مراوده تجاري با قطر آسان‌تر از روسيه
رئيس کنفدراسيون صادرات اظهار داشت: قطر يکي از ثروتمندترين کشورهاي منطقه و البته تأثيرگذار در حوزه کشورهاي عربي است ولي به هرحال، عدم ارتباطات مستقيم با اين کشور و وضع تحريم‌ها مي‌تواند در اقتصاد اين کشور تأثيرگذار باشد. محمد لاهوتي تصريح کرد: اين شرايط پيش آمده براي ايران در موضوع قطر، شرايطي است که يک‌سال و نيم گذشته براي روسيه رخ داد ولي به دليل اينکه ما امکانات مورد نياز را در مورد روسيه نداشته و از نظر فرهنگي و نداشتن آشنايي به بازارهاي آنها، نتوانستيم از فرصت به نحو مطلوب استفاده کنيم ولي اين شرايط براي قطر متفاوت است، و بهتر مي‌توان مراودات را برقرار کرد.

تاثير واردات مواد اوليه بر کيفيت قطعه‌سازان
يک عضو فعال در صنعت قطعه‌سازي کشور، مي‌گويد: عدم مجوز ورود مواد اوليه باکيفيت قطعا مشکلاتي را در کيفيت برخي از قطعات ايجاد مي‌کند. آرش محبي‌نژاد اظهار داشت: برخي کارگاه‌هاي غيرمجاز با استفاده از برخي از ضايعات اقدام به توليد قطعات مي‌کنند و متاسفانه نظارتي نيز در اين راستا وجود ندارد. با اشاره به روند روزآمدي صنعت قطعه‌سازي ايران همسو با توليدات جديد اظهار داشت: بي‌شک قطعه‌سازان نيز همپاي خودروسازان قادر به توليد قطعات باکيفيت و با گريد بالا هستند. به گفته محبي‌نژاد، عدم ايجاد زيرساخت‌هاي توليد، نشان از نبود سياست دقيق و منطقي توسعه و ارتقاء کيفي در صنعت قطعه‌سازي ايران است.

جلوگيري از عرضه قطعات بي‌کيفيت
نايب رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس مي‌گويد: بايد از همه‌امکانات و ظرفيت کشور استفاه شود تا مسير عرضه قطعات بي‌کيفيت به بازار مصرف بسته شود. فريدون احمدي با گلايه از اينکه تاکي مردم بايد هزينه پرداخت کنند، تصريح کرد: در صورتي که قطعات باکيفيت و قيمت مناسب به ميزان کافي در بازار وجود داشته باشد بي‌شک هيچ زمان توليدکنندگان قطعات زيرپله‌اي رشد نخواهند کرد. وي با اشاره به اينکه معمولا عرضه‌کنندگان قطعات زيرپله‌اي از آشفتگي بازار بوجود مي‌آيند، تاکيد کرد: با وجود نقصان و نارسايي در تامين قطعات مورد نياز در بازار است که معمولا قطعات بي‌کيفيت وارد بازار مصرف مي‌شوند.


حاشيه‌هاي پررنگ نشست خبري با موضوع معادن
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته نشست خبري جعفر سرقيني، معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت با حاشيه‌هايي همراه بود. در حالي كه پيش از اين وزارت صنعت اعلام كرده بود كه نشست خبري مشترك و با حضور نمايندگان بخش خصوصي معدن برگزار خواهد شد، عدم دعوت از كميسيون‌هاي معدن و صنايع اتاق بازرگاني موجب نارضايتي اتاقي‌ها شد.
حاشيه‌هاي ابتدايي نشست خبري
روز گذشته محمدرضا بهرامن، رئيس خانه معدن ايران و نادعلي اسماعيلي، رئيس سازمان نظام مهندسي معدن، سرقيني را همراهي مي‌كردند. دقايقي بعد، عبدالوهاب سهل‌آبادي، رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران نيز به آنها اضافه شد. ديروز هنوز نشست خبري سرقيني آغاز نشده بود و در حالي كه هنوز تمامي‌خبرنگاران نيز حاضر نشده بودند، بهرام شكوري، رئيس کميسيون معادن و صنايع معدني اتاق ايران و سجاد غرقي، عضو هيات مديره انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدني؛ اعتراض خود را به دعوت نشدن نمايندگان اتاق بازرگاني در اين نشست خبري اعلام كرده و سپس سالن را ترك كردند.
در ابتداي نشست خبري روز گذشته، جعفر سرقيني، معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره چرايي دعوت نشدن نمايندگان اتاق بازرگاني در اين نشست توضيحاتي را مطرح كرد. به گفته سرقيني، در حال حاضر 20 تشكل مطرح در بخش معدن حاضر و مشغول فعاليت هستند و امكان حضور نمايندگان تمام اين تشكل‌ها در يك نشست خبري وجود نداشته به همين دليل از خانه معدن به همراه خانه صنعت، معدن و تجارت ايران كه به‌عنوان چتري براي ساير تشكل‌هاي فعال در اين حوزه دعوت صورت گرفته است.
با اين حال هنوز نشست خبري سرقيني به پايان نرسيده بود كه برخي رسانه‌ها از برگزاري جلسه روغني، رئس كميسيون صنعت اتاق ايران، شكوري، رئيس كميسيون معادن اتاق ايران و غرقي، عضو هيات مديريه انجمن سنگ آهن با محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت خبر دادند. جلسه‌اي كه در آن نمايندگان اتاق ايران گلايه‌هاي خود نسبت به موضوع عدم دعوت از مشاركت تشكل‌ها در نشست امروز سرقيني معاون معدني وزارتخانه را منتقل كردند. در پاسخ به اين گلايه‌ها نيز نعمت‌زاده وعده پيگيري داد و مطرح كرد كه اتاق بازرگاني، مرجع اصلي نمايندگان بخش خصوصي است و بهتر بود كه تشكل‌هاي اصلي و كميسيون‌هاي اتاق دعوت مي‌شدند.
نشست خبري 3 عضو معدني اتاق
روز گذشته دقايقي بعد از اينكه نشست خبري سرقيني به اتمام رسيد، نشست خبري شكوري، قيافه و غرقي نمايندگان تشكل‌هاي معدني در اتاق ايران برگزار شد، نشست خبري كه با موضوع اعتراض به عدم دغوت از تشكل‌هاي معدني براي شركت در نشست معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. در اين جلسه بهرام شكوي، رئيس كميسيون معادن و صنايع معدني اتاق ايران خاطرنشان كرد: در ديدار با محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت نسبت به عدم دعوت از تشكل‌هاي معدني در نشست خبري سرقيني انتقاد كرديم كه ايشان (نعمت‌زاده) ضمن ابراز ناراحتي قول پيگيري موضوع را داد. همچنين قدير قيافه، رئيس انجمن سنگ آهن ايران گفت: آمار مطرح شده از سوي معاون امور معادن و صنايع معدني درباره اشتغال معدني و تعداد كارگران بيكار شده معادن اشتباه است و اين انجمن طي يك هفته آينده قطعا آمار اشتغال كارگران معادن سنگ آهن را اعلام خواهد كرد. روز گذشته همينطور سجاد غرقي، نماينده اتحاديه توليدكنندگان محصولات معدني گفت: بخش معدن از كمترين حمايت دولت طي سال‌هاي گذشته برخوردار بوده و از بسته حمايتي 16 هزار ميلياردي كه براي حمايت از سوي دولت در نظر گرفته شده بود، سهم معادن صفر بوده است.
صادرات صنعت فولاد را نجات داد
براساس اين گزارش جعفر سرقيني، معاون معدني و صنايع معدني وزارت صنعت معدن و تجارت روز گذشته گفت: امسال صادرات فولاد در کشور به 8 ميليون تن خواهد رسيد و رونق بازار اين محصول در داخل بستگي به بهبود کسب و کار در صنعت ساختمان دارد. وي تصريح کرد: در سال 91 کشور براي واردات فولاد 5 ميليارد دلار هزينه کرد که اين رقم در حال حاضر به 1.5 ميليارد دلار رسيده از سوي ديگر صادرات فولاد از 900 هزار تن طي 4 سال به 5 ميليون تن معادل 2 ميليارد دلار رسيده است به طوري که اعتقاد داريم صادرات فولاد اين صنعت را از ورشکستگي نجات داد.
سرمايه‌گذاري دنيلي ايتاليا در صنايع معدني ايران
سرقيني در مورد سرمايه‌گذاري خارجي در معادن و صنايع معدني طي چهارسال گذشته گفت: تنها سرمايه‌گذاري خارجي در بخش صنايع معني بعد از برجام توسط شرکت دنيلي در شهرک صنعتي اشتهارد صورت گرفته و سرمايه‌گذاري در حوزه معدن با خارجي‌ها تنها در حد مذاکره و تفاهم‌نامه آن ‌هم در حوزه اکتشاف بوده است. وي خاطرنشان کرد: در سال گذشته در کشور با مازاد توليد مس و مشکلات مربوط به فروش آن روبرو بوديم اما در سال‌جاري بيش از 40 هزار تن صادرات از اين محصول صورت خواهد گرفت و در صورت عدم بهره‌برداري از طرح‌هاي توسعه مس ممکن است سال آينده به واردکننده فلز سرخ تبديل شويم.
نظر سرقيني درباره تشكيل وزارت معدن
سرقيني در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره تشكيل وزارت معدن اضافه كرد: بنده با تشکيل وزارت معادن و فلزات به‌طور مستقل کاملاً مخالفم و اعتقاد دارم بخش معدن در کنار صنعت توانسته ديده شود. وي ادامه داد: اين معاونت در ابتداي دولت يازدم يکسري اهداف کلي را براي خود ترسيم کرده که به تدريج در اين سال‌ها پس از تصويب وزير صنعت، معدن وتجارت به اجرا در آمده است. معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه اين نشست خبري با تاکيد بر اينکه با تفکيک وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالف هستم، افزود: وقتي وزارت صنعت، معدن و تجارت يکي بود کار راحت‌تر بود اما اين مصوبه است و به آن احترام مي‌گذاريم.
اراده جدي براي جلوگيري از خام‌فروشي
سرقيني همچنين با بيان اينکه زماني ٦٧ ميليون تن سيمان توليد مي‌کرديم، گفت: اکنون ميزان توليد ٥٧ ميليون تن است که دليل اين کاهش رکود بخش مسکن است. نيمي‌از معادن ما به لحاظ تعداد متعلق به بخش مصالح ساختماني است و اکنون توليد شن و ماسه يک سوم شده است. وي افزود: در بخش کاني‌هاي صنعتي ميزان رشد نسبت به ٩١ حداقل ٣٠ درصد بوده است. من و همکارانم از ابتدا هم قسم شديم که جلوي خام فروشي را بگيريم حداقل کاري که کرديم اين بود که مشوق‌ها را برداشتيم. سرقيني با تاکيد بر اينکه هم‌اکنون معافيت مالياتي خام‌فروشي لغو شده، گفت: وقتي جلوي صادرات مواد خام را مي‌گيريم مي‌گويند کمونيست يا سوسياليست است. سعي داريم پيشنهاد وضع عوارض براي صادرات سنگ آهن را به شوراي اقتصاد ارائه دهيم. زماني که ما روي کار آمديم عوارض سنگ آهن صفر، کنستانتره ٣٠ درصد و گندله ٣٥ درصد بود. که اکنون عوارض صادرات کنستانتره صفر درصد و گندله ١٥ درصد است. وي همچنين افزود: مطمئنم تا قبل از شروع دولت بعد پيشنهاد وضع عوارض صادرات مواد معدني مجددا توسط وزارت صمت به شوراي اقتصاد ارائه خواهد شد. نعمت‌زاده در حاشيه يکي از نامه‌هايم بر اين موضوع تاکيد کرده تا کميته ماده ۳۷ سريعا تشکيل شود.
سرقيني با اشاره به اينکه در سال گذشته ۱۸ ميليون تن صادرات سنگ آهن داشتيم که حدود نيمي‌از آن مربوط به کنسانتره سنگ آهن بود‌ه است، گفت:سال گذشته ميزان توليد مواد معدني در کشور با رشد ۶ درصدي به ۳۹۰ ميليون تن رسيد. به گفته او در سال گذشته در مجموع ۲۳ ميليون تن مواد معدني به صورت خام و فراوري شده از کشور صادر شد. وي با بيان اينکه واردات فولاد از ۳ ميليون تن در سال ۹۱ به نصف اين رقم در سال ۹۵ رسيد، خاطرنشان کرد: صادرات فولاد هم در اين مدت از ۱.۲ به ۵ ميليون تن رسيد. سرقيني همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا در دولت آينده حضور خواهيد داشت؟ اظهار کرد: اين سمت بعد از ۱۲ سال کار برايم بس است و انشالله در دولت بعد از خدمت معاف خواهم بود. در ۸ ساله دولت‌هاي نهم و دهم نيز از خدمت معاف بودم.
حاشيه‌هاي حادثه معدني استان گلستان
معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت در ادامه درباره دلايل فاجعه معدن يورت، گفت: حادثه معدن يورت بسيار تلخ و بزرگ بود، ما وظايف حاکميتي داريم و تابلوي ورود ممنوع هم مي‌زنيم‌ اما نمي‌توانيم دائما داخل همه معادن باشيم. وي با اشاره به اينکه همان روز انفجار از معدن بازديد شد البته قصد توجيه ندارم، اضافه کرد: کميته حقيقت‌ياب هنوز نظر خود را در اين زمينه مطرح نکرده‌اما دو عامل ممکن است موجب بروز حادثه شده باشد، اولي باتري مشکوکي است که براي روشن کردن لکوموتيو بوده و ديگري اگزوز لکوموتيوي که در حال کار بوده و خنک‌کن نداشته‌اما فعلا منتظر نظر کميته هستيم. سرقيني با بيان اينکه زحمات گروه‌امداد ناديده گرفته نشود، تاکيد کرد: اگر گروه‌امداد اگر يک ساعت ديرتر مي‌رسيد، ۵۰ نفر به تعداد کشته‌ها اضافه مي‌شد. وي افزود: معدن يورت تا اطلاع ثانوي تعطيل است تا زماني که وزارت صنعت و وزارت کار مجوز صادر کنند. آن دسته از کارگراني که فعلا مشغول کار هستند، شرايط را براي کار کميته حقيقت ياب فراهم مي‌کنند. سرقيني همچنين گفت: هنوز ديه حادثه معدن يورت پرداخت نشده، معدن داراي بيمه مسووليت مدني بوده و بيمه آسيا تعهد کرده که ديه را پرداخت کند، فعلا مراحل انحصار وراثت در حال انجام است.
برنامه ريزي براي افزايش ايمني معادن کشور در سال ۹۶
رييس سازمان نظام مهندسي معدن کشور ، برنامه ريزي براي افزايش ايمني معادن کشور براي جلوگيري از حوادث احتمالي را مهمترين برنامه اين سازمان در سال جاري عنوان کرد. نادعلي اسماعيلي در نشست خبري با اصحاب رسانه در وزارت صنعت، معدن و تجارت ، با اشاره به‌امضاي تفاهم نامه‌هاي مختلف با ايميدرو و سازمان فني و حرفه اي در سال گذشته اظهار کرد: اين گونه فعاليت‌ها متاثر از نگاه ويژه سازمان نظام مهندسي معدن به حوزه‌اموزش و مهارت آموزي بود. وي سازمان نظام مهندسي معدن را بازوي اجرايي توانمندي براي وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: معدن موتور محرکه صنعت کشور است و اگر چرخ معدن به خوبي بچرخد، تاثيراتش در حوزه اقتصاد قابل توجه خواهد بود. وي از عضويت ۳۶ هزار نفر در سازمان نظام مهندسي معدن خبر داد و افزود: بيش از 10 هزار نفر از اعضاي اين سازمان تخصصي توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تاييد صلاحيت شدند. اسماعيلي اظهار کرد: بازرسان سازمان نظام مهندسي مجوز دارند که عملکرد بازرسان فني را در معادن سراسر کشور بررسي کنند.
عدم آموزش كافي به كارگران بخش معدن
همچنين ريس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران با بيان اينکه هيچ نظارتي در معادن نداريم، گفت: حتما بايد ۵۰ نفر در معادن کشته شوند تا متوجه شويم چه اتفاقي در حال رخ دادن است. عبدالوهاب سهل‌آبادي، رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در نشست خبري با اعتراض به عدم نظارت و آموزش در معادن گفت: معادن کشور وضعيت خوبي ندارند. رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران با بيان مطالبات معدنکاران از سازمان نظام مهندسي و معاونت معادن وزارتخانه گفت: نظارتي که مورد انتظار است، صورت نمي‌گيرد و به هيچ عنوان در معادن نظارت نداريم. به گفته سهل‌آبادي، ما ابتدايي‌ترين آموزش‌ها را در معادن نداريم؛ يک دستگاه لودر حدود يک ميليارد قيمت دارد اما اپراتور آن کمترين مهارت براي استفاده از آن ندارد. وي افزود: يکي ديگر از مشکلات معدنکاران، عدم دريافت حقوق طي ماه‌هاي مستمر است؛ خانواده همان معدنکاري که در ناامني کار کرد و کشته شد، نان شب نداشتند. سهل‌آبادي تصريح کرد: وزارت کار هيچ اقدامي‌براي حمايت از اين معدنکاران انجام نمي‌دهد. ما هر ۴ سال يکبار تصميم مي‌گيريم وزارت صنعت را ادغام کنيم، ۴ سال بعد تصميم مي‌گيريم جدا کنيم؛ به جاي اين تصميمات بي‌ثمر براي معادن و ذخاير کشور فکري کنيم.

معاون امور بين الملل اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران گفت: تاکنون تقاضايي از قطر براي انجام مراودات رسمي‌تجاري نداشته‌ايم.
رضا کرباسي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: منتظر برنامه مقامات قطري و مسئولان اتاق بازرگاني اين کشور هستيم که بر اساس تقاضاي کشور قطر براي صادرات به اين کشور اقدام کنيم. وي با بيان اين‌که تنها بر اساس تقاضا و نوع کالا و نياز کشور قطر مي‌توانيم اقدام به صادرات کنيم، افزود: هنوز هيچ درخواستي به اتاق بازرگاني ايران ارائه نشده است. کرباسي تصريح کرد: همچنين هنوز هيچ دستوري به اتاق‌هاي بازرگاني استان‌ها داده نشده و تاکنون برنامه خاصي براي انجام مراودات رسمي‌با کشور قطر تدوين نشده است. معاون امور بين الملل اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران ادامه داد: اتاق‌هاي بازرگاني استان‌هاي مرزي از جمله هرمزگان، خوزستان و فارس ممکن است مراودات سنتي خود را از قبل با قطر داشته باشند که اين رابطه سنتي طبق روال قبلي انجام مي‌شود اما در ترکيب کلان قضيه، تقاضايي مبني بر صادرات کالا به اين کشور نداشتيم.

معاون امور اقتصادي و بازرگاني صنعت، معدن و تجارت درخصوص سامانه جديدي که به منظور مقابله با ورود کالاي قاچاق طراحي شده گفت: دولت يازدهم در کنترل قاچاق کالا موفق بود، به گونه‌اي که حجم قاچاق از حدود ۲۵ ميليارد دلار به ۱۲ ميليارد کاهش پيدا کرده است.
 به گزارش شاتا، يداله صادقي با اشاره به چند وجهي بودن پديده قاچاق افزود: هريک از دستگاه‌هاي مسئول وظايفي دارند که وزارت صنعت نيز در زمينه اقدامات پيشگيرانه و اجراي تکاليف سامانه‌هاي مندرج در مواد ۵ و ۶ و ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا موفق بوده است. معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت گفت: طي هفته‌هاي اخير وزارت صنعت از طراحي سامانه‌ جديدي براي ارائه کدهاي شناسايي مخصوص در زمينه کالاهاي توليدي و وارداتي در سه گروه مختلف خبر داد. بدين ترتيب اينگونه عنوان شد که از اول خرداد امسال انواع دارو، مکمل‌هاي دارويي، تجهيزات پزشکي، لوازم آرايشي، تلفن همراه و تجهيزات ارتباطي قابل نصب سيم کارت و دخانيات تنها با نصب کد شناسايي مربوطه مجاز به واردات کالا هستند.

مديرعامل سايپا خبر داد؛
دکتر جمالي در آيين کلنگ‌زني و امضاي تفاهمنامه توليد رينگ آلومينيومي‌بين شرکت سايپا و سرمايه‌گذار خارجي در شهرک صنعتي خرمشهر گفت: پيش‌بيني شده که در طي يک سال خط توليد شرکت توليد رينگ آلومينيوم خرمشهر به بهره‌برداري کامل برسد و 3 ميليون حلقه رينگ در سال توليد شود.
به گزارش سايپا نيوز، جمالي اظهار كرد: در سالي که مقام معظم رهبري بنام سال "اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال" نام‌گذاري کرده‌اند، گروه خودروسازي سايپا طي دو سال گذشته تلاش‌هاي مداومي‌با همکاري همه شرکت‌هاي گروه انجام داده و اميدواريم بتوانيم ظرفيت‌هاي توليدي گروه سايپا را افزايش دهيم. وي گفت: خوشبختانه در سال گذشته توانستيم نزديک 57 درصد، به ظرفيت توليد خودرو در گروه خودروسازي سايپا اضافه نماييم و اين موفقيت با همت همه کارگران، کارشناسان و مديران صنعت خودروسازي کشور به ويژه گروه سايپا محقق شد.
جمالي تصريح کرد: از روزهاي اولي که مطالعه براي افزايش ظرفيت توليد در گروه سايپا آغاز شده، يکي از بخش‌هاي اساسي قطعه‌سازي است و در بخش قطعه‌سازي رينگ خودرو به‌عنوان يک رکن اساسي در افزايش توليد جزء سياست‌هاي اصلي گروه سايپا بوده و بر همين اساس در نظر بوده که بتوانيم در اين زمينه سرمايه‌گذاري خوبي را انجام دهيم. وي گفت: در ابتدا گروه اقتصادي سايپا براساس مطالعات انجام شده به دلايل مختلف بيان داشت که افزايش ظرفيت توليد رينگ خرمشهر به جهت بعد مسافت و با توجه به شرايط فعلي صرفه اقتصادي ندارد و از طرفي موضوع افزايش ظرفيت توليد رينگ سايپا در سطوح مختلف دولت و گروه سايپا دنبال شد. مديرعامل سايپا تصريح کرد: دولت محترم اعتقاد دارد که همه مردم از جمله گروه سايپا مديون ملت بزرگ خرمشهر هستند و وظيفه ما اين است که وضعيت رينگ خرمشهر را ساماندهي کنيم و لذا از همه همکاران در بخش‌هاي مختلف سايپا در خواست کرديم تا فرآيندي را طراحي کنند که بتوانيم ظرفيت رينگ خرمشهر را افزايش دهيم.
جمالي افزود: خوشبختانه پس از برجام فرصتي ايجاد شد تا مشارکت‌هاي خارجي در گروه سايپا رشد يابد و بر اين اساس و بعد از مذاکراتي که با خودروسازان بزرگ دنيا انجام داديم ظرفيت توليد گروه خودروسازي سايپا را بالاي يك ميليون خودرو پيش‌بيني نماييم. وي تاکيد کرد: قاعدتا اين افزايش ظرفيت به سايپا اجازه مي‌دهد که توليد در شرکت رينگ خرمشهر اقتصادي شود و در طرحي که اکنون در خرمشهر مدنظر است، ظرفيت توليد 3 ميليون حلقه رينگ آلومينيومي‌در طرح توسعه رينگ خرمشهر پيش بيني شده است. جمالي گفت: خوشبختانه فرصت تاريخي ايجاد شد تا با مشارکت خارجي، سرمايه‌گذاري در اين طرح صورت گيرد و به دليل اينکه وضعيت نقدينگي و مالي کشور در حال حاضر در شرايطي نيست که سرمايه‌گذاري مستقيم توسط خودروسازي‌هاي داخلي انجام شود از اين رو يک شريک خارجي مطمئن پيدا کرديم تا بتوانيم طرح توسعه رينگ سايپا را با اطمينان پيگيري نماييم.

فرصت‌هاي صادراتي قابل توجه در انتظار ايران
غلامحسين طاهري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به قطع روابط کشورهاي عربي با دوحه و زيان‌هاي اقتصادي ناشي از آن، اظهار داشت: در صورت عملي شدن تهديدات سعودي‌ها ايران قادر است، نياز‌هاي اين کشور را تأمين کند و مناسبات تهران دوحه وارد مرحله جديدي خواهد شد. طاهري عنوان کرد: با اين حال بسته شدن راههاي دريايي، زميني و هوايي کشورهاي عربي به قطر باعث خواهد شد که همه پروازهاي هواپيماهاي اين کشور چه از نظر اقتصادي و چه مسافربري، مسافت‌هاي طولاني‌تري را طي کنند و مجبور شوند که از طريق آفريقا به مقصد نهايي خود برسند، پروازهاي قطر يکي از درآمدهاي اصلي اين کشور است، بسته شدن راه‌هاي خطوط هوايي اين کشور‌ها با قطر باعث مي‌شود که سيستم برنامه ريزي شده قطر براي ترانزيت و ... که سال‌ها اين کشور بر آن اعتماد کرده بود، مختل شود. اين کارشناس اقتصادي تصريح کرد: با توجه به متوقف شدن تجارت ميان دوحه و رياض از طريق زميني و ميزباني جام جهاني ۲۰۲۲ و پروژه‌هاي مختلف براي برگزاري آن فرصت خوبي براي صادرات مصالح ساختماني و خدمات مهندسي نيز براي ايران فراهم شده است.

خودروهاي شخصي مشمول ماليات جديد نمي‌شوند
يک کارشناس صنعت خودرو گفت: بخشنامه جديد سازمان امور مالياتي در زمينه مشمول ماليات شدن افرادي که بيش از يک خودرو دارند مربوط به خودروهاي تجاري بوده و شامل خودروهاي شخصي نمي‌شود. فربد زاوه در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: طبق بخشنامه جديد، صاحبان خودروهاي تجاري اعم از باري، مسافري، ماشين‌آلات صنعتي و راهسازي در صورت مالکيت بيش از يک خودرو، مشمول پرداخت ماليات ثابت مشاغل به ازاي خودروي دوم و بيشتر هستند. وي ادامه داد: اين بخشنامه تنها شامل خودروهاي باري و مسافري همچون تاکسي، وانت، اتوبوس، کاميون و همچنين ماشين‌آلات راهسازي و صنعتي همچون بيل مکانيکي شده و شامل خودروهاي شخصي نمي‌شود. اخيرا سازمان امور مالياتي در بخشنامه جديدي در موضوع تعيين ماليات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۵ صاحبان مشاغل خودرويي در اجراي تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحي مصوب ۳۱ تير ماه ۱۳۹۴ قانون ماليات‌هاي مستقيم اعلام کرد:" بنا به اختيار حاصل از تبصره ۱۰۰ قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب ۳۱ تير ماه ۱۳۹۴ ماليات عملکرد ۳۱ تير ماه ۱۳۹۴ صاحبان وسايط نقليه مسافري، باري، ماشين‌آلات راهسازي و صنعتي مطابق جداول پيوست است".

پيش‌بيني 500 ميليون دلار براي تامين پروژه‌ها در عراق

عضو هيات رئيسه و دبيرکل اتاق بازرگاني ايران و عراق از پيش بيني بودجه 500 ميليون دلاري براي تامين مالي پروژه‌هاي شرکت‌هاي ايراني در عراق از سوي ستاد اقتصاد مقاومتي خبر داد. سيدحميد حسينيدر گفتگو با ايرنا افزود: عراق از بازارهاي بزرگ منطقه براي ايران است که هم نياز به کالاها و خدمات مختلف بويژه خدمات فني و مهندسي و مبادلات اقتصادي و فرهنگي دارد و هم از توان مالي خوبي برخوردار است. به گفته اين مقام مسئول، سطح روابط تجاري و اقتصادي دو کشور طي چند سال گذشته در حد ساليانه هشت تا 9 ميليارد دلار باقي مانده و با برنامه ريزي‌هاي انجام شده در خصوص اتصال خطوط راه آهن، مخابرات، برق، سوآپ نفت، توسعه گردشگري و ... تلاش شده تا علائق بين دو کشور به حداکثر رسيده و طرفين از اين ارتباط سود ببرند. وي تصريح کرد: اخيرا ستاد اقتصاد مقاومتي کشور بودجه اي 500 ميليون دلاري براي تامين مالي پروژه‌هاي شرکت‌هاي ايراني در عراق پيش بيني کرده است. حسيني با اشاره به مقوله تامين امنيت در عراق، اظهار داشت: اين کشور قوانين و مقررات تثبيت شده اي ندارد و نظام سياسي و مسئولان عراقي از ثبات لازم برخوردار نيستند.

راه‌اندازي خط توليد ماشين‌آلات کشاورزي کلاس آلمان در ايران
مديرعامل شرکت فونيکس گفت: در آينده نزديک شرکت کلاس آلمان اولين خط توليد کارخانه ماشين‌آلات حوزه کشاورزي خود را در ايران راه‌اندازي خواهد کرد. علي بيات در گفتگو با ايرنا اظهار کرد: کارشناسان و متخصصان اين شرکت وارد کشور خواهند شد و اولويت ساخت نيز در بجنورد مرکز استان خراسان شمالي است. به گزارش ايرنا شرکت CLASS يک شرکت توليد ماشين آلات کشاورزي مي‌باشد که از سال 1913 تاسيس شده و شروع به کار کرده است، سري محصولات اين شرکت شامل کمباين‌هاي برداشت محصول، جمع آوري علوفه، ماشين شخمزن، ماشين چمن زني، چنگک، کيکر و ديگر ماشين آلات برداشت مي‌باشد. مدير عامل شرکت فونيکس که عضو کنسرسيوم بين آلمان، اتريش و هلدينگ کنسرسيوم زيرساختي و نفتي آلمان، سوئيس و اتريش است اظهار کرد: اين شرکت تمامي‌ماشين آلات بخش کشاورزي را با آخرين مدل و مدرن‌ترين را در خراسان شمالي توليد خواهد کرد که در دنيا نمونه است. وي افزود: پس از برجام نيز تبادل ايران و آلمان 6 برابر شده است و اين روند رو به افزايش نيز است. بيات با بيان اينکه آلمان با ايران سالانه پنج ميليارد يورو تبادل تجاري داشته است افزود: آلمان ماهانه 120 ميليارد يورو کالا در دنيا فروش دارد.

در سواري‌سازان چه مي‌گذرد؟
ارديبهشت ماه‌امسال توليد انواع خودروهاي سواري در بيشتر سواري‌سازان داخلي با افزايش همراه بوده است. به گزارش ايسنا، در اين مدت توليد خودروي سواري در گروه صنعتي ايران خودرو با افزايش ۹.۸ درصدي همراه بوده و از ۴۸ هزار و ۲۴۵ دستگاه در ارديبهشت ماه سال گذشته به ۵۲ هزار و ۹۸۱ دستگاه افزايش يافت. توليد انواع سواري در گروه خودروسازي سايپا به عنوان رقيب ايران خودرو اما ۱۰.۵ درصد کاهش يافته و از ۳۷ هزار و ۷۵۶ دستگاه در ارديبهشت ماه ۱۳۹۵ به ۳۳ هزار و ۷۷۴ دستگاه کاهش يافت. ارديبهشت ماه‌امسال توليد انواع سواري در خودروسازي مديران ۱۱.۲ درصد افزايش يافته و از ۴۸۳۳ دستگاه در ارديبهشت ماه سال گذشته به ۵۳۷۴ دستگاه افزايش يافت. توليد انواع سواري در گروه بهمن نيز با افزايش ۱۶۷.۸ درصدي همراه بوده و از ۲۵۸ دستگاه در ارديبهشت ماه ۱۳۹۵ به ۶۹۱ دستگاه رسيد. در اين مدت توليد انواع سواري در کرمان موتور نيز ۹۷.۶ درصد افزايش يافته و از ۲۵۴۲ دستگاه در ارديبهشت ماه سال گذشته به ۵۰۲۲ دستگاه افزايش يافت.