سهم واقعي ايران از گردشگري سلامت
دبير شوراي راهبري گردشگري سلامت اعلام کرد: با ثبت سفر و درمان ۱۵۰ هزار بيمار خارجي در سامانه وزارت بهداشت، سال ۹۵ حدود ۵۰۰ ميليون دلار درآمد از اين محل براي کشور حاصل شده است.محمدعلي فياضي به ايسنا گفت: درآمد جهاني از گردشگري پزشکي ۱۵۰ ميليارد دلار بوده که سهم ايران از آن در سال ۹۵ کمتر از نيم درصد بوده است. يقينا سهم ما بيشتر از اين اعداد است، چرا که خيلي‌ها براي جراحي پلاستيک و درمان‌هاي پزشکي ديگر به ايران سفر مي‌کنند، اما اطلاعات‌شان در سامانه وزارت بهداشت ثبت نمي‌شود. وي اظهار کرد: براي همين ما تخمين مي‌زنيم سهم واقعي ايران از گردشگري سلامت، دست کم يک ميليارد دلار باشد.

استفاده از صنايع دستي سبب اشتغالزايي مي‌شود
سخنگوي فراکسيون ميراث فرهنگي ‌و گردشگري مجلس اعتقاد دارد استفاده از صنايع دستي در هتل‌ها سبب اشتغالزايي و ايجاد بازار هدف جديد در اين حوزه مي‌شود. ذبيح‌الله نيکفر گفت: ايجاد بازارچه‌هاي دائمي‌فروش، راه‌اندازي نمايشگاه و فروشگاه در مجموعه‌هاي کاري و حتي مراکز تاريخي که مراجعه گردشگران به آنها زياد است مي‌تواند زمينه خوبي براي فروش محصولات توليدکنندگان صنايع دستي محسوب شود.نماينده مجلس شوراي اسلامي‌اظهار کرد: بر اين اساس شاهد کاهش 53 درصدي ورود صنايع دستي در بازارهاي داخلي بوديم و در مقابل صنعت صنايع دستي ايران توانست با رشد مناسبي مواجه شود؛ اين امر در حاليست که اين اقدام مثبت موجب اشتغالزايي مناسب نيز شد.

نقش راهنمایان گردشگری در« تبریز 2018»
مديرکل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان‌ شرقي استفاده از راهنمايان گردشگري آموزش‌ديده در تمام مراکز و تأسيسات گردشگري استان در راستاي «تبريز ۲۰۱۸» را يک ضرورت دانست. به‌گزارش ميراث‌آريا مرتضي آبداربخشايش با اعلام اين مطلب گفت: «با توجه به در پيش بودن رويداد فراملي "تبريز۲۰۱۸" حضور راهنمايان گردشگري آموزش‌ديده و داراي مجوز از سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در مراکز گردشگري موجب افزايش اطلاعات مسافران از جاذبه‌هاي گردشگري مي‌شود و تمايل آنان را براي بازديد از ديگر اماکن و جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي استان بيشتر مي‌کند.»
درخواست بيش از ۶۵۰ نفر از کارشناسان وکنشگران حوزه ميراث فرهنگي از حسن روحاني:
«از رييس محترم جمهور، دکتر حسن روحاني، انتظار داريم پيش از هرگونه تصميمي‌براي انجام تغييرات در مديريت "سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري" دغدغه‌هاي متخصصان و کارشناسان و کنشگران اين حوزه را مورد توجه قرار دهند و اجازه ندهند حوادثي نظير آنچه در دولت‌هاي نهم و دهم براي اين نهاد زخم‌خورده رخ داد ديگر بار به وقوع پيوندد.»
به گزارش ايسنا، با اعلام اسامي‌کابينه دولت دوازدهم و آغاز زمزمه تغيير رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و ابقا نکردن زهرا احمدي‌پور به عنوان معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بيش از ۶۵۰ نفر از کارشناسان، باستان شناسان، کنشگران، اصحاب رسانه و پيشکسوتان و هنرمندان صنايع دستي در نامه‌اي به حسن روحاني، رييس دولت دوازدهم با اشاره به آسيب‌هاي تغييرات پي‌درپي مديريتي در اين سازمان خواستار باقي ماندن زهرا احمدي‌پور در سازمان ميراث فرهنگي هستند، اما در کنار آن حق انتقاد نسبت به کارنامه‌ي کاري وي را براي خود محفوظ مي‌دانند.
در اين نامه‌امده است: «هر چند تشکيل دولت دوازدهم و معرفي کابينه جديدِ دولتِ «تدبير و اميد» از خبرهاي گوش‌نواز اين روزهاست، ولي خبر تغييرات قريب‌الوقوع در مديريت سازمان ميراث فرهنگي و گزينه‌هايي که مطرح مي‌شود براي اصحاب ميراث گوش‌خراش و طاقت‌فرسا شده است.
اين پرسش براي کارشناسان، متخصصان و کنشگران اين حوزه مطرح است که به‌رغم آن‌که ميراث فرهنگي کشور هنوز از گره‌هاي کهنه خود و مصائب و بحران‌هاي عهد دولت مهرورزي عبور نکرده، چه منطقي براي تغيير زودهنگامِ رييس کنوني اين سازمان وجود دارد؟ به‌ويژه چه منطقي حکم به تغيير شتاب‌زده و انتصاب افرادي مي‌کند که پيوندي با مسايل اين سازمان ندارند و ــ در خوش‌بينانه‌ترين حالت ــ قرار است پس از يکي دو سال تازه به سطح رييس کنوني اين سازمان برسند؟
به عنوان کارشناسان و کنشگراني که عمر و زندگي خود را وقف شناخت، شناساندن و صيانت از ميراث فرهنگي ميهن عزيز کرده‌ايم، ضمن تجديد ميثاق با اهداف ترقي‌خواهانه دولت تدبير، از رييس محترم جمهور، دکتر حسن روحاني، انتظار داريم پيش از هرگونه تصميمي‌براي انجام تغييرات در مديريت «سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري» دغدغه‌هاي متخصصان و کارشناسان و کنشگران اين حوزه را مورد توجه قرار دهند و اجازه ندهند حوادثي نظير آنچه در دولت‌هاي نهم و دهم براي اين نهاد زخم‌خورده رخ داد ديگر بار به وقوع پيوندد.
 ۱. رييس کنوني «سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري»، دکتر زهرا احمدي‌پور، که تاکنون سومين رييس اين سازمان در دولت تدبير بوده است، نزد افکار عمومي‌به عنوان مديري شناخته مي‌شود که تلاش کرده زمينه‌هاي فساد در اين حوزه را برچيند يا دست‌کم از پديد آمدن چنين بسترهايي پيشگيري کند.
اين امر براي سازماني علمي‌و فرهنگي که به شدت سياست‌زده شده بود و بيش از يک دهه بحران‌هاي عميقي را تجربه کرد، حياتي بود و قابل تحسين است.
۲. ضمن محفوظ داشتن حق انتقاد خود نسبت به کارنامه رييس کنوني سازمان ميراث فرهنگي، معتقديم وي در برخي زمينه‌ها گام‌هاي خوبي را براي تحقق اهداف اين سازمان برداشته که هنوز مجال بروز نيافته‌اند. از سوي ديگر، بخش بزرگي از فعاليت‌هاي زهرا احمدي‌پور معطوف به موضوع «اقتصاد مقاومتي و اشتغال‌زايي» و اصلاح ساختارهاي معيوب براي بالندگي گردشگري کشور بوده است. اگرچه اين امر از نگاه ما الزاماً به حل بحران‌هاي «ميراث فرهنگي» کشور کمک نکرده، اما بي‌شک در راستاي پيشبرد منويات دولت بوده و ربط مستقيمي‌با خواست‌هاي کلان دولت داشته است. از اين نظر، احمدي‌پور با وجود مدت کوتاه تصدي امور اين سازمان يکي از مديران موفق دولت به شمار مي‌آيد. لذا اين پرسش وجود دارد که تغيير چنين مديري و مجال دادن به تلاطم‌ها و بحران‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بر چه اساسي استوار است؟
۳. به عنوان کارشناسان و کنشگران اين حوزه يادآوري مي‌کنيم که تغييراتِ غيرضروري و پي‌درپي مديريتي نه تنها کمکي به پيشبرد اهداف اين سازمان نخواهد کرد، بلکه بحران‌هاي آن را عميق‌تر مي‌سازد. آنچه‌امروز بيش از همه بر نگراني‌ها مي‌افزايد آوردن نام‌هايي براي نشستن بر مسند رياست «سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري» است، که نه تنها نشاني از اميد در پي ندارد بلکه راه را بر تدبير نيز فرو مي‌بندد و اين پرسش را مطرح مي‌سازد که چرا بايد رييس اين سازمان با چنين شتابي دوباره تغيير يابد و هزينه‌هاي گزاف مادّي و معنوي و خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري بر اين عرصه تحميل شود.
هشدار مي‌دهيم که ميراث فرهنگي عرصه آزمون و خطا نيست و انتظار داريم که هر تصميمي‌در اين حوزه با تأمل و درنگي مضاعف انجام پذيرد. قرار گرفتن در جغرافيايي پر تنش که بخش بزرگي از معضلات آن به تاريخ، فرهنگ، دين و هويت ارجاع دارد تأکيدي است بر اجتناب از تصميم‌گيري‌هاي شتاب‌زده و مبتني بر مطالبه اهداف کوتاه‌مدت و ناپايدار.
انتصاب افرادي که کمترين آشنايي با جغرافياي فرهنگي منطقه و نقشِ خطير و پيچيده فرهنگ ندارند منجر به خسارت‌هايي خواهد شد که اي بسا جبران آن امکانپذير نباشد. تجربه مديريتي دهه‌هاي گذشته نشان مي‌دهد که نگاه سياست‌زده و شعارهاي شتاب‌زده مبتني بر درآمدزايي و بهره‌برداري صرف از ميراث فرهنگي تا چه حد سبب آسيب‌پذيري آن شده است. آسيب‌هايي که الزاماً محسوس و ملموس نيستند و اثرات و تبعات آن در درازمدت و به نحوي هولناک تبلور مي‌يابد.»
پل تاريخي زمان‌خان گردشگران تابستاني را فرامي‌خواند
پل تاريخي زمان‌خان از جمله شاهکارهاي معماري دوران صفوي است که در فاصله 26 کيلومتري شمال‌غربي شهرکرد و 5 کيلومتري شهر سامان بر روي رودخانه زاينده‌رود احداث شده‌ است. به‌گزارش ويژگي مهم اين پل تراشيدن صخره‌هاي سنگي براي هدايت آب از مسير فعلي بوده و تاق آجري اين پل از دو دهانه نامساوي به‌طول 5 و 6.5 متر تشکيل‌شده که ستون وسط آن، متکي بر يک تخته سنگ است. اين مکان با دارا بودن امکانات تفريحي مناسب از جمله تخت اقامتي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آب آشاميدني، برق و تلفن و... و همچنين فضاي طبيعي بسيار دلنشين در حاشيه زاينده‌رود، آب‌وهواي مطبوع و درختان تنومند در دامن کوه‌‌‌‌‌‌‌‌هاي سربه‌فلک کشيده به يک کانون‌ گردشگري در استان چهارمحال‌وبختياري تبديل شده است که هرساله گردشگران فراواني را به‌سوي خود فرامي‌خواند.همچنين روستاهاي اطراف اين پل تاريخي با بافتي سنتي، طبيعتي بکر و دست‌نخورده و فضايي آرام در پيچ‌وخم رودخانه، بستري مناسب براي فراغ از گرماي تابستان را براي گردشگران فراهم کرده‌است. روستاي ياسه‌چاي از جمله روستاهاي هدف گردشگري در حاشيه زيباي زاينده‌رود با امکاناتي چون خانه‌مسافر براي اقامت گردشگران براي تمام فصول سال ‌است. گردشگران مي‌توانند در اين روستا اوقاتي را به‌صورت سنتي در اقامت‌گاه‌هاي بومي‌سپري کنند، از اغذيه و اقلام محلي بهره‌مند شده و در کنار آن با نحوه زندگي و امرارمعاش روستاييان نيز آشنا شوند.

جشنواره سفره ايراني، زمينه ساز حضور گردشگران داخلي و خارجي
به‌گزارش ميراث‌آريا علي مالمير مديرکل ميراث‌فرهنگي اين استان در آيين گشايش دومين جشنواره منطقه‌اي غذا با عنوان سفره ايراني-فرهنگ گردشگري منطقه 3 کشور اظهار کرد: «در اين جشنواره 60 غرفه از استان‌هاي ايلام، کردستان، کرمانشاه و همدان به ارايه غذاهاي محلي و سنتي خود پرداخته‌اند.»او با بيان اينکه گردشگري در اقتصاد امروز دنيا داراي جايگاه ويژه‌اي است به طوري که 10 درصد GDP دنيا به گردشگري اختصاص يافته است، گفت: «در رونق گردشگري بخش‌هاي مختلفي اثرگذار است.»مديرکل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري همدان اظهار کرد: «نقش و اهميت غذا در عرصه گردشگري نقش ويژه‌اي است و در طول تاريخ نيز غذاهاي بومي‌و محلي که به عنوان ميراث ناملموس معرفي شود، مورد توجه گردشگران قرار مي‌گيرد.»او با بيان اينکه در ايران نيز غذاها از تنوع بالايي برخوردار است، يادآور شد: «تهيه غذا در فرهنگ و آداب ما از تنوع و مزيت‌هاي بالايي برخوردار است و اين تنوع يکي از مزيت‌هاي گردشگري استان همدان نيز به شمار مي‌رود.»مالمير با اشاره به اينکه استان‌هاي زاگرس‌نشين داراي سبقه بالايي در آيين‌ها و ميراث ناملموس و غذا هستند، گفت: «با اهميتي که حفظ و احياي ميراث ناملموس و ملموس در حوزه گردشگري دارد، ضرورت دارد با اجراي اينگونه برنامه‌ها زمينه حضور گردشگران داخلي و خارجي را در مناطق مختلف کشور فراهم کنيم.»