مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com
بحران‌هاي اساسي کشور به حوزه آب بازمي‌گردد و بحث بازيافت آب و پساب يکي از موضوعاتي است که در استراتژي‌هاي آينده کشور مي‌تواند يکي از راهکارهاي حل مشکلات کشور در موضوع آب باشد.
در اين ميان تعامل با دولت مي‌تواند جايگاه واقعي صنعت را ارتقا داده و احيا کند با توجه به مشکلات دولت و وضعيتي که بر صنعت حاکم است، شايد توجه رواني به موضوعات صنعت بتواند دردهاي اين صنعت را التيام ببخشد.
سعي در برگزاري گردهمايي‌ها با حضور تمام مديران صنعت آب به منظور برقراري تعامل سازنده ضروري به نظر مي‌رسد.
با وجود تلاش‌هاي زيادي که دولت يازدهم به خرج داده و تحريم‌هاي اقتصادي و نفتي برداشته شد، اما هنوز بخش خصوصي و به خصوص فعالان طرح‌هاي توسعه کشور در شرايط نامناسبي به سرمي‌برند.
مشکلات پروژه‌هايي که از ديرباز داراي ايرادات ساختاري نيز هستند، همچنان ادامه دارد و اينها همچنان مشکلات در شرايط قبل از تحريم هستند، ما هميشه به شرايط پيش از تحريم، پساتحريم و برجام مي‌پردازيم در صورتي که مشکلات ما از گذشته همچنان باقي مانده است. اينها مشکلات ساختاري کشور هستند که براي رفع آنها نياز به تلاش زيادي است. همچنين ازدوران تحريم هنوز مشکلاتي باقي مانده است که از عمده‌ترين آنها کمبود بيشتر منابع مالي است. ما هميشه در گذشته دچار اين کمبود منابع مالي بوده‌ايم. گزارش‌هاي سازمان مديريت نبود منابع مالي را هميشه مهم‌ترين عامل تعطيلي پروژه‌ها اعلام مي‌کند. پرداختن به وضعيت بخش خصوصي در سال جاري و توجه به خوشبينانه‌ترين پيش بيني رشد اقتصادي کشور که توسط مرکز پژوهشهاي مجلس ارائه شده، موضوع را به خوبي روشن مي‌سازد.
در اين پيش‌بيني با وجود اينکه رشد کلي اقتصاد کشور 6.6 درصد براي سال 95 پيش‌بيني شده است که البته 3.9 آن منابع نفتي است، رشد بخش بودجه‌هاي عمراني کشور، پروژه‌هايي که داراي تملک دارايي هستند، منفي 7 درصد پيش‌بيني شده است که البته با بخش مسکن است.
همچنين تمام پروژه‌ها به طور متناسب و يکنواخت و شرکت‌ها تقسيم نمي‌شوند، ما مي‌توانيم فرض کنيم که بخش خصوصي واقعي که اعضاي انجمن ما عمدتا هستند اينها دچار رکود و رشد منفي بسيار بيش از اين هستند. در اين صورت ما مي‌توانيم طبق پيش‌بيني اقتصاددانان کشور، منتظر ورشکستگي بسياري از شرکت‌هاي بخش خصوصي باشيم. اين نشان مي‌دهد که بخش خصوصي واقعي ما نياز مبرم به حمايت و توجه جدي دارد.




پاتريک کينگزلي
نيويورک تايمز

روز يکشنبه راي دهندگان ترک تبار درباره گسترش قدرت رئيس جمهور تصميم مي‌گيرند که بر اخراج 130 هزار نفر کارمند و بازداشت 175 هزار نفر پس از کودتاي نافرجام نظارت داشته است. طرفداران اردوغان معتقدند همه پرسي اصلاحات قانون اساسي پاسخي ضروري به آشوب در ترکيه است. آنها مي‌گويند تغييرات در قانون اساسي به رئيس جمهور ابزار سرکوب بحران‌هاي مختلف در ترکيه را مي‌دهد.اما منتقدان اردوغان تاکييد دارند ، وي سعي در سواستفاده از تنش‌هاي کنوني به نفع خود دارد تا قدرت بيشتري کسب کند.آنها معتقدند اين همه پرسي قدرت مطلق را براي رئيس جمهور به همراه خواهد داشت و تمايلات سلطه طلبانه اردوغان ضربه آخر را به ميخ تابوت دموکراسي ترکيه بزند.هيچکس درگيري ترکيه با مشکلات متعدد را انکار نمي‌کند. اردوغان براي بازگشت کنترل پس از کودتاي نافرجام يک خلا اجرايي را با بازداشت 157 هزار نفر ايجاد کرد. بسياري از افراد پاکسازي شده متهم به همکاري با جنبش گولن منتقد تبعيدي اردوغان در پنسيلوانيا بود. اما ديگر مخالفان از احزاب چپ و کردها هستند. بيش از 120 نفر از افراد بازداشت شده خبرنگار بودند. اقتصاد به چالش کشيده شده ترکيه باعث شده تقريبا از هرچهار نفر جوان ترک يک نفر بيکار است. بحران مالي به بالاترين سطح خود از سال 2009 تاکنون رسيده است. در مرز سوريه اردوغان با نتيجه جنگ در سوريه روبرو است. طرفداري اردوغان از مخالفان سوري با شکست روبرو شده است و نيروهاي کرد که از نظر اردوغان تروريست محسوب مي‌شوند با حمايت آمريکا و روسيه در جنوب سوريه به پيروزيهاي قابل توجهي رسيدند. زمانيکه نزديک به سه ميليون آواره سوري از مرز به ترکيه پناه آوردند ، جنگ داخلي سوريه به ترکيه رسيد.ترکيه با چالش‌هاي داخلي هود نيز درگير است. گروه تروريستي داعش و ناسيوناليست‌هاي کرد در خاک ترکيه اقدام به حملات تروريستي کردند. سرکوب کردها در جنوب شرقي ترکيه باعث شده تا مراکز شهرهاي کرد در بدترين شرايط قرارگيرد. علاوه براين ، رابطه اردوغان با کشورهاي اروپايي چون هلند و آلمان با سخناني درباره نازيسم مسموم شده است که به دليل منع برگزاري تبليغات همه پرسي در اين کشورها بود. ميزان روابط ديپلماتيک تخريب شده به حدي است که‌اميدي به بهبودي و پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا را از بين برده است. براي اردوغان پاسخ به اين چالش ،گسترش قدرت اجرايي است. در سيستم جديد قانون اساسي که به همه پرسي گذاشته شده به اردوغان اجازه رهبري حزب و داشتن قدرت کامل اجرايي داده مي‌شود. اما در دراز مدت راي آري باعث سرعت بخشيدن به اقتدارگرايي در ترکيه مي‌شود.
ترجمه : فاطمه مهتدي


برخي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب با حجت الاسلام روحاني ديدار کردند.به گزارش ايلنا، برخي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب با حجت الاسلام روحاني ديدار کردند.در اين جلسه که حسين کمالي ، حجت‌الاسلام موسوي لاري و حسين مرعشي به نمايندگي از اصلاح‌طلبان حضور داشتند درباره انتخابات رياست‌جمهوري و انتخابات شوراي شهر و همچنين نحوه حمايت اصلاح‌طلبان از روحاني گفت‌وگوهايي صورت گرفت.شنيده شده در اين جلسه اصلاح‌طلبان خواستار کانديداتوري اسحاق جهانگيري به عنوان نامزد انتخابات در کنار حسن روحاني شده‌اند.مرعشي نيز در اين باره گفت: اصلاح‌طلبان از فرصت انتخابات رياست‌جمهوري حاضر براي معرفي چهره‌هاي خود به مردم استفاده مي‌کنند چون فقط به انتخابات ۹۶ فکر نمي‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که مجموع ثبت‌نام شده ها برای حضور در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ۱۶۳۶ رسید.به گزارش ایسنا علی اصغر احمدی گفت:‌ از این تعداد ۱۳۷ نفر خانم و ۱۴۹۹ نفر آقا هستند. جوان ترین ثبت‌نام کننده ۱۸ سال و مسن ترین ۹۲ سال دارد.وی افزود:‌ از مجموع ثبت‌نام کنندگان ۱۳۷ نفر سابقه ایثارگری داشته و فراوانی سنی زیر ۳۰ سال ، ۲۳۶ نفر است. رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: در پنجمین و آخرین روز ثبت‌نام کاندیداها ۵۹۰ نفر نام نویسی کردند.احمدی یادآور شد: در دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری ۶۸۶ نفر داوطلب داشتیم که در این دوره ۹۵۶ نفر بیشتر شده است و ما خوشحالیم که بخشی از جامعه احساس مسئولیت کردند.وی تاکید کرد:‌ هشتم اردیبهشت ماه نظر شورای نگهبان در خصوص کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام می‌شود و تبلیغات به مدت بیست روز آزاد است و همه عزیزان و طرفدارانشان خواهش می کنیم که قانون را رعایت کنند.احمدی گفت: تبلیغات انتخابات میان دوره‌ای مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا  از ٢١ تا ٢٧ اردیبهشت ماه به مدت ٧ روز خواهد بود.وی درباره تجمع طرفداران یکی از کاندیداها مقابل درب وزارت کشور که با شعارهایی همراه و باعث مسدود شدن خیابان شده بود نیز اظهار کرد: دستور دادم تا کمیته امنیت وزارت کشور این موضوع را بررسی کند.

معاون حقوقي رئيس جمهوري تخريب و بي توجهي به دستاوردهاي دولت را ظلمي‌بزرگ به دولت و نظام دانست وگفت: دولت فقط رييس جمهور و افرادي که پشت ميز هيات دولت مي‌نشينند، نيست، بلکه ميليونها نفر مدير و کارمندي هستند که براي آباداني و پيشرفت کشور و نظام تلاش مي‌کنند.حجت الاسلام مجيد انصاري با تاکيد براينکه انتخابات، فرصتي متقابل براي ملت و دولت است،افزود: اين ايام براي مردم و به خصوص جوانان، فرصتي فراهم مي‌شود تا درجريان امور قرارگيرند و به نوعي کلاسي آموزشي است براي ارتقاي سطح آگاهي‌هاي سياسي، مشارکت عمومي‌و تمرين روش‌هاي مسالمت آميز تعامل سياسي و لذا کساني که فرصت انتخابات را تبديل به تهديد و عرصه اي براي تخريب اخلاق سياسي و عمومي‌مي‌کنند، در حقيقت به جامعه و مردم خيانت مي‌کنند.وي با بيان اينکه متاسفانه به طور واضح در مقطعي در چند دوره از انتخابات، بخصوص در انتخابات سال 84 و 88، نه در سطح عمومي‌تبليغات، بلکه از تريبونهاي رسمي‌و از طريق کانديداها، اخلاق حرفه اي مورد تخريب و هجمه قرار گرفت، افزود: اگر قرار باشد زماني ارزيابي دقيقي از عوامل حوادث ناگوار سال 88 بعمل آيد، بايد ريشه آن را در تبليغات نادرست و تخريب بنيانهاي اخلاقي در مناظره‌ها جستجو کرد.معاون حقوقي رييس جمهور با اشاره به اينکه همه مراجع، حتي آن دسته ازمراجع که بسيار محتاط و سخت گيرانه در قبال موسيقي نظر داده‌اند، استفاده از موسيقي و آلات موسيقي را در تبليغات جنگ، حلال و روا دانسته‌اند، اضافه کرد: اين موضوع گواهي محکم است بر اينکه بحث تبليغ، نه جزئي کوچک، بلکه در ذات موفقيت است.وي با بيان اينکه بنده پيش از اين هم از ناکارآمدي نظام اطلاع رساني انتقاد کرده و گفته بودم که دولت دراين زمينه دچارکمبود است، گفت: بايد ازشبکه روابط عمومي‌هاي دستگاههاي اجرايي در قالب يک شبکه سازمان يافته، مجهز و آموزش ديده در بستر راهکارهاي تخصصي و با بهره گيري از تجارب جهاني براي رفع اين نقيصه بهره گرفت.معاون حقوقي رييس جمهور افزود: برخي‌ها در آمار دولت درباره اشتغال زايي شبهه مي‌کنند، خوب بيايند بروند پارس جنوبي را ببينيد. دولت که ملک سليمان نداشته و اجنه را به خدمت نگرفته است. متخصصان و کارگران ايراني اين پروژه‌ها را اجرا کرده‌اند.وي با تاکيد بر لزوم تکرار تبليغ اقدامات و دستاوردهاي دولت خاطرنشان کرد: رفتار ضد اخلاقي رقبا و مخالفين دولت در تکرار اين دروغ که دولت يازدهم در عرصه اقتصادي موفق نبوده و کاري نکرده، باعث شده است که اين دروغ تثبيت شود. اين در حالي است که هر کدام از دستاوردهاي بزرگ و متعدد دولت يازدهم براي يک دولت در مدت 4 سال فعاليتش کافيست تا بگويد عملکرد موفقي داشته است.

35 كشته و بيش از 8 مفقود در استان‌هاي شمالغرب كشور
گروه اجتماعي: از ساعات ابتدايي روز جمعه بارش سيل‌آساي باران در چهار استان آذربايجان شرقي، غربي، کردستان و زنجان شرايط بحراني را ايجاد کرد.
براساس اعلام سازمان مديريت بحران اين سيل اوج گرفت و همزمان خسارات زيادي را در بخش‌هاي روستايي و شهري اين استان‌ها وارد کرد. آخرين‌آمار منتشر شده از سوي رسانه‌ها از کشته‌شدن ۲۵ نفر در اين سيل حکايت دارد که ۱۷ نفر از اين کشته‌ها در استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي بودند و ۵ کشته نيز در استان کردستان. علاوه بر اين آنچه تعداد مفقودان و کشته‌هاي اين سيل را افزايش داده‌است، حضور عجيب مردم در مسيرهاي سيل براي تماشاي اين واقعه بود.
در اين ميان برخي معتقدند كه اين سيل علاوه بر تلفات تلخي كه به دنبال دارد، مي‌تواند در روند احياي درياچه اروميه موثر باشد. با اين حال و همزمان مسئولان محلي گزارش دادند تعداد زيادي از مفقودان و کشته‌شدگان سيل تماشاگران سيل بودند و عمليات امداد براي نجات مفقودان ادامه دارد، در همين رابطه، اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران کشور در تازه‌ترين اظهارات خود، آخرين وضعيت مناطق سيل‌زده را تشريح کرد و از مرگ 25 تن در پي سيلاب در چهار استان کشور خبر داد. وي با بيان اينکه بارش‌ها از حوالي ساعت 10 صبح جمعه آغاز شده و سيلاب حوالي ساعت 17 عصر جاري شد، گفت: هشدارهاي لازم از سوي مقامات محلي به شهروندان داده شده و حتي در حريم رودخانه‌ها نيز به خودروها و افراد حاضر مراجعه کرده و از آنان مي‌خواستند که با توجه به پيش‌بيني‌ها محل را ترک کنند. نجار که براي بازديد از مناطق حادثه ديده به تبريز سفر کرده، گفت: در منطقه آذرشهر پلي قرار دارد که هنگام سيل تعدادي از خودروها روي آن قرار داشته و علي رغم هشدارها، تعدادي از اين خودروها حاضر به خارج شدن از آن نبودند. نجار با بيان اينکه هفت خودرو روي اين پل قرار داشته و هنگام سيل، آب آنها را با خود برده، افزود: در شهرستان آذرشهر بين 15 تا 17 مورد اعلام مفقودي شده است که تا کنون جسد چهار تن از اين افراد کشف شده و نيروهاي امداد و نجات در حال جستجو در محل هستند. وي با اشاره به وضعيت منطقه عجب‌شير نيز اظهار کرد: در اين شهرستان روستايي به نام چنار بيشترين تاثير را از سيل گرفته است. حدود 20 مورد مفقودي اعلام شده که تا کنون جسد 15 تن کشف شده و جستجو براي پنج تن ديگر ادامه دارد. وي با اشاره به وضعيت سيل در استان آذربايجان غربي، اظهار کرد: گزارش‌هاي واصله حاکي از اين است که در اين استان تعدادي پل تخريب شده و نوجواني 12 ساله هم جان خود را از دست داده است. نجار با اشاره به مرگ اين نوجوان گفت: تصاوير و شواهد نشان مي‌دهند که اين نوجوان با دوچرخه وارد سيلاب شده و جريان آب او را با خود برده است. وي با بيان اينکه در پارک کوثر سقز در استان کردستان نيز رانش زمين سبب مرگ چهار تن شد، گفت: يک نفر نيز در بانه به دليل سيلاب جان خود را از دست داد. رئيس سازمان مديريت بحران کشور با تاکيد بر اينکه جستجوها در استان‌هاي تحت تاثير سيل ادامه دارد، گفت: گزارش‌ها از آذربايجان شرقي نيز حاکي از اين است که به 1100 نفر امدادرساني شد. از اين تعداد 77 نفر اسکان اضطراري داده شده، 14 نفر به مکان امن منتقل شده، شش نفر در بيمارستان بستري شده و از 48 واحد مسکوني نيز تخليه آب صورت گرفته است. نجار ادامه داد: متاسفانه برخي از افراد که مفقود شده يا جان خود را از دست داده‌اند، در حال تصويربرداري سيلاب و حتي برخي در حال گرفتن عکس سلفي بودند که دچار حادثه شدند.
بارش بي‌سابقه طي ۱۵ سال اخير
اين اتفاق در شرايطي است که سيل کرمان و سيستان و بلوچستان در اسفند ماه سال ۹۵، حجم بالاتري نسبت به اين سيل داشت و همزمان تلفات در آن کمتر از سيل آذربايجان تا کنون بود. به نظر مي‌رسد مديريت بحران در اين سيل خود بحراني بوده است. در اين زمينه معاون عمراني استاندار آذربايجا‌ن‌شرقي درباره حجم بارش‌ها در اين استان مي‌گويد: بر اساس گزارش‌هاي هواشناسي، در تمام نقاط استان با بارش باران مواجه بوديم و در مجموع بيش از ۴۰ ميلي‌متر بارندگي ثبت شده که اين ميزان بارندگي در ۱۰ - ۱۵ سال اخير بي‌سابقه است. وي با بيان اين که معمولاً بارش شديد باران، سرمازدگي و غيره از سوي هواشناسي پيش‌بيني شده و اطلاع‌رساني مي‌شود، اظهار کرد: اين‌بار نيز بارش شديد باران پيش‌بيني شده و به تمامي‌فرمانداري‌ها، بخشداري‌ها، شهرداري‌ها و دهياري‌ها اعلام شده بود و آنان را مکلف کرده بوديم تا تصميمات لازم را براي کاهش خسارات اتخاذ کنند. پورمهدي خاطرنشان کرد: تجاوز به حريم رودخانه و ساخت‌و‌سازهاي غيرمجاز در حاشيه رودخانه‌ها منجر به جاري شدن سيل و آسيب رسيدن به ساخت‌وسازهاي اطراف رودخانه‌ها شده است. وي از جاري شدن سيل در تمامي‌شهرستان‌هاي استان همچون، مراغه، بناب و اهر خبر داد و گفت: بر اساس گزارش‌هايي که ساعت ۱۹ روز جمعه به ما ارسال شد، در دو شهرستان عجب‌شير و آذرشهر سيل خودروي افرادي که در حال عکس‌برداري از طغيان رودخانه‌ها بودند را با خود برده است و هم اکنون نيروها در حال امدادرساني هستند.
معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي عنوان کرد: متأسفانه در روستاي چنار عجب‌شير، سيل باعث فوت و مفقود شدن چندين نفر شده است که علاوه بر نيروهاي امدادي، از ارتش نيز درخواست کمک کرديم و شخص آقاي استاندار نيز پيگير اين موضوع است. پورمهدي تأکيد کرد: از صبح روز جمعه اورژانس، نيروي انتظامي، راهداري، آتش‌نشاني، هلال احمر و غيره در حال آماده‌باش و خدمات‌رساني هستند. وي با بيان اين که علي رغم بارندگي شديد، تلفاتي در شهرستان تبريز نداشتيم، گفت: در روستاهاي شهرستان تبريز همچون هروي، بيرق و کندرود سيل جاري شده که اقدامات لازم و امدادرساني انجام شده و هم‌اکنون سيل در اين روستاها مهار شده است. معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي با بيان اين که‌امدادرساني به سيل‌زده‌ها همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: بعد از پايان امدادرساني و عادي ‌شدن شرايط، برآورد خسارت کرده و به نهادهاي مرتبط اطلاع خواهيم داد تا در اسرع وقت، خسارات ناشي از سيل را جبران کنيم.
وي به مردم توصيه کرد که از ايستادن در کنار رودخانه‌ها و عکسبرداري از سيل خودداري کنند؛ چرا که در شهرستان آذرشهر همين عکس گرفتن از سيل حادثه آفريد. پورمهدي با بيان اين که همين بارش‌ها به احياي درياچه اروميه کمک مي‌کند، خاطرنشان کرد: مردم تذکرات مسئولان را جدي بگيرند تا با کمترين خسارت ممکن اين سيل را پشت سر بگذاريم. وي در پايان تأکيد کرد: جلسات مديريت بحران در دو شهرستان عجب‌شير و آذرشهر تشکيل شده، تمام هماهنگي‌هاي لازم با دستگاه‌هاي مربوطه انجام شده و همچنين فرمانداري‌هاي بناب و اسکو نيز به عنوان فرمانداري‌هاي معين، اين دو شهرستان را در امر امدادرساني ياري خواهند کرد.
پيگيري رئيس جمهور از حادثه
نجار با تاکيد بر اينکه به نمايندگي از دولت در محل حضور دارد، گفت: از همان دقايق نخست حادثه، عوامل هلال احمر، اورژانس، استانداري، بخشداري و ... که همگي از نمايندگان دولت هستند در محل حضور داشتند. بنده نيز به دستور وزير کشور به محل آمدم و گزارش‌ها از حادثه به طور منظم به وزير کشور و رئيس جمهور ارائه مي‌شود. رئيس سازمان مديريت بحران کشور با انتقاد از برخي خبرسازي‌ها در فضاي مجازي گفت: اينکه حادثه‌اي طبيعي را دستمايه خبرسازي و انتصاب مطالب خلاف واقع به مسئولان و دولت کنيم، اقدام شايسته‌اي نيست.

نگاهی به بازار معاملات نشان می‌دهد؛
در شرايطي که حدود يک ماه تا انتخابات رياست جمهوري زمان باقي است بازار مسکن همچون چهار سال اخير در رکود - به معني ثابت بودن قيمت‌ها - به سر مي‌برد.
به گزارش ايسنا، بازار مسکن در آستانه انتخابات ۲۹ ارديبهشت ماه رياست جمهوري شرايط باثباتي را سپري و حتي معاملات نسبت به سال قبل مقداري کاهش را تجربه مي‌کند؛ زيرا بخش مسکن معمولا ۶ ماه قبل و بعد از انتخابات رياست جمهوري وارد رکود مي‌شود. البته در بخش مسکن طي چهار سال گذشته خريد و فروش و ساخت و ساز چنداني وجود نداشته که حالا تحت تاثير انتخابات وارد رکود شده باشد.
اطلاعات خام حاکي از آن است که از يکم تا بيست و چهارم فروردين ماه‌امسال ۱۹۱۷ مورد معامله مسکن در شهر تهران انجام شده است. اين رقم در ۳۱ روز ابتداي سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۳۳۵۹ مورد بود و شواهد نشان مي‌دهد تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
بعد از آنکه مشخص شد کشور در سال ۱۳۹۵ با ۲.۵ ميليون مسکن خالي مواجه شده که سهم استان تهران از اين تعداد ۴۹۰ هزار واحد مسکوني است، نگراني‌ها از ادامه دار شدن رکود مسکن بيشتر شد؛ زيرا بخش مسکن حدود ۳۰ درصد از گردش اقتصاد را به خود اختصاص مي‌دهد، ۳۰۰ شغل و صنعت با اين حوزه در ارتباط است و سهمي‌۱۲ تا ۱۵ درصدي در اشتغال دارد. بر همين اساس بسياري معتقدند دولت بايد تا قبل از رسيدن به روزهاي حساس انتخابات به ساخت و ساز رونق مي‌داد.
اما وزير راه و شهرسازي مي‌گويد که قصد ندارد اقتصاد کشور را قرباني تبليغات براي دولت کند؛ چرا که همين حالا ۲۵۰ ميليارد دلار از سرمايه‌هاي کشور در خانه‌هاي خالي راکد مانده است.
عباس آخوندي با طرح اين پرسش که آيا مي‌خواهيم روند موجود را در همين وضعيت ادامه دهيم يا اينکه مسير را اصلاح کنيم، گفت: کل ارزش شرکت‌هاي بورسي ايران که در بازار بورس فعاليت دارند ۱۱۰ ميليارد دلار است، در حاليکه ارزش خانه‌هاي خالي سراسر کشور ۲۵۰ ميليارد دلار است. مقايسه اين دو رقم نشان مي‌دهد خانه‌هاي خالي بيش از دو برابر بازار بورس سرمايه محبوس شده دارد، در حاليکه بورس به توليد ملي کمک فراواني مي‌کند. اين بحث مهمي‌است که بايد در سياست‌هاي مسکن مورد توجه قرار گيرد.اما ممکن است در ماه‌هاي آينده سرمايه بانک‌ها با تسهيلات پنج ميليارد دلاري که ايران قصد دارد از روسيه بگيرد افزايش پيدا کند.عضو کميسيون عمران مجلس از مجوز مجلس در اصلاحيه بودجه ۱۳۹۵ براي دريافت تسهيلات پنج ميليارد دلاري ايران از روسيه خبر داد و افزود: در اين اصلاحيه دولت اجازه يافت بخشي از مطالبات بانک‌مرکزي از دولت و مطالبات بانک‌مرکزي از بانک‌هاي دولتي و نيمه‌خصوصي، تهاتر شود و اين اقدام به عنوان افزايش سرمايه بانک‌ها منظور شود.
سيدکمال‌الدين شهرياري در تحليل رکود حاکم بر بخش مسکن و نقش بانک‌ها و وضعيت اقتصادي در تعميق اين شرايط، گفت: بانک‌ها براي پوشش ريسک تسهيلات پرداختي، املاک را به عنوان وثيقه ضبط مي‌کنند و وقتي وام گيرنده نمي‌تواند اقساط تسهيلات را در سر رسيده‌هاي تعيين شده تسويه کنند، بانک‌ها اين وثايق را مصادره کرده و در شمار دارايي‌هاي خود قرار مي‌دهند.وي افزود: بخش مسکن در حالت رکود طولاني بعد از تورم بادکنکي سال‌هاي ۱۳۹۰- ۱۳۹۲ به سر مي‌برد. رکود بخش مسکن براي تخليه حباب ايجاد شده تورم سالهاي ۱۳۹۰، ۱۳۹۱ و ابتداي ۱۳۹۲ طولاني شده است. تورم آن سال‌ها باعث شد از ابتداي سال ۱۳۹۲ تا امروز شاهد رشد منفي قيمت مسکن باشيم هر چند که اجاره بهاء رشد بالايي پيدا کرد.
نماينده مردم دشتي و تنگستان در مجلس راه‌کار برون رفت از اين وضعيت را تحريک طرف تقاضا در بخش مسکن دانست و اظهار کرد: دولت براي خروج مسکن از رکود بايد تقاضا را تحريک کند. تحريک تقاضا نيز بايد از طريق افزايش سهم تسهيلات در قيمت مسکن انجام شود. هر قدر سهم تسهيلات در قيمت مسکن افزايش بايد قدرت خريد متقاضيان افزايش مي‌يابد و تقاضا براي خريد مسکن افزايش مي‌يابد. اگر دولت بتواند از اين طريق تقاضا را تحريک کند بازار مسکن با خروج از رکود، رونق گذشته خود را باز مي‌يابد.
برنامه‌هاي دولت براي تسهيل تجارت خارجی تشریح شد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: رونق تجارت خارجي و بهبود درآمدهاي صادراتي، از مهمترين فعاليت‌هايي است كه مي‌تواند دولت را در اجرايي كردن براي اقتصاد مقاومتي همراه با رونق توليد و افزايش ميزان اشتغالزايي كند. به اين ترتيب مرتفع كردن مشكلات صادركنندگان مي‌تواند از اهداف پيش‌بيني شده از جانب دولت براي سال‌جاري باشد.
در همين حال برخي برنامه‌هاي پيش‌بيني شده از سوي دولت تا اندازه زيادي مجموعه‌اي از وزارتخانه‌ها را شامل مي‌شود. به‌عنوان مثال در حالي كه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد همزمان با اقداماتي در راستاي ايجاد رونق در بخش توليد كشور و افزايش ميزان اشتغال، برنامه‌هايي براي بهبود وضعيت صادرات را در دستور كار خود داشته باشند؛ وزارت اقتصادنيز براساس برنامه ششم موظف است نسبت به ايجاد و انعقاد پيمان‌هاي دوجانبه و چندجانبه و نيز پيمان‌هاي پولي دوجانبه باکشورهاي طرف تجاري و هدف به ويژه کشورهاي منطقه اقدام کند.
آخرين گزارش‌هاي رسمي‌منتشر شده از سوي گمرك جمهوري اسلامي‌ايران نشان دهنده اين موضوع است كه دولت يازدهم توانسته طي چهار سال گذشته روند قاچاق کالا را از حدود 25 ميليارد دلار به رقمي‌بين 10 تا 12 ميليارد دلار برساند. اين موضوعي است كه حسن روحاني، رئيس‌جمهوري چند رو پيش از اين و در جريان يك نشست با خبرنگاران آن را مطرح كرد. پس از مطرح شدن اين صحبت‌ها برخي رسانه‌هاي منتقد دولت نسبت به درستي اين آمار مطالبي را منتشر كردند. در نهايت اما آمار كاهش حجم قاچاق در كشور طي سال‌هاي گذشته، از سوي محمدلاهوتي، رئيس کنفدراسيون صادرات ايران تاکيد شده است. اين فعال بخش صادرات كشور همچنين درخصوص کاهش قاچاق درست است و روند قاچاق کالا در کشور کاهشي است، مي‌گويد: مشکلات صادر کنندگان با تسهيل ورود موقت رفع شد.
نقش گمرك در كاهش حجم قاچاق
محمد لاهوتي، رئيس كنفدراسيون صادرات كشور با اشاره به نقش موثر گمرک در کاهش چشمگير حجم قاچاق در دولت يازدهم گفت: همانطور که در ارزيابي قوه قضاييه از مبارزه با قاچاق مطرح شد، گمرک ايران بالاترين امتياز را در مبارزه با قاچاق دريافت کرد. اين سازمان با ايجاد پنجره واحد و مکانيزه کردن بخشي از گمرکات کشور موفق شد از بخش زيادي از تله‌گذاري‌ها و ورود کالاهاي غير مجاز جلوگيري کند. لاهوتي ادامه داد: آمار و ارقام نشان مي‌دهد که ميزان واردات کالاهاي قاچاق نسبت به 10 سال گذشته کاهش يافته است. اين مساله نشان دهنده عملکرد مثبت و نتيجه مکانيزه شدن سيستم ارزيابي ورود کالا است. لذا مي‌توان گفت گمرک يکي از دستگاه‌هاي موثر دولتي در بحث دولت الکترونيک است که توانسته در اين امر پيش قدم باشد که نتايج آن را شاهد هستيم. رئيس كنفدراسيون صادرات يکي از اقدامات موثر اين سازمان را عدم حضور صاحبان کالا در گمرکات اعلام کرد و گفت: انجام امور کارشناسي بدون نياز به حضور نماينده صاحب کالا براي ارايه اسناد و همچنين انتخاب ارزياب به‌طور اتفاقي (رندم) در گمرکات مختلف به دليل اينکه ارتباط مستقيم ارزياب با صاحب کالا را کاهش داده از جمله اقدامات مفيد در مبارزه با فساد است. لاهوتي همچنين با اشاره به بهبود رتبه جهاني ايران در فضاي کسب و کار گفت: رتبه ايران در فضاي کسب و کار از 150 به 120 کاهش يافته است که يکي از دلايل آن، تسهيل تجارت از طريق پنجره واحد است. در همين حال که در کاهش قاچاق اين سازمان عملکرد مثبتي داشته و لذا گمرک ايران در دولت يازدهم توانسته در وظايف محوله خود بهتر عمل کند.
حل مشكل ورود موقت كالا
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني با اشاره ورود موقت کالا در گمرک جمهوري اسلامي‌ايران گفت: سوء استفاده‌هايي که از ورود موقت کالاها در گذشته انجام شد،دولت را مجبور به سخت‌گيري‌هاي بي دليل و توقف ورود موقت کرد. در حالي که ورود موقت در بحث صادرات بسيار حائز اهميت است و مي‌تواند در کاهش قيمت تمام شده صادرات نقش موثري داشته باشد که خوشبختانه با تسهيل ورود موقت از سوي گمرک در يک سال گذشته، مشکلات صادرکنندگان پيگيري و رفع شد. رئيس کنفدراسيون صادرات تصريح کرد: براي تحقق اين امر نشست‌هاي بسياري با بخش خصوصي گذاشته شد و امروز حتي ورود کالايي نظير شکر که حساسيت بسياري بر روي آن وجود دارد، به طور موقت براي صادرکنندگان امکان پذير و شرايط و ضمانت نامه‌ها براي تجار تسهيل شده است. لاهوتي در خصوص استرداد حقوق و عوارض کالاهاي صادراتي نيز گفت: با اعتباري که در اختيار گمرک قرار داده شد، استرداد حقوق و عوارض کالاهاي صادراتي سرعت بيشتري يافته است و اين موضوع نيز در قيمت تمام شده کالاهاي صادراتي موثر واقع شد. در نتيجه اگر اين روند ادامه يابد و اقدامات تکميلي در اين زمينه انجام شود، به طور يقين در بحث صادرات و توليدات صادرات محور و افزايش اشتغال تاثيرگذار خواهد بود. وي با يادآوري مسائلي که در سو استفاده از کارتهاي بازرگاني يکبار مصرف افتاده است، تاکيد کرد: گمرک مجري مصوبات و دستورالعمل‌هاي ابلاغ شده است. به همين دليل گمرک به طور يقين براي کارتهاي معتبر براساس شاخصه‌هاي ترخيص کالا عمل مي‌کند. پس اگر کارتي تمديد شده باشد، گمرک موظف است که با آن کارت سرويس ترخيص را دهد و اگر مشکلاتي در خصوص سو استفاده از کارتهاي يکبار مصرف است از سوي گمرک نيست.
تسهيل تجارت با پيمان‌هاي پولي
در همين حال يك عضو کميسيون اقتصادي مجلس بر نقش تسريع در اجراي پيمان‌هاي پولي دو و چندجانبه در تسهيل روابط تجاري تاکيد کرد. زهرا سعيدي مبارکه در گفتگو با خانه ملت گفت: انجام تجارت با استفاده از پول‌هاي ملي دو کشوري که به انجام مبادلات اقتصادي با هم مي‌پردازند، ظرفيت بزرگي است که بايد به آن توجه شود. وي تصريح کرد: انعقاد پيمان‌هاي پولي دو و چند جانبه باعث مي‌شود جايگاه استفاده از پول ملي در مبادلات اقتصادي بين‌المللي تقويت شود و از انجام برخي از هزينه‌هاي غيرمعمول جلوگيري شود. اين نماينده مجلس دهم افزود: با وجود اينکه بسياري از کارشناسان و مسئولان اقتصادي برضرورت انعقاد پيمان‌هاي پولي دو و چندجانبه تاکيد دارند، اما اين مهم تاکنون اجرايي نشده است. سعيدي مبارکه با تاکيد بر ضرورت تقويت پول ملي گفت: بانک مرکزي بايد با هماهنگي دستگاه‌هاي ذي‌ربط در اين موضوع، زمينه انعقاد پيمان‌هاي پولي دو و چندجانبه را با کشورهايي که از سطح روابط تجاري بالايي با ايران برخوردار هستند، فراهم کند. عضو کميسيون اقتصادي مجلس يادآور شد: با توجه به اينکه در برنامه ششم توسعه وزارت اقتصاد در زمينه پيمان‌هاي پولي دوجانبه موظف شده بنابراين بايد اين مهم اجرايي شود.

سه هفته قبل از پایان لیگ رغم خورد
تيم فوتبال پرسپوليس با پيروزي مقابل ماشين‌سازي قهرمان زودهنگام ليگ برتر شانزدهم شد. در ادامه هفته بيست و هفتم ليگ برتر پرسپوليس از ساعت 17 در ورزشگاه يادگار امام تبريز به مصاف تيم ماشين سازي رفت که بازي با نتيجه 2 بر صفر به سود پرسپوليس به پايان رسيد و شاگردان برانکو قهرمان ليگ شانزدهم شدند.
داور: حسين زرگر
کمک‌ها: محمد راهي-مهدي عاليقدر
کارت زرد: صادق محرمي، محسن مسلمان (پرسپوليس)
گلزنان: علي عليپور( دقيقه يک) و مهدي طارمي‌(67 از روي نقطه پنالتي)
بازيکنان ماشين‌سازي: مهدى اسلامى، ادسون هنريکه، سعيد مهدى پور، امين حاج محمدى، کاخبر کاکاشويلى، امين قاسمى نژاد، سعيد قائدى فر، حميد على عسگرى، محمد رحمتى، حامد پاکدل، عزيز ابراهيم اف
تعويض‌ها: شهاب زاهدي (حامد پاکدل دقيقه 58)، فردين عابديني (عزيز ابراهيم‌اف دقيقه 68)
سرمربي: فرهاد کاظمي
بازيکنان پرسپوليس: عليرضا بيرانوند، محسن مسلمان، وحيد اميرى، سيد جلال حسينى، محمد انصارى، حسين ماهينى، صادق محرمى، کمال کاميابى‌نيا، مهدى طارمى، على عليپور و سروش رفيعى
تعويض‌ها: سامان نريمان جهان( محسن مسلمان دقيقه 66) و احسان علوان‌زاده (دقيقه 76 وحيد اميري)
سرمربي: برانکو ايوانکوويچ
گزارش نيمه نخست بازي
دقيقه يک: اولين حمله سرخپوشان تهراني تبديل به گل شد و مهدي طارمي‌در موقعيت تک به تک با دروازه‌بان ماشين‌سازي قرار گرفت و ضربه او را دروازه‌بان ماشين‌سازي به طو ناقص دفع کرد و توپ در يک رفت و برگشت به علي عليپور رسيد و او هم با يک بغل پاي ساده گل تيم پرسپوليس را به ثمر رساند. اين گل در ثانيه 29 به ثمر رسيد.
دقيقه 6: وحيد اميري يک موقعيت عالي گلزني را از دست داد و نتوانست در موقعيت تک به تک گل دوم پرسپوليس را به ثمر برساند.
دقيقه 7: مهدي طارمي‌هم يک فرصت گلزني را از دست داد و در موقعيت تک به تک نتوانست دروازه ماشين‌سازي را باز کند.
دقيقه 20: ضربه کاشته ماشين سازي به مدافعان پرسپوليس برخورد کرد.
دقيقه 25: ارسال حسين ماهيني روي سر وحيد اميري فرود آمد و ضربه او از کنار دروازه به اوت رفت.
دقيقه 31: مهدي طارمي‌بازهم يک فرصت عالي گلزني را از دست داد او در محوطه جريمه صاحب توپ شد و به دليل تعلل زياد نتوانست دروازه ماشين‌سازي را باز کند.
دقيقه 38: مهدي طارمي‌از داخل محوطه جريمه اقدام به شوتزني کرد که دروازه‌بان ماشين‌سازي به راحتي توپ او را مهار کرد.
دقيقه 42: حميد علي عسگري پشت مدافعان پرسپوليس صاحب توپ شد که بيرانوند زودتر از بازيکن ماشين‌سازي به توپ رسيد.
مهدي طارمي‌در نيمه اول چندين فرصت گلزني را از دست داد.
گزارش نيمه دوم
دقيقه 50: ماشين ‌سازي اولين فرصت گلزني را در نيمه دوم به دست آورد اما بيرانوند دروازه‌بان پرسپوليس در موقعيت تک به تک مهاجم ماشين‌سازي را ناکام گذاشت.
دقيقه 60: مهدي طارمي‌بازهم يک فرصت ديگر ايده آل گلزني را از دست داد و سانتر اميري روي سر او در محوطه شش قدم فرود آمد و ضربه آرام مهاجم پرسپوليس به تيرک دروازه برخورد کرد.
دقيقه 67: علي عليپور با خطاي مدافعان ماشين‌سازي درون محوطه جريمه متوقف شد که بازيکنان پرسپوليس اين ضربه را به مهدي طارمي‌ دادند و او گل دوم سرخپوشان را زد. اين در حالي است که برانکو هفته گذشته اعلام کرده بود که تا من سرمربي تيم پرسپوليس هستم طارمي‌ديگر پنالتي نخواهد زد.
پرسپوليس با اين برد قهرمان زودهنگام ليگ برتر شانزدهم شد و 3 هفته پيش از پايان رقابت‌ها شاگردان برانکو ليگ برتر را فتح کردند. ماشين‌سازي هم به ليگ دسته اول سقوط کرد.
دقيقه 88: حميد علي عسگر در محوطه جريمه با بيرانوند دروازه‌بان پرسپوليس با يک واکنش خوب مانع از گلزني ماشين سازي شد.
دقيقه 93: ضربه سر مهدي طارمي‌به تيرک افقي دروازه ماشين سازي خورد. پرسپوليس در انتظار برگزاري جشن قهرماني خود است که يا در بازي پديده روز چهارشنبه در تهران برگزار مي‌شود يا در ديدار هفته بيست و نهم با ذوب آهن که آخرين بازي خانگي سرخپوشان در ليگ شانزدهم است به آنها اهدا خواهد شد. همچنين با توجه به اين شکست، ماشين سازي تبريز در امتياز 16 باقي ماند و سقوطش به دسته پايين‌تر قطعي شد.
همچنين پرسپوليس با قهرماني در ليگ برتر شانزدهم به دهمين قهرماني ادوار ليگ رسيد. باشگاه پرسپوليس به همين دليل (١٠ قهرماني) قصد دارد روي لوگوي باشگاه تصوير يك ستاره را حك كند.
داور بازي پرسپوليس و ماشين‌سازي تعويض شد!
حسين زرگر داور مسابقه به دليل مصدوميت نتوانست نيمه دوم بازي پرسپوليس و ماشين‌سازي را قضاوت کند و جاي خود را به پيروز سيف‌الله پور داور چهارم داد. داور اولين تعويضي اين مسابقه بود!
محسن مسلمان محروم شد
هافبک تيم فوتبال پرسپوليس در بازي با ماشين‌سازي سه اخطاره شد و بازي بعدي تيمش را از دست داد. محسن مسلمان در دقيقه 26 مسابقه با ماشين سازي کارت زرد گرفت و سه اخطاره شد و نمي‌تواند در هفته بيست و هشتم ليگ برتر براي پرسپوليس بازي کند.
پرسپوليس روز چهارشنبه ميزبان تيم پديده است.

نگرانی نسبت به نتیجه همه پرسی قانون اساسی ترکیه شدت گرفت؛
گروه بین الملل - روز یکشنبه رای دهندگان ترک درباره گسترش سطح قدرت رئیس جمهور تصمیم می گیرند. اردوغان به دنبال کودتای نافرجام در اخراج 130 هزار کارمند و بازداشت 45 هزار نفر اعمال نظر داشته است.
به گزارش نیویورک تایمز طرفداران اردوغان این  همه پرسی تغییر در قانون اساسی را پاسخی ضروری به آشوب در ترکیه می دانند.درمقابل منتقدان اردوغان تاکیید دارند که او سعی دارد از آشوب به نفع خود برای کسب قدرت بیشتر استفاده کند.بعد از هفته‌ها برگزاری کمپین‌های پر شور "آری" و "نه" درباره تغییرات قانون اساسی، ترکیه شاهد رفراندوم سرنوشت‌ساز خود خواهد بود. این در حالی است که ناظران سازمان امنیت و همکاریهای اروپا در آخرین گزارشهای خود از نبود آزادی برای کارزارهای «نه به اصلاح قانون اساسی» خبر داده اند. در این گزارش آمده است که فعالیت طرفداران رای «نه» دارای ممنوعیت ها و موانعی بوده و مخالفان در مواردی با برخورد پلیس روبرو شده اند. با وجود اینکه نظرسنجی ها نشان دهنده پیروزی حامیان رای «آری» با اکثریتی اندک هستند اما مولفه هایی چون رای حزب ناسیونالیست «حرکت ملی» و نتایج شمارش آرای اتباع خارج از ترکیه در نتیجه همه پرسی تاثیر گذار خواهد بود.در این همه‌پرسی نزدیک به ۵۵ میلیون شهروند ترکیه واجد شرایط رای دادن هستند. به گزارش حریت، در حالی که اعضای حزب مردم جمهوری‌خواه و حزب دموکراتیک خلق طرفدار کردها مخالفت خود را با این اصلاحات در قانون اساسی اعلام کرده‌اند، در اواخر ماه ژانویه سال جاری پارلمان ترکیه این تغییرات را با رای ۳۳۹ نفر از اعضای حزب عدالت و توسعه و حزب جنبش ملی گرا تصویب کرد.اگر این اصلاحات قانون اساسی در رفراندوم تصویب شود در این صورت رئیس‌جمهور قادر خواهد بود که روابط خود را با حزب سیاسی‌اش حفظ کند. براساس این تغییرات پست نخست وزیری حذف می‌شود و رئیس‌جمهور با در دست داشتن اختیارات اجرایی بیشتر می‌تواند احکامی را صادر کند. همچنین این تغییرات این اختیار را به رئیس‌جمهور می‌دهد که دستوراتی را درباره وضعیت فوق‌العاده و انتصاب مسئولان کشور صادر کند. در واقع رئیس‌جمهور این اختیار را خواهد داشت که وضعیت فوق‌العاده را بدون نیاز به تصویب کابینه صادر کند و پیش‌نویس بودجه را که تاکنون یکی از وظایف پارلمان بود، ارائه کند. هم چنین بسته اصلاحات قانون اساسی ترکیه شامل قوانینی می‌شود که ساختار دو بدنه قضائی مهم در این کشور  یعنی دادگاه قانون اساسی و شورای عالی قضات و دادستان‌ها را مورد هدف قرار خواهد داد. بر اساس این تغییرات، اعضای شورای عالی قضات و دادستانها از ۲۰ نفر به ۱۳ نفر کاهش خواهند یافت که ۴ نفر از آنها به صورت مستقیم از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شده و تنها ۷ نفر از آنها را پارلمان انتخاب خواهد کرد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که وزیر دادگستری و معاونش نیز به طور طبیعی عضو این شورا خواهند بود.از سوی دیگر  در پی این تغییرات احتمالی، دادگاه قانون اساسی که شامل ۱۵ قاضی است، ۱۲ نفر آنها توسط رئیس‌جمهور انتخاب شده و تنها ۳ نفر از اعضای آن توسط پارلمان برگزیده خواهند شد. این در حالی است که یکی از وظایف دادگاه قانون اساسی این است که در صورتی که پارلمان با کسب دو سوم آراء به استیضاح رئیس‌جمهور رای دهد، دادگاه قانون اساسی این مساله را مورد بررسی قرار می‌دهد.به طور کلی انتظار می‌رود در همه پرسی شاهد حضور گسترده‌ای از مردم ترکیه باشیم. در این رای گیری ۱.۲ میلیون نفر از جوانان ترکیه برای اولین بار برای رای دهی واجد شرایط خواهند بود. شورای عالی انتخابات اعلام کرده است که ۱۶۷ هزار و ۱۴۰ صندوق رای برای رای دهندگان تهیه شده و همچنین ۴۶۱ صندوق دیگر نیز برای زندان‌های این کشور فراهم شده است. روند رای دهی در مناطق شرق و جنوب شرقی ترکیه یک ساعت زودتر از زمان رسمی آغاز شده و همچنین یک ساعت دیرتر به پایان خواهد رسید. دلیل این امر درگیری‌های موجود میان نیروهای امنیتی ترکیه و نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است.دولت اهمیت ویژه‌ای به امنیت رفراندوم می‌دهد. در همین راستا نزدیک به ۲۵۱ هزار و ۷۸۸ مامور پلیس و ۱۲۸ هزار و ۴۵۵ مامور ژاندارمری برای تضمین امنیت رای گیری‌ها حضور خواهند یافت.همچنین نزدیک به ۱۷ هزار پلیس و نیروهای ارتش نیز از نواحی مهم در کشور حفاظت خواهند کرد. علاوه بر نیروهای امنیتی و پلیس، ۵۱ هزار و ۱۴۸ نفر از نیروهای گارد امنیتی و ۱۸ هزار و ۶۷۵ نفر از نیروهای داوطلب در ۲۶ شهر ترکیه نیز به هنگام برگزاری رفراندوم حضور خواهند داشت.از سوی دیگر  برای حفظ امنیت صندوق‌های رای دوربین‌هایی در محل‌های رای گیری نصب شده است که این دوربین‌ها توسط یک مرکز به خصوص از طریق ویدئو کنفرانس مورد نظارت قرار خواهد گرفت.
نوسان اقتصادی در ترکیه
با توجه به نزدیک شدن زمان همه‌پرسی در ترکیه، احتمالا این کشور با دوره جدیدی از نوسان‌های اقتصادی مواجه خواهد شد. براساس این همه‌پرسی شهروندان ترکیه به حضور یا نبود نخست وزیر در سیستم اداره کشور رای خواهند داد، اما این رای‌گیری در شرایط فعلی تنها تعیین‌کننده معادلات سیاسی برای این کشور و سیستم اداره آن نیست، بلکه می‌تواند به نوعی مستقیما بر اقتصاد آن نیز تاثیرگذار باشد. این در حالی است که براساس اصول اقتصادی بازارها زیاد به انجام همه‌پرسی‌ها علاقه‌ای نداشته و معمولا صاحبان سرمایه به شرایطی باثبات و آرام تاکید دارند که این روند در شرایط فعلی ترکیه دیده نمی‌شود. نکته قابل توجه درباره نتایج اقتصادی همه‌پرسی ترکیه این است که در شرایط فعلی و تغییرات سیاسی سراسر جهان بخصوص ریاست دونالد ترامپ بر کاخ سفید، آغاز روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتخابات در آلمان و فرانسه، روابط اقتصادی میان ترکیه و اتحادیه اروپا به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری خود رو به تیرگی گذاشته و صاحبان سرمایه زیاد از آینده ابراز امیدواری نمی‌کنند.
تیره شدن روابط ترکیه و اتحادیه اروپا
وزیر امور خارجه ترکیه اظهار کرد، کشورش در صورتی که اتحادیه اروپا پاسخی مثبت به مساله آزاد کردن روادید برای سفر اتباع ترکیه ندهد می‌تواند در همه توافق‌هایش بر سر مقابله با ورود پناهجویان با این بلوک بازبینی کرده و یا آنها را معلق سازد. به گزارش سایت شبکه الجزیره، دولت ترکیه از اوایل سال ۲۰۱۶ موافقت کرد تا در ازای آزاد شدن روادید برای سفر اتباع ترکیه به اروپا به مقابله با موج ورود مهاجران به این قاره از خاکش کمک کند.با این حال چندی بعد بروکسل اعلام کرد که ابتدا می‌خواهد آنکارا قوانین مبارزه با تروریسمش را که بیش از حد گسترده است، اصلاح کند.مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: این توافق مربوط به مقابله با پناهجویان و مهاجران و آزادسازی روادید به صورت یک بسته ارائه شدند. اگر ما از اتحادیه اروپا پاسخی منفی دریافت کنیم این حق را داریم که همه این توافقات را مورد بازبینی یا تعویق قرار بدهیم. اتحادیه اروپا باید به مردم کشورمان آزادی روادید را که شایسته آنهاست، بدهد. ترکیه قلب امنیت اروپاست. این در حالی است که روابط میان ترکیه و اتحادیه اروپا در آستانه همه پرسی یکشنبه درباره اصلاحات قانون اساسی ترکیه تیره‌تر شده و ترکیه پیش از این نیز نسبت به در خطر بودن توافقش با این بلوک هشدار داده است.اردوغان همچنین پیش از این گفته بود که ممکن است یک همه پرسی بر سر تدوام مذاکرات کشورش برای پیوستن به اتحادیه اروپا برگزار کند. پیروزی اردوغان در همه پرسی روز یکشنبه می‌تواند باعث تقویت موضع داخلی او به منظور تعاملش با اتحادیه اروپا شود.

سیف در آیین گشایش فاینکس 2017 تاکید کرد:
اگرچه صیانت از حقوق سپرده‌گذاران غایب در تصمیم‌گیری‌های بانک، وظیفه مهم معاونت نظارتی بانک مرکزی است، اما درعین‌حال، توجه به حقوق و منافع سهامداران بالفعل و بالقوه نیز همواره مورد توجه بوده است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، رییس کل این بانک که در دهمین همایش بورس، بانک و بیمه صبح امروز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران سخن می گفت، با بیان اینکه در دنیای کنونی، کارکرد سالم و باثبات نظام بانکی ازجمله حیاتی‌ترین ضرورت‌های پایداری نظام اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی کشورهاست تصریح کرد: بانک‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی بسیار مهمی هستند که خدمات ضروری و متنوعی را در چرخه اقتصاد ارائه می‌کنند و به‌دلیل حساسیت و شکننده‌بودن کسب‌وکار بانک‌ و به‌منظور ایجاد اطمینان از تداوم فعالیت آن، در دنیای به‌سرعت درحال تغییر امروز، برقراری سلامت و ثبات نظام بانکی ازجمله مهم‌ترین دغدغه‌ها و اولویت‌های حکومت‌ها در سطح هر کشور و نهادهای ناظر و تخصصی در سطح بین‌المللی است.
ولی اله سیف تغییرات وسیع در تدوین مقررات در بانک ها را ناشی از حساسیت های اشاره شده دانست و گفت: این حساسیت‌ها به‌ویژه پس از تجربه بحران‌های بانکی اخیر در  طول یک دهه گذشته، موجب تغییرات گسترده و پیوسته‌ای در وضع مقررات احتیاطی و نظارت کارآمد بر فعالیت‌ بانک‌ها در سراسر جهان شده است. در نظام بانک‌محور ایران که وسعت بازار پول حدود 80 درصد بازار مالی کشور برآورد می‌شود، طبیعی است که ملاحظات پیش‌گفته از اهمیت مضاعفی برخوردار باشد.وی توسعه‌نیافتگی بازار اولیه سرمایه و عدم‌دسترسی فراگیر بنگاه‌های اقتصادی به تأمین‌مالی بلندمدت از این بازار را منشاء عمده فشار تأمین‌مالی اقتصاد بر نظام بانکی عنوان کرد و افزود : بانک ها به‌رغم دست و پنجه نرم‌کردن با معضلات انباشته ساختاری خود، با همه توان در ایفای رسالتش تلاش کرده است. اعطای تسهیلاتی بالغ بر 477 هزار میلیارد تومان در دوره یازده ماهه سال 1395 نیز گویای این تلاش است. البته بخشی از این مبلغ شامل تمدید تسهیلات مسأله‌دار گذشته، بخش دیگر تمدید تسهیلات اعطایی سرمایه در گردش، و باقیمانده آن، اعطای تسهیلات جدید به اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است. بر این اساس می توان گفت تأمین‌مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال گذشته، موفق­ترین طرحی بود که نظام بانکی توانست با هماهنگی سایر دستگاه‌های ذیربط در دولت یازدهم به انجام برساند.
رییس شورای پول و اعتبار یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی در زمان حاضر را مراقبت از توان و استحکام مالی بانک‌ها دانست. رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار نظام بانکی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بانک مرکزی است خاطرنشان کرد: اکنون مطالعات مرتبط با این موضوع که از ابتدای دولت یازدهم آغاز شده بود، به اتمام رسیده و تصویر کامل و جامعی از الزامات این اصلاح ساختار را فراهم کرده است.وی افزود: امروز نظام بانکی از دو عدم‌تعادل اساسی رنج می‌برد؛ عدم‌تعادل «دارایی-بدهی» و عدم‌تعادل « درآمد-هزینه» که باید مورد درمان اساسی قرار گیرد. برنامه اقدام مناسبی در این زمینه تدوین شده که اکنون به‌طور جدی در دستور کار بانک‌ مرکزی، کمیسیون اقتصادی دولت و ستاد اقتصاد مقاومتی قرار دارد. مکمل این برنامه، برنامه اقدام دیگری است که باید به‌طور موازی به آن پرداخته شود. این برنامه، «اصلاح ساختار نظام کسب‌وکار» است که باید با توجه به شعار اعلام‌شده مقام ‌معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال به مرحله عمل درآید. عالی ترین مقام بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سود سپردها پرداخت و اظهارکرد: یکی از متغیرهای کلیدی که در هر دو برنامه اقدام، دارای اهمیت اساسی است، سود سپرده‌های بانکی است که کاهش آن هم بر ایجاد تعادل درآمد و هزینه بانک‌ها مؤثر است و هم هزینه سرمایه بنگاه‌های اقتصادی را کاهش داده و معادله ارزش افزوده اقتصادی را به حاشیه مثبت می‌رساند.رییس کل بانک مرکزی همچنین به اقدامات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود بازار بین بانکی اشاره کرد و گفت: در این رابطه، سال گذشته با تلاش شورای پول و اعتبار و اقدامات بانک مرکزی، سود بازار بین بانکی از حدود 28 درصد به مرز 17 درصد کاهش یافت و پیش‌بینی‌می‌شد کاهش آن تا هدف تعیین‌شده 15 درصدی ادامه یابد. اما فارغ از میزان پایبندی بانک‌ها در این رابطه، انتشار اوراق بدهی دولت با نرخ‌های مؤثر بالای 20 درصد نیز موجب واگرایی نرخ در دو بازار شد و روند را به مسیر صعودی بازگرداند. همچنین توسعه فعالیت‌صندوق‌های با درآمد ثابت، با اعلام نرخ‌های عموماً بالای 20 درصد نیز اثر تخریبی دیگری را موجب شد.
ثبت نام اکثر گزینه‌های احتمالی؛
کورش شرفشاهي - قرار بود در مدت پنج روز تمامي‌کساني که توان اداره دستگاه اجرايي کشور را دارند، به ستاد انتخابات بيايند و ثبت نام کنند.
 اما با کمال تاسف به غير از افرادي انگشت شمار که جايگاه و شخصيت رييس جمهور شدن را دارند، بقيه براي شوخي، تمسخر، عقده گشايي و زير سوال بردن قانون انتخابات به وزارت کشور آمدند که تمامي‌اين افراد به اهداف خود رسيدند. در پايان روز چهارم 1045 نفر براي ثبت نام در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به وزارت کشور آمده بودند که به طور متوسط روزانه 260 نفر ثبت نام کردند که البته در برخي روزها کمتر و در برخي روزها بيشتر بود، اما روز پنجم رکورد شکني شد و تعداد نامزدهاي رياست جمهوري که به هر دليل نتوانسته بودند به وزارت کشور بيايند، از مرز 300 تن گذشت. شايد هم آنهايي که قدري شوخ طبع يا اهل شرط بندي بودند، با ديدن شکل و شمايل و اظهارات اين خيل نامزدها، انگيزه پيدا کردند و به وزارت کشور آمدند تا اين جمع را ياري کنند. اما در روز پاياني شاهد حضور چهره‌هاي شاخصي هم بوديم که احتمال حضور آنان داده شده بود.
چهره‌هاي سرشناسي که‌امدند
از سوي ديگر برخي چهره‌هاي سرشناس نيز در روز پنجم براي ثبت نام آمدند. صادق خليليان وزير جهادکشاورزي نيز در انتخابات رياست‌جمهوري ثبت‌نام کرد. وي پس از ثبت‌نام گفت: با توجه به اينکه کشور در شرايط اقتصادي نامطلوبي است و چون سمت اجرايي داشتم، به اين نتيجه رسيدم که اينجا باشم.وي درباره ردصلاحيتش، گفت: بايد نتايج را بپذيريم. نامزدهاي انتخاباتي بايد مراعات آنچه که لازمه شخصيت يک رئيس‌جمهور هست را عمل کنند.
عوض حيدرپور شهرضايي نماينده مردم شهرضا در مجلس نهم نيز ثبت‌نام کرد.اين نماينده سابق مجلس گفت: ما در جمهوري اسلامي‌ايران در طول سال‌هاي گذشته شيب‌مان به سمت بالا بوده و امروز نياز کشور ما شتاب بيشتر است.وي با بيان اينکه وحدت، همدلي و همزباني يک نياز اساسي است، افزود: تأکيد حضرت امام(ره) بر وحدت و همدلي بوده و اميدوارم با پيروزي، اين وحدت را به‌ وجود بياوريم.داوطلب انتخابات رياست‌جمهوري، ادامه داد: براي ايجاد رونق، عليه جنگ اقتصادي‌ که به پا شده، بايد هدف‌گذاري‌هايي انجام دهيم که توطئه‌هاي غربي‌ها خنثي شود، بايد يک اقتصاد مقاوم داشته باشيم که نظام را تحت تأثير فشارها قرار ندهند.حيدرپور اضافه کرد: شوراي نگهبان هر طور تشخيص دهد، بايد تمکين کنيم و فصل‌الخطاب است. امام شوراي نگهبان را در بالاترين جايگاه قرار داده‌اند.حميدرضا حاجي‌بابايي نيز پس از ثبت‌نام گفت: دو حلقه مفقوده در کشور لمس مي‌کنيم که يکي ناکارآمدي است. انقلاب ما انقلابي بزرگ است و در تمام هماوردها موفق بوديم، اما در کارآمدي نياز به افراد جديد داريم.وي افزود: دوم ناديده گرفتن مردم از مديريت اجرايي است. مردم با تمام قدرت در عرصه اقتصاد و فرهنگ حضور ندارند و مديريت بايد کاملا مردمي‌باشد، لذا من نام دولتم را "دولت کارآمدي و مردمي" گذاشتم که کارآمدي، اشتغال، سرمايه‌گذاري، مبارزه با فساد و تمام امور را شامل مي‌شود.نماينده همدان در مجلس گفت: بايد سياست‌ اين چنين دولتي ضمن تعامل با همه کشورها براساس حکمت، عزت و مصلحت اداره شود. کشور را جناحي و سياسي نمي‌شود اداره کرد و ما همه چيز را سياه و سفيد نمي‌بينم.وي ادامه داد: اعتقادم بر اين است که به جاي هفتصد هزار شغل مي‌توان تا مرز ايجاد يک و نيم ميليون شغل پيش رفت. ميليون‌ها جوان امروز بيکار هستند و نرخ بيکاري 12.6 مي‌تواند افزايش پيدا کند و اگر امسال يک ميليون شغل ايجاد کنيم، باز هم درصد بيکاري همان دوازده درصد است.
حسن بيادي دبيرکل جمعيت آبادگران نيز پس از ثبت‌نام در انتخابات رياست‌جمهوري گفت که مستقل و براي اعتراض نسبت به کساني که مي‌گويند مردم چرا ثبت‌نام مي‌کنند، در انتخابات حضور يافته است.وي اظهارداشته که اگر قانون اجازه داده، چرا برخي مي‌گويند نبايد مردم ثبت‌نام کنند. بيادي، حجت‌الاسلام روحاني رئيس‌جمهور فعلي را پيروز انتخابات دانسته و گفته احتمالا بعد از تاييد صلاحيت به نفع روحاني از صحنه انتخابات کنار برود.دبيرکل جمعيت آبادگران، گفت: اگر صلاحيتم تاييد نشود, تمکين مي‌کنم. اولين اقدامم بعد از رياست‌جمهوري, توجه به محيط زيست استبرادر مرحوم آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني نيز پس از ثبت نام گفت که به توصيه برادرش در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم کانديدا شده است. محمد‌هاشمي‌رفسنجاني گفت: ضرورت‌هايي بود که دواطلب شوم از جمله توصيه مرحوم‌هاشمي‌و همچنين با عنايت به صحنه رقابت لازم است بيشتر از يک نفر در صحنه حضور داشته باشد. باتوجه به آرمان و انديشه‌هاي مرحوم آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني بر آن شدم در حد توانم آرمان‌هاي ايشان را پيگيري کنم.وي افزود: حضورم در انتخابات حاصل تصميم جمعي بود و درباره کنار کشيدن به نفع روحاني زود است، حرفي بزنم. معلوم نيست رقابت چگونه باشد به من تکليف شده حضور داشته باشم و براي حضورم مشورت هم کردم.داوطلب دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: صداوسيما بايد در عرصه انتخابات، ملي عمل کند و به چپ و راست کاري نداشته باشد. خوشبختانه برنامه ششم که اخيراً به تصويب رسيده اوليت‌ها را مشخص کرده و کشور بر آن اساس اداره مي‌شود و من هم بر آن اساس کشور را اداره خواهم کرد.هاشمي‌رفسنجاني ادامه داد: در زماني که رئيس اين سازمان بودم خدمت امام رسيدم که ايشان فرمودند: اگر کسي گرايش سياسي خود را در صداوسيما اعمال کند، اشکال دارد؛ افرادي که در صداوسيما هستند بايد انديشه خود را زير پا بگذارند و کشور را بدون گرايش اداره کنند.محمدمهدي زاهدي نماينده کرمان در مجلس شوراي اسلامي‌نيز که به همراه نوه خود آمده بود پس از ثبت‌نام با طرح اين سوال که چرا با اين ثروت گرفتار حاشيه‌نشيني و زاغه‌نشيني هستيم، گفت: وجود برخي مديران ناکارآمد، باندهاي فاسد قدرت و ثروت که مانند اختاپوس چنگ به منابع کشور انداخته‌اند، آقازاده‌ها و اخوي‌زاده‌ها که از رانت اطلاعات استفاده مي‌کنند، امروز مشکل بزرگ کشور هستند.وي افزود: امروز با توکل به خدا و پشتوانه مردم پا به عرصه انتخابات گذاشته‌ام.وي با بيان اينکه‌امده‌ام پيام تغيير و تحول را به مردم نويد بدهم، ادامه داد: با حضور در صحنه انتخابات تغيير در نگرش‌ها و نگاه‌ها را دنبال مي‌کنم.زاهدي با تاکيد بر اينکه‌امروز کشور از فساد سيستمي‌رنج مي‌برد، تصريح کرد: راه‌حل اين مشکلات روي کار آمدن دولتي صادق، قانون محور و معتقد به خرد جمعي و دولتي بر آمده از مردم است.نماينده کرمان در مجلس با بيان اينکه مي‌توانيم نشاط را به جامعه برگردانيم و رونق اقتصادي ايجاد کنيم، افزود: هدفم تشکيل دولت تغيير و تحول است.زاهدي در پاسخ به اينکه چرا به انتخاب جبهه مردمي‌پايبند نبوديد و جداگانه در انتخابات رياست‌جمهوري ثبت‌نام کرديد؟ گفت: من در انتخابات جبهه مردمي‌نبودم و به همين دليل جداگانه داوطلب شدم.محمد عباسي وزير ورزش و جوانان دولت دهم نيز با انتشار بيانيه‌اي در حمايت از حجت‌الاسلام رئيسي از ثبت‌نام در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري انصراف داد.عبدالحسن مقتدايي استاندار معزول خوزستان در دولت يازدهم نيز با حضور در ستاد انتخابات کشور در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌‌جمهوري ثبت‌نام کرد.وي در جمع خبرنگاران گفت: به نفع هيچ کسي کنار نمي‌روم و مستقل آمدم.حجت‌الاسلام محسن رهامي‌عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نيز پس از ثبت نام گفت که به طور مستقل وارد رقابت‌هاي انتخاباتي شده‌ است. وي افزود: سالهاست که من يک اصلاح طلب هستم و امروز نيز که براي حضور در انتخابات آمده‌ام قرار نيست کانديداي پوششي باشم. وي در پاسخ به اين که آيا براي ثبت‌نام در انتخابات با کسي مشورت داشته‌ايد، خاطر نشان کرد: براي حضور در انتخابات با اعضا و مسئولين شوراي عالي سياستگذاري مشورت کرده‌ام. همچنين به تعدادي از نمايندگان ادوار و مديران نيزبا آقاي خاتمي‌ديداري داشته‌اند و روز يکشنبه پيام ايشان را به دست من رساندند.رهامي‌با اشاره به ديدار شب گذشته خود با رهبري اين ديدار را با تصميم خود براي حضور خود در انتخابات بي تاثير ندانست.وي در پاسخ به اين که آيا کانديداي پوششي براي آقاي روحاني هستيد؟‌تاکيد کرد: من آمده‌ام که رئيس‌جمهور شوم و قانون را اجرا کنم. من کانديداي پوششي هيچ فردي نيستم.عباس پاليزدار نيز با حضور در ستاد انتخابات کشور، در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري نام‌نويسي کرد.او در ارديبهشت سال ۸۷ در دانشگاه بوعلي ادعاهايي را عليه برخي از مسئولان کشور مطرح که به دليل توهين و افترا به مسئولان به زندان محکوم شد.مهرداد بذرپاش اين کانديداي جمنا نيز بعد از ساعت ۱۸ زمان مقرر براي ثبت‌نام کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري دوازدهم به وزارت کشور مراجعه و با اصرار وارد ستاد انتخابات شد اما حاضر به ثبت‌نام نگرديد و با بيان اينکه به نفع نيروهاي انقلاب از ثبت‌نام کردن انصراف مي‌دهم وزارت کشور را ترک کرد.
محمدباقر قاليباف نيز پس از ثبت‌نام گفت: روزهاي سرنوشت ارديبهشت ۹۶ زمان يک انتخاب تاريخي است چراکه قرار است تصميمي‌براي امروز خود و آينده فرزندان‌مان بگيريم. يا رئيس‌جمهور فعلي مسير کنوني را ادامه مي‌دهد يا تغيير اساسي ايجاد خواهيم کرد. وضع موجود حاصل مديريتي است که برداشت دقيقي از شرايط ندارد لذا براي کسب راي وعده ۱۰۰ روزه مي‌دهد و بعد از چهار سال از روي بي‌صداقتي آن وعده‌ها را انکار مي‌کند حال مي‌توان به ديگر وعده‌هاي او اعتماد کرد.قاليباف گفت: آقاي روحاني از بهتر شدن وضعيت اقتصادي مي‌گويد اما اگر ايشان پايش را از اتاقش بيشتر بردارد و به ميان مردم برود برايش روشن مي‌شود تنها ۴ درصد جامعه از وضع موجود رضايت دارند و تصوير روشن‌تري برايش ايجاد مي‌شود. مردم از تعطيلي بنگاه‌ها و کارگاه‌ها و بيکاري کارگران ناراضي هستند. اگر روحاني در ميان مردم بود مي‌ديد افراد از بيکاري جوانان‌شان رنج مي‌کشند و پدران ساعت‌ها کار مي‌کنند.شهردار تهران تاکيد کرد: اگر او در ميان مردم بود بجاي آمارهاي کاغذي از مردم مي‌شنيد که چقدر شعار وعده و حرف. من در ميان شما هستم و مي‌بينم که از شعار خسته شده‌ايد. فرصت چهار ساله مشکلات را حل نمي‌کند و در صورت تکرار اين تجربه نبايد انتظار تغيير ملموسي داشت. حرف کافي و چهار سال کافي است. اگر اينجا بوديد اين سوال را از من مي‌پرسيديد که قبلي‌ها اين حرف را زندند و روي چه حسابي به حرفت اعتماد کنيم. پاسخ من اين است که قاليباف اين حرف‌ها را مي‌زند و او را کاملا با ضعف‌ها و قوت‌ها مي‌شناسيد. اگر مي‌توانيد به قاليباف اعتماد کنيد چون از پشت ميز مديريت نکرده و در وسط ميدان بوده و همانند مسئوليت‌هاي قبلي برنامه عملياتي و متکي بر ظرفيت‌هاي بزرگ داخلي دارد. مي‌‌وانيد به او اعتماد کنيد چون تيم توانمند و پر انرژي دارد و با تجربه کشور را اداره مي‌کند .او گفت: قاليباف خطا هم دارد ولي او اين اعتقاد را دارد که حرفي بزن که بتواني عمل کني و سابقه نشان داده به حرفهايش عمل کرده است . امروز من متعهد مي‌شوم و با توکل به خداوند منان و به پشتوانه شما دولت مردم را تشکيل مي‌دهم و در دوره چهار ساله با انقلاب اقتصادي درآمد کشور را به دو و نيم برابر افزايش، ۵ ميليون شغل ايجاد کرده و نظام ماليايتي را به نفع ۹۶ درصد مردم تغيير دهم. از همه مهم‌تر برنامه مدون و دقيق براي حل مشکلات فوري اقشار کم درآمد اجرا خواهم کرد.از سوي ديگر اسحاق جهانگيري نيز پس از ثبت‌نام گفت: حضور گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي در انتخابات امر مبارکي است. انتخابات منطق خود را دارد. شفافيت و مرزبندي هم دارد. روزهاي آينده نگاه مردم به دوستان رنگارنگ نگاه برتر را مشخص مي‌کند و ملت تمايل خود را به ديدگاه‌هاي عرضه شده اعلام مي‌کند. من در مسير خدمت به مردم شادمان هستم و با آنکه شخصا داوطلب اين امر نبودم به دليل اصرار شخصيت‌ها و گروه‌هاي اصلاح‌طلب و تحول خواه و افراد و مقامات وارد عرصه شدم.او افزود: برنامه‌هايم را در زمان بعدي به اطلاع مردم مي‌رسانم ولي براي رسيدن ايران به جايگاه شايسته تلاش مي‌کنم بايد قدر دانست و عافيت‌طلبي را کنار گذاشت. همه مردم بايد به صحنه بيايند تا آرامش و امنيت، آزادي و پيشرفت را با هم داشته باشيم. طبيعي است که کشور براي رسيدن به نقطه مطلوب نياز به زمان و تصميمات جدي‌تر دارد.جهانگيري گفت: اتخاذ تصميمات و سياست‌هاي لازم براي حل چالش‌ها که در راس آنها مسائل محيط زيست ، بيکاري و ... قرار دارد، نيازمند برنامه دقيقي است. امروز براي مقابله با مشکلات و برون رفت از چالش‌ها انسجام وحدت و يکپارچگي و حضور جريان‌ها و گروه‌ها در صحنه است، نياز است. اکنون اين شرايط فراهم شده تا ايران با وحدت و انسجام خط تعامل با دنيا را دنبال کند و مسائل منطقه را در دستور کارش قرار دهد و مسائل اقتصادي و سياسي کشور بايد به صورت ويژه بپرسيم.او در پاسخ به اين که چه شد که تصميم گرفتيد نامزد انتخابات شويد، گفت: تصميم‌گيري دشواري براي من بود. در مقطع فعلي تصميم کانديداتوري در مقاطع مختلف گرفته بودم ولي اصرار افراد و دوستان اصلاح‌طلب هم عامل مهمي‌بود و هم مشورت‌هايي که بايد انجام مي‌دادم.جهانگيري گفت: دولت يازدهم آنچه تحويل گرفت و آنچه‌امروز در اختيار مردم قرار داده، تفاوت از زمين تا آسمان است. انگيزه من اين است که براي ملت مشخص کنم دولت يازدهم چه تحويل گرفته و چه کرده است؛ چه در زمينه اقتصاد، مشکلات سياست خارجي، اختلاف در ميان ارکان نظام و گروه‌ها و بحثي که در مورد فساد وجود داشت.او خاطرنشان کرد: من در متن همه جريانات بودم. براي همه اين شرايط را باز مي‌کنم و از کارنامه دولت دفاع مي‌کنم. در هيچ مقطعي ميان معاون اول و رئيس جمهور چنين رابطه جدي‌اي وجود نداشته است. من روحاني را شخصيت عزيز، ارزشمند خوش فکر صاحب انديشه مي‌دانم ايشان به من علاقه دارند گاهي ساعت‌ها مشورت مي‌کنيم. ايشان جايگاه خود را در انتخابات دارند و من هم از برنامه‌هايم دفاع مي‌کنم .جهانگيري در پاسخ به اين که دقايقي پيش قاليباف به روحاني و دولت يازدهم حمله کرد. پاسخ شما چيست، گفت: من به همه توصيه مي‌کنم دنيا ارزش ندارد که انسان ارزش‌ها را رها کند. اخلاق مداري ارزش اصلي است هدف پيامبر از بعثت اين بود که مکارم اخلاقي را احيا کند. حتما هيچ سرمايه‌اي بزرگتر از اخلاق مداري نيست. حتما برنامه‌هاي رقبا را نقد مي‌کنيم ولي از خدا مي‌خواهيم که از حدود اخلاق خارج نشويم.او در پاسخ به اين که آيا به نفع روحاني کنار مي‌کشي، گفت: من در کنار روحاني هستم. ايشان براي من شخصيت ارزشمندي است.
ادامه حضور نامزدهايي گمنام
اما اتفاقاتي که در روز پنجم شاهد آن بوديم. پيش از باز شدن درهاي وزارت کشور براي ورود افراد به ستاد انتخابات کشور، داوطلبان انتخابات رياست جمهوري اقدام به تشکيل صف کرده بودند و ستاد انتخابات کشور همانند روزهاي پيشين مملو از حضور افراد ناشناسي بود که براي ثبت‌نام در انتخابات حضور يافته بودند. جالب اينکه نوجواني وارد ستاد انتخابات کشور شد که مسئولان ستاد انتخابات، به دليل آنکه او به سن قانوني نرسيده بود، او را ثبت‌نام نکردند. به گزارش ايلنا، پس از اين نوجوان هم خانمي‌به ستاد انتخابات کشور آمد که مي‌گفت بايد مردهاي تنبل را از صحنه سياست حذف کرد تا آنها خانه‌داري کنند. همچنين فردي با لباس محلي ايلات بختياري به ستاد انتخابات آمد. اين فرد گفت که مدرک کارشناسي ارشد کشاورزي و منابع طبيعي دارد و هدفش از کانديداتوري را هم حل و فصل مشکلات و معضلات اصلي کشور عنوان کرد.همگان به ياد دارند که در سال ۸۴، يک مرد قالي‌باف کرماني به ستاد انتخابات کشور آمده بود و مي‌گفت قالي‌باف اصلي من هستم و خود را مهمترين رقيب او عنوان مي‌کرد، امروز هم به ستاد انتخابات کشور آمد و براي چندمين بار ثبت‌نام کرد.يکي از افراد ناشناسي که‌امروز به ستاد انتخابات کشور آمد، فردي بود که از استان فارس به تهران آمده بود و هدفش از ثبت نام را پاسداري از تمدن ايران برشمرد.عباس وکيلي، داوطلب ۶۸ ساله انتخابات رياست جمهوري، ديپلم بازرگاني نظام قديم را دارد. او نام دولتش را دولت زلزله و خانه تکاني عنوان مي‌کند و تاکيد مي‌کند که در کنار دولت يازدهم، دولت سايه داشته است.افسانه شرکت خبازي، داوطلبي بود که روز گذشته هم به ستاد انتخابات کشور آمده بود اما به نظر مي‌رسد که به دليل حضور چند نامزد اصلي انتخابات رياست جمهوري مانند حسن روحاني، ابراهيم رئيسي و عليرضا زاکاني نتوانسته بود ثبت نامش را تکميل کند.اين عضو هلال احمر امروز براي تکميل ثبت نام به وزارت کشور آمد. او امروز مبارزه با قاچاق مواد مخدر و معضلات کشور را از برنامه‌هاي اصلي‌اش برشمرد و البته يادآور شد که احتمالا رد صلاحيت مي‌شود. بيژن ميرافشار بازيگر سريال‌هاي شهرزاد و کيميا با حضور در ستاد انتخابات کشور در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري ثبت‌نام کرد.
دفاع طیب‌نیا از عملکرد دولت یازدهم:
اقتصاد کلان- وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: ميزان سرمايه‌گذاري خارجي در بازار سرمايه با رشد 1328 درصدي در دولت يازدهم از حدود 870 ميليارد ريال در سال 1391 به 12 هزار و 530 ميليارد ريال در اسفند ماه 1395 افزايش يافت.
به گزارش ايرنا، «علي طيب نيا» در مراسم افتتاحيه دهمين نمايشگاه بين المللي بورس، بانک و بيمه، به تاثير برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: ديپلماسي خردمندانه و مدبرانه، فرصت را براي رفع تحريم‌هاي ظالمانه فراهم کرد.
وي افزود: در نتيجه تلاش وزير امور خارجه و تيم مذاکره کننده، زمينه براي اعمال اصلاحات در فضاي اقتصادي کشور و بازارهاي مالي ميسر شد.
طيب نيا با اشاره به برنامه‌هاي دولت براي غلبه بر مشکل تحريم‌ها و افزايش تاب‌آوري اقتصادي، گفت: برآمدن دولت يازدهم در خرداد ماه 1392 ناشي از اراده جمعي آحاد ملت ايران براي حاکميت تدبير در فضاي اقتصادي کشور و پايان دادن به فضاي پرتلاطم اقتصادي بود.
وزيرامور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه حتي يادآوري شرايط اقتصادي کشور در زمان روي کار آمدن دولت يازدهم، نگران کننده و عذاب آور است گفت: تداوم آن روند مي‌توانست کشور را در مسير بازگشت ناپذيري از بحران‌ها قرار دهد..
وي يادآور شد: مردم ايران با درک درست شرايطي که کشور در آن قرار داشت با راي خود اجازه ندادند تنش آفريني و بحران آفريني تداوم داشته باشد.
طيب نيا با بيان اينکه تورم در زمان آغاز بکار دولت يازدهم از شتاب افسارگسيخته‌اي برخوردار بود و از 40 درصد نيز عبور کرد، افزود: در آن شرايط، سطح رفاه عمومي‌دهک‌هاي پايين جامعه با چالش جدي مواجه شد.
وي بيان داشت: مردم در سال 1392 با حضور در پاي صندوق‌هاي راي، به چرخه شومي‌که براي آنها فلاکت و تداوم بحران‌هاي اقتصادي و سياسي به بار مي‌آورد پايان دادند.
وي اضافه کرد: دولت يازدهم توانست به بحران خاتمه دهد و رشد منفي بيش از 6 درصدي آغاز بکار دولت را در سال 95 به مثبت هشت درصد افزايش دهد.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه شاخص فلاکت از 42.6به 21.4 درصد کاهش يافته است، ادامه داد: دولت يازدهم همچنين توانست تورم 40 درصدي را تک رقمي‌کرده و نوسانات نرخ ارز را نيز محدود کند.
طيب نيا با بيان اينکه دستاوردهاي دولت به بهبود شاخص‌هاي کلان اقتصادي محدود نيست، افزود: مجموعه‌اي از اقدامات و سياست‌ها نيز براي اصلاح ساختارهاي اقتصادي کشور در دستور کار قرار گرفته است.
وي ارتقاي 18 پله‌اي شاخص آزادي اقتصادي و 14 رتبه‌اي در شفافيت را از دستاوردهاي اقتصادي دولت يازدهم نام برد.
وي با تاکيد بر اينکه نبايد اجازه داد کشور به مسير پرتتش و بحران آفرين سابق بازگردد، به نامگذاري سال 96 به نام اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال اشاره کرد و گفت: در سال 96 بايد توليد غيرنفتي و اشتغالزا رونق يابد و نقش اصلي را در تحقق رشد اقتصادي هشت درصدي داشته باشد. وزير امور اقتصادي و دارايي به رشد بازار سرمايه اشاره کرد و گفت: حجم بازار سرمايه از 244 هزار ميليارد تومان در سال 91 به 490 هزار ميليارد تومان در اسفند 95 رسيد.
طيب نيا افزود: ضريب نفوذ بازار سرمايه نيز با رشد 65 درصدي از 6.5 به 11 ميليون کد سهامداري رسيده است. همچنين در دوره دولت يازدهم 130 هزار ميليارد ريال(13 هزار ميليارد تومان) اسناد خزانه و 20 هزار ميليارد ريال(2 هزار ميليارد تومان) اوراق اجاره دولتي منتشر شده است.
وي به مشکلات بانک‌ها در اختصاص اعتبار اشاره کرد و گفت: بر اين اساس، برنامه عملياتي مشخصي براي مقابله با تنگناي ماليات اتخاذ شده است.

لبخند بورس به انتخابات
در معاملات اولين روز بورس تهران در اين هفته خودرويي‌ها و قندي‌ها پابه‌پاي هم رشد کردند و در هر دو گروه صف خريد مشاهده مي‌شد. علاوه بر اين در معاملات فرابورس ايران آيفکس بيش از ۱۲ واحد رشد کرد و به رقم ۹۰۹.۱ رسيد.
ديروز شنبه شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۲۵۰ واحد رشد کرد و به رقم ۷۸ هزار و ۳۸۳ واحدي رسيد. همچنين شاخص کل هم‌وزن پس از ۱۸۰ واحد رشد با رقم ۱۷ هزار و ۱۱۱ واحدي بالا رفت.
شاخص آزاد شناور نيز رشد ۴۲۱ واحدي را تجربه کرد و به رقم ۸۶ هزار و ۶۹۴ واحدي رسيد. شاخص بازار اول نيز ۱۲۶ واحد بالا رفت و تراز ۵۴ هزار و ۹۸۵ واحدي را تجربه کرد. علاوه بر اين شاخص بازار دوم با ۸۲۰ واحد رشد با عدد ۱۷۰ هزار و ۴۵۰ واحدي بالا رفت.
روز گذشته نماد سايپا با حدود ۵۰ واحد تاثير مثبت در شاخص کل بيشترين نقش را در نوسانات بورس اوراق بهادار گذاشت. پس از اين نماد گروه مپنا، ايران خودرو و پارس خودرو بيشترين نقش را در نوسانات دماسنج بازار برعهده داشت.
ديروز در گروه خودرو شاهد رشد در قيمت پاياني و قيمت آخرين معامله در اکثر نمادها بوديم همچنين تعدادي از نمادهاي اين گروه بار ديگر شاهد صف خريد بودند. به عنوان مثال در نماد پارس خودرو صف خريدي با حجم نزديک به هفت ميليون سهم در قيمت خريد ۱۰۷تومان و چهار ريالي وجود داشت. ۷۶ درصد از خريداران کل سهام‌هاي امروز در اين نماد مربوط به افراد حقيقي و مابقي مربوط به حقوقي‌ها بود.
همچنين نماد ايران خودرو ديزل نيز با صف خريد همراه بود بيش از ۹۳ درصد از خريدهاي اين نماد در کل ساعات معاملاتي مربوط به افراد حقيقي و مابقي مربوط به حقوقي‌ها بود.
جالب اين‌که ديروز قندي‌ها نيز از رشد قابل ملاحظه‌اي برخوردار بودند. کارخانجات قند قزوين هم در آخرين قيمت معامله و هم در قيمت پاياني شاهد رشد نزديک به پنج درصدي بودند و قند نيشابور، قند شاهرود، قند هگمتان شهد نيز از رشد بيش از چهار درصد برخوردار بودند. همچنين در اين گروه نيز در نمادهايي صف خريد مشاهده مي‌شد که به عنوان نمونه مي‌توان قند نيشابور را نام برد.
به نقل از ايسنا، ارزش معاملات بورس تهران ديروز به رقم ۴۵۸ ميليارد و ۱۸۶ ميليون و ۸۰۰ تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن يک ميليارد و ۴۴۲ ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۱۰۷ هزار و ۷۹۵ نوبت دادوستد بود.
آيفکس نيز روز گذشته ۱۲ واحد رشد کرد و به رقم ۹۰۹ واحدي رسيد. ارزش معاملات فرابورس ايران تا رقم ۱۹۸ ميليارد و ۴۴۸ ميليون تومان بالا رفت که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۸۹۶ ميليون و ۸۰۶ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۶۰ هزار و ۴۴۴ نوبت
 معامله بود.

منادی با شعار«دولت مَرد» آمد
نماينده سابق مجلس نام دولت خود را "دولت مرد" عنوان کرد، گفت: بايد مرد باشيم و بر سر حرف‌هاي خود بايستيم و با تکيه بر راستي و پاکدستي کار کنيم.به گزارش باشگاه خبرنگاران، عليرضا منادي سپيدان پس از ثبت نام در دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري گفت: کسي که از پس مسئوليت خطير رياست جمهوري برنمي‌آيد، نبايد در اين عرصه حضور يابد.وي با تاکيد بر اينکه دليل من براي حضور، مبارزه با فرهنگ زشت تخريب بزرگان کشور است که عنوان مکتب غلط در کشور نهادينه شده است گفت: وقتي به رهبري مي‌گويند نمي‌آيند، اما بعد مي‌آيند، اينچنين مي‌شود که بداخلاقي و دروغ در کشور نهادينه مي‌شود و ما بايد به اين مسئله توجه کنيم.نظر آيت الله هاشمی خلق حماسه اي ديگر بود.

نظر آيت الله هاشمی خلق حماسه اي ديگر بود
 فرزند آيت الله‌هاشمي‌گفت: پدرم مخالف حضور کانديداي بديل ديگري در کنار آقاي روحاني که درصورت بروز مشکل، جريان اعتدال را تداوم بدهد، نبودند اما در فقدان ايشان، اصل انجام اين تصميم و تعيين مصداق آن به عهده بزرگان جريانات اصلاحات واعتدال است که با همفکري وهمگرايي مناسبترين تصميم را اتخاذ کنند.فاطمه‌هاشمي‌در گفت‎وگو با ايسنا درباره ثبت‎نام ديگر شخصيت‎هاي جريان اصلاحات واعتدال در کنار حسن روحاني، اظهار کرد: نظر آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني بر برگزاري پرشور انتخابات و خلق حماسه سياسي ديگري در تاريخ انقلاب بود و ايشان علاقمند بود تا دولت آقاي روحاني تداوم يابد و برنامه‎هاي نيمه‎تمام آن تکميل شود.

هشدار نسبت به تبليغات زودهنگام انتخاباتي
دادستان کل کشور از کانديداهاي رياست جمهوري خواست از انجام هرگونه تبليغ زود هنگام در فضاهاي حقيقي و مجازي خوددداري کنند. حجت الاسلام محمدجعفر منتظري در بخشي از اطلاعيه خود آورده است: شب گذشته خبر و فيلمي‌از بعضي شبکه‌هاي اجتماعي از تجمع عده اي از طرفداران بعضي کانديداهاي رياست جمهوري مشاهده کردم که تبليغ تلقي مي‌شود. کميسيون بررسي تبليغات انتخابات رياست جمهوري در اين اطلاعيه افزود: نظر به اينکه هرگونه تبليغ قبل از اعلام رسمي‌اسامي‌کانديداهاي از سوي شوراي نگهبان و وزارت کشور ممنوع است ، انتظار مي‌رود همه کانديداهاي راسا و با تاکيد به طرفداران خود، از هرگونه اقدامي‌که در فضاي حقيقي يا مجازي تبليغ محسوب مي‌شود خودداري کنند.
روحاني در مراسم رونمايي از دستاوردهاي وزارت دفاع:
رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه براي ساخت موشک و هواپيما از احدي اجازه نخواهيم گرفت گفت: در صادرات اقلام دفاعي ۲۲۷ درصد رشد داشته‌ايم.
حجت‌الاسلام حسن روحاني در مراسم رونمايي از دستاوردهاي وزارت دفاع با تأکيد بر اينکه براي ساخت موشک و هواپيما از احدي اجازه نخواهيم گرفت، تصريح کرد: دستاوردهاي صنعت دفاعي کشور در ماه‌ها و سال‌هاي گذشته، نشانگر توجه مناسب دولت و وزارت دفاع به وظايف راهبردي خود مي‌باشد.
وي افزود: اساس اين است که همه مي‌خواهند در دنيا جنگ، برخورد و کشتاري وجود نداشته باشد، اما متأسفانه تاريخ بشريت اين واقعيت تلخ را به ما مي‌آموزد که همواره در طول تاريخ، جنگ و برخورد نظامي‌و از طرف مقابل، دفاع، مقاومت و ايستادگي و تقابل حق و باطل وجود داشته است.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه ويژگي‌هاي منطقه خاورميانه به گونه‌اي است که به راحتي و به سرعت نمي‌تواند به منطقه‌اي صد در صد امن تبديل شود، اظهار داشت: در منطقه خاورميانه دخالت قدرت‌ها و غده سرطاني اسرائيل همواره مايه نگراني، ناامني و برخورد در منطقه بوده و هست.
روحاني خاطرنشان کرد: در طول تاريخ هيچگاه نبوده که قدرت‌هاي بزرگ در سراسر اين منطقه مطامعي نداشته و به دنبال منافع خود نبوده باشند.وي اضافه کرد: اگر منطقه‌اي داشتيم که در طول 50 سال اخير با معضلي مواجه نبود، چه بسا گفته مي‌شد که منطقه و دنياي امني داريم و در اين وضعيت خيلي به قدرت دفاعي نيازي وجود ندارد.
رئيس‌جمهور گفت: حتي اگر منطقه ما به طور کامل امن و قدرت‌هاي بزرگ در آن نبودند، يک کشور همواره نياز به قدرت بازدارنده و منطقه نياز به تعادل و توازن منطقه‌اي دارد و چنانچه توازن قدرت بهم بريزد، مشکل‌آفرين خواهد بود.
روحاني تصريح کرد: ايران هيچ‌گاه قصد تجاوزگري نداشته، ندارد و نخواهد داشت، اما در عين حال صلح، جاده يکطرفه‌اي نيست که اگر تصميم گرفتيم، صلح‌خواه باشيم، طرف مقابل هم بخواهد صلح‌خواه باشد. لذا بايد همواره مراقبت و هوشياري وجود داشته باشد.
وي گفت: بايد هميشه خودمان را آماده نگه داريم، مخصوصاً اينکه در طول دوران استقلال و پس از پيروزي انقلاب اسلامي، چندين بار مورد هجمه سياسي، نظامي‌و اقتصادي قرار گرفته‌ايم و در طول 39 سال گذشته همواره با معضلات و مشکلاتي مواجه بوده‌ايم.
وي با اشاره به اينکه بسياري از طرح‌ها و پروژه‌هاي دفاعي کشور از سال 92 شروع شده و امروز به ثمر رسيده است، با تقدير از وزير دفاع، معاونان، مسئولين، طراحان، مهندسين و کارگران صنعت دفاعي کشور، گفت: همه دست به دست هم داده‌اند تا توانسته‌ايم به اين موفقيت برسيم و امروز اين افتخارآميز است که مي‌توانيم هواپيما، هلي‌کوپتر، تانک و نفربر ساخت خودمان را داشته باشيم.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: ما قدر اين خودکفايي را به خوبي لمس مي‌کنيم، چرا که مي‌دانيم در دوران دفاع مقدس، وارد کردن تجهيزات دفاعي از خارج با چه مشقات و زحمت‌هاي فراواني همراه بود.
روحاني با بيان اينکه برخي افراد نمي‌دانند جنگ چه پيچيدگي‌هايي داشته است، گفت: دستيابي به موشک زمين به زمين، خواست ملت ايران بود چرا که در دوران دفاع مقدس، زماني که صداميان مناطق مختلف کشور را با موشک مورد حمله قرار مي‌دادند، ملت از ما خواستند و شعار سر مي‌دادند که «موشک
جواب موشک».
رئيس‌‌جمهور با بيان اينکه کساني که دوران 8 سال دفاع مقدس را درک نکردند، به خوبي نمي‌دانند، ارزش اقدامات انجام شده در راستاي توسعه صنايع دفاعي، به چه ميزان است، گفت: زماني که عنوان مي‌شود، توانسته‌ايم، موتور هواپيما و هواپيماي آموزشي بسازيم، کساني که شرايط سخت و دشوار جنگ را ديده‌اند، به خوبي متوجه مي‌شوند که اين اقدامات چه ارزشي دارد و در حقيقت آنهايي که جنگيدند و فراز و نشيب دوران دفاع مقدس را درک کرده‌اند، امروز حلاوت تلاش، کار و ايثار متخصصان در صنايع دفاعي را بهتر درک مي‌کنند.
وي با بيان اينکه دولت از ابتداي مسئوليت خود نسبت به نيروهاي مسلح احساس دين مي‌کند، گفت: نيروهاي مسلح ما نياز به يک بازسازي و تقويت بزرگ دارند، اما با اين حال، دولت نسبت به نيروهاي مسلح و خانواده ايثارگران هر چه در توان داشته دريغ نکرده است.
رئيس قوه مجريه کشور افزود: دولت نسبت به خانواده معظم ايثارگران که از سال 76 معوقاتي داشتند بي‌توجه نبوده و ان‌شاء الله در يکي دو هفته آينده با پرداخت آخرين قسط، تمام معوقات خانواده‌هاي ايثارگران را به طور کامل پرداخت خواهيم کرد.
حجت‌الاسلام روحاني اضافه کرد: بودجه مربوط به نيروهاي مسلح و وزارت دفاع در سال 95 حدود 77 درصد نسبت به سال 92 افزايش يافته و در بخش بنيه دفاعي، 145 درصد، رشد داشته‌ايم و اين در حالي است که سهم بخش دفاعي از بودجه عمومي‌کشور، تا سال 92، 6 درصد از کل بودجه بوده و اين رقم امروز به 9 درصد افزايش يافته است.
وي خاطر نشان کرد: ظرفيت توليد سازمان‌هاي صنعتي و دفاعي، 148 درصد و صادرات بخش دفاعي 227 درصد رشد داشته است و اين نشان مي‌دهد، دولت در زمينه رسيدگي به نيروهاي مسلح و خانواده‌هاي ايثارگران در حد توان خود، تلاش کرده‌اما اين بدان معنا نيست که توانسته‌ايم به نقطه مطلوب برسيم.
رئيس‌‌جمهور با اشاره به نامه درخواست خود از رهبر معظم انقلاب در سال 1369 براي تجهيز کشور به سامانه پدافندي، گفت: امروز خوشحاليم که سامانه پدافندي اس300 در دولت يازدهم در اختيار مردم و نيروهاي مسلح قرار گرفت و با وجود فشارهاي فراوان خارجي براي اينکه نتوانيم به اين سامانه دست پيدا کنيم، اما اين کار، انجام شد و اين افتخاري براي دولت و کمکي به نيروهاي مسلح کشور است.
روحاني تأکيد کرد: ما همواره اعلام کرده‌ايم که تقويت بنيه دفاعي نيروهاي مسلح ايران، تنها براي دفاع از کشورمان است و هيچ وقت عليه کشور ديگري بکار گرفته نخواهد شد چرا که ما قرباني تجاوز ناجوانمردانه هستيم و از هيچ کس براي تقويت نيروهاي مسلح و ساخت موشک و هواپيما اجازه نخواهيم گرفت.
وي با تأکيد بر ضرورت تقويت ارتباط ميان صنايع دفاعي کشور با دانشگاه‌ها و نخبگان دانشگاهي، گفت: امروز استعدادهاي خوبي در دانشگاه‌ها وجود دارد و بايد رابطه نيروهاي مسلح و بخش صنعت دفاعي با جوانان و دانشگاه‌ها و بخش خصوصي گسترش يابد. بخش خصوصي بايد در توليد قطعات در کنار صنعت دفاعي باشد.
رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه دولت از سال 93، برنامه‌اي براي بکارگيري 2 هزار جوان به عنوان دستيار ارشد، در کنار مديران در مجموعه‌هاي مختلف را در دستور کار خود قرار داده، گفت: در وزارت دفاع و نيروهاي مسلح نيز، بايد اين اتفاق بيفتد، چرا که ما بايد از نيروي جوان استفاه کنيم و اين مي‌تواند براي کشور ثمرات بسيار زيادي داشته باشد.
روحاني افزود: بايد افراد با تجربه و مديران ارشد، تجربيات خود را در اختيار جوانان قرار بدهند، تا بتوانيم در زمينه‌هاي مختلف به پيشرفت دست پيدا کنيم.