رئیس اتحادیه هتلداران ایران خبر داد؛
گردشگري يکي از پردرآمدترين و البته پر چالشترين بخشهاي اقتصادي است. گردشگري ظرافتهاي خاص خودش را دارد و لازم است با گردشگران آنچنان با ظرافت برخورد شود، تا مبادا دلسرد شوند و به سراغ گزينههاي ديگري بروند.
اما يکي از مهمترين بخشهاي مرتبط با گردشگري به هتلها باز ميگردد. بي شک گردشگران براي آنکه سفر مناسبي داشته باشند، لازم است در مکاني مناسب سکونت کنند و همين امر مسووليت هتلداران را سنگين تر ميکند. اما اشکال دراينجاست که مردم ما هيچگاه از فرصتها استفاده مناسب نکردهاند. استانهاي شمالي کشور در تمام طول سال با استقبال گردشگران به ويژه از نوع داخلي رو به رو هستند و بخشهاي ديگر کشورمان با کم لطفي رو به رو ميشود. بنابر اين تقسيم گردشگر به درستي صورت نميگيرد. اما تابستان و عيد نوروز يکي از مهمترين زمانها براي مسافرت هستند و همين مساله باعث ميشود تا بخشهايي با رونق و بخشهاي ديگر رکود رو به رو شوند.
هتلهاي تهران در کسادي
در اين رابطه رييس اتحاديه هتلداران و هتل آپارتمان تهران گفت: در طول ايام عيد نوروز هتلهاي تهران تخفيف ۴۰ درصدي را در اقامت مسافران اعمال خواهند کرد. محمد علي فرخ مهر در گفت و گو با ايسنا، با اشاره به تخفيف هتلها در تهران در ايام عيد، گفت: از روز اول عيد تا روز سيزدهم، هتلهاي تهران به مسافران تخفيف ۴۰ درصدي در اقامت خواهند داد. با توجه به اينکه تهران در ايام عيد خلوت ميشود، مسافران ميتوانند از پتانسيلهاي گردشگري تهران در اين ايام استفاده کنند.وي با بيان اينکه هتل غيرمجاز و بدون مجوز در تهران نداريم، ادامه داد: در حال حاضر تمام هتلهاي تهران داراي مجوز از اتحاديه و سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي هستند، بعضي از محلهاي اسکاني که با عنوان خانه مسافر و به صورت آپارتمان مبله در اختيار بعضي مسافران قرار ميگيرند، ممکن است بدن مجوز باشند که در حال شناسايي و پلمب اين گونه واحدها هستيم. رييس اتحاديه هتل داران و هتل آپارتمان تهران با اشاره به اينکه نرخ نامه بايد در معرض ديد مشتري قرار گيرد، افزود: نرخ نامه مصوب اتحاديه و سازمان گردشگري و صنايع دستي با توجه به تعداد ستاره و نوع هتل تعيين ميشود و اين نرخ نامه علاوه بر اينکه در معرض ديد مشتري قرار ميگيرد، در سايت هتل داران تهران و سازمان گردشگري نيز موجود است. فرخ مهر درباره جريمه واحدهاي متخلف خاطر نشان کرد: در صورتي که تخلف محرز شود علاوه بر برگشتن پول مسافر، سازمان تعزيرات حکومتي واحد متخلف را متناسب با نوع تخلف جريمه خواهد کرد.
هتلها در ايام نوروز گران نميشوند
اما يکي از نگرانيها اين است که استقبال مسافران از مناطق خوش آب و هوا در ايام نوروز باعث شود تا خدمات رساني در اين بخشها گران شود. زمزمهها بيانگر آن است که هتل داران در ايام نوروز قيمتها را بالا ميبرند تا جبران کسادي ديگر ايام سال را کرده باشند. همان اتفاقي که اتوبوسها و سواريهاي بين شهري انجام ميدهند و به دليل آنکه معتقد هستند مسافر فقط از يک طرف وجود دارد، انتظار دارند کرايه دو سر را از يک مسافر بگيرند. در اين رابطه رييس هيات مديره جامعه هتلداران ايران از تصميم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و جامعه هتلداران ايران براي تعيين نرخ اقامت به صورت استاني خبر داد و گفت: نرخ اقامت براي سال آينده به صورت استاني و با توجه به ظرفيت و شرايط مسافرپذيري هر منطقه طي توافقي مشترک ميان اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان و تشکل تابع آن، تعيين خواهد شد.جمشيد حمزه زاده به بي ميلي برخي از هتلها براي افزايش نرخ تحت تاثير کاهش ظرفيت اِشغال اقامتگاهها در طول يک سال گذشته اشاره کرد و افزود: هر سال اين موقع، درصد افزايش نرخ اقامت براي سال آينده تعيين شده بود، اما امسال تعداد مسافران هتلها آن قدر کم شده که افزايش نرخ براي بسياري از هتلدارها توجيه ندارد. رييس هيات مديره جامعه هتلداران ايران گفت: به خاطر شرايط حاکم، جامعه هتلداران بيشتر دنبال افزايش مسافر و جذب بازارهاي جديد است، نه بالا بردن نرخها. معتقديم بايد کاري کنيم که اقامت در هتل به سبد مسافران بويژه ايرانيها وارد شود. لازم است بيشتر اعتمادسازي کنيم. حمزه زاده با اشاره به لزوم آسيب شناسي وضعيت اقامت در هتلهاي کشور، اظهار کرد: بايد پيگيريهاي جدي داشته باشيم که جامعه هتلداران اين کار را شروع کرده است، اما از آنجا که ماهيت صنعت گردشگري فرابخشي است تا وقتي هر کسي راه خود را ميرود نميتوانيم کار مفيدي انجام دهيم. بايد براي رفع چالشهاي اين صنعت همسو و باهم حرکت کنيم تا مشکلات را رفته رفته از سر راه برداريم. البته اقامتگاههايي کهاموزش و پرورش و ديگر دستگاهها در اختيار مسافران قرار ميدهند، رونق هتلداران را کم کرده و بارها نيز از اين مساله انتقاد کردهاند. در هر صورت بايد منتظر ماند، نتيجه را ديد و پس از پايان تعطيلات نوروز به اين نتيجه رسيد که هتلداران تا چهاندازه به تعهدات خود پايبند بودهاند.
رئيس انجمن نان صنعتي استان تهران گفت: توليد 150 نوع نان توسط عمده توليدکنندگان نان صنعتي موجب گرايش مردم شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران مهدي خان محمدي از ايجاد تنوع در توليد نان صنعتي خبر داد و گفت: برخي از واحدهاي صنعتي با توليد حدود 150 نوع نان براي عمده گروههاي سني موجب رونق و گسترش اين صنعت و گرايش مردم به نان صنعتي شدهاند. وي با ابراز اميدواري از استقبال مردم براي خريد نان صنعتي ادامه داد: به سبب افزايش تقاضا در اين بخش پيش بيني سرمايه گذاري براي گسترش توليد نان صنعتي ميشود و همچنين براي اجرايي شدن هرچه بهتر نياز به همکاري اداره بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد خواهد بود. اين مقام مسئول با اشاره به ناهماهنگي اداره بهداشت، وزارت صنعت و معدن و سازمان استاندارد با يکديگر که سبب بروز مشکلاتي شده است، اظهار داشت: طبق آئين نامه بايد 40 درصد از بخش توليد نان سنتي به صنعتي اضافه شود که به جهت ناهماهنگي اين سه سازمان روند اجرايي اين برنامه با مشکل مواجه شده است. خان محمدي با اشاره به اصلاح فضاي رقابتي ميان نان سنتي و صنعتي تصريح کرد: حذف يارانه موجب کاهش فساد و اصلاح فضاي رقابتي و سبب گسترش و توسعه صنعت توليد نان خواهد شد.
رئيس انجمن نان صنعتي استان تهران از عللي که سبب دلسردي توليدکنندگان نان شده است، گفت: دريافت ارزش افزوده از نان صنعتي و مالياتهاي سنگين از توليدکنندگان موجب شده تا برخي توليدکنندگان به جهت نااميدي از تعهدات اقدام به واگذاري کارخانههاي خود به انجمن نان صنعتي کنند. وي تصريح کرد: طبق قانون دريافت ارزش افزوده براي نان مجاز نبوده در حاليکه مميزيها با استفاده از تفاسير و سلايق خود هزينههاي سنگيني را بر دوش توليدکنندگان اين بخش مياندازند. هما منصوري کارشناس مسئول نظارت بر استاندارد غذايي سازمان استاندارد با تاکيد بر به بکارگيري تلاش مضاعف براي بهبود وضعيت نان صنعتي گفت: سازمان استاندارد با استفاده از تمام توان و به همراه تلاش مضاعف براي اجراي سياستگذاريها کمک و همچنين عزم ملي پيش نياز نظارت خواهد بود. وي در ادامه افزود: اجباري کردن استاندارد نياز به بررسي و برنامه ريزي منظم براي بهبود زيرساختها دارد و وجود واحدهاي خرد و نظارت بر آنها يکي از موارد مشکل ساز کنترل بر واحدهاي توليدي است.
رئيس مرکز پژوهشهاي اتحاديه پوشاک تهران با اشاره به جايگاه مهم کسبه پلاسکو در توزيع پوشاک توليد داخلي در صنف مردانه گفت: مجموع اجناسي که ميتوانست داخل پلاسکو باشد حداکثر ۱۵۰ ميليارد تومان بود اما در بازار شب عيد کشور گردش مالي بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومان وجود دارد که گردش مالي موجود در پلاسکو نميتواند باعث بر هم خوردن اين بازار شود.
محمد جواد صدقآميز در گفت و گو با تسنيم افزود: در همان ابتدا حادثه پلاسکو مطرح بود که بازار شب عيد به خطر ميافتد، به همين منظور در مرحله اول آن جو کنترل شد و اطلاعرساني لازم در اين خصوص صورت گرفت.
وي يادآور شد که جايگاه پلاسکو به عنوان بزرگترين توزيع کننده پوشاک مردانه مورد توجه است و بايد در نظر داشت که ۴۰ درصد خريد و فروش پوشاک کشور محدود به ۱.۵ ماه پاياني سال يعني در ايام عيد است. رئيس مرکز پژوهشهاي اتحاديه پوشاک تهران تاکيد کرد: صنعت پوشاک در شرايط رکودي به سر ميبرد به طوري که تمام واحدهاي توليدي مملو از جنس هستند و براي فروش اجناس خود با مشکل مواجهاند، بنابراين بايد اذعان داشت که مشکلي براي تامين پوشاک عيد نداريم. وي گفت: پلاسکو جايگاه ويژهاي در بخش پوشاک کشور دارد به طوري که ۸۰ درصد پوشاک مردانه در تهران و ۳۰ درصد پوشاک مردانه در کشور از اين محل توزيع ميشود به همين منظور سعي شد تا ۶۰۰ کسبه پلاسکو فعاليتي در کنار هم در پاساژ نور داشته باشند. صدقآميز با اشاره به اين که در سال جاري پوشاک از رسته قيمتگذاري سازمان حمايت و برخورد تعزيراتي خارج شده است، گفت: فضاي رقابتي و عرضه و تقاضا در بخش پوشاک کشور تعيين کننده قيمتها است و نيازي به کنترل وجود دارد. بايد در نظر داشت که پاساژ پلاسکو نقش تاثيرگذاري در ايجاد فضاي رقابتي و کنترل قيمتها و ارتقاي سطح کيفيت دارد. وي در ادامه صحبتهاي خود با بيان اين که ۵۰۰۰ توليد کننده در بخش پوشاک مردانه کشور وجود دارد، گفت: ۲۰۰۰ توليد کننده پوشاک مردانه در تهران و ۳۰۰۰ توليد کننده پوشاک مردانه در ساير استانها وجود دارد، که وضعيت فروش و عرضه اين توليد کنندگان به پلاسکو وابسته بود و پلاسکو ميتوانست واسط ارتباط آنها با خرده فروشيها شود.