کد خبر: ۲۱۳۶۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
عبدالمجید شیخی،اقتصاددان در گفت‌وگو با «تجارت آنلاین» مطرح کرد:
یک اقتصاددان معتقد است تحریم ها به طور غیر مستقیم باعث شکوفایی در بخش‌های مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی شده است و امضای برجام نمی‌توند گره چندانی را از مشکلات باز کند.

منافع پنهان تحریم برای اقتصاد ایران

گروه اقتصاد کلان:‌ یک اقتصاددان معتقد است تحریم ها به طور غیر مستقیم باعث شکوفایی در بخش‌های مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی شده است و امضای برجام نمی‌توند گره چندانی را از مشکلات باز کند.

عبدالمجید شیخی در گفت‌و‌گو با «تجارت آنلاین» اظهار کرد: به نظر من امضا نکردن برجام هیچ گره‌ای را در اقتصاد ما نینداخته است. برجام مایه برکت باز شدن بسیاری گره‌های اقتصاد به دست خودمان شده است. همین تحریم‌ها بوده است که باعث رشد ما شد. تحریم‌ها باعث شده است که در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی،سیاسی،فرهنگی،رسانه‌ای،امنیتی،دفاعی،صنعتی،نانو،سلول‌های بنیادی،پزشکی و ... به شکوفایی رسیدیم.

او ادامه داد: امضای برجام هیچ گره‌ای از مشکلات ما را باز نمی‌کند. برجام هم امضا شود اگر دولت ناشایسته‌ای مثل دولت یازدهم و دوازدهم سرکار بود، مجددا به دوران استعمار برمی‌گشتیم. دولت قبل فقط قصدش این بود که نفت خام بفروشد وهمیشه دستش پیش بیگانه دراز باشد. با این نگاه، برجام دو اثر در اقتصاد می گذارد. یک اثر روانی که عمدتا به واسطه انتقال این اثر روانی منفی صنف دلال و وارداتچی و سوداگران در بخش مجازی اقتصاد سود بردند. این‌ سیگنال‌ها و علامت‌های منفی به بازار انتقال دادند و با پیش قراول کردن ارز، دلار و یورو در اقتصاد این پیش قراوول را در پیشانی اقتصاد قرر دادند و عملا ریال را به تضعیف کشاندند.

شیخی تصریح کرد: این اثر روانی است که واسطه‌ آن همین سوداگران بوده‌اند. دولت قبل همراه با دلال‌ها و سوداگران همین اثر منفی حبابی را به بدنه اقتصاد و عوامل اقتصادی وآحاد مردم منتقل کرد. اما اثر دوم تحریم‌ها عملا افزایش حدود 10 درصدی در هزینه مبادلات بوده است. این هم جزو هزینه‌های آشکار برجام است. درعمل منافع پنهان برجام یعنی تحریم‌ها آنقدر زیاد بوده که باعث شکوفایی در اقتصاد شده است.

بسیاری از این زیرساخت‌ها در درونشان رشد اقتصادی کاشته شدند و الان به میوه و ثمر رسیده اند. در خودکفایی و خود اتکایی و بسیاری از تجهیزات و تاسیسات و لوازم و کالاهای خانگی و صنعتی و سرمایه‌ای و مصرفی توانستیم به مرحله‌ای از شکوفایی برسیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار