رئيس مرکز تحقيقات وزارت راه و شهرسازي تاکيد کرد:
رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با تاکيد بر اينکه طرح معماريراه در صورت تصويب ميتواند به عنوان دستوکار جديدي براي تماميراههاي کشور باشد، ميگويد: با تصويب و اجرايي شدن معماري راه، فصل جديدي در سياستگذاريهاي کلان حوزه راه گشوده ميشود.
محمد شکرچيزاده دربارهايده معماريراه و طرحي که در وزارت راه و شهرسازي با ايده عباسآخوندي شکل گرفت، نکاتي را مطرح کرد.شکرچيزاده گفت: با توجه به اينکه در مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، بخشهاي معماري و شهرسازي در کنار بخشهاي مختلف حمل و نقل وجود دارد، مرکز در ابتداي آغاز مطالعات طرح معماري راه که توسط مشاوري از دانشگاه شهيد بهشتي در حال انجام است، پيشنهادات خود را ارايه کرد. مطالعات و ارايه طرح توسط مشاوران طي جلساتي در وزارت راه و شهرسازي در حال انجام است.رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با تاکيد بر اين مطلب که معماريراه، پيونددهنده حوزه شهرسازي و همچنين حمل و نقل است، گفت: زيبايي و ايمني در بحث معماري راه دو موضوع جداناشدني از يکديگر هستند که در موضوع زيبايي و ايمني، معماري به کمک موضوعات فني و مهندسي ميآيد و آنها را تکميل ميکند.
استاد دانشگاه تهران تصريح کرد: در بحث سفر، با توجه به اهميتي که موضوع گردشگري پيدا ميکند و نقشي که گردشگري و رونق آن در اقتصاد کشور ايفا ميکند راهها را بايد به عنوان جزوي از عناصر تشکيلدهنده سفر درنظر گرفت که ميتوانند با ساخت اصولي و تامينکردن نياز مسافران خود به جزيي از عناصر تشکيلدهنده سفر تبديل شوند.شکرچيزاده با تاکيد بر اينکه معماريراه، پيونددهنده دو حوزه مهم شهرسازي و حمل و نقل است، گفت: با توجه به اهميتي که بحث گردشگري در اقتصاد کشور ايفا ميکند و تمرکزي که در اين حوزه در حال انجام است همچنين بحث امنيت راههاي کشور، بايد با ساخت و بهسازي راههاي کشور، راهها خود به بخشي از سفر تبديل شوند.
وي تصريح کرد: رضايتمندي مردم از راههاي کشور بسيار مهم بوده و در کنار موضوع مهم ايمني و مباحث زيباييشناسانه در معماري راه موردتوجه قرار گرفته است.رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با تاکيد بر اين مطلب که بايد در معماري راه به اصول و مباني معماري به ويژه در راههاي جديد الاحداث توجه داشته باشيم، گفت: در کنار توجه به موضوع معماري راه براي راههاي جديدالاحداث، براي راههايي که قبلا ايجاد شده نيز بايد اصول و مباني معمارانه و زييابي شناختي موردتوجه قرار بگيرد.شکرچيزاده افزود: اگر در احداث و بهسازي راههاي کشور اصول و مباني معمارانه ناديده گرفته شود علاوه بر ناديده گرفتن امنيت ميتواند موجب خستگي بيش از اندازه مسافران و رانندگان را ايجاد کند و در چنين شرايطي، آمار تصادفات بالا ميرود.
وي با اشاره به اينکه در جلسه اخير شورايعالي فني، بحث معماريراه مورد بررسي قرار گرفت و با انجام اصلاحاتي پيشنهاد شده از سوي شورايعالي فني، توسط مشاور طرح در دست تکميل است، گفت: مقرر شد تا يکسري اصلاحاتي روي طرح ارايه شده معماري راه توسط مشاور طرح انجام بگيرد تا بعد از موافقت نهايي به تصويب برسد.شکرچيزاده همچنين، گفت:آنچه که مهم است اين است که مشاور طرح، علاوه بر مباحث فني و مهندسي، ايمني به مقوله طراحي نيز توجه کند. زيرا معماري راه، فصل جديدي در سياستگذاريهاي حوزه کلان راه ميگشايد کهاميدواريم در آينده نيز تداوم پيدا کند.شکرچيزاده همچنين در پاسخ به اين پرسش که تجربههاي تاريخي در معماري راه تا چهاندازه کارساز خواهد بود؟ گفت: تدوين دستورالعمل يکپارجه براي معماري راههاي کشور از ۱۰ها سال قبل که راهسازي در کشور مطرح بوده مورد توجه ويژه قرار نگرفت. ممکن است سلايقي آن هم به صورت موردي در برخي از راههاي کشور اعمال شده باشد اما به صورت يک سرفصل و به صورت يکپارچه و دستور کار براي تماميراههاي کشور وجود نداشته است.
وي ادامه داد: اما با تصويب طرح، اجرايي شدن آن به صورت دستورکار در خواهد آمد. ممکن است که در ابتداي کار نيز مقاومتهايي در اين رابطه وجود داشته باشد اما بالاخره اين دستورکار، جا خواهد افتاد.شکرچيزاده همچنين يادآور شد: در راههاي موجود کشور، همچون، راههايي که از مسيرهاي کوهستاني رد شدهاند و يا راههايي که از جنگلها و مناطق سرسبز عبور کردهاند عموما شاهد هستيم که جنبههاي زيباشناختانه در آنها رعايت شده است. اما راههايي که در دشتها وکوير بودهاند نيز عموما فاقد اِلمانهاي معمارانه هستند.
رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي گفت: آنچه که در بحث معماري راه، بايد موردتوجه قرار گيرد اين مطلب است که در راههايي که هيچگونه عناصر کمکدهنده براي معماري راه از جمله محيط زيست مناسب وجود ندارد چگونه بايد راههايي ايجاد کرد که خلاقانه باشند و بتواند راه را از لحاظ زيباييشناختانه موردتوجه قرار دهد اين مطلب است که موردتوجه است و در فاز جديد معماري راه انجام خواهد شد.شکرچيزاده افزود: راههاي قديميما از جمله راههايي که به سمت شمال کشور و يا مناطق کوهستاني وجود دارند راههايي هستند که زيبا هستند اما متاسفانه تقارني بين زيبايي و ايمني وجود ندارد. بسياري از راههاي قديمياز نظر ايمني در شرايط مطلوبي قرار ندارند و ما شاهد تصادفات و تلفات جاني در راههاي کشور هستيم.
وي تاکيد کرد: در معماري راهايمني فداي زيبايي نميشود.شکرچيزاده همچنين گفت: به عنوان مسئول مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي از اينکه اين مطلب موردتوجه وزارت راه و شهرسازي قرار گرفته است بسيار خرسندم و اميدوارم مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي نيز هرگونه کمکي که بتواند در اين راستا انجام دهد.
جان باختن 3 هزار و 756 تن در حوادث رانندگي طي سه ماهه نخست سال جاري
سازمان پزشکي قانوني کشور اعلام کرد در سه ماهه نخست سال جاري 3 هزار و 756 تن در حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند که اين تعداد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از آن (1395)با تلفات 3هزار و 949 تن، 4.9 درصد کاهش داشت . به گزارش ايرنا، در بهار امسال از کل تلفات حوادث رانندگي 2هزار و 964 تن مرد و 792 تن زن بودند.براساس گزارش اين سازمان در پنج سال گذشته(1391 تا 1395) 919 هموطن در حوادث رانندگي اتوبوسهاي مسافربري جان خود را از دست دادهاند.
معاون برنامه ريزي و مديريت منابع وزيرراه و شهرسازي ميگويد: نسخه اول سامانه يکپارچه اطلاعات آماري وزارت راه و شهرسازي از مهرماه سال جاري فعاليت خود را آغاز ميکند.
به گزارش ايرنا، «امير اميني» در جلسه کميتهاماري وزارت راه وشهرسازي که با حضور رئيس مرکز آمار ايران برگزار شد، افزود: در سالهاي 1392 و 1393 که کار خود را در اين وزارتخانه آغاز کرديم ، ارائهامارهاي مورد نياز از سازمانها و شرکتهاي تابعه 10 تا 15 روز زمان ميبرد.معاون وزير راه وشهرسازي با بيان اينکه بخش بزرگي از پروژههاي عمراني کشور را اين وزارتخانه مديريت ميکند، گفت: ارائه آخرين اطلاعات مورد نياز اين پروژهها به مردم و مسئولان يکي از مهمترين وظايف ما در اين وزارتخانه است.اميني با بيان اينکه پيش از اين گردآوري آمار در وزارت راه و شهرسازي با سختي زيادي انجام ميشد، گفت: دليل آن نبود ارتباط مناسب سازمانهاي تابعه با ستاد مرکزي وزارتخانه بود و با برنامه ريزي مناسب هم اکنون بسياري از دادههاي آماري به سامانه وزارت راه وشهرسازي منتقل و پس از گردآوري مورد استفاده قرار ميگيرد.
مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلاميايران گفت: با لغو تحريمها و افزايش پوشش يک ميليارد دلاري بيمههاي اتکايي، کشتيهاي تجاري ايران هم اکنون بدون موانع گذشته مجاز به تردد به تمام بنادر مهم جهان هستند.
به گزارش ايرنا، «محمد سعيدي» در مراسم گراميداشت روز جهاني دريانورد در محل سالن همايشهاي کتابخانه ملي افزود: در حال حاضر کشتيراني جمهوري اسلاميايران موفق شده است سهم خود را از حمل و نقل بين المللي دريايي بار ديگر به دست آورد.وي همکاري مجدد با موسسههاي معتبر بين المللي رده بندي و پوشش يک ميليارد دلاري بيمههاي اتکايي را از ديگر نمونههاي موفقيت ناوگان ملي در اجراي برجام دانست و گفت: با اين اقدامها شخصيت تجاري کشتيراني جمهوري اسلاميايران بار ديگر در جهان احيا شده است.سعيدي ايجاد بنادر ايمن، کارآمد و در اختيار داشتن ناوگان پيشرفته و ايجاد ارتباط معنادار بين آنها را از جمله مهمترين شاخصهاي رشد تجارت دريايي و به تبع آن توسعه کشور عنوان کرد.سعيدي همچنين گفت: اقتصاد دريا محور سبب افزايش امنيت و ارتقاي جايگاه اقتصادي، ايجاد بازارهاي جديد، افزايش نرخ اشتغال و توسعه اقتصادي ميشود.
براساس آماري که وزارت راه و شهرسازي اعلام کرده بدون احتساب راههاي روستايي در حال حاضر ۸۷ هزار و ۱۶۶ کيلومتر راه فعال در تمام استانهاي ايران وجود دارد، راههايي که به آزادراه، بزرگراه، راه اصلي و راه فرعي تقسيم ميشود.
به گزارش ايسنا، براساس اين گزارش در حال حاضر در ايران ۲۴۰۱ کيلومتر آزادراه، ۱۶ هزار و ۶۲۷ کيلومتر بزرگراه، ۲۵ هزار و ۵۳۸ کيلومتر راه اصلي و ۴۲ هزار و ۶۰۱ کيلومتر راه فرعي وجود دارد.
در نگاه کلي به ميزان راههاي فعال در هر استان، استان فارس با داشتن ۹ هزار کيلومتر بيش از ۱۰ درصد از جادههاي ايران را در خود جاي داده است که از اين نظر رکوردار به حساب ميآيد. پس از فارس استانهاي خراسان رضوي با ۷.۴، کرمان با ۷.۳، سيستان و بلوچستان با ۷.۲ و دو استان اصفهان و خراسان جنوبي با ۶.۲ درصد قرار گرفتهاند.
در اين آمار استان تهران با قرار گرفتن ۹۴۰ کيلومتر راه تنها ۱.۱ درصد از جادههاي کشور را به خود اختصاص داده است. از نظر پوشش آزادراهي شرايط کشور با وجود تمام اقدامات انجام گرفته هنوز با استانداردها فاصله زيادي دارد.
طبق آخرين گزارشهاي وزارت راه و شهرسازي، در حال حاضر ۱۳ استان کشور از نعمت آزادراه محروم هستند و در تعدادي از استانها ميزان آزادراه حتي به ۱۰۰ کيلومتر نميرسد.
در بين استانهايي که آزادراه به آنها رسيده استان اصفهان با ثبت ۳۹۹ کيلومتر صدرنشين است و پس از آن استان آذربايجان شرقي با ۲۳۴، استان قم با ۲۲۹، قزوين با ۲۱۷، مرکزي ۲۰۷ و زنجان با ۲۰۰ کيلومتر آزادراه فعال قرار گرفتند. استان تهران نيز طبق آخرين آمارها ۱۹۷ کيلومتر آزادراه فعال دارد.
در حوزه راههاي اصلي وضعيت تمام استانها شاخصهايي مثبت را نشان ميدهد، اما تنها تعداد محدودي از استانهاي کشور بيش از ۱۰۰۰ کيلومتر راه اصلي دارد. در اين آمار استان کرمان با ۱۷۲۸ کيلومتر صدرنشين است و پس از آن اصفهان با ۱۶۹۵، فارس با ۱۵۹۰، خراسان رضوي با ۱۱۵۰ و خوزستان با ۱۰۵۳ کيلومتر قرار دارد.
در حوزه راههاي اصلي نيز بالاترين آمار به خوزستان اختصاص يافته که با ۲۶۷۳ کيلومتر بيشترين پوشش راه اصلي را به خود اختصاص داده است. پس از آن استانهاي سيستان و بلوچستان، فارس، اصفهان، خراسان رضوي و کرمان قرار گرفتهاند.
در حوزه راههاي فرعي استان فارس با فاصله بسيار زياد بيشترين پوشش را به خود اختصاص داده است و بر اين اساس ۵۱۹۵ کيلومتر از راههاي فرعي کشور در استان فارس قرار گرفتند. پس از آن استانهاي خراسان جنوبي و رضوي، سيستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، آذربايجان غربي و شرقي و اصفهان بيشترين سهم را به خود اختصاص دادند.
برآوردهاي وزارت راه و شهرسازي نشان ميدهد از مجموع راههاي فعال در ايران تنها ۲.۸ درصد آزادراه هستند و پس از آن ۱۹.۱ درصد بزرگراه، ۲۹.۳ درصد راه اصلي و ۴۸.۹ درصد راه فرعي به حساب ميآيد.
نخستن نشست علميهفدهمين همايش سياستهاي توسعه مسکن به منظور بحث و تبادل نظر اعضاي کميته علميبا حضور حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان و اعضاي کميته علميدر ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.
نخستين نشست کميته علميهفدهمين همايش سياستهاي توسعه مسکن، عصر ۲۰ شهريورماه با حضور حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي و علي چگني مديرکل دفتر برنامهريزي و اقتصاد مسکن در ساختمان دادمان وزرات راه و شهرسازي برگزار شد. بنا بر اين گزارش، پس از برگزاري ۱۶ دوره از سلسله همايشهاي سياستهاي توسعه مسكن در ايران، برنامهريزي براي برگزاري هفدهمين همايش در مهرماه سالجاري توسط معاونت مسكن و ساختمان در حال انجام است. اين همايش كه فرصت مغتنميبراي تبادل نظر و گفتگوي صاحبنظران، اساتيد دانشگاه، حرفهمندان و سياستگذاران بخش مسكن در رابطه با مهمترين مسائل مبتلابه اين بخش را فراهم ميآورد، در روزهاي ۱۸ و ۱۹ مهرماه سالجاري، در ۶ محور، در محل سالن پاكدامن مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و توسط معاونت مسكن و ساختمان برگزار ميشود. در اين نشست بالغ بر ۴۰ نفر از اعضاي كميته علميمتشكل از مديران بخش دولتي، اساتيد دانشگاه، پژوهشگران و حرفهمندان بخش مسكن حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر در رابطه با محورهاي پيشنهادي، نحوه برگزاري و مديريت پنلهاي تخصصي پرداختند. خاطر نشان ميسازد، نمايندگان سازمانها و نهادهاي مرتبط مشتمل بر نمايندگان مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، سازمان ملي زمين و مسکن، شرکت عمران و بهسازي شهري ايران، شهرداري تهران، بانک مرکزي، بانک مسکن، بنياد مسکن انقلاباسلامي، خيرين مسکنساز، بورس، مرکز آمار ايران، سازمان برنامه و بودجه، اعضاي هياتعلميدانشگاههاي تهران، شهيدبهشتي و علامه طباطبايي و همچنين نماينده دفتر برنامه اسکان بشر سازمان ملل (هبيتات در تهران) حضور داشتند كه ديدگاههاي خود را در خصوص برگزاري همايش اعلام کردند. محورهاي ۶ گانه هفدهمين همايش سياستهاي توسعه مسکن به شرح زير طراحي و تدوين شده است:
محور اول- تامين مالي مسکن با هدف بررسي ابزارهاي نوين مالي، بررسي نظام مالياتي و يارانههاي بخش مسکن که توسط مديران ارشد بانكمسكن راهبري خواهد شد. محور دوم- مسکن اقشار کم درآمد است که به مسکناجتماعي، مسکنحمايتي و مسکنروستايي ميپردازد. اين بخش توسط مسئولان ارشد بنياد مسکن انقلاب اسلاميمديريت خواهد شد. محور سوم- بافتهاي ناكارآمد شهري و سکونتگاههاي غيررسمياست. در اين محور مسائل توسعهگرها و ظرفيتبخشي خصوصي در بافتهاي ناكارآمد شهري، بازآفريني شهري و محله محوري و همچنين مسائل اقتصادي و اجتماعي در بافتهاي نابسامان شهري، مورد بحث و تبادلنظر قرار خواهد گرفت. راهبري اين بخش بر عهده مسئولان ارشد شرکت عمران و بهسازي شهري خواهد بود.
محور چهارم- سياست زمين، شهرسازي و اقتصاد شهري است که در اين محور سياستگذاري، تخصيص و بهره برداري از منابع زمين، اقتصاد شهر و سياستهاي شهري در معرض تبادل افكار قرار خواهد گرفت. در اين بخش نيز مسئولان ارشد حوزه معاونت معماريوشهرسازي و سازمان ملي زمينومسكن حضور خواهند يافت و به ارائه نقطهنظرات خود در اين زمينه ميپردازند. محور پنجم- بازار مسکن است که به تحليل و پيشبيني بازار مسکن (خانههايخالي، عرضه، تقاضا و نياز)، شفافيت بازار مسکن(سامانههاي اطلاعاتي)، مسائل اقتصادي (خرد و کلان) در بازار مسکن و نقش بنگاههاي معاملات املاک ميپردازد. در اين بخش مسئولان حوزه معاونت مسکن و ساختمان و مديرکل دفتر برنامهريزي و اقتصاد مسکن حضور دارند. محور ششم- اين محور به مسائل مربوط به اسکان بشر ميپردازد و استراتژيهاي توسعه اسکان بشر در ايران، راهکارهاي اجراي کارآمد سند دستور کار شهري جديد (New Urban Agend) و انطباق آن با شرايط ايران، سياست ملي شهري و سياستهاي اسکان و سکونتگاههاي غير رسميرا مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد داد. اين پنل توسط صاحبنظران و اساتيد دانشگاهي صاحب تجربه اداره ميشود و نمايندگاني از دفتر اسكان بشر سازمان ملل در ايران نيز در آن حضور خواهند داشت. گفتني است در هفدهمين همايش سياستهاي توسعه مسکن، دکتر عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي رياستعالي همايش، دکتر حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان، دبير همايش و اسفنديار زبردست دبير علميهمايش هستند.