به دنبال گسترش تخم مرغ‌هاي آلوده هلندي در کشورهاي اروپايي ، چهار سوپرمارکت زنجيره اي در انگليس اقدام به جمع آوري هفتصد هزار تخم مرغ هلندي از قفسه‌هاي خود کردند. به گزارش گاردين ، آژانس استاندارد غذا در بريتانيا پيشتر تخمين زده بود که 21 هزار تخم مرغ هلندي وارد شده به انگليس آلوده بودند.درعين حال اين آژانس اعلام کرده که موردي براي نگراني نسبت به خطر تخم مرغ‌ها براي سلامت جامعه وجود ندارد.
صنعت تخم مرغ انگليس از نظر توليد تخم مرغ مستقل است درعين حال تخم مرغ‌هاي وارداتي بيشتر براي مصرف در مواد غذايي فرآوري شده هستند.علاوه بر دانمارک و روماني هشت کشور اروپايي لوکزامبورگ، فرانسه، هلند، آلمان، سوئيس، سوئد، بلژيک و بريتانيا نسبت به تخم مرغ‌هاي آلوده هشدار داده‌اند. مقامات بهداشتي دانمارک شامگاه پنجشنبه خبر توزيع بيش از ۲۰ تن تخم مرغ آلوده در اين کشور را تاييد کردند.
 به گفته مسئولان غذا و بهداشت دانمارک تخم مرغ‌هاي آلوده به فيپرونيل عمدتا در کافه تريا‌ها و سالن‌هاي غذاخوري شرکت‌ها و ادارات توزيع شده‌اند. مصرف زياد و طولاني مدت چنين تخم مرغ‌هايي تاثيرات مخربي بر روي کبد، کليه و غده تيروئيد فرد مصرف کننده بر جاي خواهد گذاشت. اتحاديه اروپا در سال ۲۰۱۳ استفاده از ماده فيپرونيل را بجز در موارد خاص در کشاورزي و دامداري ممنوع کرد. از اين ماده در کشاورزي براي کشتن حشرات موذي مانند موريانه، مورچه‌ و سوسک‌ استفاده مي‌شود و استفاده از آن در هرگونه ماده غذايي که توسط انسان مصرف مي‌شود در سراسر اروپا ممنوع است.
نياز بيش از نيم ميليون کودک
 در ليبي به کمک‌هاي انساني

مدير منطقه‌اي يونيسف اعلام کرد که بيش از نيم ميليون کودک در ليبي نياز شديدي به کمک انساني دارند.به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، مدير منطقه‌اي صندوق حمايت از کودکان سازمان ملل (يونيسف) در بيانيه‌اي اعلام کرد که با گذشت شش سال از آغاز بحران در ليبي به دليل بي‌ثباتي و فروپاشي اقتصاد اين کشور، بيش از 550 هزار کودک به کمک‌هاي انساني نياز دارند. خشونت‌ها در برخي مناطق خانواده‌هاي ليبيايي را مجبور به ترک منازلشان کرده است. اين مسئول سازمان ملل گفت: بيش از 80 هزار کودک در داخل ليبي آواره هستند. کودکان آواره در معرض خشونت و تجاوز قرار مي‌گيرند.ليبي از سال 2011 و بعد از سرنگوني نظام معمر قذافي صحنه درگيري‌هاي شديد ميان شبه‌نظاميان مختلف است و از نظر سياسي نيز دولت فعالي در اين کشور وجود ندارد که از سوي همه گروه‌هاي ليبيايي مورد تأييد قرار گرفته باشد.سازمان ملل اخيرا هشدار داده که بيش از 20 ميليون تن به دليل جنگ و خشونت در يمن، سومالي، سودان جنوبي و نيجريه با قحطي مواجه هستند.

رايزني هند با ميانمار و بنگلادش
براي اخراج ۴۰ هزار مسلمان روهينگيايي

سخنگوي دولت هند از رايزني دهلي نو با مقام‌هاي ميانمار و بنگلادش براي اخراج حدود ۴۰ هزار نفر از مسلمانان روهينگيايي خبر داده است.به گزارش رويترز، سخنگوي دولت هند در سخناني تاکيد کرد: هند در حال مذاکره با بنگلادش و ميانمار است تا حدود 40 هزار مسلمان روهينگيايي را اخراج کند.هند بر اين باور است که مسلمانان روهينگيايي به طور غير قانوني در حال زندگي در اين کشور هستند. ده‌ها هزار مسلمان روهينگيايي براي در امان بودن از خشونت بودايي‌هاي ميانمار از اوايل دهه 1990 ميلادي به بنگلادش و هند گريخته‌اند.دهلي نو اعلام کرده است که تنها 14 هزار نفر از مسلمانان روهينگيا از سوي آژانس آوارگان سازمان ملل ثبت نام شده‌اند و ساير مسلمانان روهينگيا در حال زندگي غيرقانوني در هند هستند و بايد اخراج شوند. هند از امضاکنندگان کنوانسيون‌هاي سازمان ملل درباره آوارگان و پناهجويان نيست .سخنگوي وزارت کشور هند تاکيد کرد: اين مسائل در سطح ديپلماتيک با ميانمار و بنگلادش مورد مذاکره قرار گرفته است.مقام‌هاي دولت ميانمار هنوز نسبت به اظهارات مقام‌هاي هندي واکنش نشان نداده‌اند. عفو بين الملل نيز اخراج مسلمانان روهينگيا را اقدامي‌خلاف وجدان ارزيابي کرده است.دفتر کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل در دهلي نو نيز اعلام کرد که در تلاش است تا واقعيت‌هاي بيشتري را درباره طرح هند براي اخراج مسلمانان روهينگيا به دست آورد.حدود 75 هزار مسلمان روهينگيا از آغاز سرکوب ارتش ميانمار در ماه‌هاي گذشته به بنگلادش آمده‌اند.

سخنگوي ولايت سرپل گفت که عمليات نظامي‌عليه گروه طالبان در منطقه ميرزا اولنگ آغاز شده است.
 ذبيح‌الله‌اماني، سخنگوي ولايت سرپل به شبکه خبري بي‌بي‌سي گفت که اين عمليات از هوا و زمين آغاز شد و تا به حال دو پاسگاه که به تصرف طالبان درآمده بود، پس گرفته شده است.
اماني افزود که در اين عمليات تلفاتي به اعضاي گروه طالبان وارد شده‌اما تا به حال از آمار آن اطلاع دقيقي در دست نيست.اين عمليات تقريباً يک هفته پس از تصرف اين منطقه استراتژيک به دست گروه طالبان و کشتار ۵۲ غيرنظامي‌به دست اين گروه آغاز شده است.
انتقاد از تاخير در عمليات نظامي‌در رسانه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي افغانستان، دولت را به‌شدت تحت فشار قرار داده بود و چندي پيش محمد اشرف غني، رئيس‌جمهوري اين کشور گفت: انتقام قتل عام ميرزا اولنگ را مي‌گيرد. شماري از آوارگاني که از ميرزا اولنگ به شهر سرپل، مرکز ولايت سرپل پناه برده‌اند، به بي‌بي‌سي گفته‌اند که اين عمليات زماني برنامه‌ريزي شد که مردم همه چيز خود را از دست داده بودند.
سخنگوي ائتلاف ضد داعش اعلام کرد که بيش از 50 درصد شهر رقه از کنترل داعش خارج شده و اکنون در اختيار نيروهاي سوريه دموکراتيک است.
به گزارش شبکه خبري سومريه نيوز، رايان ديلون، سخنگوي اين ائتلاف تحت رهبري آمريکا در کنفرانس مطبوعاتي گفت: بيش از 50 درصد شهر رقه تحت کنترل نيروهاي سوريه دموکراتيک است و درگيري‌ها بين داعش و اين نيروها محله به محله ادامه دارد. وي گفت که نيروهاي سوريه دموکراتيک در دوره اخير به دليل مقاومت شديد داعشي‌ها پيشروي کندي داشته‌اند. در همين راستا، هوال جبار، يکي از فرماندهان نيروهاي مدافع خلق کرد سوريه که ستون فقرات نيروهاي سوريه دموکراتيک محسوب مي‌شوند نيز اعلام کرد که نيروهاي سوريه دموکراتيک نيمي‌از بخش قديمي‌شهر رقه را آزاد کرده‌اند و در حال پيشروي از تمامي‌محورها هستند. به گفته جبار، تروريست‌هاي داعش در مرکز شهر رقه محاصره شده‌اند و نيروهاي کرد در حال پيشروي در مناطق المنصور و الرشيد هستند.جبار تأکيد کرد که عمليات رقه احتمالا سه تا چهار ماه ديگر به طول مي‌انجامد.وي گفت که تروريست‌هاي داعش بمب و مين زيادي در مسيرها و کوچه‌ها کار گذاشته‌اند و زماني که نيروهاي کرد در اين شهر پيشروي مي‌کنند براي مقابله با آنها خودروهاي بمب‌گذاري شده را منفجر مي‌کنند.
رهبر جريان صدر عراق اعلام کرد که در صدد تشکيل فراکسيوني به دور از سهميه‌بندي است و بعيد نيست در اين راستا با نخست‌وزير عراق و رئيس جريان حکمت ملي ائتلاف کند.
مقتدي صدر، رهبر جريان صدر عراق در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: وجود حشد شعبي خارج از چارچوب دولت مشکلات زيادي را به دنبال خواهد داشت.وي بعيد ندانست که با فراکسيون‌هاي حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق و عمار حکيم، رئيس جريان حکمت ملي در انتخابات آتي ائتلاف کند.مقتدي صدر گفت: ما درصدد تشکيل فراکسيوني هستيم که به دور از سهميه‌بندي باشد و از شخصيت‌هاي تکنوکرات مستقل تشکيل شود تا بتوانيم خدمات لازم را براي شهروندان فراهم آوريم.وي درباره مسئله استقلال اقليم کردستان عراق گفت: من با رهبران اين اقليم تماس گرفته و از آن‌ها خواستم همه‌پرسي را به تأخير بيندازند. کردها بخشي از مردم عراق هستند و مي‌خواهيم ميان ما و از ما باشند اما مشکلات زياد دولت سابق موجب دور شدن آن‌ها شد و به اينجا رسيدند که خواهان جدايي هستند. در صورتي که کردستان از عراق جدا شود مشکلات داخلي و خارجي به وجود خواهد آمد.
پنتاگون طرح حمله پيش‌دستانه به کره شمالي را آماده کرده است
گروه بين الملل - فاطمه مهتدي: رئيس‌جمهوري آمريکا ديروز بار ديگر آتش تنش‌ها با کره شمالي را شعله ور تر کرد.
 اين درحالي است که نمايندگان جمهوريخواه و دموکرات آمريکا تهديد‌هاي ترامپ را توخالي مي‌دانند و حتي وزير خارجه‌امريکا به شهروندان کشورش اطمينان داده که همه چيز آرام است، اما نگراني جنگ کره شمالي و آمريکا اکنون به کشورهاي منطقه آسيا پاسيفيک رسيده است. دراين ميان هنوز کشور چين به عنوان حامي‌پيونگ يانگ موضع رسمي‌خود را درباره تنش احتمالي ابراز نکرده است. دونالد ترامپ ديروز ضمن دفاع از تهديد قبلي خود عليه پيونگ‌يانگ گفت، « شايد به کار بردن اصطلاح خشم و آتش به‌اندازه کافي محکم و مقتدرانه نبوده و کره‌شمالي اگر به‌امريکا و منافعش آسيبي برساند، بايد سراپا اضطراب شود».کره شمالي روز پنجشنبه تهديد کرد که طرح و برنامه حمله موشکي به جزيره گوام و تاسيسات نظامي‌آمريکا در اين منطقه را تا اواسط ماه اوت نهايي خواهد کرد.به دنبال تهديد دوباره کره شمالي توسط دونالد ترامپ، نخست وزير استراليا اعلام کرد که کشورش در صورت حمله کره شمالي به‌امريکا به کمک واشنگتن خواهد رفت. به گزارش خبرگزاري فرانسه، مالکوم ترنبول، نخست وزير استراليا اين اظهارات را بعد از آن مطرح کرد که کره شمالي از طرح‌هايش براي شليک چند موشک به سمت جزيره‌امريکايي گوآم پرده برداشت.در اين ميان کره جنوبي و ژاپن نيز نسبت به حمايت از متحد خود ابراز تمايل کردند.
حمله پيش دستانه به کره شمالي
منابعي در نيروهاي مسلح آمريکا فاش کردند که پنتاگون طرحي براي حمله پيش‌دستانه عليه کره شمالي را آماده کرده است تا هرگونه اقدام اين کشور براي شليک موشک را ناکام بگذارد. به گزارش تلويزيوني ان‌بي‌سي اين خبر را به نقل از منابعي در نيروهاي مسلح آمريکا که نام آنها را ذکر نکرده، آورده است و مي‌گويد: طرح پنتاگون شامل حمله هوايي با استفاده از بمب افکن‌هاي B-1B لانسر است که طبق برنامه از پايگاه هوايي اندرسون در جزيره گوآم به پرواز در مي‌آيند و بيش از 20 نقطه حساس از جمله پايگاه‌هاي شليک موشک به عنوان هدف براي آنها تعيين شده است. بنا بر اين گزارش، مراحل مختلف اين طرح آماده شده است پنتاگون و تنها منتظر دستور دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکاست تا به کره شمالي حمله کند.در پي بالا گرفتن تنش ميان ايالات متحده و کره شمالي، پيونگ‌يانگ اعلام کرد که طرحي براي حمله به جزيره گوآم متعلق به‌امريکا در دست بررسي دارد. جزيره گوآم که نزديک‌ترين نقطه از خاک ايالت متحده به کره شمالي محسوب مي‌شود، محل استقرار يکي از استراتژيک‌ترين پايگاه‌هاي هوايي آمريکا است که وظيفه اصلي پشتيباني عمليات در شبه جزيره کره را در گذشته و حال بر عهده داشته است.
آيا چين بي طرف مي‌ماند؟
هنوز پکن به طور رسمي‌موضع خود را اعلام نکرده است اما روزنامه‌هاي چيني رويکردي متناقض درباره پاسخگويي به حمله‌امريکا به کره شمالي را منعکس کردند. يک روزنامه وابسته به دولت چين در نسخه ديروز خود اعلام کرد، در صورتي‌که‌امريکا اول به کره‌شمالي حمله کند تا دولت اين کشور را سرنگون کند، چين آنها را متوقف خواهد کرد. در اين يادداشت تصريح شده است اگر آمريکا در حمله به کره‌شمالي پيش‌دستي کرده و براي سرنگوني دولت اين کشور حمله کند چين، آمريکا را متوقف خواهد کرد. در اين يادداشت تصريح شده است واشنگتن و پيونگ‌يانگ بازي خطرناکي را شروع کرده‌اند که منجر به محاسبات غلط و در نتيجه جنگ خواهد شد. اين روزنامه تصريح کرد پکن در حال حاضر قادر به عقب راندن کره‌شمالي و آمريکا از مواضع خود نيست. در اين يادداشت آمده است که اگر اين تقابل باعث ضربه وارد آمدن و يا به خطر افتادن منافع چين شود، آنگاه پکن پاسخ قاطعي خواهد داد. اين درحالي بود که روزنامه دولتي گلوبال تايمز، وابسته به حزب کمونيست چين در تفسيري نوشت که در صورتي که با پرتاب موشک کره شمالي به سوي مناطق تحت حاکميت ايالات متحده بين دو طرف جنگي آغاز شود، جمهوري خلق چين بايد در اين جنگ بي‌طرف بماند.شبه‌جزيره کره از شمال با چين هم‌مرز است و به استثناي کره جنوبي، تنها مرز خاکي کره شمالي با چين است. جمهوري خلق چين به عنوان متحد اصلي کره شمالي شناخته شده است و بخش عمده ارتباط اقتصادي آن کشور با خارج از طريق چين است.به گفته برخي ناظران، رهبران جمهوري خلق چين، کشوري که با وجود رشد سريع اقتصادي هنوز داراي نظام دموکراتيک نيست، احتمالا از تغيير رژيم در کره شمالي که ممکن است زمينه وحدت دو کره را فراهم آورد نگران خواهند بود. از يکسو، تکان ناگهاني سياسي و اجتماعي در کره شمالي مي‌تواند باعث جابجايي جمعيت و احتمالا هجوم پناهجويان به چين شود. و از سوي ديگر، با توجه به توانمندي کره جنوبي در زمينه اقتصادي و فناوري، تشکيل يک کره متحد، دموکراتيک و از نظر اقتصادي و فني نيرومند بر موقعيت چين به عنوان ابرقدرت منطقه‌اي تاثير منفي خواهد گذاشت. بدتر اينکه ممکن است تحولات سياسي در شبه‌جزيره کره انگيزه مطالبات مردم چين براي اصلاحات عميق سياسي شود.
وزير دفاع آمريکا: جنگ با کره شمالي فاجعه‌بار خواهد بود
درحاليکه رئيس جمهور آمريکا تهديدات خود را بيشتر کرده کادر نظامي‌دولت آمريکا نسبت به جنگ با کره شمالي بيمناک است. وزير دفاع آمريکا هشدار داد که هر گونه جنگ با کره شمالي «فاجعه بار» خواهد بود و اين کشور تلاش مي‌کند از راه ديپلماتيک بحران را حل کند. به گزارش خبرگزاري اسوشيتدپرس؛ جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاليفرنيا گفت: تلاش‌هاي آمريکا (عليه کره شمالي) رويه ديپلماتيک داشته و بر مبناي ديپلماسي به پيش مي‌رود و نتايجي ديپلماتيک نيز به دست مي‌آورد. من مي‌خواهم در حال حاضر در همين مسير باقي بمانم. وي اظهار داشت: تراژدي جنگ به خوبي براي همه شناخته شده بوده و هيچ مشخصه‌اي بهتر از اين حقيقت که فاجعه بار خواهد بود ندارد. ماتيس با اشاره به راي چند روز پيش شوراي امنيت سازمان ملل براي تحريم کره شمالي و توصيف اين کشور به عنوان تهديد عليه جامعه جهاني گفت: چند بار شما ديده‌ايد که فرانسه، چين، روسيه و آمريکا با اتفاق نظر به نفع مسئله‌اي راي بدهند. اين اظهارات وزير دفاع آمريکا بعد از آن مطرح شد که اوايل روز پنجشنبه دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا مجددا کره شمالي را تهديد کرد که در صورت هرگونه حمله کره شمالي به گوآم "پاسخي دريافت خواهد کرد که تاکنون هيچ کس مشابهش را مشاهده نکرده است."
آمادگي آمريکا و کره جنوبي براي مانور بزرگ در ماه جاري
مقامات نظامي‌آمريکا و کره جنوبي اعلام کردند که‌اماده برگزاري يک مانور مشترک در اواخر ماه جاري ميلادي هستند.به گزارش آسوشيتدپرس، اخبار مربوط به مانور مشترک گسترده ميان کره جنوبي و آمريکا درحالي منتشر شده که با تهديد کره شمالي مبني بر حمله به گوام همزمان شده است.اين مانورها هرسال برگزار مي‌شود اما پس از هشدار کره شمالي مبني بر آمادگي اين کشور براي شليک 4 فروند موشک هواسونگ 12 به جزيره کوچک گوام، رزمايش اخير از اهميت بيشتري برخوردار شده است. طرح حمله به گوام پيش از مانور مشترک کره جنوبي و آمريکا و يا به محض آغاز آن به رهبر کره شمالي ارائه خواهد شد. اين رزمايش از 21 تا 31 آگوست برگزار شده و ده‌ها هزار نيروي نظامي‌در زمين، دريا و هوا شرکت خواهند داشت. واشنگتن به سئول اعلام کرده که اين رزمايش به معني نمايش قدرت بازدارندگي عليه تهاجم کره شمالي خواهد بود. جزيره گوام واقع در غرب اقيانوس آرام و در حدود سه هزار و پانصد کيلومتري شبه جزيره کره واقع شده و در تيررس موشک‌هاي کره شمالي قرار دارد. حاکميت اين جزيره متعلق به‌امريکاست و اين جزيره محل يکي از پايگاه‌هاي منطقه‌اي ايالات متحده است.

کوين راد
فايننشال تايمز

درصورتي که بحران شبه جزيره کره به درگيري تبديل شود ، تصور اين امر که چين بدون عکس العمل مي‌ايستد اشتباه است.درکتاب "خوابگردها" نوشته کريستوفر کلارک درباره چگونگي ورود قدرت‌هاي بزرگ به جنگي پان اروپايي است که نه تنها باعث نابودي قاره اروپا شد بلکه نيروهاي مخربي را رها کرد که نظام جهاني را در قرن بعدي معني کرد.برخي از ما نگرانيم که دوباره درحال خوابگردي هستيم ونسبت به پرتگاه روبرو بي توجه هستيم. يک دوست چيني به من يادآوري کرد که جنگ منطق خود را دارد.همچنين بحران‌ها . تاريخ به ما مي‌آموزد که توقف هردوي آنها مشکل است.بزرگترين مبحث نگراني جهاني امروز شبه جزيره کره است. بيشتر تحليلگران معتقدند بحران و درگيري درباره برنامه هسته اي کره شمالي غيرقابل باور است. آنها درست مي‌گويند اما حقيقت ناراحت کننده آن است که اکنون اين امر بيشتر ممکن شده است. سه سناريو اصلي دراينباره وجود دارد. اول اينکه چين از طريق ديپلماسي و سياست گذاري باعث توقف فعاليت‌هاي هسته اي کره شمالي مي‌شود يا اينکه از طريق تحريم‌هاي اقتصادي تحت فشار مي‌گذارد که يک تغيير در سياست گذاريهاي پيونگ يانگ خواهد بود.دوم ، اينکه‌امريکا يک حمله يکجانبه را به تاسيسات هسته اي کره شمالي آغاز کنند يا حداقل کارکرد اين برنامه هسته اي را کاهش دهند و سومين احتمال اينکه‌امريکا نسبت به واقعت کره شمالي و موشک‌هاي بالستيک قاره پيماي اين کشور خود را تطبيق دهد و به دنبال رژيمي‌باشد که آنها را مديريت کند.از ديد کاخ سفيد سناريوي اول ديگر قابل اعتماد نيست.درحاليکه برخي معتقدند در واشنگتن محاسباتي وجود دارد که چيني‌ها درحال بازي با آمريکا از طريق کره شمالي هستند و علاقه اي براي تغيير بنيادين در رفتار پيونگ يانگ ندارد.درعين حال اين ديدگاه‌امريکايي وجود دارد که پکن به فشار به پيونگ يانگ ادامه مي‌دهد تا خطر حمله يک جانبه‌امريکا براي مدتي متوقف شود تا آمريکاييها کره شمالي را به عنوان کشوري هسته اي بپذيرند.اينکه آيا چين و آمريکا قادر به يافتن راه حل ديپلماتيک خلاقانه براي بحران باشند پرسشي باز است اما تنها يک پاسخ براي آن وجود خواهد داشت.
ترجمه : فاطمه مهتدي