کد خبر: ۱۷۴۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۵

اقتصاد‌نیوز: بازار شایعه این روزها گرم است؛ خط‌و‌نشان‌کشیدن‌های رسانه‌ای، اینکه ممکن است در این دوره از مدیریت شهری تهران هم پرونده یاس دوباره باز شود.
اردیبهشت‌ امسال بود که سرانجام نتایج دو گزارش تحقیق و تفحص از مدیریت گذشته شهر تهران به سرانجام رسید. نخست، گزارشی از نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران در سال‌های 86 تا 96 که نشان می‌داد چگونه املاک تهران به افرادی خاص واگذار شده است. بر اساس این گزارش تنها در یک بند آن 11 واحد تجاری متعلق به شهرداری تهران به یک خیریه خاص واگذار شده است. 
بر اساس یکی از بندهای گزارش تحقیق و تفحص از املاک، برخی از املاک شهرداری به قیمت زمین کشاورزی فروخته شده است. 33 تخلف در حوزه املاک شناسایی شده بود و 23 متخلف نیز به‌عنوان مسئول این واگذاری‌ها معرفی شده که نخستین آن شهردار وقت تهران و رئیس شورای سازمان املاک و مستغلات قائم‌مقام و معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران و معاون مالی و اقتصادی شهردار وقت بوده است. بر اساس این گزارش، شهرداری تهران مکلف شده بود تمامی املاکی را که بدون اخذ مصوبه شورا در تصرف بودند، پس بگیرد. پیگیری‌های قضائی نیز در این گزارش‌ها پیش‌بینی شده بود.
یکی دیگر از موضوعاتی که مورد تحقیق و تفحص قرار گرفت،‌ قراردادهای شهرداری با شرکت رساتجارت وابسته به بنیاد تعاونی سپاه و طرح سه شهید بود. نتایج این تحقیق و تفحص نیز نشان از یک هرج‌ومرج چند هزار میلیاردی می‌داد. توافق‌نامه محرمانه میان سپاه و شهرداری که به گفته محمود میرلوحی، رئیس‌ تیم تحقیق و تفحص، به فاینانس 1 و 2 مشهور بود.
هنوز در این پرونده چهارهزارو 500 میلیارد تومان از منابع شهرداری آزاد نشده و به‌سرانجام‌رسیدن آن به مدیران جدید شهر رسیده است. تعدادی از اعضای شورای شهر تهران مدیرانی هستند که در زمان مسئولیت آنها این تخلفات شده و بارها نتایج آن را منکر شده‌‌اند. روز گذشته علیرضا زاکانی، شهردار منتخب تهران، در پاسخ به این پرسش اقتصادنیوز مبنی بر اینکه آیا تکالیفی که شورای پنجم بر عهده شهرداری درخصوص پیگیری‌های قضائی نتایج این تحقیق و تفحص گذاشته است که متهمان آن به جریان فکری او نزدیک هستند و آیا اینکه او برای مبارزه با فساد و پیگیری قانونی این موضوعات تبعیضی قائل خواهد شد، خود را این‌گونه توصیف کرد که «هرکس که گذشته من را بداند، می‌داند که من نه با چپ کار دارم نه با راست، نه با اصولگرا و نه با اصلاح‌طلب. من با فساد کار دارم و در مبارزه با آن رحم هم نمی‌کنم و هرچه نتایج تحقیق و تفحص باشد، بررسی خواهم کرد».
او درباره اینکه آیا پیگیری‌های قضائی لازم انجام خواهد شد، گفت: «باید ببینم که این پرونده‌ها چیست، چون نکاتی دارد که می‌گویند شایعه است، اما اگر موضوع حق و حقیقت باشد، حتما پیگیری می‌کنم».
ساعتی بعد از این اظهار‌نظر زاکانی، در کلاب‌هاوس اتاقی تشکیل شد که در آن برخی از فعالان رسانه‌ای و سیاسی به نقد عملکرد گذشته زاکانی پرداختند. مباحث آنها نشان می‌داد که با وجود داعیه قانون‌مداری و فسادستیری زاکانی در جریان اهلیت مهرداد بذرپاش بر ریاست دیوان محاسبات سکوت پیشه کرده بود و حتی حاضر به همراهی با همراهان قدیمی‌اش در اعتراض به نداشتن سابقه لازم بذرپاش برای دیوان محاسبات نشد. مهرداد بذرپاش مانند علیرضا زاکانی نامزد تصدی شهرداری تهران بود که به نفع جبهه انقلاب (علیرضا زاکانی) انصراف داد. گفته می‌شود او وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد شد.
زاکانی به موضوع مگاپروژه‌هایی که وعده داده بود و در دوران او کلید خواهد خورد هم اشاره کرد. او درباره اینکه آیا ممکن است یکی از این مگاپروژه‌ها ایجاد بزرگراه طبقاتی باشد، همان که مهدی چمران به آن اشاره کرده و تهران شاهد ساخت پل صدر دیگری باشد، گفت: حداقل دو مکان مطالعات پروژه‌هایش آماده است؛ یکی پروژه‌ای از ترمینال شرق تا وردآورد و دیگری هم بحث حکیم مطرح است که تحقیقاتش انجام شده و به اقتضای امکان مشارکت و ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری در اولویت قرار خواهد گرفت.
او در جمع خبرنگاران درباره پروژه‌های عمرانی به پروژه LRT از شرق تهران تا وردآورد اشاره و همچنین از دو بانده‌کردن بخشی از صیاد تا شیخ فضل‌الله را نیز مطرح کرده است. او یکی از پروژه‌های دیگر را ایجاد تونل زیرگذر انتهای صیاد با آزادگان عنوان کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار