کد خبر: ۷۴۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰

محمد عدلی

روزنامه‌نگار

صنعت حمل‌ونقل یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود به گونه‌ای که رشد و توسعه همه‌جانبه کشورها را مشروط به توسعه بخش حمل‌ونقل و تکامل سرویس‌دهی این بخش به سایر بخش‌های اقتصاد می‌دانند. در ایران نیز پیرو این مسئله، توسعه بخش حمل‌ونقل...در همه شقوق موردتوجه قرار گرفته و در این میان، موقعیت جغرافیایی و استراتژیک سرزمین ایران نیز این توسعه را ناگزیر کرده است. هنوز صنعت حمل‌ونقل در ایران نتوانسته است به جایگاهی برسد که بتوان آن را توسعه‌یافته تلقی کرد. در سال 98 نیز آن‌گونه که از توزیع اعتبارات بودجه‌ای برمی‌آید، انتظاری برای حرکت قوی در این بخش وجود ندارد هرچند بخش زیادی از توسعه حمل‌ونقل ایران می‌تواند در قالب اصلاح قوانین، استفاده حداکثری از ظرفیت موجود و فعال کردن کریدورهای بین‌المللی محقق شود که در این مورد نیز هنوز دورنمای مثبتی برای تحول در سال 98 وجود ندارد. بازخوانی قانون بودجه کل کشور در سال 1398 نشان می‌دهد در این سال وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های زیرمجموعه آن، به‌عنوان متولیان اصلی صنعت حمل‌ونقل، حدود 8 هزار و 381 میلیارد تومان بودجه خواهند گرفت که سهم بخش ریلی و جاده‌ای حدود 7 هزار و ۱۳۲ میلیارد تومان و بودجه سازمان‌های حمل‌ونقل هوایی ۱۵۲ میلیارد تومان خواهد بود. مجموع این بودجه، نسبت به بودجه ۷۸۳۰ میلیارد تومانی سال قبل، حدود 7 درصد بیشتر شده است؛ اما در کل با احتساب تورم 30 درصدی در سال 98، باید گفت قدرت خرید بودجه این حوزه 23 درصد نسبت به سال قبل کمتر شده و این یعنی شتاب توسعه در این حوزه بیش‌ازپیش کاهش می‌یابد. ....با استناد به آمارهای مربوط به بودجه صنعت حمل‌ونقل در سال جاری، می‌توان انتظار داشت که در سال 1398 در بهترین حالت وضعیت موجود این صنعت حفظ شود و اگر قرار است اتفاق مثبتی در این حوزه رخ دهد، این اتفاق از محل افزایش بهره‌وری و بهبود محیط کسب‌وکار باشد.

منبع: اتاق ایران

آخرین اخبار