کد خبر: ۲۱۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
هادی حق شناس، اقتصاددان در گفت وگو با «تجارت آنلاین» اظهار کرد:
ما فروشنده گاز و نفت هستیم. اگر بتوانیم منافع مشترک ایجاد کنیم با توجه به جنگ روسیه و اوکراین که معلوم نیست چه زمانی به پایان برسد، یک فرصتی برای گاز ایران فراهم می‌شود. به نظر می رسد که یک فرصت دیگری نصیب اقتصاد ایران می‌شود تا صنایع مختلف را احیاء کند. اگر با برنامه باشیم می توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

فرصت برجام برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای

گروه اقتصاد کلان: یک اقتصاددان معتقد است باید از فرصت برجام برای تعریف منافع مشترک با کشورهای همسایه و شرکای منطقه‌ای استفاده کنیم.
هادی حق شناس در گفت‌و‌گو با «تجارت آنلاین» اظهار کرد: تجربه برجام قبلی به گونه‌ای بود که درس‌های زیادی برای‌مان داشت. به هر حال ممکن است این برجام جدید هم مانند قبلی کوتاه مدت باشد. کسی نمی‌تواند تضمین کند که رئیس جمهور بعدی آمریکا آیا در برجام باقی می‌ماند یا خیر. این احتمال هرچند شاید ضعیف باشد اما ممکن است اتفاق بیفتد. اینکه فرض کنیم دو سال و یا سه سال فرصت وجود دارد باید از این فرصت برای چند موضوع استفاده کنیم.

او ادامه داد: اولین موضوع که بسیار مهم است بحث تکنولوژی های جدیدی است که در دنیا وجود دارد. در بخش های صنعتی، نفت و گاز، خودروسازی و صنعت هواپیما و صنایعی از این دست که امروز تکنولوژی های جدیدی به کار گرفته شده و هزینه خدمات را به پایین ترین سطح ممکن رسانده باید از آن‌ها استفاده کنیم. طبیعی است که باید به سمت قراردادهای بلندمدت با شرکت‌های خارجی برویم و موضوع بازگشت یا لغو برجام پیشبینی شود. چون یک تجربه در سال های 94 تا 97 داشته ایم. نکته دیگر اینکه در چند سال قبل در دولت گذشته، ایران به پیمان اوراسیا محلق شد. ما قبل از انقلاب به اکو محلق شدیم و بعد از انقلاب به پیمان‌های منطقه‌ای ملحق نشده بودیم. برای همین اوراسیا فرصت بی‌نظیری برای‌مان است. الان هم که به عنوان عضو ناظر شانگهای درآمدیم. ما باید در پیمان‌های جدید عضو شویم چون می تواند بازدارنده باشد.

حق ‌شناس تصریح کرد: در همین تحریم‌های زمان ترامپ بندر چابهار جزو تحریم‌ها نبود یا صادرات به عراق جزو تحریم نشد و از این رو منافع مشترکی با هندی‌ها یا عراقی‌ها به وجود آمد. ما باید در این برجام منافع مشترک با کشورهای اطراف ایجاد کنیم. طبیعی است که در این صورت قدرت‌هایی مثل آمریکا به راحتی نمی‌توانند ایران را تحریم کنند. همچنین بحث انتقال گاز ایران به اروپا فرصت تاریخی دیگر است. به هر حال ما فروشنده گاز و نفت هستیم. اگر بتوانیم منافع مشترک ایجاد کنیم با توجه به جنگ روسیه و اوکراین که معلوم نیست چه زمانی به پایان برسد، یک فرصتی برای گاز ایران فراهم می‌شود. به نظر می رسد که یک فرصت دیگری نصیب اقتصاد ایران می‌شود تا صنایع مختلف را احیاء کند. اگر با برنامه باشیم می توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار