سالانه ۱۶ هزار نفر در حوادث جاده‌اي کشته مي‌شوند
 عضو کميسيون عمران مجلس گفت: سالانه ۱۶ هزار نفر به دليل حوادث رانندگي جان خود را از دست مي‌دهند و بايد مسئولان در اين باره چاره‌اي بيانديشند. عليم يار‌محمدي عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به حادثه سقوط اتوبوس مسافربري که در جاده جاجرود رخ داد، اظهار داشت: همه مسئولان بايد دست به دست هم دهند و چاره‌اي براي حوادث جاده‌اي بيانديشند تا اين‌گونه حوادث تقليل يابد.
وي خاطرنشان کرد: کميسيون عمران به عنوان کميسيون تخصصي به سقوط اتوبوس در جاده جاجرود هم ورود پيدا مي‌کند و ابعاد گوناگون اين حادثه را بررسي مي‌کند.

 پول متقاضيان مسکن،صرف تونل‌سازي شد
نايب رئيس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان با بيان اينکه مشخص نيست شرکت عمران ۳۰ ميليون تومان از هر متقاضي مسکن مهر را که دريافت کرد در کجا هزينه مي‌کند، گفت: متأسفانه از پول متقاضيان حدود ۸۱۳ ميليارد تومان در ساخت تونل هزينه شد.ايرج رهبر در گفت و گو با فارس در پاسخ به اين سوال که مديرعامل پرديس تهديد کرده است اگر انبوه‌سازان در ساخت مسکن مهر همچنان کُند باشند قرارداد آنها را لغو مي‌کنيم گفت:مقصر 90 درصد اين تأخيرها شرکت عمران پرديس و 10 درصد هم مي‌تواند متوجه انبوه‌سازان باشد، چرا که وقتي پول لازم را در زمان مقرر دريافت نکنند و مشکلات فني نيز در پروژه وجود داشته باشد باعث تأخير در ساخت‌وساز مي‌شود.

 رکودمسکن بازار کابينت را هم قبضه کرده است
عضوکميسيون صنايع ومعادن مجلس،گفت:نرخ کابينت بر قيمت متراژهاي ساختمان تاثير مستقيم دارد بنابراين براي کاهش منطفي نرخ مسکن بايد فکري اساسي براي تنظيم نرخ لوازم جانبي مسکن از جمله کابينت در بازار ساکن مسکن کرد. علي اسدي کرم درگفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت درباره وضعيت بازار کابينت درکشور،گفت: رونق بازار کابينت بطور مستقيم با حال خوب يا بد مسکن در ارتباط است، بنابراين با توجه به اينکه رکود در بازارمسکن مشهود است، بايد فکري براي ارزان تر شدن قيمت مصالح و لوازم جانبي ساخت و ساز در ساختمان ‌ها انديشده شود، تا بتوان علاوه بر جلوگيري از ورشکستگي کارخانجات کابينت سازي، بهاي مسکن درکشور را نيز کاهش داد.


رئيس مرکز تحقيقات وزارت راه و شهرسازي تاکيد کرد:
رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با تاکيد بر اينکه طرح معماري‌راه در صورت تصويب مي‌تواند به عنوان دستوکار جديدي براي تمامي‌راه‌هاي کشور باشد، مي‌گويد: با تصويب و اجرايي شدن معماري راه، فصل جديدي در سياستگذاري‌هاي کلان حوزه راه گشوده مي‌شود.
محمد شکرچي‌زاده درباره‌ايده معماري‌راه و طرحي که در وزارت راه و شهرسازي با ايده عباس‌آخوندي شکل گرفت، نکاتي را مطرح کرد.شکرچي‌زاده گفت: با توجه به اينکه در مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، بخش‌هاي معماري و شهرسازي در کنار بخش‌هاي مختلف حمل و نقل وجود دارد، مرکز در ابتداي آغاز مطالعات طرح معماري راه که توسط مشاوري از دانشگاه شهيد بهشتي در حال انجام است، پيشنهادات خود را ارايه کرد. مطالعات و ارايه طرح توسط مشاوران طي جلساتي در وزارت راه و شهرسازي در حال انجام است.رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با تاکيد بر اين مطلب که معماري‌راه، پيونددهنده حوزه شهرسازي و همچنين حمل و نقل است، گفت: زيبايي و ايمني در بحث معماري راه دو موضوع جداناشدني از يکديگر هستند که در موضوع زيبايي و ايمني، معماري به کمک موضوعات فني و مهندسي مي‌آيد و آنها را تکميل مي‌کند.
استاد دانشگاه تهران تصريح کرد: در بحث سفر، با توجه به اهميتي که موضوع گردشگري پيدا مي‌کند و نقشي که گردشگري و رونق آن در اقتصاد کشور ايفا مي‌کند راه‌ها را بايد به عنوان جزوي از عناصر تشکيل‌دهنده سفر درنظر گرفت که مي‌توانند با ساخت اصولي و تامين‌کردن نياز مسافران خود به جزيي از عناصر تشکيل‌دهنده سفر تبديل شوند.شکرچي‌زاده با تاکيد بر اينکه معماري‌راه، پيونددهنده دو حوزه مهم شهرسازي و حمل و نقل است، گفت: با توجه به اهميتي که بحث گردشگري در اقتصاد کشور ايفا مي‌کند و تمرکزي که در اين حوزه در حال انجام است همچنين بحث امنيت راه‌هاي کشور، بايد با ساخت و بهسازي راه‌هاي کشور، راه‌ها خود به بخشي از سفر تبديل شوند.
وي تصريح کرد: رضايتمندي مردم از راه‌هاي کشور بسيار مهم بوده و در کنار موضوع مهم ايمني و مباحث زيبايي‌شناسانه در معماري راه موردتوجه قرار گرفته است.رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با تاکيد بر اين مطلب که بايد در معماري راه به اصول و مباني معماري به ويژه در راه‌هاي جديد الاحداث توجه داشته باشيم، گفت: در کنار توجه به موضوع معماري راه براي راه‌هاي جديدالاحداث، براي راه‌هايي که قبلا ايجاد شده نيز بايد اصول و مباني معمارانه و زييابي شناختي موردتوجه قرار بگيرد.شکرچي‌زاده افزود: اگر در احداث و بهسازي راه‌هاي کشور اصول و مباني معمارانه ناديده گرفته شود علاوه بر ناديده گرفتن امنيت مي‌تواند موجب خستگي بيش از اندازه مسافران و رانندگان را ايجاد کند و در چنين شرايطي، آمار تصادفات بالا مي‌رود.
وي با اشاره به اينکه در جلسه اخير شوراي‌عالي فني، بحث معماري‌راه مورد بررسي قرار گرفت و با انجام اصلاحاتي پيشنهاد شده از سوي شوراي‌عالي فني، توسط مشاور طرح در دست تکميل است، گفت: مقرر شد تا يکسري اصلاحاتي روي طرح ارايه شده معماري راه توسط مشاور طرح انجام بگيرد تا بعد از موافقت نهايي به تصويب برسد.شکرچي‌زاده همچنين، گفت:آنچه که مهم است اين است که مشاور طرح، علاوه بر مباحث فني و مهندسي، ايمني به مقوله طراحي نيز توجه کند. زيرا معماري راه، فصل جديدي در سياستگذاري‌هاي حوزه کلان راه مي‌گشايد که‌اميدواريم در آينده نيز تداوم پيدا کند.شکرچي‌زاده همچنين در پاسخ به اين پرسش که تجربه‌هاي تاريخي در معماري راه تا چه‌اندازه کارساز خواهد بود؟ گفت: تدوين دستورالعمل يکپارجه براي معماري راه‌هاي کشور از ۱۰‌ها سال قبل که راهسازي در کشور مطرح بوده مورد توجه ويژه قرار نگرفت. ممکن است سلايقي آن هم به صورت موردي در برخي از راه‌هاي کشور اعمال شده باشد اما به صورت يک سرفصل و به صورت يکپارچه و دستور کار براي تمامي‌راه‌هاي کشور وجود نداشته است.
وي ادامه داد: اما با تصويب طرح، اجرايي شدن آن به صورت دستورکار در خواهد آمد. ممکن است که در ابتداي کار نيز مقاومت‌هايي در اين رابطه وجود داشته باشد اما بالاخره اين دستورکار، جا خواهد افتاد.شکرچي‌زاده همچنين يادآور شد: در راه‌هاي موجود کشور، همچون، راه‌هايي که از مسيرهاي کوهستاني رد شده‌اند و يا راه‌هايي که از جنگل‌ها و مناطق سرسبز عبور کرده‌اند عموما شاهد هستيم که جنبه‌هاي زيباشناختانه در آنها رعايت شده است. اما راه‌هايي که در دشت‌ها وکوير بوده‌اند نيز عموما فاقد اِلمان‌هاي معمارانه هستند.
رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي گفت: آنچه که در بحث معماري راه، بايد موردتوجه قرار گيرد اين مطلب است که در راه‌هايي که هيچگونه عناصر کمک‌دهنده براي معماري راه از جمله محيط زيست مناسب وجود ندارد چگونه بايد راه‌هايي ايجاد کرد که خلاقانه باشند و بتواند راه را از لحاظ زيبايي‌شناختانه موردتوجه قرار دهد اين مطلب است که موردتوجه است و در فاز جديد معماري راه انجام خواهد شد.شکرچي‌زاده افزود: راه‌هاي قديمي‌ما از جمله راه‌هايي که به سمت شمال کشور و يا مناطق کوهستاني وجود دارند راه‌هايي هستند که زيبا هستند اما متاسفانه تقارني بين زيبايي و ايمني وجود ندارد. بسياري از راه‌هاي قديمي‌از نظر ايمني در شرايط مطلوبي قرار ندارند و ما شاهد تصادفات و تلفات جاني در راه‌هاي کشور هستيم.
وي تاکيد کرد: در معماري راه‌ايمني فداي زيبايي نمي‌شود.شکرچي‌زاده همچنين گفت: به عنوان مسئول مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي از اينکه اين مطلب موردتوجه وزارت راه و شهرسازي قرار گرفته است بسيار خرسندم و اميدوارم مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي نيز هرگونه کمکي که بتواند در اين راستا انجام دهد.
جان باختن 3 هزار و 756 تن در حوادث رانندگي طي سه ماهه نخست سال جاري
سازمان پزشکي قانوني کشور اعلام کرد در سه ماهه نخست سال جاري 3 هزار و 756 تن در حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند که اين تعداد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از آن (1395)با تلفات 3هزار و 949 تن، 4.9 درصد کاهش داشت . به گزارش ايرنا، در بهار امسال از کل تلفات حوادث رانندگي 2هزار و 964 تن مرد و 792 تن زن بودند.براساس گزارش اين سازمان در پنج سال گذشته(1391 تا 1395) 919 هموطن در حوادث رانندگي اتوبوس‌هاي مسافربري جان خود را از دست داده‌اند.

معاون برنامه ريزي و مديريت منابع وزيرراه و شهرسازي مي‌گويد: نسخه اول سامانه يکپارچه اطلاعات آماري وزارت راه و شهرسازي از مهرماه سال جاري فعاليت خود را آغاز مي‌کند.
 به گزارش ايرنا، «امير اميني» در جلسه کميته‌اماري وزارت راه وشهرسازي که با حضور رئيس مرکز آمار ايران برگزار شد، افزود: در سال‌هاي 1392 و 1393 که کار خود را در اين وزارتخانه آغاز کرديم ، ارائه‌امارهاي مورد نياز از سازمان‌ها و شرکت‌هاي تابعه 10 تا 15 روز زمان مي‌برد.معاون وزير راه وشهرسازي با بيان اينکه بخش بزرگي از پرو‍‍ژه‌هاي عمراني کشور را اين وزارتخانه مديريت مي‌کند، گفت: ارائه آخرين اطلاعات مورد نياز اين پروژه‌ها به مردم و مسئولان يکي از مهم‌ترين وظايف ما در اين وزارتخانه است.اميني با بيان اينکه پيش از اين گردآوري آمار در وزارت راه و شهرسازي با سختي زيادي انجام مي‌شد، گفت: دليل آن نبود ارتباط مناسب سازمان‌هاي تابعه با ستاد مرکزي وزارتخانه بود و با برنامه ريزي مناسب هم اکنون بسياري از داده‌هاي آماري به سامانه وزارت راه وشهرسازي منتقل و پس از گردآوري مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران گفت: با لغو تحريم‌ها و افزايش پوشش يک ميليارد دلاري بيمه‌هاي اتکايي، کشتي‌هاي تجاري ايران هم اکنون بدون موانع گذشته مجاز به تردد به تمام بنادر مهم جهان هستند.
به گزارش ايرنا، «محمد سعيدي» در مراسم گراميداشت روز جهاني دريانورد در محل سالن همايش‌هاي کتابخانه ملي افزود: در حال حاضر کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران موفق شده است سهم خود را از حمل و نقل بين المللي دريايي بار ديگر به دست آورد.وي همکاري مجدد با موسسه‌هاي معتبر بين المللي رده بندي و پوشش يک ميليارد دلاري بيمه‌هاي اتکايي را از ديگر نمونه‌هاي موفقيت ناوگان ملي در اجراي برجام دانست و گفت: با اين اقدام‌ها شخصيت تجاري کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران بار ديگر در جهان احيا شده است.سعيدي ايجاد بنادر ايمن، کارآمد و در اختيار داشتن ناوگان پيشرفته و ايجاد ارتباط معنادار بين آنها را از جمله مهمترين شاخص‌هاي رشد تجارت دريايي و به تبع آن توسعه کشور عنوان کرد.سعيدي همچنين گفت: اقتصاد دريا محور سبب افزايش امنيت و ارتقاي جايگاه اقتصادي، ايجاد بازارهاي جديد، افزايش نرخ اشتغال و توسعه اقتصادي مي‌شود.

براساس آماري که وزارت راه و شهرسازي اعلام کرده بدون احتساب راه‌هاي روستايي در حال حاضر ۸۷ هزار و ۱۶۶ کيلومتر راه فعال در تمام استان‌هاي ايران وجود دارد، راه‌هايي که به آزادراه، بزرگراه، راه اصلي و راه فرعي تقسيم مي‌شود.
به گزارش ايسنا، براساس اين گزارش در حال حاضر در ايران ۲۴۰۱ کيلومتر آزادراه، ۱۶ هزار و ۶۲۷ کيلومتر بزرگراه، ۲۵ هزار و ۵۳۸ کيلومتر راه اصلي و ۴۲ هزار و ۶۰۱ کيلومتر راه فرعي وجود دارد.
در نگاه کلي به ميزان راه‌هاي فعال در هر استان، استان فارس با داشتن ۹ هزار کيلومتر بيش از ۱۰ درصد از جاده‌هاي ايران را در خود جاي داده است که از اين نظر رکوردار به حساب مي‌آيد. پس از فارس استان‌هاي خراسان رضوي با ۷.۴، کرمان با ۷.۳، سيستان و بلوچستان با ۷.۲ و دو استان اصفهان و خراسان جنوبي با ۶.۲ درصد قرار گرفته‌اند.
در اين آمار استان تهران با قرار گرفتن ۹۴۰ کيلومتر راه تنها ۱.۱ درصد از جاده‌هاي کشور را به خود اختصاص داده است. از نظر پوشش آزادراهي شرايط کشور با وجود تمام اقدامات انجام گرفته هنوز با استانداردها فاصله زيادي دارد.
طبق آخرين گزارش‌هاي وزارت راه و شهرسازي، در حال حاضر ۱۳ استان کشور از نعمت آزادراه محروم هستند و در تعدادي از استان‌ها ميزان آزادراه حتي به ۱۰۰ کيلومتر نمي‌رسد.
در بين استان‌هايي که آزادراه به آنها رسيده استان اصفهان با ثبت ۳۹۹ کيلومتر صدرنشين است و پس از آن استان آذربايجان شرقي با ۲۳۴، استان قم با ۲۲۹، قزوين با ۲۱۷، مرکزي ۲۰۷ و زنجان با ۲۰۰ کيلومتر آزادراه فعال قرار گرفتند. استان تهران نيز طبق آخرين آمارها ۱۹۷ کيلومتر آزادراه فعال دارد.
در حوزه راه‌هاي اصلي وضعيت تمام استان‌ها شاخص‌هايي مثبت را نشان مي‌دهد، اما تنها تعداد محدودي از استان‌هاي کشور بيش از ۱۰۰۰ کيلومتر راه اصلي دارد. در اين آمار استان کرمان با ۱۷۲۸ کيلومتر صدرنشين است و پس از آن اصفهان با ۱۶۹۵، فارس با ۱۵۹۰، خراسان رضوي با ۱۱۵۰ و خوزستان با ۱۰۵۳ کيلومتر قرار دارد.
در حوزه راه‌هاي اصلي نيز بالاترين آمار به خوزستان اختصاص يافته که با ۲۶۷۳ کيلومتر بيشترين پوشش راه اصلي را به خود اختصاص داده است. پس از آن استان‌هاي سيستان و بلوچستان، فارس، اصفهان، خراسان رضوي و کرمان قرار گرفته‌اند.
در حوزه راه‌هاي فرعي استان فارس با فاصله بسيار زياد بيشترين پوشش را به خود اختصاص داده است و بر اين اساس ۵۱۹۵ کيلومتر از راه‌هاي فرعي کشور در استان فارس قرار گرفتند. پس از آن استان‌هاي خراسان جنوبي و رضوي، سيستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، آذربايجان غربي و شرقي و اصفهان بيشترين سهم را به خود اختصاص دادند.
برآوردهاي وزارت راه و شهرسازي نشان مي‌دهد از مجموع راه‌هاي فعال در ايران تنها ۲.۸ درصد آزادراه هستند و پس از آن ۱۹.۱ درصد بزرگراه، ۲۹.۳ درصد راه اصلي و ۴۸.۹ درصد راه فرعي به حساب مي‌آيد.

نخستن نشست علمي‌هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن به منظور بحث و تبادل نظر اعضاي کميته علمي‌با حضور حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان و اعضاي کميته علمي‌در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.
نخستين نشست کميته علمي‌هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن، عصر ۲۰ شهريورماه با حضور حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي و علي چگني مديرکل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسکن در ساختمان دادمان وزرات راه و شهرسازي برگزار شد. بنا بر اين گزارش، پس از برگزاري ۱۶ دوره از سلسله همايش‌هاي سياست‌هاي توسعه مسكن در ايران، برنامه‌ريزي براي برگزاري هفدهمين همايش در مهرماه سال‌جاري توسط معاونت مسكن و ساختمان در حال انجام است. اين همايش كه فرصت مغتنمي‌براي تبادل نظر و گفتگوي صاحبنظران، اساتيد دانشگاه، حرفه‌مندان و سياستگذاران بخش مسكن در رابطه با مهمترين مسائل مبتلابه اين بخش را فراهم مي‌آورد، در روزهاي ۱۸ و ۱۹ مهرماه سال‌جاري، در ۶ محور، در محل سالن پاكدامن مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و توسط معاونت مسكن و ساختمان برگزار مي‌شود.  در اين نشست بالغ بر ۴۰ نفر از اعضاي كميته علمي‌متشكل از مديران بخش دولتي، اساتيد دانشگاه، پژوهشگران و حرفه‌مندان بخش مسكن حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر در رابطه با محورهاي پيشنهادي، نحوه برگزاري و مديريت پنل‌هاي تخصصي پرداختند. خاطر نشان مي‌سازد، نمايندگان سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط مشتمل بر نمايندگان مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، سازمان ملي زمين و مسکن، شرکت عمران ‌و ‌بهسازي شهري ايران، شهرداري تهران، بانک مرکزي، بانک‌ مسکن، بنياد مسکن انقلاب‌اسلامي، خيرين مسکن‌ساز، بورس، مرکز آمار ايران، سازمان برنامه و بودجه، اعضاي هيات‌علمي‌دانشگاه‌هاي تهران، شهيدبهشتي و علامه طباطبايي و همچنين نماينده دفتر برنامه اسکان بشر سازمان ملل (هبيتات در تهران) حضور داشتند كه ديدگاه‌هاي خود را در خصوص برگزاري همايش اعلام کردند. محورهاي ۶ گانه هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن به شرح زير طراحي و تدوين شده است:
محور اول- تامين مالي مسکن با هدف بررسي ابزارهاي نوين مالي، بررسي نظام مالياتي و يارانه‌هاي بخش مسکن که توسط مديران ارشد بانك‌مسكن راهبري خواهد شد. محور دوم- مسکن اقشار کم درآمد است که به مسکن‌اجتماعي، مسکن‌حمايتي و مسکن‌روستايي مي‌پردازد. اين بخش توسط مسئولان ارشد بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌مديريت خواهد شد. محور سوم- بافت‌هاي ناكارآمد شهري و سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌است. در اين محور مسائل توسعه‌گرها و ظرفيت‌بخشي خصوصي در بافت‌هاي ناكارآمد شهري، بازآفريني شهري و محله محوري و همچنين مسائل اقتصادي و اجتماعي در بافت‌هاي نابسامان شهري، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت. راهبري اين بخش بر عهده مسئولان ارشد شرکت عمران و بهسازي شهري خواهد بود.  
محور چهارم- سياست زمين، شهرسازي و اقتصاد شهري است که در اين محور سياستگذاري، تخصيص و بهره برداري از منابع زمين، اقتصاد شهر و سياست‌هاي شهري در معرض تبادل افكار قرار خواهد گرفت. در اين بخش نيز مسئولان ارشد حوزه معاونت معماري‌و‌شهرسازي و سازمان ملي زمين‌و‌مسكن حضور خواهند يافت و به ارائه نقطه‌نظرات خود در اين زمينه مي‌پردازند. محور پنجم- بازار مسکن است که به تحليل و پيش‌بيني بازار مسکن (خانه‌هاي‌خالي، عرضه، تقاضا و نياز)، شفافيت بازار مسکن(سامانه‌هاي اطلاعاتي)، مسائل اقتصادي (خرد و کلان) در بازار مسکن و نقش بنگاه‌هاي معاملات املاک مي‌پردازد. در اين بخش مسئولان حوزه معاونت مسکن و ساختمان و مديرکل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسکن حضور دارند. محور ششم- اين محور به مسائل مربوط به اسکان بشر مي‌پردازد و استراتژي‌هاي توسعه اسکان بشر در ايران، راه‌کارهاي اجراي کارآمد سند دستور کار شهري جديد (New Urban Agend) و انطباق آن با شرايط ايران، سياست ملي شهري و سياست‌هاي اسکان و سکونتگاه‌هاي غير رسمي‌را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد داد. اين پنل توسط صاحبنظران و اساتيد دانشگاهي صاحب تجربه اداره مي‌شود و نمايندگاني از دفتر اسكان بشر سازمان ملل در ايران نيز در آن حضور خواهند داشت. گفتني است در هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن، دکتر عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي رياست‌عالي همايش، دکتر حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان، دبير همايش و اسفنديار زبردست دبير علمي‌همايش هستند.

به رشد 5 برابري حمل ونقل دريايي نياز داريم
معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي مي‌گويد، براي افزايش سهم دريا در توليد ناخالص ملي رشد 5 برابري حمل و نقل دريايي کشور ضروري است.  به گزارش ايرنا، «هادي حق شناس» در مراسم گراميداشت روز جهاني دريانورد درمحل سالن همايش‌هاي کتابخانه ملي افزود: در 69 سال گذشته همواره سازمان بين المللي دريانوردي (آيمو) بر تصويب کنوانسيون‌ها و پروتکل‌هاي دريايي براي ارتقاي ايمني و امنيت تردد شناورها در درياها و اقيانوس‌ها تاکيد کرده است.وي يادآور شد: جمهوري اسلامي‌ايران از 59 سال قبل به سازمان آيمو پيوسته و در سال‌هاي گذشته با پذيرش 28 کنوانسيون، پروتکل و آئين‌نامه‌هاي مصوب سازمان بين‌المللي دريانوردي يکي از سازمان‌هاي مؤثر در اجراي قوانين بين‌المللي دريانوردي براي افزايش ايمني و امنيت تردد شناورها و پيشگيري از آلودگي دريايي در منطقه و جهان شناخته شده به طوري که هم اکنون ايران مجاز به صدور انواع گواهينامه‌هاي معتبر دريايي است. حق شناس اظهار داشت: در چشم‌انداز 20 ساله و برنامه‌هاي پنج ساله همواره توجه به سواحل يا توسعه دريامحور مورد تاکيد برنامه‌ريزان بوده است ، اما در تحقق سواحل آباد به ويژه سواحل مکران راه طولاني در پيش داريم . وي با اشاره به شعار آيمو 'پيونددهنده کشتي‌ها بنادر و مردم' اظهارداشت: در واقع مي‌توان گفت اين شعار بيانگر تحقق اقتصاد دريا محور پايدار در تمام کشور‌هاي جهان است. به گزارش ايرنا، در ادامه «علي اکبر مرزبان» مديرکل امور دريانوردان و سازمان‌هاي تخصصي بين المللي سازمان بنادر و دريانوردي پيام «کي تک ليم» دبير کل سازمان بين المللي دريانوردي (آيمو) را به مناسبت روز جهاني دريانوردي قرائت کرد.

وزارت کار به پرونده تعاوني‌هاي مسکن متخلف ورود کند
معاون بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌با بيان اينکه 90 درصد ساخت مسکن مهر شهرهاي زير 25 هزار نفر به پايان رسيده است، گفت: برخي از پروژه‌هاي مسکن مهر درگير سوء مديريت‌هاي تعاوني‌ها هستند که وزارت کار بايد به اين پروندها ورود کند.  جواد حق‌شناس، معاون امور مسکن شهري بنياد مسکن در گفت‌وگو با ايلنا، با بيان اين که بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌مسئوليت ساخت 348 هزار واحد مسکن مهر در شهرهاي زير 25 هزار نفر را برعهده دارد گفت: کار ساخت اين ميزان واحد مسکن مهر در 850 شهر زير 25 هزار نفر شروع شد و تا به‌امروز ساخت بالغ بر 315 هزار واحد به اتمام رسيده است. وي ادامه داد: 9 هزار واحد مسکن مهر هم تحت حوزه بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌در حال تکميل است. بايد توجه داشته باشيم که برخي از اين واحدهاي مسکن مهر ديرتر از ساير پروژه‌ها کلنگ‌زني شدند اما در حال حاضر رشد پيشرفت فيزيکي اين واحدها قابل قبول است. معاون بنياد مسکن با اشاره به دلايل تاخير در تحويل برخي از پروژه‌هاي مسکن مهر در شهرهاي زير 25 هزار نفر گفت: برخي از اين پروژه‌ها مشکلات حقوقي دارند و پرونده آنها در مراجع قضايي در جريان است. برخي ديگر به دليل مشکلات تعاوني‌ها دچار تاخير در تحويل شده‌اند و تعدادي هم به دليل کمبود خدمات زيربنايي مورد توجه متقاضيان قرار نگرفته‌اند و متقاضيان تمايلي براي سکونت در اين واحدها ندارند.

آغاز به‌کار اولين نمايشگاه بين المللي صنعت حمل و نقل هوايي
اولين نمايشگاه بين المللي صنعت حمل و نقل هوايي و تجهيزات فرودگاهي فردا با حضور مقامات مختلف و همچنين مشارکت ده‌ها شرکت توليدي و خدماتي حوزه‌هاي مختلف خطوط هوايي،حمل و نقل هوايي، هوانوردي،تکنولوژي هواپيما،خطوط هوايي، مديريت ترافيک هوايي، تجهيزات زميني و ديگر صنايع مرتبط در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران گشايش مي‌يابد. به گزارش روابط عمومي‌و اطلاع رساني اولين نمايشگاه بين المللي صنعت حمل و نقل هوايي و تجهيزات فرودگاهي؛ در اين نمايشگاه شرکت‌ها و سازمان‌هاي معتبر و مختلف داخلي از جاي جاي کشورمان؛ نوين‌ترين توليدات، طرح‌ها و خدمات خود را ارائه مي‌کنند، همچنين علاوه بر شرکت‌هاي داخلي، نمايندگان کشورهاي آلمان، چين، انگلستان، فرانسه، اسپانيا،يونان، ايتاليا و برخي از کشورهاي منطقه خاورميانه نيز در نمايشگاه حضور و مشارکت دارند. در اولين نمايشگاه بين المللي صنعت حمل و نقل هوايي و تجهيزات فرودگاهي که با اخذ تأييديه اتحاديه جهاني نمايشگاه‌هاي بين‌الملي(UFI) برگزار مي‌شود، شرکت‌هاي مختلف هواپيمايي، سازمان هواپيمايي کشوري، انجمن حمل و نقل هوايي، سازمان هوا و فضا، شرکت مادر تخصصي فرودگاه‌ها و شرکت‌هاي دانش بنيان؛ جديدترين توليدات و نوآوري‌هاي خود را به نمايش مي‌گذارند. اولين نمايشگاه بين المللي صنعت حمل و نقل هوايي و تجهيزات فرودگاهي از فردا تا 27 شهريور ماه هر روز از ساعت 10 تا 18در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران آماده بازديد علاقمندان است.

ظرفيت قطار گردشگري تهران - سوادکوه دوبرابر مي‌شود
مديرکل برنامه ريزي و نظارت بر خدمات راه آهن از دوبرابر شدن ظرفيت مسافري قطار گردشگري مسير تهران ـ سواد کوه از تاريخ ۲۴ شهريور خبر داد.  به گزارش مهر ، علي کاظمي‌منش از افزايش قطار گردشگري مسير تهران – سوادکوه از پايان هفته جاري خبر داد.وي ضمن اعلام اينکه اين قطار تا پيش از اين در روزهاي پنج شنبه هر هفته برقرار بود، خاطرنشان کرد: به علت استقبال مسافران و افزايش در خواست‌ها قرار است از روز جمعه، مورخ ۲۴ شهريور نيز قطاري در اين مسير برقرار شود که با انجام اين کار ظرفيت اين مسير به دوبرابر مي‌رسد. مديرکل برنامه‌ريزي و نظارت بر خدمات مسافري راه‌آهن خاطر نشان کرد: قطار اين مسير با ظرفيت ۳۵۰ نفر هر هفته صبح‌ها در ساعت ۶:۳۰ صبح از تهران حرکت مي‌کند و در ساعت ۲۲:۳۰ نيز به تهران مي‌رسد.
مسعود يوسفي
روزنامه نگار
yousef44@yahoo.com
حکايت اين روزهاي جاده‌هاي کشور نگران کننده است. آمار تلفات جاده اي در حال افزايش است و اقدام عاجل و محسوسي در پيشگيري و کاهش اين آمار وجود ندارد. عليم يارمحمدي عضو کميسيون عمران مجلس، تعداد تلفات سالانه جاده‌هاي کشور را رقم 16هزار تن اعلام کرده است. اين آمار منهاي تعداد زخمي‌ها و کساني است که در اثر حوادث جاده اي معلول و ناقص العضومي‌شوند و به غير از آلام و دردهاي جانکاه و طاقت سوز، هزينه‌هاي هنگفتي را به اقتصاد کشور و خانواده‌ها تحميل مي‌کنند. شرايط نامساعد و ايمني سطح پايين جاده‌ها و همينطور خستگي و خواب آلودگي، و از سوي ديگر نقص فني وسائط نقليه دست به دست هم داده‌اند تا عفريت مرگ را روانه جاده‌ها ساخته و ضمن داغدار کردن خانواده‌ها، ايران را در شمار کشورهاي داراي بيشترين تلفات جاده اي به دنيا معرفي کنند. ... در اين ميان نامساعد بودن شرايط جاده‌هاي کشور از آن دست موضوعاتي است که بايد به طور ويژه به آن پرداخت. بسياري از جاده‌هاي کشور وضعيتي دارند که براي رانندهگان و مسافران جذابين ندارند و باعث بي حوصلگي و خستگي آن‌ها و در نتيجه پايين آمدن آستانه تحمل و نيز از بين رفتن تمرکز و خواب آلودگي آن‌ها مي‌شود و بعضا باعث بروز تصادف و وارد آمدن تلفات انساني و جاني مي‌شود. جنبه ديگري که به نامطلوب بودن وضعيت جاده‌ها و در نتيجه ايجاد تصادف و تلفات خواهد شد نا ايمن بودن اين جاده و وجود نقاط پر خطر و تصادف خيز است. مدتي است بحث «معماري راه» از سوي مسئولان و متوليان اين بخش مطرح شده است. «معماري راه» قائل به احداث جاده‌هاي جديد و بهسازي راه‌هاي قديمي‌بر اساس دو فاکتور توامان ايمني و زيبايي شناسانه است که مي‌تواند هم امنيت راه‌ها را تضمين کند و هم بر جذابيت جاده‌ها بيفزايد و نشاط و شادابي رانندگان و مسافران را درپي داشته باشد و در نتيجه موجب کاهش تصادف و تلفات جاده اي شود. ايده «معماري راه» هرچند جذاب و ارزشمند، ولي تنها در حد حرف مانده است و ضرورت دارد که متوليان بخش راه هرچه سريع تر به آن جامه عمل بپوشانند و موجبات رفع نگراني خانواده‌ها و هموطنان را فراهم آورند. محمد شکرچي‌زاده رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي اخيرا درباره‌ايده «معماري‌راه» و طرحي که در وزارت راه و شهرسازي با ايده عباس‌آخوندي شکل گرفت، نکاتي را مطرح کرده است. همين موضوع تيتر يک صفحه راه و مسکن اين شماره را به خود اختصاص داده است.