پرداخت يک ميليارد دلار از مطالبات نفتي
وزير نفت گفت: بحثي در مورد فريز نفتي با روسيه نداريم.بيژن زنگنه در گفت‌وگو با ايلنا، در پاسخ به اين سوال که ميزان مطالبات نفتي ايران از هند چقدر است؟ گفت: اين مطالبات در واقع مواردي است که برخي شرکت‌هاي هندي هنوز پرداخت نکرده‌اند. اين مطالبات پرداخت خواهد شد که حدود يک ميليارد دلار است.
او در پاسخ به اين سوال که آيا در سفر به مسکو در مورد فريز نفتي با مسئولان روسيه صحبتي داشتيد، گفت: بحثي در مورد فريز نفتي وجود ندارد. در اين سفر فقط بحث ترتيبات کاهش توليد مطرح شد.وزير نفت يادآور شد: دو طرف توافق داريم که همکاري‌هاي خود را در اوپک و غيراوپک ادامه دهيم.

عوارض براي واردات «آلکيل بنزن خطي» ايراني
هند بمنظور حمايت از توليد کنندگان داخلي خود، واردات «آلکيل بنزن خطي» ايراني به داخل خاک خود را تا ۳۰۰ دلار در هر تن مشمول عوارض واردات مي‌کند.
به نقل از پايگاه خبري «عرب اويل»، وزارت دارايي هند بر روي واردات «آلکيل بنزن خطي» از ايران، چين و قطر عوارض ضد دامپينگ وضع کرده است. البته «آلکيل بنزن خطي» ماده مهمي‌در توليد مواد شوينده محسوب مي‌شود.
همچنين عوارض ضد دامپينگ واردات «آلکيل بنزن خطي» از ايران، چين و قطر بين ۲۳ دلار و ۷۸ سنت تا ۳۰۰ دلار و ۲۲ سنت در هر تن خواهد بود که اين رقم بستگي به توليد کنندگان و نيز صادارکنندگان اين سه کشور دارد.

برداشت ايران و قطر مساوي مي‌شود
نماينده مردم دير و کنگان در مجلس تاکيد کرد: برداشت يکجا از پنج فاز و چهار پتروشيمي‌در منطقه عسلويه ما را در برداشت مساوي با قطر قرار مي‌دهد.
سکينه الماسي در گفتگو با ايسنا، با تاکيد بر اينکه بهره برداري از فازهاي پارس جنوبي ما را در شرايط برداشت مساوي از ميادين مشترک با قطر قرار مي‌دهد، گفت: منطقه عسلويه داراي 29 فاز است که تاکنون چندين فاز از آن به بهره برداري رسيده و فردا پنج فاز و چهار پتروشيمي‌نيز مورد بهره برداري قرار مي‌گيرد.
وي گفت: اين پروژه بسيار مفيد و با اهميت براي اقتصاد کشور است و ما را به برداشت مساوي با قطر نزديک مي‌کند.


نماد درخشان تدبير براي تحقق يک پروژه ١٣ ساله
طرح برداشت نفت از لايه نفتي پارس جنوبي، امروز (يکشنبه ٢٧ فروردين ماه) همزمان با افتتاح پنج فاز پارس جنوبي توسط رئيس جمهوري در حالي به طور رسمي‌افتتاح مي‌شود که حائز چند ويژگي تاريخي نيز هست.
به نقل از شانا، طرح مستقل لايه‎هاي نفتي پارس جنوبي از معدود طرح‎هاي توسعه‎اي است که به‎صورت مستقيم از سوي شرکت ملي نفت ايران اجرايي شد. اين طرح در ابتدا به عنوان يکي از طرح‎هاي زيرمجموعه شرکت نفت و گاز پارس در سال ١٣٩٣ آغاز به کار کرد و مطابق برنامه زمانبندي اوليه قرار بود در طول ١٩ ماه به بهره برداري برسد که به دلايل متعدد، زمان اجراي پروژه به درازا کشيد. پس از جدا شدن طرح از شرکت نفت و گاز پارس، سازمان مستقل اين طرح با نام اختصاري SPOL از ابتداي سال ٩٣ با معرفي مجري، زير نظر مديرعامل شرکت ملي نفت ايران فعاليت خود را شروع و با بازتعريف اهداف پروژه و در اولويت قرار گرفتن آن توانست سرانجام آرزوي برداشت نفت از لايه نفتي را جامه عمل بپوشاند و به اين ترتيب توليد آزمايشي در لايه نفتي، ٢٩ اسفندماه پارسال همزمان با سالروز ملي شدن صنعت نفت آغاز شد. طرح لايه نفتي پارس جنوبي، ٢٧ فروردين ماه‌امسال و همزمان با افتتاح پنج فاز پارس جنوبي توسط رئيس جمهوري به طور رسمي‌افتتاح مي‌شود و در اين ميان، تشريح جزئياتي از اين طرح خالي از لطف نيست.
طرح توسعه لايه نفتي پارس جنوبي در فاز نخست با هدف توليد ٣٥ هزار بشکه در روز مدنظر قرار گرفت و در اين فاز علاوه بر انجام مطالعات اوليه، ٢ پروژه تعريف شد:
1. قرارداد خدماتي بيع متقابل که در سال ٨٣ با شرکت پتروايران امضا شد و در اين محدوده کاري، فعاليت‎هايي همچون مطالعه و تهيه مدل‎هاي استاتيکي و ديناميکي مخزن، مطالعات لرزه نگاري سه بعدي، تهيه MDP، ساخت و نصب شابلون حفاري، حفاري سه حلقه چاه دوشاخه، حفاري سه حلقه چاه تک شاخه، حفاري مجدد يک حلقه چاه که قبلا در ناحيه A٢ حفاري شده بود و ساخت سکوي چهارپايه و نصب و راه‎اندازي آن در برنامه قرار گرفت.
2. قرارداد تامين شناور پالايشي (FPSO) به صورت EPCIC-O&M به يک شرکت خارجي تحت خدمات مديريت شرکت پتروايران واگذار شد. همچنين با هدف پوشش تجربه ناکافي پيمانکار ايراني براي چنين پروژه‎اي، قراردادي با يک MC خارجي براي مديريت فني پروژه و نظارت بر اجراي کار تحت مديريت پيمانکار ايراني منعقد شد که اين قرارداد به پايان رسيده است.
نه به گزينه احداث سکوي فراورشي و خط لوله
نخستين FPSO در جهان به نام شل کاستلون (Shell Castellon) در سال ١٩٧٧ در کشور اسپانيا ساخته شد و در حال حاضر بيش از ٢٧٠ شناور پالايشي در دنيا وجود دارد. در نگاهي اجمالي مي‌توان مواردي مانند استفاده از ظرفيت نفتکش‎هاي موجود، ساخت سريع، کاهش هزينه‌هاي بعدي (مانند جابجايي، برچيدن، بهره برداري و ...)، قابليت استفاده مجدد و امکان اسکان بهتر پرسنل عمليات را از مزاياي استفاده از شناورهاي پالايشي دانست و در مقابل، نياز به سکو يا تاسيسات زيرآبي و وابستگي زياد به شرايط آب و هوايي براي بارگيري نفتکش‎ها از مصائب استفاده از اين دست شناورهاست.
در ايران براي ساخت FPSO از روش خريد يک نفتکش حمل نفت خام و تبديل آن به شناور پالايشي استفاده شد. البته براي انتخاب گزينه بهينه توليد از مخزن، امکانسنجي مبسوطي انجام شد.
يک گزينه پيش رو، احداث سکوي فراورشي و نصب خط لوله و ارسال نفت به لاوان يا عسلويه بود. راهکاري که نتايج بررسي فني، آن را از دستور کار خارج کرد. نتايج اين بررسي نشان مي‎داد با توجه به API نفت لايه نفتي که در حدود ٢١ است و در شمار نفت خامهاي سنگين قرار دارد، احتمال تشکيل مواد رسوبي و آسفالتين و واکس در طول ١٠٠ کيلومتر خط لوله همراه با رزين وجود دارد و باعث ايجاد مشکل در عمليات انتقال از طريق خط لوله ١٢ اينچ شده که رفع آن طولاني، زمانبر و پرهزينه خواهد بود.
علاوه بر اين، وضعيت مخزن پارس جنوبي که بر اساس اطلاعات اوليه موجود، ضريب توليد آن کمتر از ميزان متعارف و داراي افت فشار نسبتا بالايي است، موجب افت قابل توجه توليد در مدت کوتاهي پس از برداشت از مخزن مي‌شود و از اين رو، گزينه فوق از توجيه اقتصادي برخوردار نبود چرا که با افت فشار، بخشي از مجتمع به حالت بي استفاده درمي‌آمد.
همچنين بررسي‌ها نشان داد در صورتي که از سکوي کوچکتري جهت ارسال نفت استفاده شود و باقي تاسيسات تثبيت سازي، نمکزدايي، H٢S زدايي و ... در خشکي نصب شود، از لحاظ عملياتي و انتخاب Material مشکلات و هزينه‌هاي کلاني به دنبال خواهد داشت.
برآورد هزينه با استفاده از روش قياسي و پارامتريک نيز نشان داد هزينه ساخت و نصب سکوي سرچاهي با توجه به طراحي انجام شده برابر ٥٠ ميليون دلار است. در اين روش با توجه به مشخصات نفت، نصب سکوي بهره برداري ٦ پايه شامل تاسيسات فراورش مثل تفکيک‎گر بهره‎برداري، سيستم نمکزدايي الکترواستاتيکي و برج stipper، مدل‌هاي حرارتي سيستم خنک کننده، سيستم تهويه آب و شستشوي نفت و تاسيسات جانبي شامل پمپ‎هاي ارسال نفت به عسلويه و يا لاوان هزينه اي بالغ بر ١٦٠ ميليون دلار لازم داشت. هزينه احداث و نصب سکوي LQ جهت اسکان ٣٠ نفر پرسنل نيز حدود ٥٠ ميليون دلار برآورد شد. همچنين براي ارسال نفت تثبيت شده به عسلويه، خط لوله اي به قطر ١٢ اينچ به طول ١٢٠ کيلومتر لازم بود که هزينه آن نيز حدود ١٠٠ ميليون دلار برآورد شد. پس از ارسال نفت به عسلويه، با فرض اينکه نفت ورودي به عسلويه تثبيت شده باشد، ظروف و ابزار مورد نياز و مخزن نگهداري هم حدود هفت ميليون دلار تخمين زده شد.
 چرا ساخت FPSO؟
اما روش ديگري که مدنظر بود، احداث سکوي بهره‎برداري و اجاره FPSO بود که اين گزينه هم پس از بررسي و امکان‌سنجي از دستور کار خارج شد. بر اساس اطلاعات حاصل شده از پروژه‌هاي مختلف شناور پالايشي، تجهيزات فراورش نفت مورد نياز در پروژه لايه‌هاي نفتي وزني در حدود ٢٥٠٠ تا ٣٠٠٠ تن خواهد داشت و اين گزينه هم به دليل استقرار تجهيزات و نيز حداکثر وزن قابل تحمل امکان استفاده از جکت موجود جهت استقرار Production Unit کاملا منتفي شد.
براي طراحي WHP-SPOL، وزن Production Platform حدود ٨٥٠٠ تا ٩٠٠٠ برآورد شد و با توجه به قيمت فولاد و ساير تجهيزات در بازار فعلي نفت، ساخت چنين سکويي هزينه اي حدود ١٢٠ ميليون دلار در برداشت. ضمن اينکه در صورت استفاده از اين روش، يک سکوي ديگر جهت استفاده پرسنل مورد نياز بود که حداقل ٥٠ تا ٦٠ ميليون دلار هزينه آن بود. همچنين در اين صورت به يک FSO هم نياز بود که اجاره آن خيلي ارزانتر از FPSO نبود و در طول پنج سال، بالغ بر ١٨٠ ميليون دلار ايجاد هزينه مي‌کرد.
اين نکته مورد توجه است که با استفاده از FPSO در فاز اول، مي‌توان از آن در بهره برداري از فازهاي بعدي هم استفاده کرد و با انجام تغييرات بر روي تاپ‎سايد، استفاده از FPSO براي فازهاي بعدي پروژه اي عملي و سهل الوصول است اما در صورت استفاده از سکوي بهره برداري، اجراي چنين پروژه اي بسيار پرهزينه و حتي به احتمال فراوان غيرممکن است.
در مجموع اين گزينه با برآورد مجموع هزينه ٤٠٥ ميليون دلاري مورد نياز و اجاره FSO و زمان حدود سه تا چهار سال، از دستور کار خارج شد.
اما گزينه سوم، رهن شناور بود که آن نيز به دليل امکانپذير نشدن پيدا کردن FPSO با مشخصات فني همخوان با مولفه‌هاي اصلي توليد ميدان، کنار گذاشته شد.
سرانجام با توجه به شرايط پروژه در فاز نخست و همچنين برنامه ريزي براي تداوم روند توسعه اين ميدان، ساخت FPSO همراه با WHP منطقي برآورد شد؛ چراکه FPSO شناور بوده، قابليت انعطاف پذيري داشته و مي‌توان پس از پايان برداشت از فاز نخست، آن را به فازهاي بعدي انتقال داد و در کوتاهترين زمان ممکن، بيشترين برداشت را محقق کرد.
موضوع بعدي، انتخاب روش تامين FPSO بود که به اين منظور سه روش مشتمل بر ساخت نفتکش و روسازه از ابتدا (New Built)، خريد نفتکش و تبديل آن به FPSO (Conversion) و خريد FPSO کارکرده و ارتقا و نوسازي آن (Upgrading) در جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. هر سه روش برآورد اقتصادي شد که بر اساس اين برآورد، گزينه ساخت کامل اگرچه روشي ايده آل و منجر به استفاده از تجهيزات نو و دست نخورده بود، اما روشي بسيار هزينه بر و زمانبر برآورد شد. گزينه ارتقا FPSO نيز به دليل عدم تطابق مشخصات فني شناور با مشخصات نفت خام، مناسب تشخيص داده نشد و در نهايت گزينه تبديل نفتکش که هم به نسبت از زمان و هزينه قابل قبولي برخوردار بود و هم روشي معمول به شمار مي‌رفت، انتخاب شد.
 از شدن فضاي سياسي کشور و تغيير يارد کشتي‌سازي
عقد قرارداد ساخت FPSO در زمان محدوديت‎هاي سياسي و تجاري در سال ١٣٩٢ بود؛ زماني که ياردهاي کشتي سازي محدودي حاضر به همکاري با پروژه بودند. با باز شدن فضاي سياسي و اساس قرار دادن ماتريس اولويت‌هاي پروژه، يکي از مهمترين تصميم‎هاي پروژه يعني تغيير يارد کشتي سازي از شرق دور به منطقه که داراي شرايط کيفي به مراتب بهتري بود گرفته شد.
همزمان با شرکت‎هاي اروپايي معتبر ارائه دهنده گواهينامه و کلاس اروپايي براي نظارت بر بخش‌هاي مختلف کشتي عقد قرارداد شد که اين تصميم، کيفيت اجراي پروژه را به شدت بالا برد.

قرارداد تا آخر فروردين امضا مي‌شود
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران از امضاي توافق‌نامه نهايي بين وزارت نفت و شرکت توتال در زمينه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي تا آخر فروردين خبر داد.
علي کاردر در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به‌امضاي حدود ۲۰ تفاهم نامه و HOA با خارجي‌ها اظهار کرد: MOU و تفاهم‌نامه با شرکت‌هاي بين‌المللي نفتي که بسيار معتبر هستند امضا شد، جز تعدادي که تقاضاي مطالعه ميداني مشترک را داشتند، هرکدام از شرکت‌ها يک ميدان را براي مطالعه انتخاب کردند. امضاي تفاهم نامه دوره قراردادي را کوتاه‌تر مي‌کند. شرکت‌ها يک دوره مطالعات فني دارند که بايد اطلاعات فني ميدان را از ما بگيرند و پيشنهاد فني خودشان را به ما عرضه کنند.
 مهلت ۶ ماهه بسياري از شرکت‌ها هنوز تمام نشده است
وي افزود: تا کنون حدود ۵ پيشنهاد فني دريافت کرده‌ايم. مهلت ۶ ماهه بسياري از شرکت‌ها هنوز تمام نشده است. برخي شرکت‌ها علاقه‌مند بودند از آنجايي که مذاکرات قراردادي طول مي‌کشد، يک قرارداد مياني به نام HOA امضا شود. حدود ۸۵ درصد مفاهيم قرار داد داخل HOA است و مهم‌ترين مورد آن بخش فني و بخش بازرگاني و مالي است. بنابراين هنگامي‌که وارد مذاکرات قرارداد مي‌شويم ديگر در دو مورد مذکور بحثي مطرح نمي‌شود.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران در مورد مذاکره با توتال در زمينه فاز ۱۱ پارس جنوبي توضيح داد: در حال حاضر با توتال براي فاز ۱۱ در مرحله مذاکره براي قرارداد هستيم و مباحث مالي آن حل شده است. قبل از سال جديد تيم توتال دو هفته در تهران حضور داشت و مذاکرات به صورت فشره انجام مي‌شد. فکر مي‌کنم قرارداد و توافق نهايي تا آخر فروردين امضا شود.
  تاکنون راي دادگاهي عليه توتال صادر نشده
کاردر با بيان اينکه تاکنون راي دادگاهي عليه توتال صادر نشده، اظهار کرد: زماني که شرکت توتال داماتو را با کمک فرانسه و پارلمان اروپا لغو کرد و اعلام کردند تحريم داماتو يک قانون فرامرزي است و در کشور اروپا قابل اجرا نيست، توتال را تهديد کردند. حتي بسياري اعلام کردند که سهام توتال در بورس آمريکا زمين مي‌خورد زيرا توتال يکي از صادرکنندگان بسيار بزرگ در حوزه عطر است و صادرات زيادي هم به‌امريکا دارد. اما اين اتفاق به دليل موضع قوي ايي که کل اتحاديه اروپا درمورد اينکه شرکت‌هاي اروپايي مستقل هستند گرفت، نيفتاد.
وي افزود: طبق اطلاعاتي که ما داريم تا کنون راي دادگاهي براي توتال صادر نشده و فقط دادخواست براي آن‌ها زده شده است و محکوميت ندارد. به نظر من از آنجايي که‌امريکايي‌ها علاقه دارند سيطره خود را گسترده کنند شرکت‌ها را در جايي اذيت کنند. اما اينکه پشت آن چقدر اطلاعات فسادگونه بوده مشخص نيست. بايد گفت مديران صنعت نفت سلامت و پاک هستند و يک مورد هم شکايتي در اين زمينه وجود ندارد. ما مباحث را نه تاييد مي‌کنيم نه تکذيب اما ساده انگاري است که گمان کنيم همه دادگاه‌ها و جريانات آمريکا کاملا شفاف است. آمريکا هم هنگامي‌که منافع اش در خطر باشد از مکانيزم‌هاي مختلف، فشار لازم را به شرکت‌ها و کشورهاي مختلف خواهد آورد.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران با اشاره به سابقه حضور توتال در ايران اظهار کرد: شرکت توتال بعد تحريم جزو اولين شرکت‌ها بوده که داخل ايران آمده و اين به اين معنا است که مي‌خواهد يک رفتار مستقلانه انجام دهد. مديرعامل اين شرکت اعلام نکرد از قوانين آمريکا تبعيت مي‌کند، بلکه اعلام کرد اگر قوانين بين المللي محدوديت‌هايي اعلام کند مجبور به تبعيت هستيم. توتال قبل از توسعه فازهاي پارس جنوبي، اين ميدان را مطالعه کرد و مطالعه فني نحوه توسعه ميدان پارس جنوبي را حدود ۱۷ يا ۱۸ سال پيش، توتال انجام داده است.

مدير ارشد شرکت آرامکوي عربستان گفت، با وجودي که افزايش توليد نفت آمريکا قيمت‌ها را در کوتاه مدت کاهش داده، بازار جهاني نفت در حال نزديک شدن به توازن است.
به گزارش تسنيم به نقل از بلومبرگ، امين ناصر، مدير ارشد شرکت آرامکوي عربستان گفت، با وجودي که افزايش توليد نفت آمريکا قيمت‌ها را در کوتاه مدت کاهش داده، بازار جهاني نفت در حال نزديک شدن به توازن است.ناصر در جريان نشستي در دانشگاه کلمبيا گفت: «اين شاخص خوبي براي ارزيابي اينکه بازار نفت احتمالا به چه سمت حرکت خواهد کرد نيست، زيرا ظرفيت توليد نفت جديد و سرمايه گذاري بالايي که ما نياز داريم در حال تضعيف شدن است... هرچند بازار در کوتاه مدت از مازاد عرضه نفت حکايت دارد، اما عرضه مورد نياز سال‌هاي آينده در حال کاهش
است.»وي در ادامه گفت، بسياري از شاخص‌ها نشان از متوازن تر شدن بازار دارد. ميزان کل ذخاير نفت در کشورهاي عضو سازمان همکاري و توسعه اقتصادي افزايشي نداشته و در آستانه کاهش قرار دارد و نشانه‌هاي ديگري از نزديک شدن عرضه و تقاضا به يکديگر نيز ديده مي‌شود.
مديرعامل آب منطقه اي تهران با اشاره به حجم 700 ميليون مترمکعبي آب پشت سدهاي پنجگانه تهران گفت: 42 درصد حجم اين سدها پر است که در مقايسه با سال گذشته تغيير محسوسي نداشته است.
به نقل از ايرنا، «محمدرضا بختياري» افزود: اکنون 294 ميليون مترمکعب آب پشت سد طالقان، 141 ميليون مترمکعب آب پشت سد اميرکبير، 183 ميليون مترمکعب پشت سد ماملو، 24 ميليون مترمکعب پشت سد لار و 58 ميليون مترمکعب آب پشت سد لتيان جمع آوري شده است.اين مقام مسوول پيش بيني کرد، تا پايان خرداد، 100 درصد مخازن سدها پر شود و پس از آن شاهد سر ريز شدن سدها (بجز سد لار که با مشکل فرار آب مواجه است) باشيم.دايره عملکرد شرکت آب منطقه اي تهران با وسعتي نزديک به 196 هزار و 500 کيلومترمربع از سوي شمال به کوه‌هاي البرز، از شرق به استان سمنان، از غرب به استان قزوين و از جنوب به استان‌هاي قم و مرکزي محدود مي‌شود و داراي جمعيتي افزون بر 13 ميليون و 400 هزار نفر است.مسئوليت حفاظت و نظارت بر بهره برداري از منابع آب‌هاي سطحي و زيرزميني در شهرستان‌هاي تهران، اسلامشهر و پرديس به وسعت يک هزار و 900 کيلومتر مربع، بر عهده‌امور آب تهران بزرگ است.
رامين حاتمي‌مديرعامل شرکت نفت مناطق مرکزي شد
مهندس رامين حاتمي‌که دانش آموخته کارشناسي مهندسي شيمي‌و کارشناسي ارشد مهندسي نفت (مخازن) از دانشگاه صنعت نفت است و پيش از اين مدير مهندسي و ساختمان شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب بود، با حکم مهندس کاردر به سمت مديرعاملي شرکت نفت مناطق مرکزي منصوب شد.

قطع گاز ۱۴ جايگاه CNG غيراستاندارد در تهران
مديرکل استاندارد استان تهران اعلام کرد که در جريان استانداردسازي جايگاه‌هاي CNG در اين استان طي يک ماه اخير انشعاب گاز ۱۴ جايگاه ناايمن و غيراستاندارد قطع شده است.مسلم بيات در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اجراي ضوابط و مقررات استانداردهاي اجباري جايگاه‌هاي عرضه CNG و ايمن‌سازي و استانداردسازي اين جايگاه‌ها به منظور تامين سلامت و ايمني شهروندان، بيان کرد: در يک ماه گذشته بازرسان استاندارد با همکاري شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه تهران و شرکت گاز اين استان انشعابات گاز جايگاه‌هاي داراي نواقص بحراني در استان تهران قطع شد.وي با اشاره بر اهميت رعايت الزامات استانداردهاي اجباري مرتبط با جايگاه‌هاي CNG، خاطر نشان کرد: مالکان کليه جايگاه‌هاي CNG فعال در شبکه توزيع سوخت بايد با تلاش در استانداردسازي تجهيزات مستقر در جايگاه‌ها و رفع نواقص جايگاه‌هاي تحت مالکيت براي اخذ گواهي تاييديه مربوطه در سال جاري از طريق اداره کل استاندارد استان تهران اقدام کنند.مديرکل استاندارد استان تهران افزود: در غير اين صورت و در صورت داشتن نواقص بحراني گاز جايگاه قطع و با متخلفان طبق مقررات برخورد مي‌شود.به گفته بيات، در طرح بازرسي ادواري جايگاه‌هاي CNG از آبان‌ماه پارسال تاکنون ۴۸ جايگاه توسط بازرسان استاندارد بازرسي شده و ساير جايگاه‌هاي استان نيز در طول سال جاري بازرسي ادواري مي‌شوند.

رشد ۱۱۸ درصدي واردات نفت کره جنوبي از ايران
خريد نفت ايران از سوي کره جنوبي در مارس به رکورد بالايي رسيد و واردات نفت اين مشتري آسيايي از ايران، در سه ماهه نخست سال ميلادي جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته رشد حدود دو برابري داشت.به نقل از ايسنا، طبق آمار مقدماتي گمرکي، حجم واردات نفت کره جنوبي از ايران از زمان برداشته شدن تحريمهاي بين المللي عليه تهران در ژانويه سال ۲۰۱۶، افزايش يافته است و ايران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷، دومين صادرکننده بزرگ نفت به کره جنوبي پس از عربستان سعودي شد.طبق آمار شرکت ملي نفت کره، ايران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ پنجمين صادرکننده بزرگ نفت به اين کشور پس از عربستان سعودي، عراق، کويت و قطر بود.آمار رسمي‌اين شرکت، ايران را براي دو ماه نخست سال ميلادي جاري، در رتبه دومين صادرکننده بزرگ نفت قرار داده است.آمار گمرکي نشان داد در ماه مارس، کره جنوبي ۲.۲۶ ميليون تن يا ۵۳۴ هزار و ۳۶۸ هزار بشکه در روز نفت خام از ايران وارد کرد که ۱۱۸.۸ درصد در مقايسه با ۱.۰۳ ميليون تن در مارس سال گذشته رشد داشت و به رکورد بالايي رسيد. همچنين آمار واردات مارس نسبت به ۱.۶۳ ميليون تن در فوريه، ۳۸.۳ درصد رشد نشان داد.کره جنوبي که پنجمين واردکننده بزرگ نفت خام جهان و يکي از بزرگترين مشتريان نفتي تهران است، در سه ماهه نخست سال ميلادي جاري، ۵.۶۸ ميليون تن يا ۴۶۳ هزار و ۲۳۴ بشکه در روز نفت از ايران وارد کرد که ۹۲.۴ درصد در مقايسه با ۲.۹۶ ميليون تن واردات در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ رشد داشت.در اين بين، واردات نفت کره جنوبي از عربستان سعودي در مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۹ درصد رشد کرد و به ۳.۵۲ ميليون تن يا ۸۳۱ هزار و ۴۳۱ بشکه در روز رسيد. ميزان صادرات عربستان به دليل اجراي توافق کاهش توليد اوپک، ۲.۶ درصد نسبت به ۳.۶۱ ميليون تن در فوريه کاهش پيدا کرد.اعضاي اوپک و شماري از توليدکنندگان غيراوپک سال گذشته براي کاهش توليد به ميزان ۱.۸ ميليون بشکه در روز در نيمه اول سال ۲۰۱۷ به توافق رسيدند اما ايران از حضور در اين توافق معاف شد.واردات نفت کره جنوبي از عربستان در سه ماه نخست سال ميلادي جاري نسبت به سه ماهه پيش از آن، ۱۰ درصد کاهش يافت و به ۱۰.۴۴ ميليون تن يا ۸۵۰ هزار و ۶۱۴ بشکه در روز رسيد اما در مقايسه با سه ماهه اول سال ۲۰۱۶، به ميزان ۵.۷ درصد رشد داشت.بر اساس گزارش رويترز، در مجموع کره جنوبي ۱۲.۶۸ ميليون تن يا حدود سه ميليون بشکه در روز در مارس نفت خريد که ۱۰.۱ درصد نسبت به ۱۱.۵۲ ميليون تن در مارس سال ۲۰۱۶ افزايش داشت.

وزارت نفت با حجم بالاي بدهي به دولت روحاني تحويل داده شد
بهروزي فر گفت: ما در طول دولت نهم و دهم با توجه به تحريم‌ها از تمام برنامه‌هايي که براي تزريق گاز به مخازن داشتيم، عقب مانديم.
کارشناس مسائل انرژي در گفتگو با ايلنا با اشاره به سوء عملکرد دولت نهم و دهم در حوزه نفت اظهار داشت: مه‌مترين مسئله اي که در دولت نهم اتفاق افتاد اينکه پارس جنوبي با پيک فعاليت از دولت اصلاحات تحويل گرفته شد و تعطيل شده به دولت يازدهم تحويل داده شد يعني در پارس جنوبي اتفاقي نيفتاد.وي افزود: توسعه حوزه بالادستي و صادرات گاز برنامه‌هاي بلند مدت شرکت ملي نفت انجام نشد و با توجه به مشکلاتي که با دنياي غرب داشتيم تحت تاثير تحريم‌ها قرار گرفتيم و صادرات نفت از 2.5 ميليون بشکه در مقاطعي به زير يک ميليون بشکه رسيد.بهروزي فر تصريح کرد: عملا دولت يازدهم وزارت نفت را با حجم بالايي از بدهي و فازهاي خوابيده پارس جنوبي تحويل گرفت اما خوشبختانه در کمتر از يک سال حجم توليد را افزايش داد و به سطح قبل از تحريم‌ها رساند.وي با اشاره به اينکه وزارت نفت، نفت را از بحران خارج کرد، اظهار داشت: با وجود اينکه بازار فروش نفت اشباع و پيدا کردن مشتري براي 1.5 ميليون بشکه کار آساني نبود وزارت نفت توانست بازاريابي خوبي براي افزايش توليد نفت داشته باشد.اين کارشناس تاکيد کرد: ما چه بخواهيم و چه نخواهيم نيازمند تکنولوژي و سرمايه خارجي هستيم و بايد با شرکت‌هاي بزرگ بين المللي همکاري داشته باشيم تا در توسعه بالادستي، صيانت از ذخاير و توليد به ما کمک کنند و بتوانيم از تجربيات، مديريت، تکنولوژي و سرمايه شان استفاده کنيم.وي يادآور شد: ما در طول دولت نهم و دهم با توجه به تحريم‌ها از تمام برنامه‌هايي که براي تزريق گاز به مخازن داشتيم، عقب مانديم حتي گاز براي مصرف نداشتيم، مثلا در سال 86 که ترکمنستان گاز را قطع کرد، دچار بحران شديم به طوري که حتي اگر وزارت نفت هم مي‌خواست امکان اين را نداشت که به مخازن نفتي، گاز تزريق کند.