کد خبر: ۲۱۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با «تجارت آنلاین» مطرح کرد:
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معقتد است توافق برجام می‌تواند فرصت مناسبی را برای بین المللی شدن ایران و افزایش سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و گاز فراهم کند.

فرصت برجام برای تامین امنیت اقتصادی

گروه اقتصادکلان: نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معقتد است توافق برجام می‌تواند فرصت مناسبی را برای بین المللی شدن ایران و افزایش سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و گاز فراهم کند.
حمیدرضا صالحی در گفت و گو با «تجارت آنلاین» درباره آثار برجام در صنعت نفت و گاز اظهار کرد: بسیار روشن است که در صنعت نفت و گاز و برق سالیان سال است که سرمایه گذاری نکردیم و بنابراین نیاز به سرمایه گذاری مستقیم یا همان FDI داریم. در حوزه نفت آن طور که وزیر اعلام کرده، رقمی در حدود 200 میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری داریم ، در احیاء میادین گازی هم عدد قابل توجهی سرمایه گذری لازم است. در زمینه برق هم کمبود داریم. قطعا برجام می‌تواند کمک کند تا امنیت اقتصادی را در کشور فراهم کنیم و همین طور سرمایه گذاری خارجی وارد می‌شود.
او افزود: هیچ کشوری بدون سرمایه گذاری نمی‌تواند به رشد و توسعه برسد. آن هم کشوری با بیش از 80 میلیون جمعیت. لذا باید روابط بین‌المللی‌مان اصلاح شود تا بتوانیم صادرات داشته باشیم و تجارت‌مان را رونق ببخشیم و در نتیجه سرمایه گذاری خارجی وارد شود. این کارشناس حوزه انرژی یاداور شد: در گذشته و در سال 2015 که برجام امضا شد، بیش از 170 هیات خارجی به ایران آمدند و اغلب شان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی‌های تجدید پذیر علاقه مند به سرمایه گذاری بودند و این کار را هم انجام دادند. فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها سرمایه گذاری انجام دادند. الان هم باید امنیت اقتصادی ایجاد کنیم تا آن‌ها وارد شوند و بتوانند سرمایه را به کشورشان برگردانند. ما حتما باید به این موضوع توجه کنیم. اگر منابعی وارد نشود رونقی ایجاد نمی‌شود.
صالحی اضافه کرد: ما نیاز به قطار سریع السیر داریم، حمل و نقل مان باید نوسازی شود. میزان مصرف انرژی‌ و همین طور میزان تصادفات رانندگی‌مان بسیار بالا است. در بخش لجستیک و زیرساخت و حمل و نقل هوایی هم نیاز به سرمایه گذاری داریم. در کنار آزادسازی اقتصاد که در کشور انجام شده و قیمت‌ها آزادسازی شد، باید رونق ایجاد کنیم تا دستمزدها و حقوق‌ها هم بالا برود و کارخانه بتوانند ارزش افزوده ایجاد کنند تا صادرات صورت بگیرد و در نهایت درآمدهای ارزی مان بالا برود و جی دی پی مان افزایش پیدا کند.
عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در همین زمینه گاز که بحران اوکراین پیش آمد، روسیه مگر چقدر گاز به اروپا صادر می‌کند. در مجموع شاید 300 میلیون متر مکعب گاز می‌دهد. اما ما فقط 700 میلیون متر مکعب مصرف گاز‌مان در کشور است. آیا نمی‌توانستیم بخشی از بازار اروپا را در اختیار بگیریم و گاز صادر کنیم.
مهمترین اتفاقی که می‌تواند با برجام بیفتد، این است که این توافق ما را بین‌المللی می‌کند.
رشد ما در سایه بین‌المللی شدن‌مان است. امروز ارزش افزوده در دانش و نوآوری است. برای اینکه به نوآوری دنیا برسیم، باید از روش‌های روز دنیا استفاده کنیم و پروژه مشترک تعریف کنیم و درآمد ارزی داشته باشیم.
همه این‌ها در گرو بین المللی شدن است. قدم بعدی بحث شبکه بانکی است. اگر بخواهیم در دنیا نقش داشته باشید، باید شبکه بانکی‌مان به دنیا و سویئفت متصل باشد تا به راحتی نقل و انتقال پول انجام شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار