قائم مقام وزیر بهداشت خبر داد:
قائم مقام وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از تشکیل کمیته پیشگیری از خطاهای پزشکی در بیمارستانها به دستور وزیر بهداشت خبر داد.
ایرج حریرچی در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به گزارش مواردی از خطاهای پزشکی در بیمارستانهای کشور، وزیر بهداشت کمیته ای را متشکل از افراد با تجربه از معاونتهای مختلف وزارت بهداشت برای پیشگیری از خطاهای پزشکی تشکیل داد. وی گفت: خطاهای پزشکی در تمام دنیا وجود دارد اما در کشور ما حتی یک مورد آن موجب نگرانی است و لازم است با اقدامات کارشناسی شده، جلوی بروز و افزایش این خطاها که موجب مرگ یا آسیب جدی به بیماران می شود، گرفته شود.
حریرچی افزود: با تصمیم کمیته ویژه وزیر بهداشت قرار شد برای پیشگیری از بروز خطای پزشکی، اقدمات متعددی از جمله اصلاحات ساختاری و اصلاحات لازم از نظر نیروی انسانی و نیز ثبت تمام خطاها و گزارش دهی سیستمی آنها در سال 95 انجام شود. وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان تخلفات و خطاهای پزشکی در ایران گفت: چون در گذشته سیستم ثبت تخلفات و خطاهای پزشکی وجود نداشته یا کامل نبوده است، آ مار دقیقی از میزان خطاهای پزشکی در کشور نداریم.خطاهای پزشکی انواع مختلفی دارد از تشحیص اشتباه بیماری گرفته تا تجویز یا تحویل داروی اشتباه برای بیمار مانند استفاده از گازهای خطرناک به جای گاز اکسیژن که مواردی از آن سال گذشته در کشورمان نیز گزارش شد.
خطاهای پزشکی به علل مختلف از جمله اشتباه پزشک یا کادر پزشکی، خستگی و خطای ناشی از حجم کاری زیاد، اشکالات ساختاری مراکز درمانی، یا ضعف در گرفتن شرح حال بیمار رخ می دهد و تقریبا در تمام کشورهای دنیا و از جمله کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد و سالانه هزاران نفر در این کشورها به علت اشتباه، خطا و قصور کادر پزشکی حتی جان خود را از دست می دهند.یکی از روشهای کنترل این خطاها، ثبت خطاهای پزشکی و آگاهی از خطاهایی است که تکرار بیشتری دارند تا بتوان با دقت و تمرکز بر آنها و اصلاحات لازم از نظر ساختاری، نیروی انسانی یا تجهیزات پزشکی از میزان آنها کاست، در کشور ما به علت ضعف سیستم آمارگیری و ثبت گزارشها در گذشته امکان ثبت و گزارش دقیق از این خطاها وجود نداشت و قرار است در برنامه جدید وزارت بهداشت با ثبت دقیق این خطاها و به دست آوردن آمار دقیق تر از میزان این خطاها کاست.
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: برای سال 95 بیش از یک هزار و 500 برنامه در سطح استانی و ملی در نظر داریم که 22 درصد آنها در حوزه فرهنگی و اجتماعی است.
به گزارش ایرنا از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، مهدی امیری اصفهانی در تشریح برنامههای سال جاری این معاونت افزود: حدود 20 درصد این برنامهها مربوط به حوزه ارتقای آگاهیهای عمومی، بیش از 13 درصد به حوزه قضایی و حقوقی، حدود 10 درصد به حوزه اقدامات وضعی، تقریبا در همین حد به حوزه اقدامات امنیتی و انتظامی و حدود هفت درصد هم برنامههای ناظر بر افزایش مشارکت مردم در حوزه پیشگیری است.وی با بیان اینکه در استانها بیش از سه درصد افزایش برنامه داریم، اظهار کرد: برای طراحی برنامههای سال 95 چند سند بالا دستی شامل قانون اساسی، سیاستهای کلی قضایی نظام، سند چشم انداز قوه قضائیه در افق 1404، سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی، راهبردهای کلان برنامه چهارم قوه قضائیه، ماموریتها و وظایف معاونت پیشگیری به ویژه قانون پیشگیری مصوب و اجرا شده در نیمه دوم سال 94 را داشته ایم.وی ادامه داد: البته محدودیتهای عملیاتی را نیز مورد غفلت قرار ندادیم، اصلی ترین نکته ای که برایمان اهمیت داشت این بود که همگرایی میان بخشهای مختلف پیشگیری کشور را ایجاد کنیم که از ظرفیت سایر دستگاهها و منابع و مردم نیز بتوانیم این مسیر سخت و سنگلاخی پیشگیری را هدایت کنیم؛ بنابراین از روشهایی مثل برون سپاری، واسپاری و استفاده از تمام ظرفیتها در سال 95 استفاده خواهد شد.قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضائیه، برخی از سیاستهای مورد نظر برای سال 95 را اهتمام به ابعاد جامع پیشگیری با رویکرد فراقوه ای، توجه به مفاد اسناد بالادستی، اولویت سنجی جرائم و آسیبها، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی، مسئولیت پذیری اجتماعی و تسهیل مشارکت مردم، توجه به مطالعات و پژوهش اعم از مطالعات داخلی و بین المللی و تطبیقی، تقویت و تعمیم نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی مشارکتی، کادرسازی و تقویت آرامش اجتماعی عنوان کرد.وی خاطرنشان کرد: قرار است در تمام استانها بر جرائم و آسیبهای اجتماعی مهم متمرکز شویم تا حداقل بتوانیم روند افزایشی جرائم را متوقف و در مرحله بعد کاهش دهیم.قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضائیه اظهار کرد: اصلی ترین آسیبهایی که منجر به ناهنجاریهای اجتماعی می شود، دعاوی حوزه خانواده و در راس همه، طلاق است که مخل تحکیم خانواده است و برنامه ریزی جدی برای کاهش دعاوی خانواده در سال 95 انجام می شود.وی خشونتهای خانگی، کودکان خیابانی و حاشیه نشینی را از دیگر آسیبهای اجتماعی عنوان کرد و افزود: امسال به گونه ای برنامه ریزی شده است که مردم وارد مباحث حقوقی خود شوند، مردم در راستای همان مسئولیت پذیری اجتماعی می توانند به راحتی وارد این موضوع شوند و جلوی زمینه گسترش وقوع جرم را بگیرند.امیری اصفهانی به بحث کاهش جمعیت کیفری اشاره کرد و گفت: امروز یکی از معضلات جدی ما بالا بودن جرائم کیفری در زندان است به همین منظور کاهش جمعیت کیفری به عنوان یک موضوع جدی مورد نظر است.وی با بیان اینکه دادستان علاوه بر اینکه کشف جرم می کند مسئولیت دیگر مبنی بر محافظت از حقوق عمومی مردم را دارد، افزود: در این راستا بر تمرکز نقش دادستان بر احیای حقوق عمومی در سال 95 تاکید می شود تا با استفاده از این ظرفیت قانونی ارزشمندی که در نظام قضایی کشور وجود دارد بتوانیم حقوق عامه مردم را حفظ، صیانت و احصا کنیم.وی به مباحث مربوط به پیشگیری رشدمدار اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم از بدو تولد و در آستانه شکل گیری شخصیت هر کودک هنجارمداری را تقویت کنیم و مهارت پرهیز از ناهنجاری را پرورش دهیم خود به خود در آینده با یک جامعه سلامت مواجه خواهیم بود؛ از این رو برای سال 95 حوزه رشد مدار مورد توجه است و با توجه به اینکه یکی از چارچوبهای اصلی سامان بخشی جامعه بحث الگو و سبک زندگی اسلامی ایرانی است روی این مقوله نیز در سال 95 متمرکز خواهیم بود.
برخورد با زمین خواران نوروزی
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از برخورد نیروهای گشتی با زمین خواران در 5 استان کشور در ایام نوروز خبر داد. سرهنگ قاسم سبزعلی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه با توجه به وضعیت حفاظتی امسال، در ایام نوروز مورد خاص تخریبی زیست محیطی نداشتیم، گفت: درایام تعطیلات نوروزی چندین فقره تخلف در حوزه تصرفات غیرمجاز زمین خواری در استانهای خراسان رضوی، قزوین، مازندران و چهارمحال و بختیاری انجام شده بود که به محض وقوع، نیروهای گشتی برخورد قانونی لازم را انجام دادند. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها همچنین گفت: کد 1504 پل ارتباطی سازمان جنگلها با مردم است،
پایان طرح نوروزی در جادهها
رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور با اعلام پایان طرح نوروزی پلیس در جادههای کشور به خبرنگار ایسنا، گفت: از روز 25 اسفندماه سال گذشته طرح نوروزی پلیس راه با همکاری دیگر دستگاههای امدادی و خدماتی در سراسر کشور اجرا شد و سرانجام این عملیات که بیش از نیم میلیون نفر در آن فعالیت داشتند امروز به پایان رسید. سرهنگ رحمانی با اشاره به آمارهای حوادث این طرح نوروزی، اظهار کرد: از آغاز اجرای طرح تا پایان روز 14 فروردین ماه 403 فقره تصادف فوتی در کشور رخ داد که این میزان نسبت به نوروز سال قبل کاهشی پنج درصدی را نشان میدهد، کشتههای سر صحنه تصادفات نیز با کاهشی پنج درصدی رو به رو بود.
طرح صیانت از باغات خاک میخورد
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از بررسی طرح صیانت از باغات پایتخت در شورای شهر خبرداد. محمد حقانی در گفتوگو با ایسنا، در مورد سرانجام طرح صیانت از باغات شهرتهران که توسط کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهیه شده بود، گفت: حدود چهار ماه و نیم است که این طرح در کشوی هیات رئیسه شورا خاک میخورد. وی با بیان اینکه این طرح در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در حوره حفاظت از محیط زیست تدوین شده است، افزود: در این طرح مشخص شده است که وظیفه شناسایی باغات، شهرداری نیست بلکه جزو اقدامات شورای شهر است و شورا باید این مهم را انجام دهد.
مرتضی نجفیقدسی؛ مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی
یکی از تفاسیر ارزشمند قرآن کریم که در عصر و زمان ما به نگارش درآمده است، تفسیر شریف «اطیبالبیان» است که با عنایت امام رضا(ع) و حضرت ولیعصر(عج( توسط مرحوم آیتالله سیدعبدالحسین طیب در 14 جلد به نگارش درآمده است. مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی ، با درج یادداشتی پیرامون آیتالله طیب، صاحب تفسیر اطیب البیان ، به بیان خاطراتش از این عالم ربانی پرداخت که در ادامه میخوانید؛مرحوم آیتالله طیب از علمای بزرگی است که سالها از محضر عالمان شهیر اصفهان، قم و نجف اشرف، حضرات سیدابوالحسن اصفهانی، ضیاءالدین عراقی، شیخ محمدحسین اصفهانی(کمپانی)، شیخ عبدالجواد بلاغی، شیخ عبدالکریم حائری، حسین قمی، میرزا اصطهبانی، سیدمحمدباقر درچهای و دیگر علما آن عصر و زمان کیل فیض کرده و به درجات اجتهادی نائل آمده بود.وی پس از مراجعت از نجف اشرف در شهر اصفهان سکنی گزیده و به تدریس علوم دینی و تروجی و تبلیغ معارف قرآن و اهلبیت(ع) میپرداخت.یکی از توفیقات اینجانب، دیدارهای متعددی است که با این عالم ربّانی داشتم و بعضی خاطرات را مستقیما از خود ایشان استماع کردهام، مرحوم آیتالله طیب در مقدمۀ تفسیر اطیبالبیان در جلد یکم در انگیزه خود از نگارش تفسیر آوردهاند که : «دیر زمانی در خاطرم خطور مینمود کتابی در تفسیر قرآن بنگارم و روی این اندیشه، حوزههای تفسیری تشکیل داده و جزوههای متفرقی در این باب به رشته تحریر درآورده بودم و از طرفی قصور باع و قلت استعداد و اشتغالات درسی و گرفتاریهای دنیوی مرا از اقدام به این امر منع و بلکه مأیوس میکرد تا اینکه در شب سهشنبه، پنجم جمادیالثانی سال 1380 هجری قمری، مطابق با 22 آبانماه 1339 شمسی در محضر بعضی از علما، به مجلس سوگواری حضرت صدیقه طاهره(س)، موفق شده و در ضمن توسل، حالت وجدی در خود دیدم و از آنجا به منزل مراجعت کرده و در عالم رؤیا خدمت حضرت ثامنالحجج(ع) و حضرت ولیعصر (عج) مشرف شده و پس از مذاکراتی که بین آن دو بزرگوار راجع به زوّار شد، حضرت ولیعصر(عج) پس از عنایاتی و ترضیه خاطری نسبت به حقیر و مروجین دین، مرا امر به نوشتن تفسیری فرمود و وعده به من دادند. بعد از آنکه از خواب بیدار شدم، صدق رؤیای من ظاهر شد و وعده نصرت حضرتش تحقق یافته و من به نگارش و تألیف این کتاب، به یادی حضرت ربالارباب و حضرت حجت با تمام کوشش و اهتمام اقدام نمودم». در مجلات هفتم و چهاردهم این تفسیر نیز مجدداً اشاره به این رؤیای صادقه شد و از دستور حضرت صاحبالامر(عج) نسبت به نگارش این تفسیر سخن گفتهاند. امّا آنچه که بنده مستقیماً همین قضایا را با اضافاتی از معظم له شنیدم چنین بود که وی فرمودند «بعد از توسلی که در آن شب به حضرت صدیقه طاهره(س) داشتم، بسیار منقلب بودم و به قول مراجعت کردم و با همان حالت تأثر عمیقی که از مجلس روضه داشتم، خوابیدیم و در عالم رؤیا دیدم که حضرت ثامنالحجج(ع) و امام زمان(ع) در داخل بقعه مقدسه حضرت رضا(ع) در کنار یکدیگر نشستهاند و با هم مشغول صحبت هستند، از جمله صحبتهای آن دو بزرگوار که من شنیدم این بود که حضرت ولیعصر(عج) از حضرت ثامن الحجج(ع) پرسیدند این زائران حرم شما زیادند، آیا ما حوائج همه اینها را باید رسیدگی کنیم؟! حضرت رضا(ع) در جواب فرمودند: بله، همه اینها باید به حوائجتان رسیدگی شود! پس از این مکالمه به ناگاه هر دو بزرگوار روی مبارکشان را به سوی من کردند و من هم عرض سلام و احترام کردم و آنگاه حضرت ولیعصر(عج) به من فرمودند: ما دوست داشتیم یکی از شما تفسیری بر قرآن بنویسد، اگر شما اهتمام کنید، خوب است، بنده هم عرض کردم دستور میفرمائید، امتثال امر میکنم و به محض اینکه از خواب بیدار شدم، وضو گرفتم و نمازی خواندم و مشغول نوشتن تفسیر شدم که الحمد الله در 14 جلد به اتمام رسید».ضمناً آیتالله طیب پس از نگارش تفسیر مجددا در عالم رؤیا خدمت حضرت ولیعصر(عج) شرفیات میشوند که این مطلب را نیز در یکی از جملات اطیبالبیان چنین آوردهاند که «در شب جمعه گذشته، شب 13 ذیالحجه، در عالم رؤیا خدمت حضرت بقیةالله الاعظم(عج) مشرف شدم و از حضرت سندی بر این تفسیر (تأئیدی) تقاضا کردم، کاغذ مرحمت فرمودند، عرض کردم امضا خود شما را طالبم، حضرت نقطهای در آن صفحه گذاشت که آن نقطه نور میداد! امیدوارم این تفسیر منظور نظر آن حضرت باشد و وسیله سعادت شود».موارد مذکور و غیر مذکور همه مؤید آن است که نگارش این تفسیر توفیق الهی بود و این عالم بزرگ پس از تحصیلات طولانی در حوزههای علمیه و تهذیب نفس توانسته است از مصادیق حدیث شریف«أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه ُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ» قرار گیرد و قلب پاکش قابلیت تابش نور الهی را داشته باشد و از الهامات غیبی هم مستفیض گردد، کما اینکه در جلد دهم پرسش و پاسخی بین وی و حضرت سلیمان پیغمبر(ص) در عالم رؤیا بوده است که نمایانگر قابلیت مؤلف این تفسیر در پذیرش فیوضات الهی است.اجمالاً تفسیر اطیبالبیان بسیار تفسیر گرانبهایی است که به عنایت حضرت رضا(ع) و امام زمان(عج) نگاشته شده است و مملو از معارف قرآنی است. مؤلف در شروع این تفسیر ابتلا به بیان 10 گفتار در علوم قرآنی میپردازند که عبارتند از:
گفتار اول؛ در بیان فضیلت قرآن و جوب تمسک به آن
گفتار دوم؛ در بیان عدم تحریف قرآن و توجیه اخبار تحریف
گفتار سوم؛ در تفسیر قرآن و روش مفسرین و کتب تفسیری
گفتار چهارم؛ در اختلاف قرائت قرآن و تحقیق کلام در سیاهی قرآن
گفتار پنجم؛ در فضیلت قرائت قرآن و حفظ و تعلیم و تعلم آن
گفتار ششم؛ در بیان قرآن و وجوه اعجاز آن
گفتار هفتم؛ در وجوب احترام قرآن و حرمت هتک آن
گفتار هشتم؛ در بیان شفاعت قرآن
گفتار نهم؛ در کیفیت نزول قرآن و مراتب نزول
گفتار دهم؛ در بیان استعاذه و حقیقت آن و بحثی درباره مستعیذ و مستعاذ به و مستعاذ منه
پس از مباحث فوق، نثر تفسیر وی که نسبتاً ساده و روان و قابل استفاده برای عموم است، آغاز میشود و البته در برخی موارد با واژگان عربی و فارسی همراه است.
آیتالله طیب عمر با برکتی داشتند 1370- 1272 شمسی و قریب 100 سال شمسی و بیش از 100 سال قمری زندگی کردند و آثار علمی و تألیفی خوبی از خود به یادگار گذاشتند که از جمله آنها کتاب «کلمالطیب» در اصول عقاید و تفسیر 14 جلدی تفسیر« اطیبالبیان» است که مورد استفاده بسیار از طلاب علوم دینی، محققان و قرآنپژوهان است.
مرقد این عالم ربانی در مسجد کازرونی خیابان میر اصفهان، همان مسجدی که سالها اقامه نماز جماعت و وعظ و خطاب داشتند، است. خدایش رحمت کند و ما را قدردان علمای گذشته و حال بگرداند.
أُوْلَئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ