگاه کیفری جهت رویارویی با چندین اتهام عنوان کرد که «این حمله‌ای به یک رقیب سیاسی است». ترامپ به اتهام ۳۴ جرم جعل اسناد تجاری برای پنهان کردن ۱۳۰ هزار دلار حق‌السکوت پرداخت شده به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی، در حال محاکمه بوده است. این پرونده یکی از چهار اتهام کیفری در طول دوره ریاست‌جمهوری او بوده و ممکن است تنها پرونده‌ای باشد که قبل از روز انتخابات در ماه نوامبر به دادگاه ارجاع شود. هم‌چنین اگر ترامپ در این پرونده مجرم شناخته شود ممکن است تا چهار سال به زندان محکوم شود. پیش از سوژه خواب دونالد ترامپ در دادگاه، جو بایدن بسیار به این کار معروف بوده و بارها گاف‌ها و لحظاتی از او منتشر شده که این رئیس‌جمهور را به فردی که هوشیار نیست، شبیه کرده است. جو بایدن، پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا پیشتر اذعان کرد که متوجه سن بالای خود است اما قصد شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ را دارد زیرا «دونالد ترامپ می‌خواهد دموکراسی آمریکا را نابود کند» البته باید اشاره کرد که ترامپ تنها ۴ سال از بایدن کوچکتر است.

ژاپن بدنبال ارتقای روابط با چین به سطح راهبردی

ژاپن در گزارش سالیانه خود متعهد به ارتقای روابط ۲ جانبه با چین به سطح راهبردی شده است. ژاپن در گزارش سالیانه خود با نام «بلوبوک دیپلماتیک ۲۰۲۴» نوشت: توکیو متعهد به توسعه روابط سودمند متقابل مبتنی بر منافع راهبردی مشترک با چین است.
فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین در دیدار خود در حاشیه «نشست سانفرانسیسکو ۲۰۲۳» بر ایجاد روابط راهبردی و سودمند متقابل توافق کردند. عمده اختلافات میان پکن و توکیو بر سر «منطقه مورد مناقشه در آب‌های شرقی چین، مجموعه ای از جزایر کوچک سنکاکو»، « انتقال پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما به دریا » و «همکاری نظامی توکیو و آمریکا برای مقابله با فعالیت‌های نظامی ارتش چین در نزدیکی تایوان» است. این گزارش دولتی در عین حال تصریح کرد: نگرانی هایی جدی در مورد تلاش‌های پکن برای «تغییر یکجانبه وضعیت موجود» و «اقدامات خطرناک در دریای جنوب چین» وجود دارد. این گزارش همچنین بر اهمیت گسترش «همکاری سه جانبه میان ژاپن، ایالات متحده و فیلیپین» تاکید کرده است. لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در همین راستا مخالفت قاطع خود را با بلوبوک دیپلماتیک ژاپن ابراز و گفت: این سند یک کلیشه ننگین با متهم کردن چین، ابراز اغراق‌آمیز به اصطلاح تهدید پکن و دخالت غیرمنطقی در امور داخلی ما است. وی افزود: چین از ژاپن می‌خواهد که اشتباهات خود را اصلاح و از تقابل رو در رو جلوگیری کند و برای ایجاد یک رابطه سازنده و پایدار بین ۲ کشور که الزامات عصر جدید را برآورده سازد، تلاش کند.

معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی اصفهان به‌منظور حمایت و تشویق دانشجویان و اساتید دانشگاه‌‌ها و موسسات پژوهشی و خلق ایده‌های نو، اولین گرنت پژوهشی جامپ (جایزه ایده ممتاز پژوهشی) را تعریف کرده است. این گرنت، فرصتی را در اختیار استادان و دانشجویان می‌گذارد تا در اولین دوره این رویداد، ایده ها‌ی تحقیقاتی خود را در زمینه مگاترندهای مطرح دنیا در سه حوزه سلامت و پزشکی، مطالعات شهری و اقتصاد و هنر ارائه کرده و در راستای تحقق آن‌ها گام بردارند. در واقع گرنت جامپ، پس از انتخاب ایده ها و پروپوزال های برتر و اهدای جایزه به آن ها، در ادامه مسیر پژوهشی، با انعقاد قرارداد همکاری مشترک با ایده‌پردازان برتر و ارائه حمایت‌ های مالی و معنوی، به ایجاد فرصت‌ های شغلی و ترویج همکاری و تبادل دانش کمک می کند. دانشجویان و استادان علاقه مند می‌ توانند پروپوزال های پژوهشی مرتبط با اولویت ها و محورهای تعیین شده را از اول اردیبهشت‌ ماه تا اول تیرماه 1403 در وب سایت جامپ به آدرس https://jdisf.ac.ir/jump ارسال نمایند.