کد خبر: ۴۸۵۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
کاوه ملک زاده
دانشجوي کارشناسي ارشد روابط عمومي
 آل ريس (نويسنده کتاب معروف سقوط تبليغات وظهور روابط عمومي) درمقاله اي که درسپتامبر2016 منتشر کرده است براين مهم اشاره مي کند که ديگردوران P4 درعرصه برندينگ به پايان رسيده و اکنون عصر M4آغازشده است.وي 4 عنصر Merchandise (کالاي تجاري)،
Market بازار Media (رسانه) و Message (پيام) را جايگزين تعريف سنتي P4 Product (محصول) Price (قيمت) Place  (توزيع) Promotion (ترويج) مي‌داند.
چنين رويکردي قطعا مي‌تواند راه‌گشاي بزرگي در توسعه بازار و افزايش دامنه مشتريان هر بنگاهي باشد. اما چگونه و چه نهادي در سازمان متولي تقويت اين عناصر است؟
دو عنصر اول (کالا و بازار) در عمده بنگاه‌ها توسط واحدهاي توليد و بازاريابي هدايت و تکامل مي‌يابد. اما دو عنصر بعدي رسانه و پيام قطعا متولي بهتر از روابط عمومي‌نخواهند داشت. روابط عمومي‌مي‌بايست رسانه‌ها را شناسايي کند. شناخت صحيح رسانه‌امکان استفاده مناسب در موقعيت‌هاي خاص و با اهداف تعيين شده را مي‌آفريند. نحوه تعامل با رسانه‌هاي جديد مانند شبکه‌هاي اجتماعي مي‌تواند رويکردهاي نوين و توسعه‌بخشي را پيش‌روي بنگاه‌ها بگذارد. البته اگر اين رويکرد ناصحيح و غير حرفه اي باشد نه تنها تعامل صورت نگرفته بلکه مي‌بايست منتظر موج حملات گسترده از سوي جامعه ميليوني کاربران اين شبکه‌ها باشيد. توليد پيام مناسب نيز از ديگر وظايف تعريف شده روابط عمومي‌در اين حوزه است. پيام که متشکل از فرستنده، متن پيام، مجراي پيام و گيرنده آن است مي‌تواند تمام خواسته‌ها و اطلاعات شما را به جامعه برساند. چنانچه روابط عمومي‌پيام صحيح طراحي کرده و مجراي مناسب آن را پيدا کند مسير عمده موفقيت را طي کرده است. بخش عمده اين پازل چهارتکه M4 را قطعا روابط عمومي‌تکميل خواهد کرد. تعامل با رسانه و توليد صحيح پيام به يقين در حيطه کاري روابط عمومي‌گنجانده مي‌شود. اين مهم نشان مي‌دهد که نقش روابط عمومي‌در آينده‌ بنگاه‌ها بسيار تعيين کننده و نهايي است. ديگر روابط عمومي‌يک نهاد تشريفاتي که متولي کارهاي ابتدايي و درون‌سازماني بود نيست. روابط عمومي‌دروازه تعامل يک بنگاه با جامعه است. تعاملي که نه با تبليغات و نه به طور قطع با محصول که با پيام و محتوا صورت مي‌گيرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار