کد خبر: ۲۱۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
خسرو فروغان گران سایه، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با «تجارت آنلاین» مطرح کرد:
رصدی که در بازار انجام می‌گیرد نشان می‌دهد که خیلی از شغل‌ها و واحدها فروش‌شان نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است و این به بحث تورم برمی‌گردد. از سوی دیگر خرید قطعات دست دوم و اسقاطی بیشتر شده است به دلیل اینکه قیمت کالاهای نو گران شده و برای همین مردم به سمت خرید کالاهای دست دوم روی آوردند.

پیش بینی بحران کاهش تقاضا در آینده

گروه اقتصاد کلان: در یکی دو سال اخیر به دلیل تورم بالای اقلام خوراکی بسیاری از اقشار اجتماعی توان خرید کالاهای اساسی را از دست داده‌اند، در این رابطه یک عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید بحران کاهش تقاضا در آینده بحران تولید را به دنبال خواهد داشت.
خسرو فروغان گران سایه در گفت‌وگو با «تجارت آنلاین» اظهار کرد: امروز اگر تقاضای خرید در فروشگاه‌های بزرگ را نگاه کنیم می‌بینیم که با حدود 45 درصد کاهش فروش روبرو بوده‌ایم. اگر بررسی کنیم کاهش فروش در محصولاتی مثل مرغ را داشتیم که در آن گاهی به کمبود هم دچار می‌شده‌ایم. الان با اینکه مرغ کمتر جوجه ریزی شده اما تقاضا برای آن کم شده است. همه این‌ها باعث شده که روی سبد خانوارها تاثیر زیادی گذاشته شود، یعنی قدرت خرید به دلیل تورم بالا کاهش یافته است.
او افزود: رصدی که در بازار انجام می‌گیرد نشان می‌دهد که خیلی از شغل‌ها و واحدها فروش‌شان نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است و این به بحث تورم برمی‌گردد. از سوی دیگر خرید قطعات دست دوم و اسقاطی بیشتر شده است به دلیل اینکه قیمت کالاهای نو گران شده و برای همین مردم به سمت خرید کالاهای دست دوم روی آوردند. این یک واقعیت است. فروغان تصریح کرد: اگر تعمیر ماشین‌ها را که نگاه کنیم متوجه می‌شویم که افراد تا جایی که می‌توانند سعی می‌کنند قطعات‌شان را عوض نکنند. این کاهش قدرت خرید خطرناک است. چون کاهش خرید، کاهش تولید را به دنبال خواهد داشت.
این عضو اتاق بازرگانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره موضوع صادرات گفت: به دلیل اینکه برای صادرات و بدست آوردن بازارهای بین‌المللی برنامه‌ریزی خوبی صورت نگرفته است و همین طور به دلیل تصمیمات غلط، نتوانسته‌این برای کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند مانوری برای صادرات داشته باشیم. این مسئله باعث خواهد شد که تولیدکنندگان ما در آینده لطمه زیادی ببینند و روز به روز مشکلات‌شان بیشتر شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار