حمید فیضی
اگر از این دو پرسش بسیار مهم که صدا و سیما در جمهوری اسلامی, صدای کیست؟ و با چه سیمایی عمل می کند؟ بگذریم، دو مسئله ی مهم تر را ناگزیر باید مورد توجه قرار دهیم و آن دو ویژگی رسانه بودن و ملی بودن است که در ادامه به توضیح آن میپردازیم:1. رسانه بودن: زمانی که ما چیزی (سیم مسی، آب، رادیو...) را رسانه یا رسانا می خوانیم منظورمان این است که آن چیز, توان انتقال چیزی(دما، جریان الکتریسیته، پیام و ...) را از چیزی(منبع مولد پیام یا ...) به چیزی (گیرنده پیام یا...) دیگر دارد. در رابطه با رسانههای انتقال پیام هم وضع به همین شکل است و فلسفه وجودی آن رسانه، انتقال پیام است.
اما همانطور که قبلا گفتیم ناگزیر باید از این مسئله مهم عبور کنیم که رسانه، یک انتقال در خود است. یعنی از مردم به مردم و دولت هم در درون این فعل و انفعالات است که خود را بازنمایی می کند نه اینکه مانند شیپور آن را در دست خود بگیرد.
اما یک ابزار ارتباطی چه ویژگیهایی باید داشته باشد تا به آن رسانه بگوییم: برای رسانه خواندن یک ابزار، حداقل تأمین دو ویژگی در آن ضروری است که هیچ کدام از این دو ویژگی را در صدا و سیمای جمهوری اسلامی مشاهده نمی کنیم:
1-1. دقت در انتقال پیام: منظور از دقت، دقت در انعکاس درست واقعیت است. رسانه موظف است آنچه را که رخ می دهد در کمال امانتداری منعکس کند. در اینجا رسانه اگر پنجاه ولت پیام دریافت کند و تنها 10ولت پیام منتقل کند دچار استهلاک و ناکارآمدی شده و قدرت رسانایی بودن خود را از دست داده است. البته گاهی صدا و سیمای ما 50ولت پیام دریافت می کند و 200 ولت انتقال می دهد که این هم باز از دقت رسانه می کاهد.
1-2. سرعت در انتقال پیام: ما همواره باید اخبار روز را فردا یا پس فردا از صدا و سیما دریافت کنیم. البته سرعت انتقال, ظرفیت انتقال پیام را هم بالا می برد و صدا و سیما از این باب که سرعت بالایی در انتقال پیام ندارد بسیاری از موضوعات را ناگفته رها می کند زیرا زمان را از دست داده است.
2. ملی بودن: هر رسانه ای اگر دو ویژگی ذیل را داشته باشد ما می توانیم آن را ملی بخوانیم وگرنه مجبور به انتخاب این صفت برای آن نیستیم.
2-1. پیام رسانی به زبان ملی: منظور از زبان ملی این نیست که به زبان فارسی یا عربی یا هر زبان دیگری پیام رسانی کند. منظور این است که از سلیقه و نیازهای مردم آگاه باشد و مطابق با آنها انتخاب واژه کند. صدا و سیما در جمهوری اسلامی ایران اغلب از سلیقه مردم بی خبر است و مردم خود را نمی شناسد. حتی نمی داند اکثریت مسلمانانی که در ایران زندگی می کنند در رابطه با اذان، غالبا صدای مرحوم مؤذن زاده اردبیلی را انتخاب می کنند و با این وجود حتی این مسئله ساده را هم نمی تواند به درستی تأمین کند. برای همین بارها با این صحنه موجه خواهید شد که هنگام پخش اذان افراد پشت سرهم کانال عوض می کنند. البته اصلاً بنا نیست این رسانه تأمین کننده خواست مردم باشد. این رسانه یا به عبارت گویاتر شبه رسانه, تنها نیازهای موردی را با نگاه محتاطانه عملیاتی می کند. رسانه ای که در ایران باشد و خود را ملی بخواند چه طور ممکن است گلوگاه صدای شجریان نباشد؟ چه طور ممکن است استاد مصطفی ملکیان یا دکتر سریع القلم در آن به چارچوب تصویر درنیایند؟ چه طور می شود رسانه ای در ایران ملی باشد و آنگاه با مسامحه هر چه تمام تر از کنار ماجراهای مهم سیاسی عبور کند؟ آیا مسئولین رسانه به اصطلاح ملی از فضای افکارعمومی خود بی خبر هستند؟ آیا اطلاع دارند تا انتخابات پیش رو چیزی نمانده و معمولا در همه کشورها از دوسال مانده به انتخابات رسانهها فعال می شوند؟ اگر چنین است شبکههای ارتباطی غیر دولتی مانند تلگرام و... را رصد کنند تا کمی با ذائقه عمومی آشنا شوند .
2-2. پیام رسانی با زبان ملی: در اینجا منظور این است که تنها به زبان ملی پیام رسانی کردن رسانه را ملی نمی کند بلکه باید زبان هم متعلق به خود ملت باشد. به عبارت ساده تر،صدا و سیما در دست اقلیتی سازمان یافته که ارتباطاتی هم دارند نباشد. بلکه به نحو عادلانه ای همه ی گروههای قومی، صنفی، سیاسی، مذهبی و... را باید در آن مشارکت دهد. البته عبارت"مشارکت دهد" صحیح نیست بهتر است بگوییم جلوی مشارکت دیگران را نگیرد. زیرا این ابزار از مالیات و منابع ملی مدیریت می شود. امروز متأسفانه هرگاه روحانی دعوت می شود چهره ها تکراری هستند. هرگاه استادی دعوت می شود این تکرار دافعه صدا و سیما را بیشتر می کند. به خاطر همین عدم شایسته سالاری در صدا و سیما هر روز شاهد ابتذال بیشتر در رسانه و کاهش بنمایههای هنری و استعدادهای ملی هستیم.
با حضور آیت الله العظمی سبحانی
دومین همایش قرآنی " یاسین در آینه معرفت" صبح روز پنجشنبه هفدهم دی ماه در دارالقرآن علامه طباطبایی (رض) در قم برگزار خواهد شد.
مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با اعلام این مطلب اظهار داشت: در این همایش قرآنی که به منظور شناخت فضیلت، عظمت و دستورالعملهای سوره مبارکه یاسین برگزار خواهد شد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدی از شاگردان علامه طباطبایی و از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عابدی رئیس دانشگاههای علوم و معارف قرآن کریم، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی و حضرت آیت الله العظمی سبحانی از مراجع عظام تقلید به ایراد سخن می پردازند.
وی افزود: در این همایش که با همکاری جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه علوم و معارف قرآن و موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) برگزار خواهد شد، از تلاشهای رادیو قرآن و مبلغین و فعالان عرصه نشر معارف و عظمت سوره یاسین در گسترش و اهتمام عمومی به تلاوت قرآن تقدیر خواهد شد.
وی اضافه کرد: الواح تقدیر 12 نفر از تقدیرشوندگان به امضای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی رسیده است و در پایان این همایش توسط معظم له تقدیم خواهد شد.
شورای امنیت براي بررسي عملکرد پیونگ یانگ جلسه اضطراري برگزار مي كند
کره شمالی دیروز اعلام کرد یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیونگ یانگ در بیانیهای شگفت آور اعلام کرد که یک آزمایش هستهای موفقیتآمیز داشته است. تلویزیون رسمی این کشور با انتشار بیانیهای اعلام کرد: اولین بمب هیدروژنی این کشور به طور موفقیت آمیز در ساعت 10 صبح (به وقت محلی) 6 ژانویه 2016 براساس برنامههای استراتژیک حزب کارگر با موفقیت آزمایش شد.
در پی این آزمایش یک مقام شورای امنیت سازمان ملل از برگزاری یک نشست اضطراری برای بررسی این رویداد خبر داد. این مقام گفت این نشست به درخواست آمریکا و ژاپن برگزار میشود. کاخ سفید اعلام کرده نمیتواند آزمایش هستهای کره شمالی را تایید کند اما چنین آزمایشهایی را به دلیل نقض قطعنامههای شورای امنیت محکوم میکند.وزارت خارجه انگلیس نیز این اقدام کره شمالی را تحریک آمیز و نقض قطعنامههای شورای امنیت اعلام کرد.فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در توییت خود نوشت: اگر آزمایش بمب هیروژنی کره شمالی صحت داشته باشد این اقدام نقض قطعنامههای شورای امنیت است که من آن را بدون هیچ ملاحظهای محکوم میکنم. دفتر فرانسوا اولاند، رئیسجمهور فرانسه با انتشار بیانیهای با محکوم کردن آزمایش هستهای کره شمالی خواستار واکنش قوی و جدی جامعه بینالملل شد.در این بیانیه از این آزمایش به عنوان نقض غیرقابل قبول قطعنامههای شورای امنیت یاد شده است. وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد که هیچ پیش آگاهی از آزمایش هستهای کره شمالی نداشته و با این اقدام پیونگ یانگ به شدت مخالف است.سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که پکن با جامعه بینالملل برای خلع سلاح هستهای کره شمالی همکاری میکند.رئیسجمهور کره جنوبی نیز خواستار تشدید تحریمهای بینالمللی علیه پیونگ یانگ شد و گفت: اقدامات جدی از جمله تشدید تحریمهای سازمان ملل و دوستان و متحدان باید علیه این کشور اعمال شود. کاخ ریاست جمهوری این کشور نشست اضطراری شورای امنیت ملی را خواستار شده است. اما معاون وزیر دفاع سئول گفته است: باور اینکه آنچه کره شمالی آزمایش کرده یک بمب هیدروژنی بوده مشکل است.شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز این آزمایش را یک تهدید امنیتی برای دولتش خواند. یوشیهیده سوگا، سروزیر کابینه ژاپن د یک کنفرانس خبری گفت که در باره این آزمایش هستهای با دولتهای آمریکا، کره جنوبی، روسیه و چین رایزنی خواهد شد، این چیزی است که ما نمی توانیم آن را بپذیریم. بمب هیدروژنی یا بمب دما هستهای به دنبال یک انفجار قوی انفجار دومی را موجب می شود که باعث جوش خوردن هستهای هیدروژن و آزاد کردن انرژی بسیار زیاد است.این اعلام توسط کره شمالی دو روز قبل از تولد کیم جونگ اون، رهبر این کشور و چهار سال پس از جانشینی او به جای پدرش صورت گرفته است.وب سایت مرکز لرزه نگاری چین اعلام کرده که فعالیتهای لرزه نگاری حاکی از یک انفجار مشکوک میباشد. دولت ژاپن نیز گفته است که به احتمال زیاد ثبت این لرزشها مربوط به یک آزمایش هستهای است.مرکز ژئوفیزیک آمریکا گفته است که مرکز این زمین لرزه که در ساعت 10 صبح به وقت پیونگ یانگ رخ داد در شمال شرق این کشور و حدود 50 کیلومتری شمال غرب شهر کیلجو درست در محلی که آزمایشات هستهای پیونگ یانگ صورت میگیرد قرار داشته است.به گزارش مرکز زمین شناسی آمریکا لرزش صبح چهارشنبه در حدود ۵۰ کیلومتری پانگی-ری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین روی داده است. این مرکز گفت که شدت زمین لرزه ۵.۱ درجه بود و یک سازمان دولتی کره جنوبی شدت آن را ۴.۲ درجه ارزیابی کرد.
قمصری در گفتگو با رویترز: تخفیف نفتی نداریم
مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران میگوید که ایران برای افزایش صادرات نفت خود سهام پالایشگاههای خارجی را خریداری خواهد کرد و در مورد قیمت به خریداران تخفیف نمیدهد.
به گزارش ایسنا، محسن قمصری، مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با رویترز خاطرنشان کرد: ایران پس از لغو تحریمها برای اجتناب از فشار بیشتر روی قیمتها عرضه و صادرات نفت خود را متعادل خواهد کرد.
مقامات ایران بارها از اوپک خواسته اند که فضا را برای افزایش صادرات نفت ایران باز کنند و متعهد شدهاند که صادرات نفت خود را به محض لغو تحریمها افزایش خواهند داد. اکنون وعده ایران برای صادرات متعادل و متناسب یک تغییر بزرگ در سیاستهای این کشور در شرایطی است که بیشتر تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به رغم اشباع روزافزون بازار جهانی نفت برای سهم بازار میجنگند. قمصری اظهار کرد: ما نمیخواهیم یک نوع جنگ بر سر قیمت را شروع کنیم. قمصری افزود: ما در رویکردمان نرمش بیشتری خواهیم داشت و احتمالا عرضه نفت خود را بهطور تدریجی افزایش خواهیم داد. باید بگویم با توجه به سطوح کنونی قیمت نفت هیچ امکانی برای کاهش بیشتر قیمتها وجود ندارد. وی به جزییات یا میزان آمادگی ایران برای متعادلکردن صادرات نفت خود اشاره نکرد. ایران بارها اعلام کرده که قصد دارد صادرات نفت خود را پس از تحریمها روزانه 500 هزار بشکه و کمی بعد 500 هزار بشکه دیگر افزایش دهد تا جایگاه خود به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک را پس بگیرد. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران چند روز پیش اعلام کرد که ایران به دنبال منحرف کردن بازار نخواهد بود و فقط به دنبال پس گرفتن سهم بازار خود است. نفت در حال حاضر دلیل اشباع عرضه و کاهش تقاضا به میزان دو سوم کمتر از سطوح قیمتی بالای اواسط 2014 معامله میشود و تولیدکنندگان را از میلیاردها دلار درآمد نفتی محروم کرده است. قمصری خاطرنشان کرد که انتظار دارد بهای نفت در سال جاری در سطوح کنونی باقی بماند. مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران افزود: این شرکت برای فروش نفت بیشتر به بازارهای جهانی به دنبال خرید سهام در پالایشگاههای موجود و جدید در کشورهای خارجی است. وی به نام کشور یا شرکت خاصی اشاره نکرد. این استراتژی به نوعی شبیه استراتژی تولیدکنندگان خلیج فارس همچون عربستان و کویت است، اگرچه چالش برای ایران بالا بردن داراییها به منظور خرید سهام خواهد بود. تحریمهای غرب علیه ایران صادرات نفت این کشور را نصف کرده و به حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسانده و باعث انسداد درآمد نفتی ایران در کشورهای خارجی شده است. قمصری که ماه گذشته سفری به هند داشت، گفت: پالایشگاههای هندی از جمله صنایع ریلاینس علاقهمند به واردات نفت بیشتر از شرکت ملی نفت ایران هستند. صنایع ریلاینس که بزرگترین مجموعه پالایشگاهی جهان را در هند اداره میکند، در سال 2010 تحت فشار تحریمهای غرب واردات نفت ایران را متوقف کرد. قمصری همچنین اظهار کرد: ایران برای جذب مشتری تخفیف نخواهد داد. در حال حاضر ایران نفت خود را با دوره بازپرداخت 90روزه، حملونقل رایگان و یک سری تخفیفها در زمینه قیمت به خریداران هندی میفروشد. قمصری گفت: پالایشگاههای هندی علاقهمند به خرید نفت کارون غربی هستند. پالایشگاههای هندی دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین حدود شش میلیارد دلار بدهی به ایران دارد. قمصری خاطرنشان کرد: ایران خواهان دریافت طلب نفتی خود به ارزهای خارجی و ترجیحا یورو است اگرچه مکانیسم دریافت این طلبها هنوز تعیین نشده است. تحریمها به اقتصاد ایران لطمه زده و ایران را به واردات بنزین مجبور کرده است. ایران سال گذشته روزانه حدود پنج میلیون لیتر بنزین اوکتان بالا وارد کرد تا آن را با بنزین تولیدی در داخل ترکیب کند. قمصری گفت: ایران سرمایهگذاریهایی را در بخش پالایشگاهی انجام داده و امیدوار است ظرف یکسال آینده واردات بنزین را متوقف کند.
با وجود تلاش دولت براي حمايت از واحدهاي توليدي اعلام شد
گروه صنعت، معدن و تجارت: تعداد واحدهای صنعتی کوچک در ایران و سهم آنها در اشتغال مشابه کشورهای توسعه یافته است، اما هنوز از نظر تولید ارزش افزوده و استفاده از ثمره آنها فاصله زیادی تا کشورهای بزرگ دنیا وجود دارد.
تجربه ساير كشورها نشان ميدهد كه واحدهای کوچک میتوانند نقش بزرگی در صادرات غیرنفتی کشور داشته باشند. در حال حاضر رقم صادرات این واحدها زیاد نیست اما در صورت سرمایهگذاری مناسب و توجه درست میتوان جای تولیدات این صنایع را در میان صادرات غیر نفتی به خوبی باز کرد. واحدهای کوچک میتوانند فرصتهای شغلی زیادی را ایجاد کنند، از این جهت واحدهای کوچک بسیار مهم جلوه میکنند، چراکه بخش عمدهای جمعیت شاغل در صنعت کشور را به خود اختصاص میدهند. برنامههاي توسعه اقتصادي چهارم و پنجم برنامهريزي دقيقي براي پيشرفت، رشد و گسترش بنگاههاي اقتصادي كوچك و متوسط داشتند، اما بررسي احوالات اين روزهاي صنايع كوچك نشان ميدهد كه آنها نيز وضعيتشان چندان مساعد نيست. صنايع كوچك و متوسط در ايران نقشي تاثيرگذار دارند اما هنوز به جايگاه واقعي خود نرسيدهاند.صنايع كوچك و متوسط ايران هنوز هم نيازمند حمايتهاي دولتي هستند. در روزهايي كه ركود گريبانگير بسياري از واحدهاي صنعتي شده و هر روز از توان توليدي صنايع كوچك و متوسط كاسته ميشود، هنوز هم بزرگترين مشكل بسياري از واحدها تامين نقدينگي و سرمايه در گردش است. اين مشكل همچنان براي اقتصاد ايران قرار است حل نشده باقي بماند. طي ماههاي گذشته بارها مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخشهاي مرتبط با واحدهاي توليدي كوچك و متوسط وعده تزريق نقدينگي و حمايت از اين واحدها را مطرح كردهاند اما هنوز هم اين مشكل حل نشده باقي مانده است.
صنايع كوچك و متوسط بيش از 90 درصد از فضاي كسب و كار كشور را به خود اختصاص ميدهند. بيش از 70 درصد اشتغال كشور توسط اين واحدهاي توليدي و صنعتي ايجاد ميشود و حدود نيمي از صادرات كشور نيز به آنها مربوط ميشود. سهم واحدهاي صنعتي كوچك و متوسط ايران از ارزش افزوده كشور نسبت به ساير نقاط جهان بسيار پايينتر است، اما حدود 15 درصد ارزش افزوده اقتصاد كشور وابسته به آنهاست.
تعطیلی 19 درصد از واحدهای صنعتی کشور
در همين حال معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران از تعطیلی 19 درصد از واحدهای صنعتی کشور خبر داده و ميگويد: همچنین 40 درصد از واحدهای صنعتی زیر ظرفیت واقعی اقتصادی فعالیت میکنند. غلامرضا سلیمانی ادامه داد: تلاش داریم واحدهایی که تعطیل یا در شرف تعطیلی هستند را به چرخه تولید برگردانیم. وی گفت: با تحریمهایی که چند سال اخیر گریبانگیر کشور شد برخی از واحدهای صنعتی به شدت دچار آسیب شده و این معضل فضای اقتصادی را به رکود کشاند. وی یکی از اهداف دولت را توزیع عادلانه ثروت و ایجاد اشتغال در کشور دانست و اظهار کرد: با برنامهریزی در زمینه رفع مشکلات ساختاری و محدودیتهای پیش روی صنایع کوچک میتوان تا حدودی به این مهم دست یافت. سلیمانی با بیان اینکه حمایت از صنایع کوچک و متوسط یکی از سیاستهای دولت است، اظهار کرد: با راهاندازی بنگاهها و صنایع تولیدی کوچک و متوسط میتوان ایجاد اشتغال کرده و کسب و کار راه انداخت.
سليماني همچنين با تاکید بر جلوگیری از واردات بیرویه کالا به کشور عنوان کرد: با ثبت واردات در دولتهای قبل گاها جنسهای بیکیفیتی که بدون شک تولید داخل از آنها بهتر بوده به دلیل سودهای شیرین وارد کشور شده است. وی با بیان اینکه سالانه 25 میلیارد دلار قاچاق در کشور اتفاق میافتد، افزود: اگر این مبلغ در داخل سرمایهگذاری شود بسیاری از مشکلات و معضلات بیکاری حل و فصل میشود. معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران افزود: در این راستا دولت در سال گذشته قانون مبارزه با قاچاق را اصلاح و نظام تعرفه را براساس سیاستهای اقتصادی کشور بازنگری کرده است. سلیمانی با اشاره به اینکه کنترل واردات و قاچاق نیاز به فرهنگسازی دارد، گفت: دولت به دنبال بهتر شدن فضای اقتصادی و ملی کشور است و مشکلات تولید یک شبه به وجود نیامده و یک شبه نیز رفع نخواهد شد.
افزايش مشكلات توليد با ركود
در همين ارتباط يك عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با تجارت ميگويد: صحبتهای مختلفی در خصوص سهم صنایع کوچک از بسته خروج از رکود جدید وجود دارد اما در واقعیت هیچ سهمی ندارند. عنایتالله هاشمی با بیان اینکه رکود حاکم بر کشور باعث افزایش مشکلات تولید و در نتیجه افزایش وابستگیها میشود، تصریح کرد: این عمل نقض اقتصاد مقاومتی است و نه تنها اشتغال شدیدا کاهش پیدا میکند بلکه موجب یأس جوانان هم خواهد شد. اين نماينده مجلس با تأکید بر اینکه باید امکانات و تسهیلات صنایعی که به دنبال اشتغالزایی و تولید هستند پرداخت شود، افزود: در این تسهیلات باید سهم هر ارگان و سازمانی به درستی مشخص شود.
جزئیات نشست جدید مدیران بانکها
نشست مدیران عامل بانکها و معاون وزیر اقتصاد پیرامون بررسی شاخصهای مهم اقتصادی کشور و بانکهای در معرض ریسک برگزار شد.
به گزارش مهر، در جلسه مدیران عامل بانک های دولتی، خصوصی شده و خصوصی که با حضور معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی و مدیران عامل کلیه بانکهای کشور برگزار شد، راهکارهای بهبود کیفیت دارایی های بانک ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. حسین قضاوی در این جلسه با بررسی شاخصهای مهم اقتصادی کشور و ارائه آماری از وضعیت بانکهای در معرض ریسک، گفت: در شرایط پساتحریم ضروری است بانکهای کشور با تمام توان، فعالیت خود را در بخش بین الملل تقویت کند.
وی افزود: ورود مجدد به حوزه بین الملل در درجه اول منوط به اصلاح ساختار مالی بانکها است که در صورت تحقق این امر، با استفاده از منابع مالی خارجی شاهد رشد اقتصادی کشور نیز خواهیم بود.
در ادامه جلسه، گزارشی در خصوص بررسی تاسیس شرکت مدیریت دارایی ها (AMC) توسط مدیر عامل بانک مسکن ارائه شد، سپس حاضرین در جلسه به بیان چالش های فعلی بانک ها و ارائه راهکارهای مقابله با این چالش ها پرداختند. در پایان جلسه، معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی تداوم تشکیل اینگونه جلسات را در جهت هم افزایی ضروری برشمرد. در این جلسه مقرر شد بانکها گزارشی از مشکلات خود و راهکارهای مقابله با این مشکلات را برای بررسی و انعکاس به مراجع ذی صلاح و پیگیری برای رفع این چالشها به وزارت متبوع ارسال کنند.
در پی رشد 576 واحدی شاخص کل بازار سهام رخ داد:
نرگس توانایی
گروه بازار مالی: با اتمام معاملات روز گذشته بورس اوراق بهادار، شاخص کل متاثر از رشد یکپارچه قیمت سهام و معاملات مثبت نمادهای پارسان، رمپنا و گروه بانکی با رشد 576 واحدی به ارتفاع 62,632 واحدی رسید که در این بین نمادهای کچاد و فخاس بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر بورس برجای گذاشتند. با توجه به رخدادهای اخیر و افزایش حجم معاملات بورس و نحوه دادوستدها بخصوص در اواخر بازار دیروز و افزایش قابل ملاحظه تقاضا، به نظر می رسد اندک اندک شاهد بازگشت اعتمادها به بازار و همچنین افزایش امیدواری نسبت به استمرار بازار مثبت باشیم. امری که با چالش های جدی همچون انتخابات پیش رو، تنش های موجود سیاسی، افت قیمت های جهانی، کسری بودجه دولت، ادامه سیاست های انقباضی و مهمتر از همه سود بانکی بالا مواجه است.
اکثر گروه ها و نمادها معاملاتی روز گذشته را مثبت و پرتقاضا سپری کردند. در این بین صف خرید پرحجم نماد تازه وارد شتوکا از احتمال رشد کوتاه مدت آن تا سطوح 200 تومان حکایت دارد. همچنین نماد شركت لوله و ماشين سازي ايران تحت تاثیر رفع گره معاملاتي مثبت با رشد 15.5 درصدی مواجه شد اما با عدم تعادل و حفظ صف خرید پرحجم به کار خود پایان داد. از نکات قابل تامل دیگر بازار دیروز میتوان به ادامه معاملات پرحجم همراه با رشد قیمتی و صف خرید گروه خودرویی و قطعه سازی اشاره کرد. در عین حال فعالان تالار شیشه ای در اواخر بازار با جهش گروه بانکی و صف خرید آنها مواجه شدند، که می تواند امیدواری ها نسبت به تدام بازار مثبت را تقویت نماید.
گروه های خودرویی و قطعه سازی در صدر تقاضای بازار قرار داشتند تا جایی که صف خرید پرحجم 22 میلیون سهمی نماد خدیزل همراه معاملات پرحجم آن چشم نوازی کرد. گروه های لیزینگی و حمل و نقل شروعی مثبت را تجربه کردند، اما با گذشت زمان دادوستدها و فروکش کردن هیجانات، اکثرا با تعادل بیشتر و حتی نوسانات منفی به کار خود پایان دادند.
در گروه بانکی، بانک گردشگری به همراه شرکت سرمایه گذاری، گواهی نامه عضویت رسمی در سازمان جهانی را گرفتند و به عضویت UNWTO درآمدند که سبب معاملات مثبت و پرتقاضا در این نماد شد. در این گروه نمادهای وپست، حکمت و سمایه نیز اکثرا رشد قیمتی به مراتب بالاتری نسبت به هم گروهی ها داشتند این در حالی است که در اواخر بازار با جهش یکباره اکثر نمادهای گروه مذکور مواجه شد. گروه های سرمایه گذاری و بیمه ای نیز اکثرا مثبت و پرتقاضا دنبال شدند که در این بین معاملات مثبت، صف خرید و پرحجم نمادهای آسیا، کوثر، وگستر و وتوصا نمایان تر بود.
نماد شپدیس در گروه پتروشیمی با رشد 2 درصدی و نماد شمواد با رشد حدود 6 درصدی به گردونه معاملات بازگشتند. مابقی گروه در کنار گروه پالایشگاهی اکثر مثبت به کار خود پایان دادند که در این بین صف خرید و معاملات مثبت و پرحجم نمادهای پترول، شتران، شکربن و زاگرس نمایان تر بود. همچنین پر رنگ شدن مجدد شایعه کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها معاملات این گروه را تحت تاثیر قرار داده است.در گروه های فلزی و معدنی، نمادهای فنوال، زنگان، فولاژ، فمرآد، فولای، فرآور، کمنگنز و کنور مثبت و پرتقاضا و نمادهای کبافق، کچاد، کیمیا، فملی، وتوکا، فباهنر و فخاس روزی منفی را سپریکردند. همچنین نماد شركت لوله و ماشين سازي ايران تحت تاثیر رفع گره معاملاتي مثبت با رشد 15.5 درصدی مواجه شد اما با عدم تعادل و حفظ صف خرید پرحجم به کار خود پایان داد.
بجز نمادهای لبوتان، تکشا، بکام، بکاب، بالبر، فاما و فاذر که منفی بودند مابقی گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی اکثرا مثبت و صف خرید دنبال شدند که در این بین معاملات مثبت و صف خرید نماد رمپنا نمایان تر بود.
گروه های کوچک بخصوص گروه قندی همسو با جو مثبت و رشد قیمتی اکثر نمادها، معاملاتی مثبت را تجربه نمودند اما در اواخر بازار و با اقبال مجدد گروه های بزرگ، با عرضه و فشار فروش مواجه و با تعادل و حتی نوسانات منفی کار خود را به اتمام رساندند. در گروه غذایی که اکثرا شروعی مثبت و پر حجم داشتند با خبر مهمی مبنی بر اینکه، رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام نمود از ۱۵ ژانویه تعرفه ورود لبنیات ایران به خاک روسیه و از اواسط فوریه تعرفه سایر کالاها از سوی این کشور برداشته میشود، مواجه شدند.
قائم مقام سازمان توسعه تجارت تاكيد كرد:
صادق ضیایی بیگدلی، قائم مقام سازمان توسعه تجارت با حضور در کافه خبر آخرین وضعیت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، مذاکرات اجلاس اخیر نایروبی کنیا و برنامه دفتر wto برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی را تشریح کرد.
سازمان تجارت جهانی امروز یکی از پایههای جهانی شدن، به ویژه در حوزه اقتصاد به شمار میرود.کشورهای مختلف تلاش میکنند برای تسریع روند جهانی شدن و استفاده از منافع آن، این سازمان بینالمللی را توسعه داده و جایگاهش را ارتقاء بخشند. از دیگر سو کشورهایی که عضو این سازمان نیستند نیز، تلاش می کنند تا به عضویت آن درآمده و با استفاده از امتیازات عضویت در این نهاد بینالمللی به توسعه اقتصادی و صنعتی دست یابند.ضیایی بیگدلی می گوید:« تاکنون ازایران با وجودی که هنوز جلسه مذاکرات فنی تشکیل نشده 698 سئوال پرسیده شده که پاسخ داده ایم. منتظر دو سه هزار سئوال دیگر هم هستیم. »
مشروح گفت وگوی خبرانلاین با قائم مقام سازمان توسعه تجارت به شرح زیر است:
از زمان پذیرفته شدن ایران به عنوان عضو ناظر WTO نزدیک به 11 سال طول کشیده است.چرا تبدیل وضعیت عضویت ناظر به دائم این مقدار طول کشیده است؟
از آنجایی که الحاق ایران هنوز وارد مرحله مذاکرات فنی نشده، پس طولانی شدن زمان آن نمی تواند دلیل فنی داشته باشد.زمانی مذاکرات وارد مراحل فنی می شود که جلسات گروه کاری شکل بگیرد. یعنی رژیم تجاری ایران در گروه به بحث گذاشته شود و مغایرتهای احتمالی آن با ضوابط wto مشخص شود. در این مرحله است که تازه می گویند مثلا 100 یا 200 مورد مغایرت در قوانین ما با قوانین تجارت بین الملل وجود دارد که باید این قوانین و مقررات را اصلاح کنیم .بنابراین ما هنوز به این بخش نرسیده ایم.
علت اینکه به این مرحله نرسیده ایم چیست؟
چون تمام تصمیمها در WTO بر مبنای اجماع صورت می گیرد و برخی اعضا به خصوص آنهایی که نقش موثرتری دارند، می توانند جلوی این تصمیمها سد ایجاد کنند. برای اینکه گروه کاری جهت الحاق کشوری به WTO تشکیل شود باید همه کشورها موافقت خود را اعلام کنند. وقتی در خرداد ماه 2005 شورای عمومی تصمیم گرفت که بعد از بیش از 20 جلسه که درخواست ایران در آن مطرح بود عضویت ایران ناظر ایران رابپذیرد، تمام اعضا از جمله آمریکا مخالفتی ابراز نکردند، و لذا مقرر شد که جلسه گروه کاری ایران تشکیل شود. چون آن زمان موضوع موافقت نامه هسته ای موقت مطرح بود متاسفانه ما از آن فضا استفاده نکردیم و در ارایه رژیم تجاری 4 سال تاخیر کردیم که این میزان تاخیر بی سابقه بوده است. در عین حال مسلماً مساله اصلی ما آن زمان خارجی و سیاسی بود ولی در دولت هم تردیدهایی در این زمینه وجود داشت.
این تردیدها در دولت نهم بود بود یا دهم؟
در دولت نهم این اراده نبود؛ در دولت دهم سیاست تغییر کرد. الحاق در احکام برنامه پنجم هم قید شد، رژیم تجاری در سال 1388 ارایه شد و در سال 1390 به نزدیک به 700 سوال پاسخ داده شد. اما موضوع تعیین رییس گروه کاری برای تشکیل جلسات با زمان اجرا شدن تحریمها علیه کشور مواجه شد و قضیه متوقف ماند.
در وضعیت پسابرجام، آیا فرایند الحاق ایران از سرگرفته خواهد شد و چقدر طول خواهد کشید؟
همیشه در الحاق همه کشورها موانع داخلی و موانع خارجی وجود دارد.اما درفرایند الحاق مسایل سیاسی حاشیه ای هستند و اصل موضوع فنی و حقوقی است. تا بسته الحاق و شرایط عضویت ما در مذاکره شکل نگیرد، نمی توان گفت که چه زمانی شرایط برای پیوستن ما آماده است. اما از آنجا که تصمیم دولت و نظام نهایتاً پیوستن ایران به wto است، باید این موضوع با جدیت دنبال شود.الان مساله اصلی مانع سیاسی است که آمریکا سر راه ایران جهت پیوستن به WTO ایجاد کرده است. اما ادامه سیاستهای قبلی می تواند به نوعی نقض برجام از طرف امریکاییها باشد که برای روشن شدن آن باید منتظر اجرایی شدن برجام باشیم. چون موضوع عضویت ایران از 84 مطرح شده اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است. پس بنابراین چالش ما در الحاق سیاسی بوده و شکی نیست.هرچند که روند الحاق ایران به این سازمان به نسبت کشورهایی که الحاق شان زیاد طول نکشیده است،متفاوت است. ده سال است که می خواهیم مذاکراتی را شروع کنیم که این مذاکرات برای کشورهای مشابه ما از اولین جلسه گروه کاری تا تصویب بسته الحاق در شورای عمومی نزدیک به 8 سال طول کشیده است. البته اگر فضای سیاسی بین المللی مناسب باشد، راههای فنی برای تسریع این فرایند وجود دارد.
گفتید رژیم تجاری 4 سال بعد از عضویت ناظر ایران به WTO ارایه شد، آیا رژیم تجاری ارایه شده نیاز به بازنگری دارد؟
بله ، البته این رژیم تجاری بازنگری هم شده است و در سفر جناب آقای نعمت زاده به اجلاس وزرای سازمان در نیروبی همراه ایشان بود. البته رژیم تجاری ایران در گذشته هم به موقع آماده شده بود اما همانطور که گفقتم ارایه آن 4 سال طول کشید.آن زمانی که این رژیم ارایه شد یعنی در سال 88 بر مبنای قوانین 84 و قبل از آن تدوین شده از آن تدوین شده بود. الان سال 94 است. یعنی رژیم تجاری ارایه شده بیش از 10 سال از اعتبارش می گذرد و بنابر این نمی تواند مبنای مذاکره قرار گیرد.
قوانین ما هم در این ده سال خیلی عوض شده است. مثل قانون برنامه پنجم، قانون اجرای اصل 44، قانون هدفمندی، و غیره در رژیم تجاری ما لحاظ نشده بود. یا مثلا خصوصی سازیها در رژیم تجاری قبلی نیست.
آیا به صورت غیر مستقیم سیگنال مثبتی از سوی آمریکا برای عضویت ایران به WTOدریافت کرده اید؟
با بسیاری از کشورهای موثر در حاشیه اجلاس اخیر نایروبی مذاکرات دوجانبه مفصلی داشتیم. حدود 20 رییس هیات کشورهای موثر عضو در آخرین نشست وزرا که در کنیا برگزار شد، معتقدد بودند فضا برای ایران عوض شده است و از شروع جلسات گروه کاری ایران حمایت می کنند. دبیرخانه سازمان تجارت جهانی هم در عین حال که باید در این گونه مسایل بی طرف باشد کمک زیادی کرده است. اعضای موثر اتحادیه اروپا و نیز کشورهایی مثل برزیل و روسیه خیلی مثبت بودند. به نظر می رسد در صورت ادامه رایزنیهای فعال ما کمکهای بیشتری داشته باشند که در این مرحله موانع برداشته شود. اما باید توجه داشت این تمام داستان نیست و حتی اگر ماه بعد جلسات گروه کاری تشکیل شود، کشورها می توانند در مراحل بعدی و در میانه راه مانع ایجاد کنند. برای همین به محض تشکیل جلسات باید از فرصت بوجود آمده نهایت استفاده را در پیشبرد مسایل فنی کرد تا چند قدم اساسی برداشته شود.
اینکه چقدر قوانین ما برای شروع مذاکرات استاندارد است مساله دیگری است؛آیا ما مانع بزرگ تعرفهها را نداریم؟
این سئوال دو بحث است؛اول تعرفه و بعد قوانین .در موضوع تعرفه نیاز نیست که قبل از مذاکرات آنها را تغییر بدهیم .در بسیاری از اقلام حساس حتما ما چانه زنی می کنیم که تعرفه برخی اقلام بالاتر باشد و برای خیلی از اقلام هم فرصت خواهیم گرفت که بین 5 تا 10 سال به تدریج تعرفه آنها را کاهش دهیم. ضمن اینکه ابزار ضد قیمت شکنی، حفاظتی و غیره هم وجود دارد ممکن است بکار ببریم. کمترکشوری بعد از الحاق مشکلات ناشی از هجوم شدید واردات داشته است. مثلاً روسیه هیچ مشکلی از این دست بعد از الحاق نداشته است مخصوصا در برخی از اقلام که می ترسیدند مشکل ایجاد شود،این اتفاق نیفتاد.
یعنی چالشی بابت تعرفه نیست؟
قابل مدیریت است اما چالش قوانین و مقررات وجود دارد. به این دلیل که آنها در طی مذاکرات قوانین ما را رصد می کنند و تا زمانی که ما این قوانین را تغییر ندهیم ،به ما بلیط ورود نمی دهند . فرآیند اصلاح قوانین هم در مجلس زمان بر است. یعنی به تعامل بین مجلس و دولت نیاز دارد. مواردی دیگری از اصلاح مقررات و آیین نامهها هم که احیانا لازم به اجرا باشد، در اختیار دولت و هیات وزیران است که مسلما در زمان کوتاه تری قابل حل است.
موضوع دیگر چند صدایی است که برای الحاق مطرح است.از بخشهای مختلف اقتصاد ایران،اعم از تولید کنندگان اقتصاددانان یا تجار نظرات موافق و مخالفی شنیده می شود.در دولت هم گاهی می شنویم که مخالفتهایی هست.دفتر الحاق برای این مخالفت چه برنامه ای دارد؟
مسلما نیاز به کمپین وسیعی برای تنویر افکار عمومی داریم. در یکسال اخیر ناچارا با چراغ خاموش کار می کردیم چون مذاکرات هسته ای در جریان بود. اما در عین حال ما همزمان با اجلاس نایروبی با تاسیس سایتی به نام wtonews.irکار را شروع کردیم و حال به شکل وسیع تری آن را دنبال خواهیم کرد. اگر چند نکته مورد توجه قرار بگیرد،مسلما تردیدها کمرنگ تر می شود. اکثر مخالفتها این نیست که چرا به wto می خواهیم بپیوندیم. ایران عضو تمام سازمانهای بین المللی به جز wto است و در این سازمان هم به جز چند کشور منزوی تقریبا همه کشورها عضو هستند. مسلم است که در این سازمان که موثرترین سازمان در اقتصاد جهانی است، عضو شویم. مساله اصلی در فرآیند و جزییات فنی است. مثلا منتقدان می گویند اگر عضو شویم صنایع داخلی با مشکل مواجه می شوند. البته این نگرانی درستی است به خصوص که تولید سختیهای تحریم را تحمل کرده و حالا وارد کردن فشار جدید به آنها درست نیست.اما این نگرانیها قابل حل است.همانطور که گفتم این فرآیند خود را دارد. زمان نیاز دارد . در عین حال که اگرفرآیند الحاق هم کوتاهتر باشد،حتما ما زمان می گیریم که قوانین و مقررات و تعرفهها را هماهنگ کنیم .همین اراده کشور و حضور در مذاکرات به سرمایه گذاران خارجی سیگنال می دهد که بیایند و با اطمینان سرمایه گذاری کنند.
برای اینکه کشوری که عضو WTO است، مسلما یک کشور منزوی در اقتصاد بین الملل نیست. تحریمها یک مساله ایجاد کرد و مسلمان نپیوستن به این سازمان هم بی شباهت به مساله تحریم نیست. بنابراین اگر جلوی خود را بگیریم، این خود تحریمی است.آمریکا چراجلوی الحاق ما را می گرفت؟ چون سیاست انزوای ایران را دنبال می کرد. می خواست ایران در یک سازمان موثر بین المللی اقتصادی نباشد. حالا اگر خودمان نخواهیم از این فضا استفاده کنیم، یک نوع تحریم است . اگر فضا باز شود و ما نخواهم بپیوندیم خود تحریمی است و کشیدن دیواری بدور محصولات صادراتی است. ضمنی انکه نپیوستن موانع جدی برای صادرات ما به وجود آورده است. اساساً برونگرایی اقتصادی که در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری آمده بدون الحاق و پیروی از سیاست روشن برای عضویت در این سازمان قابل تحقق نیست.
موضوع الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی که در اجلاس اخیر کنیا تصویب شد، برای همه سئوال بود که چطور کشوری که نه تجارت دارد و نه صنعت به این سازمان می تواند ملحق می شود، اما برای ایران بعد از این همه سال و این حجم اقتصاد این اتفاق نمی افتد؟
آنهایی که چنین تحلیل دارند، فکر می کنند که سازمان تجارت جهانی مثل OECD است و فقط کشورهای خاص و با استاندارد بالا می توانند این سازمان بپیوندند.در حالی که هم اکنون 164 کشور عضو سازمان تجارت جهانی است که دو سوم آنها کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته هستند. مسلماً کشورهای کمتر توسعه یافته با ارفاق عضو شده اند. افغانستان یک نمونه از آن کشورهاست. کشور کمتر توسعه یافته که حمایت آمریکا را برای الحاق داشته است . با این حال توجه داشته باشید که مذاکرات الحاق این کشور 11 سال طول کشید و این کشور بیش از 100 قانون جدید تصویب کرده است. در عین حال چون برای الحاق به این کشور سهل گرفتند، فقط 4 جلسه کاری برای پیوستن این کشور تشکیل شد و 300 سئوال هم بیشتر از آنها نپرسیدند. درصورتی که ازایران با وجودی که هنوز جلسه تشکیل نشده 698 سئوال پرسیده شده که پاسخ داده ایم. منتظر دو سه هزار سئوال دیگر هم هستیم. بنابراین طبیعی است که ایران به عنوان بزرگترین اقتصاد بیرون از سازمان تجارت جهانی ، چالشهای خاص خود را دارد و حتما مذاکرات الحاق آن خیلی خیلی پیچیده تر از افغانستان است.
رییسجمهور در جلسه هیات دولت هشدار داد:
رییس جمهوری با اشاره به اعدام نابجا و ظالمانه شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان، گفت: این عالم گرانقدر به دلایل واهی و انتقاد از حاکمیت دولت عربستان به زندان رفت و به ناروا محکوم و اعدام شد که در عرف قانونی هیچ کشوری فردی به دلیل انتقاد، سر بریده و به صورت فجیع اعدام نمیشود.
به گزارش ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه چهارشنبه هیأت دولت، افزود: جهان اسلام و همه آزادیخواهان جهان و همچنین مردم و مسئولین ایران از این عمل دولت عربستان متأثر گشته و آن را محکوم کردند.
رییس جمهوری ایستادگی و نشان دادن چهره واقعی اسلام و ایران به جهانیان را از اهداف اصلی دولت تدبیر و امید دانست و گفت: دولت یازدهم در این راه موفقیتهای بسیار زیادی به دست آورده و چهره جمهوری اسلامی ایران در افکار عمومی، رسانهها و مسئولین سیاسی در جهان ارتقاء پیدا کرده است تا جایی که قطعنامه (wave) در سازمان ملل متحد به اتفاق آراء تایید و ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم و خشونت شد.
رییس جمهوری بار دیگر حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد را حرکتی "غلط و غیرقانونی" دانست و از وزارتخانههای اطلاعات و کشور خواست با مأمورانی که احتمالا در بروز این حادثه قصور و کوتاهی داشته اند، قاطعانه برخورد و گزارش آن را به مردم اعلام کنند. روحانی ادامه داد: افرادی که از روی نادانی و یا وابستگی به این اماکن حمله نمودند، مجرم هستند و از قوه قضائیه نیز تقاضا دارم قاطعانه و خارج از سیر طبیعی پروندههای قضایی این موضوع را بررسی نماید.رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اماکن و میهمانان دیپلماتیک از لحاظ قانونی و بینالمللی دارای مصونیت هستند و حمله به این اماکن در کشور، خلاف شرع و قانون، حمله به آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران و همانند حمله به خانه مردم است. رییس جمهوری با اشاره به اینکه چنین رفتارهایی هر چند در پی خطای یک کشور، منطبق بر میهمان نوازی و فرهنگ اسلامی و ملی ایرانیان نیست، اظهارداشت: حمله کنندگان به اماکن دیپلماتیک از فرهنگ اسلامی، ایرانی و قانون دور هستند.
روحانی سپس به توافق هستهای ایران با قدرتهای جهانی اشاره کرد و گفت: مذاکرات هستهای با دقت، منطق و استدلال در برابر شش قدرت جهانی انجام شد و در آن خط قرمزهای کشور رعایت و در مواردی نیز حداکثرهای مورد نظر نظام جمهوری اسلامی ایران تأیید و تأمین شد.
رییس جمهوری با بیان اینکه همه جهانیان حل و فصل موفقیتآمیز مذاکرات هسته ای ایران را دستاوردی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران قلمداد میکنند، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، در کنار یک گروه افراطی در آمریکا از همان ابتدای مذاکرات ، تمام تلاش و توان خود را بکار بستند تا این توافق به نتیجه نرسد و بعد از توافق نیز در مراحل اجرای حقوقی و قانونی برجام مانع ایجاد کردند و تا امروز نیز به توطئههای خود ادامه میدهند اما به حول و قوه الهی دولت و ملت ایران به همه اهداف و موفقیتهای خود دست خواهند یافت.
روحانی با اشاره به رابطه خوب، تاریخی و دوستانه بین ملتهای ایران و عربستان، گفت: متأسفانه دولت عربستان سعودی که دولت یک کشور اسلامی است، از مدتها قبل تلاش کرده تا نزاع شیعه و سنی را مطرح و تشدید نماید و جلوه ایرانهراسی را در افکار عمومی جهان بوجود آورد.
رییس جمهوری با اشاره به حمایتهای مالی و تسلیحاتی از تروریسم منطقهای و همچنین حملات هوایی و موشکی عربستان به مردم مظلوم یمن و مانعتراشیها در راه پیروزیهای دولتهای عراق و سوریه در سالهای گذشته، گفت: تمام این اقدامات برای ایجاد فاصله بیشتر بین شیعه و سنی و تشنجزایی در منطقه است.
روحانی تاکید کرد: هدف عربستان از قطع رابطه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و تشویق و فشار بر دیگر کشورها برای قطع رابطه با ایران، لطمه زدن به روند صلح، ثبات و امنیت منطقه است. رییس جمهوری با تأکید بر اینکه برجام در مقام عمل به پیروزی خواهد رسید، گفت: این اقدامات عربستان برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی و شکستهای اخیر آنها در منطقه و فشار به ایران است.
روحانی تصریح کرد: روند سیاستهای منطقهای دولت عربستان سعودی در مسیر ظلم، تجاوز، توسعه تروریزم و از بین بردن ثبات و امنیت در منطقه بوده است. رییس جمهوری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تمام برنامههای خود را بدون اعتنا به سنگاندازیها با قاطعیت ادامه خواهد داد و برجام به زودی عملیاتی و تحریمها از پیش پای مردم ایران برداشته خواهد شد.
روحانی ادامه داد: انشاءالله در سال آینده شرایط اقتصادی تغییر خواهد کرد و شاهد حرکت پرشتاب در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور خواهیم بود. رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به رفت و آمدهای دیپلماتیک و هیأتهای اقتصادی دیگر کشورها به جمهوری اسلامی ایران و همچنین تعدد دعوتها از رییس جمهوری برای سفر به کشورهای خارجی، گفت: برنامهها و اهداف جمهوری اسلامی ایران با سابقه تمدنی و قدرتی بزرگ در منطقه با کارهای کودکانه تازهکارها در یک دولت تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.
رییس جمهوری تأکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران خواهان برقراری رابطه خوب و سازنده با همه کشورهای جهان بویژه کشورهای اسلامی و همسایگان است. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از دولت عربستان میخواهیم که خطاها و اشتباهات گذشته را جبران نموده و از این مسیر اشتباه و بینتیجه دست بردارد، اظهار داشت: ثبات، امنیت، مبارزه واقعی با تروریسم ،دوستی و برادری با همه کشورهای منطقه خواست اصلی جمهوری اسلامی ایران است.
در نامه رییس جمهوری به رییس قوه قضائیه درخواست شد؛
رسیدگی فوری به پرونده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان
رییس جمهوری طی نامهای به رییس قوه قضائیه خواستار رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد شد. حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در نامهای به آیتالله آملی لاریحانی رییس قوه قضائیه تأکید کرد که باید با مجازات عاملان و آمران این جرم آشکار، برای همیشه جلو اینگونه تعرضات به امنیت کشور و توهین به اقتدار و جایگاه نظام گرفته شود.
ظریف در کنفرانس خبری مشترک با ابراهیم جعفری:
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران خود را برای حفاظت از دیپلماتهای تمامی کشورها به طور شرعی و قانونی موظف میداند و با تمام افرادی که در تعرض به سفارت عربستان کوتاهی یا قانون شکنی کردند برخورد جدی میکند.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف ظهر چهارشنبه در کنفرانس خبری با همتای عراقی خود در تهران با اشاره به تعرض صورت گرفته به سفارت عربستان سعودی در تهران از سوی تعدادی از افراد و در ادامه قطع رابطه دیپلماتیک از سوی ریاض با تهران با بیان این که "تمامی مقامات ایران از مقامات کشوری، لشکری و قضایی بهشدت حادثه حمله به سفارت عربستان را محکوم کردند"، گفت: ایران خود را موظف میداند به طور شرعی و قانونی از مهمانانی که در ایران به عنوان دیپلمات حضور دارند، حفاظت و حراست کند.
او گفت: بعد از واقعه تأسفبار شنبه شب ایران حتماً با تمام افرادی که در این حوزه کوتاهی یا قانونشکنی کردند برخورد جدی میکند. ایران تمام حمایت خود از مقرهای دیپلماتیک، کارمندان و کنسولگری سعودی را انجام داد، اما این باعث تأسف است که سعودی سیاست ایجاد تنش را ادامه داد.
ظریف گفت: تنش و آتشافروزی برای کسی عاقبت خوشی نخواهد داشت. سیاست ایران همواره مبتنی بر ایجاد آرامش و همکاری و همراهی با تمامی همسایگانش بوده است. ما برای جهان عرب و نیز عربستان سعودی به عنوان جزء مهمی از جهان اسلام، احترام ویژه قائلیم و میخواهیم ارتباط سازنده خود را که از گذشته داشتهایم ادامه دهیم و همه را به این منظور به همکاری دعوت میکنیم. وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: امروز خطر افراط و فرقهگرایی و ترویج طایفهگرایی منطقه را تهدید میکند و همه باید مراقب باشیم تا به این اقدامات دامن نزنیم؛ چرا که دامن زدن به این مسائل برای همه خطرناک است.
ظریف همچنین از ابتکار ابراهیم جعفری همتای عراقی خود در جهت ایجاد همفکری در حل و فصل مسائل منطقه استقبال کرد. وی اظهار کرد: ایران برای جهان عرب به عنوان جزئی از جهان اسلام احترام ویژهای قائل است. ما ارتباط مثبت و سازندهای با این منطقه داشتیم و آن را ادامه میدهیم.
این دیپلمات عالی رتبه ایرانی بعد از گفتوگوی 2 ساعته خود با همتای عراقیاش در پاسخ به سوالی مبنی بر این که رسانههای غربی از جمله آمریکاییها مدعی شدند که بین شما و اقای کری در چند روز گذشته تماسهایی در ارتباط با تحولات منطقه وجود داشته و آیا این خبر صحت دارد چون مقام معظم رهبری اعلام کرده بودند که بین ایران و آمریکا به جز برجام و مساله هستهای گفتوگوی دیگری نباید انجام شود؟ گفت: ما به روز اجرایی شدن برجام بسیار نزدیک شدیم و شاید در چند روز آینده به حول و قوهی الهی به روز اجرایی شدن برجام برسیم و در این روند آمریکا و ایران بیشترین نقش را ایفا میکنند.
او با بیان این که در چند روز گذشته بین من و آقای کری و همچنین بین همکارعزیزم آقای صالحی و همتای آمریکاییاش دکتر مونیز تماسهای تلفنی و ایمیلی زیادی انجام شده است افزود: اینها به خاطر این است که ما به روز اجرای برجام نزدیک میشویم و باید هماهنگیهایی را در این زمینه انجام دهیم.
رییس تیم مذاکرهکننده ایران با 1+5 تصریح کرد: در روزهای آینده همکاران ما و همچنین اعضای گروه 1+5 در اروپا برای نهایی کردن موضوعات جلساتی خواهند داشت و باید این جلسات توسط من، آقای کری و خانم موگرینی هماهنگ شود. ظریف در ادامه به تماس چند روز پیش با خانم موگرینی اشاره کرد و گفت: در این تماس علاوه بر صحبت کردن در مورد مسائل منطقه، در مورد برجام نیز صحبت مفصلی کردیم.
این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد: اصل صحبتهای من با آقای کری در چند روز گذشته پیرامون اجرای برجام بوده و نحوهی رسیدن به روز اجرای برجام و نهایی کردن امور مرتبط با آن. وی افزود: در حالی که خبر اول دنیا اقدامات کوتهنگرانه عربستان سعودی است پس این طبیعی است که هر 2 دیپلماتی که با هم صحبت میکنند دراین زمینه تبادل نظری داشته باشند ولی این به معنای مذاکره نیست.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: ما همواره اعلام کردهایم که مذاکراتمان با آمریکاییها در مورد برجام و نحوه اجرای آن است و درمورد آن به اندازهی کافی مشکل داریم و تمام تلاشمان این است که این مشکلات را حل کنیم تا اجرای برجام را در چند روز آینده داشته باشیم. تا انشاءالله برای همه مردم ما و مردم دنیا روز خوبی باشد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای نشست مطبوعاتی خود با همتای عراقیاش گفت: جمهوری اسلامی ایران و عراق روابط گستردهای دارند. دو کشور از روابط مستحکمی برخوردارند و هر دو در راستای مقابله با افراط و تروریسم تلاش میکنند.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان به تلاشهای دولت عراق برای حفظ تمامیت ارضی، استقلال سیاسیاش و مبارزه با هرگونه دخالت خارجی در کشورش به ویژه حضور افراطیون در عراق اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و عراق در راستای مبارزه با خطر داعش و افراطیگری در عراق و سوریه همفکری و همکاری داشتهاند و این گفتوگو و رایزنیها ادامه پیدا میکند.
ظریف به شرایط ویژهای که در منطقه در روزهای اخیر ایجاد شده است اشاره کرد و افزود: ما در این دیدار در مورد این شرایط ویژه که بعد از گردن زدن عالم روحانی و مصلح شهید شیخ نمر ایجاد شده است صحبت کردیم. او اقدام عربستان در اعدام این رهبر شیعیان عربستان را غیرقابل توجیه عنوان کرد و گفت: شیخ نمر عالمی بود که در طول حیات خود برای دعوت اسلام از طریق صلحآمیز و گفتوگو و تعامل تلاش کرد. مخالف هرگونه اقدام نظامی، مسلحانه، افراطی و تروریستی بود و به هیچ وجه اقدام علیه این عالم مصلح و روحانی قابل توجیه نیست.
این دیپلمات برجسته کشورمان با بیان این که این اقدام در عرصه جهانی با نفرت و محکومیت روبهرو شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول دو سال و نیم گذشته تلاشهای گستردهای را برای افزایش تفاهم، همکاری و برادری در منطقه که با خطر افراط و تروریسم روبهرو بوده انجام داده است البته ما تاکید بر این داریم که در حال حاضر افراط و تروریسم متوجه کشورهایی است که به این موضوع دامن زدهاند و از تروریستها و تکفیریها حمایت کردند.
وی تاکید کرد: ما در این مدت همواره تلاش کردهایم که مسیر تعامل و همکاری را در پیش بگیریم ولی متاسفانه همسایگان ما در عربستان سعودی برخلاف این موضوع حرکت کردند چنان که مشاهده کردیم در مذاکرات هستهای مخالف روندی بودند که در جریان بود و با رژیم صهیونیستی در این زمینه همراهی کردند. این دیپلمات عالیرتبه ایرانی همچنین به برخی اقدامات عربستان سعودی علیه ملت ایران از جمله پایین آوردن قیمت نفت اشاره کرد و افزود: ایران با سعه صدر با این حرکات مواجه شده چون اعتقاد داشته و داریم که تنش آفرینی و ایجاد تنش در منطقه اقدامی از سر قدرت نیست بلکه از سر ضعف است و باید با این اقدامات با بزرگمنشی برخورد شود.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در این مسیر حرکت کرده است، تصریح کرد: ولی متاسفانه این حرکت ما توسط همسایگانمان در عربستان سعودی به صورت مناسب پاسخ داده نشد. ظریف با بیان این که روند تنشآفرینی در منطقه باید متوقف شود، خاطرنشان کرد که ایران به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست. جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ وحدت جهان اسلام در مقابله با دشمنان قسم خورده جهان اسلام از جمله صهیونیستها و افراطیون تندرو که از نام اسلام و مسلمانان برای پیش برد اهداف پلید خود سوء استفاده میکنند، تلاش کرده است.
وزیر خارجه کشورمان با بیان این که اقدامات این افراد باعث خجالت جهان اسلام شده است تاکید کرد: باید در برابر این خطر جدی اقدام مشترکی در جهان اسلام صورت بگیرد و جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده که با سعه صدر برخورد کند و این مسیر را ادامه دهد.
در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی مشترک ظریف در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدامات عربستان جهت ایجاد فشار به برخی کشورهای عربی جهت قطع روابط دیپلماتیک با ایران و سرو صدایی که عربستان در این راستا در سطح منطقه و بینالملل ایجاد کرده است گفت: ما براساس دستورات قرآن معتقدیم که همه ما باید در جهان اسلام برای مقابله با مظاهر مغایر با اسلام که جریان تکفیری، ارعاب و افراط از جمله آنها هستند در یک جا جمع شویم و با هم متحد شویم نه این که علیه یکدیگر اقدام به ائتلاف کنیم گرچه این ائتلافها جدی نیستند و نه راه به جایی میبرند و نه توانایی مقابله با ایران را دارند. ما در کل این روشها را غیر مفید و نامناسب میدانیم و همانطور که بارها اشاره کردهام معتقدم تمام جهان اسلام با خطر مشترکی روبهرو است و این خطر نیاز به اقدام مشترک دارد و باید هر چه زودتر کسانی که هنوز این خطر را درک نکردهاند به خود بیایند و همه با هم با این خطرات مقابله کنیم.
در این نشست مطبوعاتی مشترک ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق به تشریح تلاشهای این کشور جهت وساطت برای حل مشکل پیش آمده بین ایران و عربستان و رایزنیهای دیپلماتیکی که در این مسیر انجام داده است پرداخت.
رییس هیات عامل صندوق اعلام کرد
رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی اعلام کرد که حسابهای صندوق از ابتدای فعالیت تاکنون شفاف بوده و مطالبات معوق آن به صفر رسیده است.
به گزارش ایسنا،سیدصفدر حسینی در مراسم پنجمین سالروز تاسیس صندوق توسعه ملی از حل شدن بسیاری از چالشهای پیش روی صندوق توسعه ملی در سال 1394 گفت و افزود: با تصویب نهایی احکام ابلاغی برنامه ششم توسعه که از جمله آنها بند 10 مربوط به حساب صندوق توسعه ملی است چالشهای پیش روی صندوق به طور کامل حل خواهد شد.
وی از تنفیذ اساسنامه صندوق توسعه ملی به عنوان اساسنامه دایمی صندوق توسعه ملی در چارچوب سیاستهای ابلاغی برنامه ششم توسعه از سوی رهبر انقلاب به عنوان اقدامی بی سابقه نام برد که براساس آن چالشهای پیش روی صندوق حل خواهد شد. بنابر گزارش صندوق توسعه ملی، حسینی که در جمع کارشناسان و مدیران صندوق توسعه ملی سخن می گفت از استقلال مدیریت حسابهای ارزی صندوق از بانک مرکزی به عنوان دیگر نتیجه مهمی یاد کرد که از ابلاغیه سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه ملی حاصل شده است.
حسینی با اشاره به دیگر نتایج حاصل از ابلاغیه سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه گفت: علی رغم کاهش چشمگیر درآمدهای دولت در پی کاهش قیمت نفت، باز هم تعهد بالای دولت و شخص رییس جمهور به سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری که با تلاش مجمع تشخیص مصلحت تهیه و تنظیم شده است،احکام تصویب و به تصمیم گیری مجلس سپرده شده است.
رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی ضمن ابراز امیدواری نسبت به تصویب کامل احکام سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه در مجلس گفت: چنانچه این احکام در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب شود دیگر اساسنامه و تکالیف صندوق توسط مجلس و دولت قابل تغییر نخواهد بود و این امر کمک زیادی به صندوق توسعه ملی در ایفای رسالت خویش در اقتصاد کشور خواهد داشت.
وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی در ادامه ضمن قدردانی از هیأت نظارت صندوق توسعه ملی و دستگاههای نظارتی بر اهمیت رصد فعالیتهای صندوق توسط هیأت نظارت تاکید کرد و گفت: وجود همین هیأت نظارت و دستگاههای نظارتی است که از انحراف صندوق توسعه ملی از اهدافش جلوگیری می کند و سبب بقا و دوام صندوق توسعه ملی می شود.
همچنین محمدسعید نوری نائینی، عضو هیات عامل و معاون اقتصادی صندوق نیز در این مراسم طی سخنانی از عملکرد و فعالیتهای این معاونت در طول یکسال گذشته گفت و افزود: دغدغه معاونت اقتصادی در تبیین و نهادینه کردن فلسفه و جودی صندوق توسعه ملی در افکار نخبگان و آحاد جامعه است. وی گفت: تغییر نگاه به نفت از درآمد به منبعی برای ایجاد ثروتهای زاینده و ماندگار رسالت مهمی است که برعهده صندوق توسعه ملی گذاشته شده است.
معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی، عناوین "مدیریت یکپارچه پرتفو و ریسک" و " اصول و شاخصهای حاکمیت در صندوقهای ثروت ملی" از جمله مطالعات جدی و علمی برشمرد که در راستای تبیین اهداف و عملکرد صندوق توسعه ملی توسط این معاونت تهیه و تدوین شده است. وی در پایان از آغاز تدوین برنامه استراتژیک صندوق توسعه ملی و اتمام روند تهیه گزارش عملکرد سالانه صندوق در معاونت متبوع خود خبر داد.
مسعود مزینی دیگر عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی و معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی نیز در سخنان خود از بستر سازی مناسب برای حضور صندوق توسعه ملی در بازارهای پولی و مالی خارجی خبر داد و گفت: زیر بناهای انجام کار سرمایه گذاری خارجی در حال آماده شدن است و به امید خدا بعد از رفع تحریمهای اقتصادی، صندوق توسعه ملی آمادگی کامل برای انجام سرمایه گذاری خارجی خواهد داشت.در پایان این مراسم نیز محمدرضا شجاع الدینی، عضو هیأت عامل و معاون سرمایه گذاری داخلی، ضمن قدردانی از دکتر سیدصفدر حسینی به خاطر پیگیری مشکلات صندوق در عرصه تصمیم سازی اقتصادکشور، توضیحاتی را درباره عملکرد این معاونت ارائه و خاطر نشان کرد که سرمایهگذاریهای ریالی صندوق توسعه ملی به طور کامل ساماندهی شده و به زودی سرعت عمل در این بخش به کمتر از 6 ماه خواهد رسید.
یک کارشناس مسکن با بیان اینکه یک سوم شهروندان کشور اجارهنشین هستند گفت: کشور با کسری 5/1 میلیون واحد مسکونی مواجه است که طی هشت سال گذشته این کسری جبران نشد.ایرج رهبر در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: طبق برآوردی که در سال 1386 انجام شد 16 میلیون مسکن در کشور وجود داشت در حالی که تعداد خانوارهای ایرانی 5/17 میلیون بود و با این حال طی سالهای اخیر با همهی تلاشهایی که بخصوص در بخش مسکن دولتی انجام شد این کسری جبران نشد.وی افزود: مسکن مهر توانست تقریبا سالیانه 400 هزار واحد را تامین کند و بخش خصوصی هم به طور میانگین 400 هزار مسکن تولید کرد که تولید این مقدار تنها توانست جوابگوی ازدواجهای ثبت شده سالیانه باشد، لذا میتوان نتیجه گرفت که هنوز 5/1 میلیون از شهروندان با نداشتن سرپناه مواجه هستند ومضافا اینکه 30 درصد جمعیت کشور در بافتهای فرسوده زندگی میکنند.این کارشناس مسکن با بیان اینکه دو اقدام تولید و بازسازی مسکن باید به صورت توامان دنبال شود، گفت: بسیاری از خانوادهها به دلیل افزایش تعداد فرزندان نیاز به خرید خانههایی با متراژهای بالاتر از آنچه که هماکنون زندگی میکنند دارند که باید برای آنها نیز فکری شود.به گفته رهبر از سال 1386 تا الان نیاز مسکن کشور پر نشده است ودرست است که از وجود 20 میلیارد دلار خانه خالی در کشور صحبت میشود اما باید گفت که اغلب این خانهها در بالای شهر ساخته شدهاند که توزیع آن متناسب با نیاز اقشار پایین جامعه نیست.وی با بیان اینکه یک سوم از جمعیت کشور اجارهنشین هستند، گفت: بسیاری از کشورها برای جمعیت آیندهشان پیشبینی میکنند تا به مشکل نخورند و ما هم اگر قصد داریم شرایط رفاهی آینده خوبی برای شهروندان فراهم کنیم باید از هماکنون به فکر باشیم.